Base description which applies to whole site

2 ALGEMEEN

Voorafgaand aan de behandeling van de begroting van Veiligheid en Justitie voor 2016, heb ik u geïnformeerd over een aantal intensiveringen op mijn begroting om specifieke knelpunten en risico's weg te nemen.2 De begroting 2016 is toen verhoogd met € 310,5 mln. De jaren 2017 en verder zijn verhoogd met ruim € 250 mln. Daarbij heb ik tegelijkertijd aangegeven dat u op een nader moment in het begrotingsproces zult worden geïnformeerd over de resterende uitdagingen. In mijn brief heb ik onder meer gewezen op het onderzoek naar de verhouding tussen beschikbare middelen en de duurzame realisatie van de huidige ambities bij de Nationale Politie. Over de resultaten van dit onderzoek heb ik u eerder geïnformeerd.3 In het kader van de Voorjaarsnota 2016 heeft het kabinet besloten om reeds voor dit jaar extra middelen toe te wijzen aan de VenJ-begroting. In de Voorjaarsnota en in deze 1e suppletoire begroting VenJ zijn de uitkomsten budgettair verwerkt.

Voor de Nationale politie is voor 2016 tot een verhoging van de uitgaven van in totaal € 248,4 mln. besloten. Van dit totale bedrag hangt € 49 mln. samen met een nabetaling over 2015 met betrekking tot de cao. Ruim € 11 mln. heeft betrekking op bijdragen van derden aan de exploitatiekosten C2000. Er is vervolgens door het kabinet € 188 mln. aan de begroting van de politie toegevoegd. Van deze € 188 mln. is € 49 mln. bestemd voor de kosten van de nationale politie samenhangend met de hogere asielinstroom: € 32 mln. in het kader van handhaving van de openbare orde en € 17 mln. ten behoeve van de identificatie van asielzoekers. Verder worden de uitgaven van de politie dit jaar met € 43 mln. aangevuld om de kosten van de nieuwe politie-cao te dekken en met € 10 mln. voor de korte-termijneffecten van de contourennota opsporing. De resterende € 86 mln. kunnen door de politie worden ingezet voor de hogere lasten voor personeel, ICT en informatievoorziening, huisvesting, vervoer en uitrusting. Uit het PenM onderzoek bleek dat het beschikbare budget niet in overeenstemming is met de vastgestelde voornemens voor de politie. Met het toevoegen van deze middelen kan de politie blijven werken aan het versterken van de ICT dienstverlening aan de burger en diender zoals de invoering van 3D aangifte en mobiel effectiever op straat en werken aan het nieuwe dienstverleningsconcept en de daarbij horende veranderingen in de huisvesting. Voor de dekking van deze extra uitgaven wordt deels gebruik gemaakt van de reservering (ad. € 138 mln.) die ik in mijn eerder genoemde brief van 20 november jl. met de Kamer heb gecommuniceerd.

Voor wat betreft het Openbaar Ministerie en de Raad voor de Rechtspraak (RvdR) zijn in de Voorjaarsnota en de 1e suppletoire begroting alleen de reguliere mutaties opgenomen en mutaties die voortvloeien uit de hogere instroom van asielzoekers. Voor wat betreft de begroting 2017 en verder wordt binnen het kabinet bezien wat noodzakelijk en mogelijk is ter verdere versterking van de strafrechtketen, mede in het licht van de ingediende moties die beogen te komen tot een solide begroting voor VenJ en aldus VenJ in staat te stellen om de uitdagingen waar VenJ voor staat, adequaat te kunnen beantwoorden.

Op het Asiel-terrein heeft het kabinet extra middelen uitgetrokken om de verhoogde instroom te kunnen bekostigen. Voor de begroting van VenJ houdt dit in 2016 een verhoging in van ruim € 900 mln. Deze € 900 mln. bestaat uit de hierboven genoemde extra politiekosten van € 49 mln., ruim € 40 mln. voor de IND, voor de RvdR en voor de rechtsbijstand beide € 14 mln., bijna € 700 mln. aan opvangkosten door de COA en voor Nidos is circa € 120 mln. extra geraamd.

Aan deze 1e suppletoire begroting is als bijlage4 toegevoegd het rapport «Taskforce Beleidsalternatieven.» Aanleiding voor dit rapport was de behoefte om te komen tot beleidsalternatieven die bijdragen aan verbetering van de effectiviteit en efficiency van VenJ in het licht van de ontwikkelingen en de opgaven waar het ministerie voor staat. In dit rapport worden diverse aanbevelingen gedaan die ik zal betrekken bij de meerjarige voorstellen die in de ontwerp begroting 2017 worden opgenomen.

Over de mutaties 2017 en verder en over de meerjarige ontwikkelingen zal het kabinet de Kamer – zoals gebruikelijk – bij het indienen van de ontwerpbegroting 2017 op Prinsjesdag informeren.

2

Zie TK 2015–2016, 34 300 VI, nr. 23

3

Zie TK 2015–2016, 29 628, nr. 624

4

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Licence