Base description which applies to whole site

3.1. Defensie Telematica Organisatie

Algemeen

De Defensie Telematica Organisatie (DTO) maakt als baten-lastendienst onderdeel uit van het CDC. Door DTO worden hoogwaardige ICT- en IV-diensten geïntegreerd geleverd aan Defensie en de ketenpartners binnen de Rijksoverheid op het gebied van de openbare orde en veiligheid. Tevens steunt DTO de operationele informatievoorziening van het CZSK, het CLAS, het CLSK en het CKmar bij internationale en nationale inzet.

Begroting van baten en lasten

(Bedragen x € 1 000)

realisatie

2010

begroting

2011

ramingen

2012

2013

2014

2015

2016

BATEN

             

Opbrengst moederdepartement

364 121

315 143

303 055

272 525

268 397

251 588

254 548

Opbrengst overige departementen

43 532

36 810

38 000

38 000

38 000

38 000

38 000

Opbrengst derden

209

145

145

145

145

145

145

Rentebaten

77

           

Vrijval voorzieningen

43

           

Totaal baten

407 982

352 098

341 200

310 670

306 542

289 733

292 693

LASTEN

             

Apparaatskosten

             

– personele kosten

212 768

199 307

197 962

181 890

179 290

169 362

167 907

– materiële kosten

126 865

98 091

99 038

85 980

84 452

77 571

81 986

Rentelasten

4 259

5 700

5 200

4 800

4 800

4 800

4 800

Afschrijvingskosten

37 884

49 000

39 000

38 000

38 000

38 000

38 000

– materieel

             

– immaterieel

             

– dotaties voorzieningen

2 145

           

– buitengewone lasten

3 649

           

Totaal lasten

387 570

352 098

341 200

310 670

306 542

289 733

292 693

Saldo van baten en lasten

20 412

           

Toelichting begroting baten en lasten

Baten

Opbrengst moederdepartement

De opbrengst van het moederdepartement loopt vanaf 2012 aanzienlijk terug. Door het terugbrengen van de personele vulling naar aanleiding van de beleidsbrief – en daarmee het verlagen van het aantal werkplekken – zijn de budgetten voor informatievoorziening bij de defensieonderdelen verlaagd. Daarentegen zal tijdelijk een extra inspanning worden gevraagd om de realisatie van de diverse maatregelen vanuit het IV-perspectief te ondersteunen.

Opbrengst overige departementen

De opbrengst overige departementen betreft de IV-ondersteuning van ketenpartners van Defensie. Dit zijn onder andere de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Veiligheid en Justitie, Buitenlandse Zaken en Algemene Zaken. Het is de verwachting dat de opbrengsten vanaf 2012 op vergelijkbaar niveau blijven.

Lasten

Apparaatskosten

Vanaf 2012 zullen de kosten voor bestuursondersteuning, Personeel en Organisatie en Planning en Control aanzienlijk dalen door de reductie van de staven.

Afschrijvingen activa

De afschrijvingen laten vanaf 2012 een licht dalende lijn zien. De reden hiervoor is dat er de afgelopen jaren minder is geïnvesteerd. De verwachting is dat de komende jaren de investeringen weer zullen toenemen en op termijn zullen leiden tot lagere exploitatiekosten en daardoor lagere product- en diensttarieven.

Dotaties voorzieningen

Vanaf 2011 wordt geen voorziening meer getroffen voor wachtgelden. Deze kosten worden vanaf 2011 verantwoord door het moederdepartement. Dit betekent dat de opgebouwde voorziening vrijvalt en wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. Deze uitgaande kasstroom is nog niet in het kasstroomoverzicht verwerkt.

Kasstroomoverzicht46

(Bedragen x € 1000)

realisatie 2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

1. Rekening courant RHB 1 janauri (inclusief deposito)

15 024

33 269

34 769

37 769

38 769

38 769

36 769

               

2. Totaal operationele kasstroom

60 797

52 500

48 000

46 000

45 000

43 000

42 000

               

-/- totaal investeringen

– 24 843

– 60 000

– 60 000

– 60 000

– 60 000

– 60 000

– 60 000

-/- totaal boekwaarde desinvesteringen

111

           

3. Totaal investeringskasstroom

24 732

60 000

60 000

60 000

60 000

60 000

60 000

               

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

             

-/- eenmalige storting door moederdepartement

769

           

