Base description which applies to whole site

2.2 De productartikelen

Onder de tabellen «Budgettaire gevolgen van uitvoering» worden de slotwetmutaties op het niveau van het artikelonderdeel toegelicht. Dit rekening houdend met de normering zoals eerder met uw Kamer is gedeeld.

Als onderdeel van de artikelgewijze toelichting is in de verdiepingsbijlage per productartikel een meerjarige (voor de volledige looptijd van het fonds) begrotingsmutatietabel op artikelonderdeelniveau opgenomen. In deze tabel worden de mutaties vanaf de ontwerpbegroting 2015 weergegeven, waarbij de slotwetmutaties zijn verbijzonderd.

Artikel 12 Hoofdwegennet

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

12 Hoofdwegennet

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en

amendement

Mutaties 1e

suppletoire

begroting

Mutaties 2e

suppletoire

begroting

Mutaties

Slotwet

Realisatie

2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)=(1) t/m (5)

Verplichtingen

2.211.002

0

953.508

– 852.087

– 204.269

2.108.154

Uitgaven

2.293.979

0

– 129.479

222.305

6.864

2.393.669

Waarvan juridisch verplicht

100%

         

12.01 Verkeersmanagement

4.038

0

5.100

5.372

0

14.510

12.02 Beheer, onderhoud en vervanging

658.195

0

7.263

– 17.687

14.689

662.460

12.02.01 Beheer en onderhoud

427.979

0

0

5.595

0

433.574

12.02.04 Vervanging

230.216

0

7.263

– 23.282

14.689

228.886

12.03 Aanleg

723.322

0

– 152.840

65.012

– 17.206

618.288

12.03.01 Realisatie

612.938

0

– 67.677

71.189

– 16.161

600.289

12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

110.384

0

– 85.163

– 6.177

– 1.045

17.999

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

545.431

0

7.252

93.661

9.478

655.822

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

424.674

0

3.645

14.367

– 97

442.589

12.06.01 Apparaatskosten RWS

338.633

0

3.372

3.548

– 97

345.456

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

86.041

0

273

10.819

0

97.133

12.07 Investeringsruimte

– 61.681

0

101

61.580

0

0

12.09 Ontvangsten

533.670

0

130.229

– 40.449

– 30.524

592.926

12.02 Beheer, onderhoud en vervanging

De verhoging bij Slotwet van € 14,7 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een nadelig saldo zien van € 14,7 miljoen. Deze hogere uitgaven worden met name veroorzaakt door het project Brug bij Ewijk. Voor dit project zijn werkafspraken met de aannemer vastgelegd, waardoor de eerstvolgende termijn van betaling nog in 2015 heeft plaatsgevonden. Daarnaast is sprake van een hogere realisatie bij de tunnelprojecten Velsertunnel en Vervangingen en Investeringen Tunnels (VIT) II. Het nadelig saldo wordt in 2016 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

12.03 Aanleg

De verlaging bij Slotwet van € 17,2 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 17,2 miljoen. Deze lagere realisatie is het saldo van projecten met een hogere en een lagere realisatie. De hogere realisatie wordt met name veroorzaakt door het project A4 Delft/Schiedam. Projecten met een lagere realisatie zijn o.a. A7/A8 Spitsstrook, N18 Varsseveld en diverse kleine projecten. Voor een nadere (projectgewijze) toelichting wordt verwezen naar de toelichtingen bij de afzonderlijke MIRT-projecttabellen (bijlage 2.3b). Het voordelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Fasewisseling projecten

Het project A4 Vlietland-N14 is overgegaan van de planuitwerkingsfase (12.03.02) naar de realisatiefase (12.03.01).

