Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

2.2 De beleidsartikelen

2.3 De niet-beleidsartikelen

1. Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2009.

Daarna is onder 2. Het beleid in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota van het Ministerie van Financiën.

Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.

Als laatste wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-)beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.

Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2010 (Vermoedelijke Uitkomsten 2009), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.

Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2010 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstenmutaties

Belangrijkste suppletore mutaties 2009 (Najaarsnota) (x EUR 1 mln.)

 Art.nr.Uitgaven Ontvangsten
Stand ontwerpbegroting 2009 8 794,290,4
Amendement van der Staaij en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 13  0,0  
Amendement Roefs en Koopmans, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 41  0,0 
Amendement Koopmans en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 50 0,0  
Amendement van der Staaij en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 13    
Nota van Wijziging, 2009–2009, 31 700 XII, nr. 43  – 3,4  
Stand vastgestelde begroting 2009 8 790,890,4
    
Stand 1e suppletore begroting 2009 9 126,8117,4
    
– mutaties Miljoenennota 2010 (uitkomst 2009)  – 22,9 5,9
– mutaties Najaarsnota 2009 (belangrijkste)    
1. Diverse hogere uitgaven 34 26,4  
2. Large Low Speed Facility (bijdrage ministerie van EZ) 355,5  
3. 1e tranche huisvesting NLR 35 4,6 
4. Lagere FES gerelateerde uitgaven 36 – 14,4 
FES bijdrage 41  – 14,4
5. Investeringsprogramma lucht 36 – 2,8  
6. GIS 3 36 – 10,0  
7. Bijdrage aan het Infrastructuurfonds39 – 33,4  
8. Deltaris 41 2,5 2,5
9. Omzetgarantie IBM 41 3,7  
10. Doorberekeningen andere Ministeries 41 4,2 4,2
11. Dienstverleningsovereenkomst met ministerie Sociale Zaken en werkgelegenheid 41 6,7  
12. Regeringsvliegtuig 411,0  
13. LVNL 35 PM  
Diversen – 14,0  
Stand 2e suppletore begroting 2009 9 083,9115,6

Toelichting:

Dit wetsvoorstel sluit geheel aan bij de Najaarsnota 2009 van het Ministerie van Financiën. De belangrijkste voorgestelde mutaties opgenomen in bovenstaande tabel worden hieronder toegelicht. Voor het overige gaat het om relatief beperkte, meer technische verschuivingen.

1. De verhoging van dit artikel betreffen uitgaven:

• voor de apparaat- en programmauitgaven van de projectdirectie implementatie Elverding (besluitvorming Infra);

• in het kader van het programma Filevermindering;

• Internet in de trein;

• mobiliteitsmanagement naar aanleiding van adviezen cie. De Waal;

• OV-chipkaart (extra WROOV-onderzoek door vertraging OV-chipkaart en lopende communicatie- en organisatiekosten);

• Multimodale reisinformatie.

  Aangezien het hier uitgaven zijn die betrekking hebben op Infra uitgaven en die op het Infrastructuurfonds begroot zijn, vindt een overboeking plaats uit het Infrastructuurfonds naar artikel 34.

2. Dit betreft de bijdrage van het ministerie van Economische Zaken ter financiering van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) voor de urgente vervangingsinvesteringen in de Large Low Speed Facility (Duits Nederlandse Windtunnel). De urgente vervangingsinvesteringen hebben een doorlooptijd van 3 jaar en bedragen € 11 mln., waarvan € 5,5 mln. ten laste van het NLR en € 5,5 mln ten laste van de DLR (Duits zusterinstituut van het NLR). Het aandeel van het NLR in de periode 2009 tot en met 2011 wordt gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken die hiertoe bij Najaarsnota € 5,5 mln. overhevelt naar VenW als penvoerder. VenW verzorgt in dit kader als penvoerder de betaalbaarstelling door het ministerie van Economische Zaken aan het NLR.

3. Verkeer en Waterstaat vergoedt in 2009 € 5,5 mln. aan het NLR ten behoeve van de renovatie en gedeeltelijke vervanging van de huisvesting van het NLR. Deze bijdrage zal in de vorm van een eenmalige afkoopsom worden betaald voor de voorbereidende werkzaamheden in 2009 tot en met 2011, specifiek ten behoeve van het voorontwerp, het definitief ontwerp, bouw- en milieuvergunningenprocedure, bestek en eerste aanbestedingen. Van het bedrag van € 5,5 mln. wordt € 0,9 mln. binnen artikel 35 gecompenseerd, zodat dit artikel verhoogd wordt met € 4,6 mln.

