Base description which applies to whole site

2.1 De beleidsartikelen

Beleidsartikel 1. Openbaar bestuur en democratie Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement)

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

22 668

5 317

27 985

2 735

2 621

2 621

2 421

                 

Uitgaven:

22 668

5 317

27 985

2 735

2 621

2 621

2 421

1.1

Bestuurlijke en financiële verhouding *

3 916

5 983

9 899

2 750

2 400

2 400

2 400

 

Waarvan:

             
 

a. Programma Bestuur

 

2 833

         
 

b. Zero-base apparaat

 

2 350

 

2 350

2 350

2 350

2 350

                 

1.2

Participatie **

18 752

– 666

18 086

– 15

221

221

21

                 

Ontvangsten

21 965

0

21 965

0

0

0

0

                 
 

*) Amendement Karabuluut

– 400

           
 

**) Amendement Koopmans C.S.

250

           

Toelichting:

a. Programma Bestuur

Om een aantal toezeggingen van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op het gebied van bestuur te kunnen financieren, wordt binnen de budgetfinanciering GBA incidenteel ruimte vrijgemaakt. Het gaat onder andere om vorming en scholing van de gezaghebbers in Caribisch Nederland, de voorbereiding van het implementatietraject Interbestuurlijk Toezicht (IBT), de certificatieprocedure Europees Burgerinitiatief, het versterken van intergemeentelijke samenwerking, implementatie van gemeentelijke herindelingen en activiteiten op het gebeid van de Randstad.

b. Zero-base apparaat

Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

Beleidsartikel 2. Algemene inlichtingen en Veiligheidsdienst Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

200 328

2 689

203 017

1 870

– 98

– 98

– 98

                 

Uitgaven:

200 328

2 689

203 017

1 870

– 98

– 98

– 98

2.1

Apparaat

190 560

2 899

193 459

2 317

501

629

629

 

waarvan:

             
 

a. Incidentele loonontwikkeling

 

1 200

 

1 200

     
                 

2.2

Geheim

9 768

– 210

9 558

– 447

– 599

– 727

– 727

                 

Ontvangsten

1 191

493

1 684

23

23

23

23

Toelichting:

a. Incidentele loonontwikkeling

Deze mutatie betreft een incidentele loonontwikkeling ten laste van de loonbijstelling.

Beleidsartikel 3. Woningmarkt Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

2 844 460

2 346

2 846 806

– 1 402

– 1 527

– 1 647

– 1 647

                 

Uitgaven:

2 786 655

2 821

2 789 476

– 1 402

– 1 527

– 1 647

– 1 647

3.1

Betaalbaarheid

2 778 378

524

2 778 902

– 1 026

– 1 151

– 1 221

– 1 221

 

Waarvan:

             
 

a. Huurtoeslag problematiek

 

20 900

         
 

b. Huurtoeslag dekking

 

– 19000

         
 

c. Uitvoering IAH belastingdienst

 

– 1 046

 

– 381

– 381

– 381

– 381

                 

3.2

Onderzoek en kennisoverdracht

8 277

2 297

10 574

– 376

– 376

– 426

– 426

 

Waarvan:

             
 

d. Uitvoering onderzoek

 

1 690

         
                 

Ontvangsten

556 140

0

556 140

0

0

0

0

Toelichting:

a. en b. Huurtoeslag

De geraamde tegenvaller in de huurtoeslag wordt onder andere veroorzaakt door een stijging van het aantal bijstandsgerechtigden.

De problematiek in 2012 wordt gedekt door een meevaller in de uitvoeringskosten voor de inkomensafhankelijke huurprijsstijging en nominaal en onvoorzien.

c. Uitvoering IAH belastingdienst

Dit betreft een mutatie ten behoeve van de uitvoering van het Aanleverportaal Inkomensafhankelijke Huurverhoging (IAH) van de Belastingdienst.

d. Uitvoering onderzoek.

De mutatie betreft overlopende verplichtingen in het kader van de uitvoering van onderzoek. Vanwege de overlopende verplichtingen zijn de in 2012 beschikbare kasmiddelen niet voldoende.

