Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in: de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A. Th. B. Bijleveld-Schouten

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer3
2. Het beleid3
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties3
2.2 De beleidsartikelen6
   
 Veiligheid6
 2: Politie6
 4: Partners in veiligheid8
 5: Nationale veiligheid10
 14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid10
 15: Crisisbeheersing10
 16: Brandweer en GHOR12
   
 Bestuur en democratie13
 1: Grondwet en democratie13
 6: Functioneren openbaar bestuur14
 9: Grotestedenbeleid14
   
 Publieke Dienstverlening en Openbare Sector16
 7: Innovatie- en informatiebeleid openbare sector16
 10: Arbeidszaken overheid17
 11: Kwaliteit Rijksdienst18
   
2.3 De niet-beleidsartikelen19
   
 12: Algemeen19
 13: Nominaal en onvoorzien19
 17: Vutfonds20
   
3. Baten-lastendiensten20
3.1 P-Direkt20
3.2 Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding22
4. Extracomptabel overzicht Grotestedenbeleid22

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

De eerste suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2007 en van de budgettaire gevolgen van nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. De stand van de eerste suppletore begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2007 opgebouwd door middel van de beleidsmatige en niet-beleidsmatige mutaties.

De programmaministers zullen met ingang van het begrotingsjaar 2008 het beheer gaan voeren over een eigen programmabegroting. Daarvoor zal uiterlijk op de Derde dinsdag van september 2007 een voorstel van wet tot wijziging van de Comptabiliteitswet 2001 bij de Tweede Kamer worden ingediend. Voor het begrotingsjaar 2007 is om praktische redenen besloten om nog geen afzonderlijke programmabegrotingen op te stellen. Hier speelt dat behalve de lopende afstemming tussen de verschillende bewindslieden, ook de verschillende administraties op elkaar moeten worden afgestemd, en dient de noodzakelijke wijziging van de comptabiliteitswet 2001 te worden doorgevoerd.

De programmaminister voor WWI is verantwoordelijk voor de beleidsinformatie en het begrotingsbeheer van de programma-uitgaven 2007 met betrekking tot onderdelen van artikel 9 (Grotestedenbeleid).

De programmagelden (waaronder de daarmee samenhangende apparaatgelden) van dit artikel zullen zo spoedig mogelijk formeel worden overgeheveld naar de VROM-begroting 2007. Voor de begroting 2008 zullen de programmagelden van deze artikelen worden opgenomen in de programmabegroting 2008 voor WWI. De budgetten voor regulier personeel en materieel van de overgehevelde artikelen zullen in z’n geheel worden opgenomen in de VROM-begroting 2008.

De belangrijkste uitgavenmutaties en/of mutaties groter dan € 5 miljoen worden separaat weergegeven in tabel 1 bij hoofdstuk 2, voorzien van een toelichting. Vervolgens zijn per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Onder de tabellen worden alle mutaties toegelicht die groter zijn dan € 1 miljoen.

De technische wijzigingen betreffen onder andere niet-beleidsmatige verschuivingen binnen de begroting (reallocatie), bijdragen van en naar andere departementen (overboekingen) en gelijktijdige verhogingen of verlagingen van samenhangende uitgaven en ontvangsten (desalderingen). Deze worden toegelicht bij het beleidsartikel waar het geld is bijgekomen. Verder wordt in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid een stand opgenomen van juridische verplichtingen die alleen betrekking heeft op de programmagelden, met de peildatum van 1 maart.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 1: Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)

 Art. nr. Uitgaven 2007 
Stand ontwerpbegroting 2007  6 411 654
Belangrijkste suppletore mutaties   
1) Stemcomputers1.2 6 000
2) Dienst geneeskundige verzorging politie2.6 14 700
3) Centrale exploitatiekosten C20004.3 9 721
4) Gemeenschappelijke beheerorganisatie (GBO)7.3 26 300
5) Territoriale congruentie Haarlemmermeer/Schiphol16.2 6 000
6) Overige mutaties  603 606
Stand 1e suppletore begroting 2007  7 077 981

Toelichtingen

1) De uitgavenraming wordt verhoogd voor de kosten verbonden aan de benodigde maatregelen (zoals het aanpassen en verzegelen van de Nedap-stemcomputers, het huren van extra stemcomputers en het inschakelen van ICT-, audit – en beveilingsexperts) bij het organiseren van de Provinciale Staten-verkiezingen en de commissie inrichting verkiezingsproces (commissie Korthals Altes).

2) In verband met de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt DGVP geliquideerd. De uitgavenraming wordt verhoogd voor de afwikkeling en liquidatie van de DGVP en de bekostiging van afspraken in arbeidsvoorwaardensfeer.

3) De centrale exploitatiekosten van C2000 zijn hoger dan geraamd. De politie- en de brandweersector dragen naar rato bij aan de centrale exploitatiekosten van C2000.

4) De gemeenschappelijke beheerorganisatie (GBO) beheert rijksbrede ICT voorzieningen. Voor 2007 wordt de begroting verhoogd met 26,3 mln. ten behoeve van de GBO. Deze middelen zijn nodig om de kosten die samenhangen met de explosieve groei in het gebruik van DigiD en de overheidstoegangsportal (OTP) te dekken.

5) Voor de territoriale congruentie Haarlemmermeer was in 2006 € 6 mln. onbesteed. Dit bedrag is in 2007 nodig voor de kosten die verbonden zijn aan het overgaan van de gemeente Haarlemmermeer naar de regio Kennemerland.

De 6 mln. is in 2006 beschikbaar gesteld aan de VtS voor de contractuele betaling door artikel 4 aan de beheerder van het C2000-netwerk voor de periode 2006/2007.

Aanwending eindejaarsmarge begroting VII (x € 1 000)

ArtikelAanwendingBedrag
1.2Stemcomputers6 000
2.6Dienst geneeskundige verzorging politie1 800
6.2Restant budget stimulering bestuurlijke initiatieven1 000
7.2Burgerservicenummer (BSN)2 800
7.4Biometrie (vingerscan)6 500
7.4Biometrie25 500
10.5Belastingaanslag Rietkerk-uitkeringen200
10.7Normalisatie ambtelijke rechtspositie400
11.6Arbeidsvoorwaarden ZVR gelden2 343
11.6400-banenplan2 636
11.6Arbeidsvoorwaardenmiddelen25 000
11.7Budget werkmaatschappij775
12.1Rest251
 Totaal75 205

Stemcomputers

De uitgavenraming wordt verhoogd voor de kosten verbonden aan de benodigde maatregelen«zoals het aanpassen en verzegelen van de Nedap-stemcomputers, het huren van extra stemcomputers en het inschakelen van van ICT-, audit- en beveilingsexperts» bij het organiseren van de Provinciale Staten-verkiezingen en de commissie inrichting verkiezingsproces (commissie Korthals Altes).

Dienst geneeskundige verzorging politie

In verband met de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt DGVP geliquideerd. De uitgavenraming wordt verhoogd voor de afwikkeling en liquidatie van de DGVP en de bekostiging van afspraken in arbeidsvoorwaardensfeer.

Restant budget stimulering bestuurlijke initiatieven

Begin 2006 is extra geld vrijgemaakt om bestuurlijke initiatieven op het terrein van de minister voor BVK te stimuleren. Door de val van het kabinet en de lange doorlooptijd c.q. voorbereidingstijd die het kost om aan te sluiten bij (lopende) initiatieven en regelingen op dit terrein, werd dit budget niet geheel in 2006 besteed.

Burgerservicenummer (BSN)

Een deel van de middelen die de betrokken ministeries ten behoeve van BZK hebben overgeboekt is door vertraging in de operationalisering van BSN niet tot uitgave gekomen. Over de bestemming van het saldo in het kader van de e-overheid zal in overleg met de betrokken ministeries worden besloten.

Biometrie (vingerscan)

De technische specificaties voor de invoering van een vingerscan op het paspoort zijn laat door Europa bekend gemaakt. Hierdoor heeft het project vingerscan vertraging opgelopen. Een Europees aanbestedingstraject is in 2006 gestart, maar de geraamde middelen (6,5 mln.) komen op zijn vroegst pas in 2007 tot besteding.

