Base description which applies to whole site

3.3. Decentralisatie-uitkeringen

De verdeling van de decentralisatie-uitkering volgt evenmin als de integratie-uitkering de regels van de verdeling van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Anders dan bij de integratie-uitkering, waar de termijn van overheveling naar de algemene uitkering van tevoren vaststaat, ontbreekt bij de decentralisatie-uitkering een dergelijke termijn. Dat maakt de uitkering geschikt voor de overheveling van specifieke uitkeringen, ook als die termijn nog niet bekend is. Ook maakt het de uitkering geschikt voor middelen die slechts tijdelijk beschikbaar zijn. In tabel 3.3.1. is een overzicht opgenomen.

Tabel 3.3.1. Overzicht decentralisatie-uitkeringen gemeentefonds (x € 1 000)

 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Ontwerpbegroting 2011:

           

Aanpak Marokkaans-Nederlandse probleemjongeren

12 400

12 400

       

Aanvullende bewonersbudgetten G-31 en aantal andere gemeenten

9 488

         

Alle troeven in handen

512

         

Antillianengemeenten

4 485

4 485

4 485

     

Beeldende kunst en vormgeving

13 500

13 500

13 500

13 500

13 500

13 500

Bevorderen maatschappelijke participatie vrouwen uit etnische minderheden

537

         

Bewonersinitiatieven wijken G18

15 000

         

Bodemsanering

20 765

20 765

20 765

20 765

   

Emancipatie 1 001 kracht

900

         

Gezond in de stad

5 000

5 000

5 000

5 000

5 000

5 000

Herbestemming aandachtswijken 2e tranche

2 000

400

       

Innovatietrajecten: Deltaplan inburgering

1 051

         

Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing

209 929

147 812

152 852

139 062

   

Jeugd

21 780

21 780

21 780

21 780

21 780

21 780

Koplopers regeling homo emancipatiebeleid

480

         

Leefbaarheid en veiligheid

64 040

         

Maatschappelijke opvang

307 228

298 528

297 528

297 528

297 528

297 528

Pilots gemengde scholen

800

         

Polarisatie en radicalisering

64

         

Regeling cultuurparticipatie

5 785

5 784

       

Regeling taalcoaches G50

843

         

Regeling taalcoaches overig

1 224

         

Rolstoelvoorzieningen Arnhem

300

300

       

Spoorse doorsnijdingen

47 550

11 922

23 614

 

3 356

 

Stimulering lokaal klimaatbeleid (SLOK)

11 115

         

Uitvoeringskosten WWIK

3 437

         

Vadercentra

699

699

       

Versterking peuterspeelzaalwerk

35 000

35 000

35 000

35 000

35 000

35 000

Vrouwenopvang

88 979

88 979

88 759

88 759

88 759

88 759

Stand ontwerpbegroting 2011

884 891

667 354

663 283

621 394

464 923

461 567

1e suppletoire begroting 2011:

           

Polarisatie en radicalisering tranche 2010

575

         

Bodemsanering

– 100

         

Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2010

748

         

Jeugdwerkloosheid

23 000

         

Regio specifiek pakket Zuiderzeelijn

7 307

         

Vrouwenopvang

1 246

1 246

1 246

1 246

1 246

1 246

Gezond in de stad

23

23

23

23

23

23

Nationaal Actieplan Sport en Bewegen

9 570

4 785

       

Impuls Brede Scholen, Sport & Cultuur

22 551

         

Pieken in de Delta

9 082

         

Nationale gebiedsontwikkelingen

5 000

4 888

4 000

     

Stand 1e suppletoire begroting 2011

963 893

678 296

668 552

622 663

466 192

462 836

Nog niet eerder opgenomen in een begroting:

           

Herstructurering bedrijventerreinen

5 000

         

Aanpak kindermishandeling

1 750

         

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK)

18 852

2 952

10 266

9 712

9 933

 

Centra voor Jeugd en Gezin

 

368 137

368 137

368 137

368 137

368 137

Vsv-programmagelden RMC-regio's G4

 

5 975

       

Nota Ruimtebudgetproject Den Haag Internationale Stad: Scheveningen Boulevard

 

4 368

506

     

Bestaand Rotterdams gebied

2 527

2 527

2 527

2 527

2 527

 

Bewonersinitiatieven Haarlemmermeer en Apeldoorn

200

         

Stand ontwerpbegroting 2012

992 222

1 062 255

1 049 988

1 003 039

846 789

830 973

In artikel 13, lid 5, van de Fvw wordt bepaald dat jaarlijks, in overleg met de ministers die het aangaat, wordt bezien of een decentralisatie-uitkering kan worden gewijzigd in een integratie-uitkering of een algemene uitkering. In de toelichting op de begrotingen van het provinciefonds en van het gemeentefonds wordt hiervan verslag gedaan.

In tabel 3.3.1. zien we dat de meeste bij ontwerpbegroting 2011 en 1e suppletoire begroting 2011 opgenomen decentralisatie-uitkeringen niet structureel zijn. Van omzetting naar integratie-uitkering of algemene uitkering is voor die decentralisatie-uitkeringen dan ook vooralsnog geen sprake. Voor de decentralisatie-uitkeringen «Beeldende kunst en vormgeving», «Gezond in de stad», «Jeugd», «Maatschappelijke opvang», «Versterking peuterspeelwerk» en «Vrouwenopvang» geldt dat deze niet aan alle gemeenten worden uitgekeerd en/of nu nog niet kunnen worden verdeeld via de maatstaven van de algemene uitkering. Deze decentralisatie-uitkeringen kunnen dan ook nu niet worden omgezet in een algemene uitkering of integratie-uitkering. Van de nog niet eerder in een begroting opgenomen decentralisatie-uitkeringen wordt bij ontwerpbegroting 2013 bezien of ze kunnen worden omgezet naar integratie-uitkering of algemene uitkering.

Licence