Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties

Suppletoire mutaties 2013 (Voorjaarsnota) (x EUR 1 mln.)
   

Art.nr.

Uitgaven

Ontvangsten

Stand ontwerpbegroting 2013

 

6.234,5

6.234,5

         

Stand vastgestelde begroting 2013

 

6.234,5

6.234,5

         

– suppletoire mutaties:

     
         

1

Prijsbijstelling tranche 2012

div./19

109,0

109,0

2

Voordelig saldo 2012

18.10

 

147,3

 

– Toevoeging voordelig saldo 2012 aan artikelen Infrafonds

div.

263,4

158,0

 

– Overboeking voordelig saldo 2012 naar Deltafonds

19

 

– 59,3

 

– Overboeking voordelig saldo 2012 naar Hoofdstuk XII

19

 

17,4

3

Overboeking naar BDU

12, 13, 14/19

– 150,5

– 150,5

4

Overboekingen tussen IF en HXII en andere ministeries

12/15/18/19

– 8,9

– 8,9

5

Interne verschuivingen binnen Hoofdwegennet

 

– 2,0

– 2,0

6

Ontvangstenverschuivingen Hoofdwegennet

12

– 257,9

– 257,9

7

Ontvangstenverschuivingen Hoofdvaarwegennet

15

– 23,4

– 23,4

8

Desaldering Hoofdwegennet

12

17,3

17,3

9

Desaldering Spoorwegen

13

93,8

93,8

10

Desaldering Regionaal, lokale infrastructuur

14

0,6

0,6

11

Desaldering Hoofdvaarwegennet

15

0,8

0,8

12

Desaldering Megaprojecten Verkeer en Vervoer

17

– 1,2

– 1,2

13

Aanvullende post Regionaal Spoor

13/19

25,0

25,0

Stand 1e suppletoire begroting 2013

 

6.300,5

6.300,5

Algemeen

In mijn brief van 13 februari 2013 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal over de invulling van de bezuinigingen op het Infrastructuurfonds (Kamerstukken II, 2012–2013, 33 400 A, nr. 48) heb ik gemeld dat er een tijdelijke en beheerste overprogrammering in de IenM begroting opgenomen wordt. Dit punt wordt verwerkt bij Miljoenennota 2014.

Toelichting

1. Prijsbijstelling tranche 2012

De prijsbijstelling over 2012 is in de begroting van Hoofdstuk XII over 2013 geparkeerd op het begrotingsartikel Nominaal en Onvoorzien. Door middel van dit wetsvoorstel wordt deze nu overgeboekt naar het Infrastructuurfonds en op de juiste artikelen/projecten verwerkt.

2. Voordelig saldo 2012

De begroting van het Infrastructuurfonds vertoont over het jaar 2012 een voordelig saldo van ca. € 147,3 mln. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten op het fonds.

Het voordelig saldo (ca. € 147,3 mln.) is ten gunste van ontvangstenartikel 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen) gebracht. In dit wetsvoorstel is naast deze ontvangstenverhoging ook het voordelig saldo op de juiste uitgaven- en ontvangstenartikelen (producten) verwerkt. Het betreft hier alleen de begrotingtechnische verwerking van het saldo 2012. De programmatische doorwerking van de projectvertragingen- en versnellingen wordt betrokken bij het opstellen van het nieuwe MIRT 2014.

Het deel van het voordelig saldo dat betrekking heeft op de artikelen die met ingang van het huidige begrotingsjaar in de begroting van het Deltafonds en de begroting van Hoofdstuk XII zijn opgenomen (respectievelijk € 59,3 mln. en -€ 17,4 mln.), wordt via het technische begrotingsartikel 19 (Bijdragen andere begrotingen Rijk) ten gunste c.q. ten laste van de genoemde begrotingen geboekt.

3. Overboeking naar BDU

Deze mutatie betreft een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds naar de BDU in de begroting van Hoofdstuk XII waarvan de verplichtingen al in 2012 zijn vastgelegd. Voor het artikel Hoofdwegennet gaat het om Beter Benutten, Zuidas, Groene uitweg en Verkenning regio Zwolle/A28; voor Spoorwegen betreft het P+R maatregelen en vanuit Regionaal/lokale infrastructuur gaat het om een vergoeding van meerkosten als gevolg van de vertraging bij de afschaffing van de strippenkaart en de toezegging dubbel opstaptarief.