Biometrie

In 2006 was 25,5 mln. geraamd voor investeringen in apparatuur die de biometrische chip op het paspoort kan lezen. De aanbesteding voor deze investeringen heeft in 2006 niet plaatsgevonden. In 2007 wordt het aanbestedingstraject voortgezet.

Belastingaanslag Rietkerk-uitkeringen

Binnen de uitkeringsregelingen op artikel 10.5 is sprake van een tegenvaller als gevolg van een belastingaanslag over een oud jaar.

Normalisatie ambtelijke rechtspositie

Omdat in 2006 de besluitvorming met betrekking tot de normalisatie/harmonisatie van de ambtelijke rechtspositie niet is afgerond is het budget overgeheveld naar 2007.

Arbeidsvoorwaardenmiddelen en ZVR gelden

In 2006 is de ZVR-regeling afgeschaft. Voor de eenmalige slotuitkering waren middelen vanuit de jaren 2007 tot en met 2010 naar 2006 gehaald. In 2006 is dit budget echter niet volledig uitgeput. De resterende middelen worden via de eindejaarsmarge overgeheveld naar 2007 en ingezet voor de financiering van de nieuwe arbeidsvoorwaardenovereenkomst. Bij Miljoenennota zal dit budget worden overgeheveld naar de verschillende ministeries.

400-banenplan

Tijdens het AO van 22 maart 2007 met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over arbeidsgehandicapten is, anticiperend op de wens van de Kamer om meer arbeidsgehandicapten (onder meer WAO-ers) bij het Rijk aan de slag te helpen en een dreigende taakstelling in dat verband, het 400-banenplan gelanceerd. Dit is gericht op re-integratie van herkeurde WAO-ers. De aanpak hiervoor is in een brief aan de Kamer op 5–12–2006 nog eens bevestigd. Zonder dit budget komt de doelstelling in gevaar en daarmee dreigt een toezegging van de minister aan de Kamer niet te worden nagekomen.

Budget Werkmaatschappij

Doordat er eind vorig jaar geen verrekening tussen ministeries heeft plaatsgevonden is er per saldo een meevaller ontstaan binnen de verschillende EC-taakvelden. Deze gelden zijn in 2006 door de ministeries ter beschikking gesteld voor de taakvelden van de Werkmaatschappij en zij zijn in 2007 nodig voor de verschillende taakvelden.

2.2 De beleidsartikelen

Thema Veiligheid

2. Politie

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 2. PolitieStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen4 589 32196 2814 685 60281 05367 1 2966 88551 478
Waarvan garantieverplichtingen539 77510 500550 275    
         
 Uitgaven:4 272 94196 2814 369 22281 05367 1296 6 88551 478
1Apparaat10 631– 18910 442– 189– 189– 189– 189
aApparaatskosten (naar art. 4.1) – 189 – 189– 189– 189– 189
         
 Programma-uitgaven4 262 31096 4704 358 78081 24267 3186 7 07451 667
 waarvan juridisch verplicht  4 128 370    
         
2Politie op regionaal niveau3 468 13562 9823 531 11761 88260 68259 58255 082
aBolkestein-gelden naar algemene bijdrage (van art. 2.4) 11 118 11 11811 11811 11811 118
bICT-voorzieningen tot samenwerking politie Nederland (VTS PN) (van art. 4.3) 2 464 2 4642 4642 4642 464
cVPL/FLO/TOR 49 400 48 30047 10046 00041 500
         
3Politie op bovenregionaal en landelijk niveau529 5617 319536 8805 6145 5145 4145 114
*Bijdragen baten-lastendiensten KLPD472 597      
aBolkestein-gelden naar algemene bijdrage (van art. 2.4) 227 227227227227
bCentrale exploitatiekosten C2000 (van art. 4.3) 4 200     
cGrensoverschrijdende politie samenwerking (van art. 4.6) 751 751751751751
dICT voorzieningen tot samenwerking politie Nederland(VTS PN) (van art. 4.3) 336 336336336336
ePolitie innovatieprijs (van art. 2.4) 5     
fWet politiegegevens (naar art. 2.4) – 2 500     
gInrichting TBS-unit (van Justitie) 1 000 1 0001 0001 0001 000
hVPL/FLO/TOR 3 300 3 3003 2003 1002 800
         
4Prestatievermogen van de politie71 798– 8 93962 859– 11 34511 345– 11 345– 11 345
aBolkestein-gelden naar algemene bijdrage (naar art. 2.2 en 2.3) – 11 345 – 11 345– 11 345– 11 345– 11 345
bProject Looking through the wall (naar art. 4.2) – 89     
cPolitie innovatieprijs (naar art. 2.3) – 5     
dWet politiegegevens (van art. 2.3) 2 500     
         
5Adequaat niveau van politiepersoneel192 81618 608211 42417 79112 46713 4232 816
aOnderzoek strategisch loopbaanbeleid (SLBB) (naar art. 4.1) – 25     
bProgramma geweld (van art. 6.2 en 10.7) 1 800     
cVPL/FLO/TOR 16 833 17 79112 46713 4232 816
         
6Geneeskundige verzorging politie016 50016 5007 300000
aDienst geneeskundige verzorging politie (DGVP) 14 700 7 300   
bDGVP (EJM) 1 800     
         
Ontvangsten3 21503 2150000

2.2a/2.3a/2.4a Bolkestein-gelden naar algemene bijdrage:

Met de herziening van het budgetverdeelsysteem (BVS) worden de Bolkestein-gelden onder de algemeen bijdrage gebracht. De Bolkestein-gelden zijn in 1998 zijn ingevoerd voor het terugdringen van jeugdcriminaliteit en geweld onder en door jongeren.

2.2b/2.3d ICT-voorzieningen tot samenwerking politie Nederland (VTS/PN):

Het betreft de overdracht van een aantal landelijke ICT-voorzieningen aan de VTS/PN. Deze taken lagen eerst bij het agentschap ITO waar ook de uitgaven waren geraamd. ITO is opgegaan in VTS/PN. De ICT-voorzieningen zijn nu ondergebracht bij VTS/PN waar nu ook het budget wordt ondergebracht.

2.3b Centrale exploitatiekosten C2000:

De centrale exploitatiekosten van C2000 zijn hoger dan geraamd. De politie- en de brandweersector dragen naar rato bij aan de centrale exploitatiekosten van C2000.

2.3f/2.4e Wet politiegegevens:

Het betreft een herschikking ten behoeve van de invoering van de Wet politiegegevens (WPG). Om de politieorganisatie goed voor te bereiden op de inwerkingtreding van de wet in 2007, wordt in 2007 een nulmeting uitgevoerd en aan de hand daarvan geanalyseerd wat de consequenties van de wet zijn voor de politie. Met de wet wordt een verbeterslag gemaakt op het gebied van privacy, kwaliteit, informatiemanagement en informatiebeveiliging.

2.3g Inrichting TBS-unit:

Voor het inrichten van een TBS-unit bij het KLPD ontvangt BZK een bijdrage van Justitie.

2.5b Programma geweld:

De toegenomen agressie en geweld in onze samenleving richten zich steeds meer tegen werknemers die publieke taken uitvoeren. Om geweld tegen overheidsdienaren aan te pakken, is een breed programma opgezet. Er worden condities geschapen waardoor werkgevers en werknemers in staat zijn op een publieke taak op een veilige en respectvolle manier uit te voeren (communicatiestrategieën, doen van onderzoek en het ontwikkelen van instrumenten zoals registratiesystemen/modellen).

2.2c/2.3h/2.5c VPL/FLO/TOR:

Per 2006 is de regelgeving betreffende VUT en prepensioen gewijzigd. De gewijzigde regelgeving leidde ertoe dat de vroegpensioenregeling Afup van de sector Politie niet paste in het nieuwe fiscale regime. In reactie hierop zijn in de sector Politie nieuwe voorzieningen getroffen die hebben geleid tot een fiscaal zuivere regeling.

Ter dekking van de extra lasten die hieruit volgen is een overboeking gedaan vanuit de gereserveerde arbeidsvoorwaardenruimte.

2.6a Dienst geneeskundige verzorging politie (DGVP):

In verband met de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt DGVP geliquideerd. De uitgavenraming wordt verhoogd voor de afwikkeling en liquidatie van de DGVP en de bekostiging van afspraken in arbeidsvoorwaardensfeer.

