Base description which applies to whole site

01. Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.

Tabel 01.1 Meerjarige begroting van baten en lasten (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Baten

             

Omzet moederdepartement

2.313.666

2.310.222

2.154.988

2.079.800

1.953.767

1.921.828

1.929.045

Omzet overige departementen

0

0

0

0

0

0

0

Omzet derden

120.849

108.428

103.490

69.699

69.779

69.729

69.729

Rentebaten

860

250

250

250

250

250

250

Vrijval voorzieningen

4.446

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

6.936

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

2.446.757

2.418.900

2.258.728

2.149.749

2.023.796

1.991.807

1.999.024

               

Lasten

             

Apparaatskosten

1.179.463

1.224.905

1.164.219

1.105.827

997.064

971.037

979.419

Personele kosten

1.008.736

1.085.628

1.043.446

1.001.751

907.281

878.320

875.160

– waarvan eigen personeel

951.431

1.030.628

993.446

956.751

867.281

838.320

840.160

– waarvan externe inhuur

57.305

55.000

50.000

45.000

40.000

40.000

35.000

Materiële kosten

170.727

139.277

120.773

104.076

89.783

92.717

104.259

– waarvan ICT

31.590

35.000

35.000

35.000

35.000

35.000

35.000

– waarvan bijdrage aan SSO’s (excl. bijdrage aan RGD voor justitiële inrichtingen)

19.248

18.965

17.312

15.469

15.448

15.430

15.430

Materiële programmakosten1

1.097.449

1.044.002

1.060.148

1.013.212

992.205

990.966

990.966

Rentelasten

2.115

2.302

2.161

2.010

1.827

1.603

1.439

Afschrijvingskosten

             

– materieel

48.703

38.188

35.818

33.763

31.932

30.378

29.242

– waarvan ICT

             

– immaterieel

4.513

3.320

3.326

3.275

3.189

3.099

3.039

               

Overige kosten

             

– Dotaties voorzieningen

129.590

147.691

66.300

87.000

32.700

28.200

27.200

– Bijzondere lasten

66.875

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

2.528.706

2.418.900

2.292.828

2.208.049

2.023.796

1.991.807

1.999.024

               

Saldo van baten en lasten

-/- 81.949

0

-/- 34.100

-/- 58.300

0

0

0

Saldo baten en lasten als % totale baten

-/- 3,3%

0

-/- 1,5%

-/- 2,7%

0

0

0

1

Vanaf de OW 2014 is in de meerjarige staat van baten en lasten van DJI een post materiële programmakosten die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende straffen opgenomen in het kader van de nieuwe begrotingspresentatie «Verantwoord Begroten». Voor de vergelijkbaarheid zijn in meerjarige staat van baten en lasten deze uitsplitsing ook gemaakt voor 2013. Hierdoor wijken de cijfers af van de gepresenteerde staat van baten en lasten in het Jaarverslag 2013.

Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten

Op 19 juni 2013 is de Tweede Kamer geïnformeerd over het Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535). De uitvoering van het Masterplan DJI heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal Justitiële Inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Vooralsnog staan de benodigde middelen voor 2015 en verder gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Onderstaand wordt de beschikbare reeks voor DJI op de Aanvullende Post weergegeven. De bijdrage 2014 vanuit de Aanvullende Post is reeds toegevoegd aan de omzet moederdepartement.

Tabel 01.2 Beschikbare reeks op de Aanvullende Post
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Beschikbaar op Aanvullende Post x € 1 mln.

(hoofdstuk 86)

0

34,1

58,3

0,0

0

0

In aanvulling op de verwerking van het Masterplan DJI in de agentschapsparagraaf van de begroting 2014, zijn ook de capacitaire maatregelen verwerkt in reactie op de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). Het gaat daarbij onder meer om het verder terugbrengen van de capaciteit in de justitiële jeugdinrichtingen (TK 24 587, nr. 580), een toename van de reservecapaciteit in het gevangeniswezen en het beperken van de taakstelling voor het aantal plaatsen elektronische detentie.

Baten

Omzet moederdepartement

Uitvoering van de kerntaak van DJI betekent het tegen kostprijzen leveren van een gedifferentieerd aanbod van detentie-, behandel- en opvangplaatsen. De omzet moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel kengetallen per artikelonderdeel). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement.

