Base description which applies to whole site

3. Baten-lastendienst Logius

Algemeen

Logius is in 2006 opgericht als gemeenschappelijke beheerorganisatie voor overheidsbrede ICT-oplossingen. Met ingang van 2010 heeft Logius de status van tijdelijke baten-lastendienst gekregen. Logius is onderdeel van het directoraat-generaal Bestuur en Koninkrijksrelaties (DGBK) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De missie van Logius luidt: «Logius, de dienst digitale overheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, biedt publieke dienstverleners een samenhangende ICT-infrastructuur, zodat burgers en bedrijven betrouwbaar, snel, groen en gemakkelijk elektronisch zaken met hen kunnen doen.»

Logius heeft vier taken:

  • Beheer en exploitatie van bestaande producten

  • Inbeheername van nieuwe producten

  • Doorontwikkeling

  • Stimulering van gebruik

Beheer en exploitatie van bestaande producten

Logius verzorgt het beheer en de exploitatie van overheidsbrede ICT-producten en -standaarden. Beheer en exploitatie hebben betrekking op het stabiel draaiend houden van een product en het (daadwerkelijk) beschikbaar stellen daarvan aan klanten. Vooraf vastgestelde dienstverleningsafspraken geven klanten inzicht in wat zij kunnen verwachten van de producten die Logius in beheer heeft.

Inbeheername van nieuwe producten

Bij de inbeheername van een nieuw product toetst Logius in hoeverre dit product voldoet aan de eisen om in beheer te worden genomen. Uitgangspunt is dat nieuwe producten passen in de missie van Logius en derhalve betrekking hebben op infrastructurele producten met een generiek karakter.

Doorontwikkeling

Indien klanten een nieuwe functionaliteit op een bestaand product wensen en er is een beleidsopdrachtgever bereid zorg te dragen voor de financiering ervan, dan is er sprake van doorontwikkeling. Logius is een beheerorganisatie; doorontwikkeling vindt daarom zo veel mogelijk buiten Logius plaats. Om in een vroeg stadium te kunnen sturen op gewenste functionaliteiten die nodig zijn voor optimaal beheer, verzorgt Logius veelal de tactische aansturing van doorontwikkelactiviteiten.

Stimulering van gebruik

De winst van een gemeenschappelijke beheerorganisatie als Logius komt pas echt van de grond als steeds meer overheidorganisaties gebruik maken van de producten van Logius. Logius heeft daarom ook de taak om het gebruik van de producten te stimuleren. Logius onderhoudt daartoe contacten met (potentiële) klanten, inventariseert klantwensen, geeft voorlichting over (nieuwe) producten en zorgt voor de uitwisseling van best practices. Ook ondersteunt Logius klanten in het stimuleren van het gebruik door eindgebruikers (burgers en bedrijven). Een goede elektronische dienstverlening aan burgers en bedrijven is gebaat bij een brede inzet van de producten van Logius, niet alleen in aantal aansluitingen, maar ook in aantal processen en in het daadwerkelijk gebruik door klanten.

Exploitatie

Exploitatieoverzicht 2010

(bedragen x € 1 000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)+(1)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting

Totaal geraamd 2010

Baten

   

Opbrengst moederdepartement

 

46 775

46 775

Opbrengst overige departementen

 

15 031

15 031

Opbrengst derden

 

3 949

3 949

Rentebaten

   

Vrijval voorzieningen

   

Bijzondere baten

   

Totaal baten

0

65 755

65 755

    

Lasten

   

Apparaatskosten

 

65 255

65 255

– personele kosten

 

18 918

18 918

– materiële kosten

 

46 337

46 337

Rentelasten

 

24

24

Afschrijvingskosten

 

476

476

– materieel

 

476

476

– immaterieel

   

Overige lasten

 

0

0

– dotaties voorzieningen

   

– bijzondere lasten

   

Totaal lasten

0

65 755

65 755

Saldo van baten en lasten

0

0

0

Toelichting baten

Opbrengst moederdepartement

De opbrengsten van het moederdepartement hebben betrekking op de omzet van de producten waarvan BZK beleidsopdrachtgever is. Het betreft de omzet voor:

  • Beheer en exploitatie van de producten zoals DigiD (voor burgers), Digipoort, Digikoppeling, Digimelding en Govcert.1

  • Inbeheername van nieuwe producten zoals MijnOverheid.nl, Digimelding en Digilevering.

