Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

Pag.

1.Leeswijzer3
2.Het beleid4
2.1. Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2007 (Najaarsnota)4
Artikelsgewijze toelichting6
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)6
2.2. De beleidsartikelen6
 Artikel 1. Bevorderen van een goed werkende woningmarkt6
 Artikel 2. Stimuleren van voldoende woningen, een duurzame en gedifferentieerde woningvoorraad en leefbare woonmilieus7
 Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt9
 Artikel 4. Optimalisering van de ruimtelijke afweging12
 Artikel 5. Gebiedsontwikkeling en realisatie Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur13
 Artikel 6. Beperken van klimaatverandering en grootschalige luchtverontreiniging15
 Artikel 7. Verbeteren milieukwaliteit van water en bodem17
 Artikel 8. Verbeteren van de milieukwaliteit in de bebouwde omgeving18
 Artikel 9. Verminderen van risico’s van stoffen, afval, straling en GGO’s19
 Artikel 10. Versterken van het (inter)nationale milieubeleid21
 Artikel 11. Vergroten van de externe veiligheid22
 Artikel 12. Handhaving en toezicht23
 Artikel 13. Rijkshuisvesting en architectuur24
 Artikel 14. Algemeen (Niet beleidsartikel)25
 Artikel 15. Nominaal en onvoorzien (Niet beleidsartikel)27
 Artikel 16. Integratie & inburgering28
 Artikel 17. GroteStedenBeleid30
Wetsartikel 2 Begroting Baten- en lastendiensten31

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 2

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI).

b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. M. Cramer

De minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

C. P. Vogelaar

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

De 2e suppletore begroting 2007 geeft een geactualiseerd beeld van de begroting 2007. De 2e suppletore begroting 2007, gekoppeld aan de Najaarsnota van de minister van Financiën, is het laatste moment waarop de financiële kaders van de in uitvoering zijnde begroting kunnen worden gemuteerd. Van mutaties wordt geen meerjarige doorwerking opgenomen omdat de 2e suppletore begroting 2007 uitsluitend betrekking heeft op het lopende begrotingsjaar 2007.

De opbouw van de 2e suppletore begroting 2007 is als volgt:

• Een begrotingsstaat, waarin de mutaties voor uitgaven, verplichtingen en ontvangsten zijn opgenomen;

• Een Memorie van toelichting die de volgende onderdelen bevat:

– Een overzichtstabel waarin de majeure beleidsmutaties worden gepresenteerd;

– Per beleidsartikel een tabel Budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabel worden alle mutaties opgenomen. De belangrijke beleidsmatige mutaties worden toegelicht. Alleen technische mutaties van grote omvang worden ook toegelicht.

– De stand van de 2e suppletore begroting 2007 wordt opgebouwd door middel van mutaties op de stand van de 1e suppletore begroting 2007. Hierbij wordt aangetekend dat er 2e suppletore mutaties zijn die al in de VROM Ontwerpbegroting 2008 worden vermeld.

– Als toelichting is vaak een mutatietabel opgenomen waarin mutaties worden gepresenteerd die op het desbetreffende instrument hebben plaatsgevonden. Indien van toepassing zijn ook de Ontwerpbegroting mutaties opgenomen. Dit worden de «Ontwerpbegroting 2008 mutaties» genoemd.

– Daarnaast worden soms ook nog de uitgaven aan incidentele subsidies vermeld om een wettelijke grondslag te creëren. Deze uitgaven komen niet direct terug in begrotingsmutaties omdat het hier uitgaven in de realisatiesfeer betreft.

Voor het goede begrip wordt de aanduiding «beleidsmatige mutatie» nader toegelicht. Een beleidsmatige mutatie is het gevolg van gevoerd beleid en is dus te beïnvloeden (bijvoorbeeld een bezuiniging, beleidswijzigingen met financiële gevolgen, afwijkingen uit hoofde van behoorlijk bestuur). Niet-beleidsmatige mutaties zijn meer technisch van aard en worden alleen bij grote omvang toegelicht.

In de 2e suppletore begroting 2007 zijn twee nieuwe artikelen opgenomen, te weten artikel 16 en 17, voor respectievelijk Integratie en Inburgering en Grotestedenbeleid. Deze budgetten zijn met de samenstelling van dit kabinet overgeheveld naar de VROM-begroting 2007. Met ingang van 2008 is er sprake van een aparte begroting voor Wonen, Wijken en Integratie (hoofdstuk XVIII).

Op de artikelen is prijs en/of loonbijstelling 2007 uitgekeerd. Deze mutaties worden niet afzonderlijk toegelicht.

2. Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2007 (Najaarsnota)

(x € 1000)

 UitgavenArtnr.
Stand ontwerpbegroting 2007*3 963 249 
   
Stand na 1e suppletore begroting 20074 274 371 
Belangrijkste 2e suppletore mutaties 2007:  
1. Aanpassing fasering budgetten WB-afspraken– 14 3652
2. Aanpassing fasering budget Eigen Bouw– 8 0002
3. Hogere uitgaven huurtoeslag 2007195 0003
4. FES BIRK diverse projecten– 25 2615
5. Diverse FES NSP projecten– 178 2575
6. Clean Development Mechanism– 20 0006
7. Vertraging investeringprogramma Rgd– 15 00013
8. Lagere uitgaven 2007 Leenfaciliteit– 25 00016
9. Extra voorfinanciering Maatschappelijke opvang15 00017
10. Toekenning schadevergoeding Yara Sluiskil13 200 
11. Overige mutaties26 448diverse
   
12. Overheveling artikel 16: Integratie & inburgering465 758 
13. Overheveling artikel 17: GroteStedenBeleid600 667 
   
Stand na 2e suppletore begroting 20075 304 561 

Toelichting

Ad 1 en 2.

Omdat in een aantal regio’s de gerealiseerde woningbouwproductie lager was dan afgesproken, dient een deel van het BLS-budget (€ 14 mln) te worden doorgeschoven.

Het aantal in eigenbouw gerealiseerde woningen is in 2006 fors achtergebleven bij de verwachting. Daarom wordt van het in 2007 beschikbare subsidiebudget € 8 mln doorgeschoven naar 2008. De BLS-regeling voor eigenbouw wordt gewijzigd om de stimulerende werking te vergroten.

Ad 3.

Evenals in het jaar 2006 is in 2007 sprake van een overschrijding van de uitgaven van de huurtoeslag. Op basis van de tot en met augustus 2007 beschikbare realisatiecijfers wordt de raming met € 195 mln verhoogd. Op basis van door de Belastingsdienst te leveren beleidsinformatie, die naar verwachting begin volgend jaar beschikbaar zal zijn, is een analyse van deze overschrijding mogelijk.

Ad 4.

De eerder berekende kasverwachtingen voor BIRK-projecten in Amsterdam, Rotterdam en Leeuwarden moeten bijgesteld worden. Een bedrag van € 21,4 mln zal naar verwachting in 2008 tot betaling komen, in plaats van in 2007. Omdat het een desaldering is ook de ontvangstenraming van artikel 5 aangepast.

Daarnaast heeft bij Ontwerpbegroting 2008 een aantal boekingen plaatsgevonden (samen ongeveer € 5 mln). De grootste post daarin betreft het budget voor Sanering LPG-stations, dat vanwege de juiste artikelbelasting is overgeboekt naar het artikel Vergroten externe Veiligheid (in de begroting 2007 artikel 11, in 2008 artikel 8).

Ad 5.

De eerder berekende kasverwachtingen voor NSP-projecten in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Breda moeten bijgesteld worden. Een bedrag van € 179,7 mln zal naar verwachting in 2008 tot betaling komen, in plaats van in 2007. Het overgrote deel van dit bedrag is de reservering voor de Zuidas, die pas uitbetaald kan worden nadat de Zuidas-onderneming formeel is opgericht. Deze oprichting is nu voorzien in het eerste halfjaar van 2008. Deze schuif loopt via de FES-begroting, zodat ook de ontvangstenraming van artikel 5 aangepast wordt. Daarnaast heeft voor een bedrag van € 1,4 mln. prijsbijstelling op dit budget plaatsgevonden.

Ad 6.

Bij CDM wordt dit jaar € 20 mln kasgeld niet benut in verband met de vertraging van projecten alsook uitvallende projecten. De middelen worden doorgeschoven naar 2012. Deze schuif heeft geen gevolgen voor het behalen van de Kyoto-doelstelling.

Ad 7.

Op dit instrument doet zich een vertraging voor van € 15 mln bij verschillende investeringsprojecten voor de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken. Deze vertragingen zullen onherroepelijk tot betalingen leiden in latere jaren.

