Base description which applies to whole site

2.7. Kansspelen

Een vergunningstelsel voor online kansspelen zorgt ervoor dat een belangrijk deel van de online spelers – we streven naar tenminste 80% – binnen deze kabinetsperiode veilig en verantwoord bij een aanbieder met een vergunning kan spelen. Aanbieders die in aanmerking willen komen voor een vergunning zullen aan strikte eisen moeten voldoen, onder andere op het gebied van verslavingspreventie. De bevoegdheden van de kansspelautoriteit zullen worden uitgebreid om een effectieve handhaving van illegaal aanbod mogelijk te maken. Het aanbieden van gokspelen is geen kerntaak van de overheid. Daarom zal Holland Casino in 2017 worden gesplitst en geprivatiseerd.

Ook worden er vanaf dat moment nieuwe aanbieders op de markt toegelaten. Daarnaast komt er een herziening van het vergunningstelsel voor de loterijen. De vergunningen worden nu onderhands gegund, hetgeen strijdig is met het Europees Recht. Het loterijstelsel is van grote maatschappelijke waarde. Het kabinet wil dan ook vanaf 2017 ruimte bieden aan nieuwe loterij initiatieven die het maatschappelijk belang centraal stellen, waarbij strikte voorwaarden worden gesteld om dat belang te waarborgen. De eind 2014 aflopende vergunningen worden tot die tijd voorlopig verlengd. Om de loterijen meer ruimte te geven voor innovatie wordt het verplichte afdrachtspercentage van de goede doelen loterijen verlaagd van 50% naar 40%. De afdrachten aan goede doelen blijven daarbij volgens de Goede Doelen Loterijen de komende jaren minimaal gelijk. De Staatsloterij en de Lotto onderzoeken of zij in de toekomst kunnen samenwerken.

Ook het Speelautomatenbesluit zal worden gemoderniseerd. Het besluit is verouderd en biedt weinig ruimte voor innovatie. Het is voor de kanalisatie van belang dat het legale aanbod voldoende attractief blijft. Minstens zo belangrijk is dat de sector kan (blijven) investeren in verslavingspreventie. Momenteel wordt er een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor de modernisering van het besluit. Op basis hiervan zullen beleidskeuzes worden gemaakt.

Om kansspelen op afstand wettelijk te reguleren is een wetsvoorstel opgesteld. De parlementaire behandeling wordt naar verwachting in 2015 afgerond. De AMvB wijziging voor de verlaging van het afdrachtspercentage voor goede doelen loterijen zal, afhankelijk van de voortgang van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel kansspelen op afstand, naar verwachting medio juli 2015 inwerking treden. Om de markt te openen voor nieuwe loterijinitiatieven en hiervoor strikte voorwaarden op te stellen, wordt ook een AMvB wijziging voorbereid. Deze wijziging zal op 1 januari 2017 inwerking treden. Een wetsvoorstel voor de herinrichting van de casinomarkt gaat in 2015 naar de Tweede Kamer. Het aangepaste Speelautomatenbesluit zal naar verwachting ook in 2015 aan beide Kamers worden voorgelegd.

Tot slot

De Beleidsagenda 2015 is een leidraad voor de komende regeerperiode. Daarin zal extra aandacht worden gegeven aan de beschreven zeven thema’s. De nationale veiligheid vraagt om intensieve aanpak van terrorisme en andere grensoverschrijdende criminaliteit. De nationale politie wordt verder uitgebouwd naar een nog effectiever opererend korps. De rechtsstaat wordt waar dat kan, versterkt. Asiel en migratie zullen blijvend aandacht vragen. De wet- en regelgeving rond kansspelen wordt aangepast aan deze tijd. Het slachtoffer komt meer centraal te staan. De vreselijke tragedie met vlucht MH17, waarbij 298 mensen zijn omgekomen, laat zien dat de zorg voor slachtoffers en nabestaanden een hoofdtaak is. De agenda geeft weer dat bovenal er een beleid gevoerd zal worden, waardoor Nederland beter functioneert, de leefbaarheid wordt verhoogd en merkbaar veiliger wordt. Wij zijn er van overtuigd dat de Beleidsagenda 2015 voor de komende periode een welkome houvast zal bieden.

Prestatie-indicatoren Veiligheidsagenda

In de Veiligheidsagenda hebben de Minister van Veiligheid & Justitie, het college van procureurs-generaal en de regioburgemeesters doelstellingen geformuleerd voor de periode 2015–2018. Deze Veiligheidsagenda is complementair aan de lokale Veiligheidsagenda’s. In onderstaande tabel worden de prestatie-indicatoren omtrent de belangrijkste thema’s gepresenteerd. De doelstellingen uit de Veiligheidsagenda volgen op de doelstellingen uit de landelijke prioriteiten 2011–2014, die in de begroting van voorgaande jaren zijn opgenomen. Voor een aantal doelstellingen geldt, dat de gehanteerde indicatoren zijn gewijzigd (High Impact Crimes, Ondermijnende en financieel-economische criminaliteit, cybercrime en kinderporno). Daarom is voor deze indicatoren geen realisatie van 2013 en doelstelling voor 2014 opgenomen. Deze informatie is echter wel te vinden de VenJ begroting 2014 en het jaarverslag 2013. Een uitgebreide toelichting en definities zijn te vinden in de Veiligheidsagenda.

