Base description which applies to whole site

4.1 Logius

Inleiding

Logius is als onderdeel van het directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk (DGOBR), de regieorganisatie die samen met klanten, partners en leveranciers de e-overheid groot maakt. Dit doet Logius door te zorgen voor overheidsbrede, samenhangende ICT-producten. Hierbij gaat het om digitale dienstverlening aan burgers, aan bedrijven en tussen overheden. Logius stimuleert organisaties met een publieke taak om onze producten breed toe te passen en is verantwoordelijk voor het beheer en de verbetering van onze producten en diensten. Zo is Logius de drijvende kracht achter de digitale overheid. De missie van Logius luidt: «Logius, de dienst digitale overheid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, biedt publieke dienstverleners een samenhangende ICT-infrastructuur, zodat burgers en bedrijven betrouwbaar, snel, groen en gemakkelijk elektronisch zaken met hen kunnen doen».

Logius heeft 4 taken:

  • 1) beheer en exploitatie van bestaande producten;

  • 2) inbeheername van nieuwe producten;

  • 3) doorontwikkeling;

  • 4) stimuleren van veilig gebruik.

1) Beheer en exploitatie van bestaande producten

Logius verzorgt het beheer en de exploitatie van overheidsbrede ICT-producten en -standaarden. Beheer en exploitatie hebben betrekking op het stabiel draaiend houden van een product en het (daadwerkelijk) beschikbaar stellen daarvan aan klanten. Vooraf vastgestelde dienstverleningsafspraken geven klanten inzicht in wat zij kunnen verwachten van de producten die Logius in beheer heeft.

2) Inbeheername van nieuwe producten

Bij de inbeheername van een nieuw product toetst Logius in hoeverre dit product voldoet aan de eisen om in beheer te worden genomen. Uitgangspunt is dat nieuwe producten passen in de missie van Logius en derhalve betrekking hebben op infrastructurele producten met een generiek karakter.

3) Doorontwikkeling

Logius is een beheerorganisatie; doorontwikkeling vindt daarom zo veel mogelijk buiten Logius plaats. Om in een vroeg stadium te kunnen sturen op gewenste functionaliteiten die nodig zijn voor optimaal beheer, verzorgt Logius veelal de tactische aansturing van doorontwikkelactiviteiten. Indien klanten een nieuwe functionaliteit op een bestaand product wensen en er is een beleidsopdrachtgever bereid zorg te dragen voor de financiering ervan, dan is er sprake van doorontwikkeling.

4) Stimuleren van veilig gebruik

De winst van een gemeenschappelijke beheerorganisatie als Logius komt pas echt van de grond als steeds meer overheidorganisaties gebruik maken van de producten van Logius. Logius onderhoudt daartoe contacten met (potentiële) klanten, inventariseert klantwensen, geeft voorlichting over (nieuwe) producten en zorgt voor de uitwisseling van best practices. Logius ondersteunt klanten in het stimuleren van het veilig gebruik door eindgebruikers (burgers en bedrijven). Een goede elektronische dienstverlening aan burgers en bedrijven is gebaat bij een brede inzet van de producten van Logius, niet alleen in aantal aansluitingen, maar ook in aantal processen en in het daadwerkelijk gebruik door klanten.

Speerpunten 2015

De ambitie van de overheid is om het digitale kanaal als primaire kanaal richting de burger en het bedrijfsleven in te zetten. Dit veroorzaakt komende jaren een forse toename van het gebruik van de producten en voorzieningen die Logius levert.