Beleidsartikel 4. Woonomgeving en bouw Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

44 351

7 001

51 352

– 2 139

– 1 181

– 1 238

– 1 238

                 

Uitgaven:

44 033

6 706

50 739

– 2 139

– 1 181

– 1 238

– 1 238

4.1

Energie en bouwkwaliteit

35 356

– 1 458

33 898

– 1 850

– 100

– 100

– 100

 

waarvan:

             
 

a. Green Deal Overijssel

 

2 000

         
 

b. Rijksgarantielening

 

2 000

 

– 2 000

     
 

c. Agentschap NL

 

– 6307

         
                 

4.2

Woningbouwproductie

2 799

8 004

10 803

– 228

– 228

– 228

– 228

 

waarvan:

             
 

d. Verduurzaming woningvoorraad

 

1 680

         
 

e. Agentschap NL

 

6 307

         
 

f. Green Deal Overijssel

 

– 2 000

         
                 

4.3

Kwaliteit woonomgeving

5 878

160

6 038

– 61

– 853

– 910

– 910

                 

Ontvangsten

91

4 200

4 291

0

0

0

0

 

g. Stimulering woningbouw

 

4 200

         

Toelichting:

a. en f. Green Deal Overijssel

In 2011 heeft het kabinet ruim vijftig Green Deals tussen private partijen en de overheid en tussen het Rijk en medeoverheden afgesloten (Kamerstukken II, 2011 – 2012, 33 043, nr. 1). Het gaat om projecten op het terrein van energiebesparing, duurzame energie, duurzame mobiliteit en het duurzaam gebruik van grondstoffen en water. BZK ondersteunt in het kader van Energiebesparing Gebouwde Omgeving (EGO) de initiatieven van de provincie Overijssel voor energiebesparing bij tienduizend bestaande woningen in de periode 2012–2014.

b. Rijksgarantielening

Voor de financiering van het continueren van de rijksgarantieregeling voor de duurzaamheidlening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) wordt een tekort in de uitvoering verwacht. Door deze intertemporele compensatie wordt het budget meerjarig herverdeeld in lijn met de financieringsbehoefte.

c. en e. Agentschap NL

De opdracht 2012 aan AgentschapNL dient verantwoord te worden op het instrument «Kosten uitvoeringsorganisaties» in plaats van het instrument «Subsidies EGO». Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument verantwoord.

d. Verduurzaming woningvoorraad

BZK stimuleert nieuwe ontwikkelingen in het kader van de verduurzaming van de stad en bestaande woningvoorraad.

g. Stimulering woningbouw

Het Rijk heeft tot 1 januari 2011 de woningbouw (via gemeenten) ondersteund met de Tijdelijke Stimuleringsregeling Woningbouw. Voor zover gemeenten een bijdrage hadden ontvangen voor projecten, die niet vóór 1 januari 2011 van start zijn gegaan, wordt dat terugbetaald aan het Rijk.

Beleidsartikel 5. Integratie en maatschappelijke Samenhang Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement)

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

245 633

5 687

251 320

– 4 377

– 4 553

– 5 060

– 4 873

                 

Uitgaven:

251 633

5 507

257 140

– 4 377

– 4 553

– 5 060

– 4 873

5.1

Faciliteren inburgering

197 293

6 509

203 802

– 3 527

– 3 403

– 3 610

– 3 123

 

waarvan:

             
 

a. Afrekening WIN

 

10 000

         
 

b. Zero-Base apparaat

 

– 2 991

 

– 3 193

– 3 069

– 3 276

– 2 789

                 

5.2

Maatschappelijke en economische zelfredzaamheid *

54 340

– 1 002

53 338

– 850

– 1 150

– 1 450

– 1 750

 

waarvan:

             
 

c. Compensatie remigratiewet

 

– 300

 

– 600

– 900

– 1 200

– 1 500

                 

Ontvangsten

32 425

0

32 425

0

0

0

0

                 
 

*) Amendement Karabulut

400

           

Toelichting:

a. Afrekening Wet inburgering nieuwkomers (WIN)

Vanwege de wettelijke bezwaar- en beroepstermijnen is de afrekening van de WIN 2005–2006 nog niet afgerond. Een deel van het hiervoor bestemde budget is niet uitgekeerd in 2011 maar zal in 2012 plaatsvinden.

b. Zero-Base apparaat

Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

c. Compensatie remigratiewet

De mutatie betreft compensatie aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het hogere beroep op de sociale zekerheid als gevolg van het aanpassen van de Remigratiewet.

Beleidsartikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

125 170

– 2 660

122 510

20 912

– 14 413

– 3 913

– 3 313

                 

Uitgaven:

125 170

– 2 660

122 510

20 912

– 14 413

– 3 913

– 3 313

6.1

Verminderen Regeldruk

2 800

1 700

4 500

1 200

1 200

1 200

0

 

Waarvan:

             
 

a. Beter werken openbaar bestuur

 

– 600

 

– 600

– 600

– 600

 
 

b. Programma regeldruk

 

2 300

 

1 800

1 800

1 800

 
                 

6.2

Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

25 166

– 1 455

23 711

– 3 100

– 2 925

– 2 925

– 1 125

                 

6.3

Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

45 852

227

46 079

– 2 188

– 2 188

– 2 188

– 2 188

                 

6.4

Burgerschap

4 942

250

5 192

0

0

0

0

                 