De oorzaak van de vertragingen is gelegen in het feit dat verbouwingen van Rijksmonumenten veel verstorende factoren kennen, zoals lange vergunningprocedures. De Rijksgebouwendienst kan daardoor slechts een beperkte invloed uitoefenen op de planning van de uitgaven.

Ad 8.

Het aantal afgesloten leningen voor de inburgering van etnische minderheden is ten opzichte van de raming zeer beperkt. De uitgaven zullen niet meer dan enkele miljoenen bedragen, de begrote uitgaven wordt met € 25 mln verlaagd. Hetzelfde geldt voor de ontvangsten, deze zullen vrijwel nihil zijn.

Ad 9.

De bijdrage van het ministerie van VWS aan de Brede Doeluitkering Sociaal Integratie Veiligheid (BDU SIV) in het kader van het convenant GSB III wordt in 2007 verhoogd met € 15 mln. Deze bijdrage heeft betrekking op de specifieke uitkeringen voor maatschappelijke opvang/verslavingsbeleid en vrouwenopvang. Deze voorfinanciering aan de G4 gemeenten leidt tot hogere uitgaven en ontvangsten op de VROM-begroting.

Ad 10.

Het convenant waarin afspraken tussen Yara te Sluiskil, de provincie Zeeland en VROM over het beperken van het zeetransport van ammoniak over de Westerschelde zijn vastgelegd, wordt ondertekend 4 december 2007. Hiermee wordt een structurele bijdrage geleverd aan het verminderen dan wel beëindigen van het transport van ammoniak en daarmee van de risico’s over de Westerschelde. Het Rijk vergoedt de door Yara geleden schade ad. € 13,2 mln.

Ad 12 en 13 Het bedrag ad € 465 758 vermeerderd met 2e suppletore mutaties resulteert in stand 2e suppletore begroting ad € 437 450 (art. 16) en € 600 667 vermeerderd met 2e suppletore mutaties resulteert in stand 2e suppletore begroting ad € 636 361.

Artikelsgewijze toelichting

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

2.2. De beleidsartikelen

Artikel 1. Bevorderen van een goed werkende woningmarkt

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:8 62112 3756 42818 803
Uitgaven:13 99613 7891 67115 460
Programma:11 95811 802– 52911 273
 Scheppen van randvoorwaarden voor een goed werkende woningmarkt:0000
  Scheppen van randvoorwaarden voor een goed werkende woningmarkt0000
     
 Bevorderen van maximale maatschappelijke prestaties van wooncorporaties:0000
  Bevorderen van maximale maatschappelijke prestaties van wooncorporaties0000
     
 Versterken van de positie van de woonconsument:1 5081 478– 1901 288
  Subsidies woonconsumentenorganisaties1 5081 478– 1901 288
     
 Overige programmabudgetten:10 45010 324– 3399 985
  Onderzoek7 3327 206– 3 0934 113
  Experimenten en kennisoverdracht3 1183 1182 7545 872
  Nader aan te wijzen 000
Apparaat:2 0381 9872 2004 187
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 1 (DGWWI)2 0381 9872 2004 187
Ontvangsten:0000

Toelichting:

Instrument: Subsidies woonconsumentenorganisaties

In verband met het aan de Woonbond toekennen van een meerjarige bijdrage voor activiteiten op het gebied van kennisoverdracht, voorlichting en scholing wordt voor 2008–2010 gereserveerd verplichtingenbudget (3 x ongeveer € 1 mln) toegevoegd aan het voor 2007 beschikbare budget.

Instrumenten: Onderzoek, Experimenten en kennisoverdracht

Een herschikking van de budgetten voor onderzoek en kennisoverdracht op het gebied van wonen leidt in 2007 op dit artikel tot een verlaging van het uitgavenbudget voor onderzoek met ruim € 3 mln en een verhoging van het budget voor experimenten en kennisoverdracht met € 2,7 mln.

Een aanpassing in de fasering van het WoON leidt tot een verschuiving van verplichtingenruimte van € 1 mln van 2007 naar 2009.

Artikel 2. Stimuleren van voldoende woningen, een duurzame en gedifferentieerde woningvoorraad en leefbare woonmilieus

Bedragen in (€ 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:43 07250 624– 13 77436 850
Uitgaven:433 937436 468– 19 868416 600
Programma:424 140427 498– 20 275407 223
 Stimuleren van voldoende woningproductie:130 277130 277– 22 365107 912
  Budget BLS130 277130 277– 22 365107 912
  Planologische en woningbouwknelpunten VINEX en VINAC0000
  Bijdragen nieuwbouw sociale koopwoningen0000
  Bijdragen stimulering woningmarkt productie0000
     
 Verruimen van het aanbod van geschikte woningen voor ouderen en gehandicapten:0000
  Verruimen van het aanbod van geschikte woningen voor ouderen en gehandicapten0000
     
 Bevorderen van de leefbaarheid van de woonwijken:271 896269 3462 884272 230
  Investeringen Stedelijke vernieuwing261 022262 4723 384265 856
  Innovatiebudget Stedelijke vernieuwing10 8746 874– 5006 374
  Stedelijke vernieuwing Lelystad0000
     
 Garanderen minimale kwaliteit gebouwen en bevorderen hogere kwaliteit:14 90518 353– 1 99016 363
  Programma energiebudgetten12 65812 919– 40312 516
  Subsidies energiebesparing (CO2 reductie) gebouwde omgeving5394 539– 1 3393 200
  Regeling sanering loden drinkwaterleidingen247247– 17671
  Regeling energiebesparing huishoudens met lagere inkomens1 081268245513
  Innovatief bouwen380380– 31763
     
 Overige programmabudgetten:7 0629 5221 19610 718
  Onderzoek3 6513 651– 1 2662 385
  Kennisoverdracht9112 5612 3764 937
  Kosten uitvoeringsorganisaties2 5003 310863 396
  Nader aan te wijzen  00
Apparaat:9 7978 9704079 377
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 2 (DGWWI)9 7978 9704079 377
Ontvangsten:9191091

Toelichting

Instrument: Budget BLS

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Aanpassing fasering budgetten WB-afspraken– 180– 14 365
2. Aanpassing fasering budget Eigen Bouw– 8 000– 8 000
Totaal– 8 180– 22 365

Toelichting:

Ad 1 en 2 Omdat in een aantal regio’s de gerealiseerde woningbouwproductie lager was dan afgesproken, dient een deel van het BLS-budget (€ 14 mln) te worden doorgeschoven.

Het aantal in eigenbouw gerealiseerde woningen is in 2006 fors achtergebleven bij de verwachting. Daarom wordt van het in 2007 beschikbare subsidiebudget € 8 mln doorgeschoven naar 2008. De BLS-regeling voor eigenbouw wordt gewijzigd om de stimulerende werking te vergroten.

Instrument: Investeringen stedelijke vernieuwing

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:1 6525 717
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Vertraagde afwikkeling projecten Impulsregeling – 2 333
Totaal1 6523 384

Toelichting:

Bij de Impulsregeling (ISV) wordt € 2,3 mln vanuit 2007 doorgeschoven naar 2008 als gevolg van een eerst thans voorziene vertraging bij twee projecten. De eindafrekening volgt nu in 2008 in plaats van 2007. Het verschil ten opzichte van het in de tabel genoemde saldo wordt verklaard door verschillende mutaties die bij VROM Ontwerpbegroting 2008 worden vermeld.

Instrument: Subsidies energiebesparing

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:146– 16
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Honoreren bezwaarschrift NUON EPR-regeling 20033 0003 000
2. Aanpassing fasering projecten CO2-reductie– 263– 4 323
Totaal2 883– 1 339

Toelichting:

Ad 1 en 2

Bij de afwikkeling van de EPR regeling 2003 wordt alsnog € 3,0 mln aan NUON betaald (beslissing op bezwaar). In de raming was niet hierin voorzien.

Daarnaast wordt € 4,3 mln doorgeschoven van 2007 naar 2009/2010. Vanwege een vertraging in de opdrachtprocessen worden projecten namelijk later gerealiseerd dan eerder verondersteld.

Instrument: Onderzoek

In samenhang met een WWI-brede herschikking van budgetten komt het vermoedelijk beloop 2007 bij het onderzoeksbudget lager (€ 1,2 mln) uit dan eerder verondersteld.

Instrument: Kennisoverdracht

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:– 50– 50
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Verhoging budget kennisoverdracht artikel 22 1782 426
Totaal2 1282 376

Toelichting:

Als gevolg van prioriteitstelling voor kennisoverdracht op het gebied van bouwregelgeving wordt het budget hiervoor – binnen de kaders van de begroting voor Wonen, Wijken en Integratie (WWI) – met € 2,4 mln verhoogd.

Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:2 045 9512 144 795219 0722 363 867
Uitgaven:2 030 1642 147 676186 6822 334 358
Programma:2 009 0012 105 791195 0932 300 884
 Garanderen betaalbaarheid voldoende huurwoningen en evenwichtige verdeling:0000
  Garanderen van de betaalbaarheid van voldoende huurwoningen en een evenwichtige verdeling hiervan (aanbodgericht)0000
     
 Garanderen betaalbaarheid wonen voor lage inkomensgroepen (vraaggericht):2 006 7192 103 159194 7702 297 929
  Huursubsidie en huurtoeslag2 004 7932 101 233195 0002 296 233
  Vangnetregeling0000
  Eánmalige bijdrage huurbeleid0000
  Kostenvergoeding verhuurders0000
  Bevorderen eigen woonbezit1 9261 926– 2301 696
  Bijdrage financiering startersleningen0000
     
 Overige programmabudgetten:2 2822 6323232 955
  Onderzoek737737– 551186
  Kennisoverdracht454572117
  Kosten uitvoeringsorganisaties1 5001 8508022 652
  Nader aan te wijzen0000
Apparaat:21 16341 885– 8 41133 474
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 3 (DGW)21 16320 328– 4 11616 212
  Uitvoering huursubsidie021 557– 4 29517 262
Ontvangsten:659 134477 248– 371 050106 198

Toelichting:

Instrument: Huursubsidie en huurtoeslag

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Hogere uitgaven huurtoeslag 2007195 000195 000
Totaal195 000195 000

Toelichting:

Evenals in het jaar 2006 is in 2007 sprake van een overschrijding van de uitgaven van de huurtoeslag. Op basis van de tot en met augustus 2007 beschikbare realisatiecijfers wordt de raming met € 195 mln verhoogd. Op basis van door de Belastingsdienst te leveren beleidsinformatie, die naar verwachting begin volgend jaar beschikbaar zal zijn, is een analyse van deze overschrijding mogelijk.

Instrument: Kosten uitvoeringsorganisaties

De implementatie van de BEW plus wordt uitbesteed aan SenterNovem. Hiervoor was geen budget geraamd.

Instrument: Apparaat

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:418418
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Aanpassing fasering investeringsbudget SHC– 2 640– 2 682
2. Verlaging budget Apparaat artikel 3– 1 239– 373
3. Overige mutaties– 1 484– 1 479
Totaal– 4 945– 4 116

Toelichting:

Ad 1

Aangezien het investeringsbudget voor de herinrichting van de organisatie van huurgeschillenbeslechting later tot besteding komt dan eerder geraamd, wordt € 2,6 mln aan budget doorgeschoven naar 2008.

Instrument: Uitvoeringskosten huursubsidie

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:2 8002 800
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Actualisatie raming uitvoering IBS7 258– 1 373
2. Overige mutaties– 1 816– 5 722
Totaal8 242– 4 295

Toelichting:

Ad 1

Op basis van een actualisatie van de raming 2007 voor de uitvoering van de huursubsidie (project IBS) is per saldo een verhoging van het uitgavenbudget met afgerond € 1,4 mln nodig. Een deel van de voor 2006 geraamde uitvoeringskosten is eerst in 2007 aanbesteed en betaald. Het verplichtingenbudget 2007 wordt verhoogd met ruim € 7 mln als gevolg van het verlenen van meerjarige opdrachten aan STV-advocaten en Centraal Justieel Incassobureau (CJIB).

Ontvangsten

Ontvangsten instrument: Restituties subjectsubsidies

Op dit instrument heeft de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)Ontvangsten
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Lagere ontvangsten huurtoeslag 2007– 42 410
2. Versnelde invordering terugvorderingen Huursubsidie2 500
Totaal– 39 910

Toelichting

Ad 1.

Aan de ontvangstenkant van de huurtoeslag doet zich een vertraging voor. Vorderingen zouden in de periode juni–augustus ontstaan uit het definitief maken van de toekenningen over het toeslagjaar 2006. Het definitief afronden van de toekenningen toeslagjaar 2006 is echter verschoven naar het laatste kwartaal van 2007 door problemen met de gegevensuitwisseling tussen de Belastingdienst en het UWV. Hierdoor zal de ontvangstenstroom uit vorderingen uit inkomensmutaties worden vertraagd en verschuift ruim € 42 mln aan ontvangsten van 2007 naar 2008.

Ad 2.

Bij de ontvangsten huursubsidie wordt de raming 2007 verhoogd met € 2,5 mln. Als gevolg van het toepassen van een stringent invorderingsbeleid zijn dit jaar alle achterstanden bij de huursubsidievorderingen weggewerkt, hetgeen leidt tot hogere ontvangsten in 2007 dan oorspronkelijk geraamd. Deze versnelling komt tot uiting in lagere ontvangsten in de jaren 2008 tot en met 2011.

Instrumenten: Taakstelling HS en Bijdrage verhuurders hs-plus

Op deze instrumenten hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)Ontvangsten
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Geen ontvangsten Heffingswet 2007– 331 140
Totaal– 331 140

Toelichting:

In de begroting zijn nog meerjarige reeksen opgenomen voor ontvangsten op basis van de Heffingswet. Dit betreft zowel de taakstelling uit het vorige Hoofdlijnenakkoord als de destijds veronderstelde bijdrage van verhuurders aan de uitgaven huursubsidie-plus. Nu het voorstel Interim-wet «Betaalbaarheidheffing Huurwoningen» wordt (is) ingetrokken, zullen in 2007 (en ook daarna) deze ontvangsten, ad € 331 mln, niet worden gerealiseerd.

Totaal ontvangsten artikel 3:

(x € 1000)Ontvangsten
Mutaties 2e suppletore begroting:– 39 910
 – 331 140
Totaal Generaal– 371 050

Toelichting algemeen artikel3

Huurgeschillenbeslechting

De huurcommissie doet uitspraken bij geschillen tussen huurder en verhuurder over onderhoud, huurprijs en servicekosten van huurwoningen. Voor deze huurprijsgeschillenbeslechting zijn in de VROM begroting 2007 prestatie-indicatoren opgenomen (artikel 3, tabel 3.4). In 2006 zijn deze targets niet volledig gehaald, hetgeen geleid heeft tot het inzetten van gerichte verbeteracties. De target voor de beslechting van geschillen betreffende service kosten – 80% binnen 7 maanden afgedaan – zal daardoor in 2007 gehaald worden.

De norm voor overige huurgeschillen – 80% binnen 6 maanden afgedaan – zal echter in 2007 niet gehaald worden. De verbeteracties hebben vanaf de 2e helft van 2007 resultaat gehad, daarmee zal het jaargemiddelde over 2007 tussen 75% en 80% liggen.

Artikel 4. Optimalisering van de ruimtelijke afweging

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:14 56415 2441 56816 812
Uitgaven:22 34831 221– 3 78927 432
Programma:13 57822 430– 3 79018 640
 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren:13 57822 430– 3 79018 640
  FES ICES/KIS6 00014 650– 5 2269 424
  Monitoring Nota Ruimte1 2451 245– 931 152
  Subsidies algemeen1 0951 09521 097
  Overige instrumenten algemeen5 2385 4401 5276 967
Apparaat:8 7708 79118 792
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 4 (DGR)8 7708 79118 792
Ontvangsten:6 0007 3283 20010 528

Toelichting:

Instrument: FES ICES/KIS

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties (prijscompensatie):3131
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. FES klimaat voor Ruimte – 5 257
Totaal31– 5 226

Toelichting:

De eerder berekende kasverwachting voor het project Klimaat voor Ruimte moet bijgesteld worden. Een bedrag van € 5,3 mln zal naar verwachting in 2008 tot betaling komen, in plaats van in 2007.

Artikel 5. Gebiedsontwikkeling en realisatie Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007 (X € 1000)
Verplichtingen:74 290104 670– 8 98795 683
Uitgaven:276 229371 526– 212 050159 476
Programma:273 366368 639– 212 140156 499
 Stedelijke gebieden van nationaal belang verder ontwikkelen:228 111320 384– 204 610115 774
  FES BIRK31 99056 094– 25 26130 833
  FES nieuwe sleutelprojecten180 278244 335– 178 25766 078
  Onderzoek stedelijk gebied1281281129
  Subsidies stedelijk gebied11 78311 2901 68612 976
  Overige instrumenten stedelijk gebied1 0875 587– 2 2943 293
  Interreg2 8452 950– 4852 465
     
 Landelijke gebieden van nationaal belang verder ontwikkelen:45 25548 255– 7 53040 725
  FES BIRK0000
  Onderzoek landelijk gebied0000
  Subsidies landelijk gebied51051038548
  Overige instrumenten landelijk gebied3905 390– 4 998392
  Bufferzones8 3606 360– 4535 907
  Belvedere2 1172 117– 2 1170
  Het Waddenfonds33 87833 878033 878
Apparaat:2 8632 887902 977
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 5 (DGR)2 8632 887902 977
Ontvangsten:214 468305 129– 208 21896 911

Toelichting:

Instrument: FES BIRK

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:– 3 901– 3 901
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. FES BIRK project Leeuwarden – 6 240
2. FES BIRK project Rotterdam – 7 120
3. FES BIRK project Amsterdam – 8 000
Totaal– 3 901– 25 261

Toelichting:

Ad 1, 2 en 3

De eerder berekende kasverwachtingen voor BIRK-projecten in Amsterdam, Rotterdam en Leeuwarden moeten bijgesteld worden. Een bedrag van € 21,4 mln zal naar verwachting in 2008 tot betaling komen, in plaats van in 2007. Omdat het een desaldering is, zal wordt ook de ontvangstenraming van artikel 5 aangepast.

