Base description which applies to whole site

II Offensief tegen ondermijnende en georganiseerde criminaliteit

[Criminaliteit daadkrachtig aangepakt]

Georganiseerde criminaliteit waarvan de netwerken veelal onttrokken zijn aan het blote oog, zullen in de periode tot 2015 versterkt worden aangepakt door onder meer de inzet van slimmere opsporingsmethodes en door gericht te investeren in innovatie van methoden en technieken; het aantal aangepakte criminele groepen wordt deze kabinetsperiode daarmee verdubbeld (van gemiddeld 20% per jaar (niveau 2009) naar 40% in 2015). De doelstelling is om in 2012 een percentage van 27% te realiseren. Het accent ligt hierbij op mensenhandel, drugscriminaliteit en witwassen (onder andere via vastgoedtransacties).

[Aanpak mensenhandel versterkt]

De aanpak van mensenhandel heeft onverkort prioriteit. Eind 2011 wordt een wetsvoorstel tot verhoging van de wettelijke strafmaxima voor mensenhandel bij de Tweede Kamer ingediend. Inzet is verder een verbeterde opvang van slachtoffers. Doel is het realiseren van een structurele voorziening voor slachtoffers van mensenhandel, waarbij de verschillende soorten slachtoffers (slachtoffers van seksuele uitbuiting of arbeidsuitbuiting) gespecialiseerde opvang krijgen. Mede onder aanvoering van de Task Force aanpak mensenhandel en met behulp van het instrumentarium waarin het wetsvoorstel regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche voorziet, wordt verder fors ingezet op de aanpak van verschillende vormen van mensenhandel, zoals loverboys, mensenhandel via het internet en arbeidsuitbuiting.

[Offensief tegen kinderporno]

De Amsterdamse zedenzaak heeft nog eens indringend duidelijk gemaakt hoe ingrijpend en verwerpelijk dit soort zaken is. Per 1 januari 2012 is er een landelijke stuurploeg kinderporno van OM en politie. Ook is er dan één landelijke organisatie bij zowel het OM als de politie die met de uitvoering van de aanpak van kinderporno is belast. In deze landelijke organisatie wordt voorzien in capaciteit voor informatie- en kennisdeling, voor coördinatie en voor landelijke opsporing. De sterkte van de totale organisatie komt op 150 fte. In de aanpak staan de slachtoffers centraal. Met politie en OM zijn resultaatafspraken gemaakt. Inzet is een stijging van het aantal bij het OM aangeleverde verdachten met 7,5% voor eind 2012. Omdat ook aandacht voor zogenoemde downloadzaken geboden blijft, worden andere afdoeningsvormen ontwikkeld en geïmplementeerd. Aangiften en meldingen behoren een gepaste behandeling te krijgen. Een risico-inschatting van acuut gevaar op misbruik maakt hier deel van uit.

[Daders meer financieel treffen]

Het crimineel vermogen zal geen rustig bezit zijn. Er zal meer worden afgenomen. Dit beperkt zich niet tot het strafrecht. Integendeel. Straf-, civiel- en bestuursrecht vullen elkaar hierin aan. Doelstelling is dat het bedrag van 136 miljoen euro dat in 2010 door de inzet van het strafrecht is afgenomen, zal stijgen naar een bedrag van circa 141 miljoen euro in 2012, 160 miljoen euro in 2014 en 190 miljoen euro na 2018. Het aandeel, door het OM afgenomen crimineel vermogen, zal uiteindelijk ruim 100 miljoen euro zijn. Geïnvesteerd wordt in extra capaciteit bij het OM, politie, bijzondere opsporingsdiensten en andere partners in de strafrechtketen. Zo zijn twee landelijke opsporings- en vervolgingsteams bij de FIOD en de Nationale Recherche actief. De «crimineel vermogen informatiebox» brengt – met inachtneming van de wettelijke privacyregels – informatie bij elkaar om beter zicht te krijgen op crimineel vermogen. Financieel voordeel wordt ook afgenomen door het bevorderen van het betalen van schadevergoeding door de veroordeelde aan de slachtoffers. Bestuursrechtelijk kan financieel voordeel worden afgenomen door naheffingen en terugvorderingen al dan niet met (afroom)boetes.

