Base description which applies to whole site

Verdiepingshoofdstuk

In dit hoofdstuk wordt per beleidsartikel artikel en niet-beleidsartikel de opbouw gegeven van verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2015 tot de stand van de ontwerpbegroting 2016. Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die politiek relevant of groter dan € 5 mln. zijn en niet eerder in een begrotingsstuk zijn opgenomen.

Onderstaande toelichtingen hebben betrekking op meerdere artikelen.

Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd)

De Rijksgebouwendienst (Rgd) heeft in 2014 een fors positief resultaat behaald. Een deel hiervan is gedurende 2014 al teruggeven aan departementen. Naar aanleiding van het positieve resultaat in 2014 is een analyse uitgevoerd naar de resultaatontwikkeling voor 2015 en verder. Hieruit is gebleken dat er structurele ruimte is binnen de tarieven die de Rgd bij departementen in rekening brengt. Naar aanleiding hiervan wordt aan de departementen per 2016 een tariefsverlaging toegekend. Deze tariefsverlaging is vanaf 2016 budgettair doorverdeeld naar de betreffende uitvoeringsorganisaties binnen de VenJ-begroting. In 2015 vindt een terugbetaling door de Rgd plaats.

Loon- en prijsbijstelling

Met deze mutatie wordt de loon- en prijsbijstelling 2015 verdeeld over de artikelen binnen VenJ.

Boeten en transacties

Door een terugloop in de ontvangsten uit boetes en transacties is een tegenvaller ontstaan op de VenJ-begroting. Op basis van de huidige realisatie cijfers wordt vooralsnog uitgegaan van een tekort van € 60 mln. in 2015, deels het gevolg van de coulance acties van de politie. Het tekort wordt gedekt door diverse genomen maatregelen, grotendeels inzet van onderuitputting op de VenJ begroting.

31. Nationale politie

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen art. 31 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

5.132.936

5.172.235

5.100.085

4.979.996

4.942.868

4.963.556

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

17.407

12.021

11.760

19.230

19.080

19.080

Nieuwe mutaties:

           

– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd)

0

– 5.084

– 4.571

– 4.331

– 4.243

– 4.144

– Rechtsgangvervoer

– 2.000

0

0

0

0

0

– Hervormen Governance RCN/C

0

– 2.912

– 2.912

– 2.912

– 2.912

– 2.912

– Financiering GHB-bedden DJI

– 1.100

0

0

0

0

0

– Loonbijstelling

17.024

20.201

19.917

19.442

19.295

19.377

– Prijsbijstelling

2.341

2.773

2.734

2.674

2.655

2.665

– Boeten en transacties

– 18.000

0

0

0

0

0

– Diversen

971

– 44

110

108

105

103

Stand ontwerpbegroting 2016

5.149.579

5.199.190

5.127.123

5.014.207

4.976.848

4.997.725

Verplichtingen

5.140.094

5.189.705

5.126.175

5.014.207

4.976.848

4.997.725

Opbouw ontvangstenramingenart. 31 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

500

500

500

500

500

500

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2016

500

500

500

500

500

500

Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.

32. Rechtspleging en rechtsbijstand

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen art. 32 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

1.439.713

1.399.689

1.344.950

1.340.089

1.361.895

1.361.895

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

39.453

64.619

– 13.201

– 27.200

– 45.700

– 37.800

Nieuwe mutaties:

           

– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd)

0

– 28.653

– 27.073

– 25.769

– 24.887

– 23.542

– Hoge Raad Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)

0

0

2.600

2.600

2.600

2.700

– Herverdeling huisvesting

0

1.436

1.646

1.543

– 551

– 551

– Loonbijstelling

3.232

3.818

3.626

3.623

3.702

3.702

– Prijsbijstelling

1.188

1.361

1.307

1.302

1.324

1.324

– Boeten en transacties

– 7.500

0

0

0

0

0

– Diversen

829

1.026

413

139

11

110

Stand ontwerpbegroting 2016

1.476.915

1.443.296

1.314.268

1.296.327

1.298.394

1.307.838

Verplichtingen

1.476.915

1.443.296

1.314.268

1.296.327

1.298.394

1.307.838

Opbouw ontvangstenramingen art. 32 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