4. Overboekingen tussen IF en HXII en andere ministeries

Tussen de begroting van het Infrastructuurfonds en de begrotingen van Hoofdstuk XII en andere ministeries worden de volgende budgetoverboekingen aangebracht:

  • IenM (XII),

    • a) bijdrage van RWS in verband met de overgang van de dienstverlening naar P-Direkt;

    • b) overheveling van taken, formatie, bezetting en budget met betrekking tot de kostenbarometer;

    • c) kosten college van rijksadviseurs en werkprogramma 2013–2016;

      • Defensie, bijdrage bedrijfsvoeringbudget kustwacht;

      • BZK (Gemeentefonds):

        • a) voor de uitvoering van de plannen van aanpak van de programmadirectie Beter Benutten voor de regio Kampen Zwolle. Dit is de 2e tranche;

      • BZK (Provinciefonds), voor de uitvoering van de plannen van aanpak van de programmadirectie Beter Benutten voor de regio Groningen -Assen;

      • BZK (BTW Compensatiefonds-BCF), over de over te boeken bedragen naar het Gemeente- en Provinciefonds is BTW verschuldigd aan het BCF. De afdracht bedraagt 8%.

5. Interne verschuivingen binnen Hoofdwegennet

Binnen artikel 12 Hoofdwegennet worden de volgende verschuivingen tussen aanleg en de overige operationele doelstellingen voorgesteld:

  • Een correctie met betrekking tot de verwerking van een meevaller van ca. € 3 mln. op Rw32 (Deklaag). Deze is eerder naar aanleg geboekt. Omdat de kosten uit Beheer en Onderhoud (BenO) zijn gefinancierd, wordt dit nu teruggeboekt naar het BenO-budget;

  • Een verhoging van het BenO budget op de operationele doelstelling 12.02 (€ 46 mln.) naar aanleiding van de motie De Jong/De Rouwe (Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 35); zie ook de begroting van het Infrastructuurfonds over 2013, Kamerstukken II, 2012/2013, 33 400 A, nr. 2, blz. 149/150;

  • Een overboeking vanuit de operationele doelstelling 12.03 naar 12.04 voor een tegenvaller bij het project A59 Rosmalen – Geffen. Door de uitvoering is er schade ontstaan bij het betrokken bedrijf vanwege inkomstenderving. Er moet ca. € 6,5 mln. schadevergoeding worden betaald. De schadeafwikkeling is in overleg met de provincie Noord Brabant en de gemeente Maasdonk uitgevoerd;

  • Aanpassingen in kasritmes op de operationele doelstelling 12.02 waar het GVO (Groot Variabel Onderhoud) project Galecopperbrug in de A12 bij Utrecht vertraging heeft opgelopen. Verder zijn betaalritmes op DBFM-contracten (Design, Build, Finance, Maintain) aangesloten op de laatste kasinzichten; bijvoorbeeld bij tunnels op grond van het gepasseerd aantal voertuigpassages en bij de A15 Maasvlakte-Vaanplein (Regio Rijnmond) met name door een bijstelling van de verwachte uitgaven in de tijd voor mobiliteitsmanagement en risico's voor de opdrachtgever op basis van voortschrijdend inzicht;

  • Het plaatsen van het geluidscherm bij de A2 Leidsche Rijntunnel loopt mee in het onderhoudscontract. Budget wordt overgeheveld uit het programmabudget Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) op 12.03 naar 12.02;

  • Verwerking van de ontvangsten: Een tegenvaller van € 4,5 mln. op het project A12 Den Haag – Gouda benutting doordat onvoldoende rekening is gehouden met naar rato verdeling van een aanbestedingsmeevaller op dit project tussen het Rijk en de regio; een meevaller op het project A74 Venlo (€ 2,4 mln.), waar op verzoek van derden (Koninklijke Marechaussee, gemeente Venlo en Waterschap) aanvullende maatregelen zijn uitgevoerd;

  • Een overboeking naar de door middel van dit wetsvoorstel onder dit begrotingsartikel ingevoegde nieuwe operationele doelstelling 12.07 Investeringsruimte voor de verwerking van mee- en tegenvallers.

6. Ontvangstenverschuivingen Hoofdwegennet

Deze mutatie betreft een kasschuif van ca. € 258 mln. op de ontvangstenraming uit 2013 naar latere jaren omdat de ontvangsten later binnen komen dan begroot, wat vooral wordt veroorzaakt door vertragingen in de realisatie van de diverse projecten.

Dit betreft voornamelijk de projecten A4/9 Badhoevedorp, A4 Delft – Schiedam, A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem – Noord en de A1/6/9 Schiphol/Amsterdam – Almere. Deze lagere ontvangsten worden binnen het begrotingsartikel ingepast.