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De verhoging bij Slotwet van € 9,5 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een nadelig saldo zien van € 9,5 miljoen. Deze hogere realisatie is het saldo van projecten met een hogere en een lagere realisatie. De hogere realisatie wordt met name veroorzaakt door het project A15 Maasvlakte-Vaanplein. De lagere realisatie wordt met name veroorzaakt door het project A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere. Voor een nadere (projectgewijze) toelichting wordt verwezen naar de toelichtingen bij de afzonderlijke MIRT-projecttabellen (bijlage 2.3b). Het nadelig saldo wordt in 2016 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

12.09 Ontvangsten

De verlaging bij Slotwet van € 30,5 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een nadelig saldo zien van € 30,5 miljoen. Deze lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt door de volgende projecten:

  • N35 Nijverdal-Wierden (€ 8,6 miljoen): dit betreft een aantal bijdragen die niet in 2015 zijn ontvangen, verwacht wordt dat deze in 2016 worden gerealiseerd. Het betreft de bijdrage van de provincie Overijssel voor het project N35 Combitunnel, de bijdrage van het Waterschap voor het Waterwingebied en een aanpassing van het betaalritme van de provincie Overijssel in het aandeel van dit project.

  • Programma Beter Benutten (€ 7,1 miljoen): de lagere ontvangsten zijn het gevolg van aanpassingen in de scope en planning van verschillende maatregelen.

  • A4 Burgerveen-Leiden (€ 6,4 miljoen): de bijdrage van de gemeente Zoeterwoude is niet in 2015 ontvangen. Deze betaling wordt in 2016 verwacht.

  • A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (€ 4,3 miljoen): de bijdrage van de gemeente Amsterdam is niet in 2015 ontvangen. Deze betaling wordt in 2016 verwacht.

  • A4 Dinteloord-Bergen op Zoom (€ 3,5 miljoen): de laatste bijdrage van de provincie Noord-Brabant is verlaagd in verband met de meevaller op dit project. Daarnaast zijn de vastgoedontvangsten minder dan verwacht door lopende procedures.

Het nadelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Verplichtingen

De lagere verplichtingen bij Slotwet worden met name veroorzaakt doordat afspraken met derden nog niet waren afgerond, het negatief bijstellen van aangegane verplichtingen, vertraging bij de onderhandelingen voor vastgoedtransacties en technische correcties.

Artikel 13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

13 Spoorwegen

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)=(1) t/m (5)

Verplichtingen

1.733.921

0

424.300

925.239

– 356.104

2.727.356

Uitgaven

2.387.881

0

153.966

– 485.751

– 56.111

1.999.985

Waarvan juridisch verplicht

100%

         

13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

1.240.257

0

23.543

– 39.404

1.126

1.225.522

13.03 Aanleg

952.335

0

57.549

– 383.278

– 1.569

625.037

13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer

662.580

0

78.046

– 199.855

– 334

540.437

13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer

65.436

0

28.440

– 36.586

1

57.291

13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer

210.246

0

– 54.113

– 132.659

– 1.033

22.441

13.03.05 Verk. en planuitw. goederenvervoer

14.073

0

5.176

– 14.178

– 203

4.868

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

147.026

0

37.097

– 27.936

– 23.902

132.285

13.07 Rente en aflossing

48.397

0

1

509

– 31.766

17.141

13.08 Investeringsruimte

– 134

0

35.776

– 35.642

0

0

13.09 Ontvangsten

232.720

0

36.170

– 27.010

– 1.028

240.852

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De verlaging bij Slotwet van € 23,9 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 23,9 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt doordat de afwikkeling van de zogenaamde tax-adjustments (belastingaanpassing) tussen IenM, Infraspeed en de Belastingdienst is vertraagd. De Belastingdienst heeft nog geen (definitieve) aanslagen opgelegd aan Infraspeed, waardoor er in 2015 minder is betaald dan was begroot. Het voordelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

13.07 Rente en aflossing

De verlaging bij Slotwet van € 31,8 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 31,8 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt doordat de compensatie door IenM aan ProRail inzake de door ProRail voorgefinancierde aflossing van een lening eind 2012 wordt doorgeschoven naar 2016. Eerst zal worden bepaald of deze compensatie nog noodzakelijk is. Het voordelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Verplichtingen

De lagere verplichtingen bij Slotwet worden met name veroorzaakt door:

  • Een lagere aanvraag door ProRail ten behoeve van beheer, onderhoud en vervanging voor het jaar 2016. De lagere aanvraag heeft betrekking op vervangingswerkzaamheden die worden doorgeschoven naar 2017 (€ 178 miljoen).