  • Doorontwikkeling van met name DigiD en Digikoppeling grote berichten.

  • Stimulering van gebruik en de kosten van NL_Alert.

Opbrengsten overige departementen

De opbrengsten van de overige departementen bestaan uit de omzet voor de volgende posten:

  • Beheer, exploitatie en ontwikkeling van DigiD voor het Elektronisch Patiëntendossier (VWS) en beheer en exploitatie van DigiD voor bedrijven (EZ).

  • Beheer van het Forum Standaardisatie (EZ).

  • Ondersteuning van het programma Legis (Justitie).

  • Inbeheername en doorontwikkeling van het Standard Business Reporting (SBR)-programma (EZ).

Opbrengst derden

De opbrengst derden bestaat uit twee onderdelen: de omzet uit hoofde van het gebruik van de Haagse Ring (€ 2,9 mln.) en de omzet in het kader van diverse inbeheernametrajecten voor de Inspectieraad (€ 1 mln.).

Toelichting lasten

Personele kosten

Tot de personele kosten zijn gerekend de lonen en salarissen van eigen personeel en de kosten van inhuur voor de capaciteit die vereist is voor het kunnen uitvoeren van alle geplande activiteiten.

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan grotendeels uit contractkosten van de exploitatie en beheer van de producten van Logius (DigiD, Haagse Ring, Digipoort, etcetera) en de inkoopkosten voor het kunnen doorontwikkelen van nieuwe producten van Logius. Daarnaast zijn de kosten van huur en facilitaire ondersteuning door stichting ICTU (ICT-Uitvoeringsorganisatie) en BZK tot de materiële kosten gerekend.

Rentelasten

Logius betaalt in 2010 rente over de ter beschikking gestelde leenfaciliteit.

Afschrijvingskosten

Deze post bestaat uit de kosten voor afschrijving op de boekwaarde van de aanwezige activa, rekening houdend met de geldende afschrijvingstermijnen.

Balans per 1 januari 2010

(bedragen x € 1 000)
 

1 januari 2010

Activa

 

Immateriële activa

0

Materiële activa

1 248

– grond en gebouwen

206

– installaties en inventarissen

243

– overige materiële vaste activa

799

Voorraden

0

Debiteuren

843

Nog te ontvangen

834

Liquide middelen

0

Totaal activa

2 925

  

Passiva

 

Eigen Vermogen

0

– exploitatiereserve

0

– verplichte reserve

0

– onverdeeld resultaat

0

Leningen bij het Ministerie van Financiën

1 248

Voorzieningen

167

Crediteuren

30

Nog te betalen

1 480

Totaal passiva

2 925

Toelichting activa

De materiële activa hebben vooral betrekking op de investeringen in de afgelopen drie jaren voor Govcert, het onderdeel van Logius dat zich met de bestrijding van internetcriminaliteit bezighoudt, en het project Infrastructuur. Een groot deel betreft investeringen in hardware en software.

De post «Nog te ontvangen» heeft betrekking op de per balansdatum nog niet verstuurde facturen voor het programma Haagse Ring. Daarnaast is er nog een post vooruitbetaalde kosten voor licenties.

Toelichting passiva

De post «Schuld aan het moederdepartement» betreft de schuld als gevolg van de kortlopende ontvangsten (debiteuren en nog te ontvangen) die per balansdatum groter zijn dan de stand van de kortlopende betalingen (crediteuren en nog te betalen). Het verschil wordt in 2010 met het moederdepartement verrekend.

De post «Leningen bij het Ministerie van Financiën» is gebaseerd op de boekwaarde van de investeringen per 1 januari 2010. De lening betreft een zogeheten «conversielening».

De post «Voorzieningen» is gebaseerd op de waarde van het verloftegoed van de medewerkers per 1 januari 2010.