4. Bij het project Auto van de Toekomst/Schoner en Zuiniger, Biobrandstoffen en de Stichting Transumo (TRANsition SUstainable MObility), die uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) worden gefinancierd, worden lagere uitgaven verwacht van in totaal € 14,4 mln. De bijdrage uit het FES kan analoog daaraan met eenzelfde bedrag worden verminderd (artikel 41.09).

5. Op het investeringsprogramma Lucht ontstaat een overschot doordat de evaluatie van het Innovatie programma Logistiek is vertraagd.

6. Door tegenvallende prestaties van de ingenieursbureaus, verantwoordelijk voor het akoestisch onderzoek en het ontwerp van de geluidwerende voorzieningen, is de einddatum van de isolatiewerkzaamheden verschoven van 31 december 2010 naar 31 juli 2011. Tijdens de resterende looptijd is het geluidsisolatieproject ook sterk afhankelijk van de prestaties van de ingeschakelde marktpartijen. Gelet hierop is een planning uitgewerkt waarin de markt optimaal functioneert en een variant waarin gerekend wordt met vertragingen. De bandbreedte tussen de beide planningen varieert tussen 30 april 2011 en 30 november 2011. Op basis van de nieuwe planning wordt verwacht dat op 31 juli 2011 de isolatie van woningen zal zijn afgerond.

  Door deze vertraging kan veel minder snel gestart worden met het daadwerkelijk aanbrengen van de akoestische voorzieningen. (wel zijn inmiddels 500 woningen in een uitvoeringscontract ondergebracht. Deze worden echter pas in 2010/2011 afgerekend)

  Aangezien verreweg het grootste gedeelte van het projectbudget (ca 70%) is gereserveerd voor het aanbrengen van deze voorzieningen door aannemers, moet een flink bedrag (€ 10) worden doorgeschoven naar 2011.

7. Via artikel 39 verlopen de bijdragen aan en van het Infrastructuurfonds.

  De opgenomen mutatie heeft met name betrekking op de vergoeding van de BTW-gelden HSL/Betuweroute, de overboekingen naar artikel 34 (zie punt 1) en de overboeking naar het Gemeente Fonds voor de tweede tranche Spoorse Doorsnijdingen.

8. Het betreft uitgaven voor Deltaris (TNO Bouw en Ondergrond-Bodem en grondwater). Tegenover deze uitgaven staat een bijdrage van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen voor Deltaris tot eenzelfde bedrag (artikel 41.09).

9. Dit vloeit voort uit het gegeven dat er dit jaar minder kosten dan geraamd met betrekking tot het outsourcingscontract IBM kunnen worden doorberekend aan de afnemende VenW diensten.

10. Met de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Volksgezondheid Welzijn en Sport, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Financiën zijn dienstverleningsovereenkomsten afgesloten op het gebied van ICT, E-Inspecties en inhuurbudget. Tegenover deze uitgaven staan bijdragen van genoemde ministeries voor eenzelfde bedrag (artikel 41.09).

11. Door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt ca. € 6,7 mln. naar de begroting van VenW overgeboekt in verband met een gesloten dienstverleningsoverkomst waarin de ICT dienstverlening door SSO-ICT is vastgelegd.

12. De hogere uitgaven voor het regeringsvliegtuig betreffen BTW-kosten omdat de modificatie van het regeringsvliegtuig thans in Nederland wordt uitgevoerd. In Engeland, waar dit in eerste instantie zou gebeuren, is dit een van BTW vrijgestelde activiteit. Daarnaast zijn de kosten die verband houden met de noodzakelijke beveiliging van het toestel gestegen.