4. Partners in veiligheid

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 4. Partners in veiligheidStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen111 514– 2 819108 695– 2 804– 2 804– 2 606– 2 606
         
 Uitgaven:111 514– 2 819108 695– 2 804– 2 804– 2 606– 2 606
1Apparaat9 2531 04810 301747747945945
aAcademie voor leiderschap veiligheidsregio’s (van art. 16.1) 260     
bDetachering Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (van art. 16.1) 16     
cDetachering permanente vertegenwoordiging NAVO (Brussel) (naar art. 12.1) – 198 – 198– 198  
dApparaatskosten ( van art. 2.1, 15.1, 16.1 en 16.2) 210 210210210210
eOnderzoek SLBB (van art. 2.5) 25     
fHerschikking apparaat (van art. 2.1 en 16.1) 735 735735735735
         
 Programma-uitgaven102 261– 2 67699 585– 3 551– 3 5513 5 51– 3 551
 Waarvan juridisch verplicht  24 677    
         
2Veiligheidsbeleid op nationaal niveau5 2735075 7800000
aProject Looking through the wall (van art. 2.4, 15.3 en 16.4) 267     
bMaatschappelijke sectoren en ICT (FES) 240     
3ICT-infrastructuur90 268– 3 62387 836– 2 800– 2  800– 2 800– 2 800
aBijdrage Adviescommissie ICT Rampenbestrijding (ACIR) (van art. 15.3) 347     
bCentrale exploitatiekosten C2000 (naar art. 2.3) – 4 200     
cBeheerskosten C2000 (naar art. 15.4) – 1 500     
dTerritoriale congruentie Haarlemmermeer/Schiphol (naar art. 16.2) – 6 000     
eICT voorzieningen tot       
 samenwerking politie Nederland (VTS PN) (naar art. 2.2 en 2.3) – 2 800 – 2 800– 2 800– 2 800– 2 800
fExploitatiekosten C2000 (van art. 16.2) 2 000     
gCentrale exploitatiekosten C2000 (van VWS) 8 530     
6Veiligheidsbeleid op internationaal niveau6 720– 7515 969– 751– 751– 751– 751
aGrensoverschrijdende politiesamenwerking (naar art. 2.3) – 751 – 751– 751– 751– 751
         
Ontvangsten4 4002404 6400000
aMaatschappelijke sectoren en ICT (FES) 240     

4.3b Centrale exploitatiekosten C2000:

Zie art. 2.3b

4.3c Beheerskosten C2000:

Zie art. 15.4a

4.3d Territoriale congruentie Haarlemmermeer/Schiphol:

Zie art. 16.2c

4.3e ICT-voorzieningen Voorziening tot samenwerking politie Nederland (VTS PN):

Zie art. 2.2b/2.3d

4.3f Exploitatiekosten C2000:

Bijdrage in de exploitatiekosten van C2000 uit de middelen van het Besluit doeluitkering bestrijding van rampen en zware ongevallen (BDUR).

4.3g Centrale exploitatiekosten C2000:

Betreft een vergoeding voor het gebruikmaken van het C2000 netwerk voor het jaar 2007. VWS draagt 8 530 mln. bij aan het netwerk.

5. Nationale veiligheid

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 5. Nationale veiligheidStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen176 541200176 7410000
         
 Uitgaven:176 541200176 7410000
1Apparaat172 466200172 6660000
aVitaal (FES) 200     
bGeheime uitgaven4 075 4 075    
         
Ontvangsten2 9912003 1910000
aVitaal (FES) 200     

14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheidStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen14 06156914 630569000
         
 Uitgaven:14 06156914 630569000
 Waarvan juridisch verplicht  210    
         
1Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV)4 5395694 539569000
aHerschikking apparaatskosten (van art. 16.1) 569 569   
         
2Onderzoeksraad voor veiligheid (OVV)9 52209 5220000
         
Ontvangsten0000000

15. Crisisbeheersing

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 15. CrisisbeheersingStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen34 5332 06136 594– 535– 35– 35–  35
         
 Uitgaven:35 8972 06137 958– 535– 35– 35– 35
1Apparaat7 927– 357 892– 35– 35– 35– 35
aApparaatskosten (naar art. 4.1) – 35 – 35– 35– 35– 35
         
 Programma uitgaven27 9701 29629 266– 500000
 waarvan juridisch verplicht  10 352    
         
2Programma uitgaven5 000– 2184 7820000
aRampenbeheersing overstromingen (naar art. 15.3) – 450     
bNAVI (FES) 232     
         
3Functioneren crisisbeheersingsorganisatie12 2702 23414 5040000
aRampenbeheersing overstromingen (van art.15.2 en 15.4) 1 370     
bBijdrage ACIR (naar art. 4.3) – 347     
cProject Looking through the wall (naar art. 4.2) – 89     
dSchade bij rampen (WTS) 1 300     
         
4Aansturen crisisbeheersing8 900– 708 8300000
aBeheerskosten C2000 (van art. 4.3) 1 500     
bRampenbeheersing overstromingen (naar art. 15.3 en 15.5) – 1 570     
5Crisiscommunicatie1 8001501 950– 500000
aRampenbeheersing overstromingen (van art. 15.4) 650     
bTerrorisme Campagne NCTB (naar Justitie) – 500 – 500   
         
Ontvangsten2 0002322 2320000
aNAVI (FES) 232     

15.2a/15.3a/15.4b/15.5a Rampenbeheersing overstromingen:

In de loop van 2006 hebben de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het kabinetsstandpunt Rampenbeheersing Overstromingen naar de Tweede kamer gestuurd (TK 2006–2007, 27 625, nr.77). Het ministerie van BZK zal in de jaren 2007 en 2008 voor in totaal 5 mln. bijdragen in de kosten van de uitvoering van het standpunt. In 2007 zal de verhoogde aandacht voor de rampencampagnes worden voortgezet. Verder zullen werkzaamheden worden uitgevoerd ter voorbereiding van een mogelijke invoering van cell broadcast.

15.3d Schade bij rampen (WTS):

Er zijn vier WTS-regelingen in uitvoering. Bij drie regelingen gaat het in hoofdzaak om de afhandeling van beroepszaken. Bij de vierde regeling (WTS-Wilnis) gaat het om de beschikking op de aanvraag van de gemeente De Ronde Venen van € 1 mln. Naast deze kosten zijn uitgaven voorzien als gevolg van de inschakeling van de Landsadvocaat.

15.4a Beheerskosten C2000:

Vanuit artikel 4.3 wordt er bijgedragen in de centrale exploitatiekosten van C2000 aan Tetraned.

16. Brandweer en GHOR

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 16. Brandweer en GHORStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen148 3522 845151 197– 790– 221– 221– 721
         
 Uitgaven:148 3792 845151 224– 790– 221– 221–  721
1Apparaat5 566– 3 2262 340– 2 950– 2 381– 2 381– 2 381
aApparaatskosten (naar art. 4.1) – 651 – 651– 651– 651– 651
bAcademie voor leiderschap veiligheidsregio’s (naar art. 4.1) – 260     
cDetachering Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) (naar art. 4.1) – 16     
dApparaatskosten Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR) (naar art. 16.4) – 1 730 – 1 730– 1 730– 1 730– 1 730
eHerschikking apparaatskosten (naar art. 14.1) – 569 – 569   
 Programma-uitgaven142 8136 071148 8842 1602 1602 1601 660
 Waarvan juridisch verplicht  74 589    
         
2Bestuurlijke organisatie111 5213 930115 451– 70– 7070– 70
aBijdrage besluit doeluitkering bestrijding van rampen en zware ongevallen exploitatie C2000 (naar art. 4.3) – 2 000     
bApparaatskosten (naar art. 4.1) – 70 – 70– 70– 70– 70
cTerritoriale congruentie Haarlemmermeer/Schiphol (van art. 4.3) 6 000     
3Taken4 1225004 6225005005000
aLandelijk steunpunt Besluit risico zware ongevallen (BRZO) 500 500500500 
4Kwaliteit27 1701 64128 8111 7301 7301 7301 730
*Bijdragen baten-lastendienst Landelijke faciliteit rampenbestrijding (LFR)10 504      
aProject Looking through the wall (naar art. 4.2) – 89     
bApparaatskosten LFR (van art. 16.1) 1 730 1 7301 7301 7301 730
         
Ontvangsten25002500000

16.1d/16.4b Apparaatskosten landelijke faciliteit rampenbestrijding (LFR):

Per 1 januari 2007 is de LFR een baten-lastendienst. De exploitatiebijdrage vanuit BZK voor zowel de apparaatuitgaven als de beleidsuitgaven worden gebundeld op artikelonderdeel 16.4. Voorheen kwamen deze ten laste van artikelonderdeel 16.1

16.2a Exploitatie C2000:

Zie art. 4.3f

16.2c Territoriale congruentie Haarlemmermeer/Schiphol:

Voor de territoriale congruentie Haarlemmermeer was in 2006 € 6 mln. onbesteed. Dit bedrag is in 2007 nodig voor de kosten die verbonden zijn aan het overgaan van de gemeente Haarlemmermeer naar de regio Kennemerland.