De post «Nog te betalen» bestaat uit alle facturen die tot op heden zijn ontvangen en betrekking hebben op geleverde prestaties in 2009 (zogeheten overloop). Daarnaast is een bedrag opgenomen voor het tegoed aan vakantiegelden over de periode juni tot en met december 2009.

Het totaal van de niet in de balans opgenomen verplichtingen bedraagt € 39,4 mln. Dit betreft met name verplichtingen als gevolg van het huurcontract voor de huisvesting van Logius en diverse meerjarige ICT-onderhoudscontracten.

Kasstroomoverzicht per 1 januari 2010

(bedragen x € 1 000)
  

Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1)

Mutaties (+ of –) 1e

suppletoire begroting

(2)

Stand 1e suppletoire

Begroting

(3)=(1)+(2)

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2010

0

0

0

2.

Totaal operationele kasstroom

0

0

0

3a.

Totaal investeringen (-/-)

 

– 1.248

– 1.248

3b.

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

   

3.

Totaal investeringskasstroom

0

– 1.248

– 1.248

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

   

4b.

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

   

4c.

Aflossingen op leningen (-/-)

 

0

0

4d.

Beroep op leenfaciliteit (+)

 

1.248

1.248

4.

Totaal financieringskasstroom

0

1.248

1.248

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2010

0

0

0

Doelmatigheid

Overzicht doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen voor 2010

Generiek deel

Jaarplan 2010

Tarieven/uur

PM*

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

73

% FTE primair proces

76%

% FTE Overhead

24%

Saldo van baten en lasten (%)

0

Klanttevredenheid

7

Betrouwbaarheid/TPM

Ja

Periodieke Benchmark producten Logius

PM*

Specifiek deel

Jaarplan 2010

Omzet per productgroep (in %)

 

• Beheer & exploitatie

72%

• In beheer name trajecten

4%

• Doorontwikkeling

6%

• Stimulering gebruik

2%

• Projecten

16%

DigiD:

 

• Kostprijs per abonnement (jaarlijks)

PM*

• Kostprijs per aansluiting (eenmalig)

PM*

• Kostprijs per authenticatie

 

Digipoort (OTP):

 

• Kostprijs per abonnement (jaarlijks)

PM*

• Kostprijs per aansluiting (eenmalig)

PM*

• Kostprijs per bericht

PM*

DigiD

 

• Aantal nieuw aangesloten overheidsorganisaties

85

• Aantal burgers met DigiD

7,75 mln.

• Aantal DigiD authenticaties

31,9 mln.

PKI-Overheid

 

• Aantal nieuwe certificaatverstrekkers

2

Digipoort (OTP)

 

• Aantal aangesloten bedrijven

1 000

• Aantal berichten via Digipoort

30 mln.

Govcert

 

• Aantal afnemers Govcert.nl

66

• Aantal uitgebrachte beveiligingsadviezen

750

• Aantal leden e-mail alerts Waarschuwingsdienst.nl

70 000

Overige indicatoren*

 

Vragen/klachten Nationale Ombudsman

 

• Aantal vragen/klachten

PM*

• Snelheid van eerste reactie

PM*

• Snelheid van afhandeling

PM*

Tijd tussen verzoek klant en realisatie

 

• Doorlooptijd

PM*

Contract- en leveranciersmanagement

 

• Prijsbenchmark

PM*

Aantal inhuurkrachten vs. eigen medewerkers

PM*

Proces inbeheername nieuwe producten

 

• Tijdigheid van overdracht/conform planning

PM*

• Operationeel conform klantverwachting

PM*

*

Normen en definities zijn in ontwikkeling.

Toelichting op indicatoren

  • Benchmark. Elke 2 jaar wordt een van de producten van Logius getoetst op markconformiteit. Hierbij gaat het om producten die minimaal 2 jaar in beheer zijn.

  • Betrouwbaarheid. In het kader van de betrouwbaarheid vraagt Logius jaarlijks een Third Party Mededeling (TPM) aan over al haar producten die twee jaar of langer in beheer zijn.

  • Klanttevredenheid. Jaarlijks organiseert Logius een onderzoek naar klanttevredenheid met betrekking tot de prestaties betreffende de dienstverlening.

1

Een toelichting op de producten is te vinden op de website van Logius.

Licence