-/- aflossingen op leningen

– 35 589

– 51 000

– 45 000

– 45 000

– 45 000

– 45 000

– 45 000

+/+ beroep op leenfaciliteit

17 000

60 000

60 000

60 000

60 000

60 000

60 000

4. Totaal financieringskasstroom

17 820

9 000

15 000

15 000

15 000

15 000

15 000

               

5. Rekening courant RHB 31 december

33 269

34 769

37 769

38 769

38 769

36 769

33 769

(inclusief deposito) (=1+2+3+4)

             

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

Het operationele kasstroomoverzicht toont de meerjarige ontwikkeling van de rekening courant van het baten-lastendeel van IVENT. De kasstroom wordt bepaald door het jaarlijkse bedrijfsresultaat, de investeringen, aflossingen op leningen en overige financiële transacties.

Investeringskasstroom

In 2012 en de jaren daarna wordt de omvang van de investeringen geraamd op € 60 miljoen. Het grootste deel van de investeringen betreft computerapparatuur, gebouwen (voornamelijk datacentra) en kleinere investeringen in software, machines en installaties. Desinvesteringen zijn voor de komende jaren niet voorzien.

Aflossingen op leningen

Deze bedragen betreffen de aflossingen van de aangegane vermogensconversie en leningen om investeringen te financieren.

Beroep op leenfaciliteit

Het beroep op leenfaciliteit omvat de door de bedrijfsgroep bij het ministerie van Financiën geleende bedragen. Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan ter financiering van investeringen.

Financieringskasstroom

In 2012 zal een eventueel overschot van het eigen vermogen worden uitgekeerd aan het moederdepartement. Voor de daaropvolgende jaren wordt verwacht dat het eigen vermogen binnen de maximale grens blijft en dat daarom geen uitkering aan het moederdepartement nodig zal zijn.

Doelmatigheidsparagraaf

De focus van doelmatigheid ligt op twee gebieden: operationele performance en financiële doelmatigheid. Vanwege de omvangrijke producten- en dienstencatalogus is het niet mogelijk om kostprijzen per product te geven.

Doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2010

Omschrijving generieke deel

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Leverbetrouwbaarheid SLA's

86,0%

85,0%

85,0%

85,0%

85,0%

85,0%

85,0%

Oplossend vermogen Service Desk Defensie

69,0%

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

Tijdigheid klachtafhandeling

90,0%

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

Opdrachtgeverstevredenheid

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

Vte'n totaal

             

– Burgers/militairen

2 181

2 242

2 242

2 100

2 050

2000

1980

Saldo van baten en lasten (%)

5,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

               

Omzet per productgroep Generiek

             

(x € 1 miljoen)

253,1

211,3

204,7

186,4

183,9

173,8

175,8

Omschrijving specifiek deel

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Kostprijs per werkplek (norm)

88%

85%

82%

81%

80%

79%

78%

               

Omzet per productgroep Specifiek

             

(x € 1 miljoen)

154,8

140,8

136,5

124,3

122,6

115,9

117,1

Toelichting

Operationele doelmatigheid

Binnen DTO wordt periodiek gerapporteerd over de betrouwbaarheid van de afgesproken dienstverlening door middel van bovenstaande kwaliteitsindicatoren. De betrouwbaarheid van de informatievoorziening is afhankelijk van de wijze waarop DTO de dienstverlening:

  • realiseert (het oplossen van binnengekomen klachten bij de Service Desk Defensie) en afspreekt (in Service Level Agreements);

  • in stand houdt en beheert (onder andere op basis van het aantal binnengekomen klachten);

  • controleert en monitort door het meten (klachten) en de tijdigheid van de klachtafhandeling bijhoudt;

  • bijstuurt of verbetert aan de hand van de opdrachtgevertevredenheid.

Financiële doelmatigheid

  • Als indicator voor de ontwikkeling van de financiële doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek is gesteld op 100 procent.

  • De omzet van de baten-lastendienst bestaat voor het grootste deel uit de ontvangsten voor de geleverde producten en diensten, die zijn opgenomen in een Producten- en Dienstencatalogus (PDC).

  • De categorie Generiek bestaat onder andere uit de omzetcategorieën werkplekdiensten, connectivity en handelsgoederen.

  • De categorie Specifiek bestaat onder andere uit advies en applicaties, hosting ERP, hosting MF en applicatie hosting.

46

De beginstand 2011 is aangepast aan de realisatie 2010.

Licence