7. Ontvangstenverschuivingen Hoofdvaarwegennet

Op de ontvangsten ramingen bij dit artikel worden budgettair neutrale verschuivingen bij enkele projecten voorgesteld, omdat de verwachting is dat de ontvangsten later zullen worden gerealiseerd dan begroot. Dit heeft met name betrekking op het project Verbreding Wilhelminakanaal Tilburg. Ook hier wordt de verschuiving binnen het begrotingsartikel ingepast.

8. Desaldering Hoofdwegennet

Deze ontvangsten-/uitgavenmutatie betreft een saldopost en kan worden gevonden op de volgende projecten:

  • Bijdragen van € 35 mln. in het jaar 2022 van de regio in de A2 Het Vonderen – Kerensheide (voorheen de A2 Maasbracht – Geleen);

  • Een bijstelling van de raming met bijna € 198 mln. in het jaar 2020 op het project A1/6/9 Schiphol/Amsterdam – Almere vanwege diverse wijzigingen in de bijdragen van derden en de scope van het project;

  • Hogere ontvangsten van voornamelijk de provincie Groningen als bijdrage in de aanleg van het klaverblad in de N33 Assen – Zuid alsmede enkele kleinere bijdragen van de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle (N35 Zwolle – Wijthmen) en bijdragen in de realisatie van projecten die in het kader van Beter Benutten worden uitgevoerd.

9. Desaldering Spoorwegen

In de begroting is voor de ontvangsten van de High Speed Alliance B.V (HSA) uitgegaan van de netto ontvangst (HSL-heffing). De oude betalingsregeling tussen de Staat, ProRail en de HSA is echter gecontinueerd. Dit houdt in dat HSA de bruto concessievergoeding aan de Staat overmaakt en dat de Staat de gebruiksvergoeding doorbetaald aan ProRail (in 2013 € 15 mln. en in 2014 € 10 mln.).

Voorts leidt de vaststelling van de subsidie aan Prorail over 2011 tot een terugvordering van € 77,8 mln. en wordt een hogere ontvangst van € 1 mln. van Regionet verwacht.

10. Desaldering Regionaal, lokale infrastructuur

Deze mutatie betreft een bijdrage van de provincie Noord-Holland voor de N201 met betrekking tot werkzaamheden in het kader van aansluitingen van die weg aan de A4.

11. Desaldering Hoofdvaarwegennet

Deze desalderingspost (hogere ontvangsten/uitgaven) van per saldo ca. € 0,8 mln. bestaat uit de volgende posten:

  • Een bijdrage van de regio in benuttingsmaatregelen bij de Zuid – Willemsvaart vanaf Veghel doorlopende naar het Wilhelminakanaal tot de aansluiting met het Beatrixkanaal bij Eindhoven (in totaal ruim € 11 mln. waarvan € 2 mln. in 2013);

  • De nog te realiseren ontvangst van het Belgische aandeel in de bouw van de Schelderadarketen – Noord. De bouwkosten hiervan zijn aanzienlijk goedkoper geworden omdat op de wal wordt gebouwd in plaats van op zee (bijna € 6,2 mln. in 2014);

  • Een regio-bijdrage aan het toekomstvast maken van de bouw van de nieuwe brug in de N279 over de Zuid Willemsvaart (Maas – Berlicum) conform de actuele projectscope en de gesloten bestuursovereenkomst alsmede nadere afspraken met derden over de uitvoering van het Tracébesluit en een bijstelling van de initiële bijdragen (in totaal ca. € 20,1 mln. waarvan ca. € 12,3 mln. in 2013);

  • Het MIRT-project Zuid Willemsvaart, sluizen 4, 5 en 6 is in 2010 opgeleverd. Er rest nog een zeer geringe uitgave in 2013, het uitgavenbudget in 2014 kan dan ook in z’n geheel worden afgeboekt. De nog open staande regiobijdrage van € 13,5 mln. op het project komt te vervallen en kan worden verrekend met de lagere uitgaven. Het project krijgt een vervolg in de beter benutten-maatregelen op de Zuid-Willemsvaart zoals hierboven toegelicht.

12. Desaldering Megaprojecten Verkeer- en Vervoer

Dit betreft voornamelijk een correctie van een bijdrage van het Hoogheemraadschap Delfland, die in een eerder jaar als desaldering op het deelproject Natuurcompensatie van PMR ten onrechte is aangebracht en derhalve niet zal worden gerealiseerd.