274.980

318.524

326.958

335.226

345.826

345.826

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

– 43.960

– 38.040

– 20.620

– 22.680

– 25.500

– 18.400

Nieuwe mutaties:

           

– Ramingsbijstelling griffierechten

0

2.500

5.000

7.700

10.600

13.600

Stand ontwerpbegroting 2016

231.020

282.984

311.338

320.246

330.926

341.026

Toelichting op mutaties

Ramingsbijstelling griffierechten

De tarieven van de griffierechten worden jaarlijks geïndexeerd. Thans is in de meerjarencijfers rekening gehouden met toekomstige indexeringen.

33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen art. 33 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

662.722

647.765

633.048

619.183

619.184

619.184

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

51.023

2.583

1.096

2.463

1.963

1.363

Nieuwe mutaties:

           

– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd)

0

– 8.989

– 8.428

– 8.056

– 7.741

– 7.574

– Aanpak ondermijnende criminaliteit

0

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

– Loonbijstelling

2.001

2.300

2.252

2.214

2.214

2.214

– Diversen

– 3.338

– 1.081

– 41

1.133

1.442

1.520

Stand ontwerpbegroting 2016

712.408

645.578

630.927

619.937

620.062

619.707

Verplichtingen

712.408

645.578

630.927

619.937

620.062

619.707

Opbouw ontvangstenramingen art. 33 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

1.066.898

1.071.298

1.089.698

1.124.598

1.124.498

1.089.498

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

1.527

56.000

0

– 35.000

– 35.000

0

Nieuwe mutaties:

           

– Afpakken

0

0

2.000

11.000

19.000

23.000

– Boeten en transacties

– 60.000

0

0

0

0

0

– Diversen

2.500

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2016

1.010.925

1.127.298

1.091.698

1.100.598

1.108.498

1.112.498

Toelichting op mutaties

Afpakken

Het Openbaar Ministerie (OM) hanteert bij het programma Afpakken een opbrengstenraming die vanaf 2018 € 5 mln. structureel hoger ligt dan in de begroting was verwerkt. Door middel van deze mutatie wordt dit gecorrigeerd. Daarnaast zet Veiligheid en Justitie extra in op het ontnemen van crimineel vermogen.

Boeten en transacties

Op het dossier Boeten en Transacties wordt in 2015 vanwege een tijdelijke verminderde inzet van digitale handhavingsmiddelen (onder andere door de vervanging van trajectcontrolesystemen, flitspalen en radarcontrolesystemen) en de coulance acties van de politie in het kader van de CAO onderhandelingen, een additioneel tekort verwacht van € 60 mln., naast het tekort van € 55 mln. dat reeds bij de eerste suppletoire begroting 2015 is opgenomen.

34. Straffen en Beschermen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen art. 34 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

2.416.080

2.354.151

2.232.591

2.195.620

2.202.452

2.202.452

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

134.564

7.105

10.843

14.582

31.110

31.983

Nieuwe mutaties:

           

– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd)

0

– 81.180

– 75.995

– 72.012

– 47.130

– 43.141

– Maatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

0

– 18.000

3.200

– 21.500

– 32.200

– 52.100

– Administratiekostenvergoeding CJIB 2015

– 8.700

0

0

0

0

0

– Inzet resultaten 2014 van CJIB en Justis tbv CJIB

7.175

0

0

0

0

 

