Base description which applies to whole site

5. De agentschappen

Agentschap Telecom (AT)

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap AT

Suppletoire begroting 2016 (Eerste suppletoire begroting)

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

(1)

Vastgestelde begroting

(2)

Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting

(3)=(1)+(2)

Totaal geraamd

Baten

     

Omzet moederdepartement

11.294

5.223

16.517

Omzet overige departementen

0

344

344

Omzet derden

21.352

0

21.352

Rentebaten

50

0

50

Vrijval voorzieningen

0

0

0

Bijzondere baten

300

0

300

Totaal baten

32.996

5.567

38.563

       

Lasten

     

Apparaatskosten

33.993

5.567

39.560

– Personele kosten

21.293

3.318

24.611

– Waarvan eigen personeel

18.681

2.937

21.618

– Waarvan externe inhuur

778

122

900

– Waarvan overige personele kosten

1.833

259

2.092

– Materiële kosten

12.700

2.249

14.949

– Waarvan apparaat ICT

0

0

0

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

5.197

625

5.822

– Waarvan overige materiële kosten

7.503

1.624

9.127

Rentelasten

50

0

50

Afschrijvingskosten

1.600

0

1.600

– Materieel

1.500

0

1.500

– Waarvan apparaat ICT

   

0

– Immaterieel

100

0

100

Overige lasten

75

0

75

– Dotaties voorzieningen

75

0

75

– Bijzondere lasten

0

0

0

Correctie kosten GAMMA

– 2.000

0

– 2.000

Totaal lasten

33.718

5.567

39.345

       

Saldo van baten en lasten

– 722

0

– 722

Toelichting op de baten

De raming omzet moederdepartement wordt met € 5,2 mln verhoogd. Deze stijging wordt verklaard doordat het agentschap in 2016 uitvoering gaat geven aan de (nieuwe) taken voor Waarborg en Metrologie (de overgang van voormalig Verispect naar AT), het Toezicht op de eIDAS1 (Elektronische Certificering) verordening en de secretariaatsfunctie voor de Commissie van Deskundigen ten behoeve van toezicht op het ETD (Elektronische Toegangsdiensten)-stelsel2.

De omzet overige departementen is naar boven bijgesteld met € 0,34 mln. AT gaat voor het Ministerie van Veiligheid en Justitie meerjarig uitvoering geven aan de opdrachten voor de naleving leeftijdsgrenzen Kijkwijzer en gaat de controles organiseren voor de naleving van de registratie- en legitimatieplicht van opkopers van metalen.

Toelichting op de lasten

Voor de uitvoering van de genoemde taken worden de lasten van het agentschap hoger. De verwachting is dat dit ten opzichte van de baten budgetneutraal verloopt. Het resultaat blijft daarmee ongewijzigd.

De personele kosten zijn in 2016 € 3,3 mln hoger door de instroom van 43 Fte voor de uitvoering van de nieuwe taken. Dit betreft de loonkosten en de gerelateerde personele kosten voor onder andere de reiskosten en opleidingen. De bijdrage aan de SSO’s is voor het DICTU verhoogd met een bedrag van € 0,6 mln voor de toename van de kosten van de werkplekken en het gebruik van ICT middelen.

De overige materiële kosten nemen toe door onder andere de kosten voor uitbesteding werkzaamheden aan NMI Certin3 en de kosten voor leaseauto’s.

Kasstroomoverzicht

Bedragen x € 1.000
 

Omschrijving

(1)

Vastgestelde begroting

(2)

Mutaties (+of-)

1e suppletoire begroting

(3)=(1)+(2)

Stand

1e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016

7.368

0

7.368

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

     
 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

     

2.

Totaal operationele kasstroom

878

0

878

 

Totaal investeringen (-/-)

– 5.000

0

– 5.000

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 5.000

0

– 5.000

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 572

0

– 572

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

5.000

0

5.000

4.

Totaal financieringskasstroom

4.428

0

4.428

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4)

7.674

0

7.674

Agentschap Telecom gaat er vanuit dat de nieuwe taken geen invloed hebben op het kasstroomoverzicht. De verwachting is dat de aanvraag leenfaciliteit voldoende is.

