Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Financiën,

W. J. Bos

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Deze 2e suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletore begroting 2008. De begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).

In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (= € 10 mln.).

Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Voor zover dit van toepassing is, worden de garantieverplichtingen en de daarbij behorende uitgaven en ontvangsten in een aparte tabel gepresenteerd. In de tabel is bij de beleidsartikelen door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen. Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 oktober 2008) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit. Een groot deel van de apparaatsuitgaven betreft personele uitgaven. Deze zijn naar hun aard op korte termijn weinig flexibel.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletore begroting» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voor zover deze betrekking hebben op overheveling van formatieplaatsen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht.

2. Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstmutaties.

De belangrijkste mutaties (= € 10 mln.) zijn in onderstaande tabellen samengevat en worden daarna toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende artikel.

Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1000)

 Uitgaven Artikel
Stand ontwerp-begroting 20083 765 379 
Stand 1e suppletore begroting 20083 971 298 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:   
1) Apparaat Belastingdienst/Fiscale Zaken 82 269 1
2) Heffings- en invorderingsrente 300 000 1
3) Bijdrage toezicht DNB 13 214 2
4) Afname munten in circulatie14 012 2
5) Kapitaalversterking ING, Aegon en SNS REAAL13 750 000 3
6) Verwerving vermogenstitels Fortis/AA16 800 000 3
7) Uitvoeringskosten Staatsdeelnemingen10 500 3
8) Exportkredietverzekering, schade-uitkeringen– 70 000 5
9) Uitgaven risicobeheer 20 155 5
10) Loon- en prijsbijstelling – 65 002 10
11) Overige uitgaven (saldo) 4 383 
Stand 2e suppletore begroting 200834 830 829 

Toelichting

1. De hogere apparaatsuitgaven bij de Belastingdienst worden voornamelijk veroorzaakt door extra uitgaven in verband met verrichte werkzaamheden in opdracht van derden (o.a. P-Direkt en DigiD) en de uitdeling van de loonbijstelling (zie tabel van de uitdeling loon- en prijsbijstelling);

2. Op basis van de definitief vastgestelde verdeelsleutels (m.b.t. toerekening aan premies en belastingen) zal naar verwachting een groter deel van de rente aan IXB worden toebedeeld. Daarnaast treedt, als gevolg van de hogere rentetarieven, ook een autonome stijging van de uitgaven op.

3. De hogere uitgaven in verband met de bijdrage aan het toezicht zoals uitgevoerd door DNB zijn voornamelijk het gevolg van de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

4. De mutatie betreft een hogere dan verwachte afstorting van munten bij De Nederlandsche Bank (DNB), met hogere uitgaven als gevolg.

5. Drie financiële ondernemingen maakten gebruik van het Fonds financiële structuurversterking. De Staat heeft voor een bedrag van € 10 mld securities verworven in ING,voor een bedrag van € 3 mld vergelijkbare securities in Aegon en voor een bedrag van € 750 mln securities in SNS REAAL.

6. De toename à EUR 16,8 mrd komt voort uit de koop van aandelen Fortis Bank Nederland Holding NV, Fortis Verzekeringen Nederland N.V., Fortis Corporate Insurance N.V en het door Fortis gekochte deel van ABN AMRO.

7. De toename in uitvoeringskosten komt voort uit de benodigde inschakeling van juridische, strategische, financiële en HR ondersteuning bij de verwerving van de hierboven genoemde vermogenstitels, de ontvlechting daarvan en vervolgens de uitwerking van strategische vraagstukken.

8. De ramingen van de schade-uitkeringen zijn gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de actuele situatie zijn de verwachte schades voor 2008 neerwaarts bijgesteld.

9. Er zijn uitgaven gedaan voor een credit default swap (cds) waarmee een gedeelte van het uitstaande risico op Indonesië in de markt is weggezet.

10. Dit betreft de uitdeling van de loon- en prijsbijstelling.

Tabel: Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)

 Ontvangsten Artikel
Stand ontwerp-begroting 2008127 256 275 
Stand 1e suppletore begroting 2008130 059 158 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:   
1) Belastingontvangsten na afdracht – 2 650 838 1
2) Programmaontvangsten Belastingdienst 10 000 1
3) Heffings- en invorderingsrente 200 000 1
4) Apparaatsontvangsten Belastingdienst 10 777 1
5) Dividend staatsdeelnemingen40 211 3
6) Winstafdracht DNB – 233 000 3
7) Holland Casino – 20 000 3
8) Exportkredietverzekering, premies EKV 25 000 5
9) Verkoop onroerende zaken (Domeinen) 70 000 7
10) Overige programma-ontvangsten (Domeinen) 13 000 7
11) Overige ontvangsten (saldo) 8 883  
Stand 2e suppletore begroting 2008127 533 191 

Toelichting

1. Voor een nadere toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2009 en de Najaarsnota 2008.

2. De hogere programmaontvangsten betreft een saldo van hogere doorbelaste vervolgingskosten (€ 25 mln) en lagere boeteopbrengsten (€ 15 mln).