13. Aanvullende post Regionaal Spoor

Voor regionaal spoor wordt € 25 mln. opgevraagd uit de aanvullende post om dit, waar mogelijk, al in 2013 te besteden aan de volgende lijnen: Valleilijn (Barneveld – Ede), Arnhem – Doetinchem, Zwolle – Wierden en Arnhem – Elst Tiel.

Overige begrotingsmutaties

14. Beter Benutten

In het Regeerakkoord is een van de peilers van het vervoerbeleid het Beter Benutten van infrastructuur. Er wordt daarom € 300 mln. extra budget gereserveerd om multimodaal Beter Benutten een impuls te geven. Vanwege het multimodale karakter van deze uitgaven worden in de begroting de budgetten voor Beter Benutten, voor zover nog niet verplicht aan een sector, gepresenteerd op de door middel van dit wetsvoorstel onder begrotingsartikel 18 ingevoegde nieuwe operationele doelstelling 18.02 Beter Benutten.

15. BenO/Vervanging

In bijlage 4.2 van de begroting Infrastructuurfonds 2012 is aangegeven hoe de door RWS vastgestelde niet gedekte beheer- en onderhoudsproblematiek van € 4,8 miljard (voor de drie onderscheiden infrastructurele hoofdnetwerken) tot en met 2020 wordt aangepakt. Eén van de getroffen maatregelen was het reserveren van middelen in de periode na 2020. In de Voorjaarsnota worden middelen ten behoeve van Beheer en Onderhoud en Vervanging, via een kasschuif met het budget voor de Planuitwerking, naar de juiste jaren gebracht.

16. Verschuiving modaliteiten 2013

Om voor alle modaliteiten tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen alle modaliteiten in het Infrastructuurfonds noodzakelijk.

17. Omzetting inhuur naar ambtelijk personeel

RWS investeert in de Informatievoorzieningfunctie en heeft geconstateerd dat er een te grote afhankelijkheid bestaat van externe fte's en dat een kwaliteitsimpuls nodig is op specifieke Informatie Voorziening terreinen (industriële automatisering, beveiliging). Daarom vindt de komende jaren een omzetting plaats van 174 fte's inhuur naar 250 ambtelijke fte's. De middelen, die structureel vrijvallen als gevolg van efficiencyvoordelen door deze omzetting, zijn vooralsnog gereserveerd bij beheer en onderhoud wegen ten behoeve van de naleving van de geluidsproductieplafonds van SWUNG (Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid). Deze nieuwe beheer- en onderhoudskosten komen voort uit de per 1 juli 2012 gewijzigde geluidwetgeving voor rijkswegen die is opgenomen in de Wet milieubeheer. Daarnaast is een reservering getroffen van € 3 mln. voor te nemen nalevingsmaatregelen in 2013.

18. Interne verschuivingen binnen Spoorwegen

Dit betreft diverse verschuivingen binnen artikel 13 Spoorwegen tussen aanleg en de overige artikelonderdelen. Het betreft met name:

  • In het kader van de aanbevelingen uit het rapport van de Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor (Kamerstukken II, 2011–2012, 32 707, nr. 9) is er een overboeking tussen de operationele doelstellingen 13.02 en 13.03 voor de Almere poort (2e fase herstelplan);

  • De door ProRail in december 2012 afgeloste lening zal niet worden geherfinancierd, maar via schuldreductie in 2013 met ProRail worden verrekend (€ 32 mln.). Dit leidt tot lagere rente-uitgaven in 2014–2028. Hiertoe wordt een boeking tussen de operationele doelstelling 13.02 en 13.07. Tevens is in de begroting 2013 rekening gehouden met een rentebedrag van exact € 15 mln. (excl. 21% BTW) per jaar. Uit het definitieve beheerplan van ProRail voor 2013 (en verder) blijkt dat het om € 15,617 mln. (excl. 21% BTW) gaat. Dit vergt een overboeking tussen 13.02 en 13.07;

  • Er wordt een lening tussen aanleg en Beheer en Instandhouding aangebracht in 2013 van € 45 mln. Hiermee wordt aangesloten op de behoefte van ProRail (Beheerplan).

    Door middel van dit wetsvoorstel wordt verder voorgesteld onder dit begrotingsartikel de nieuwe operationele doelstelling 13.08 Investeringsruimte in te voegen voor de verwerking van mee- en tegenvallers.