13. Egalisatiereserve Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)

Geconstateerd wordt dat de inkomsten en uitgaven op de korte termijn niet met elkaar in overeenstemming kunnen worden gebracht zonder draconische tariefsverhogingen en/of kostenreducties. Een oplossing voor de geconstateerde onevenwichtigheid, die tevens past in het streven van de Europese Commissie naar een stabiele tariefpolitiek, kan worden gevonden in een aanzienlijke structurele kostenreductie in combinatie met de introductie van een egalisatiereserve. Met een dergelijke egalisatiereserve is LVNL in staat om gerekend over een periode van vijf jaar tot een nagenoeg sluitende exploitatie te komen en een stabiele tariefpolitiek te volgen. Bezien zal worden of het noodzakelijk is om een overheidsbijdrage aan die reservevorming te leveren, en zo ja, in welke omvang, op welke wijze en tegen welke condities, waaronder in ieder geval een voldoende mate van structurele kostenreductie. Een eventuele (tijdelijke) overheidsbijdrage kan plaats hebben in de vorm van een garantstelling, schatkistbankieren, een dotatie of een mix van deze instrumenten. Daarover moet nog verder overleg worden gevoerd. Een en ander is mede afhankelijk van de financiële positie LVNL waarnaar nog nader (accountants)onderzoek plaats vindt. Ten tijde van het opstellen van deze Najaarsnota is de exacte omvang van deze bijdrage nog niet bekend.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 31 Integraal Waterbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

31 Integraal WaterbeleidStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen72 58174 6272 175– 49576 307
Uitgaven:79 38281 857677– 3 04279 492
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie32 35638 202– 1 483– 4 14132 578
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming 13 401 19 538 – 997 – 79817 743
31.01.02 HGIS Partners voor Water 14 68714 396 0 – 2 396 12 000
31.01.03 Leven met Water 4 268 4 268 – 486 – 947 2 835
31.02 Veiligheid14 80515 50535633316 194
31.02.01 Hoogwaterbescherming 9 4269 740 272 197 10 209
31.02.02 Kust 1 9731 816 3 136 1 955
31.02.03 Inspectie VenW3 406 3 949 81 0 4 030
31.03 Waterkwantiteit3 6132 418251– 592 610
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw 3 613 2 418251 – 59 2 610
31.04 Waterkwaliteit28 60825 7321 55382528 110
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water 21 627 18 510792 495 19 797
31.04.02 OSPAR/Europese Mariene Strategie 3 313 3 554 85 297 3 936
31.04.03 Inspectie VenW 3 668 3 668 676 33 4 377
Van totale uitgaven:      
– Apparaatsuitgaven    9 538
– Agentschapsbijdragen    25 970
– Restant     43 984
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht    92%
31.09 Ontvangsten57057000570

Artikel 32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteitStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore Stand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen51 41152 6364299253 157
Uitgaven:54 41155 956429– 1 97354 412
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm.48 85049 59241– 1 97347 660
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling 1 811 1 811 – 131 27 1 707
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie 4 6094 609 89 0 4 698
32.01.03 Gedragsbeinvloeding26 379 24 562 – 305 – 2 000 22 257
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur 0 0 0 00
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat 16 05118 610 388 0 18 998
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm.5 4716 27638506 661
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling201 0 56 0 56
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» 218 419 9 0 428
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat 5 052 5 857320 0 6 177
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren90883091
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling 27 27 0 0 27
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV 6361 3 0 64
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    2 491
– Agentschapsbijdragen    26 028
– Restant     25 893
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht    100%
32.09 Ontvangsten3 7003 700003 700

Uit het artikelonderdeel 32.01.03 worden aan de Fietsersbond ( € 0,465 mln.), Stichting Nationaal Instituut Gezondheidszorg (€ 0,125 mln.), Algemene Bond voor Ouderen (€ 0,883 mln.) Stichting Connekt en de Verenigde Eigen Rijders Nederland (€ 1,2 mln.) subsidie verleend voor gedragsbeinvloeding. Het kabinet heeft in 2008 het zogenaamde Dieselakkoord gesloten. Onderdeel van dit akkoord was het programma om het imago van transport en logistiek te verbeteren. Met de subsidie aan de Verenigde Eigen Rijders Nederland wordt invulling gegeven aan dit programma.