3. Voor de toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de uitgavenmutatie heffings- en invorderingsrente (zie vorige tabel, uitgaven).

4. De Belastingdienst verricht diverse werkzaamheden voor derden, onder ander P-Direkt en DigiD. De hogere uitgaven worden aan deze derden doorbelast (zie vorige tabel, uitgaven).

5. Er is sprake van meevallende dividendontvangsten (o.a. Schiphol en UCN).

6. De winstraming DNB is t.o.v. de 1e suppletoire verlaagd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de tussentijds gestegen rente, met kapitaalverliezen als gevolg.

7. De winstafdrachten van Holland Casino zullen vermoedelijk lager uitvallen dan verwacht. Dit hoofdzakelijk als gevolg van afnemende bezoekersaantallen.

8. De mutatie betreft het in verzekering nemen van enkele grote transacties, waardoor de premieontvangsten hoger zijn dan oorspronkelijk geraamd.

9. Er zijn meer ontvangsten gerealiseerd door de verkoop van onroerende zaken. Deze verkopen – die voor latere jaren gepland waren – zijn dit jaar op verzoek van de kopende partijen tot uitvoering gekomen.

10. Deze mutatie betreft houdt verband met hogere ontvangsten uit hoofde van recent gehouden benzineveilingen.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 1 Belastingen

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen

Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Het ontwerpen van beleid gericht op het genereren van inkomsten en het realiseren van niet-fiscale doelstellingen van het overheidsbeleid en het onderhouden en versterken van de bereidheid van burgers en bedrijven tot nakoming van hun wettelijke verplichting ten aanzien van de BealstingdienstStand ontwerp- begroting (1) Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3)
Verplichtingen3 266 5843 368 823382 2693 751 092
     
Uitgaven3 266 5843 368 823382 2693 751 092
Programma-uitgaven 556 036 563 946300 000 863 946
Waarvan juridisch verplicht 563 946 300 000 863 946
     
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen    
Heffings- en invorderingsrente 500 000 500 000 300 000 800 000
Rentevergoeding depotstelsel 1 250    
Overige programma-uitgaven 54 786 63 946  63 946
     
Apparaatsuitgaven 2 710 548 2 804 877 82 2692 887 146
     
Ontvangsten125 007 829127 065 860– 2 430 061124 635 799
Programma-ontvangsten 124 982 357127 044 888 – 2 440 838 124 604 050
Algemene doelstelling    
Belastingontvangsten 123 974 404126 026 935 – 2 650 838 123 376 097
     
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen    
Programma 287 953 297 953 10 000307 953
Heffings- en invorderingsrente 720 000720 000 200 000 920 000
     
Apparaatsontvangsten25 472 20 972 10 777 31 749

Toelichting

In verband met de geringe omvang van de raming voor garantieverplichtingen van dit artikel is geen aparte tabel budgettaire gevolgen voor garantieverplichtingen opgenomen. De gegevens over de garantieverplichtingen betreffende faillissementscuratoren procesrisico’s zijn verwerkt in bovenstaande tabel (verplichtingen). De raming in ontwerpbegroting, 1e en 2e suppletoire begroting voor garantieverplichtingen bedraagt € 45 000. De uitgaven- en ontvangstenraming zijn 0.

Verplichtingen en uitgaven

Programmauitgaven

Heffings- en invorderingsrente (€ 300,0 mln).

De raming was nog gebaseerd op de oude (verwachte) verdeelsleutels voor de verdeling van de betaalde heffings- en invorderingsrente tussen belastingen (IXB) en premies. Eind 2007 zijn de verdeelsleutels definitief vastgesteld. Op basis daarvan zal naar verwachting een groter deel van de rente aan IXB worden toebedeeld. Daarnaast treedt, als gevolg van de hogere rentetarieven, ook een autonome stijging van de uitgaven op.

Apparaatuitgaven

Apparaat Belastingdienst en fiscaal beleid en wetgeving (+ € 79,7 mln):

Uitdeling loonbijstelling (€ 60,5 mln);

Werkzaamheden voor derden (€ 10,8 mln)

  De Belastingdienst verricht werkzaamheden in opdracht van derden (zoals voor P-Direkt en DigiD). De uitgaven hiervoor worden aan de opdrachtgevers doorbelast. De uitgaven- en ontvangstenmutatie bedraagt € 10,8 mln (zie ook de ontvangstenmutatie).