Overzicht prestatie-indicatoren Veiligheidsagenda
 

Nulwaarde

Realisatie

Doel

       
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

High Impact Crimes1

             

Aantal overvallen

1.633

   

1.648

1.596

1.563

1.540

Aantal straatroven

7.002

   

6.723

6.534

6.204

5.931

Aantal woninginbraken

87.345

   

84.855

80.765

65.000

61.000

               

Ondermijnende en financieel-economische criminaliteit2

             

Aantal aangepakte criminele samenwerkingsverbanden (csv’s)

950

   

950

950

950

950

               

Afnemen crimineel vermogen3

             

Crimineel vermogen dat langs strafrechtelijke weg wordt afgepakt (in mln. €)

70

59,5

70

90,6

100,6

110,6

115,6

               

Aanpak cybercrime4

             

Aantal complexe onderzoeken naar cybercrime

20

   

25

30

40

50

Aantal reguliere onderzoeken naar cybercrime

180

   

175

190

230

310

               

Aanpak kinderporno5

             

Totaal aantal interventies

600

563

 

600

620

650

700

Aantal complexe en grootschalige onderzoeken

20

   

20

20

25

25

Aantal reguliere grootschalige onderzoeken

215

   

215

230

235

240

               

Aanpak horizontale fraude6

             

Aantal aan OM aan te leveren zaken

1.500

 

1.500

1.500

1.600

1.900

2.300

1

Bron: Veiligheidsagenda 2015–2018. De nulwaarden betreffen waarden uit 2013. In de Veiligheidsagenda zijn naast de streefwaarden voor de aantallen ook ophelderingspercentages m.b.t. High Imact Crimes te vinden.

2

Bron: jaarbericht OM en politie. Genoemde aantallen betreffen een minimum streefwaarde, van het aantal criminele samenwerkingsverbanden dat middels strafrechtelijk onderzoek wordt aangepakt (zij het projectmatig onderzoek of TGO-onderzoek). Handhaving van het aantal onderzoeken gaat gepaard met kwalitatieve versterking van de strafrechtelijke aanpak, waarbij deze meer gericht wordt op kopstukken en sleutelfiguren. Sturing op het aantal onderzoeken betreft een wijziging ten opzichte van de voor 2013 en 2014 gehanteerde indicator «percentage bekende csv’s dat wordt aangepakt».

3

Bron: OM (Monitor Afpakken).

4

Bron: Jaarbericht KLPD. In de Veiligheidsagenda 2015–2018 is overeengekomen dat het aantal complexe onderzoeken stijgt tot 50, en het totaal aantal onderzoeken tot 360. Het aantal complexe onderzoeken is inclusief tenminste 20 grote internationale zaken dat wordt opgepakt door het Team High Tech Crime. De geformuleerde doelstelling betreft een wijziging ten opzichte van de jaren 2013 en 2014, waarin enkel de complexe onderzoeken door het Team High Tech Crime werden geregistreerd.

5

Bron: Jaarbericht OM. In de gemeenschappelijke Veiligheidsagenda 2015–2018 is overeengekomen dat de aanpak van kinderporno wordt versterkt. Concreet is afgesproken dat het aantal interventies zal stijgen tot 700, waarvan tenminste 265 complexe en grootschalige onderzoeken in 2018. Dit betekent een wijziging van de doelstelling ten opzichte van 2013 en 2014, waarin werd gekeken naar het aantal ingestroomde verdachten. Door middel van de nieuwe prestatie-indicator kan effectiever op de aanpak worden gestuurd.

6

Bron: Jaarbericht OM. In de Veiligheidsagenda 2015–2018 is overeengekomen dat het aantal strafzaken horizontale fraude zal stijgen van 1.500 tot 2.300.

Belangrijkste beleidsmatige mutaties

De onderstaande tabellen bevatten de belangrijkste beleidsmatige budgettaire mutaties sinds de begroting 2014 voor respectievelijk de uitgaven en ontvangen sinds de begroting 2014. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln. Indien politiek relevant, worden ook kleinere mutaties toegelicht.

