Base description which applies to whole site

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2017 (bedragen x € 1.000)

15 Hoofdvaarwegennet

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2017

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3)+(4)

Verplichtingen

802.092

1.597.478

1.770.746

– 137.940

1.632.806

Uitgaven

872.578

984.370

905.345

– 6.049

899.296

Waarvan juridisch verplicht

 

87%

95%

   

15.01 Verkeersmanagement

8.428

8.428

8.525

0

8.525

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

8.428

8.428

8.525

0

8.525

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

366.969

367.350

329.191

– 6.230

322.961

15.02.01 Beheer en onderhoud

277.635

277.303

288.834

– 1.035

287.799

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

272.959

270.867

282.128

0

282.128

15.02.04 Vervanging

89.334

90.047

40.357

– 5.195

35.162

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

21.457

8.442

0

0

0

15.03 Aanleg

186.361

274.102

211.413

7.406

218.819

15.03.01 Realisatie

150.668

233.293

191.595

7.692

199.287

15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

35.693

40.809

19.818

– 286

19.532

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

2.090

1.590

1.608

1

1.609

15.04 Geïntegreerde contractvormen

10.904

34.935

46.330

– 7.225

39.105

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

299.916

299.555

309.886

0

309.886

15.06.01 Apparaatskosten RWS

272.771

272.996

281.666

0

281.666

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

272.771

272.996

281.666

0

281.666

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

27.145

26.559

28.220

0

28.220

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

27.145

26.559

28.220

0

28.220

15.07 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

15.09 Ontvangsten

93.675

96.716

92.588

4.527

97.115

Verplichtingen

De per saldo lagere verplichtingen in 2017 hebben met name betrekking op de volgende projecten:

  • Twentekanalen Verruiming Fase 2 (€ 68,8 miljoen): de verplichtingenruimte schuift door naar 2018 doordat de aanbesteding van het project niet meer in 2017 is afgerond.

  • Zeetoegang IJmond (€ 15,6 miljoen): De voorgenomen verplichtingen zijn niet meer in 2017 gerealiseerd door voorgestelde wijzigingen op het hoofdcontract. De onderhandelingen met de opdrachtnemers over deze voorstellen vergt meer tijd dan verwacht.

  • Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 14,8 miljoen): De werkelijke gunning is lager uitgepakt dan bij de Najaarsnota werd verwacht.

  • Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek (€ 9,7 miljoen): Door een wijziging in de wensen van de gemeente en stakeholders ten aanzien van het bestemmingsplan, is de aanbesteding bij dit project vertraagd. Hierdoor is er een lagere verplichting gerealiseerd dan verwacht.

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

De verlaging van € 6,2 miljoen bij de Slotwet 2017 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2017.

Saldo 2017

De lagere kasuitgaven worden met name veroorzaakt door vertragingen in Vervanging en Renovatie (VenR-)projecten (€ 3,9 miljoen). Dit is ontstaan doordat in de regio Zeeland de voorbereidende werkzaamheden die in de regio dienen plaats te vinden voordat er met het project van start kan worden gegaan meer tijd vergen dan verwacht. Daarnaast zijn er lagere kasrealisaties op het programma Impuls groot onderhoud (€ 1,1 miljoen) en de vaarweg Brokx-Nat (€ 1,0 miljoen). Het voordelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

15.03 Aanleg

De verhoging van € 7,4 miljoen bij de Slotwet 2017 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2017.

Saldo 2017

De Slotwet 2017 laat een nadelig saldo zien van per saldo € 7,4 miljoen. Middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2017–2018, 34 775 XII, nr. 64) zijn hogere kasuitgaven in 2017 aangekondigd op het project Nieuwe Sluis Terneuzen als gevolg van een gewijzigd betalingsritme. Uiteindelijk is op het project Nieuwe Sluis Terneuzen € 16,1 miljoen meer uitgegeven dan geraamd.

Daartegenover staan lagere kasuitgaven op de projecten:

  • Maasroute, modernisering fase 2 (€ 2,8 miljoen): dit project is vertraagd doordat gesprekken met de opdrachtgever en opdrachtnemer langer duren dan verwacht.

  • Waal, toekomstvisie (€ 2,2 miljoen): op dit project zijn lagere kasuitgaven gerealiseerd doordat een verwachtte factuur niet meer in 2017 is ontvangen.

  • Walradarsystemen (€ 2,1 miljoen): dit project is vertraagd als gevolg van een arbitragezaak.

Het nadelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

15.04 Geïntegreerde contractvormen

De verlaging van € 7,2 miljoen bij de Slotwet 2017 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2017.

Saldo 2017

Het voordelig saldo wordt met name veroorzaakt doordat er op het project Zeetoegang IJmond meer afstemming nodig was tussen Rijkswaterstaat en de aannemer over de deelopdrachten bediening, besturing en ontwerp (€ 5,5 miljoen). Daarnaast zijn er lagere uitgaven op het project 3e Kolk Beatrixsluis in verband met een vaststellingsovereenkomst (€ 1,2 miljoen). Het voordelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Licence