Artikel 33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’sStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore Stand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen46 14750 6016 577– 2 20554 973
Uitgaven:47 74753 2456 863– 2 28157 827
33.01 Externe veiligheid7 8479 91023913510 284
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen 3 572 4 461209 850 5 520
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens393 1 159 – 58 – 715 386
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol 1 320 1 320 28 01 348
33.01.04 IVW-domein goederenvervoer 2 5622 970 60 0 3 030
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart16 68218 2341 008– 1 08918 153
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart 2 163 1 453 693 – 720 1 426
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens 892 1 106– 37 – 433 636
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren 614 654 55 – 262 447
33.02.04 IMO (HGIS) 416 416 0 – 87 329
33.02.05 IVW-domein binnenvaart, koopvaardij en visserij 12 597 14 605297 413 15 315
33.03 Veiligheid luchtvaart22 42724 3285 568– 1 27728 619
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart 1 619 1 0981 205 – 50 2 253
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS)1 365 1 365 0 – 155 1 210
33.03.03 Internationaal 4 250 1 250 251 – 1 072 429
33.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim, luchtvaart- operationele- en luchtvaarttechnische bedijven 15 193 17 6153 712 0 21 327
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES0 3 000 400 0  
33.03.06 Galileo Supervisory Authority  0    
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring79177348– 50771
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens 449 43134 – 50 415
33.04.02 Beveiliging luchtvaart 278278 11 0 289
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen 0 0 0 0 0
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen 64 64 3 0 67
33.04.05 Beveiliging Openbaar Vervoer 0 0 00 0
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    4 655
– Agentschapsbijdragen    45 146
– Restant     8 026
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht    100%
33.09 Ontvangsten000122122

Artikel 34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiseren

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheidStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen83 43775 335– 3 42044 450116 365
Uitgaven:87 78488 970– 5 11024 493108 353
34.01 Netwerk weg6 2877 718598 22015 997
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling 3 039 4 294 – 256 383 10 652
34.01.02 Beheer en onderhoud 86 862 0 88
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit 00 0 0 0
34.01.04 Benutting en aanleg 602602 24 2 000 2 626
34.01.05 Verkeersmanagement0 0 0 0 0
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer 874 781 17 – 163 635
34.01.07 IVW 1 686 1 955 41 0 1 996
34.02 Netwerk vaarwegen2 2992 24689– 542 281
34.02.01 Verbeteren kwaliteit vaarwegen 2 2992 246 89 – 54 2 281
34.03 Netwerk spoor42 66647 9636241 11549 702
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling 913 91319 15 947
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet 635635 25 0 660
34.03.03 Beheer overig 558 55822 0 580
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet 39 80845 007 539 1 100 46 646
34.03.05 Vervoer overig137 137 5 0 142
34.03.06 Verbeteren kwaliteit spoorverbindingen goed.verv. 0 0 0 0 0  
34.03.07 IVW615 713 14 0 727
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer36 53231 043– 5 88215 21240 373
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling 5 138 4 317 137 – 1 3663 088
34.04.02 Samenwerking Rijk-Regio’s 6 888 888– 888 621 621
34.04.03 Stimulering dec.overh.en maatschap.organisaties 3 367 2 109 15 4 8496 973
34.04.04 Stimulering martwerking OV 8 0908 015 – 5 278 9 966 12 703
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV 775 775 15 – 300490
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi 1 772 2 76321 0 2 784
34.04.07 IVW 10 502 12 176 961 442 13 714
34.04.08 Regionale bereikbaarheid0 0 0 0 0
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    12 559
– Agentschapsbijdragen    21 272
– Restant     74 522
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht    100%
34.09 Ontvangsten98980098

Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat er in 2009 verplichtingen worden aangegaan die in latere jaren tot uitbetaling komen (o.a. internet in de trein en OV-chipkaart (extra WROOV-onderzoek).

Uit begrotingsonderdeel 34.03.04 wordt aan Arriva en NS voor € 16 066 425 subsidie verleend ten behoeve van gratis internet in de trein. Op deze subsidies zijn de uitvoeringsbepalingen van de tijdelijke subsidieregeling gratis internet in de trein van overeenkomstige toepassing.