Overig (+ € 8,4 mln)

  Dit betreft diverse overboekingen van en naar andere departementen voor uitvoeringskosten o.a. voor een Rijksbreed contract voor het leveren van digitale informatie waarvan de Belastingdienst de trekker is (€ 6,0 mln).

  Naast de bovenstaande mutaties zijn er nog diverse relatief kleine (technische) mutaties en overboekingen (€ 1,4 mln).

Ontvangsten

Belastingontvangsten (– € 2 651 mln.)

Voor de toelichting op de mutaties van de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2009 en Najaarsnota 2008.

De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt:

Tabel: Sansluiting met begrotingstoelichting IXB, beleidsartikel 1 (x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting IXBMutatie 1e suppletore begroting IXBStand 1e suppletore begroting IXBMutatie 2e suppletore begroting IXBStand 2e suppletore begroting IXB
totaal belastingontvangsten143 461 8022 040 061145 501 863– 2 402 037143 099 826
–/– Afdracht Gemeentefonds– 16 040 1987 788– 16 032 410– 139 068– 16 171 478
–/– Afdracht Provinciefonds– 1 210 3904 682– 1 205 708610– 1 205 098
–/– Afdracht BTW-Compenstatiefonds– 2 236 8100– 2 236 810– 110 343– 2 347 153
      
Totaal belastingontvangsten IXB, art. 1123 974 4042 052 531126 026 935– 2 650 838123 376 097

Voor een toelichting op de afdracht Gemeente- en Provinciefonds en de afdracht BTW-compensatiefonds wordt verwezen naar de 2e suppletoire begroting van de betreffende fondsen. Verschillen hebben betrekking op afrondingen.

Programmaontvangsten

Heffings- en invorderingsrente (€ 200,0 mln).

Zie toelichting bij de uitgaven.

Overige programmaontvangsten (+ € 10 mln)

De overschrijding van € 10 mln op de ontvangsten betreft een saldo van hogere vervolgingskosten (€ + 25 mln) en lagere boeteopbrengsten (– € 15 mln).

De hogere vervolgingskosten worden veroorzaakt door een stijging van het aantal invorderingsmaatregelen (zoals aanmaningen). In 2008 zet deze trend, die in 2007 al leidde tot hogere ontvangsten, sterk door.

De lagere boeteopbrengsten zijn een gevolg van de nog geldende coulancemaatregelen bij het opleggen van boetes bij de loonheffing.

Apparaatontvangsten

Werkzaamheden voor derden (+ € 10,8 mln)

De Belastingdienst verricht werkzaamheden in opdracht van derden (zoals voor P-Direkt en DigiD). De uitgaven hiervoor worden aan de opdrachtgevers doorbelast. De uitgaven- en ontvangstenmutatie bedraagt € 10,8 mln (zie ook de uitgavenmutatie).

Artikel 2 Financiële Markten

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten

A. Garantieverplichtingen

Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: een integer financieel stelsel, waarin de financiële markten goed functioneren, voldoende toegankelijk en transparant zijn en een gunstige internationale concurrentiepositie kennen Stand ontwerp- begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3) Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3)
Verplichtingen  200 000 000200 000 000
     
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten    
Garantieregeling bancaire leningen0 0 200 000 000 200 000 000

Toelichting

Verplichtingen

Garantieregeling bancaire leningen (+ € 200 mrd)

Per 23 oktober 2008 is de regeling voor staatsgaranties voor de uitgifte van schuldpapier van banken ingegaan. Door een gebrekkig functioneren van de kapitaalmarkt voor de middellangetermijnfinanciering kunnen bij financiële instellingen liquiditeitsproblemen ontstaan. Ook fundamenteel gezonde instellingen kunnen zichzelf hierdoor moeilijk financieren. De garantstelling heeft op zichzelf niet het doel de solvabiliteit van de banken te verbeteren. Met deze regeling wordt beoogd de financiering van financiële instellingen weer op gang te brengen, zodat de kredietverlening aan bedrijven en particulieren gewaarborgd blijft.

Leaseplan heeft een beroep gedaan op de garantieregeling van de Staat. De minister van Financiën heeft ingestemd met dit verzoek. De formele afwikkeling zal plaatsvinden in december. De budgettaire verwerking vindt plaats bij voorlopige rekening.

Garantieverplichting Deposito Garantie Stelsel (PM-post)

Op dinsdag 7 oktober heeft de minister van Financiën na afloop van de Raad van de Europese ministers van Financiën (Ecofin) bekend gemaakt dat Nederland de garantie voor deposito’s voor een periode van 1 jaar verhoogd naar € 100 000 zonder eigen risico. De deposito garantie regeling op zich is niet aangepast.

