Base description which applies to whole site

5. De agentschappen

Dienst Landelijk Gebied (DLG)

Suppletoire begroting 2015 (Tweede suppletoire begroting),

Als gevolg van overleg tussen EZ en de provincies over de uitwerking van het Onderhandelingsakkoord decentralisatie natuur van september 2011 zijn op 1 maart 2015 400 fte’s van de Dienst Landelijk Gebied (DLG) overgegaan naar de provincies. Op die datum zijn ook 132 fte’s van DLG overgegaan naar RVO voor het uitvoeren van de rijksopdrachten in het landelijk gebied.

Sinds 1 maart 2015 voert DLG geen primaire activiteiten meer uit. Vanaf deze datum zijn alleen nog afrondende activiteiten verricht als het opleveren van huurpanden en het afsluiten van projecten. Omdat is besloten het agentschap DLG met ingang van 1 juli 2015 op te heffen, is een jaarrekening over het eerste halfjaar van 2015 opgesteld. In de suppletoire begrotingsstaat inzake de agentschappen zijn de mutaties bij de 2e suppletoire begroting gebaseerd op de realisaties over het eerste halfjaar 2015. De jaarrekening van DLG over het eerste halfjaar wordt opgenomen in het jaarverslag van EZ over 2015.

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

Suppletoire begroting 2015 (Tweede suppletoire begroting),

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)

 

Oorspronkelijk

vastgestelde begroting

Mutaties

Mutaties

Totaal geraamd

(+of–) 1e suppletoire begroting

(+of–) 2e suppletoire begroting

Baten

       

Omzet moederdepartement

133.988

1.798

– 7.969

127.817

Omzet overige departementen

79.494

2.164

– 784

80.874

Omzet derden

72.900

16.310

291

89.500

Rentebaten

25

0

0

25

Bijzondere baten

0

7.500

200

7.700

Vrijval voorzieningen

0

0

100

100

Totaal baten

286.407

27.772

– 8.163

306.016

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– Personele kosten

192.777

4.278

4.861

201.915

Waarvan eigen personeel

176.796

7.002

2.109

185.906

Waarvan externe inhuur

15.981

– 2.724

2.752

16.009

– Materiele kosten

83.485

24.117

– 248

107.354

Waarvan apparaat ICT

0

0

0

Waarvan Bijdrage aan SSO's

38.600

264

556

39.419

Rentelasten

541

0

– 206

335

Afschrijvingskosten

– Materieel

6.579

0

– 1.124

5.455

Waarvan apparaat ICT

0

0

0

– Immaterieel

4.702

0

– 346

4.357

Overige lasten

– dotaties voorzieningen

500

0

0

500

– bijzondere lasten

0

0

0

Totaal lasten

288.584

28.395

2.937

319.916

         

Saldo van baten en lasten

– 2.177

– 623

– 11.100

– 13.900

Toelichting op de baten

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement is naar verwachting € 8 mln lager dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de uitgaven voor de uitvoering van het Plan van Aanpak (PvA) € 6,4 mln achter blijven bij het beschikbare budget. Dit betreft vooral uitgaven voor de ICT-modernisering, die later plaatsvinden dan bij het opstellen van het PvA was voorzien. Het resterende verschil ad € 2 mln is het gevolg van niet gerealiseerde activiteiten met name omtrent registratie dierproeven, eliminatieacties exoten, voorbereiding nieuwe meststelsel, Q-bank en overgenomen PBO-taken ad € 1 mln. Daar staat een budgetverhoging tegenover voor loon- en prijsbijstelling 2015 ad € 1,6 mln. Voorts heeft een verschuiving van € 0,2 mln plaatsgevonden naar bijzondere baten.

Omzet overige departementen

De omzet overige departementen valt € 0,8 mln lager uit als gevolg van vertraging in de uitvoering van onderzoeksprojecten RIVM voor € 0,5 mln en € 0,3 mln als gevolg van het niet geheel realiseren van activiteiten omtrent projectplan veiligheid.nl, openbaarmaking en ruimte inbouwen voor incidenten.

Omzet derden

De omzet derden valt naar verwachting € 0,3 mln hoger uit dan begroot als gevolg van € 2,4 mln hogere retributies, € 0,4 mln hogere overige baten, een correctie van – € 1 mln op de omzet retributies voorgaand boekjaar en een bijstelling van de KDS-retributies/prognose van – € 1,5 mln. De bijstelling van de KDS-retributies/prognose heeft geen invloed op het resultaat.