– Invoering nieuwe vreemdelingenwet bij DJI

0

4.900

4.900

4.900

4.900

4.900

– Correctie desaldering verplichte bijdrage slachtoffers

– 2.500

– 1.500

– 1.000

0

0

0

– Rechtsgangvervoer

2.000

0

0

0

0

0

– Herverdeling huisvesting

0

1.555

1.004

955

68

– 30

– Hervormen Governance RCN/C

0

– 1.552

– 1.552

– 1.552

– 1.552

– 1.552

– Rijks identity management

– 968

– 1.450

– 901

– 901

0

0

– Financiering GHB-bedden DJI

1.100

0

0

0

0

0

– Samenvoeging artikelen 34 en 35

0

343.828

329.674

328.119

329.545

330.552

– Loonbijstelling

4.994

6.606

6.282

6.178

6.207

6.207

– Prijsbijstelling

2.046

2.641

2.479

2.435

2.441

2.441

– Verhoging tarief VOG

0

– 4.000

– 6.200

– 6.200

– 6.200

– 6.200

– Diverse problematiek DJI

7.183

10.032

10.005

9.928

5.357

5.095

– Bijdrage CJIB Administratiekosten

0

18.720

18.947

18.271

18.031

18.271

– Boeten en transacties

– 21.700

0

0

0

7.500

7.500

– Diversen

– 9.907

2.372

3.555

4.684

4.302

4.507

Stand ontwerpbegroting 2016

2.531.367

2.644.228

2.537.832

2.483.507

2.524.831

2.510.885

Verplichtingen

2.531.367

2.644.228

2.537.832

2.483.507

2.524.831

2.510.885

Toelichting op mutaties

Maatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

Dit betreft een saldo van maatregelen op terrein van DJI. De meest recente prognoses uit het prognose model justitiële ketens (PMJ) voor de behoefte aan sanctiecapaciteit laten voor het gevangeniswezen een capaciteitsoverschot zien. Door meerpersoonscellen in te zetten als eenpersoonscellen wordt dit overschot teruggebracht en blijft flexibiliteit in de toekomst gewaarborgd. Tevens laten de PMJ-ramingen overschotten zien voor de TBS. Tot slot zal JJI De Heuvelrug versneld gesloten worden.

Administratiekostenvergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) 2015.

De instroom geldboetes (WAHV-zaken, OM afdoeningen, boetevonnissen en Europese geldelijke sancties) blijft achter bij de in de begroting geraamde instroom 2015. Daarmee blijven de ontvangsten administratiekostenvergoeding eveneens achter bij de raming. Dit leidt tot een neerwaartse bijstelling van de bijdrage aan het CJIB. Hiervoor is het CJIB reeds bij de eerste suppletoire begroting gecompenseerd.

Inzet resultaten 2014 van CJIB en Justis t.b.v. problematiek CJIB

Op basis van de financieringsafspraken is er minder productie geleverd door de diensten CJIB en Justis dan oorspronkelijk geraamd. Dit leidt tot een gedeeltelijke teruggave van de in 2014 ontvangen bijdrage aan de VenJ-begroting (het zogenaamde financieringsresultaat). Dit financieringsresultaat 2014 van de onderdelen Justis en het CJIB isingezet ter dekking van problematiek binnen het CJIB (o.a. op het gebied van achterstallig onderhoud op ICT).

Invoering nieuwe vreemdelingenwet bij DJI

Dit betreft een verhoogde bijdrage voor DJI in het kader van de invoering van de Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring. Deze wet houdt onder meer een uitbreiding van het dagprogramma en van de bewegingsvrijheid binnen de inrichting in, en extra aandacht voor kwetsbare groepen.

Samenvoeging artikelen 34 en 35

De afgelopen jaren heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan die aanleiding zijn voor de samenvoeging van beleidsartikel 34 «Sanctietoepassing» en beleidsartikel 35 «Jeugd» tot het beleidsartikel 34 «Straffen en beschermen». Zo was voorheen het sanctiebeleid strikt langs de verdeling jeugd en volwassenen georganiseerd. Inmiddels is er steeds meer overlap in benadering tussen deze groepen, bijvoorbeeld bij het adolescentenstrafrecht. Daarnaast heeft een accentverschuiving van beleidsvorming en instrumentontwikkeling naar stelselverantwoordelijkheid, ketenregie en investeren in de lokale aanpak plaatsgevonden. Ook dat verkleint het justitieel-beleidsmatige onderscheid tussen jeugd en volwassenen. Ten slotte is door de decentralisering van de financiering van de jeugdbescherming en de jeugdreclassering per 1 januari 2015 de beleidsmatige verantwoordelijkheid van de bewindspersonen van VenJ in het jeugddomein verminderd.