  • De verplichting Infraspeed bovenbouw is neerwaarts bijgesteld in verband met rentebijstellingen (€ 62 miljoen).

  • De compensatie door IenM aan ProRail inzake de door ProRail voorgefinancierde aflossing van een lening eind 2012 wordt doorgeschoven naar 2016. Eerst zal worden bepaald of deze compensatie nog noodzakelijk is (€ 32 miljoen).

  • Daarnaast is sprake van lagere verplichtingen op o.a. de projecten Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NANOV), AKI veiligheidsknelpunten, Kleine projecten goederen en Niet actief Beveiligde overwegen (NaBo's) (€ 86 miljoen).

Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

14 Regionaal, lokale infrastructuur

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)=(1) t/m (5)

Verplichtingen

67.024

0

372.027

– 432.330

– 3.727

2.994

Uitgaven

181.447

0

867

– 46.840

– 510

134.964

Waarvan juridisch verplicht

100%

         

14.01 Grote regionaal/lokale projecten

118.082

0

– 14.001

25.086

– 509

128.658

14.01.02 Planuitw.progr. Reg/lok

0

0

173

350

– 498

25

14.01.03 Realisatieprogr. Reg/lok

115.079

0

– 8.275

21.840

– 11

128.633

14.01.04 Investeringsruimte

3.003

0

– 5.899

2.896

0

0

14.02 Regionale Mob. Fondsen

0

0

0

0

0

0

14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid

63.365

0

14.868

– 71.926

– 1

6.306

14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten

47.158

0

14.502

– 55.353

– 1

6.306

14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen

0

0

0

0

0

0

14.03.03 RSP – ZZL: REP

16.207

0

366

– 16.573

0

0

14.09 Ontvangsten

0

0

– 610

610

844

844

14.09 Ontvangsten

De verhoging bij Slotwet van € 0,8 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 0,8 miljoen. Deze hogere ontvangsten worden veroorzaakt door een bijdrage van de provincie Noord-Holland in het deelproject aansluitingen A4 van de N201, voor het onder andere het aanbrengen van voorzieningen voor Dynamisch verkeersmanagement. Het voordelig saldo wordt in 2016 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Verplichtingen

De middelen voor de drie overige opgeheven plusregio's Stadsregio Amsterdam, Stadsgewest Haaglanden en Stadsregio Rotterdam worden uitgekeerd aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Stadsregio Amsterdam. Deze middelen worden conform de huidige systematiek toegekend als brede doeluitkering door IenM (zie beleidsartikel 25 Brede Doeluitkering). De beschikking voor het jaar 2016 werd eind 2015 afgegeven aan de decentrale overheden. Bij het opstellen van de Tweede suppletoire begroting was nog niet in alle gevallen bekend welke afspraken met welk kaseffect in 2016 moesten worden vastgelegd. Ten opzichte van de Tweede suppletoire begroting gaat het om het overboeken van € 3,6 miljoen Bleizo naar de BDU, waarmee de verplichtingenrealisatie lager is uitgevallen.

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

15 Hoofdvaarwegennet

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)=(1) t/m (5)

Verplichtingen

825.542

0

681.298

291.434

– 138.148

1.660.126

Uitgaven

883.428

0

13.214

– 2.754

– 22.273

871.615

Waarvan juridisch verplicht

98%

         