Daarnaast heeft bij Ontwerpbegroting 2008 een aantal boekingen plaatsgevonden. De grootste post daarin betreft het budget voor Sanering LPG-stations (€ 5 mln.), dat vanwege de juiste artikelbelasting is overgeboekt naar het artikel Vergroten externe Veiligheid (in de begroting 2007 artikel 11, in 2008 artikel 8). Verder is € 1,1 mln. prijscompensatie aan het budget toegevoegd, resulterend is een saldo van – € 3,9 mln.

Instrument: FES nieuwe sleutelprojecten (NSP)

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties (prijscompensatie):1 4391 439
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Diverse FES NSP projecten – 179 696
Totaal1 439– 178 257

Toelichting:

Ad 1

De eerder berekende kasverwachtingen voor NSP-projecten in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Breda moeten bijgesteld worden. Een bedrag van € 179,7 mln zal naar verwachting in 2008 tot betaling komen, in plaats van in 2007. Het overgrote deel van dit bedrag is de reservering voor de Zuidas, die pas uitbetaald kan worden nadat de Zuidas-onderneming formeel is opgericht. Deze oprichting is nu voorzien in het eerste halfjaar van 2008. Deze schuif loopt via de FES-begroting, zodat ook de ontvangstenraming van artikel 5 aangepast wordt.

Instrument: Overige instrumenten stedelijk gebied

De ontvangsten voor Project Zuidas Amsterdam worden dit jaar niet gerealiseerd (– € 2,5 mln).

Daarnaast wordt op dit instrument een vertraging (€ 1,2 mln) in het investeringsprogramma Rgd geboekt ten behoeve van de rente Zuidas. De rente Zuidas wordt dit jaar betaald en geleend uit de vertraging bij de Rgd. Volgend jaar wordt de Rgd weer opgehoogd uit ontvangsten Zuidas.

Tot slot vindt er nog een tegenboeking van de planvormingskosten GOB plaats (– € 1 mln). Er is namelijk gekozen voor een andere methodiek waardoor de bij 1e suppletore begroting 2007 opgevoerde mutatie kan vervallen. De plankosten komen op het algemene VROM artikel 91.

Instrument: Overige instrumenten landelijk gebied

Het budget voor Klimaatbuffers is bij Ontwerpbegroting 2008 overgeboekt naar het artikel Vergroten van de externe veiligheid («Overige instrumenten milieu- en veiligheid», in 2007 artikel 11, vanaf 2008 artikel 8).

Instrument: Belvedere

Dit bedrag (€ 2,1 mln) wordt jaarlijks overgeboekt naar OC&W inzake bijdrage Belvedere

Artikel 6. Beperken van klimaatverandering en grootschalige luchtverontreiniging

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:41 66938 3021 35939 661
Uitgaven:101 78484 614– 18 74165 873
Programma:97 35680 177– 18 84161 336
 Realisatie Kyoto klimaatverplichtingen:74 44867 397– 18 72348 674
  Binnenlandse klimaatinstrumenten24 53717 4861 27718 763
  Clean Development Mechanism49 91149 911– 20 00029 911
     
 Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken:15 7156 352– 2 4433 909
  Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken15 7156 352– 2 4433 909
     
 Beperken aantasting van de ozonlaag:2502500250
  Beperken aantasting van de ozonlaag2502500250
     
 Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging:6 9436 1782 3258 503
  Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging6 9436 1782 3258 503
Apparaat:4 4284 4371004 537
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 6 (DGR)4 4284 4371004 537
Ontvangsten:8 0008 457– 8 207250

Toelichting:

Instrument: Clean Development Mechanism

Bij CDM wordt dit jaar € 20 mln kasgeld niet benut in verband met de vertraging van projecten alsook uitvallende projecten. De middelen worden doorgeschoven naar 2012. Deze schuif heeft geen gevolgen voor het behalen van de Kyoto-doelstelling.

Instrument: Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken

Dit betreft interne overboekingen. € 1,7 mln betreft een bijdrage aan de financiering Luchtmeetnet 2007/2008. Daarnaast is € 0,5 mln bijgedragen aan de HIER communicatie campagne.

Instrument: Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging

Omvat een éénmalige bijdrage van V&W aan de VERS-regeling (subsidieregeling voor de binnenvaart).

Incidentele subsidies (vermelding vanwege wettelijke grondslag voor uitgaven):

Aan the Secretariat of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) in Bonn is voor het jaar 2007 een additionele subsidie verstrekt van € 156 308,00 voor aanvullende activiteiten, die niet bestreden kunnen worden uit het algemene budget van de UNFCCC. Het betreft o.a. activiteiten op het gebied van registersystemen (International Transaction Log (ITL), dat transacties bijhoudt en controleert binnen het Kyoto-handelssysteem), alsmede het project «Financial and investment flows with particular reference to developing countries needs».

Aan het IEA Greenhouse Gas R&D Programme in Cheltenham (UK) is voor het jaar 2007 een subsidie verstrekt van GBP 33 400,00 als contributie voor deelname in dit research & development programma, waarin de uitvoering van wetenschappelijk onderzoek naar alle facetten van CO2-afvang, transport en opslag centraal staat. Deelname van Nederland in dit programma verzekert de eigen opbouw van kennis op de genoemde gebieden.

Aan de UN/ECE in Genève is een subsidie verstrekt van in totaal € 96 000,00 als bijdrage van Nederland in het kader van het Trust Fund for the Cooperative Programme for Monitoring and Evaluation of the Long-range Transmission of Air Pollutants in Europe (EMEP). Hiervan is € 66 000,00 (USD 87 380,00) bestemd als contributie voor het jaar 2007 (voortvloeiend uit de verplichtingen op grond van het CLRTAP-verdrag) en € 30 000,00 als vrijwillige bijdrage in de secretariële reiskosten voor die groepen waarvoor Nederland «lead-country» is.

Aan the Secretariat of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) in Bonn is een subsidie verstrekt van USD 68 080,00 (ca. € 50 000,00) als vrijwillige bijdrage in het door de UNFCCC beheerde Trust Fund for Participation. Dit fonds is bestemd voor het financieren van de deelname aan de klimaatonderhandelingen van daarvoor in aanmerking komende partijen, zoals vertegenwoordigers van ontwikkelingslanden en kleine eilandstaten.

Aan de UNEP in Nairobi zijn de volgende subsidies verstrekt:

– Een bedrag van USD 9 911,00 als contributie van Nederland ten behoeve van het Trustfund for the Vienna Convention for the Protection of the Ozone Layer. Dit trustfund voorziet in de ondersteuning van het UNEP-secretariaat bij haar werkzaamheden in het kader van (de uitvoering van) bovengenoemd Verdrag van Wenen.

– Een bedrag van USD 71 882,00 als contributie van Nederland ten behoeve van het Trustfund for the Montreal Protocol on Substances that deplete the ozon layer. Dit trustfund voorziet in de ondersteuning van het UNEP-secretariaat bij haar werkzaamheden in het kader van (de uitvoering van) bovengenoemd Montreal Protocol.

Aan de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) in Parijs, die het secretariaat voert van de Annex I Expert Groep (AIXG) van de UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change) is, evenals in voorgaande jaren, een subsidie verstrekt als vrijwillige bijdrage in de kosten van de werkzaamheden van de AIXG. De subsidie voor het jaar 2007 bedraagt € 40 000,00.

Aan het Office of Climate Change in Londen (een interministeriële overheidsorganisatie van het Verenigd Koninkrijk) is een subsidie verstrekt van € 50 000,00 als bijdrage in de kosten van de ontwikkeling van een model van mondiale kosten van klimaatverandering en financieringsstromen dat inzicht zal geven in de regionale kosten van verschillende mogelijkheden om emissies van broeikasgassen te reduceren. Dergelijk inzicht is nodig om gefundeerde standpunten te kunnen innemen over voorgestelde reductiedoelstellingen en andersoortige inspanningen van verschillende landen. Doordat ook Nederland toegang zal krijgen tot diverse sets van kostendata ondersteunt dit de onderhandelingen met betrekking tot post-2012 internationaal klimaatbeleid.

Aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in Den Haag is een subsidie verstrekt van € 400 000,00 als bijdrage in de uitvoering van het VNG-project «Goed Besteed Over Duurzaam inkopen!». Met dit project wordt het onderwerp duurzaam inkopen (verder) onder de aandacht gebracht van de gemeenten, door middel van verschillende activiteiten, waaronder bijeenkomsten voor gemeentebestuurders en -ambtenaren. Dit alles in het kader van ondersteuning van het streven om ook bij de andere overheden zo spoedig mogelijk na 2010 te komen tot 100% duurzaam inkopen.

Aan het Center for Clean Air Policy (CCAP) te Washington (USA) is voor het jaar 2007 een subsidie verstrekt van € 50 000 als vrijwillige bijdrage in de financiering van de CCAP-activiteiten in het kader van de Future Climate Actions Dialogue 2007. Deze activiteiten hebben met name betrekking op de organisatie van informele bijeenkomsten, waar zowel door industrielanden als ontwikkelingslanden gediscussieerd wordt over toekomstige internationale acties met betrekking tot klimaatverandering.

Artikel 7. Verbeteren milieukwaliteit van water en bodem

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:190 279176 2912 607178 898
Uitgaven:174 174160 5822 558163 140
Programma:169 561155 9102 364158 274
 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem:2 1941 9151 1503 065
  Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem2 1941 9151 1503 065
     
 Saneren van verontreinigde bodems:135 764138 4607 194145 654
  Saneren van verontreinigde bodems135 764138 4607 194145 654
     
 Verbeteren van de milieukwaliteit van water:13 7243 684– 1 6062 078
  Verbeteren van de milieukwaliteit van water13 7243 684– 1 6062 078
     
 Bevorderen van gebiedsspecifieke milieumaatregelen in het landelijke gebied:13 1026 302– 3 7002 602
  Bevorderen van gebiedsspecifieke milieumaatregelen in het landelijke gebied13 1026 302– 3 7002 602
     
 Bevorderen van duurzame landbouw:4 7775 549– 6744 875
  Bevorderen van duurzame landbouw4 7775 549– 6744 875
Apparaat:4 6134 6721944 866
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 7 (DGM)4 6134 6721944 866
Ontvangsten:15 10020 7581 33022 088

Toelichting:

Instrument: Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem

De kas op dit instrument wordt met € 1 mln aangevuld vanaf het instrument Verbeteren van de milieukwaliteit van water (art. 7).

Instrument: Saneren van verontreinigde bodems

In 2007 is een vierjarige opdracht verstrekt aan het Bodemcentrum ten behoeve van bodemsanering op bedrijfsterreinen. Voor deze toekenning wordt verplichtingenbudget uit de desbetreffende jaren naar 2007 gehaald (€ 3,6 mln).

Daarnaast is in 2006 € 3,7 mln ontvangen dat ten behoeve van de meerjarenprogramma’s bodemsanering wordt ingezet. Ook wordt door middel van een aantal interne overboekingen het budget voor de bodemsanering opgehoogd.

Instrument: Bevorderen van gebiedsspecifieke milieumaatregelen in het landelijke gebied

Het betreft met name (€ 3,5 mln) een bijdrage aan LNV ten behoeve van de herstructurering van de melkveehouderij (Koopmansgelden).

Instrument: Verbeteren van de milieukwaliteit van water

Zie toelichting op het instrument Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem (art. 7).

Artikel 8. Verbeteren van de milieukwaliteit in de bebouwde omgeving

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:164 214206 038177 723383 761
Uitgaven:170 888221 237– 4 420216 817
Programma:166 267216 606– 4 579212 027
 Geïntegreerd milieubeleid voor andere overheden:60 72464 945– 3 30261 643
  Geïntegreerd milieubeleid voor andere overheden60 72464 945– 3 30261 643
     
 Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit:0000
  Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit0000
     
 Verminderen van geluidhinder:29 14341 942– 1 27740 665
  Verminderen van geluidhinder29 14341 942– 1 27740 665
     
 Bevorderen van duurzame mobiliteit:76 400109 7190109 719
  Bevorderen van duurzame mobiliteit76 400109 7190109 719
Apparaat:4 6214 6311594 790
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 8 (DGM)4 6214 6311594 790
Ontvangsten:127 814171 7760171 776

Toelichting:

Instrument: Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit

Aan de begroting is € 150 mln verplichtingenruimte toegevoegd i.v.m. de 2e tranche FES-middelen t.b.v. maatregelen op lokaal niveau ter verbetering van de luchtkwaliteit (NSL). Uitfinanciering vindt plaats in de volgende jaren.

Instrument: Geïntegreerd milieubeleid voor andere overheden

De mutatie bestaat grotendeels uit een overboeking naar de begroting van LNV (€ 4,1 mln) t.b.v. het onderdeel «750 ha groen» en een ontvangst van LNV t.b.v. het onderdeel «Bestaand Rotterdams Gebied», beide in het kader van het project Mainport Rotterdam (PMR).

Daarnaast vindt er een verplichtingenschuif plaats van ongeveer € 30 mln. VROM draagt gedurende 15 jaar bij aan het deelproject Bestaand Rotterdams Gebied De toekenning geschiedt eenmalig. Daartoe wordt verplichtingenruimte uit de latere jaren naar 2007 geschoven.

Instrument: Verminderen van geluidhinder

In 2006 heeft op dit operationele doel een overschrijding plaatsgevonden die dit jaar wordt gecompenseerd.

Artikel 9. Verminderen van risico’s van stoffen, afval, straling en GGO ’s

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:26 28736 646– 80235 844
Uitgaven:41 06250 224– 11 14239 082
Programma:35 88744 952– 11 29333 659
 Veilig gebruik van chemische stoffen:15 01517 685– 10 5297 156
  Veilig gebruik van chemische stoffen15 01517 685– 10 5297 156
     
 Reductie van milieubelasting door afvalstoffen:14 25120 285– 2920 256
  Reductie van milieubelasting door afvalstoffen14 25120 285– 2920 256
     
 Bescherming tegen straling:3 2665 451– 1 1794 272
  Bescherming tegen straling3 2665 451– 1 1794 272
     
 Verantwoorde toepassing van GGO’s:3 3551 5314441 975
  Verantwoorde toepassing van GGO’s3 3551 5314441 975
Apparaat:5 1755 2721515 423
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 9 (DGM)5 1755 2721515 423
Ontvangsten:1 2501 2503651 615

Toelichting:

Instrument: Veilig gebruik van chemische stoffen

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:– 1 078– 4 529
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Naar art 10.33.01 compensatie t.b.v. onderzoekinspanning RIVM – 6 000
Totaal– 1 078– 10 529

Toelichting:

Ad 1

Het betreft hier diverse mutaties, waarvan de belangrijkste een RIVM mutatie is van € 6 mln naar artikel 10. In 2006 is aan het RIVM een driejarige opdracht verstrekt. Binnen die opdracht wordt een andere manier van bevoorschotten gehanteerd dan voorheen. Op grond daarvan wordt thans een aanvullend voorschot verstrekt.

Daarnaast vinden er interne overboekingen plaats t.b.v. van nieuwe systemen EVOA (€ 1 mln), het project REACH (€ 1,2 mln) en verschillende kleinere bijdragen aan andere projecten.

Instrument: Bescherming tegen straling

Het betreft hier hoofdzakelijk een interne overboeking van € 1 mln t.b.v. bodemsanering.

Incidentele subsidies (vermelding vanwege wettelijke grondslag voor uitgaven):

Veilig gebruik van chemische stoffen

Aan de UNEP zijn een vrijwillige bijdrage van € 60 000,– en een verplichte bijdrage van € 85 000,– toegekend ten behoeve van het secretariaat van het Verdrag van Stockholm (POP’s).

Aan de UNEP Chemicals Branch is een subsidie toegekend van € 100 000,– voor de Nederlandse bijdrage aan het Quick Start Programme dat tijdens de International Conference on Chemicals Management (ICCM) in Dubai (februari 2006) is opgericht.

Aan de UNEP zijn een vrijwillige bijdrage van € 65 000,– en een verplichte bijdrage van € 35 000,– toegekend ten behoeve van het secretariaat van het Verdrag van Rotterdam.

Op grond van de Regeling tegemoetkoming niet-loondienstgerelateerde slachtoffers met mesothelioom (TNS), die voor het einde van 2007 in werking zal treden, kan de minister van VROM een tegemoetkoming toekennen aan personen die lijden aan mesothelioom door een blootstelling aan asbest die niet heeft plaatsgevonden als gevolg van arbeid in loondienst. Uitvoerder van deze regeling is de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De geschatte kosten per jaar zijn ca.€ 2,0 mln.