In 2015 is voor Logius verdere standaardisatie één van de belangrijkste sleutels voor de voortgezette structurele verbetering van het functioneren van de publieke sector. Zeker waar het daarbij om inzet van ICT gaat, zit Logius in het hart van die ontwikkeling. Niet de louter operationele kant van beheer, doorontwikkeling en verdergaand gebruik van overheidsbreed gestandaardiseerde ICT-oplossingen, maar het tot stand brengen en vervolgens in stand houden van overheidsbrede ICT standaarden en afsprakenstelsels staan daarbij voor Logius uiteindelijk centraal. Dat laatste is meer en meer de kerntaak van Logius. Dat impliceert voortgaande innovatie en bewaking van de steeds inniger samenhang tussen Logius en haar klanten, partners, medewerkers, middelen en processen.

Van Logius wordt in toenemende mate een leidende rol verwacht in het 7x24 operationeel weten van een steeds grotere verscheidenheid van samenwerkingsketens waarin ongestoorde en veilige massale elektronische informatie uitwisseling vitaal is.

Informatiebeveiliging blijft een zeer actueel en groeiend vraagstuk. Aanvallen en inbreuken op het ongestoord digitaal functioneren van Nederland, worden steeds complexer en ingenieuzer. Het beleid is erop gericht om de kwaliteit van informatiebeveiliging een impuls te geven. Een groot deel van de producten van Logius maken immers een integraal onderdeel uit van het primaire proces van de klanten.

Staat van baten en lasten

Baten-lastenagentschap Logius
Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2015 (Bedragen x € 1.000)
 

2013

Stand Slotwet

2014

Stand 1e suppletoire begroting

2015

2016

2017

2018

2019

Baten

             

Omzet moederdepartement

40.590

38.577

32.291

30.734

28.794

28.091

28.119

Omzet overige departementen

52.406

43.608

64.069

63.233

64.084

66.643

69.647

Omzet derden

7.035

10.885

7.772

8.383

7.936

7.997

8.064

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

33

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

100.064

93.070

104.132

102.350

100.814

102.731

105.830

               

Lasten

             

Apparaatskosten

96.650

92.864

101.057

98.076

95.339

96.656

99.755

– personele kosten

33.222

28.860

34.359

33.346

32.415

32.863

33.917

– waarvan eigen personeel

13.716

16.157

19.684

20.078

20.479

20.889

21.307

– waarvan externe inhuur

19.506

12.704

14.675

13.268

11.936

11.974

12.610

– materiële kosten

63.428

64.004

66.698

64.730

62.924

63.793

65.838

– waarvan apparaat ICT

0

2.000

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

– waarvan bijdrage SSO’s

0

2.000

0

0

0

0

0

Rentelasten

76

25

75

75

75

75

75

Afschrijvingskosten

1.298

1.381

3.000

4.200

5.400

6.000

6.000

– materieel

1.298

1.381

3.000

4.200

5.400

6.000

6.000

– waarvan apparaat ICT

0

1.381

0

0

0

0

0

– immaterieel

0

0

0

0

0

0

0

Overige kosten

0

0

0

0

0

0

0

– dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

– bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

98.024

94.270

104.132

102.350

100.814

102.731

105.830

               

Saldo van baten en lasten

2.040

– 1.200

0

0

0

0

0

Toelichting op baten en lasten

Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van Logius is een kostendekkende exploitatie.

Voor het jaar 2015 zijn de lasten van de voorzieningen die in beheer zijn bij BZK gelijk gemaakt aan de beschikbare begrotingsgelden. Als gevolg hiervan wordt een rem gezet op zowel het beheer en de doorontwikkeling van de huidige voorzieningen (o.a. DigiD, MijnOverheid, Stelselvoorzieningen) als nieuwe ontwikkelingen (eID-stelsel en Kennisvoorziening). De lasten bedragen in 2015 € 104 mln. Het betreft de kosten die worden gemaakt voor de taken beheer en exploitatie € 91 mln. en doorontwikkeling € 13 mln.

Hieronder worden de grootste posten toegelicht.