Tabel 01.3 Overzicht omzet moederdepartement (x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Artikelonderdeel 34.3:

           

– Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reservecapaciteit)

1 009,3

982,5

950,4

943,2

931,5

931,0

– Extramurale sanctiecapaciteit

14,9

8,0

8,2

8,2

8,2

8,2

– Intramurale forensische zorg in GW (PPC)

91,0

90,9

101,3

101,2

101,2

101,2

– FPC’s/forensische zorg

339,8

314,3

302,0

285,5

282,3

282,4

– Intramurale forensische zorg in GGz-instellingen

243,7

251,6

259,3

252,3

252,0

252,0

– Inkoop ambulante forensische zorg

61,7

61,3

61,3

61,3

61,3

61,3

– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reserve

en aan te houden capaciteit)

121,8

89,3

70,9

71,6

70,4

70,5

Artikelonderdeel 35.3:

           

– Jeugdplaatsen (inclusief reserve en aan te houden capaciteit)

151,8

151,1

133,7

127,0

128,0

128,2

Subtotaal volgens PxQ

2 033,9

1 949,2

1 887,0

1 850,3

1 834,9

1 834,7

             

Capaciteit Caribisch Nederland (BES)

9,3

9,3

9,3

9,3

9,3

9,3

Vreemdelingen vervoer

8,4

8,4

8,4

8,4

8,4

8,4

Frictiekosten Masterplan DJI (personeel)

5,0

103,8

118,7

27,1

0,0

0,0

Frictiekosten Masterplan DJI (huisvesting/inventaris)

102,6

34,0

59,0

0,0

0,0

0,0

Overige reserveringen Masterplan DJI

28,2

24,9

24,9

24,9

27,9

27,9

Substantieel Bezwarende Functies (SBF)

39,3

50,2

49,2

62,6

56,2

54,0

Flankerend Beleid

28,4

5,4

2,8

7,4

0,0

0,0

Overig niet in PxQ begrepen

55,1

3,8

– 20,5

– 36,2

– 14,8

– 5,3

Nog te ontvangen bijdrage Aanvullende Post

0,0

– 34,1

– 58,3

0,0

0,0

0,0

Totaal omzet moederdepartement

2.310,2

2.154,9

2.080,5

1.953,8

1.921,8

1.929,1

Omzet derden

De omzet derden is opgebouwd uit de volgende componenten:

  • Opbrengsten Arbeid: De (bruto-) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt voor derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.

  • België: Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Tilburg en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan België en het volledige beheer van de inrichting tegen betaling verzorgt. Het gaat om 650 detentieplaatsen.

  • Overig: o.a. de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof, de opbrengst ESF-subsidies en de afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen.

Tabel 01.4 Overzicht omzet derden (x € 1.000)

Omschrijving

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Arbeid

12,8

12,1

11,9

12,0

11,9

11,9

Verdrag België

39,8

35.6

0

0

0

0

Overige ontvangsten

55,8

55,8

57,8

57,8

57,8

57,8

Totaal omzet derden

108,4

103,5

69,7

69,8

69,7

69,7

Rentebaten

Het betreft hier rentebaten als gevolg van een positieve rekening-courant verhouding met het Ministerie van Financiën, alsmede rentebaten door het gebruikmaken van de depositofaciliteit.

Lasten

Personele kosten

De personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaat uit de PxQ zoals gepresenteerd in tabel 01.5 aangevuld met de overige personeelskosten (met name reis- en verblijfskosten). Verder bestaat deze post uit de geraamde frictiekosten op grond van het Masterplan DJI en reserveringen voor Substantieel Bezwarende Functies (SBF) en Flankerend beleid uit eerdere capacitaire maatregelen voorafgaand aan het Masterplan DJI. De stijging van loonkosten kan worden verklaard door de relatief lage in- en uitstroomverloop binnen DJI als gevolg van eerdere capacitaire maatregelen waardoor meer personeelsleden in het maximum van hun salarisschaal zitten. Verder is er sprake van gestegen sociale lasten en pensioenpremies.

Tabel 01.5 Kosten ambtelijk personeel (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Ambtelijk personeel

             

– Gemiddelde loonsom (x € 1,–)

58.015

58.752

59.357

59.843

60.246

60.574

60.839

– Aantal fte’s

15.943

15.091

14.120

13.539

13.407

13.426

13.416

Totaal ambtelijk personeel

924.933

886.630

838.120

810.219

807.718

813.272

816.212

Materiële kosten

Onder deze post zijn de materiële apparaatskosten opgenomen. Dit betreft met name de DJI-brede ICT-kosten, bijdragen aan SSO’s voor huisvesting hoofdkantoor DJI, Landelijke (ondersteunende) Diensten en interne SSC’s van DJI. Verder vallen onder deze post ook de personeelsgebonden exploitatiekosten en bureaukosten.

Materiële programmakosten

Onder deze post zijn de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.