Belangrijkste beleidsmatige uitgavenmutaties x € 1.000
 

Artikel(en)

2014

2015

2016

2017

2018

2019

1. Reorganisatie nationale politie

31

30.805

30.792

41.032

0

0

0

2. Politieonderwijs

31

0

10.262

10.263

10.267

10.266

10.267

3. Intensivering Veiligheid

31

0

10.200

90.000

97.800

0

0

4. Volumeontwikkeling rechtspraak

32

– 22.500

– 51.200

– 63.800

– 102.300

– 103.200

– 85.200

5. Ontslagrecht en WW

32

 

260

9.570

11.400

11.400

11.400

6. Zo Snel, Slim, Selectief, Simpel, Samen en Samenlevingsgericht Mogelijk (ZSM)

32,34, 91

12.400

13.800

14.900

15.000

14.900

14.800

7. Intensivering Openbaar Ministerie (OM)

33

0

5.000

10.000

20.000

20.000

20.000

8. PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking

33

0

– 13.454

– 14.265

– 14.182

– 14.150

– 14.150

9. Moties van der Staaij en wegwerken werkvoorraad OM

33, 34, 92

13.000

9.000

10.000

10.000

7.000

7.000

10. Frictiekosten huisvesting Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

34

159.000

0

0

0

0

0

11. Tbs-kliniek Veldzicht

34

0

25.000

25.000

25.000

25.000

25.000

12. Kasschuif DJI

34

1.400

23.700

– 2.000

– 12.900

– 10.200

0

13. Versterking financiële positie Dienst Justitiële Inrichtingen

34, 35

29.332

0

0

0

0

0

14. Administratiekosten vergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

34

70.244

70.732

71.647

73.856

73.856

73.856

15. Overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (OVA)

34, 35, 37

14.357

14.030

14.368

13.712

13.690

13.690

16. Raad voor de kinderbescherming

35

10.000

9.900

9.900

9.900

9.800

9.800

17. Decentralisatie jeugdzorg

35

0

– 358.201

– 358.200

– 320.621

– 320.607

– 320.607

18. ODA toerekening eerstejaars asielopvang

37

88.389

78.875

78.648

78.571

78.466

78.466

19. Kasschuif asielreserve

37

– 50.000

25.000

25.000

0

0

0

20. Inzet asielreserve

37

10.800

0

0

0

0

0

21. Verhoging instroom asiel eerstejaarsopvang

37

375.000

0

0

0

0

0

22. Centrale bekostiging P-direct

91

0

– 23.862

– 23.328

– 22.810

– 22.184

– 21.634

23. Eindejaarsmarge

92

70.496

0

0

0

0

0

24. Egalisatievordering RGD kantoren

92

– 39.685

0

0

0

0

0

               

25. Inzet loon- en prijsbijstelling

92

– 30.100

– 46.500

– 10.800

– 10.000

– 7000

– 7000

26. Doelmatiger strafrechtketen

92

0

27.000

27.000

27.000

27.000

27.000

27. Intensiveringsmiddelen veiligheid

92

0

0

20.000

20.000

0

0

28. Loonbijstelling

92

20.588

20.336

19.872

19.365

19.204

19.135

29. Uitkomst augustus besluitvorming

92

0

0

– 19.000

– 19.000

0

0

30. Intertemporele compensatie

92

29.300

– 5.200

14.000

24.450

– 13.650

0

1. Reorganisatie nationale politie

De vorming van de nationale politie gaat gepaard met een personele reorganisatie, waarbij alle medewerkers van de voormalige 25 regionale korpsen, het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) en de voorziening tot samenwerking Politie Nederland (VtSPN) betrokken zijn. Met het Regeerakkoord van het kabinet Rutte I is voor de kosten van deze reorganisatie voor de jaren 2013 tot en met 2016 in totaal € 130 mln. gereserveerd op de Aanvullende Post van het Rijk. Bij 1e suppletoire begroting 2013 is € 30 mln. overgeheveld naar de begroting van Veiligheid en Justitie. Het restant is bij 1e suppletoire begroting 2014 overgeheveld.

2. Politieonderwijs

Met het Regeerakkoord Rutte-I is een pakket aan maatregelen voor het politieonderwijs afgesproken. Naast taakstellingen op het politieonderwijs zijn er ook middelen gereserveerd op de Aanvullende Post van het Rijk: € 10,2 mln. (structureel) voor het introduceren van een beurs voor aspiranten. Deze middelen zijn bij 1e suppletoire begroting 2014 aan de VenJ-begroting toegevoegd.

3. Intensivering veiligheid

Om uitvoering te kunnen geven aan de gemeenschappelijke veiligheidsagenda worden de middelen uit de RA-intensiveringsenveloppe Veiligheid overgeheveld van de aanvullende post naar de begroting van VenJ voor de jaren 2015 t/m 2017.

4. Volumeontwikkeling rechtspraak

Op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognose Model Justitiële ketens (PMJ), worden zowel de geraamde uitgaven aan de rechtspraak als de griffieontvangsten bijgesteld. Met name bij civiele rechtspraak en de vreemdelingenkamers is de geraamde instroom lager dan eerder werd ingeschat.