De lasten voor het beheer van DigiD en DigiD machtigen zijn € 26,1 mln., waarvan € 1,1 mln. voor fraude. De lasten voor de stelselvoorzieningen (digikoppeling, digilevering, digimelding en stelselcatalogus) bedragen € 6,1 mln., Daarnaast zijn er nog enkele kleine voorzieningen zoals PKI Overheid € 1,2 mln., Diginetwerk € 1,2 mln., Webrichtlijnen, Overheid.nl en Samenwerkende catalogi.

De lasten van zowel voor het beheer als doorontwikkeling zijn voor MijnOverheid (berichtenbox) € 19,6 mln., Standard Business Reporting (SBR) € 18,4 mln., DigiInkoop € 8,7 mln., Haagse Ring € 3,2 mln., eHerkenning € 2,5 mln., Bureau Forum Standaardisatie € 2,1 mln., Supd@x € 2,1 mln. en overige voorzieningen € 4,0 mln.

De materiële lasten ad € 66,7 mln. bestaan uit de kosten die worden gemaakt voor het in stand houden van de netwerken, waaronder de contracten met leveranciers en uitbesteding. De personele lasten bedragen € 34,4 mln., waarvan € 14,7 mln. externe inhuur.

Kasstroomoverzicht

Baten-lastenagentschap Logius
Kasstroomoverzicht over het jaar 2015 (Bedragen x € 1.000)
   

2013 Stand Slotwet

2014 Stand 1e suppletoire begroting

2015

2016

2017

2018

2019

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2015 + depositorekeningen

53.470

0

50.000

50.000

50.000

50.000

50.000

2.

Totaal operationele kasstroom

7.657

1.381

3.000

4.200

5.400

6.000

6.000

 

-/- totaal investeringen

– 9

– 5.000

– 6.000

– 6.000

– 6.000

– 6.000

– 6.000

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 9

– 5.000

– 6.000

– 6.000

– 6.000

– 6.000

– 6.000

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

         
 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

         
 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 2.098

– 1.381

– 3.000

– 4.200

– 5.400

– 6.000

– 6.000

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

5.000

6.000

6.000

6.000

6.000

6.000

4.

Totaal financieringskasstroom

– 2.098

3.619

3.000

1.800

600

0

0

5.

Rekening courant RHB 1 januari 2015 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro)

59.020

0

50.000

50.000

50.000

50.000

50.000

Toelichting bij het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

Het operationele kasstroomoverzicht toont de meerjarige ontwikkeling van de rekening courant. De kasstroom wordt bepaald door het jaarlijkse bedrijfsresultaat, de investeringen, aflossingen op leningen en overige financiële transacties.

Investeringskasstroom

Voor 2015 wordt de omvang van de investeringen geraamd op € 6 mln. Het grootste deel van de investeringen betreft investeringen ten behoeve van Digipoort OTP. Desinvesteringen worden niet verwacht.

Aflossingen op leningen

Deze bedragen betreffen de aflossingen van de aangegane leningen om investeringen te financieren.

Beroep op leenfaciliteit

Het beroep op leenfaciliteit omvat de door Logius bij het Ministerie van Financiën geleende bedragen. Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan ter financiering van investeringen.

Doelmatigheid

Baten-lastenagentschap Logius
Overzicht doelmatigheidsindicatoren

Omschrijving Generiek Deel

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Kostprijzen per product (groep)

30

26

22

16

14

14

11

Tarieven/uur

96,2

97,0

96,2

96,2

96,2

96,2

96,2

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

143

171

194

194

194

194

194

Saldo van baten en lasten (%)

2,0%

– 1,3%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Klanttevredenheid (KTO)

6,9

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

Specifiek deel ICT diensten

             

Omzet per productgroep (in %)

             

*Beheer & exploitatie

53%

94%

79%

79%

79%

79%

79%

*In beheername trajecten

3%

1%

0%

0%

0%

0%

0%

*Doorontwikkeling

5%

1%

21%

21%

21%

21%

21%

*Stimulering gebruik

0%

2%

0%

0%

0%

0%

0%

*Projecten

39%

2%

0%

0%

0%

0%

0%

DidiD

             

*Aantal aangesloten organisaties

617

625

640

660

680

700

700

*Aantal burgers met DigiD

11,0 mln.