Tabel 01.6 Materiële programmakosten (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Financiering particuliere inrichtingen

299.740

323.624

304.171

317.554

310.073

306.392

306.392

Inkoopplaatsen forensische zorg

312.322

289.109

313.722

295.174

291.148

297.023

297.023

Huisvestingskosten Rijks Justitiële Inrichtingen (incl. bijdrage aan RVB)

359.908

326.229

339.754

316.983

313.024

308.052

308.052

Kosten justitieel ingeslotenen (rijksinrichtingen)

85.327

80.000

80.000

78.000

75.000

75.000

75.000

Overige kosten (o.a. kosten arrestanten op politiebureaus)

40.151

25.040

22.500

21.500

18.960

20.500

20.500

Totaal

1.097.449

1.044.002

1.060.148

1.013.212

992.205

990.966

990.966

De reeks «Financiering particuliere inrichtingen» betreft vooral de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en tbs-inrichtingen alsmede de tbs-contractplaatsen in de GGZ en gehandicaptenzorg. De kosten verbonden aan de inkoop van forensische zorg (incl. 24-uurs nazorg) in het strafrechtelijke kader is onder de post materiële programmakosten opgenomen. De opgenomen reeks voor huisvesting heeft met name betrekking op de aan de Rijksvastgoedbedrijf (RVB) te betalen kosten van huur- en serviceovereenkomsten voor Rijks Justitiële Inrichtingen.

De kosten justitieel ingeslotenen betreft de kosten die verband houden met de detentie (voeding, bewassing, geneeskundige verzorging, hygiënische zorg, recreatie/educatie, etc.). Onder de post «overig» zijn voornamelijk de kosten van justitieel ingeslotenen (waaronder voeding, medische kosten, crea-activiteiten), materiële kosten van arbeid justitiabelen en arrestanten op politiebureaus opgenomen. De hogere realisatie in 2013 onder overige kosten houdt onder andere verband met de (eenmalige) afkoopkosten voor FPC Oldenkotte.

Rentelasten

Voor de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen wordt in beginsel een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.

Overige kosten

De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF), afkoop boekwaarde Justitiële Rijksinrichtingen (Masterplan DJI) en de kosten verband houdend met Van Werk Naar Werk (VWNW) in het kader van de reductie van personeel in het kader van het Masterplan DJI. In onderstaande tabel treft u een overzicht van de ontwikkeling van de op de balans van DJI opgenomen voorzieningen.

Tabel 01.7 Ontwikkeling van op de balans opgenomen voorzieningen (x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

SBF (onder voorbehoud uitkomst lopende onderhandelingen)

29.500

18.000

15.000

23.500

23.500

23.500

Reorganisatie / afkoop oude SBF-dossiers

4.000

0

0

0

0

0

Raming afkoop boekwaarde huisvesting (Masterplan DJI)

102.641

34.000

58.300

0

0

0

Raming afkoop boekwaarde (regulier/PMJ-gerelateerd)

0

0

0

2.500

2.500

2.500

Instandhouding diverse vestigingen (i.h.k.v. Masterplan DJI)

2.000

500

1.500

1.000

0

0

Ramingen VWNW (opleidingskosten, reiskosten, ziekte, detacheringen)

7.850

12.500

11.000

4.500

1.000

0

Overig

1.700

1.200

1.200

1.200

1.200

1.200

Totaal

147.691

66.200

87.000

32.700

28.200

27.200

Tabel 01.8 Kasstroomoverzicht (x € 1.000)
   

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

1

Rekening Courant RHB 1 januari

41.934

169.701

165.459

162.154

153.501

141.226

128.304

                 

2

Totaal operationele kasstroom

122.224

15.000

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

                 

3a

Totale investeringen

– /-34.321

– /-34.200

– /-32.500

– /-31.500

– /-29.650

– /-29.400

– /-29.400

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen

16.819

0

0

0

0

0

0

3

Totaal investeringskasstroom

– /-17.502

– /-34.200

– /-32.500

– /-31.500

– /-29.650

– /-29.400

– /-29.400

4a

eenmalige uitkering aan departement

0

0

0

0

0

0

0

4b

eenmalige uitkering door departement

37.500

0

0

0

0

0

0

4c

aflossing op leningen

– /-14.455

– /-19.243

– /-23.305

– /-28.653

– /-32.275

– /-32.923

– /-31.285

4d

beroep op leenfaciliteit

0

34.200

32.500

31.500

29.650

29.400

29.400

4

Totaal financieringskasstroom

23.045

14.958

9.195

2.698

– /-2.625

– /-3.523

– /-1.885

                 