De programmabudgetten van Jeugd zijn opgenomen in een apart artikelonderdeel «Jeugdbescherming en jeugdsancties» op artikel 34, zodat de samenhang en inzichtelijkheid van de jeugdbudgetten in stand blijft.

Verhoging tarief VOG

De kosten voor de integriteitsproducten (waaronder VOG) van Justis worden in rekening gebracht bij de aanvragende burgers, bedrijven en instanties. De tarieven voor de integriteitsproducten zijn niet kostendekkend. Met ingang van 2016 wordt een tariefverhoging voor een elektronische aanvraag van het integriteitsproduct VOG doorgevoerd van € 24,55 naar € 33,85. Doordat kostendekkende tarieven in rekening worden gebracht kan de bijdrage vanuit de VenJ-begroting voor Justis neerwaarts bijgesteld worden.

Diverse problematiek DJI

Het betreft de dekking van diverse kleinere budgettaire problemen bij DJI, net name een tegenvaller op het gebied van ICT.

Bijdrage CJIB administratiekosten

Bij het CJIB was sprake van budgettaire tekorten omdat het tarief voor de administratiekostenvergoeding niet kostendekkend was. Om deze problematiek te dekken is besloten de administratiekostenvergoeding te verhogen tot een kostendekkend niveau De verhoging van het tarief administratiekostenvergoeding van € 7,00 naar € 9,00 gaat in per 1 januari 2016.

Opbouw ontvangstenramingen art. 34 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

79.665

84.764

88.439

88.556

88.556

88.556

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

– 3.140

– 2.060

220

580

700

700

Nieuwe mutaties:

           

– Administratiekostenvergoeding CJIB 2015

– 8.700

0

0

0

0

0

– Inzet resultaten 2014 van CJIB en Justis tbv problematiek CJIB.

7.175

0

0

0

0

0

– Correctie desaldering verplichte bijdrage slachtoffers

– 2.500

– 1.500

– 1.000

0

0

0

– Samenvoeging artikelen 34 en 35

0

4.002

3.002

3.002

3.002

3.002

– Administratiekosten CJIB

 

18.720

18.947

18.271

18.031

18.271

– Outputfinanciering 2014 DJI

6.800

0

0

0

0

0

– Boeten en transacties

2.000

0

0

0

0

0

– Diversen

1.300

500

500

500

500

500

Stand ontwerpbegroting 2016

82.600

104.426

110.108

110.909

110.789

111.029

Toelichting op mutaties

Administratiekostenvergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) 2015.

Zie toelichting uitgaven.

Inzet resultaten 2014 van CJIB en Justis t.b.v. problematiek CJIB

Zie toelichting uitgaven.

Administratiekosten CJIB

Bij het CJIB was er sprake van budgettaire tekorten omdat het tarief voor de administratiekostenvergoeding niet kostendekkend was. Om deze problematiek te dekken is besloten de administratiekostenvergoeding te verhogen tot een kostendekkend niveau. De verhoging van het tarief administratiekostenvergoeding van € 7,00 naar € 9,00 gaat in per 1 januari 2016.

Outputfinanciering DJI 2014

In 2014 was sprake van een lagere bezetting bij die Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget terugvloeit naar VenJ. Deze middelen worden weer ter beschikking gesteld aan DJI ter dekking van budgettaire problematiek o.a. op het gebied van ICT.