Bijzondere baten

Onder de post bijzondere baten wordt de bijdrage van het moederdepartement voor ICT verantwoord die geen relatie heeft met de productie van de NVWA. In verband hiermee vindt een verschuiving plaats van de omzet moederdepartement naar de bijzondere baten voor € 0,2 mln.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De kosten van eigen personeel stijgen met € 2,1 mln. Dit is het saldo van enerzijds de (netto) kosten voor de remplaçantenregeling ad € 7,5 mln en de CAO-stijging van € 2 mln en anderzijds lagere kosten als gevolg van een vrijval ten gunste van de salariskosten van de afbouw ploegentoeslag en verlofuren ad € 2 mln. Daarnaast vallen de personele kosten € 5,4 mln lager uit als gevolg van een vertraagde invulling van vacatures, die merendeels zijn ontstaan door het gebruik van de remplaçantenregeling. Mede hierdoor kan de voorgenomen productie niet volledig worden gerealiseerd.

De kosten voor inhuur externen zijn € 2,8 mln hoger dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door tijdelijke inhuur voor het PvA en verbetering van de bedrijfsvoeringproces.

Materiële kosten

De totale materiële kosten dalen met € 0,2 mln.

De algemene materiële kosten dalen met € 1,3 mln, de bureaukosten met € 0,2 mln en als gevolg van een onttrekking aan de voorziening leegstand dalen de huisvestingskosten met € 1,4 mln.

Hier staat tegenover dat de automatiseringskosten met € 1,9 mln, de overige huurkosten met € 0,3 mln en de specifieke materiële kosten met bijna € 0,5 mln stijgen.

Waarvan bijdrage aan SSO’s

De bijdrage aan SSO’s stijgen met € 0,6 mln ten opzichte van de begroting. Dit is het gevolg van een stijging van de automatiseringskosten (€ 1,9 mln) en een lagere bijdrage aan het Rijksvastgoedbedrijf voor € 1,4 mln.

Rentelasten

De rentelasten vallen als gevolg van lagere investeringen in 2014 en de lage rentetarieven € 0,2 mln lager uit.

Afschrijvingskosten

De materiële afschrijvingskosten zijn, met name door lagere investeringen in dienstauto’s, € 1,1 mln lager dan begroot.

De immateriële afschrijvingskosten zijn als gevolg van vertraagde systeemontwikkeling € 0,3 mln lager.

Vermogensontwikkeling inclusief onverdeeld geprognosticeerd resultaat 2015

(in € 1.000)

2011

2012

2013

2014

2015

1

Eigen vermogen per 01/01

3.661

3.920

3.859

10.248

2.666

2

Saldo van baten en lasten

259

– 61

665

– 7.582

– 13.900

3

Directe mutaties in het EV:

         

3a

Uitkering aan moederdepartement

0

0

 

0

0

3b

Bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen

0

0

 

0

19.400

3c

Overige mutaties

0

0

5.724

0

0

Eigen vermogen per 31/12

3.920

3.859

10.248

2.666

8.166

Toelichting

Gezien de beperkte omvang van het eigen vermogen en het voorziene negatieve exploitatieresultaat in 2015 heeft het moederdepartement besloten om het eigen vermogen middels een eenmalige dotatie te versterken met € 19,4 mln.

Kasstroomoverzicht

Bedragen x € 1.000
 

Omschrijving

– 1

– 2

– 3

(4)= (1)+(2)+(3)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+of–) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+of–) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2013

41.942

18.087

0

60.029

2.

Totaal operationele kasstroom

– 441

– 9.504

– 7.040

– 16.985

 

Totaal investeringen (-/-)

– 28.730

0

9.648

– 19.082

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

1.600

0

0

1.600

3.

Totaal investeringskasstroom

– 27.130

0

9.648

– 17.482

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

19.400

19.400

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 11.530

0

1.167

– 10.363

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

15.950

7.972

– 4.840

19.082

4.

Totaal financieringskasstroom

4.420

7.972

15.727

28.119

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2013 (=1+2+3+4)

18.791

16.555

18.335

53.681

Toelichting

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom is € 7 mln hoger ten opzichte van de 1e suppletoire begroting als gevolg van:

  • een negatiever saldo van baten en lasten – € 11,1 mln;

  • te hoge mutatie op de voorzieningen € 5,9 mln;

  • afschrijvingslasten – € 1,5 mln;

  • overige balansmutaties – € 0,3 mln.

Investeringskasstroom

De investeringen zijn € 9,6 mln lager als gevolg van vertraging bij de vernieuwing van het ICT-landschap € 6,1 mln en uitstel van uitbreiding van het aantal dienstauto’s € 3,5 mln.

Financieringskasstroom

De financieringskasstroom valt € 15,7 mln hoger uit. Dit is met name het gevolg van de eenmalige storting van € 19,4 mln door het moederdepartement. Doordat de investeringen in 2014 lager zijn uitgevallen dan begroot, vallen de aflossing op de leningen in 2015 eveneens met€ 1,1 mln lager uit. Door een geringere uitbreiding van het aantal dienstauto’s wordt voor € 3,5 mln minder aan leningen afgeroepen. Voor systeemontwikkeling wordt € 1,3 mln minder aan leningen afgeroepen.

Licence