B. Overige verplichtingen

Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een integer financieel stelsel, waarin de financiële markten goed functioneren, voldoende toegankelijk en transparant zijn en een gunstige internationale concurrentiepositie kennen Stand ontwerp- begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3) Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3)
Verplichtingen63 44664 97728 85893 835
     
Uitgaven63 44664 97728 85893 835
Programma-uitgaven 57 58558 251 25 413 83 664
Waarvan juridisch verplicht 57 280  81 991
     
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten     
Bijdrage toezicht AFM22 026 22 013 6 624 28 637
Bijdrage toezicht DNB17 007 16 991 13 214 30 205
Platform CentiQ2 818 4 518 – 3 2501 268
Rechtspraak Financiële Markten 1 000 1 000– 750 250
Overige programma-uitgaven 510 39063 453
Doelst. 2 Integer financieel stelsel    
Caribbean Financial Action Taskforce 32 32 32
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie    
Muntcirculatie 14 192 13 307– 4 500 8 807
Afname munt in circulatie 0 014 012 14 012
     
     
Apparaatsuitgaven 5 8616 726 3 445 10 171
     
Ontvangsten25 5185 5061 2696 775
Totaal programma-ontvangsten25 518 5 506 1 269 6 775
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten     
Overige programma-ontvangsten 322 322 4 096 4 418
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie     
Ontvangsten muntwezen5 184 5 184 – 2 827 2 357
Toename munten in circulatie 20 012 0   

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Bijdrage toezicht AFM (+ € 6,6 mln)

Als gevolg van de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (de CBb-uitspraak) zal de overheidsbijdrage in 2008 in totaal met € 3,1 mln verhoogd worden. Deze verhoging heeft betrekking op de jaren 2005–2008. Volgens het CBb hadden de kosten van o.a. de voorbereiding van wet en regelgeving niet mogen doorberekend worden aan de onder toezicht staande instellingen.

Bijdrage toezicht DNB (+ € 13,2 mln)

Deze mutatie heeft voornamelijk betrekking op de gevolgen van de CBb-uitspraak. Als gevolg van hiervan zal de overheidsbijdrage in 2008 in totaal met € 11,1 mln verhoogd worden. Deze verhoging heeft betrekking op de jaren 2005–2008. Volgens het CBb hadden de kosten van o.a. de kosten van voorbereiding van wet en regelgeving niet mogen doorberekend worden aan de onder toezicht staande instellingen.

Platform CentiQ (– € 3,3 mln)

De uitvoering van het Actieplan vergt meer tijd dan verwacht. Hierdoor loopt de uitputting ook minder snel.

Rechtspraak Financiële Markten (– € 0,75 mln)

Het wetsvoorstel tuchtrechtspraak treedt niet eerder dan 2009 in werking, derhalve wordt voor 2008 slechts een deel van de voorziene uitgaven verwacht aan voorbereidingskosten.

Overige programma uitgaven (+ € 63 000)

Deze mutatie betreft de bijdrage aan de IASB (International Accounting Standards Board) en extra uitgaven in verband met de verhoging van de vergoeding van de leden van het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD/SOPO).

Muntcirculatie (– € 4,5 mln)

In 2008 wordt één bijzondere munt uitgegeven, die niet van zuiver zilver zal zijn, maar van verzilverd koper. Hierdoor vallen de overige kosten lager uit.

Afname munten in circulatie (+ € 14,0 mln)

De muntverwerkers hebben bij DNB meer munten afgestort dan oorspronkelijk verwacht. Zij ontvangen van DNB hiervoor de nominale waarde van deze munten. Deze uitgaven worden door DNB doorbelast aan Financiën.

Ontvangsten

Overige programma-ontvangsten (+ € 4,1 mln)

Deze mutatie betreft voornamelijk de premieontvangsten t.a.v. terrorismepool. Per januari 2006 biedt de Staat aan de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschade (NHT) ten hoogste EUR 50 miljoen herverzekeringsdekking voor het geval de NHT in een kalenderjaar gehouden is uitkeringen te doen die tezamen een bedrag van EUR 950 miljoen te boven gaan. Hiervoor ontvangt de Staat jaarlijks € 2 250 000 premie.

Daarnaast is terugontvangen een deel (€ 1,7 mln) van de te veel betaalde overheidsbijdrage 2007 DNB. O.b.v. nacalculatie (jaarrekening 2007) blijkt dat de werkelijke overheidsbijdrage 2007 lager is dan de in 2007 (als voorschot) betaalde overheidsbijdrage 2007.

Ontvangsten muntwezen (– € 2,8 mln)

In 2008 wordt één bijzondere munt worden uitgegeven, die niet van zuiver zilver zal zijn, maar van verzilverd koper. Dit betekent aanzienlijk lagere uitgaven voor metaalkosten. Het feit dat in 2008 één bijzondere munt wordt uitgegeven werkt ook door in de overige kosten en de ontvangsten muntwezen.