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DICTU

Suppletoire begroting 2016 (Eerste suppletoire begroting)

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

(1)

Vastgestelde begroting

(2)

Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting

(3)=(1)+(2)

Totaal geraamd

Baten

     

Omzet moederdepartement

173.400

31.100

204.500

Omzet overige departementen

30.000

9.900

39.900

Omzet derden

800

0

800

Rentebaten

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

Totaal baten

204.200

41.000

245.200

       

Lasten

     

Apparaatskosten

188.200

40.700

228.900

– Personele kosten

101.400

30.700

132.100

– Waarvan eigen personeel

52.300

6.600

58.900

– Waarvan externe inhuur

2.600

2.400

5.000

– Waarvan overige personele kosten

46.500

21.700

68.200

– Materiële kosten

86.800

10.000

96.800

– Waarvan apparaat ICT

33.000

9.000

42.000

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

13.800

100

13.900

– Waarvan overige materiële kosten

40.000

900

40.900

Rentelasten

200

0

200

Afschrijvingskosten

14.800

300

15.100

– Materieel

7.400

600

8.000

– Immaterieel

7.400

– 300

7.100

Overige lasten

500

0

500

– Dotaties voorzieningen

500

0

500

– Bijzondere lasten

0

0

0

Totaal lasten

203.700

41.000

244.700

       

Saldo van baten en lasten

500

0

500

Toelichting op de baten

De stijging omzet moederdepartement en de omzet overige departementen wordt onder andere veroorzaakt door een stijging van applicatie beheer (€ 5,6 mln). De vraag naar beheer van applicaties is hoger dan ingeschat bij het opstellen van de ontwerpbegroting.

Met de ontwikkeling van een nieuwe infrastructuur (Cloud) wordt verwacht dat het beheer van de infrastructuur goedkoper wordt. In de ontwerpbegroting is uitgegaan van een omzetdaling voor het product Infrabeheer. De introductie van de nieuwe infrastructuur (Cloud) heeft vertraging opgelopen, waardoor er nog langer gebruik gemaakt wordt van de klassieke infrastructuur dan begroot (€ 21,5 mln). Tenslotte is de omzet op de werkplekservices gestegen. Dit is het gevolg van een niet begrote migratie naar de Rijkswerkomgeving (RWO) (€ 13,9 mln).

Toelichting op de lasten

De apparaatskosten, zowel de personele als de materiële kosten, stijgen mee met de omzet. Aan de extra vraag kan alleen met extra middelen worden voldaan.

DICTU hecht veel waarde aan het borgen van ICT-kennis in de eigen organisatie. Dit leidt vanaf 2016 tot een stijging van de kosten van eigen personeel (€ 6,6 mln).

Om aan de extra vraag naar ICT-verlening te kunnen voldoen is het ook nodig om een deel van de werkzaamheden uit te besteden (€ 30,7 mln) en waar nodig een beroep te doen op externe inhuur (€ 2,4 mln). Dit doet DICTU met name bij eenmalige grote projecten zoals de ontwikkeling van DICTU Cloud en migratie naar de RWO, waarbij tijdelijk extra capaciteit wordt gevraagd. De materiële kosten (werkplekken, licenties, inkoop ICT-apparatuur) nemen toe (€ 1 mln). In de afgelopen periode is er meer geïnvesteerd in de Cloud en de RWO dan oorspronkelijk was begroot. Als gevolg hiervan stijgen de afschrijvingskosten (€ 0,3 mln).

Kasstroomoverzicht

Bedragen x € 1.000
 

Omschrijving

(1)

Vastgestelde begroting

(2)

Mutaties (+of-)

1e suppletoire begroting

(3)=(1)+(2)

Stand

1e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016

0

0

0

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

     
 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

     

2.

Totaal operationele kasstroom

15.300

300

15.600

 

Totaal investeringen (-/-)

– 25.000

 

– 25.000

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

     

3.

Totaal investeringskasstroom

– 25.000

 

– 25.000

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

– 500

 

– 500

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

     
 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 14.800

– 300

– 15.100

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

25.000

 

25.000

4.

Totaal financieringskasstroom

9.700

– 300

9.400

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4)

0

0

0

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap NVWA

Suppletoire begroting 2016 (Eerste suppletoire begroting)

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

Vastgestelde begroting

Mutaties (+of-)1e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

     

Omzet moederdepartement

125.425

16.003

141.428

Omzet overige departementen

78.813

3.528

82.341

Omzet derden

90.740

1.897

92.637

Rentebaten

50

0

50

Vrijval voorzieningen

0

0

0

Bijzondere baten

5.200

4.120

9.320

Totaal baten

300.228

25.548

325.776

       

Lasten

     