6.5

Reisdocumenten en basisadministratie personen

46 410

– 3 382

43 028

25 000

– 10 500

0

0

 

Waarvan:

             
 

c. Jeugd-NIK

 

6 700

         
 

d. mGBA en ORRA

 

– 14 500

 

25 000

– 10 500

   
 

e. Reisdocumenten programma

 

6 651

         
 

f. Programma bestuur

 

– 2 833

         
                 

Ontvangsten

500

11 151

11 651

0

0

0

0

 

g. Reisdocumentenprogramma

 

6 651

         
 

h. Prima gelden

 

4 500

         

Toelichting:

a. Beter werken openbaar bestuur

Vanuit het Programma Regeldruk wordt aangesloten op het programma Beter Werken in het Openbaar Bestuur (BWOB). Hiervoor worden tot en met 2014 middelen beschikbaar gesteld.

b. Programma regeldruk

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is in het kabinet coördinerend verantwoordelijk om de regeldruk voor burgers, professionals in de publieke sector en medeoverheden verder (merkbaar) terug te dringen. Het programma regeldruk (PRED) geeft hier inhoudelijk invulling aan. Naast de coördinatie, monitoring en verantwoording onderneemt het programma (in samenwerking met partners) acties om de regeldruk merkbaar terug te dringen.

c. Jeugd-NIK

De financiële afwikkeling van de extra uitgaven in 2011 voor de Jeugd-NIK's loopt over de jaargrens heen. De hoogte van het bedrag wordt geraamd op € 6,7 mln., hoewel de definitieve eindafrekening nog niet plaats heeft gevonden.

d. mGBA en ORRA

De oplevering van de Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA) is vertraagd, waardoor deze niet in 2013 in beheer genomen zal kunnen worden door de baten- en lastendienst Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR). Dit heeft gevolgen voor de terugbetaling van de lening uit het Gemeentefonds, die zou worden gefinancierd met de ontvangst van de betaling van BPR voor de inbeheername. Een deel van de voor de ORRA beschikbare middelen wordt van 2012 en 2014 naar 2013 verschoven, teneinde in dat jaar de VNG te kunnen terugbetalen.

e. Reisdocumentenprogramma

De ontvangsten samenhangende met de door de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten geheven leges worden ingezet voor het Reisdocumentenprogramma.

f. Programma bestuur

Binnen het begrotingsartikel Dienstverlenende en innovatieve overheid wordt geherprioriteerd om een aantal activiteiten in het kader van het Programma Bestuur uit te voeren. Het gaat onder andere om vorming en scholing van de gezaghebbers in Caribisch Nederland, de voorbereiding van het implementatietraject Interbestuurlijk Toezicht (IBT), de certificatieprocedure Europees Burgerinitiatief, het versterken van intergemeentelijke samenwerking, implementatie van gemeentelijke herindelingen en activiteiten op het gebeid van de Randstad.

g. Reisdocumentenprogramma

De ontvangsten samenhangende met de door de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten geheven leges worden ingezet voor het Reisdocumentenprogramma.

h. Prima gelden

Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt BZK een budget van het ministerie van EL&I in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA-gelden).

Beleidsartikel 7. Arbeidszaken overheid Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

47 192

– 1 775

45 417

– 1 450

– 1 275

– 1 450

– 2 225

                 

Uitgaven:

47 192

– 1 775

45 417

– 1 450

– 1 275

– 1 450

– 2 225

7.1

Overheid als werkgever

14 244

1 175

15 419

1 500

1 675

1 500

725

 

Waarvan:

             
 

a. Uitvoeringsregelingen

 

1 850

 

1 850

1 850

1 850

1 850

 

b. Zero-base apparaat

 

– 1 700

 

– 1 175

– 1 000

– 1 000

– 1 000

 

c. Beter werken op Openbaar Bestuur

 

600

 

600

600

600

 
                 

7.2

Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen

32 948

– 2 950

29 998

– 2 950

– 2 950

– 2 950

– 2 950

 

Waarvan:

             
 

d. Uitvoeringsregelingen

 

– 1 850

 

– 1 850

– 1 850

– 1 850

– 1 850

                 

Ontvangsten

820

0

820

0

0

0

0

Toelichting:

a. Uitvoeringsregelingen

Een deel van de uitgaven aan het beleid van de overheid als werkgever staat op artikelonderdeel 2 «Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen». Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument (overheid als werkgever) verantwoord.

b. Zero-base apparaat

Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

c. Beter werken Openbaar Bestuur

Vanuit Programma Regeldruk wordt aangesloten op het programma Beter Werken in het Openbaar Bestuur (BWOB). Hiervoor worden meerjarig tot en met 2015 middelen beschikbaar gesteld.

d. Uitvoeringsregelingen

Een deel van de uitgaven aan het beleid van de overheid als werkgever staan op dit artikelonderdeel (pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen). Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument (overheid als werkgever) verantwoord.