35. Jeugd

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen art. 35 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

372.566

349.245

327.793

325.156

325.722

325.722

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

2.865

2.518

3.552

5.201

6.263

7.190

Nieuwe mutaties:

           

– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd)

0

– 2.704

– 2.534

– 2.386

– 2.271

– 2.176

– Maatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

0

– 7.000

0

0

0

0

– Herverdeling huisvesting

0

2.143

2.211

1.988

1.596

1.596

– Commissie De Winter ivm fysiek/ psych. geweld in jeugdzorg

1.000

1.000

0

0

0

0

– Samenvoeging artikelen 34 en 35

0

– 343.828

– 329.674

– 328.119

– 329.545

– 330.552

– Boeten en transacties

– 2.400

0

0

0

0

0

– Administratiekosten CJIB en VOG-tarief Justis

– 1.000

0

0

0

0

0

– Diversen

58

– 1.374

– 1.348

– 1.840

– 1.765

– 1.780

Stand ontwerpbegroting 2016

373.089

0

0

0

0

0

Verplichtingen

373.089

0

0

0

0

0

Toelichting op mutaties

Maatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

Er is besloten tot de versnelde sluiting van JJI de Heuvelrug.

Samenvoeging artikelen 34 en 35

Zie toelichting uitgaven artikel 34.

Opbouw ontvangstenramingen art. 35 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

1.487

1.487

1.487

1.487

1.487

1.487

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

5.065

1.515

1.515

1.515

1.515

1.515

Nieuwe mutaties:

           

– Commissie De Winter ivm fysiek/ psych. geweld in jeugdzorg

1.000

1.000

0

0

0

0

– Samenvoeging artikelen 34 en 35

0

– 4.002

– 3.002

– 3.002

– 3.002

– 3.002

– Boeten en transacties

2.200

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2016

9.752

0

0

0

0

0

36. Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen art. 36 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

248.052

247.013

245.287

244.207

244.207

244.207

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

14.281

– 500

– 500

– 500

– 500

– 500

Nieuwe mutaties:

           

– Middelen contraterrorisme

0

11.150

11.350

11.250

11.000

11.000

– Diversen

– 747

– 512

– 518

– 23

– 23

– 23

Stand ontwerpbegroting 2016

261.586

257.151

255.619

254.934

254.684

254.684

Verplichtingen

261.586

257.151

255.619

254.934

254.684

254.684

Toelichting op mutaties

Middelen contraterrorisme

Op 27 februari 2015 heeft het kabinet besloten de veiligheidsketen te versterken. Hiermee kunnen de betrokken diensten en organisaties, ook bij voortzetting van het huidige dreigingsbeeld, de komende jaren doen wat nodig is om de jihadistische dreiging tegen te gaan. De hier genoemde middelen zijn het aandeel van NCTV hierin ter versterking van de preventieve aanpak.

Opbouw ontvangstenramingen art. 36 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

0

0

0

0

0

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2016

0

0

0

0

0

0

37. Vreemdelingen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen art. 37 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

757.030

741.399

687.968

679.307

679.307

679.307

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

467.678

43.383

28.216

28.216

28.426

28.426

Nieuwe mutaties:

           

– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd)

0

– 9.473

– 8.791

– 8.355

– 7.906

– 7.649

– Eerstejaarsopvang asielzoekers aan ODA

0

255.000

0

0

0

0

– Invoering nieuwe vreemdelingenwet bij DJI

0

– 4.900

– 4.900

– 4.900

– 4.900

– 4.900

– Faciliteitenbesluit opvangcentra

– 4.725

0

0

0

0

0

– Herverdeling Rutte II taakstellingen (COA, IND, DMB, DTV)

0

– 4.200

– 3.100

– 3.900

– 3.900

– 3.900

– Jeugdhulp bewoners COA

3.000

3.000

3.000

0

0

0

– Interne doorverdeling eenheidsprijzen kantoren VenJ

0

2.392

– 436

– 436

– 436

– 561

– Kasschuif aanbesteding biometrie

– 2.000

1.000

1.000

0

0

0

– Bed, bad, brood

13.333

0

0

0

0

0

– Nidos

4.800

0

0

0

0

0

– Boeten en transacties

– 2.300

0

0

0

0

0

– Asiel

166.000

– 204.000

189.000

0

0

 

– Bed bad brood gemeenten

– 10.300

0

0

0

0

 

– Loonbijstelling

914

1.033

962

943

943

943

– Diversen

2.109

264

292

748

860

831

Stand ontwerpbegroting 2016

1.395.539

824.898

893.211

691.623

692.394

692.497

Verplichtingen

1.395.539

824.898

893.211

691.623

692.394

692.497

Toelichting op mutaties

Eerstejaarsopvang asielzoekers ten laste van ODA (Official Development Assistance)

De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. Door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA de komende jaren ook toe (€ 400 mln. in 2015 en € 255 mln. in 2016).