De 6 mln. is in 2006 beschikbaar gesteld aan de VtS voor de contractuele betaling door artikel 4 aan de beheerder van het C2000-netwerk voor de periode 2006/2007.

Thema Bestuur en Democratie

1. Grondwet en democratie

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 1. Grondwet en democratieStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen11 8646 80018 664935000
         
 Uitgaven:11 8646 80018 664935000
1Apparaatuitgaven3 7367354 471135000
aP&M problematiek CZW (van art.1.2) 600     
bVertegenwoordiging EU Brussel (van art. 12.1) 135 135   
         
 Programma-uitgaven8 1286 06514 193800000
 Waarvan juridisch verplicht  5 944    
         
2Programma6 8936 06512 958800000
aDemocratische vernieuwing (naar art. 6.2) – 400     
bP&M problematiek CZW (naar art. 1.1) – 600     
cVergoeding aan gemeenten voor Provinciale Staten-verkiezingen (naar gemeentefonds) – 335     
dStemcomputers 6 000     
eStaatscommissie grondwet 400 800   
fStemmen in een willekeurig stemlokaal 1 000     
         
3Kiesraad1 23501 2350000
         
Ontvangsten0000000

1.2d Stemcomputers:

De uitgavenraming wordt verhoogd voor de kosten verbonden aan de benodigde maatregelen«zoals het aanpassen en verzegelen van de Nedap-stemcomputers, het huren van extra stemcomputers en het inschakelen van ICT-, audit- en beveilingsexperts» bij het organiseren van de Provinciale Staten-verkiezingen en de commissie inrichting verkiezingsproces (commissie Korthals Altes).

1.2e Staatscommissie Grondwet:

Conform het Coalitieakkoord wordt een staatscommissie grondwet ingesteld die advies uitbrengt over de voor- en nadelen van een preambule, de toegankelijkheid van de Grondwet voor burgers en de verhouding tussen grondrechten en rechten die voortvloeien uit internationale verdragen.

1.2f Stemmen in een willekeurig stemlokaal

In het Bestuurlijk overleg Financiële Verhoudingen in september 2006 heeft het vorige kabinet toegezegd de stimuleringsbijdrage voor het experiment Stemmen in een Willekeurig Stemlokaal incidenteel voort te zetten. Dit betekent dat de bijdrage in 2007 is voortgezet voor de Provinciale Staten-verkiezingen.

6. Functioneren Openbaar Bestuur

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 6. Functioneren Openbaar BestuurStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen38 8972738 924– 473– 473– 473– 4 73
         
 Uitgaven:38 8972738 924– 473– 473– 473– 473
1Apparaat7 219– 4736 746– 473– 473– 473– 473
aHerschikking apparaatskosten (naar art. 9.1) – 473 – 473– 473473– 473
         
 Programma-uitgaven31 67850032 1780000
 Waarvan juridisch verplicht  9 788    
         
2Inrichting en werking openbaar bestuur6 1455006 6450000
aDemocratische vernieuwing (van art. 1.2) 400     
bProgramma geweld (naar art. 2.5) – 900     
cOntvangsten Nationale ombudsman 1 300 1 3001 3001 3001 300
dNationale ombudsman (naar overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten) – 1 300 – 1 300– 1 300– 1 300– 1 300
eRestant budget stimulering bestuurlijke initiatieven (EJM) 1 000     
         
3Rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers10 018010 0180000
         
4Faciliteren politieke partijen15 515015 5150000
         
Ontvangsten1551 3001 4551 3001 3001 3001 300
 Ontvangsten Nationale ombudsman01 3001 3001 3001 3001 3001 300

6. Ontvangsten a/6.2c/ 6.2d (Ontvangsten) Nationale ombudsman:

De Nationale ombudsman zorgt ervoor dat klachten van aangesloten decentrale overheden (zie Wet Nationale Ombudsman en het Vergoedingenbesluit Nationale ombudsman) tegen een kostendekkende vergoeding worden afgedaan. BZK verzorgt jaarlijks (in het najaar) de facturering van deze kosten. Met deze mutatie wordt de raming van de Nationale ombudsman (begroting IIB artikel 3.2) structureel hiervoor aangepast.

9. Grotestedenbeleid

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 9. GrotestedenbeleidStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen20 385342 871363 256335 020335 020– 527– 527
         
 Uitgaven:424 547342 871767 418335 020335 020–  527– 527
1Apparaat3 1994733 672473473473473
aHerschikking apparaatskosten (van art. 6.1) 473 473473473473
         
 Programma-uitgaven421 348342 398763 746334 547334 547–  1 000– 1 000
 Waarvan juridisch verplicht  318 936    
         
2Faciliteren grotestedenbeleid4 87604 8760000
         
3Stimuleren grotestedenbeleid416 472342 398758 870334 547334 547– 1 000– 1 000
aOpenbare geestelijke gezondheidszorg 51 150     
bNieuwe wet inburgering 168 190 140 667140 667  
cVolwasseneneducatie 72 274 72 27472 274  
dMaatschappelijke opvang 1 416 1 4161 416  
eOnderwijsachterstanden 50 588 121 410121 410  
fISV-budget Sittard-Geleen ( naar VROM) – 220 – 220– 220  
gAfkoop specifieke uitkeringen – 1 000 – 1 000– 1 000– 1 000– 1 000
         
Ontvangsten299 139343 618642 757335 767335 76700
aOnderwijsachterstanden 50 588 121 410121 410  
bOpenbare geestelijke gezondheidszorg 51 150     
cNieuwe wet inburgering 168 190 140 667140 667  
dVolwasseneneducatie 72 274 72 27472 274  
eMaatschappelijke opvang 1 416 1 4161 416  

9.3a/9. Ontvangsten b Openbare geestelijke gezondheidszorg:

Voor GSB worden de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd voor de openbare geestelijke gezondheidszorg in de brede doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid (BDU-SIV). Met de inwerkingtreding van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) gaan de AWBZ middelen voor openbare geestelijke gezondheidszorg activiteiten over naar de specifieke uitkering maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid. Voor de GSB steden worden deze middelen vanuit VWS toegevoegd aan de BDU-SIV.

9.3b/9. Ontvangsten c Nieuwe wet inburgering:

Voor GSB worden de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd voor inburgering in de BDU-SIV. Deze middelen worden vanuit Justitie toegevoegd aan de GSB middelen. De steden krijgen in 2007 incidenteel meer, vanwege de toevoeging van extra middelen voor de inburgering van allochtone vrouwen op basis van de Nieuwe wet inburgering.

9.3c/9. Ontvangsten d Volwasseneneducatie:

Voor GSB worden de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd voor volwasseneneducatie in de BDU-SIV. Bij de inwerkingtreding van de wijziging op de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, is deze op verzoek van de gemeenten gekoppeld aan de invoeringsdatum van de Wet inburgering en gerealiseerd per 1–1-2007. De middelen worden door OCW toegevoegd aan de middelen voor GSB.

9.3d/9. Ontvangsten e Maatschappelijke opvang:

Voor GSB worden de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd voor maatschappelijke opvang in de BDU-SIV. De middelen zijn bedoeld voor uitbreiding van opvangcapaciteit en voor ambulante trajecten. De middelen worden door VWS toegevoegd aan de middelen voor GSB.

9.3e/9. Ontvangsten a Onderwijsachterstanden:

Voor GSB worden de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd voor de onderwijs achterstanden in de BDU-SIV. Op grond van de wijzigingen in het onderwijsachterstandenbeleid draagt OCW € 121,4 mln. bij aan het GSB per schooljaar.

