Base description which applies to whole site

2.4. Nationale politie (artikel 31)

De politie werkt steeds beter, vanuit een versterkte lokale inbedding, op een professionele en meer doelmatige wijze en met minder bureaucratie aan een veiliger Nederland.

Doorontwikkeling van de nationale politie

Op 1 januari 2015 zullen de basisteams en de districtsrecherches van start gaan. De robuuste basisteams voeren de kerntaken van de politie uit: de basispolitiezorg. Wijkagenten vervullen daarin een hoofdrol. Zij weten immers goed wat er in hun wijk speelt en welke kwesties aandacht van de politie vragen. Onder gezag van de burgemeester en de officier van Justitie werken basisteams binnen de regionale eenheden samen met andere teams en met externe partners op lokaal niveau, zoals gemeentes, reclassering en jeugdzorg. Eind 2015 moet de hele organisatie zijn ingericht, conform het Inrichtingsplan Nationale Politie. Veel van de nieuwe structuren en werkwijzen in de regionale en landelijke eenheden zullen in 2015 tot stand komen conform de Actualisatie Realisatieplan Nationale Politie dat met het Voortgangsbericht Nationale Politie naar de Tweede Kamer is gestuurd. Aan de vorming van het politiedienstencentrum (PDC) wordt in volgend jaar voortvarend verder gewerkt zodat in 2015 de bedrijfsvoering daadwerkelijk onder centrale aansturing is ingericht.

ICT zal een cruciaal onderdeel blijven in de bedrijfsvoering van de politie en in 2015 werken we voortvarend door aan de structurele vernieuwing en het toekomstbestendig maken van de politie-ICT. Dit conform het Bijgesteld Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie 2013–2017 en met inachtneming van keuzes in de prioritering. Het programma draagt bij aan meer gebruiksgemak voor de agent, minder uitval en verlies van gegevens, meer en betere informatie-uitwisseling binnen de politie en met de ketenpartners en lagere kosten voor informatievoorziening en ICT bij de politie.

De uitvoering van het actieprogramma «Minder regels, meer op straat». vergroot het presterend vermogen van de politie. Verbetering van de prestaties vindt enerzijds plaats door de administratieve lasten te verminderen, anderzijds via slimmer politiewerk en versnelling in de (strafrecht)keten. In het Voortgangsbericht Nationale Politie, dat naar de Tweede Kamer is gestuurd, is aangegeven dat het eindresultaat van 5.000 fte eind 2015 gerealiseerd zal worden. Het gaat daarbij onder meer om mobiele werktoepassingen voor de politie en – bij bepaalde delicten – om het melden bij de verzekeringsmaatschappij in plaats van aangifte bij de politie. De behaalde resultaten worden vanaf 2016 geborgd en verder uitgebouwd.

Inbedding van de Politieacademie

De nationale politie krijgt het beheer over de Politieacademie. Hiertoe wordt een wetsontwerp ingediend. De Politieacademie blijft verantwoordelijk voor de onafhankelijke uitvoering van het politieonderwijs en van de kennis- en wetenschappelijke onderzoeksfuncties.

Vorming van de landelijke meldkamerorganisatie

In 2014 is gestart met de vorming van een landelijke meldkamerorganisatie. De totstandkoming van de nieuwe organisatie vindt over meerdere jaren plaats. Het uiteindelijke doel is om een landelijke meldkamerorganisatie te vormen met tien locaties die burgers in nood helpen door snelle en deskundige aanname van meldingen. Voor het creëren van één landelijke meldkamerorganisatie is een aanpassing van wet- en regelgeving noodzakelijk. Naar verwachting zal het wetsvoorstel in het voorjaar van 2015 bij de Tweede Kamer worden ingediend. De beoogde inwerkingtreding van het wetsvoorstel is op 1 januari 2016.

Licence