9,2 mln.

12,0 mln.

12,5 mln.

13,0 mln.

13,0 mln.

13,0 mln.

*Aantal DigiD authenticaties

117 mln.

70 mln.

350 mln.

520 mln.

640 mln.

800 mln.

1.000 mln.

*Kostprijs per authenticatie

€ 0,11

€ 0,10

€ 0,08

€ 0,06

€ 0,05

€ 0,05

€ 0,04

PKI-Overheid

             

*Aantal nieuwe certificaatverstrekkers

0

0

0

1

0

0

0

Digipoort (OTP)

             

*Aantal aangesloten bedrijven

1.246

1.200

1.400

1.400

1.400

1.400

1.400

*Aantal berichten via Digipoort

74 mln.

80 mln.

83 mln.

83 mln.

83 mln.

83 mln.

83 mln.

Overige indicatoren**

             

Vragen/klachten

             

*Aantal vragen/klachten

2

2

2

2

2

2

2

*Snelheid van eerste reactie

3 dagen

3 dagen

3 dagen

3 dagen

3 dagen

3 dagen

3 dagen

*Snelheid van afhandeling

15 dagen

15 dagen

15 dagen

15 dagen

15 dagen

15 dagen

15 dagen

*Contract- en leveranciersmanagement

             

*Prijsbenchmark

n.v.t.

uitgevoerd

n.v.t.

uitgevoerd

n.v.t.

uitgevoerd

n.v.t.

Aantal inhuurkrachten vs. eigen medewerkers

48%

45%

40%

40%

40%

40%

40%

Proces inbeheername nieuwe producten

             

*Tijdigheid van overdracht/conform planning

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

*Operationeel conform klantverwachting

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Toelichting op de doelmatigheidsindicatoren

  • Indexcijfer kostprijs per product (groep) is gebaseerd op het gemiddelde verloop van de volwassen producten, te weten DigiD en de Digipoort OTP. Door een forse stijging van het aantal aangesloten organisaties neemt het gebruik fors toe. De kosten van de voorzieningen nemen niet evenredig toe. Dit heeft als gevolg dat de kostprijzen per eenheid flink dalen;

  • De tarieven per uur zijn de tarieven eigen personeel en gebaseerd op de handleiding overheidstarieven. Het streven is om voor structureel werk zoveel mogelijk ambtelijk personeel in te zetten. De doelstelling daarbij is het sturingspercentage terug te brengen naar 40%, waarbij verambtelijking alleen wordt ingezet indien er sprake is van structureel werk;

  • Klanttevredenheid: jaarlijks organiseert Logius een onderzoek naar klanttevredenheid met betrekking tot de dienstverleningsprestaties. De doelstelling is jaarlijks een score van 7 te halen. Dit is hoger dan de klanttevredenheid zoals deze in de markt is;

  • Benchmark: Het algemeen beleid van Logius is om elke twee jaar een benchmark uit te laten voeren over de volwassen voorzieningen die bij Logius in beheer zijn. Benchmarking is voor Logius een methode om op een objectieve wijze inzicht te verkrijgen in de marktconformiteit van haar dienstverlening, die van haar externe leveranciers en transparantie van de dienstverlening;

  • De stijging van het aantal DigiD authenticaties is het gevolg van een toename in het gebruik DigiD. Hierbij is ook rekening gehouden met de verdere stijging door gebruik via mijnoverheid.nl;

  • PKI Overheid: dit programma zorgt voor een betrouwbare elektronische communicatie binnen en met de Nederlandse overheid. Met behulp van PKI Overheid-certificaten wordt de informatie beveiligd. Verstrekkers van certificaten moeten voldoen aan wettelijke eisen.

Licence