9.3g Afkoop specifieke uitkeringen:

Vorig jaar zijn een aantal annuïteitenregelingen voor de steden afgekocht. De in de begroting opgenomen budgetten voor de bijbehorende betalingen, worden neerwaarts bijgesteld (-/- € 1,0 mln.).

Thema Publieke Dienstverlening en Openbare Sector

7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare SectorStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen102 63767 503170 1400000
         
 Uitgaven:106 80549 839156 6440000
1Apparaat4 274394 3130000
aHerschikking apparaatkosten (van art. 11.1) 39     
         
 Programma-uitgaven102 53149 800152 3310000
 Waarvan juridisch verplicht  102 707    
         
2Verbeteren ICT-voorzieningen46 393– 2 06944 3240000
*Bijdrage baten-lastendiensten Basisadministratie persoonsgegevens en reisdocumenten1 643      
aOnderzoek regie en organisatie E-overheid (van art. 7.4) 31     
bGBO overheid (naar art. 7.3) – 4 900     
cOverschot BSN (EJM) 2 800     
         
3Instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen23 10431 20054 3040000
*Bijdrage baten-lastendiensten CAS4 407      
aGBO overheid (van art. 7.2) 4 900     
bGBO 26 300     
         
4Reisdocumenten en GBA-stelsel33 03420 66953 7030000
*Bijdrage baten-lastendiensten Basisadministratie persoonsgegevens en reisdocumenten32 479      
aOnderzoek regie en organisatie E-overheid (naar art. 7.2) – 31     
bMeevaller Nederlandse identiteitskaart – 11 300     
cBiometrie (EJM) 25 500     
dBiometrie (vingerscan) (EJM) 6 500     
         
Ontvangsten0000000

7.2b/7.3a GBO-overheid:

DigiD zal in 2007 verder geïmplementeerd worden binnen de overheid. Niet alleen het aantal overheidsorganisaties dat DigiD gebruikt maar ook het aantal diensten waarvoor DigiD ingezet wordt, neemt toe. Dit stelt eisen aan de doorontwikkeling van DigiD. Beoogd wordt om DigiD in 2007 op het midden-niveau te krijgen en (naast de bestaande SMS authenticatie) uit te breiden met in de markt beschikbare authenticatievoorzieningen.

7.3b GBO:

De gemeenschappelijke beheerorganisatie (GBO) beheert rijksbrede ICT voorzieningen. Voor 2007 wordt de begroting verhoogd met 26,3 mln. ten behoeve van de GBO. Deze middelen zijn nodig om de kosten die samenhangen met de explosieve groei in het gebruik van DigiD en de overheidstoegangsportal (OTP) te dekken.

7.4b Meevaller Nederlandse identiteitskaart:

2007 is het laatste jaar van de prijsbevriezing van de identiteitskaart op het niveau van 2005. Omdat de invoering van de vingerscan in de paspoorten en identiteitskaarten is vertraagd, zijn de prijzen minder gestegen dan voorzien. De uitgavenraming wordt neerwaarts bijgesteld.

Verplichtingen:

Een aantal verplichtingen worden in 2007 opnieuw opgeboekt in de administratie als gevolg van een technische aanpassing van de administratie. Dit heeft geen nadere kaseffecten.

10. Arbeidszaken Overheid

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 10. Arbeidszaken OverheidStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen112 186– 570111 616– 1 600– 1 600– 1 600– 1 600
         
 Uitgaven:112 186– 570111 616– 1 600– 1 600– 1 600– 1 600
1Apparaat9 3231 13010 4530000
aHerschikking apparaatkosten (van art. 11.1) 450     
bVerbond sectorwerkgevers overheid (VSO) 680     
         
 Programma-uitgaven102 863– 1 700101 163– 1 600– 1 600– – 1 600– 1 600
 Waarvan juridisch verplicht  3 832    
         
5Uitkeringsregelingen94 383– 1 20093 183– 1 600– 1 600– 1 600– 1 600
aBelastingaanslag Rietkerk 400     
bSt. administratie Indonesische pensioenen – 1 600 – 1 600– 1 600– 1 600– 1 600
         
6Randvoorwaarden sectoren/overheidVervallen      
         
7Vergroten aantrekkelijkheid van de overheid als werkgever6 167– 5005 6670000
aProgramma geweld (naar art. 2.5) – 900     
bNormalisatie ambtelijke rechtspositie (EJM) 400     
         
8Verbeteren kwaliteit dienstverlening73307330000
         
9Verbeteren kwaliteit bedrijfsvoering1 58001 5800000
         
Ontvangsten6196801 2990000
aVerbond sector werkgevers overheid (VSO) 680     

10.5b Stichting administratie Indonesische pensioenen:

De ramingen worden structureel neerwaarts bijgesteld, omdat de Stichting Administratieve Indonesische Pensioenen (SAIP) al enige jaren (vanwege de in omvang kleiner wordende doelgroep) minder uitkeringen heeft verstrekt dan was geraamd.

11. Kwaliteit Rijksdienst

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 11. kwaliteit RijksdienstStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen57 18733 86091 0471 0001 0001 0001 000
         
 Uitgaven:57 18733 86091 0471 0001 0001 0001 000
1Apparaat12 871– 48912 3820000
aHerschikking apparaatskosten (naar art. 7.1 en 10.1) – 489     
         
 Programma-uitgaven44 31634 34978 6651 0001 0001 0001 000
 Waarvan juridisch verplicht  7 221    
         
2Professioneel topmanagement14 0921 00015 0921 0001 0001 0001 000
aAlgemene bestuursdienst (ABD) interim 1 000 1 0001 0001 0001 000
         
5Garantieregelingen0000000
         
6Goed functionerend personeel15 04029 97945 0190000
aArbeidsvoorwaarden ZVR gelden (EJM) 2 343     
b400-banenplan (EJM) 2 636     
cArbeidsvoorwaardenmiddelen (EJM) 25 000     
         
7Goed functionerende organisatie1 2171 3212 5380000
aKosten ontwikkelcentrum 2007 (van diverse ministeries en art. 12.1) 546     
bBudget werkmaatschappij (EJM) 775     
         
8Goed functionerende informatie voorziening en HRM-functie0000000
*Bijdrage baten-lastendiensten P-Direkt4 926      
         
9Kwaliteit informatievoorziening Rijk6 5677597 3260000
aInformatie op orde (van diverse ministeries en art. 12.1) 759     
         
10Bevorderen kwaliteit HRM-functie7 4001 2908 6900000
aP-Direkt 1 290     
         
Ontvangsten3672 2902 6571 0001 0001 0001 000
aAlgemene bestuursdienst (ABD) interim 1 000 1 0001 0001 0001 000
bP-Direkt 1 290     

11.2a/11. Ontvangsten a Algemene bestuursdienst (ABD) interim:

ABD-Interim is een concernvoorziening die managers in staat stelt tijdelijk opdrachten te vervullen binnen de rijksdienst op plekken waar tijdelijk behoefte bestaat aan managers.

11.6a/11. Ontvangsten b P-Direkt:

In 2005 heeft BZK licenties Documentum aangeschaft, die thans door P-Direkt worden overgenomen. P-Direkt financiert dat als baten-lastendienst via het beroep op de leenfaciliteit bij het ministerie van Financiën en verdiend deze investering terug via de tarieven die in rekening worden gebracht bij de gebruikers.

2.3 Niet-beleidsartikelen

12. Algemeen

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 12. AlgemeenStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
 Verplichtingen90 4272 93793 364– 24 887– 1 7021 55013 650
         
 Uitgaven90 4272 93793 364– 24 887– 1 7021 55013 650
1Apparaat80 4482 93783 385– 24 887– 1 7021 55013 650
aVertegenwoordiging EU Brussel (naar art. 1.1) – 135 – 135   
bDetachering permanente vertegenwoordiging NAVO (Brussel) (van art. 4.1) 198 198198  
cKosten ontwikkelcentrum 2007 (naar art. 11.7) – 11     
dInformatie op orde (naar art. 11.9) – 52     
ePensioenproblematiek Kabinet van de gouverneur van Aruba (KABGA) en Kabinet van de gouverneur van de Nederlandse Antillen (KABGNA) (van HIIB) 100     
fBeveiliging Joodse scholengemeenschap (naar OCW) – 350     
gGemeenschappelijke Diensten/Concernstaven 5 336     
hHuisvesting – 2 400 – 24 950– 1 9001 55013 650
iRest (EJM) 251     
         
2Bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis9 97909 9790000
         
 Ontvangsten9835 3366 3190000
aGD/CST 5 336     

12.1g/12. Ontvangsten a Gemeenschappelijke Diensten/Concernstaven:

De uitgaven en ontvangsten zijn een gevolg van de gekozen financiering- en verrekensystematiek van de dienstverlening van de GD aan de dienstonderdelen van BZK en de Werkmaatschappij.