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

A. Garantieverplichtingen

Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en vaste activa van de StaatStand ontwerp- begroting (1) Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen0000
Regeling BF 0 0  0
     
Uitgaven12 6293 629 3 629
Programma-uitgaven 12 629 3 629  3 629
Waarvan juridisch verplicht    3 629
     
Overige programma-uitgaven    
Regeling BF 12 629 3 629  3 629
     
Ontvangsten9 5295292 2292 758
Programma-ontvangsten 9 529 529 2 229 2 758
Overige programma-ontvangsten    
Regeling BF 9 529 529 2 2292 758

Toelichting

Ontvangsten

Overige programma-ontvangsten

Regeling BF (+ € 2,2 mln.)

Naar verwachting zullen uitgaven en inkomsten over de gehele periode van afbeheer van de regeling BF de meerjarige raming benaderen. Incidenteel kan het echter zo zijn dat de realisaties afwijken van de raming. Dit is nu het geval en inherent aan een kredietportefeuille.

B. Overige verplichtingen

Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en vaste activa van de StaatStand ontwerp- begroting (1) Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen5 82215 32236 806 59936 821 921
Fonds financiële sector 0 0 20 000 000 20 000 000
     
Uitgaven5 82215 32230 556 59930 571 921
Programma-uitgaven 0 9 50030 546 000 30 555 500
Waarvan juridisch verplicht   30 555 500
     
Doelst. 3 Doelmatige inzet van activa     
PPS  6 000 – 5 000 1 000
Onderhouds- en beheerskosten GOB  3 500 1 0004 500
     
Overige programma-uitgaven    
Kapitaalinjectie ING, Aegon en SNS Reaal 00 13 750 000 13 750 000
Verwerving vermogenstitels0 0 16 800 000 16 800 000
Uitvoeringskosten tijdelijke regeling subsidie tankstations    
     
Apparaatsuitgaven 5 822 5 82210 599 16 421
Personeel en materieel 3 4733 473 99 3 572
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen2 349 2 349 10 500 12 849
     
Ontvangsten1 946 8762 608 276– 212 7892 395 487
     
Programma-ontvangsten 1 946 876 2 608 276– 212 789 2 395 487
Doelst. 1 Beheer van staatsdeelnemingen    
Opbrengst Onttrekking vermogenstitels 379 000  379 000
Dividend staatsdeelnemingen486 855 560 255 40 211 600 466
Rente en aflossing div. leningen 75 021 75 021  75 021
Winstafdracht DNB 1 200 000 1 414 000 – 233 0001 181 000
Afdrachten Holland Casino 80 000 70 000– 20 000 50 000
Afdrachten Staatsloterij 85 00090 000  90 000
Terugstorting agio 20 00020 000  20 000
     
Overige programma-ontvangsten    
Tijdelijke regeling subsidie tankstations    

Toelichting

Verplichtingen

Fonds financiële structuurversterking (+ € 20 mrd)

Medio oktober heeft de Nederlandse overheid een bedrag van € 20 mrd direct beschikbaar gesteld voor banken en verzekeraars in Nederland, ongeacht hun omvang, die fundamenteel gezond en levensvatbaar zijn, maar die toch met het oog op de uitzonderlijke marktomstandigheden hun kapitaalpositie wensen te versterken.

Verplichtingen en uitgaven

Kapitaalinjectie Fonds financiële structuurversterking (+ € 13,75 mrd)

Drie financiële ondernemingen maakten gebruik van het Fonds financiële structuurversterking. De Staat heeft voor een bedrag van € 10 mld securities verworven in ING,voor een bedrag van € 3 mld vergelijkbare securities in Aegon en voor een bedrag van € 750 mln securities in SNS REAAL.

Verwerving vermogenstitels (+ € 16,8 mrd)

De toename à EUR 16,8 mrd komt voort uit de koop van aandelen Fortis Bank Nederland Holding NV, Fortis Verzekeringen Nederland N.V., Fortis Corporate Insurance N.V en het door Fortis gekochte deel van ABN AMRO.

PPS (– € 5,0 mln)

Aanvang van het zorg-pps pilot project dit jaar is onwaarschijnlijk. Er zijn het afgelopen jaar zeer weinig ziekenhuizen die besloten hebben om een nieuw ziekenhuis te bouwen. Gesprekken voor mogelijke pilots zijn nog gaande. Hierdoor zal waarschijnlijk dit jaar geen beroep gedaan worden op het budget ad € 5 mln.

Onderhoud- en beheerkosten GOB (+ € 1 mln)

De mutatie betreft de bijdrage van V&W voor de onderhouden beheerkosten van vliegveld Twente.

Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (+ € 10,5 mln)

De toename in uitvoeringskosten komt voort uit de benodigde inschakeling van juridische, strategische, financiële en HR ondersteuning bij de verwerving van de hierboven genoemde vermogenstitels, de ontvlechting daarvan en vervolgens de uitwerking van strategische vraagstukken.

