Base description which applies to whole site

2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2013

Bij de start van het Kabinet-Rutte-Asscher is het BKZ voor de periode 2013–2017 vastgesteld (Startnota vergaderjaar 2012–2013 (TK 33 400, nr. 18)). Het BKZ is het kader waarbinnen de zorguitgaven moeten blijven in overeenstemming met de afspraken in het kabinet. De BKZ-uitgaven bestaan uit de zorguitgaven op grond van de Zvw en de AWBZ. Een deel van de begrotingsuitgaven van VWS wordt ook toegerekend aan het BKZ. Tot deze categorie horen een deel van de uitgaven aan de zorgopleidingen, de uitgaven aan algemene tegemoetkomingen in het kader van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) en de uitgaven voor zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland. Deze uitgaven worden op de VWS-begroting verantwoord. Verder vallen onder de BKZ-uitgaven middelen die via andere begrotingshoofdstukken beschikbaar komen. Het gaat hierbij om de middelen die via het Gemeentefonds worden uitgekeerd aan gemeenten voor uitgaven voor huishoudelijke hulp in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Ten slotte zijn er bedragen gereserveerd op de aanvullende post voor onder meer loon- en prijsbijstelling voor de begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven.

Er is een bruto en netto-BKZ. Het brutoBKZ betreft het totaal van de hierboven beschreven uitgaven. Het netto-BKZ is het brutoBKZ minus de eigen bijdragen (bijvoorbeeld het gerealiseerde verplicht eigen risico).

Tabel 1 laat de ontwikkeling zien van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven over de 1e suppletoire begroting 2013.

Tabel 1 Ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven 2013 (bedragen x € 1 miljoen)
 

2013

1. BKZ Startnota

66.181

2. Prijs- nationale bestedingen

– 368

3. IJklijnmutaties

– 5

4. BKZ stand 1e suppletoire begroting 2013

65.8091

5. Netto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013

65.680

6. Overschrijding van de netto-BKZ-uitgaven t.o.v. het BKZ stand 1e suppletoire begroting 2013 (6=5–4)

– 129

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ

1

Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal

Het BKZ verandert gedurende een kabinetsperiode in principe niet meer, afgezien van de nominale bijstellingen en ijklijnmutaties. De nominale bijstelling is het aanpassen van het kader aan de ontwikkeling van de prijs nationale bestedingen (pNB). Hierdoor beweegt het kader mee met een hogere of lagere prijsontwikkeling. Het BKZ is ten opzichte van de Startnota als gevolg van de nominale ontwikkelingen met € 368 miljoen verlaagd. Als gevolg van de ijklijnmutaties is het BKZ met € 5 miljoen verlaagd. De netto BKZ-uitgaven zijn ten tijde van de 1e suppletoire begroting 2013 gedaald (zie tabel 3). Hierdoor is het BKZ met € 129 miljoen onderschreden.

Tabel 2 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het BKZ in 2013 vanaf de stand vastgesteld bij Startnota. Sinds de Startnota is het kader onderschreden met € 129 miljoen.

Tabel 2 Kadertoets BKZ 2013 (bedragen x € 1 miljoen)
 

2013

Kadertoets BKZ Startnota

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

– 129

Kadertoets BKZ 1e suppletoire begroting 2013

– 129

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ

Licence