5. Ontslagrecht en WW

In het Regeerakkoord 2013 is overeengekomen het ontslagrecht en de WW te hervormen. Hierin werd uitgegaan van een besparing bij de Rechtspraak van € 5 mln. per jaar in verband met afschaffen kantonrechterroute bij ontslag. Bij de herziening van concept wetsvoorstel «hervorming flexrecht, ontslagrecht en WW» is gebleken dat de kantonrechterroute niet wordt afgeschaft. In verband met extra rechtszaken worden extra kosten bij de rechtspraak verwacht.

6. Zo Snel, Slim, Selectief, Simpel, Samen en Samenlevingsgericht Mogelijk (ZSM)

ZSM is een snelrechtprocedure, ter afdoening van veelvoorkomende criminaliteitszaken door het OM in samenwerking met de ketenpartners. Dit programma leidt tot een efficiëntere strafrechtsketen. Voor ZSM zijn binnen de VenJ-begroting structureel middelen vrijgemaakt.

7. Intensivering Openbaar Ministerie (OM)

In het kader van de begrotingsonderhandelingen 2015 tussen het Kabinet en de fracties van SGP, D66 en CU is besloten tot een intensivering van € 20 mln. voor het OM. De middelen kunnen ingezet worden om de aanpak van criminaliteit met een internationale dimensie te versterken, zoals jihadisme, kinderporno, en internationaal afpakken. Deze middelen worden ingezet om te zorgen dat het OM meer, en kwalitatief betere zaken voor de rechter brengt.

8. PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking

De tijdelijke stimuleringsregeling aan gemeenten voor het uitschrijven van processen-verbaal (de PV-vergoeding) wordt met ingang van 31 december 2014 beëindigd.

9. Moties van der Staaij en wegwerken hoeveelheid OM

Bij de begrotingsbehandeling 2014 van VenJ zijn door het lid Van der Staaij vier moties ingediend met betrekking tot re-integratie ex-gedetineerden, vrijwilligerswerk gedetineerden, inkoop forensische zorg en een uitstapregeling prostituees (zie TK 33 750 VI, nrs. 80 t/m 83). Tevens is aan de Tweede Kamer toegezegd om voor 2014 extra budget (€ 5 mln.) ter beschikking te stellen voor het aannemen van circa 100 tijdelijke juristen bij het OM. Deze juristen zullen worden ingezet bij het wegwerken van de nog te beoordelen zaken.

10. Frictiekosten huisvesting Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

De uitvoering van het Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt onder andere frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. De in 2014 benodigde middelen zijn bij 1e suppletoire begroting 2014 aan de begroting van VenJ beschikbaar gesteld.

11. Tbs-kliniek Veldzicht

In de begrotingsafspraken van 2013 is overeengekomen dat de tbs-kliniek Veldzicht blijft behouden.

12. Kasschuif DJI

Binnen de VenJ-begroting worden diverse maatregelen genomen om de meerjarige budgettaire problematiek bij DJI op te lossen. Hierover is de Tweede Kamer per brief geïnformeerd (zie TK 24 587, nr. 588). Om deze problematiek het hoofd te kunnen bieden is in nauw overleg met de vestigingsdirecteuren een pakket maatregelen ontwikkeld («de zogenaamde Breukelen maatregelen»).

Door het nemen van deze maatregelen sluit de begroting van VenJ per saldo over de jaren heen.

13. Versterking financiële positie Dienst Justitiële Inrichtingen

De niet benutte financiering en/of exploitatieresultaat 2013 bij de organisaties CJIB, Justis, DJI en Jeugdbescherming en -reclassering wordt ter beschikking gesteld aan DJI om de financiële positie van DJI te versterken. Dit is reeds gemeld in de eerste suppletoire begroting. Deze middelen zullen worden ingezet om een negatief resultaat in 2014 te voorkomen.

14. Administratiekosten vergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

De afspraken tussen VenJ en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) rondom de uitgaven en ontvangsten voor de administratiekostenvergoeding zijn nu meerjarig verwerkt in de begroting van VenJ. De ontvangsten uit de administratiekostenvergoeding worden beschikbaar gesteld aan het CJIB ter dekking van de gemaakte kosten bij WAHV-zaken, boetevonnissen en OM-afdoeningen.

15. Overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (OVA)

Een deel van het zorgpersoneel binnen VenJ valt onder het OVA-convenant. Het kabinet heeft in 1999 met de werkgevers in de zorgsector het zogenaamde OVA (Overheidsbijdrage in arbeidskosten ontwikkeling)-convenant afgesloten. Op basis van dit OVA-convenant wordt jaarlijks vastgesteld wat de jaarlijkse aanpassing van overheidsbijdrage voor de loonontwikkeling is in de zorgsectoren (o.a. psychiatrisch personeel DJI en COA). De hoogte van deze aanpassing wordt jaarlijks vastgesteld in het voorjaar op basis van de ramingen van Centraal Economisch Plan van het Centraal Planbureau (CPB).