12.1h huisvesting:

Voor de investeringen in de BZK-nieuwbouw zijn in het verleden middelen gereserveerd op de begroting van BZK Nu gerechtelijke uitspraken de bouw in 2011/2012 mogelijk maken, worden de voor 2008 geraamde middelen naar voornamelijk 2011/2012 doorgeschoven.

13. Nominaal en onvoorzien

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 13. Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
 Verplichtingen10 408129 435139 843128 527129 112129 850129 549
         
 Uitgaven10 408129 435139 843128 527129 112129 850129 549
1Loonbijstelling0109 176109 176108 946109 6051 10 250109 995
aLoonbijstelling 109 176 108 946109 605110 250109 995
         
2Prijsbijstelling020 25920 25919 58119 50719 60019 554
aPrijsbijstelling 20 259 19 58119 50719 60019 554
         
3Onvoorzien10 408 10 4080000
         
 Ontvangsten0000000

17. VUT-fonds

 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)       
 17 VUT-fondsStand ontwerpbegroting 2007Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
 Verplichtingen0000000
         
 Uitgaven800 0000800 0000000
1Vutfonds800 0000800 0000000
         
 Ontvangsten0000000

3. Baten-lastendiensten

3.1 Tijdelijke baten-lastendienst P-Direkt

Algemeen

P-Direkt is op 1 januari 2006 van start gegaan als tijdelijke baten-lastendienst van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De toekenning van de tijdelijke status op 9 september 2006 is voorafgegaan door de besluitvorming over het plan Nieuwe Aanpak P-Direkt. Hierin hebben de deelnemende departementen afspraken gemaakt over de ontwikkeling, de afname en de financiering van de ontwikkeldiensten.

Exploitatie

De ontwikkeling van de dienstverlening van P-Direkt is door de beëindiging van de samenwerking met IBM op 13 oktober 2005 gewijzigd en aanleiding geweest om een nieuwe aanpak P-Direkt te ontwikkelen. In het eerste halfjaar van 2006 is het plan «Nieuwe Aanpak P-Direkt» opgesteld. De (cijfermatige) uitwerking van dit plan is opgenomen in de begroting 2007.

In het tweede halfjaar van 2006 heeft een verdere detaillering plaatsgevonden van de projectplannen voor de productontwikkeling van P-Direkt. Daarnaast zijn in aanloop naar een integrale dienstverlening verschillende productiediensten vanuit BZK en andere departementen bij P-Direkt ondergebracht. Ook heeft een uitbreiding van het aantal gebruikers in de bestaande dienstverlening plaatsgevonden. Door bovengenoemde ontwikkelingen is het volume van de kosten en opbrengsten toegenomen ten opzichte van de begroting 2007.

Exploitatieoverzicht

(x € 1 000)(1)(2)(3)=(1)+(2)
P-DirectOorspronkelijk vastgestelde begrotingMutaties (+ of -) 1e suppletore begrotingTotaal geraamd
Baten   
Opbrengst moederdepartement 2 2482 248
Opbrengst overige departementen6 6399 09015 729
Opbrengst derden  0
Rentebaten  0
Buitengewone baten4 9261 1766 102
Exploitatiebijdrage0 0
Totaal baten11 56512 51424 079
    
Lasten   
Inkoop ICT2 8499 00011 849
Apparaatskosten1 3852 4063 791
-personele kosten9842 2123 196
-materiele kosten401194595
Rentelasten67044714
Afschrijvingskosten1 735– 1391 596
-materiaal 135135
-Immateriaal1 735– 2741 461
Overige lasten4 9261 1766 102
-dotaties voorzieningen   
-buitengewone lasten4 9261 1766 102
Totaal lasten11 56512 48724 052
    
Saldo van baten en lasten02727

Overige lasten

De overige lasten betreffen de afkoop van de huisvestingsverplichtingen en financieringslasten van de investeringen in te ontwikkelen dienstverlening. De afkoop van de huisvestingsverplichtingen waren in de ontwerpbegroting over meerdere jaren verspreid maar zal in totaliteit worden afgewikkeld in 2007.

Investeringen

P-Direkt investeert in het kader van de Nieuwe Aanpak in de dienstverleningscomponenten die de basis vormen van de integrale dienstverlening. De hiervoor benodigde investeringen worden gefinancierd door gebruik te maken van de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën.

Kasstroomoverzicht per 31 december 2006

(x € 1 000)P-Direct(1)(2)(3)=(1)+(2)
 OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begrotingMutaties (+ of -) 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting
1Rekening-courant RHB 1 januari 200704 4814 481
2Totale operationele kasstroom– 3 191462– 2 729
3aTotaal investeringen (-/-)– 15 380– 6 660– 22 040
3bTotaal boekwaarde desinvesteringen (+)  0
3Totaal investeringkasstroom– 15 380– 6 660– 22 040
4aEenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)  0
4bEenmalige storting door het moederdepartement(+)4 926– 4 705221
4cAflossingen op leningen (-/-)– 1 735274– 1 461
4dBeroep op leenfaciliteit (+)15 3806 55021 930
4Totaal financieringskasstroom18 5712 11920 690
5Rekening-courant RHB 31 december 20070402402

3.2 Baten-lastendienst Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR)

Concept openingsbalans ( x € 1 000)

 Balans 01-01-2007
Activa 
Immateriële activa0
Materiële activa466
– grond en gebouwen0
– installaties en inventarissen407
– overige materiële vaste activa59
Voorraden0
Debiteuren0
Nog te ontvangen826
Liquide middelen1
Totaal activa:1293
  
Passiva 
Eigen Vermogen0
– exploitatiereserve0
– verplichte reserve0
– onverdeeld resultaat0
Leningen bij het MvF0
Voorzieningen49
Crediteuren655
Nog te betalen589
Totaal passiva1293

Toelichting op de concept openingsbalans LFR per 01-01-2007:

• De materiële vaste activa bestaan uit inventaris en installaties, uit inrichting voor de bedrijfsvoering, waaronder meubilair en kantoorautomatisering en uit voertuigen.

• De post «Nog te ontvangen» betreft vorderingen die LFR ten behoeve van het moederministerie gaat incasseren.

• De post «voorzieningen» betreft de verplichting voor toekomstige jubileumuitkeringen aan het personeel.

• De post «Crediteuren» betreft schulden die LFR ten behoeve van het moederministerie zal afwikkelen.

• De post «Nog te betalen» betreft het per saldo aan het moederministerie verschuldigde vergoeding voor de materiële vaste activa en liquide middelen, alsmede overige nog ten behoeve van het moederministerie te betalen posten.

4. Extracomptabel overzicht Grotestedenbeleid

Extra-Comptabel Overzicht Grotestedenbeleid

Het is nog steeds mogelijk dat de budgetten van de BDU’s fluctueren, vanwege evt. uitkering van loon- en prijsbijstellingen en het algemeen budgettair voorbehoud.

De budgetten in categorie «B» betreffen ramingen.

    bedragen x € 1 000     
    2005200620072008200920102011Toelichting
            
Categorie A: gebundelde geldstromen t.b.v. de convenantafspraken        
            
            
TOTAAL BREDE DOELUITKERINGEN GSB (BDU ECONOMIE + SOCIAAL INTEGRATIE EN VEILIGHEID + FYSIEK)626 222752 109959 328985 4351 014 933486 918471 865Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en)
           De derde convenantsperiode Grotestedenbeleid beslaat de periode 2005–2009 (zie kader). De afzonderlijke regelingen die opgenomen zijn in de brede doeluitkeringen, kennen een langere looptijd.
           Het betreft veelal structureel geld.
            