Apparaatskosten

285.347

34.267

319.614

– Personele kosten

187.421

18.593

206.014

– Waarvan eigen personeel

174.353

10.282

184.635

– Waarvan externe inhuur

13.068

8.311

21.379

– Waarvan overige personele kosten

0

0

0

– Materiële kosten

97.926

10.374

108.300

– Waarvan apparaat ICT

0

0

0

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

31.218

6.989

38.207

– Waarvan overige materiële kosten

66.708

3.384

70.092

Rentelasten

320

– 32

288

Afschrijvingskosten

14.230

– 3.902

10.328

– Materieel

8.029

– 1.424

6.605

– Waarvan apparaat ICT

0

0

0

– Immaterieel

6.201

– 2.478

3.723

Overige lasten

500

0

500

– Dotaties voorzieningen

500

0

500

– Bijzondere lasten

0

0

0

Totaal lasten

300.397

25.033

325.430

       

Saldo van baten en lasten

– 169

515

346

Toelichting op de baten

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement is € 16 mln hoger dan begroot. Dit is het gevolg van extra budget voor het opvangen van eerdere, niet realiseerbare efficiencytaakstellingen, het realiseren van het in 2014 gestarte Verbeterplan en het toekomstbestendig maken van de toekzichtstaak (€ 14,4 mln). Er wordt voor € 7,6 mln aan werkzaamheden 2015 doorgeschoven naar 2016 en van het ICT-budget «Blik op 2017» binnen het Plan van Aanpak (PvA) 2016 is € 6 mln doorgeschoven: € 3 mln naar 2017 en € 3 mln naar 2018.

Omzet overige departementen

De omzet overige departementen is € 3,5 mln hoger dan begroot. Door werkzaamheden voor zoönotische Salmonella is de omzet Diergezondheidsfonds (DGF) bijna € 0,5 mln hoger. De overige stijging ad € 3 mln heeft betrekking op bijdrage VWS: extra budget voor bestrijding exotische muggen (€ 0,6 mln), loonbijstelling 2016 (€ 0,6 mln), een aanvullende opdracht e-sigaret voor (€ 0,7 mln) en het doorschuiven van uitbesteed onderzoek en werkzaamheden van 2015 naar 2016 (€ 1,1 mln).

Omzet derden

De omzet derden is € 1,9 mln hoger dan begroot. Dit is het gevolg van € 2,5 mln hogere retributieopbrengsten en € 0,6 mln lager uitvallende overige baten derden (EU projecten).

Bijzondere baten

Door een aanvullende bijdrage van EZ voor compensatie van hogere ICT-kosten zijn de bijzondere baten € 4,1 mln hoger dan begroot.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De personele kosten zijn € 18,6 mln hoger dan begroot. Door het extra budget vanuit het moederdepartement en het doorschuiven van werkzaamheden van 2015 naar 2016 (zie ook toelichting onder «omzet moederdepartement») is het budget voor eigen personeel € 10,3 mln hoger. Ook is € 8,3 mln externe inhuur noodzakelijk voor tijdelijke specialistische ondersteuning bij verbetering van de bedrijfsvoering en uitvoering van het PvA (Blik op 2017).

Materiële kosten

De materiële kosten zijn € 10,4 mln hoger dan begroot. De bijdrage aan SSO’s is in totaal € 7 mln hoger door hogere ICT-kosten (€ 7,5 mln) en een daling van de kosten van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB; € 0,5 mln). De overige materiële kosten zijn € 3,4 mln hoger dan begroot door hogere huisvestingskosten (€ 1,1 mln), hogere overige algemene kosten (€ 1,4 mln), een hogere inzet van practitioners (€ 3,9), lagere specifieke kosten (€ 2 mln) en lagere bureaukosten (€ 1 mln).

Afschrijvingskosten

De materiële afschrijvingskosten zijn € 1,4 mln lager dan begroot. Deze daling wordt veroorzaakt door € 1 mln lagere afschrijvingslasten dienstauto’s door uitgestelde uitbreiding en vervanging. Verder dalen de afschrijvingskosten met totaal € 0,4 mln voor de activa inventaris, laboratoria-apparatuur en hardware.

Als gevolg van vertraging in de ontwikkeling van het ICT-systeem «Blik op 2017» binnen het PvA dalen de immateriële afschrijvingskosten met € 2,5 mln.

Kasstroomoverzicht

Bedragen x € 1.000
 

Omschrijving

– 1

– 2

(3)=(1)+(2)

Vastgestelde begroting

Mutaties (+of-)

Stand

 

1e suppletoire begroting

1e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016

35.346

33.799

69.145

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

   

330

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

   

4.959

2.

Totaal operationele kasstroom

2.509

2.780

5.289

 

Totaal investeringen (-/-)

– 29.305

3.411

– 25.894

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

1.360

0

1.360

3.