Reductie van milieubelasting door afvalstoffen

Aan de UNEP zijn een verplichte bijdrage van € 60 924,– en een vrijwillige bijdrage van € 48 000,– toegekend voor «The trust fund for the Basel Convention on the Control of Transboundary Movements of Hazardous Wastes and their Disposal».

Aan de UNEP is een vrijwillige bijdrage van € 40 000,– toegekend voor het verzorgen van een bijeenkomst van «Ad Hoc Open Ended Working Group» in het kader van het VN Kwikprogramma.

Verantwoorde toepassing van GGO’s

Aan de UNEP is een eenmalige bijdrage toegekend van € 80 000,– ter voldoening van de contributie voor 2007 en 2008 voor «The General Trustfund for the Core Programme Budget (BG) for the Biosafety Protocol of the United Nations Environment Programme’s Convention on Biological Diversity».

Artikel 10. Versterken van het (inter)nationale milieubeleid

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:75 11760 1565 90866 064
Uitgaven:83 696108 3647 798116 162
Programma:73 74097 6457 575105 220
 Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium:58 44984 6288 14192 769
  Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium58 44984 6288 14192 769
     
 Internationaal milieubeleid:6 8916 628– 856 543
  Internationaal milieubeleid (HGIS-deel)5 0744 811– 1854 626
  Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel)1 8171 8171001 917
     
 Gecoördineerd milieubeleid voor industrie en MKB:8 4006 389– 4815 908
  Gecoördineerd milieubeleid voor industrie en MKB8 4006 389– 4815 908
     
 Overheidsbeleid voor duurzame ontwikkeling:0000
  Overheidsbeleid voor duurzame ontwikkeling0000
Apparaat:9 95610 71922310 942
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 10 (DGM)5 1245 1281075 235
  Apparaat Internationale Zaken (IZ)4 8325 5911165 707
Ontvangsten:6 53711 415011 415

Toelichting:

Instrument: Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:3 3954 729
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Van artikel 9.9.01 compensatie t.b.v. onderzoekinspanning RIVM 6 000
2. Van KvI; financiering Luchtmeetnet 2007/20081 7001 700
3. Overige mutaties929– 4 288
Totaal6 0248 141

Toelichting:

Ad 1 en 2

Op dit instrument hebben zich diverse mutaties voorgedaan. De belangrijkste is een mutatie van € 6 mln inzake het RIVM. Deze mutatie wordt toegelicht bij artikel 9. Daarnaast levert Klimaatverandering en Industrie (KvI) een bijdrage van € 1,7 mln ten behoeve van de financiering luchtmeetnet. Voor de monitoring van de luchtkwaliteit in Nederland moet een investering worden gepleegd in meetapparatuur (landelijk meetnet voor luchtkwaliteit).

Artikel 11. Vergroten van de externe veiligheid

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:20 40915 03014 41429 444
Uitgaven:49 23742 81712 41455 231
Programma:45 92539 40912 22751 636
 Bepalen van de aanvaardbaarheid van risicovolle situaties:1 0336713561 027
  Bepalen van de aanvaardbaarheid van risicovolle situaties1 0336713561 027
     
 Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties:18 61815 9499 00024 949
  Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties18 61815 9499 00024 949
     
 Preventie tegen nieuwe risicovolle situaties:25 77922 2942 37124 665
  Preventie tegen nieuwe risicovolle situaties25 77922 2942 37124 665
     
 Milieu en veiligheidsaspecten in ruimtelijke planvorming betrekken:495495500995
  Overige instrumenten en milieu en veiligheid495495500995
  Schadeclaims0000
Apparaat:3 3123 4081873 595
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 11 (DGR)79079324817
  Apparaat artikel 11 (DGM)2 5222 6151632 778
Ontvangsten:005 0005 000

Toelichting:

Instrument: Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:– 3 700– 4 200
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Toekenning schadevergoeding Yara Sluiskil13 20013 200
Totaal9 5009 000

Toelichting:

Het convenant waarin afspraken tussen Yara te Sluiskil, de provincie Zeeland en VROM over het beperken van het zeetransport van ammoniak over de Westerschelde zijn vastgelegd, wordt ondertekend 4 december 2007. Hiermee wordt een structurele bijdrage geleverd aan het verminderen dan wel beëindigen van het transport van ammoniak en daarmee van de risico’s over de Westerschelde. Het Rijk vergoedt de door Yara geleden schade ad. € 13,2 mln.

Instrument: Milieu- en veiligheidsaspecten in ruimtelijke planvorming betrekken

Bij ontwerpbegroting is € 5 mln overgeboekt van het artikel Gebeidsontwikkeling, waarvan i.v.m. de fase waarin de projecten verkeren € 4,5 mln kasgeld is doorgeschoven naar 2008.

Artikel 12. Handhaving en toezicht

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:61 87459 3004 96064 260
Uitgaven:62 09458 6864 73263 418
Programma:19 55717 7254 52022 245
 Naleving van nationale en internationale regelgeving bevorderen (Primair toezicht):8 1698 1315 09113 222
  Naleving van nationale en internationale regelgeving vallend onder VROM-toezicht bevorderen (Primair toezicht)8 1698 1315 09113 222
     
 Rijkstoezicht handhaven en interbestuurlijk toezicht uitvoeren (Interbestuurlijk toezicht):1 2741 27471 281
  Rijkstoezicht handhaven en interbestuurlijk toezicht uitvoeren op gemeenten en provincies (Interbestuurlijk toezicht)1 2741 27471 281
     
 Wettelijke taken prioriteren en relevante maatschappelijke signalen selecteren (Strategie/maatschappelijke signalen):2 9762 411– 1 3381 073
  Wettelijke taken prioriteren en relevante maatschappelijke signalen selecteren (Strategie/maatschappelijke signalen)2 9762 411– 1 3381 073
     
 Crisismanagement organiseren:5 8214 7618775 638
  Crisismanagement organiseren5 8214 7618775 638
     
 Opsporen en bestrijden van fraude:1 3171 148– 1171 031
  Opsporen en bestrijden van fraude1 3171 148– 1171 031
Apparaat:42 53740 96121241 173
 Apparaat:  00
  Apparaat artikel 12 (IG)42 53740 96121241 173
Ontvangsten:8828820882

Toelichting:

Instrument: Naleving van nationale en internationale regelgeving vallend onder VROM-toezicht (Primair Toezicht)

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:  
1. Aanpassing budget Samenwerkende inspecties3 1003 100
2. Bijdrage aan Integrale Crisis Advies Website ICAWEB2 0002 000
3. Overige mutaties– 328– 555
Mutaties 2e suppletore begroting:546546
Totaal5 3185 091

Toelichting:

Ad 1 en 2.

Bevorderen naleving wetgeving voor Wonen, Wijken en Integratie (€ 5,091 mln).

In het begrotingsjaar 2006 is eenmalig een budgetverhoging van € 4,5 mln voor het project «Eenduidig Toezicht» toegekend. In 2007 zal € 3,1 mln tot uitgaven leiden. Begin 2007 zijn tenminste drie frontoffices in bedrijf: horeca, ziekenhuizen en primaire sector (landbouw).

VROM heeft in het kader van Vitaal en de weerstandsverhoging in de terrorismebestrijding de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van de sector drinkwatervoorziening, de chemische en nucleaire industrie en binnen de sector Openbaar Bestuur voor de veiligheid van rijksgebouwen. Daarvoor is voor het project VITAAL (bescherming vitale infrastructuur) € 2,0 mln beschikbaar gesteld. Het betreft hier de inzet van 35 fte.

Artikel 13. Rijkshuisvesting en architectuur

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:116 362116 063– 13 789102 274
Uitgaven:119 862116 063– 13 789102 274
Programma:119 862116 063– 13 789102 274
 Het adviseren en implementeren beleid rijkshuisvestingsstelsel:4 9484 9601065 066
  Beleid (mede) van toepassing op de rijkshuisvesting en de doelmatige werking van het rijkshuisvestingsstelsel2 5592 771882 859
  Onderzoek Rgd5872583261
  Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw1 4761 93181 939
  Energiebesparing rijkshuisvesting326077
  Duurzaam bouwen rijkshuisvesting0000
     
 De architectonische kwaliteit stimuleren en monumenten beheren:18 32016 22773516 962
  Stimuleren architectonische kwaliteit4 9913 0704413 511
  Beheer monumenten in rijksbezit13 32913 15729413 451
     
 Huisvesten van het Koninklijk Huis, de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken:96 59494 876– 14 63080 246
  Onderhoud HCvS/AZ4 7046 4041036 507
  Investeringen HCvS/AZ50 88341 806– 8 46433 342
  Huren HCvS/AZ3 0885 120– 1 6713 449
  Asbestsanering0000
  Paleizen29 05534 618– 4 64529 973
  Functionele kosten Koninklijk Huis8 8646 928476 975
Ontvangsten:357357426783

Toelichting:

Instrument: Investeringen HCvS/AZ

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:6 5366 536
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Vertraging investeringprogramma Rgd– 15 000– 15 000
Totaal– 8 464– 8 464

Toelichting:

Op dit instrument doet zich een vertraging voor van € 15 mln bij verschillende investeringsprojecten voor de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken. Deze vertragingen zullen onherroepelijk tot betalingen leiden in latere jaren.