15.01 Verkeersmanagement

7.516

0

0

29

0

7.545

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

394.852

0

20.539

1.529

– 15.592

401.328

15.02.01 Beheer en onderhoud

175.541

0

13.577

19.748

– 526

208.340

15.02.04 Vervanging

219.311

0

6.962

– 18.219

– 15.066

192.988

15.03 Aanleg

251.126

0

– 7.725

– 26.184

– 6.661

210.556

15.03.01 Realisatie

201.604

0

16.094

– 17.188

– 4.190

196.320

15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

49.522

0

– 23.819

– 8.996

– 2.471

14.236

15.04 Geïntegreerde Contractvormen/PPS

0

0

0

700

– 21

679

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

246.589

0

400

4.517

1

251.507

15.06.01 Apparaatskosten RWS

222.769

0

400

2.324

0

225.493

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

23.820

0

0

2.193

1

26.014

15.07 Investeringsruimte

– 16.655

0

0

16.655

0

0

15.09 Ontvangsten

26.980

0

187.056

– 3.807

2.950

213.179

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

De verlaging bij Slotwet van € 15,6 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 15,6 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt doordat bij Vervanging en Renovatie op een aantal projecten minder is gerealiseerd door vertraging in de uitvoering. Dit betreft o.a. de projecten Koninginnesluis (door een aantal tegenvallers waaronder problemen met deuren en extra werkzaamheden) en Muntbrug (door problemen met landhoofden waardoor extra werkzaamheden moeten worden verricht). Het voordelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

15.03 Aanleg

De verlaging bij Slotwet van € 6,7 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 6,7 miljoen. Deze lagere realisatie is het saldo van projecten met een hogere en een lagere realisatie. De hogere realisatie wordt met name veroorzaakt de projecten Maasroute Modernisering fase 2 en Zeetoegang IJmond. De lagere realisatie bestaat uit diverse projecten met een geringe afwijking. Voor een nadere (projectgewijze) toelichting wordt verwezen naar de toelichtingen bij de afzonderlijke MIRT-projecttabellen (bijlage 2.3b). Het voordelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Fasewisseling projecten

Het project Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde is overgegaan van de planuitwerkingsfase (15.03.02) naar de realisatiefase (15.03.01).

Verplichtingen

De lagere verplichtingen bij Slotwet worden met name veroorzaakt doordat de contract close van de 3e Kolk Beatrixsluis niet meer in 2015 heeft plaatsgevonden. Daarnaast worden bij diverse projecten de geplande verplichtingen niet in 2015, maar in 2016 en latere jaren aangegaan en ook zijn bij een aantal projecten in voorbereiding de (partiële) uitvoeringsbesluiten nog niet genomen.

Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)=(1) t/m (5)

Verplichtingen

96.890

0

83.044

15.008

– 26.669

168.273

Uitgaven

143.740

0

42.919

– 70.605

– 33.725

82.329

Waarvan juridisch verplicht

1

         

17.01 Westerscheldetunnel

0

0

0

0

0

0

17.02 Betuweroute

5.055

0

3.910

– 7.826

– 361

778

17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid

614

0

9.819

– 9.520

– 530

383

17.03.01 Realisatie HSL-zuid

614

0

9.819

– 9.520

– 530

383

17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam

3.482

0

1.145

2.883

– 2.860

4.650

17.07 ERTMS

40.000

0

20.628

– 37.663

– 4.044

18.921

17.08 Zuidasdok

94.589

0

7.417

– 18.479

– 25.930

57.597

17.09 Ontvangsten

40.347

0

5.932

– 12.890

– 457

32.932

17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid

De verlaging bij Slotwet van € 0,5 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 0,5 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt door een onteigeningsprocedure en een nadeelcompensatie die nog niet tot afwikkeling zijn gekomen. Het voordelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam

De verlaging bij Slotwet van € 2,9 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 2,9 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt door het project Breeddiep. De betaling van een bijdrage in verband met de definitieve gunning was gepland in 2015, maar dit is niet tot betaling gekomen. Daarnaast zijn uitgaven in het kader van projectuitvoering en natuurcompensatie niet tot betaling gekomen. Het voordelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

17.07 ERTMS

Op dit artikelonderdeel vinden bij Slotwet in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verlaging van € 4,0 miljoen. Een verlaging als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 4,9 miljoen) met daartegenover een verhoging als gevolg van een EU subsidie (€ 0,9 miljoen).