Totaal investeringskasstroom

– 27.945

3.411

– 24.534

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

     
 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

     
 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 12.447

1.061

– 11.386

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

16.355

9.539

25.894

4.

Totaal financieringskasstroom

3.908

10.599

14.507

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4)

13.818

50.590

64.408

Toelichting

Rekening-courant RHB

Het saldo op de rekening-courant RHB per 1 januari is € 33,8 mln hoger dan begroot. Dit is onder andere het gevolg van gewijzigde inzichten in 2014 omtrent de afkoop van het laboratorium te Groningen en Zwijndrecht. Het is voordeliger de huurcontracten uit te dienen. Daarnaast heeft in 2015 een dotatie van € 12,1 mln aan het eigen vermogen plaatsgevonden. Verder zijn de investeringen in 2015 beduidend lager uitgevallen dan begroot.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom is € 2,8 mln hoger dan begroot. Deze stijging komt door een lagere onttrekking op de voorzieningen van circa € 5,9 mln als gevolg van de afkoop van de huurverplichting van het laboratorium Eindhoven in 2015. Daarnaast dalen de afschrijvingslasten (€ 3,1 mln) als gevolg van vertragingen bij zowel de vernieuwing van het ICT-landschap «Blik op 2017» als de uitbreiding van dienstauto’s.

Investeringskasstroom

De investeringen zijn € 3,4 mln lager dan begroot. Deze daling komt door vertraging bij de vernieuwing van het ICT-landschap (€ 6,6 mln) en lagere investeringen in laboratoriumapparatuur en inventaris (€ 0,3 mln). Daartegenover staat een stijging door een uitgestelde uitbreiding van dienstauto’s (€ 2,3 mln) en verbouwingen (€ 1,2 mln).

Financieringskasstroom

De financieringskasstroom valt € 10,6 mln hoger uit dan begroot. Dit is met name het gevolg van de gebruikmaking van de leenfaciliteit via het Ministerie van Financiën in plaats van financiering uit eigen middelen voor financiering van ICT-investeringen (€ 9,5 mln). Doordat de investeringen in 2015 lager zijn uitgevallen dan begroot, vallen de aflossing op de leningen in 2016 eveneens lager uit (€ 1,1 mln).

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap RVO.nl

Suppletoire begroting 2016 (Eerste suppletoire begroting)

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

(1)

Vastgestelde begroting

(2)

Mutaties (+of-)1e suppletoire begroting

(3)=(1)+(2)

Totaal geraamd

Baten

     

Omzet moederdepartement

293.045

21.008

314.053

Omzet overige departementen

110.126

6.889

117.015

Omzet derden

42.269

 

42.269

Rentebaten

10

 

10

Vrijval voorzieningen

     

Bijzondere baten

     

Totaal baten

445.450

27.897

473.347

       

Lasten

     

Apparaatskosten

432.347

27.897

460.244

– Personele kosten

244.988

15.725

260.713

– Waarvan eigen personeel

204.247

13.155

217.402

– Waarvan externe inhuur

35.545

2.570

38.115

– Waarvan overige personele kosten

5.196

 

5.196

– Materiële kosten

187.359

12.172

199.531

– Waarvan apparaat ICT

     

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

83.111

6.212

89.323

– Waarvan overige materiële kosten

104.248

5.960

110.208

Rentelasten

66

 

66

Afschrijvingskosten

13.037

 

13.037

– Materieel

2.461

 

2.461

– Waarvan apparaat ICT

     

– Immaterieel

10.576

 

10.576

Overige lasten

     

– Dotaties voorzieningen

     

– Bijzondere lasten

     

Totaal lasten

445.450

27.897

473.347

       

Saldo van baten en lasten

0

0

0

Toelichting op de baten

Omzet moederdepartement

De begrote omzet bij de ontwerpbegroting is gebaseerd op de eerste prognoses van het opdrachtenpakket voor 2016. Het offertetraject was op dat moment nog niet gestart. De begroting wordt nu aangepast aan de definitieve opdrachtverlening 2016 van december 2015.

De belangrijkste mutaties betreffen:

  • De bijdrage voor de overdracht van natuurtaken van de voormalige Dienst Landelijk Gebied (DLG) (€ 8,3 mln), die reeds was aangekondigd in de ontwerpbegroting 2016;

  • Uitvoeringskosten regeling kleine warmteopties (€ 2,0 mln). Dit als onderdeel van de Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE);

  • De bijdrage voor uitvoering van het secretariaat van de Centrale Commissie Dierproeven (€ 1,2 mln) en de Mijnraad en de Technische Commissie Bodem Beweging (TCBB) (€ 0,5 mln).