[Alle mogelijke middelen ingezet: bestuurlijk, fiscaal en strafrechtelijk]

Om de bestuurlijke aanpak van criminaliteit te intensiveren, zijn er door het hele land Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC’s) en een Landelijk Informatie- en Expertisecentrum (LIEC) ingericht. De integrale aanpak van hennepteelt is een ander sprekend voorbeeld van gezamenlijk optrekken. In Noord-Brabant is de Taskforce B5 opgericht om drugsgerelateerde georganiseerde criminaliteit een halt toe te roepen door nauwe samenwerking tussen de vijf grootste Brabantse gemeenten, de politie, het OM, de twee RIEC's, de Belastingdienst en de KMar. Over de eerste resultaten berichtten wij u al bij brief van 26 mei 20113.

[Aanpak cybercrime geïntensiveerd – meer aandacht voor cybersecurity]

Binnen Europa is in geen enkel land het aantal internetaansluitingen verhoudingsgewijs zo hoog als in Nederland. Het internet biedt ongekende mogelijkheden, helaas ook voor criminelen. Cybercrime varieert van het «hacken» van computers, het achterhalen en gebruiken van andermans creditcardgegevens tot aan terroristische activiteiten. Ook vormt cybercrime een bedreiging voor (het vertrouwen in) de financieel-economische infrastructuur. Cybercrime is bij uitstek een vorm van criminaliteit waar het internationale en het lokale heel dicht bij elkaar liggen. Een internationale aanpak is dan ook noodzakelijk om te voorkomen dat cybercrime-netwerken in hun criminele activiteiten ongemoeid blijven. Voor de bestrijding van cybercrime zijn er specifieke, landelijke afspraken tussen OM en politie gemaakt om de komende jaren met cyberspecialisten aan meer én complexere zaken te werken. Het «high tech crime» team bij het KLPD wordt uitgebreid, zodat jaarlijks 20 grote cybercrime-zaken kunnen worden uitgevoerd. De pakkans moet hierdoor worden verhoogd.

Met de oprichting van de Cyber Security Raad (CSR) op 30 juni 2011 is geborgd dat overheid, bedrijfsleven en wetenschap gezamenlijk invulling geven aan de nationale cyber security strategie. De CSR zal in 2012 het kabinet adviseren over diverse prioritaire thema’s, zoals een adequate response capaciteit en het vergroten van het bewustzijn van cyber dreigingen. Door middel van dreigings- en risicoanalyses wordt inzicht verschaft in ontwikkelingen, dreigingen en trends. In januari 2012 wordt het Nationaal Cyber Security Centrum, operationeel en verder uitgebouwd. In dit kader wordt nauw samengewerkt met de Ministeries van Defensie en van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

[Criminele vreemdelingen aangepakt]

Het gezag voor het vreemdelingentoezicht berust bij de Minister voor I&A. De politie speelt een belangrijke rol bij het controleren, identificeren en overdragen van criminele (illegale) vreemdelingen aan de strafrechtketen en aan de vreemdelingenketen ter fine van uitzetting. Ten aanzien van de aanpak van (faciliteerders) illegaliteit en criminele vreemdelingen zijn er door de Minister voor Immigratie en Asiel prestatieafspraken gemaakt met de politie. In 2014 moeten 90% van de geregistreerde identiteitsonderzoeken voldoen aan de afgesproken kwaliteitseisen. In 2012 moet dit percentage 83% bedragen. Verder worden in 2012 de processen van identiteitsvaststelling van verdachten en vreemdelingen in elkaar geschoven. De Minister voor Immigratie en Asiel komt met wetsvoorstel waarin illegaliteit strafbaar wordt gesteld als overtreding. Strafbaarstelling is geen doel op zich, maar één van de instrumenten om illegale migratie en verblijf te ontmoedigen.

3

TK 2010–2011, 29 911, nr. 49

Licence