16. Raad voor de Kinderbescherming

Op basis van de realisatiecijfers 2013 bleek dat de Raad voor de Kinderbescherming een structureel tekort heeft van circa. € 10 mln. Dit is bij 1e suppletoire begroting 2014 gecorrigeerd.

17. Decentralisatie jeugdzorg

Op 18 februari 2014 is door de Eerste Kamer de Jeugdwet aangenomen (TK 33 684, nr. 2). Deze wet bepaalt dat per 2015 de uitvoering van de jeugdzorg, inclusief de justitiële jeugdzorg, bij de gemeente ligt waar deze voorheen bij de rijksoverheid geplaatst was. In het kader van de decentralisatie van de justitiële jeugdzorg worden de daarvoor beschikbare middelen overgeheveld van de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie naar de gemeentefondsbegroting en worden als integratieuitkering verstrekt.

18. ODA toerekening eerstejaars asielopvang

De raming voor de asielinstroom is voor de komende jaren naar boven bijgesteld. Dit leidt tot hogere asielopvangkosten bij het COA. De extra kosten voor eerstejaars asielopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ontwikkelingssamenwerking (ODA) voor 2014 ad € 88,4 mln. Door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA de komende jaren ook toe.

19. Kasschuif asielreserve

VenJ verschuift eenmalig budget – via de begrotingsreserve asiel – om zodoende het budget voor ontwikkelingssamenwerking (ODA) 2014 te ontlasten.

20. Inzet asielreserve

De stijging van de asielinstroom leidt ook tot hogere kosten bij de IND. Voor deze extra kosten wordt vanuit de asielreserve € 10,8 mln. ingezet om hier in 2014 te voorzien.

21. Verhoging instroom asiel eerstejaarsopvang

De instroom van asielzoekers uit ontwikkelingslanden loopt in 2014 naar verwachting op. Om aan de kosten die gepaard gaan met de hoge toestroom tegemoet te komen, stelt het kabinet in 2014 375 miljoen euro extra beschikbaar voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers in 2014 en 2015. Dit bedrag zal bij miljoenennota 2014 aan de begroting van VenJ toegevoegd worden.

22. Centrale bekostiging P-Direkt

In de Hervormingsagenda Rijksdienst (TK 31 490, nr. 119) is aangekondigd dat onder coördinatie van de secretaris-generaal van het Ministerie van OCW de contouren voor een nieuw governance-model voor Shared Service Organisaties (SSO’s) wordt uitgewerkt. Daarbij wordt onderzocht of voor de financiering van de generieke dienstverlening kan worden gewerkt met centrale bekostiging. In dit kader is besloten om per 1 januari 2015 centrale bekostiging van P-direct als pilot te laten fungeren. Hiertoe zijn de geraamde middelen voor P-direct overgeheveld naar het Ministerie van Binnenlandse zaken.

23. Eindejaarsmarge

In 2013 is het budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig tot besteding gekomen. Bij voorjaarsnota 2014 is de eindejaarsmarge van 2013 aan de begroting van VenJ toegevoegd.

24. Egalisatievordering RGD kantoren

Het kabinet heeft besloten tot een nieuwe vormgeving van het Rijkshuisvestingsstelsel per 1-1-2016 (TK 31 490, nr. 75). Een van de gevolgen hiervan is dat de huidige huurcontracten voortijdig worden opengebroken. Gedurende de looptijd van het huurcontract heeft de Rijksgebouwendienst (RGD) een vordering op de balans (zogenaamde egalisatievordering), dit werd in de loop der tijd afgelost door het departement als gebruiker van een pand. Doordat de huurcontracten voortijdig moeten worden opengebroken vanwege de overgang naar het nieuwe huisvestingsstelsel, dienen departementen deze egalisatievordering voortijdig af te lossen. Afgesproken is dat dit vanaf voorjaarsnota 2014 tot en met najaarsnota 2015 mag. VenJ heeft bij 1e suppletoire begroting 2014 de egalisatievordering volledig afgelost.

25. Inzet nog gereserveerde loon- en prijsbijstelling

In eerdere jaren is loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan de VenJ-begroting. Ter dekking van incidentele tegenvallers stond deze uitgedeelde loon- en prijsbijstelling gedeeltelijk gereserveerd op het artikel 92 Nominaal en Onvoorzien. Deze middelen zijn bij 1e suppletoire begroting ingezet ter dekking van budgettaire problematiek.

