Base description which applies to whole site

2.1 De beleidsartikelen

Beleidsartikel 1 Raad van State

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand

vastgestelde

begroting

2015

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Verplichtingen:

59.034

59.530

– 614

58.916

           

Uitgaven:

59.034

59.530

– 614

58.916

           

1.3

Raad van State

59.034

59.530

– 614

58.916

           

Ontvangsten:

1.950

1.996

250

2.246

Toelichting

1.3. Raad van State

Meerkosten Crisis- en herstelwet

Met de Minister van lnfrastructuur & Milieu is onlangs overeengekomen dat de Raad van State in 2015 en in 2016 met een jaarlijks bedrag van € 0,7 mln. gecompenseerd wordt voor de meerkosten van het in het kader van de Crisis- en herstelwet versneld afdoen van beroepen.

Bijstelling Hoger Beroep Vreemdelingenzaken

De bekostigingssystematiek van de Vreemdelingenkamer van de Afdeling bestuursrechtspraak voorziet in een nacalculatie van de kostprijs per zaak bij gelegenheid van de Najaarsnota. Deze nacalculatie is gebaseerd op de raming van het aantal zaken dat in het lopende begrotingsjaar zal worden afgedaan. Dit aantal is thans geprognosticeerd op 5.600. Deze prognose leidt tot een verlaging van de uitgavenraming met € 2,1 mln.

Programma KEI

De Raad van State werkt nauw samen met programma Kwaliteit en Innovatie (KEI) Rechtspraak, de Hoge Raad en het Ministerie van Veiligheid en Justitie teneinde de digitalisering van de procesgang gelijk op te laten lopen. De Raad van State dient in het kader van deze opdracht dit jaar een webportaal te bouwen, dat het digitaal procederen mogelijk moet maken. De rechtspraak, de Raad van State en de Hoge Raad ontwikkelen in dat kader een digitale koppeling tussen hun organisaties, de zogenaamde Digitale Dossier Overdracht, om de uitwisseling van digitale informatie mogelijk te maken. De extra uitgaven ten behoeve van de ontwikkeling van het webportaal en de koppeling bedragen voor de Raad van State € 1,5 mln.

Beleidsartikel 2 Algemene Rekenkamer

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand

vastgestelde

begroting

2015

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Verplichtingen:

28.750

28.697

105

28.802

           

Uitgaven:

28.750

28.697

105

28.802

           

2.1

Recht- en doelmatigheidsbevordering

28.750

28.697

105

28.802

           

Ontvangsten:

1.217

1.217

0

1.217

Beleidsartikel 3 De Nationale ombudsman

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand

vastgestelde

begroting

2015

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Verplichtingen:

15.461

15.604

1.031

16.635

           

Uitgaven:

15.461

15.604

1.031

16.635

           

3.1

Reguliere klachten

13.288

13.431

904

14.335

           

3.2

Klachten van lagere overheden

2.173

2.173

127

2.300

           

Ontvangsten:

2.189

2.189

1.181

3.370

Toelichting

Desalderingen

Artikel 3.1 Reguliere klachten

Voor het uitvoeren van een aantal taken ontvangt de Nationale ombudsman budget middels de ontvangstenkant.

Hier staan uitgaven tegenover, daarom vindt er een evenredige ophoging aan de uitgavenkant plaats. Dit geldt voor de uitvoering van taken voor Caribisch Nederland, huisvesting van het Adviespunt Klokkenluiders en subsidies voor het afronden van projecten in Marokko, Tunesië en Indonesië.

Beleidsartikel 4 Kanselarij Nederlandse Orden

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand

vastgestelde

begroting

2015

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Verplichtingen:

3.975

4.814

– 453

4.361

           

Uitgaven:

3.975

4.814

– 453

4.361

           

4.1

Apparaat

2.368

3.207

– 457

2.750

           

4.2

Decoraties

1.602

1.602

4

1.606

           

4.3

Riddertoelagen

5

5

0

5

           

Ontvangsten:

29

29

0

29

Toelichting

Artikel 4.1. Apparaat

De Kanselarij der Nederlandse Orden maakt gebruik van een in 2001 gebouwd ICT-systeem voor de aanvraag van decoraties (DAISY). Dit systeem wordt in de periode 2015–2017 vervangen. Een deel van het budget van dit jaar € 0,4 mln. wordt dit jaar niet uitgegeven wegens vertraging en wordt doorgeschoven naar 2016.

Beleidsartikel 6 Kabinet Gouverneur Aruba

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand

vastgestelde

begroting

2015

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Verplichtingen:

1.795

1.813

168

1.981

           

Uitgaven:

1.795

1.813

168

1.981

           

6.1

Apparaat

1.795

1.813

168

1.981

           

Ontvangsten:

60

60

0

60

Beleidsartikel 7 Kabinet Gouverneur Curaçao

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand

vastgestelde

begroting

2015

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Verplichtingen:

2.735

2.763

277

3.040

           

Uitgaven:

2.735

2.763

277

3.040

           

7.1

Kabinet Gouverneur Curaçao

2.735

2.763

277

3.040

           

Ontvangsten:

200

200

0

200

Beleidsartikel 8 Kabinet Gouverneur St. Maarten

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand

vastgestelde

begroting

2015

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Verplichtingen:

2.058

2.078

20

2.098

           

Uitgaven:

2.058

2.078

20

2.098

           

8.1

Kabinet Gouverneur St. Maarten

2.058

2.078

20

2.098

           

Ontvangsten:

50

50

0

50

Licence