  • Daarnaast is budget (€ 8,3 mln) toegevoegd voor de uitvoering van diverse subsidieregelingen, programma’s en taken, zoals de regeling Wind op Zee, de regeling Energiebesparing en duurzame energie voor sportaccommodaties (EDS), de garantieregeling Ondernemingsfinanciering, de Groeifaciliteit, het Netherlands Investment Agency, de doorontwikkeling Berichtenbox voor bedrijven, het programma Boeren aan de box en Tendernet.

  • Aan loon- en prijsbijstelling is een bedrag van € 0,7 mln toegevoegd.

Omzet overige departementen

Ook de omzet overige departementen is in lijn gebracht met de definitieve opdrachtverlening 2016 aan RVO. Zo is de opdracht van BZK voor de uitvoering van de Tijdelijke regeling stimulering huisvesting vergunninghouders toegevoegd (€ 1 mln).

Aan de opdracht van BuZa is € 4 mln toegevoegd voor onder meer Modernisering Economische Diplomatie, Implementatie van Extractives Industries Transparency Initiative in Nederland (NL EITI), en Achilles (het ICT systeem voor buitenlandse posten).

De overige € 1,9 mln. heeft betrekking op diverse opdrachten van de departementen zoals BZK, OC&W en VenJ.

Toelichting op de lasten

De hogere lasten van € 28 mln betreffen de uitvoeringskosten van de hierboven genoemde (toegevoegde) taken. De uitvoeringskosten bestaan uit zowel personele en materiële kosten. Met de overdracht van taken vanuit DLG naar RVO.nl is ook ambtelijk personeel overgegaan. Hiermee stijgen de ambtelijke loonkosten van RVO.nl. Overige uitbreidingen van werkzaamheden worden door RVO.nl uitgevoerd met tijdelijk personeel, voornamelijk uitzendkrachten. Met de uitbreiding van de ambtelijke en tijdelijke bezetting stijgen de materiële kosten voor huisvesting en ICT (o.a. werkplekken, ICT-maatwerk en communicatiemiddelen).

Kasstroomoverzicht

Bedragen x € 1.000
 

Omschrijving

(1)

Vastgestelde begroting

(2)

Mutaties (+of-)

1e suppletoire begroting

(3)=(1)+(2)

Stand

1e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016

78.400

– 30.094

48.306

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

     
 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

     

2.

Totaal operationele kasstroom

3.037

 

3.037

 

Totaal investeringen (-/-)

– 9.950

 

– 9.950

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

     

3.

Totaal investeringskasstroom

– 9.950

 

– 9.950

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

     
 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

     
 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 2.000

 

– 2.000

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

 

8.553

8.553

4.

Totaal financieringskasstroom

– 2.000

8.553

6.553

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4)

69.487

– 21.541

47.946

Toelichting

Door de veel lager dan geprognosticeerde operationele kasstroom in 2015 is het rekening-courant saldo per 1 januari 2016 € 30 mln lager dan begroot. De kasstroom is beïnvloed door onder andere investeringen in projecten in het kader van het nieuwe gemeenschappelijk landbouwbeleid en de uitvoering van nationale subsidieregelingen. Daarnaast is het verloop van de transitorische posten nog te betalen/ontvangen en het negatief resultaat 2015 van invloed geweest.

RVO verwacht in 2016 € 8,5 mln te lenen voor reeds begrote investeringen in immateriële vaste activa. Het betreft de systemen Uitvoeringsplatform (UP), elektronische Dienstverlening Uitvoering (EDU), en Harmonisering Beleidsadministratie (HBA).

1

Het doel van de eIDAS verordening is het vertrouwen in elektronische transacties in de interne markt te vergroten door te voorzien in een gemeenschappelijke grondslag voor veilige elektronische interactie tussen burgers, bedrijven en overheden. Bijgevolg wordt ook de doeltreffendheid van publieke en private onlinediensten, e-business en elektronische handel in de Unie verhoogd.

2

AT geeft uitvoering aan de secretariaatsfunctie van de Commissie van Deskundigen die de Minister van Economische Zaken ondersteunt bij de uitoefening van zijn taak als toezichthouder op het ETD-stelsel. Het ETD-stelsel bestaat uit Idensys (voor burgers) en eHerkenning (voor bedrijven).

3

NMI Certin is een leverancier van metrologische vakexperts ten bate van de uitvoering van werkzaamheden voor de Organisation Internationale de Métrologie Légale (OIML) en European Cooperation in Legal Metrology (WELMEC).

Licence