5

Rekening Courant RHB 31 december

169.701

165.459

162.154

153.501

141.226

128.304

122.019

Operationele kasstroom

Toelichting op het kasstroomoverzicht

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

Investeringskasstroom

Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in gebouwelijke voorzieningen, installaties en inventaris alsmede computer hard- en software. In 2015 zijn de volgende investeringen gepland:

Tabel 01.9 Investeringen 2015 (x € 1.000)

Omschrijving

Vervanging

Uitbreiding

Totaal

Verbouw en nieuwbouw

7.700

1.500

9.200

Inventaris/installaties

8.800

1.600

10.400

Automatisering

9.600

1.000

10.600

Vervoermiddelen

2.000

300

2.300

Overige materiële activa

Totaal

28.100

4.400

32.500

Financieringskasstroom

Het saldo van deze reeks heeft betrekking op het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën voor investeringen en de hierop betrekking hebbende aflossingen.

Doelmatigheidsindicatoren gevangeniswezen

Doelmatigheid

Tabel 01.10 Overzicht intramurale sanctiecapaciteit
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2015

 

11.659

11.496

11.482

11.530

11.530

11.530

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– strafrechtelijke sanctiecapaciteit

11.258

11.269

10.967

10.758

10.826

10.785

10.780

– inbewaringgestelden op politiebureaus

50

20

20

20

20

20

20

– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen

96

114

114

114

114

114

114

Reservecapaciteit

516

256

395

590

570

611

616

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag

             

– operationele capaciteit (x € 1,–)

262

241

240

234

231

229

229

– reservecapaciteit (x € 1,–)

95

76

83

93

93

93

93

               

Totaal PxQ (x € 1 mln.)

1.108

1.009

982

950

943

932

931

– operationele en reservecapaciteit

             
               

Bezettingsgraad (in %)1

84,7

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

1

Dit betreft het percentage van de direct inzetbare capaciteit exclusief inbewaringgestelden op politiebureaus.

De gemiddelde prijs van de operationele capaciteit daalt als gevolg van efficiencymaatregelen en toepassing van goedkopere uitvoeringsmodaliteiten (uitbreiding meerpersoonscelgebruik) zoals opgenomen in het Masterplan DJI. De ontwikkeling van de prijs van de reservecapaciteit houdt verband met de omzetting van intramurale capaciteit naar reservecapaciteit – als onderdeel van de PMJ 2015 – welke vooral in eenpersoonsvariant (EPC) plaats vindt.

Tabel 01.11 Overzicht extramurale sanctiecapaciteit
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2015

450

625

400

400

400

400

400

Verdeeld naar:

             

(B)PP met of zonder ET*

450

0

0

0

0

0

0

Elektronische Detentie

0

6251

400

400

400

400

400

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

57

65

55

56

56

56

56

               

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

9,4

14,9

8,0

8,2

8,2

8,2

8,2

1

In 2014 worden tot aan de invoering van elektronische detentie penitentiaire programma’s uitgevoerd.

Op grond van de onder tabel 01.2 genoemde maatregelen wordt de taakstelling voor het aantal plaatsen elektronische detentie gereduceerd tot 400 plaatsen.

Tabel 01.12 Overzicht intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2015

 

620

620

620

620

620

620

Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

398

402

402

447

447

447

447

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

98,7

101,2

101,2

101,2

101,2

101,2

101,2

De ontwikkeling van de gemiddelde prijs per dag wordt verklaard door herschikking van middelen van reguliere capaciteit in het gevangeniswezen naar PPC capaciteit. Het betreft een technische correctie.

Doelmatigheidsindicatoren forensische zorg

Tabel 01.13 Overzicht FPC’s / Forensische zorg
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2015

1.858

1.782

1.630

1.533

1.431

1.381

1.381

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– Rijks FPC’s

373

362

296

162

162

162

162

– Tbs-capaciteit bij particuliere instellingen

1.485

1.420

1.334

1.371

1.269

1.219

1.219

Reservecapaciteit (rijk/part.)

0

0

0

0

0

0

0

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag:

             

Operationele capaciteit (x € 1,–)

494

522

528

540

547

560

560

Reservecapaciteit (x € 1,–)

201

           
               

Totaal kader PxQ (x  1 mln.)

             

– Operationele en reservecapaciteit

335,0

339,8

314,3

302,0

285,5

282,3

282,4

               

Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (in %)1

92,0

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

1

Dit betreft het percentage direct inzetbare capaciteit.