26. Doelmatiger strafrechtketen

In het Regeerakkoord is besloten tot bezuinigingen in de strafrechtketen. Door een betere aansluiting van de te onderscheiden schakels (politie, OM en ZM) moeten in de strafrechtketen efficiëntiewinsten worden gerealiseerd. Deze taakstelling bedraagt € 60 mln. structureel. Hiervan is vorig jaar reeds een eerste tranche van € 30 mln. structureel ingevuld op de begroting van VenJ. Het restant van deze taakstelling is bij de 1e suppletoire begroting 2014 ingevuld.

27. Intensiveringsmiddelen veiligheid

Bij Miljoenennota 2014 is besloten om het kasritme voor de intensiveringsmiddelen voor veiligheid uit het Regeerakkoord aan te passen en de middelen gereserveerd te houden op de Aanvullende Post. Om het fundament van de politie reeds in 2014 te kunnen versterken, zijn binnen de VenJ-begroting 2014 middelen (ad € 40 mln.) vrijgemaakt om de reeds geplande investeringen voor te financieren, zodat vertraging voorkomen werd. Bij 1e suppletoire begroting zijn de gereserveerde middelen overgeboekt van de Aanvullende Post. Aangezien deze middelen zijn voorgefinancierd binnen de VenJ-begroting, worden deze reeds vrijgemaakte middelen nu ingezet ter dekking van VenJ-brede problematiek.

28. Loonbijstelling

De loonbijstelling voor de sociale lastenontwikkeling tranche 2014 is aan de begroting van VenJ toegevoegd.

29. Uitkomst augustus besluitvorming

Bij voorjaarsnota is de VenJ-begroting gecompenseerd voor de sociale lastenontwikkeling op basis van het OVA-convenant. De daadwerkelijke sociale lastenontwikkeling viel lager uit dan oorspronkelijk geraamd, deze middelen worden ingezet ter ontlasting van het budgettaire beeld.

30. Intertemporele compensatie

Binnen de VenJ-begroting worden diverse maatregelen genomen om de meerjarige budgettaire problematiek op te lossen. Door het nemen van deze maatregelen sluit de begroting van VenJ per saldo over de jaren heen. Tussen een aantal jaren is daartoe een intertemporele compensatie verwerkt

Belangrijkste beleidsmatige ontvangstenmutaties (x € 1.000)
 

Artikel(en)

2014

2015

2016

2017

2018

2019

1. Griffierechten

32

– 41.400

– 54.900

– 68.400

– 82.400

– 84.700

– 74.100

2. Besparingsverlies RA-maatregel bijdrageregelingen

32, 34

0

– 28.000

– 5.000

– 1.000

0

0

3. Vertraging verhoging griffierechten

32

– 38.000

19.000

0

0

0

0

4. Wetsvoorstel aanpassing griffierechten

   

– 13.000

– 13.000

– 13.000

– 13.000

– 13.000

5. Boeten en transacties

33

72.300

37.600

30.700

31.900

34.300

34.300

6. Administratiekosten vergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

34

70.244

70.732

71.647

73.856

73.856

73.856

7. Outputfinanciering Dienst Justitiële Inrichtingen

34, 35

16.150

0

0

0

0

0

8. Terugdraaien licentie-fee loterijen

34

0

– 10.000

– 10.000

– 10.000

– 10.000

– 10.000

9. Inzet asielreserve

37

10.800

0

0

0

0

0

1. Griffierechten

Bij de griffierechten wordt op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognose Model Justitiële ketens (PMJ) een tegenvaller verwacht. De tegenvaller bij griffierechten is – evenals de tegenvaller in 2013 – grotendeels het gevolg van een lagere instroom van civiele zaken. Met name de eenvoudige kantonzaken (verstekzaken bij incassozaken) zijn afgenomen. Dit betekent ook dat aan de uitgavenkant sprake is van een daling van de kosten. Hiermee kan deze tegenvaller worden opgevangen.

2. Besparingsverlies RA-maatregel bijdrageregelingen

Uit de impactanalyse van de eigen bijdrageregelingen blijkt dat in de eerste jaren een aanloopverlies optreedt. Deze besparingsverliezen hangen samen met het gegeven dat tussen het moment van eerste vaststelling van een te betalen bijdrage en het moment waarop deze feitelijk betaald wordt, vertraging optreedt. Deze aanloopverliezen worden binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien.

3. Vertraging verhoging griffierechten

Als gevolg van een vertraging invoering wetsvoorstel aanpassing griffierechten wordt een tegenvaller van € 19 mln. in 2014 verwacht. Het besparingsverlies wordt binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien.

4. Wetsvoorstel aanpassing griffierechten

De verhoging van de tarieven in het wetsvoorstel aanpassing griffierechten wordt gematigd. Het besparingsverlies wordt in de begroting van VenJ van dekking voorzien.

5. Boeten en transacties

De raming voor de ontvangsten uit boetes en transacties is herijkt. Daarnaast is de raming opgehoogd vanwege de Cross Border Enforcement-richtlijn. Deze richtlijn maakt het mogelijk om buitenlandse kentekenhouders te beboeten voor geflitste verkeersovertredingen.