De oorzaak van de vertragingen is gelegen in het feit dat verbouwingen van Rijksmonumenten veel verstorende factoren kennen, zoals lange vergunningprocedures. De Rijksgebouwendienst kan daardoor slechts een beperkte invloed uitoefenen op de planning van de uitgaven.

Daarnaast zijn er bij de Ontwerpbegroting 2008 reeds diverse mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere een ophoging van € 3,7 mln t.b.v. een klimaatinstallatie voor het Binnenhof. (Zie ontwerpbegroting WWI (kamerstukken II, 2007–2008, XVIII, nr. 2, pag. 72)).

Artikel 14. Algemeen (Niet beleidsartikel)

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007 Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007 
Verplichtingen:193 848218 99635 177254 173
Uitgaven:385 781420 08932 375452 464
Programma:196 070211 8641 443213 307
  Betaalbare woonkeuze koop- en huursector12 32215 8181 20017 018
  Budget BWS 1992–1994149 169154 341– 5 172149 169
  Woningbouw en duurzame kwaliteit0000
  Huisvesting gehandicapten en woon-zorg14 67114 67110014 771
  Communicatie-instrumenten7 4087 4532567 709
  Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StaB)4 8964 9111525 063
  Overige vastgoedinformatievoorziening6 3419 8821 69811 580
  Ruimtelijk Planbureau1 2631 26371 270
  Programma/onderzoek Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB)003 2023 202
  Programma/onderzoek Milieu en Natuur Planbureau (MNP)0000
  Afkoop subsidies DGW regelingen03 52503 525
Apparaat:189 711208 22530 932239 157
 Departementsleiding, control, expertdiensten en overige staf:60 06355 8486 36462 212
  Apparaat DGW912– 5342 6342 100
  Apparaat DGR4 0753 752– 8022 950
  Apparaat DGM2 4032 001942 095
  Apparaat Inspectie67– 70
  Apparaat departementsleiding, control en overig staf21 23715 671– 60515 066
  Apparaat Ruimtelijk Planbureau (RPB)5 3995 3502825 632
  Apparaat Milieu en Natuur Planbureau (MNP)26 03129 6014 76834 369
     
 Raden:6 1297 9717688 739
  VROM-Raad2 0742 080512 131
  Raad voor Ruimtelijk, Milieu- en Natuuronzoek5239886431 631
  Waddenadviesraad (WAR)61761814632
  Kenniscentrum Aanbesteding bouw (KCAB)0000
  Nederlandse Emissie Autoriteit (NEA)0000
  Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS)01 000– 2998
  Technische Commissie Bodembescherming (TCB)2656350635
  Gemeenschappelijk OntwikkelingsBedrijf (GOB)2 6502 650622 712
 Postactieven:6 63610 160– 2010 140
  Postactieven DGW2 9342 945– 1472 798
  Postactieven DGR37637713390
  Postactieven DGM1 2701 273441 317
  Postactieven Inspectie3041 567101 577
  Postactieven RPB063063
  Postactieven GD/CSt1 7523 935603 995
     
 Gemeenschappelijke voorzieningen:116 883134 24623 820158 066
  Gemeenschappelijke voorzieningen91 307108 67023 686132 356
  Huurbijdrage aan RGD25 57625 57613425 710
Ontvangsten:30 34641 87620 38862 264

Toelichting:

Instrument: Budget BWS 1992–1994

Het betreft hier het saldo van een tweetal mutaties. Enerzijds is op dit instrument een gedeelte (– € 9 mln) van een ramingsbijstelling voor de VROM begroting verwerkt, anderzijds is er opboeking geweest van middelen tbv affkoop 2007 van de regelingen HNR en PHW (€ 4 mln).

Instrument: programma/onderzoek Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf

Het betreft hier mutaties die betrekking hebben op de plankosten van diverse projecten, waaronder een project bij Valkenburg en Venlo.

Instrument: Apparaat DGW

Op verschillende instrumenten hebben voor de apparaatsbudgetten correcties plaatsgevonden die nog samenhangen met een oude conversie van de begrotingsstructuur.

Instrument: Gemeenschappelijke Voorzieningen

Het instrument Gemeenschappelijke Voorzieningen is een algemeen bedrijfsvoeringsinstrument van de Gemeenschappelijke Dienst van VROM, waarop vanwege efficiëntieoverwegingen veel uitgaven worden gedaan voor heel VROM. Bij suppletore begrotingen worden deze uitgaven «verrekend» met de kostenveroorzakers door budgetoverheveling of door extra ontvangsten.

Via budgetoverhevelingen hebben de diensten aan de Gemeenschappelijke Dienst budget beschikbaar gesteld voor onder meer: inhuur van externen, beheer en ontwikkeling van diverse ICT-applicaties, opleidingskosten, treintickets, kantoorartikelen enzovoorts. Deze uitgaven zijn door de Gemeenschappelijke Dienste gedaan ten behoeve van de diensten.

Daarnaast hebben diverse ministeries nog een bijdrage geleverd aan het rijksbrede project rijkspas en heeft VROM specifiek budget beschikbaar gesteld voor het RMNO, het project Duidelijk VROM en de verhuizing van GSB en I&I.

Tenslotte heeft een aantal bedrijfsvoeringprojecten vertraging opgelopen, waardoor er een verzoek is ingediend om € 4,1 mln te verschuiven naar volgend jaar.

Ontvangsten

Ontvangsten instrument: ontvangsten apparaat gemeenschappelijke diensten

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)Ontvangsten
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:6 000
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Extra ontvangsten Rgd, NEa en andere organisaties buiten VROM13 541
2. Overige ontvangstenmutaties847
Totaal20 388

Toelichting

In 2007 wordt € 13,5 mln aan extra ontvangsten verwacht voor diensten die de Gemeenschappelijke Dienst heeft geleverd aan diverse rijksdiensten, waaronder de Rijksgebouwendiensten en de Nederlandse Emissie autoriteit. Daar staan overeenkomstige uitgaven tegenover die grotendeels al gerealiseerd zijn.

Artikel 15. Nominaal en onvoorzien (Niet beleidsartikel)

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:– 2 00211 015– 8 0402 975
Uitgaven:– 2 00211 015– 8 0402 975
Programma:– 2 00211 015– 8 0402 975
 Loonbijstelling:8366 755– 6 7550
  Loonbijstelling8366 755– 6 7550
     
 Prijsbijstelling:09 555– 9 5550
  Prijsbijstelling09 555– 9 5550
     
 Onvoorzien:1 8892 1309983 128
  Onvoorzien1 8892 1309983 128
     
 Nog te verdelen:– 4 727– 7 4257 272– 153
  Nog nader te verdelen taakstellingen– 5 8593 940– 4 093– 153
  Nog nader te verdelen overig1 132– 11 36511 3650

Toelichting:

Instrumenten loonbijstelling en prijsbijstelling

De loon- en prijsbijstelling is uitgekeerd aan de verschillende begrotingsinstrumenten.

Nog nader te verdelen overig

Het betreft hier de resultante van diverse mutaties die reeds in de Ontwerpbegroting 2008 zijn doorgevoerd. Een groot gedeelte van deze mutaties is louter technisch van aard.

Artikel 16. Integratie & inburgering

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:  437 450437 450
Uitgaven:00437 450437 450
Programma:00432 851432 851
 Inburgering etnische minderheden:00367 939367 939
  Gemeenten  367 939367 939
     
 Verkleinen van economische, sociale en culturele afstand:0064 91264 912
  Sociale verzekeringsbank (SVB)0 29 34329 343
  Overig  35 56935 569
Apparaat:004 5994 599
 Apparaat:    
 Apparaat artikel 16 (WWI)  4 5994 599
Ontvangsten:  7 9547 954

Toelichting:

Instrument: Inburgering etnische minderheden

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:380 939380 939
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Lagere examenvergoedingen inburgering– 2 000– 2 000
2. Nabetaling uitvoering WIN9 0009 000
3. Claim COA Inburgeringsprogramma gepardonneerden5 0005 000
4. Lagere uitgaven 2007 Leenfaciliteit– 25 000– 25 000
Totaal367 939367 939

Toelichting:

Ad 1 t/m 4

Lagere uitgaven examenvergoedingen inburgeringsbudget

Als gevolg van lager dan geraamde uitgaven voor de examenvergoedingen is sprake van een overschot van € 2 mln.