Ontvangsten

Dividend Staatsdeelnemingen (+ € 40,2 mln)

Er is sprake van meevallende dividendontvangsten, voornamelijk veroorzaakt door Schiphol en UCN.

Winstafdracht DNB (– € 233 mln)

De winstraming t.o.v. de 1e suppletoire is verlaagd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de in die tussentijd gestegen rente, met kapitaalverliezen als gevolg.

Afdrachten Holland Casino (– € 20 mln)

De winstafdrachten van Holland Casino zullen vermoedelijk lager uitvallen dan verwacht. Dit hoofdzakelijk als gevolg van afnemende bezoekersaantallen.

Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen

A. Garantieverplichtingen

Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling Stand ontwerp- begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3) Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen113 445113 445 113 445
     
Doelstelling 2 Effectieve en efficiënte IFI’s    
Multilaterale ontw.banken en -fondsen, EIB inzake overeenkomsten Lomé en Cotonou en DNB inzake kredietfaciliteiten BIS 113 445 113 445  113 445
     
Uitgaven00 0
Programma-uitgaven     
     
Ontvangsten00 0
Programma-ontvangsten     

B. Overige verplichtingen

Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling Stand ontwerp- begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3) Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen639 896586 71875586 793
Betalingsverplichtingen 639 896 586 71875 586 793
     
Uitgaven49 25853 3827553 457
Programma-uitgaven 46 900 51 024 51 024
Waarvan juridisch verplicht  51 024 51 024
     
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI’s    
Instrument: deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen 46 900 51 024  51 024
     
Apparaatsuitgaven 2 358 2 358 75 2 433
     
Ontvangsten17 60817 6081 06318 671
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI’s    
Ontvangsten 17 608 17 608 1 06318 671

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Apparaatuitgaven (+ € 75 000)

De apparaatuitgaven zijn gestegen door loonbijstelling.

Ontvangsten

Nederlands deel van de speciale rekeningen van de EU-lidstaten bij de Europese Investeringsbank (+ € 1,063 mln)

De mutatie in de ontvangstenraming betreft grotendeels de ontvangst van de Europese Investeringsbank (EIB) van het aan Nederland toekomende saldo op de zogenaamde speciale rekeningen bij de EIB (+ € 981 000). Op deze speciale EIB rekeningen worden bedragen geboekt die toekomen aan de lidstaten die oorspronkelijk een bijdrage hebben geleverd aan een door de EIB uitgeleende hoofdsom (Europese Ontwikkelingsfonds). Na aflossing door lenende landen op de betreffende leningen wordt het aan Nederland toekomende deel van die aflossingen geparkeerd op de speciale rekening. Halfjaarlijks wordt het Nederlandse tegoed door de EIB overgemaakt. Het daadwerkelijk overgemaakte bedrag hangt af van het bedrag dat de EIB daadwerkelijk ontvangen heeft. Dit bedrag valt in 2008 € 981 000 hoger uit dan was geraamd.

De ontvangsten van de IDA speciale rekeningen, die een vergelijkbare constructie kennen, vallen in 2008 € 82 000 hoger uit dan geraamd.

Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties

A. Garantieverplichtingen

Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een complete markt voor verzekering van betalingsrisico’s die zijn verbonden aan export en aan investeringen in het buitenland Stand ontwerp-begroting (1) Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3) Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen11 936 05611 936 056 11 936 056
EKV 11 332 276 11 332 276 11 332 276
TRhi 453 780 453 780 453 780
MIGA 150 000 150 000  150 000
     
Uitgaven90 50090 500– 69 30021 200
     
Programma-uitgaven 90 500 90 500– 69 300 21 200
Waarvan juridisch verplicht   20 140
     
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten    
Schade-uitkering EKV 90 00090 000 – 70 000 20 000
Schade-uitkering TRhi500 500 700 1 200
Schade-uitkering MIGA 00  0
     
Ontvangsten79 250161 25025 000186 250
Programma-ontvangsten 79 250161 250 25 000 186 250
     
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten    
Premies EKV40 000 50 000 25 000 75 000
Premies TRhi1 250 1 250  1 250
Schaderestituties EKV38 000 110 000  110 000

Toelichting

Uitgaven

Schade-uitkering exportkredietverzekering (– € 70,0 mln)

In 2008 zijn tot nu toe minder schades uitgekeerd dan werd verwacht. Op basis van deze ontwikkeling worden de geraamde schade-uitkeringen neerwaarts bijgesteld.

Schade-uitkering Tijdelijke regeling herverzekering investering (+ € 0,7 mln)

In 2008 zijn er meer schades (voor de TRhi) uitgekeerd dan oorspronkelijk werd verwacht.