Beleidsartikel 8. Kwaliteit Rijksdienst Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

28 964

8 444

37 408

3 237

3 556

3 562

3 465

                 

Uitgaven:

28 964

8 444

37 408

3 237

3 556

3 562

3 465

8.1

Kwaliteit Rijksdienst

28 964

8 444

37 408

3 237

3 556

3 562

3 465

 

Waarvan:

             
 

a. Bijdragen ICBR

 

3 163

         
 

b. Bijdragen Inspectieraad

 

1 668

         
 

c. Zero-base apparaat

 

2 925

 

3 237

3 556

3 562

3 465

                 

Ontvangsten

2 550

– 2 118

432

– 2 400

– 2 400

– 2 400

– 2 400

 

Waarvan:

             
 

d. Bijdragen Inspectieraad

 

182

         
 

e. Detacheringen

 

– 2 300

 

– 2 400

– 2 400

– 2 400

– 2 400

Toelichting:

a. Bijdragen ICBR

Dit betreffen de bijdragen van de ministeries van Financiën, Veiligheid en Justitie, Infrastructuur en Milieu voor de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR) 2012.

b. en d. Bijdragen Inspectieraad

Dit betreffen de bijdragen en ontvangsten van de Belastingdienst en de diverse inspecties ten behoeve van de Inspectieraad voor het jaar 2012. De bijdragen zijn onder andere afkomstig van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Inspectie van het Onderwijs en de Inspectie SZW.

c. Zero-base apparaat

Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

e. Detacheringen

Als gevolg van Verantwoord begroten worden de ontvangsten voortvloeiende uit detacheringen voortaan geraamd op artikel 11 Centraal Apparaat.

Beleidsartikel 9. Uitvoering Rijkshuisvesting Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

58 053

1 297

59 350

0

0

0

0

                 

Uitgaven:

58 053

1 297

59 350

0

0

0

0

9.1

Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting

58 053

1 297

59 350

0

0

0

0

 

waarvan:

             
 

a. Overlopende verplichtingen

 

1 297

         
                 

Ontvangsten

2 626

0

2 626

0

0

0

0

Toelichting:

a. Overlopende verplichtingen

Deze mutatie betreft de betaling in 2012 van facturen met betrekking tot activiteiten huisvesting voor de Hoge Colleges van Staat uit 2011.

Beleidsartikel 10. Vreemdelingen Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

793 065

– 43 824

749 241

– 31 107

– 22 360

– 14 762

– 15 119

                 

Uitgaven:

793 065

– 43 824

749 241

– 31 107

– 22 360

– 14 762

– 15 119

10.1

Toegang, toelating en opvang vreemdeling

761 366

– 45 924

715 442

– 31 107

– 22 360

– 14 762

– 15 119

 

waarvan:

             
 

a. Kasschuif correctie ODA toerekening

 

– 6 800

         
 

b. Asielreserve

 

9 920

         
 

c. Zero-base apparaat

 

– 11 964

 

– 12 648

– 11 527

   
 

d. ODA-toerekening

 

– 34 976

 

– 15 873

– 8 247

– 12 176

– 12 533

                 

10.2

Terugkeer en bewaring Vreemdelingen

31 699

2 100

33 799

0

0

0

0

 

waarvan:

             
 

e. Vreemdelingenbewaring

 

2 100

         
                 

Ontvangsten

467

0

467

0

0

0

0

Toelichting:

a. Kasschuifcorrectie ODA toerekening

Deze kasschuif betreft een correctie van de ODA toerekening in verband met een lagere asielinstroom.

b. Asielreserve

In 2012 wordt voor asiel een (begrotings)reserve gevormd voor opvang van hoeveelheidfluctuaties. Conform afspraak wordt de onderuitputting op het terrein van vreemdelingenzaken in deze asielreserve gestort. De middelen zijn in 2011 via een kasschuif overgeheveld naar 2012. Zodra de asielreserve technisch is verwerkt, worden de middelen gestort.

c. Zero-base apparaat

Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

d. ODA-toerekening

Conform de internationale criteria worden de kosten die zijn gemaakt voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit de DAC-landen toegerekend aan het ODA-budget. Voor deze toerekening is een systematiek afgesproken tussen de ministeries van Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Financiën. Door een lagere asielinstroom en actualisatie van overige relevante variabelen is de ODA-toerekening naar beneden bijgesteld.

e. Vreemdelingenbewaring

Dit betreft overlopende verplichtingen voor de verdere implementatie van het programma alternatieven voor vreemdelingenbewaring.

Licence