6. Administratiekosten vergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

De afspraken tussen VenJ en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) rondom de uitgaven en ontvangsten voor de administratiekostenvergoeding zijn nu meerjarig verwerkt in de begroting van VenJ. De ontvangsten uit de administratiekostenvergoeding worden beschikbaar gesteld aan het CJIB ter dekking van de gemaakte kosten bij WAHV-zaken, boetevonnissen en OM-afdoeningen.

7. Outputfinanciering Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

In 2013 was sprake van een lagere bezetting bij die Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget terugvloeit naar VenJ. Deze middelen worden weer ter beschikking gesteld aan DJI om de financiële positie van DJI te versterken.

8. Terugdraaien licentie-fee loterijen

In het Regeerakkoord is afgesproken dat vergunningen voor loterijen met ingang van 2015 niet meer ondershands worden gegund, maar via een transparante procedure waarbij aan nieuwe vergunninghouders een markconforme licentie-fee wordt gevraagd. Hiervoor is vanaf 2015 jaarlijks een opbrengst geraamd van € 10 mln. op de begroting van VenJ. In de uitwerking van de maatregelen voor loterijen blijkt het niet mogelijk om binnen het marktordeningsmodel een licentie-fee in rekening te brengen wat ertoe leidt dat de € 10 mln. ontvangsten niet gerealiseerd worden.

9. Inzet asielreserve

De stijging van de asielinstroom leidt ook tot hogere kosten bij de IND. Voor deze extra kosten wordt vanuit de asielreserve € 10,8 mln. ingezet om hier in 2014 te voorzien. Zie ook post 17 in de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgaven.

Planning beleidsdoorlichtingen VenJ

Onderstaand overzicht geeft aan wanneer de operationele doelstellingen van de VenJ-begroting zullen worden doorgelicht.

Omschrijving (Artikel)

Realisatie

Planning

   

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Nationale politie

             
 

Nationale politie (31)1

   

X

       
 

Veiligheid regio’s en politie2

X

           
 

Bekostiging nationale politie (31.2)

         

X

 
 

Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en ICT politie (31.3)

X

           
                 

Rechtspleging en rechtsbijstand

             
 

Adequate toegang tot het rechtsbestel (32.2)

   

X

       
 

Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging (32.3)

   

X

       
                 

Rechtshandhaving en vervolging

             
 

Bestuur, informatie en technologie (33.2)

 

X

         
 

Opsporing en vervolging (33.3)

 

X

         
                 

Sanctietoepassing

             
 

Preventieve maatregelen (34.2)

X

           
 

Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en Vreemdelingenbewaring (34.3)

     

X

     
 

Slachtofferzorg (34.4)

 

X

         
                 

Jeugd

             
 

Uitvoering jeugdbescherming en

Voogdij AMV’s (35.2)

           

X

 

Tenuitvoerlegging justitiële sancties Jeugd (35.3)

       

X

   
                 

Contraterrorisme en nationale veiligheidsbeleid

             
 

Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding (36.2)

     

X

     
 

Veiligheid (radicalisering) (36.2)

X

           
 

Onderzoeksraad voor Veiligheid (36.3)

       

X

   
                 

Vreemdelingen

             
 

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen (37.2)

       

X

   
 

Terugkeer (37.3)

         

X

 
1

De beleidsdoorlichting wordt meegenomen in het IBO Politie. Het IBO start in 2014 en zal in 2015 worden afgerond.

2

Dit betreft het oude beleidsartikel 23, nu opgegaan in beleidsartikel 31 en 36.

Overzicht garanties en achterborgstellingen

Overzicht verstrekte garanties (x € 1.000)

Art.

Omschrijving

Uitstaande garanties

Geraamd te verlenen garanties

Geraamd te vervallen garanties

Uitstaande garanties

Garantieplafond

Geraamd te verlenen garanties

Geraamd te vervallen garanties

Uitstaande garanties

Garantieplafond

Totaal plafond

   

2013

2014

2014

2014

2014

2015

2015

2015

2015

31

Inkoop Max en FLO

1.002.617

0

0

1.002.617

n.v.t.

0

0

1.002.617

n.v.t.

n.v.t.

34

Garantiestelling Faillissementscuratoren (dienst Justis)

16.299

3.869

3.048

17.120

n.v.t.

4.000

3.200

17.920

n.v.t.

n.v.t.

35

Garantstelling Hypothecaire leningen aan JJI's

29.888

0

990

28.898

n.v.t.

0

1.028

27.870

n.v.t.

n.v.t.

Overzicht uitgaven en ontvangsten garanties (x € 1.000)

Art.