Artikel 35 Mainports en logistiek

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

35 Mainports en logistiekStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen63 51866 829– 94316 48482 370
Uitgaven:69 57883 1891 8033 44488 436
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens4 8587 0571 2466979 000
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol 5050 1 0 51
35.01.02 Luchthavens en omgeving3 061 3 179 2 721 382 6 282
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid 0 0 0 0 0
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. 0 0 0 0 0 
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens 1 2403 240 – 1 489 315 2 066
35.01.06 IVW-Regiebureau Schiphol 507 588 13 0 601
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens2 5273 036– 70802 328
35.02.01 Verbetering martkwerking 1 225 1 696 – 646 01 050
35.02.02 Formuleren maatschappelijke ransvoorwaarden701 633 – 73 0 560
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit 601 707 11 0 718
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart31 96931 4722 4249 88943 785
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens 25 169 25 080 8859 978 35 943
35.03.02 Luchtruim 2 572 2 642– 228 – 71 2 343
35.03.03 Marktordening en markttoegang 2 079 1 258 1 633 – 18 2 873
35.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim en luchtvaart-     
operationele bedrijven 2 149 2 492 134 02 626
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer30 22441 624– 1 159– 7 14233 323
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie5 485 5 998 – 349 – 179 5 470
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart 6 054 7 245– 743 – 591 5 911
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart 4 523 6 383 – 1 327– 1 172 3 884
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer 4 201 4 007 1 291 400 5 698
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer 9 79317 793 – 35 – 5 600 12 158
35.04.06 IVW-domein goederenvervoer 168 198 40 202
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    13 743
– Agentschapsbijdragen    7 099
– Restant     67 594
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht    75%
35.09 Ontvangsten11 27611 276360011 636
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat 2 042 2 042 0 02 042
35.09.02 Overige ontvangsten 9 234 9 234360 0 9 594

Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat verlagingen in de uitgaven niet in alle gevallen een doorwerking heeft in de verplichtingen.

Artikel 36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteitStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen80 65485 92410 2503 66999 843
Uitgaven:107 94597 3687 850– 30 84074 378
36.01 Leefomgeving hoofdwegen26 83938 0056 741– 19 88924 857
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming 791 791 26 328 1 145
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie 2 463 5 292 43– 687 4 648
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer 14 351 22 679 7 131 – 16 73013 080
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit 1 0821 082 21 0 1 103
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. 148 148 2 0 150 
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer 8 004 8 013– 482 – 2 800 4 731
36.02 Leefomgeving spoorwegen9 1529 152309 155
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming 0 00 0 0
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor 76 76 3 0 79
36.02.03 Bodemsanering NS percelen 9 076 9 076 00 9 076
36.03 Luchtvaart68 12145 6931 882– 10 03737 538
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS 11 641 12 655317 0 12 972
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) 4 318 1 303 92 0 1 395
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) 31 000 19 000 662– 10 000 9 662
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol 905 975 19 0 994
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol 202 20 40 24
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol 17 291 8 001 370 0 8 371
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol 1 320 1 320 28 01 348
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens 1501 044 373 0 1 417
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens 0 0 3000 300
36.03.10 Duurzame luchtvaart 786 786– 296 – 37 453
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol0 0 0 0 0
36.03.12 IVW-domein luchtvaarttechn. bedr.en luchth./luchtruim 508 589 130 602
36.04 Scheepvaart3 8334 518– 776– 9142 828
36.04.01 Duurzame zeevaart 791 838 12 – 326 524
36.04.02 Duurzame zeehavens 315 315 – 93 0 222
36.04.03 Duurzame binnenvaart 2 155 2 702 – 708– 588 1 406
36.04.04 IVW-domein koopvaardij en visserij 572 663 13 0 676
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    2 199
– Agentschapsbijdragen    1 658
– Restant     70 521
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht    100%
36.09 Ontvangsten59 19060 2580060 258
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 11 638 11 9000 0 11 900
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 0 0 0 0 0
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 35 929 36 727 0 036 727
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 00 0 0 0
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten 11 348 11 356 0 0 11 356
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens 250250 0 0 250
36.09.07 Overige ontvangsten 2525 0 0 25

Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat de verlagingen in de uitgaven (FES en GIS-3) geen doorwerking heeft in de verplichtingen.