            
I BDU ECONOMIE totaal BDU G3129 02132 10917 54140 34534 346-- 
            
EZart. 3.10Stadseconomietotaal beleidsterrein29 02132 10917 54140 34534 346--Bedragen G30 excl. een bedrag gereserveerd voor onvoorziene kansen en bedreigingen (zie cat B).
   G3129 02132 10917 54140 34534 346-- 
            
II BDU SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEIDtotaal BDU G31413 958542 026763 005716 977709 457469 097469 097Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en)
            
VWSart. 44Maatschappelijke opvang, Vrou- wenopvang en Verslavingszorgtotaal beleidsterrein228 100232 278294 476294 476294 476294 476294 476De verdeelsleutel van de RFV wordt jaarlijks geactualiseerd
   G31190 088193 500245 977245 977245 977245 977245 977Bedragen voor 2006 zijn op basis van geactualiseerde percentages van de RFV en inclusief de loonbij-stelling (OVA) voor 2006. De bedragen van 2007 t/m 2011 zijn voorlopige bedragen.
           Het bedrag is vanaf 2007 verhoogd met € 60,6 mln aan OGGz middelen.
            
VWSart. 44Gezond in de stadtotaal beleidsterrein5 0005 0005 0005 0005 0005 0005 000Eén van de doelstellingen van de tweede convenantperiode van het Beleidskader grotestedenbeleid
   G315 0005 0005 0005 0005 0005 0005 0002005–2009 is het inlopen van de gezondheidsachterstanden bij mensen met een lage opleiding en een laag inkomen (€ 5,0 miljoen). Hierin krijgt de bestrijding van overgewicht extra aandacht. Van dit bedrag staat jaarlijks € 23 000 op de begroting van BZK voor Sittard-Geleen.
            
OCWart. 4.3Voortijdig schoolverlatentotaal beleidsterrein21 78022 15722 15722 15722 15722 15722 15 7Van dit bedrag staat jaarlijks € 377 000 op de begroting van BZK voor Sittard-Geleen.
   G3121 78022 15722 15722 15722 15722 15722 157 
            
OCWart. 1.1Voor- en vroegschoolse educatie en schakelklassentotaal beleidsterrein-72 673175 242175 671175 671175 671175 671De middelen GOA worden vanaf 1 augustus 2006 opgenomen worden in de BDU. Tot 1/8/2006 geldt het landelijk beleidskader GOA 2002–2006. Het aandeel van de G31 bedraagt ca. 70% van het totale bedrag aan GOA.
  (uit GOA-budget)G31-50 579121 965122 263122 263122 263122 263 
            
OCWart. 4.2Rijksbijdrage Volwasseneneducatie (WEB)totaal beleidsterrein--245 083245 148245 149245 148245 148De middelen Volwasseneneducatie zullen naar verwachting per 1 januari 2007 uit het WEB-budget worden gehaald, en in de BDU opgenomen
   G31--73 70073 70073 70073 70073 700 
           In de reeks «totaal beleidsterrein» is een bedrag van € 57,3 mln opgenomen dat nog naar VenI moet worden overgeheveld.
            
BZKart. 9.3Veiligheid, Sociale integratie en Leefbaarheidtotaal beleidsterrein78 73597 330100 33093 33088 33088 04763 647 
   G3178 73597 330100 33093 33088 330p.m.p.m. 
            
BZKart. 9.3Sociale heroveringtotaal beleidsterrein-10 00015 000---- 
   G31-10 00015 000---- 
            
 art. 9.3Aanval op de uitvaltotaal beleidsterrein-1 520-----Het betreft 13 van de G31 steden.
   G31-1 520----- 
            
JUSart. 16.1Inburgering Oudkomers en Nieuwkomerstotaal beleidsterrein201 477267 736304 241261 968262 321262 320262 321Het precieze deel voor de G31 zal bepaald worden a.d.v. de hoogte van de ambities van de gemeenten
   G31118 355136 437172 306144 110144 110p.m.p.m. 
            
JUSart. 16.1Aanvullende middelen inburgering allochtone vrouwentotaal beleidsterrein-45 000-----Het precieze deel voor de G31 zal bepaald worden aan de hand van de hoogte van de ambities van deze gemeenten.
   G31-18 933----- 
            
JUSart. p.m.Middelen voor het terugdringen van de oververtegenwoordiging vantotaal beleidsterrein-4 5004 5005 4005 400--Deze middelen zijn bestemd voor de G4
  Marokkaanse jongeren in de criminaliteitscijfersG31-4 5004 5005 4005 400-- 
            
VWSart. 46Programma meedoen allochtone jongeren (sport) -2 0702 0705 0402 520--Deze middelen zijn bestemd voor de 11 gemeenten die deelnemen aan het programma.
    2 0702 0705 0402 520-- 
            
III BDU FYSIEK  totaal BDU G31183 243177 974178 782228 113271 13017 8212 768Het ISV kent een uitfinanciering in 2010
            
VROMart. 2ISV IItotaal beleidsterrein259 102253 155254 215320 477378 611290 336p.m.ISV II betreft het gehele budget, incl. Groen en Cultuur, zoals in de VROM-administratie is opgenomen
   G31183 243177 974178 782228 113271 13014 751p.m.plus begroting/verantwoording.
           – de extrapolatie 2010 bevat een technisch deel en de kleine VINAC middelen 2010.
           – de middelen van LNV en OCW zijn naar de VROM begroting overgeboekt.
            
LNVart. U0114 2005Grootschalig Groentotaal beleidsterrein-------Het betreft hier voor de G30 een bijdrage van LNV aan VROM ten behoeve van ISV II. De middelen van LNV zijn overgeboekt naar de VROM-begroting.
 art. U2413 2006 G31------- 
            
OCWart. 14.04Cultuurimpulstotaal beleidsterrein-----4 0004 000Het betreft hier voor de G30 een bijdrage van OCW aan VROM ten behoeve van ISV II. De middelen van OCW zijn overgeboekt naar de VROM-begroting. Tot en met 2009 overgeheveld naar VROM.
   G31-----3 0702 768 
            
    bedragen x € 1 000     
    2005200620072008200920102011Toelichting
            
Categorie B: Overige rijksinzet ondersteunend aan GSB        
            
I ECONOMIE         
            
EZ03.10 100Topprojecten herstructurering bedrijventerreinen (TOPPER)totaal beleidsterrein17 58517 84229 38620 15520 280--Dit is het totaal TOPPER-budget (verplichtingen). 33 van de 50 projecten vallen binnen G30, klein deel budget (2 mln.) is getemporiseerd. 0,6 mln overgeheveld naar reg. Innovatie.
   G3112 43013 71515 00015 00015 000-- 
            
EZ03.10 210Kansenzone (Doorzettingsmacht Rotterdam)totaal beleidsterrein24 000----- -Betreft verplichtingenbedrag.
   Kas1 000-8 0007 000---Betreft kasraming; afhankelijk van tempo uitvoering door Rotterdam.
            
EZ03.10 510Reservering voor onvoorziene kansen en bedreigingen BDU Economietotaal beleidsterrein--3 1452 1932 193--Het betreft hier een knelpuntenbudget dat jaarlijks in het kader van de BDU Economie verdeeld zal worden over de steden. In 2005 en 2006 is 1mln hiervan overgeheveld naar Kansenzone Rotterdam.
   G31--3 1452 1932 193-- 
            
V&Wart. 19.02Voorstel tot Wet Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoertotaal beleidsterrein1 468 6771 469 3531 885 6101 772 8891 789 2411 904 8781 814 473Samenvoeging van de budgetten uit de artikelen 05.01, 06.01, 07.01 en IF01.03 t.b.v. exploitatie openbaar vervoer en regionaal spoorvervoer, sociale veiligheid, GDU+, duurzaam veilig, het kenniscentrum verkeer en vervoer en vervoersmanagement. Gelden worden uitgekeerd aan de provincies en kaderwetgebieden, splitsing naar de G30 is niet mogelijk.
  Kenniscentrum  161      
  Fietsberaad  453      
  Kaartautomaat  796      
  Chipcard  2 193      
  Decentralisatie spoorlijnen  8 740      
  Loonbijstelling  5 717      
  Prijsbijstelling  9 073      
  BTW 2005  9 620      
  Lagere bijdrage  – 699     De oorzaak voor de lagere uitgaven is nog niet bekend.
  Kasschuif binnen BDU   – 748– 475– 9773 100– 900 
  Chipkaart    2 467    
  Verenfonds   10 000     
  Vervoermanagement    – 160– 160– 160– 160Naar Gemeentefonds
  Duurzaam veilig    – 110– 110– 110– 110Naar Gemeentefonds
  Duurzaam veilig    – 10– 10– 10– 10Naar Provinciefonds
            
SZW art. 2Wet Werk en Bijstand (FWI/Flexibel reïntegratiebudget)totaal beleidsterrein1 612 2951 629 2701 588 7701 588 7701 588 7701 588 7701 588 770 
   G311 078 1451 083 8371 061 045p.m.p.m.p.m.p.m. 
            
II SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEID         
            
DIVERSE MINISTERIESVeiligheidsprogramma «Naar een veiliger samenleving»        Uitgaande van de in het GSB-beleidskader opgenomen outputdoelstellingen veiligheid en de onder «overige inzet Rijk» opgenomen maatregelen, ontstaat het volgende overzicht, waarbij in passende gevallen ook de inzet van andere departementen betrokken is (schuin gedrukt) Bron: Nota Krachtige stad: Aanhangsel 1
            
            
JUSJUSart. 14.1.4Overig (nog niet bestemde middelen Jeugd Terecht)7 000------v.a. 2007 taakstellend € 5 miljoen per jaar afgeroomd
 art. 14.2.2RvdK taakstraffen 27 87731 28343 13244 29141 98042 23842 468Begunstigde: RvdK (NB: is dus exclusief overige strafzaken (basis- en vervolgonderzoeken) op 14.2.2
 art. 14.2.3Halt 11 23311 76112 13712 44612 52112 52112 521Begunstigde: Bureaus HALT
 art. 14.2.4Jeugdreclassering 37 67249 69153 62552 41650 2865 0 11749 937Begunstigde: Bureaus Jeugdzorg
            
            
JUSart. 13.4.3Reclassering/ MSTtotaal beleidsterrein118 354119 943163 138161 454161 605162 205162 907Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk.
 art. 13.4.4Taakstraffentotaal beleidsterrein33 81241 10542 64644 07144 07644 07644 07 6Begunstigde: Reclassering
            
JUSart. 13.4.1.Capaciteitsuitbreiding DJI-GWtotaal beleidsterrein1 041 5981 057 4741 166 5121 143 8741 086 4651 087 8801 088 296Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk.
 art. 13.4.2Capaciteitsuitbreiding DJI-TBStotaal beleidsterrein103 421130 894373 295399 032417 680434 050434 034Begunstigde: Justitiële inrichtingen
            
JUSart. 14.1.4Huiselijk geweldtotaal beleidsterrein1 4422 0003 3003 3003 3003 3003 300Een gedeelte hiervan gaat naar de VNG, maar er worden ook middelen ingezet voor de Rechtsbijstand, de Rechterlijke organisatie etc.
JUSart. 13.3.1Justitie in de Buurttotaal beleidsterrein5 546------Begunstigde: OM
 art. 13.3.2Justitie in de Buurttotaal beleidsterrein-5 0592 0711 568468468468Voorheen stonden deze budgetten op art. 3.3.3.
           Met ingang van 2005 is de begrotingsstructuur van Justitie aangepast (3.3.3. bestaat derhalve niet meer).
           Met ingang van 2006 zijn de budgetten overgeboekt van 13.3.1 (RH) naar 13.3.2 (OM)
            
JUSart. 13.1.2Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheidtotaal beleidsterrein10 3418 2058 1829 8329 8329 8339 833De gezamenlijke subsidie aan het CCV (JUS en BZK) bedraagt jaarlijks maximaal € 5 mln. Daarnaast subsidieert Justitie keurmerken (bv Keurmerk Veilig Ondernemen). Vanaf 2007 neemt BZK de subsidiëring van het Keurmerk Veilig Ondernemen over van Justitie. Hiermee is in 2007 een bedrag van € 1,088 mln en in 2008 € 1,031 mln gemoeid.
BZK BZKart. 4.2Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheidtotaal beleidsterrein1 5532 2442 0882 0311 0001 0001 000 
            
OCWart. 4.2Rijksbijdrage Volwasseneneducatie (WEB)totaal beleidsterrein258 700244 616-- ---Vanaf 2007 wordt dit deel van de Educatiemiddelen ingezet in de
   G3173 70073 700-----BDU Sociaal Integratie en Veiligheid. Bij het budget voor «totaal beleidsterrein is een bedrag van € 57,3 mln. opgenomen dat nog naar VenI moet worden overgeheveld.
            
VWSart. 46BOS-regeling (buurt, onderwijs en sport)Totaal beleidsterrein4 49417 23420 28411 56413 08412 1042 084Met de derde en laatste tranche is de Tijdelijke stimuleringsregeling buurt, onderwijs en sport (BOS- impuls) succesvol afgesloten. Het project is verlengd tot en met 2011.
     bedragen x € 1 000    
    2005200620072008200920102011Toelichting
            
Categorie B: Overige rijksinzet ondersteunend aan GSB         
            
III FYSIEK           
            
LNVart. p.m.Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG)/Groen in en om de stadtotaal beleidsterrein47 31749 71477 51865 49365 88466 12537 96 5Het Rijk zal in het kader van de midterm review GSB III in 2007 extra middelen voor de prioriteit
   provincies met G3147 31749 71477 51865 49365 88466 12537 965«Groen in de stad» beschikbaar stellen, indien de financiële ruimte daarvoor mogelijkheid biedt. (conform Nota Samenwerken aan de Krachtige stad)
            
VROMart. 2Impulsbudgettotaal beleidsterrein22 75042 6213 22316 52722 750--Impuls (€ 110 mln.) ter versnelling van proces stedelijke vernieuwing en om knelpunten te
   G3122 75012 371p.m.p.m.p.m.--kunnen opheffen tijdens GSB III; trekkingsrecht G4 € 70 mln., G26 € 20 mln. niet-G30 € 10 mln. Resterende € 10 mln. voor Rijk ten behoeve van gerichte stimulerende maatregelen. Afhankelijk van de verdere uitwerking van de inpulsregeling kan het kasritme nog wijzigen. Over de hoogte van het budget in 2010 heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden.
VROMFESBeleidsregeling Subsidies Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteittotaal beleidsterrein70 08621 22357 014100 6098 9129 43720 904Het ritme van de uitvoering bij veel projecten is vertraagd t.o.v. de eerdere planning. Verder is het project Nationale Landschappen overgeheveld naar LNV.
  (BIRK)G3165 7427 7962 90250 0002 8005 5605 500 
            
VROMart. 7Bodemsanering (WBB)totaal beleidsterrein152 114148 215141 273145 253146 022166 703193 798Bedragen opgenomen op basis van realisatiecijfers (excl. ISV)
   G3157 44141 47333 83833 83833 838p.m.p.m.Alle subsidies bodemsanering Wbb (excl. ISV); 2010 nog pm i.v.m. nieuwe periode MJP Wbb (2010–2014)
   provincies met G31142 443127 509108 488108 488108 488p.m.p.m.Alle subsidies bodemsanering Wbb (excl. ISV); 2010 nog pm i.v.m. nieuwe periode MJP Wbb (2010–2014) Het jaar 2011 is geëxtrapoleerd, maar er bestaan onzekerheden door ontwikkelingen rondom ILG en Wbb (Wet bodenbescherming). Bovendien zijn de VINAC-middelen die in het ISV II budget (28 127 mln) waren opgenomen, vanwege de afloop van de ISV II periode omwille van de zuiverheid weer bij de bodemsaneringsmiddelen geplaatst. De beslissing omtrent de aanwending van deze middelen moet nog genomen worden. Ook kan het budget in 2011 nog veranderen omdat de afloop van de investeringsimpuls enige invloed heeft op het beschikbare bodemsaneringsbudget.
            
VROMart. 2Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS)/Woningbouwafsprakentotaal beleidsterrein72 088106 054132 759124 826121 53075 722116 946Begunstigden: provincies/kaderwetgebieden Het kasritme is aangepast uitgaande van een jaarlijkse bevoorschotting van 65% en een nabetaling van 35% als de afgesproken aantallen woningen zijn gerealiseerd. De budgetten voor bodemsanering Vinac (€ 28 mln.) per jaar zijn overgeboekt naar ISV (2 BDU FYSIEK)
Licence