Omschrijving

Uitgaven

Ontvangsten

Saldo

Uitgaven

Ontvangsten

Saldo

Uitgaven

Ontvangsten

Saldo

   

2013

2013

2013

2014

2014

2014

2015

2015

2015

34

Garantiestelling Faillissementscuratoren (dienst Justis)

1.068

0

1.068

1.044

0

1.044

1.300

0

1.300

Overzicht courant limieten en gebruik leenfaciliteit (x € 1.000)

Art.

Omschrijving

Uitstaande garanties

Geraamd te verlenen garanties

Geraamd te vervallen garanties

Uitstaand garanties

Garantieplafond

Geraamd te verlenen garanties

Geraamd te vervallen garanties

Uitstaand garanties

Garantieplafond

Totaal plafond

   

2013

2014

2014

2014

2014

2015

2015

2015

2015

 

31

RC-limiet Politie

268.500

0

0

268.500

n.v.t.

0

0

268.500

n.v.t.

n.v.t.

31

Leenfaciliteit Politie

1.254.900

0

0

1.254.900

n.v.t.

0

0

1.254.900

n.v.t.

n.v.t.

32

Leenfaciliteit Gemeenschappelijk Hof

0

492

0

492

n.v.t.

232

0

724

n.v.t.

n.v.t.

34

RC-limiet kansspelautoriteit

3.000

0

0

3.000

n.v.t.

0

0

3.000

n.v.t.

n.v.t.

34

Leenfaciliteit kansspelautoriteit

0

3.700

0

3.700

n.v.t.

0

0

3.700

n.v.t.

n.v.t.

35

Leenfaciliteit particuliere JJI's

76.905

0

3.185

73.720

n.v.t.

0

3.305

70.415

n.v.t.

n.v.t.

37

Leenfaciliteit COA

0

73.000

0

73.000

n.v.t.

0

0

73.000

n.v.t.

n.v.t.

37

RC-limiet COA

70.000

0

0

70.000

n.v.t.

0

0

70.000

n.v.t.

n.v.t.

Toelichting op overzicht verstrekte garanties

Inkoop Max en FLO

In de stand is de meerjarige verplichting die VenJ naar de politie en de politieacademie heeft, in het kader van de VUT, prepensioen en levensloopregeling (Inkoop Max regeling) en functioneel leeftijdsontslag (FLO regeling), afzonderlijk opgenomen. De verplichtingen die hieruit voortvloeien zijn gerelateerd aan de bedragen welke als vordering in de jaarrekeningen van de politie en de Politieacademie zijn opgenomen (TK 29 628, nr. 407).

Faillissementscuratoren

De garantstellingsregeling faillissementscuratoren (GSR) is voor faillissementen waarin sprake lijkt te zijn van kennelijk onbehoorlijk bestuur, maar in de boedel onvoldoende middelen aanwezig zijn om onderzoek te doen of een procedure te starten en zo onrechtmatig aan de boedel onttrokken gelden en goederen terug te halen. De GSR wordt herzien en zal hiermee aan het garantiekader voldoen. Dit betekent onder andere dat er een premiegefinancierde begrotingsreserve komt met het doel om de budgettaire risico’s voor de begroting te dekken. Daarnaast zal de GSR cyclisch worden geëvalueerd (horizonbepaling) en worden de uitvoeringskosten van de regeling geoptimaliseerd.

Hypothecaire leningen aan JJI's

Het feitelijk risico van de verleende garanties aan particuliere jeugdinrichtingen betreft borgstellingen voor het restantbedrag van leningen die particuliere inrichtingen zijn aangegaan ter financiering van de gebouwen. Zonder garantieverlening was het niet mogelijk tegen gunstige condities dergelijke leningen bij externe financiers af te sluiten. Omdat DJI de kapitaalslasten van de betreffende leningen bovennormatief vergoedt aan de inrichtingen was het uit efficiencyoverwegingen van belang dat de leningen tegen een zo gunstig mogelijk rentepercentage konden worden afgesloten.

Toelichting overzicht rekening-courant limieten en gebruik leenfaciliteit

RC Limiet politie, COA en Kansspelautoriteit

De betreffende organisaties hebben bij de bank een Rekening Courant Faciliteit, waarbij VenJ garant staat voor de aanzuivering van een mogelijk debetsaldo wanneer de betrokken organisaties in gebreke blijven.

Leenfaciliteit

De nationale politie, Politieacademie (PA), de Noordelijke Meldkamer, het Gemeenschappelijke Hof, de Kansspelautoriteit, de particuliere JJI's en het COA hebben toegang gekregen tot het geïntegreerd middelenbeheer van het Ministerie van Financiën (MvF). Voor de financiering van investeringen kunnen ze een beroep doen op de leenfaciliteit van MvF. In deze garantstelling is bepaald dat wanneer er niet aan de verplichtingen wordt voldaan die uit de overeenkomst van geldlening voortvloeien, MvF deze verplichting ten laste zal brengen van het Ministerie van VenJ.

Licence