Ontvangsten

Premies EKV (+ € 25,0 mln)

Het in verzekering nemen van enkele grote transacties leidt tot een opwaartse bijstelling van de premieraming.

B. Overige verplichtingen

Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een complete markt voor verzekering van betalingsrisico’s die zijn verbonden aan export en aan investeringen in het buitenland Stand ontwerp-begroting (1) Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3) Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen16 94615 72620 18635 912
     
Uitgaven16 94615 72620 18635 912
Programmauitgaven 0 020 155 20 155
Uitgaven risicobeheer 0 020 155 20 155
     
Apparaatsuitgaven 16 94615 726 31 15 757
Waarvan: personeel en materieel1 090 1 370 31 1 401
Waarvan: uitvoeringskosten DNB-EXIM 3 000 1 500  1 500
Waarvan: kostenvergoeding Atradius 12 856 12 856 12 856

Toelichting

Verlichtingen en uitgaven

Uitgaven risicobeheer (+ € 20,2 mln)

Er zijn uitgaven gedaan voor een Credit Default Swap (CDS) waarmee een gedeelte van het uitstaande risico op Indonesië in de markt is weggezet.

Artikel 7 Beheer materiële activa

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa

Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Roerende en onroerende zaken voor het Rijk worden op doelmatige wijze verworven, beheerd en vervreemd en de allocatie van onroerende zaken voor het Rijk is optimaalStand ontwerp-begroting (1) Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen100 049112 948– 647112 301
     
Uitgaven100 049112 948– 647112 301
Programma-uitgaven 77 694 88 894– 1 186 87 708
Waarvan juridisch verplicht 45 915 2 600 48 515
     
doelst. 1 Optimaal handelen in Vastgoed    
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling 25 000 25 000  25 000
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken    
Onderhoud en beheerskosten6 77917 879 – 3 825 14 054
Zakelijke lasten 45 91545 915 2 600 48 515
     
Overige programmauitgaven 100 39 139
Apparaatsuitgaven 22 35524 054 539 24 593
     
Ontvangsten154 439178 95387 081266 034
Programma-ontvangsten153 537 177 637 87 039 264 676
doelst. 1 Optimaal handelen in Vastgoed     
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling  100 39 139
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken    
Verkoop onroerende zaken51 406 51 406 70 000 121 406
Beheersontvangsten 71 761 96 761 4 000 100 761
Overige programma-ontvangsten 28 870 27 870 13 00040 870
doelst. 3 Bewaring/vervreemding Roerende Zaken    
Verkoop roerende zaken 1 500 1 500 1 500
Apparaatsontvangsten902 1 31642 1 358

Toelichting

Uitgaven

Onderhoud en beheerskosten (– € 3,8 mln)

De post Onderhoud- en beheerskosten wordt met € 3,8 mln. neerwaarts bijgesteld.

• De uitgaven voor de geplande safehouses zullen dit jaar niet tot realisatie komen omdat het ministerie van Justitie (de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding) daar vooralsnog geen opdracht toe heeft gegeven.

• Voorts kon nog niet worden begonnen met de bergingswerkzaamheden van De Rooswijk. Het wachten is enerzijds op een vergunning voor het bergen van het schip van de Britse overheid. Anderzijds wordt nog onderzocht of de bergingswerkzaamheden al of niet Europees moeten worden aanbesteed.

Zakelijke lasten (+ € 2,6 mln)

De post Zakelijke lasten is verhoogd als gevolg van uitbreiding van het bestand aan gebouwen waarvoor zakelijk lasten dienen te worden betaald. Daarnaast zijn in het kader van een inhaalslag bij de gemeenten facturen ontvangen met betrekking tot eerdere jaren.

Ontvangsten

Verkoop Onroerende Zaken (+ € 70,0 mln)

De opbrengstraming verkoop onroerende zaken is verhoogd. Dit betreft verkopen die voor latere jaren gepland waren en die reeds dit jaar op verzoek van de kopende partijen nog tot uitvoering komen.

Beheersontvangsten (+ € 4 mln)

De pachtopbrengsten nemen toe met € 4 mln. Dit houdt verband met extra opbrengst van ingebruikgevingen van benzine stations.

Overige programma-ontvangsten (+ € 13,0 mln)

Deze mutatie houdt verband met hogere ontvangsten uit hoofde van de recent gehouden benzineveilingen. Een gedeelte van het verschil tussen de hoogste en de één na hoogste bieding komt ten gunste van IX-B.

Artikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid

Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: De bij burgers en bedrijven geïnde middelen worden zuinig en goed besteed voor de levering van overheidsvoorzieningen, waarbij negatieve neveneffecten – waaronder administratieve lasten – zoveel mogelijk worden beperktStand ontwerp-begroting (1) Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen37 24447 497– 6 40641 091
     
Uitgaven37 24447 497– 6 40641 091
Programmauitgaven 5 000 13 606– 3 664 9 942
Waarvan juridisch verplicht   9 942
     
Doelst. 4 Verminderen regeldruk voor bedrijven    
Vermindering regeldruk5 000 13 606 – 3 664 9 942
     
Apparaatsuitgaven 32 244 33 891 – 2 74231 149
     
Ontvangsten5 3975 3972415 638
Apparaatsontvangsten 5 397 5 397 2415 638

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Programma- uitgaven (– € 3,6 mln)

Op basis van de huidige inzichten wordt het projectbudget voor het programma vermindering regeldruk bedrijven in 2008 niet geheel uitgeput. Ten opzichte van de raming voor 2008 (€ 13,6 mln.) gaan we nu uit van een vermoedelijk beloop van richting de € 10 mln.

Apparaatsuitgaven (– € 2,8 mln)

De huidige inzichten leveren een onderuitputting op het apparaatsbudget van € 1,8 mln. Verder zijn de CADbudgetten overgeheveld naar de Centrale Directies ten behoeve van de Rijksauditdienst.

Ontvangsten

Apparaatsontvangsten (+ € 0,2 mln)

De Rijksacademie heeft haar ontvangstenkader meerjarig aangepast. Voor 2008 geldt een verhoging van circa € 0,2 mln.

2.3 Niet-beleidsartikelen

Artikel 9 Algemeen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2008 naar de stand 2e suppletore begroting 2008 – artikel 9 Algemeen

Bedragen x € 1 000

AlgemeenStand ontwerp-begroting (1) Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen120 957131 15912 672143 831
     
Uitgaven120 957131 15912 672143 831
Totaal apparaatsuitgaven 120 852131 054 12 672 143 726
Apparaatsuitgaven115 252 123 454 12 672 136 126
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark 5 6007 600  7 600
Tegoeden WOII 105 105  105
     
Ontvangsten9 82915 779 15 779
Apparaatsontvangsten 4 229 8 179  8 179
Omslagstelsel Rijkswagenpark 5 600 7 600 7 600

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Apparaatsuitgaven (+ € 12,7 mln.)

De mutatie is een saldo van diverse ramingsbijstellingen en overboekingen en wordt voornamelijk verklaard door de overdracht van de departementale auditdiensten van BZK, VROM en VWS naar de RAD (+ 4,3 mln.), de projectkosten voor het opstarten van de RAD (+ 4,4 mln.), de rijksbrede herschikking van het huisvestingsbudget (€ 3,6 mln.), onderuitputting bij personele uitgaven (– € 3,0 mln.) en de uitgedeelde loonbijstelling (+ € 1,8 mln.).

Artikel 10 Nominaal en onvoorzien

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2008 naar de stand 2e suppletore begroting 2008 – artikel 10 Nominaal en onvoorzien

Bedragen x € 1 000

Nominaal en onvoorzienStand ontwerp- begroting (1) Stand 1e suppletore begroting (2) Mutaties 2e suppletore begroting (3) Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3)
Verplichtingen1 94467 335– 64 7752 560
     
Uitgaven1 94467 335– 64 7752 560
Onvoorzien 1 666 2 030227 2 257
Loonbijstelling 0 65 002– 65 002 0
Prijsbijstelling 278 303 303

Toelichting

Bij 1e suppletore begroting is de loonbijstelling uit de aanvullende post aan de IXB-begroting toegedeeld.

De loonbijstelling wordt bij de 2e suppletoire begroting volgens onderstaand overzicht over de loongevoelige artikelen op de IXB-begroting verdeeld.

Verdeling loonbijstelling, voor zowel verplichtingen als uitgaven

bedragen x € 1000

Art.nr.Omschrijving Loonbijstelling
1.1Apparaat DG Fiscale Zaken 476
1.2 Apparaat Belastingdienst & DG Belastingdienst 60 070
1.26Overige programma uitgaven
 Totaal artikel 1 Belastingen 60 546
   
2.1 Apparaat Financiële Markten179
2.25.1 Bijdrage toezicht AFM 524
2.25.5Bijdrage toezicht DNB 404
3.1 Apparaat Financieringen99
4.1 Apparaat Buitenl. Fin.Betrekkingen 75
5.1Apparaat Exportkredietverzekering 31
7.1 Apparaat Domeinen & Vastgoed 539
8.1 Apparaat DG Rijksbegroting & Alg.Fin.Ec.Politiek 665
9.1 Apparaat Centr.directies en algemeen 1 613
10.20 Nominaal en onvoorzien 185
IXA Overboeking prijsbijstelling 142
 Totaal van de verdeling 65 002
   
 (Nog) niet verdeeld
Licence