Invoering nieuwe vreemdelingenwet bij DJI

Zie toelichting bij artikel 34 uitgaven.

Bed, bad, brood

Het Kabinet heeft afgesproken dat uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland tijdelijk recht krijgen op de voorziening voor bed, bad en brood. Hiervoor is in 2015 € 13,3 mln. en structureel € 20 mln. beschikbaar gesteld. Het beschikbare bedrag voor 2015 is overgeboekt naar artikel 37. Het structurele bedrag vanaf 2016 staat nog geparkeerd op artikel 92.

Asiel

Als gevolg van de hogere asielinstroom vallen de kosten van IND, COA en Nidos hoger uit. Voor IND geldt dat extra bekostiging in 2015 uit de asielreserve wordt gefinancierd. Met betrekking tot de asielopvang wordt de ODA-toerekening in 2015 verhoogd. Ook wordt in 2016 de systematiek van de ODA-toerekening zodanig aangepast dat deze meer aansluit bij de bekostiging. Dit levert in 2016 een lagere toerekening op.

Bed, bad, brood naar gemeenten

De Staatssecretaris is met de VNG overeengekomen om voor de tijdelijke voorziening een bedrag van € 10,3 mln. beschikbaar te stellen. Via een decentralisatie uitkering wordt dit bedrag beschikbaar gesteld aan de gemeenten. Het geld wordt uitgekeerd volgens een verdeelsleutel gebaseerd op de bed-bad-brood-aantallen die gemeenten onlangs bij de VNG hebben aangeleverd (voor de periode van half december 2014 tot juni 2015).

Opbouw ontvangstenramingen art. 37 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

0

0

0

0

0

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

35.500

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties:

           

– Asiel

21.000

0

0

0

0

 

– Nidos

4.800

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2016

61.300

0

0

0

0

0

Toelichting op mutaties

Asiel

Ten behoeve van de hoger kosten van asielinstroom van IND en Nidos wordt € 21 mln. uit de asielreserve gehaald. Dit leidt tot een ontvangst op artikel 37. Zie ook artikel 37 uitgaven.

91. Apparaatsuitgaven

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen art. 91 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

403.038

395.651

373.716

367.088

369.078

369.078

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

26.654

– 1.042

1.652

2.674

1.399

3.375

Nieuwe mutaties:

           

– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd)

 

– 6.066

– 5.755

– 5.366

– 5.164

– 4.960

– Egalisatievordering Rgd

0

13.200

13.200

13.200

13.200

13.200

– Kosten Expertisecentrum Organisatie en Personeel (ECO&P)

3.590

0

0

0

0

0

– Herverdeling eenheidsprijzen kantoren VenJ breed

0

3.333

– 425

– 667

– 5.192

– 5.933

– Interne doorverdeling eenheidsprijzen kantoren VenJ

0

– 7.439

– 4.483

– 4.343

– 971

– 748

– Herverdeling Rutte II taakstellingen (COA, IND, DMB, DTV)

0

4.200

3.100

3.900

3.900

3.900

– Rijks identity management

2.165

3.243

2.016

2.016

0

0

– Taakstelling Binnenhof

0

256

481

696

792

997

– Kosten Elias

1.123

937

751

655

655

186

– Rijksschoonmaakorganisatie (RSO)

– 1.146

– 1.815

– 1.146

– 573

– 191

0

– Loonbijstelling

1.223

1.376

1.347

1.337

1.344

1.344

– Diversen

1.390

2.730

– 702

– 1.985

326

– 1.222

Stand ontwerpbegroting 2016

438.037

408.564

383.752

378.632

379.176

379.217

 