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 4,9 miljoen. De kasuitgaven in 2015 voor ERTMS planuitwerkingsfase waren hoofdzakelijk gericht op de bekostiging van de inzet van de betrokken partijen ProRail, NS en specialistische ondersteuning door marktpartijen ten aanzien van proces- en systeemanalyse, spoortechniek en programmabeheersing. De lagere kasrealisatie is vooral het gevolg van het doorschuiven van de in 2015 voor NS geprognosticeerde uitgaven. Het voordelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

EU-subsidie

Dit betreft een ontvangen EU subsidie (tranche 2015).

17.08 ZuidasDok

De verlaging bij Slotwet van € 25,9 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 25,9 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt doordat de onderhandelingen over de aankoop van de parkeergarage vertraging hebben opgelopen. De hiervoor gereserveerde middelen worden doorgeschoven naar 2016. Het voordelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Verplichtingen

De lagere verplichtingen bij Slotwet worden met name veroorzaakt door het later aan NS verstrekken van de bekostigingsopdracht voor werkzaamheden ten behoeve van het programma ERTMS.

Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

18 Overige uitgaven en ontvangsten

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)=(1) t/m (5)

Verplichtingen

271.880

0

– 42.933

1.455

– 3.121

227.281

Uitgaven

272.602

0

– 29.072

– 4.737

– 2.904

235.889

Waarvan juridisch verplicht

100%

         

18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

0

0

0

0

0

18.02 Beter Benutten

49.872

0

– 42.450

– 7.417

– 5

0

18.03 Intermodaal vervoer

852

0

6.047

– 5.545

– 82

1.272

18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR)

0

0

1.909

0

– 1.908

1

18.05 Railinfrabeheer

0

0

1

– 1

0

0

18.06 Externe veiligheid

1.995

0

3.249

– 3.125

– 1.034

1.085

18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise

42

0

306

– 348

0

0

18.07.01 Nationale basisinform.voorz. en ov.uitgaven

42

0

168

– 210

0

0

18.07.02 Subsidies algemeen

0

0

138

– 138

0

0

18.08 Netwerkoverstijgende kosten

219.841

0

1.866

11.699

125

233.531

18.08.01 Apparaatskosten RWS

200.208

0

1.866

10.067

125

212.266

18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten

19.633

0

0

1.632

0

21.265

18.11 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

0

18.11.01 Programmaruimte

0

0

0

0

0

0

18.11.02 Beleidsruimte

0

0

0

0

0

0

18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging

0

0

0

0

0

0

18.12.01 Beheer en onderhoud

0

0

0

0

0

0

18.12.02 Vervanging

0

0

0

0

0

0

18.13 Tol gefinancierde uitgaven

0

0

0

0

0

0

18.14 Minregel: rentevrijval

0

0

0

0

0

0

18.09 Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

18.09.01 Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

18.09.02 Tolopgave

0

0

0

0

0

0

18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

0

24.165

0

1

24.166

18.04 Gebiedsgerichte aanpak

De verlaging bij Slotwet van € 1,9 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 1,9 miljoen. Deze lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat in het kader van de meerjarige afspraken RRAAM na de besluitvorming meer nadruk is komen te liggen op de opstart van de uitvoeringsfase en de rapportageplicht aan de Tweede Kamer in het kader van Groot-project status. De huidige budgetten worden ingezet voor (incidentele) onderzoeken die per jaar moeilijk zijn in te schatten. Het voordelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

18.06 Externe veiligheid

De verlaging bij Slotwet van € 1,0 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2015.

Saldo 2015

De Slotwet 2015 laat een voordelig saldo zien van € 1,0 miljoen. Deze lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat de gesprekken en onderhandelingen over de aankoop van woningen langer duren dan voorzien en deze zijn niet allemaal voor het einde van het jaar afgerond. Het voordelig saldo wordt in 2016 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Artikel 19 Bijdragen ten laste van begroting Hoofdstuk XII

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)=(1) t/m (5)

Ontvangsten

5.329.360

0

– 330.527

– 178.836

1.162

4.821.159

19.09 Ten laste van begroting IenM

5.329.360

0

– 330.527

– 178.836

1.162

4.821.159

Licence