  • Het aanlegprogramma bestaat deels uit projecten waarvoor richting ProRail meerjarige subsidiebeschikkingen zijn afgegeven (IenM is hiermee een juridische verplichting jegens ProRail aangegaan). ProRail stuurt IenM voor deze projecten ieder kwartaal voorschotten/afrekeningen op basis van de werkelijke voorgang van de werkzaamheden. Tot 1 oktober 2012 waren deze facturen inclusief 19% BTW en vanaf 1 oktober 2012 inclusief 21% BTW. Deze BTW-stijging vormt een component van de IBOI 2013. Om te voorkomen dat de BTW stijging ten koste zou gaan van de projecten, is besloten de BTW stijging voor die projecten waarvoor een juridische verplichting is aangegaan vooruitlopend op de IBOI te compenseren. Bij het uiteindelijk op prijspeil 2013 brengen van het programma zal deze BTW-compensatie verrekend worden met de IBOI.

19. Interne verschuivingen binnen Hoofdvaarwegennet

Dit betreft diverse verschuivingen binnen artikel 15 Hoofdvaarwegen tussen aanleg en de overige artikelonderdelen. Het betreft:

  • Aanpassingen van kasritmes op 12.02, bijvoorbeeld naar de juiste jaren doorschuiven van teruggaaf van BTW uit het BTW Compensatiefonds (BCF) in het kader van de Friesch-Groningsche kanalen alsmede actualisatie van GVO projecten;

  • Tegenvaller (€ 0,2 mln.) op GVO project Kanaal Gent – Terneuzen, baggeren en oevers en sluizen, dat bijna is afgerond;

  • Het Groot Variabel Onderhoudsproject «Maas: baggeren en kunstwerken» op 13.02 is afgerond. De meevaller van € 0,3 mln. wordt verwerkt op 13.03;

  • Een overboeking naar de door middel van dit wetsvoorstel onder dit begrotingsartikel ingevoegde nieuwe operationele doelstelling 15.07 Investeringsruimte voor de verwerking mee- en tegenvallers.

20. Interne verschuivingen binnen Hoofdvaarwegennet

Dit betreft een verschuiving binnen Hoofdvaarwegen tussen aanleg en NomO-AOV voor de jaren 2016–2017.

21. Apparaattaakstelling Rutte II

In de jaren 2016 en later is een deel van de taakstelling op het apparaat uit het regeerakkoord ten laste van het Infrastructuurfonds gebracht. Deze taakstelling heeft niet alleen betrekking op de activiteiten die verricht worden voor het Infrastructuurfonds, maar hebben tevens betrekking op de activiteiten voor het Deltafonds. Op basis van een nadere uitwerking in concrete maatregelen zal in een later stadium nog een herverdeling plaats vinden.

22. Overboeking binnen Infrastructuurfonds

Het budget ten behoeve van de Beschikking Container Transferium Alblasserdam is verlaagd als gevolg van een gereduceerde terminalvariant. Het vrijvallende bedrag wordt overgeboekt naar Hoofdvaarwegennet waaruit destijds dekking is geleverd.

23. Aanvullende post OV en Spoor

In de startnota van het Kabinet Rutte II is besloten om de aanvullende post te betrekken bij de invulling van de taakstelling uit het regeerakkoord Rutte II en dat deze bij Voorjaarsnota structureel wordt toegevoegd. Er is voor gekozen om deze afspraak nader in te vullen door de helft (€ 50 mln. per jaar vanaf 2014) van deze middelen toe te voegen aan de BDU en de andere helft in te zetten voor de IenM uitgaven met betrekking tot openbaar vervoer en spoor. De inzet van € 50 mln. per jaar door IenM is nodig om na de inpassing van de bezuinigingen de regeerakkoord prioriteiten op een verantwoorde manier in te passen.

24. Taakstelling Rutte I en II (Investeringsbrief)

In het aanvullende regeerakkoord Rutte II is besloten tot een additionele taakstelling op het infrastructuurfonds van € 250 mln. per jaar vanaf het jaar 2014. Deze extra bezuiniging is bij Voorjaarsnota ingevuld. Naast deze extra bezuiniging resteerde de invulling van de zogenoemde «minregels» op het Infrastructuur in de periode 2014–2023 uit het begrotingsakkoord (€ 300 mln. per jaar). Het Kabinet heeft indertijd vanwege haar demissionaire status besloten om in de begroting voor 2013 voor de periode 2014–2023 deze minregels op hoofdlijnen te verwerken. Inmiddels heeft besluitvorming plaatsgevonden over de (nadere) invulling van beide taakstellingen (Kamerstukken II, 2012/2013, 33 400 a, nr. 48) en is deze besluitvorming in dit wetsvoorstel budgettair verwerkt.

Licence