Nabetalingen aan gemeenten voor uitvoering WIN

Op grond van de verantwoorde prestaties over de uitvoering van de WIN in 2005 dient aan 15 gemeenten nog een nabetaling van € 9 mln plaats te vinden.

Inburgeringsprogramma gepardonneerden

Voor het aanbieden van een inburgeringsprogramma op A1-min niveau aan de groep gepardonneerden is € 5 mln benodigd. Dit programma wordt ook aangeboden aan reguliere asielzoekers.

Mutaties uitgaven en ontvangsten leenfaciliteit

Het aantal afgesloten leningen voor de inburgering van etnische minderheden is ten opzichte van de raming zeer beperkt. De uitgaven zullen niet meer dan enkele miljoenen bedragen, de begrote uitgaven wordt met€ 25 mln verlaagd. Hetzelfde geldt voor de ontvangsten, ook deze zullen beperkt zijn. Daarom wordt de raming van de ontvangsten met€ 2 mln verlaagd.

Instrument: Verkleinen van economische, sociale en culturele afstand (Sociale verzekeringsbank en overig)

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:80 22080 220
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Lagere gemiddelde uitkeringen bij remigratie– 4 000– 4 000
2. Anti-discriminatievoorzieningen– 5 108– 5 108
3. Lagere uitgaven diverse integratieprojecten– 4 000– 4 000
4. Aanpassing fasering Ruimte voor Contact– 2 000– 2 000
5. Preventie polarisatie en radicalisering– 200– 200
 64 91264 912

Toelichting:

Lagere gemiddelde uitkeringen bij remigratie

Door demografische ontwikkelingen is de gemiddelde uitkering per rechthebbende lager dan geraamd, dit leidt tot € 4 mln minder uitgaven op het remigratiebudget.

Lagere uitgaven diverse projecten en aanpassing fasering Ruimte voor Contact

Op het integratiebudget wordt naar verwachting € 6 mln minder gerealiseerd dan geraamd. Het vermoedelijk beloop is voor een belangrijk deel afhankelijk van de mogelijkheden om nog dit jaar projecten en uitgaven te realiseren in het kader van de regeling Ruimte voor Contact en het actieplan Polarisatie en Radicalisering. Verwacht wordt dat € 2 mln hiervan in 2008 gerealiseerd wordt.

Overboekingen naar Gemeentefonds en Provinciefonds

Voor anti-discriminatievoorzieningen en de preventie van polarisatie en radicalisering wordt budget (€ 5,3 mln) overgeboekt naar het Gemeentefonds en het Provinciefonds.

Artikel 17. GroteStedenBeleid

(X € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen:  537 376537 376
Uitgaven:00638 033638 033
Programma:00636 719636 719
 Faciliteren grotestedenbeleid:003 4013 401
  Faciliteren grotestedenbeleid  1 7341 734
  FES NICIS  1 3831 383
  Kenniscentrum  284284
     
 Stimuleren grotestedenbeleid:00633 318633 318
  LVS en WI  5 1395 139
  Sociale herovering  14 30014 300
  Sittard Geleen  399399
  BDU-SIV  527 331527 331
  BDU-SIV veiligheidsmiddelen  86 14986 149
Apparaat:001 3141 314
 Apparaat:    
  Apparaat artikel 17 (WWI)  1 3141 314
Ontvangsten:00528 998528 998

Toelichting:

Instrument: BDU SIV

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Ontwerpbegroting 2008 mutaties:505 806505 806
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Extra voorfinanciering Maatschappelijke opvang15 00015 000
2. Extra impuls voorschoolse educatie6 5256 525
Totaal527 331527 331

Toelichting:

Ad 1 en 2

De bijdrage van het ministerie van VWS aan de Brede Doeluitkering Sociaal Integratie Veiligheid (BDU SIV) in het kader van het convenant GSB III wordt in 2007 verhoogd met € 15 mln. Deze bijdrage heeft betrekking op de specifieke uitkeringen voor maatschappelijke opvang/verslavingsbeleid en vrouwenopvang. Deze voorfinanciering aan de G4 gemeenten leidt tot hogere uitgaven en ontvangsten op de VROM-begroting.

Een extra bijdrage van het ministerie van OCW aan het programmadeel «onderwijsachterstandenbeleid» van de BDU SIV leidt in 2007 tot € 6,5 mln aan hogere uitgaven en ontvangsten op de VROM-begroting.

Instrument: BDU SIV veiligheidsmiddelen

Binnen de kaders van de totale VROM- en WWI-begroting is het mogelijk in totaal bijna € 19 mln aan veiligheidsmiddelen versneld aan gemeenten te betalen. Deze versnelling leidt tot een per jaar meer evenwichtige verdeling van de voor de periode 2005–2009 toegezegde middelen. Het verschil ten opzichte van de in de tabel verwerkte mutatie wordt verklaard door de overheveling van budget naar de VROM-begroting 2007.

Wetsartikel 2 Begroting Baten- en lastendiensten

Rijksgebouwendienst (Rgd)

De wijzigingen in de staat van kapitaaluitgaven en -ontvangsten en het kasstroomoverzicht en de hier gemelde anticiperende handelingen door de Rijksgebouwendienst hebben geen gevolgen voor de begroting van baten en lasten van de batenlastendienst Rijksgebouwendienst. Om die reden is dit cijfermatige overzicht niet opgenomen in deze 2e suppletore begroting.

Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de Voorjaarsnota/Najaarsnota

Kasstroomoverzicht per 31 december 2007 Bedragen in € 1 000

  (1)(2)(3)(4)=(1)+(2)+(3)
 OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begroting Mutaties (+ of –) 1e suppletore begrotingMutaties (+ of –) 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
1.Rekening-courant RHB 1 januari 2007289 942107 443397 385
      
2.Operationele kasstroom207 764– 4 200203 564
      
3aInvesteringen (-/-)– 500 000– 50 000– 76 000– 626 000
3bDesinvesteringen (+)50 00050 000
3.Totaal investeringkasstroom– 450 000– 50 000– 76 000– 576 000
      
4aAfdracht (-/-)– 10 3923 864528– 6 000
4bAflossingen op leningen (-/-)– 229 238– 229 238
4cBeroep op leenfaciliteit (+)500 00050 00076 000626 000
4.Financieringskasstroom260 37053 86476 528390 762
      
5.Rekening-courant RHB 31 december 2007 (=1+2+3+4)308 076107 107528415 711

Toelichting:

Uit doelmatigheidsoverwegingen wordt bovenop de reeds geplande investeringen een huurpand in eigendom verworven. Het betreft een aankoopbedrag van € 76 mln.

Overeenkomstig de geldende voorschriften wordt het deel van het vermogen dat de norm te boven gaat afgedragen. De afdracht over 2006 is verlaagd om hiermee een deel van de kosten (€ 10,5 mln) van het «Rgd Actieprogramma Brandveiligheid» te financieren. Hierdoor resteert een afdracht door de Rgd aan het moederdepartement van € 6 mln.

 Totaal kapitaaluitgavenTotaal kapitaalontvangsten
Oorspronkelijk vastgestelde begroting739 630550 000
Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting46 13650 000
Stand 1e suppletore785 766600 000
Mutaties (+ of –) 2e suppletore begroting75 47276 000
Stand 2e suppletore861 238676 000

Anticiperende handelingen door de baten-lastendienst Rijksgebouwendienst

Om de transparantie in de besteding van middelen voor anticiperend handelen te bevorderen is in het Beleidskader anticiperend handelen in vastgoed (Kst 2001–2002, 27 581, nr. 31) vastgelegd dat in de suppletore begrotingswetten of departementale jaarverslagen wordt aangegeven in welke mate anticiperende handelingen zijn verricht. In dat kader worden twee van dergelijke handelingen gemeld.

1. De huur van 27 100 m2 vvo (verhuurbaar vloeroppervlak) en 254 parkeerplaatsen in Den Haag (Beatrixpark). Het gaat om een huurpand (10 jaar) dat als rijksverzamelkantoor wordt ingericht. Het pand wordt vanaf 1 november 2007 voor 75% in gebruik genomen door gebruikers van rijkshuisvesting;

2. De huur van 12 350 m2 vvo en 146 parkeerplaatsen in Den Haag (Haagse Veste). Er is voor de duur van zes jaar voor twee internationale organisaties (ICC en Eurojust) kantoorruimte gehuurd en geïnvesteerd in beveiliging. Beide organisaties gaan gezamenlijk 82% van het pand afnemen.

Licence