Artikel 37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaartStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletoreStand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen47 90346 057– 1 33454545 268
Uitgaven:44 44541 8472 14054544 532
37.01Weer, klimaat en seismologie29 91529 3172 30054532 162
37.01.01 Weer 15 811 15 793 2 189 – 73917 243
37.01.02 Klimaat 11 835 11 353 1061 153 12 612
37.01.03 Seismologie 1 533 1 4355 131 1 571
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) 736736 0 0 736
37.02 Aardobservatie14 53012 530– 160012 370
37.02.01 Aardobservatie 14 530 12 530 – 160 0 12 370
Van totale uitgaven:      
– Apparaatsuitgaven     
– Agentschapsbijdragen    43 796
– Restant     736
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht    100%
37.09 Ontvangsten454454– 45400

Vanuit de beleidsartikelen van de ministeries van OCW, EZ en VenW werd bijgedragen aan de uitvoering van het Nederlandse ruimtevaartbeleid. Bij VenW werd de operationele doelstelling verantwoord binnen het beleidsartikel 37: Weer, Klimaat, Seismologie en ruimtevaart. Eind 2008 zijn genoemde ministeries door middel van een interdepartementaal convenant overeengekomen om hun uitvoeringsactiviteiten aangaande het Nederlandse ruimtevaartbeleid te bundelen in een gezamenlijk uitvoeringsbureau: Netherlands Space Office (NSO).

De activiteiten inzake meteorologisch aardobservatie (satellietwaarnemingen) zijn niet overgedragen aan NSO omdat die bewuste activiteiten rechtstreeks bijdragen aan de weer- en klimaatverwachtingen van het KNMI. Doordat de satellietwaarnemingen een onderdeel zijn van de kernwerkzaamheden van het KNMI, zijn de gelden met ingang van 1/1/2009 ondergebracht in de agentschapbijdrage van het KNMI.

2.3 De niet beleidsartikelen

Artikel 39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

39 Bijdragen infrastructuurfonds en BDUStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletoreStand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen8 487 0978 487 109263 924– 35 0048 716 029
Uitgaven:8 073 7708 119 644211 254– 33 3458 297 553
39.01 Bijdrage aan het IF6 202 3566 235 40475 890– 35 0046 276 290
39.02 Bijdrage aan de BDU1 871 4141 884 240135 3641 6592 021 263

Artikel 40 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

40 Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen1 116257 973– 260 0621 099– 990
Uitgaven:1 116257 973– 260 0621 099– 990

Artikel 41 Ondersteunen functioneren VenW

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

41 Ondersteunen functioneren VenWStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen203 064216 54613 22424 467254 237
Uitgaven:228 054246 71811 24521 988279 951
41.01 Centrale diensten143 647140 090– 1 6649 166147 592
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW 9 524 9 687351 1 400 11 438
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW35 532 40 615 5 731 8 540 54 886
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding 9 022 8 246327 – 591 7 982
41.01.04 Internationaal beleid VenW0 0 0 0 0
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering 9 662 9 405 617– 600 9 422
41.01.06 Financial en operational auditing6 672 6 524 95 450 7 069
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak 4 305 4 481 740 675 288
41.01.08 HGIS-gelden 2 365 2 365 0 02 365
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden59 568 52 867 – 9 501 1 400 44 766
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit 6 997 5 900– 24 – 1 500 4 376
41.02 Shared Service Organisatie60 85387 55710 26310 989108 809
41.02.01 ICT-dienstverlening 6 72517 839 7 269 9 511 34 619
41.02.02 Facilitaire dienstverlening 34 944 40 3913 221 786 44 398
41.02.03 Personele dienstverlening9 778 14 306 839 0 15 145
41.02.04 Financiële dienstverlening 3 473 9 944 – 158 09 786
41.02.05 Advies, Innovatie en Ontwikkeling 5 9335 077 – 908 692 4 861
41.03 Algemene uitg. departementale onderd.23 55419 0712 6461 83323 550
41.03.01 Regeringsvliegtuig SSO5 613 8 653 1 396 990 11 039
41.03.02 Personeel en materieel DGMo 6 046 2 831 296 03 127
41.03.03 Personeel en materieel DGLM 7 8865 349 767 1 127 7 243
41.03.04 Personeel en materieel DGW 4 009 2 238 187 – 2842 141
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    244 892
– Agentschapsbijdragen    7 122
– Restant     27 937
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht    100%
41.09 Ontvangsten15 08541 0106 000– 7 72039 290
Licence