Base description which applies to whole site

2.3 Agentschap DIENST PUBLIEK EN COMMUNICATIE

2.3.1 Begroting van baten en lasten

De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt bij de uitvoering ervan. Voor de communicatiediscipline is die uitvoering door het Rijk belegd bij het Agentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC). DPC is verantwoordelijk voor de uitvoering van gemeenschappelijke taken op het gebied van campagnemanagement, media-inkoop, beeldcentrum, communicatieadvies en -onderzoek, Communicatiediscipline op Rijksportaal, professionalisering, publieksvoorlichting en rijksoverheid.nl.

(x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Baten

             

Omzet moederdepartement

22.561

21.840

22.000

22.001

22.001

22.001

22.001

Omzet overige departementen

15.741

52.273

57.520

57.363

57.365

57.365

57.365

Omzet derden

491

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

104

0

0

0

0

0

0

Vrijval uit voorzieningen

145

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

13

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

39.055

74.113

79.520

79.364

79.366

79.366

79.366

               

Lasten

             

Apparaatskosten

             

– Personele kosten

11.753

11.386

11.703

11.613

11.613

11.613

11.613

waarvan eigen personeel

9.992

10.386

10.703

10.613

10.613

10.613

10.613

– waarvan externe inhuur

1.761

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

– Materiële kosten

27.728

62.727

67.817

67.751

67.754

67.754

67.754

– waarvan ICT

1.565

4.978

4.039

4.039

4.039

4.039

4.039

– waarvan bijdrage aan SSO's

0

0

0

0

0

0

0

               

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

0

0

0

0

0

0

0

Overige kosten

             

– dotaties voorzieningen

551

0

0

0

0

0

0

– bijzondere lasten

47

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

40.079

74.113

79.520

79.364

79.367

79.367

79.367

               

Saldo van baten en lasten

– 1.024

0

0

0

0

0

0

Toelichting:

Baten

Met de invulling van de taakstellingen is DPC een 100% gemeenschappelijke dienst. Dit houdt in dat DPC opdrachten uitvoert voor de gezamenlijkheid van de ministeries.

Omzet moederdepartement

Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor opdrachten voortkomend uit de uitvoering van collectieve taken voor de (in de VoorlichtingsRaad) samenwerkende departementen. Deze post bevat de bijdrage voor producten die gefinancierd worden vanuit de Taakbijdrage. Dit is een bijdrage die door alle ministeries in het verleden is overgeboekt naar het Ministerie van Algemene Zaken voor de uitvoering van het gemeenschappelijke communicatiebeleid.

Product

Omzet

per product

Inkoopadvies

624

Campagnes

1.795

Media-inkoop

14.493

Beeldmateriaal

339

Opleidingsprogramma's

375

Communicatieonderzoek

494

Rijksportaal

227

Vraagbeantwoording

789

Rijksoverheid.nl

1.060

Online advies

1.804

Totaal

22.000

Omzet overige departementen

Vanaf 2014 bevat de omzet tevens de media-inkoop van de overige departementen die via DPC plaatsvindt. Het gaat hierbij om een geraamd bedrag van ruim 50 miljoen in 2015 met name media-inkoop verricht door de departementen Infrastructuur en Milieu, Financiën, Defensie en Economische Zaken. Dit betreft dus geen reguliere bijdragen van de departementen. De kosten die hiermee samenhangen zijn terug te vinden binnen de materiële kosten.

Omzet derden

Naast de departementen en de daaronder ressorterende organisaties kunnen ook zbo’s, rwt’s, staatsdeelnemingen en sinds 1 januari 2013 weer medeoverheden gebruik maken van de dienstverlening op het gebied van media-inkoop en media-administratie.

Het aandeel in de totale mediaomzet van deze derden bedraagt ongeveer de helft van het totale volume. Door de bijdrage van deze derden in de omzet is DPC in staat betere tarieven te verkrijgen bij de media-exploitanten. Op deze manier draagt de omzet van deze derden bij aan lagere uitgaven voor de rijksoverheid voor de inkoop van mediaruimte.

Lasten

Personele kosten

De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. De toegestane formatie van DPC bedraagt in 2015 maximaal 146,6 fte.

Materiële kosten

Het grootste deel van de materiële kosten worden bepaald door de inkoop van mediaruimte.

De dienst is gehuisvest in panden van het Ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten. De huisvesting van Algemene Zaken maakt geen deel uit van het rijkshuisvestingsstelsel.

Saldo van baten en lasten

Verwacht resultaat is dat de kosten volledig gedekt worden door de opbrengsten.

2.3.2 Kasstroomoverzicht
(x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

1. Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)

23.071

18.717

18.717

18.717

18.717

18.717

18.717

2. Totaal operationele kasstroom

– 2.354

0

0

0

0

0

0

-/- totaal investeringen

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

3. Totaal investeringkasstroom

0

0

0

0

0

0

0

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 2.000

0

0

0

0

0

0

+/+ eenmalige storting door het moederdepartement

-/- aflossingen op leningen

+/+ beroep op leenfaciliteit

4. Totaal financieringskasstroom

– 2.000

0

0

0

0

0

0

               

5. Rekening-courant RHB 31 december (1+2+3+4)

18.717

18.717

18.717

18.717

18.717

18.717

18.717

Toelichting:

Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen).

Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen, terwijl deze middelen in het verleden neersloegen bij het door DPC ingeschakelde media bureau. Daarnaast zal het ultimo saldo van elk jaar in de toekomst vrij hoog zijn als gevolg van vaak relatief hoge media omzet in het vierde kwartaal wat ook leidt tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.

2.3.3 Overzicht doelmatigheidsindicatoren

In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.

Indicator

Norm 2013

Realisatie 2013

Norm 2014

Norm 2015

Saldo baten en lasten

0%

– 2,6%

0%

0%

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

Max. 144

141,1

Max. 146,6

Max. 146,6

Ziekteverzuimpercentage

5,5%

3,8%

5,5%

5,5%

Service niveau telefonie

80% binnen 40 sec.

81,6% binnen 40 sec.

80% binnen 40 sec.

80% binnen 40 sec.

Service niveau e-mail

95% binnen 48 uur

93,2% binnen 48 uur

95% binnen 48 uur

95% binnen 48 uur

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid telefonie

7,5

7,5

7,5

7,5

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid

7,0

7,4

7,0

7,0

e-mail

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid internet

7,0

7,3

7,0

7,0

Klanttevredenheid dienstverlening door Academie voor Overheidscommunicatie

7,5

8,0

7,5

7,5

Media-index RTV geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever.

10%

22,9%

25%

25%

Media-index Interactieve Media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling.

12%

24,3%

21%

21%

Media-index Print geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Dit voordeel betreft de verkregen korting op de tarieven vermeldt op de tariefkaart.

22%

37,0%

32%

32%

Licence