422.480

400.647

383.195

378.075

379.176

379.217

Toelichting op mutaties

Egalisatievordering Rijksgebouwendienst(Rgd)

Voor huisvesting specialties (o.a. penitentiaire inrichtingen en rechtbanken) zal worden overgegaan naar een nieuw Rijkshuisvestingstelsel. Bij het nieuwe stelsel zal de egalisatievordering voor de huidige pandenvoorraad worden afgekocht. Een deel van de terugontvangen overwinsten bij de Rgd zal worden ingezet voor een vervroegde aflossing van deze egalisatievordering in de periode 2016–2020.

Herverdeling eenheidsprijzen kantoren VenJ breed

Per 2016 treedt het nieuwe Rijkshuisvestingstelsel in werking. Voor de kantoren betekent dit onder meer de overgang naar drie regionale prijzen (Den Haag, Overig Randstad en Rest van Nederland), die gebaseerd zijn op de gemiddelde huisvestingskosten in deze drie regio’s. Om de verschillen tussen de huidige tarieven en de drie regioprijzen te compenseren vindt er een budgettaire herverdeling plaats tussen de departementen. Dit is een technische mutatie.

Interne doorverdeling eenheidsprijzen kantoren VenJ

Zie de toelichting bij «herverdeling eenheidsprijzen kantoren». Dit is een technische mutatie. (Zie ook de artikelen 32, 34, 35 en 37).

Opbouw ontvangstenramingen art.91 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

706

706

706

706

706

706

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

54.486

1.212

1.157

1.056

999

0

Nieuwe mutaties:

           

– Doorverdeling kosten Expertisecentrum Organisatie en Personeel (ECO&P)

2.009

0

0

0

0

0

– Diversen

898

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2016

58.099

1.918

1.863

1.762

1.705

706

92. Nominaal en onvoorzien

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen art. 92 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

2.218

8.904

5.632

8.115

9.979

9.979

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

22.874

– 102.759

– 125.377

– 119.727

– 61.522

– 56.744

Nieuwe mutaties:

           

– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd)

0

142.149

133.147

126.275

99.342

93.186

– Kasschuif dekking taakstelling VenJ

30.000

3.800

– 6.700

– 27.100

0

0

– Inzet VenJ problematiek

0

– 5.000

– 5.000

– 5.000

– 5.000

0

– Bed, bad, brood

– 13.333

0

0

0

0

0

– Boeten en transacties

0

0

0

0

– 7.500

– 7.500

– Aanbevelingen commissie-Hoekstra

0

7.000

7.000

7.000

7.000

7.000

– Inzet surplus Rgd

0

26.249

38.247

27.103

0

0

– Loon en prijsbijstelling

– 38.402

– 44.853

– 43.530

– 42.744

– 42.729

– 42.827

– Diversen

38

– 4.532

– 4.248

– 3.784

– 5.050

– 3.568

Stand ontwerpbegroting 2016

3.395

30.958

– 829

– 29.862

– 5.480

– 474

Verplichtingen

3.395

30.958

– 829

– 29.862

– 5.480

– 474

Opbouw ontvangstenramingen art. 92 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

0

0

0

0

0

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2016

0

0

0

0

0

0

Toelichting op mutaties

Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties worden bij de betreffende artikelen toegelicht. Voor de uitvoering van de anabevelingen van de onderzoekscommissie Hoekstra is vanaf 2016 € 7 mln. gereserveerd.

93. Geheime uitgaven

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen art. 93 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

3.058

3.058

3.058

3.058

3.058

3.058

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

0

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties:

           

– Diversen

8

9

9

9

9

9

Stand ontwerpbegroting 2016

3.066

3.067

3.067

3.067

3.067

3.067

Verplichtingen

3.066

3.067

3.067

3.067

3.067

3.067

Opbouw ontvangstenramingen art. 93 (x € 1.000)
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Stand ontwerpbegroting 2015

0

0

0

0

0

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2015

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2016

0

0

0

0

0

0

Op dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan.

Licence