De daling van de capaciteit wordt verklaard door een afnemend aantal tbs opleggingen en capacitaire effecten als gevolg van maatregelen uit het Masterplan DJI, waaronder het terugbrengen van de gemiddelde behandelduur naar 8 jaar. De ontwikkeling van de gemiddelde prijs per dag wordt verklaard door een neerwaartse bijstelling als gevolg van efficiencymaatregelen en een opwaarts effect als gevolg van aanvullende middelen voor de Normatieve Huisvestingscomponent (NHC) en loon- en prijsbijstelling voor de particuliere instellingen.

Tabel 01.14 Overzicht intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ instellingen
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2015

1.628

1.888

1.953

2.023

1.957

1.954

1.954

Verdeeld naar:

             

Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader

1.418

1.723

1.766

1.813

1.795

1.792

1.792

Inkoop forensische zorg voor gedetineerden

210

210

210

210

162

162

162

               

Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

360

345

349

351

353

353

353

               

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

213,8

243,7

251,6

259,3

252,3

252,0

252,0

Ten opzichte van de realisatie 2013 daalt de prijs per dag doordat de toename van de capaciteit voornamelijk plaatsvindt in het segment beschermd wonen. Naast de inkoop van de in bovenstaande tabel genoemde intramurale plaatsen, is vanaf 2015 € 61,3 mln. beschikbaar voor de inkoop van ambulante zorg voor personen met een strafrechtelijke titel. Voor 2014 is € 61,7 mln. beschikbaar.

Doelmatigheidsindicatoren vreemdelingenbewaring

Tabel 01.15 Overzicht capaciteit vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2015

2.476

1.762

1.179

933

933

933

933

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw)

168

50

50

50

50

50

50

– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw)

1.361

1.472

1.129

883

883

883

883

– inbewaringgestelden op politiebureaus

1

0

0

0

0

0

0

– uitzetcentra

161

0

0

0

0

0

0

Reservecapaciteit

390

           

In stand te houden cap. korte termijn

330

           

In stand te houden cap. lange termijn

65

240

0

0

0

0

0

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct

             

inzetbare capaciteit (x € 1,–)

158

           

reservecapaciteit

93

           

In stand te houden cap. korte termijn

53

200

         

In stand te houden cap. lange termijn

13

123

208

208

210

207

207

               

Totaal kader (x € 1 mln.)

             

– direct inzetbare capaciteit

97,6

111,1

89,3

70,9

71,6

70,4

70,5

– reservecapaciteit, incl. in stand te houden capaciteit

19,9

10,7

         
               

Bezettingsgraad (in %)

37,5

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

Op basis van de besluitvorming uit het Masterplan DJI daalt de capaciteit van de vreemdelingenbewaring. De capaciteit van uitzetcentra en vreemdelingenbewaring is vanaf 2014 samengevoegd. Als gevolg van de afstoot van de relatief oude, en daarmee goedkopere locaties, stijgt de gemiddelde prijs van de resterende direct inzetbare capaciteit.

Doelmatigheidsindicatoren Jeugd

Tabel 01.16 Overzicht Jeugdplaatsen
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2015

1.164

777

777

697

609

609

609

verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– rijks jeugdinrichtingen

358

319

319

319

257

257

257

– particuliere jeugdinrichtingen

442

331

331

251

263

263

263

Reservecapaciteit

150

127

127

127

89

89

89

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag

             

operationele capaciteit (x € 1,–)

547

608

606

607

609

614

615

reservecapaciteit (x € 1,–)

124

125

125

125

125

125

125

               

Totaal PxQ (x  1 mln.)

             

– operationele en reserve capaciteit

166,5

150,1

149,5

132,0

119,5

120,5

120,7

               

Bezettingsgraad (in %)

64,0

90,0

90,0

90,0

90,0

90,0

90,0

Tabel 01.17 Overzicht in stand te houden jeugdplaatsen
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2015

214

36

36

36

164

164

164

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag

124

125

125

125

125

125

125

               

Totaal PxQ (x  1 mln.)

9,7

1,6

1,6

1,6

7,5

7,5

7,5

In het kader van het Masterplan DJI wordt de capaciteit van Rijks Justitiële Jeugdinrichtingen samengevoegd en gereduceerd. Naar aanleiding van de laatste capacitaire ontwikkelingen op grond van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) wordt de capaciteit van Justitiële Jeugdinrichtingen vanaf 2016 verder verlaagd met 80 plaatsen. De stijging van de in stand te houden capaciteit in 2017 e.v. is het gevolg van de afloop van de verhuurovereenkomsten met derden en de terugkeer van deze capaciteit naar DJI.

Licence