Base description which applies to whole site

2.3 De niet-beleidsartikelen

Artikel 97 Algemeen departement

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2017 (Bedragen x € 1.000)

97

Algemeen departement

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2017

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)=(1+2+3+4+5)

Verplichtingen

43.309

 

101.008

4.725

– 17.259

131.783

Uitgaven:

50.480

0

98.105

– 30.897

– 2.766

114.922

97.01

IenM-brede programmamiddelen

50.480

0

98.105

– 30.897

– 2.766

114.922

97.01.01

Opdrachten

22.618

0

95.594

– 31.621

– 2.185

84.406

 

– Onderzoeken ANVS

3.696

0

– 79

72

578

4.267

 

– Overige opdrachten

18.922

0

95.673

– 31.693

– 2.763

80.139

97.01.02

Subsidies

1.430

0

0

392

– 481

1.341

97.01.03

Bijdrage aan agentschappen

21.205

0

2.511

332

0

24.048

 

– waarvan bijdrage aan KNMI

213

0

2.370

0

0

2.583

 

– waarvan bijdrage aan ILT

12.188

0

0

224

0

12.412

 

– waarvan bijdrage aan RWS

2.422

0

141

62

0

2.625

 

– waarvan bijdrage aan RIVM

6.382

0

0

46

0

6.428

97.01.06

Bijdrage aan ZBO en RWT

5.227

0

0

0

– 100

5.127

 

– StAB

5.227

0

0

0

– 100

5.127

 

Ontvangsten

2.189

0

0

– 893

– 960

336

Verplichtingen

In de brief (Kamerstukken II 2015–2016 33 400, nr. 79) van 8 juli 2016 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de aanschaf van een vervangend Regeringsvliegtuig. Bij Voorjaarsnota 2017 is € 90 miljoen toegevoegd aan de begroting van IenM voor de vervanging van het Regeringsvliegtuig in 2017. Het koopcontract voor de levering van het nieuwe regeringsvliegtuig is getekend en het oude regeringsvliegtuig is verkocht. Een deel van de betaling vindt niet meer in 2017 plaatst waardoor deze middelen doorschuiven naar volgend jaar.

97.01 IenM -brede programmamiddelen

Overige opdrachten

Voor de vervanging van het Regeringsvliegtuig is in 2017 minder uitgegeven dan geraamd. Dit omdat een deel van de betalingen pas in 2018 en 2019 plaats vindt.

Ontvangsten

De ontvangsten zijn lager dan geraamd. Als gevolg van het uitfaseren van het oude Regeringsvliegtuig zijn er minder vluchten doorbelast aan andere departementen en zijn daarmee de ontvangsten lager. Daarnaast was sprake van diverse vertragingen bij projecten en uitgestelde facturering waardoor verrekening niet in 2017 heeft plaatsgevonden.

Artikel 98 Apparaat van het kerndepartement

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2017 (Bedragen x € 1.000)

98

Apparaatsuitgaven kerndepartement

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2017

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)=(1+2+3+4+5)

Verplichtingen

317.847

 

21.945

– 2.519

34.217

371.490

Uitgaven:

321.827

0

24.596

– 2.723

– 9.283

334.417

98.01

Personele uitgaven

218.900

0

10.284

5.212

– 6.226

228.170

 

– waarvan eigen personeel

192.144

0

3.385

3.418

– 458

198.489

 

– waarvan externe inhuur

17.418

0

7.058

2.665

– 5.288

21.853

 

– waarvan overige personele uitgaven

9.338

0

– 159

– 871

– 480

7.828

98.02

Materiele uitgaven

102.927

0

14.312

– 7.935

– 3.057

106.247

 

– waarvan ICT

19.845

0

5.283

– 2.807

– 504

21.817

 

– waarvan bijdrage aan SSO's

54.937

0

5.381

3.256

2.981

66.555

 

– waarvan overige materiële uitgaven

28.145

0

3.648

– 8.384

– 5.534

17.875

 

Ontvangsten

3.530

0

14.202

650

– 158

18.224

Verplichtingen

De hogere verplichtingenrealisatie betreft voornamelijk aangegane opdrachten waarvan de kaseffecten in 2018 en later zijn, o.a. de verlenging van het contract met ATOS voor het beheer van SAP, de Hosting van het Omgevingsloket Online, het systeem voor Elektronisch bestellen en factureren en RSSO ICT. Daarnaast betreft het verplichtingen, aangegaan voor Batenlasten diensten waarvan de ontvangsten/ verrekening niet meer in 2017 zijn gerealiseerd. Hierdoor moeten de verplichtingen die hiermee samenhangen ten laste van artikel 98 worden gebracht. Tot slot gaat het om aangegane inhuurcontracten met kaseffecten in latere jaren. In de brieven naar de Kamer zijn de verplichtingenschuiven op dit artikel nader toegelicht (Kamerstukken II 2017–2018 34 775, nr. 64 en 72).

98.01 Personele uitgaven

De lagere uitgaven voor externe inhuur worden voornamelijk verklaard doordat begrootte kosten inhuur externen uiteindelijk door middel van inbesteding zijn gerealiseerd. Daarnaast zijn de uitgaven voor inhuur lager dan voorzien als gevolg van vertraging bij de (verrekening van) contracten en betaling van facturen, voornamelijk met betrekking tot de projecten Beter Benutten, OVS en Eenvoudig Beter. Voor overige personele uitgaven zijn door verzekeringsmaatschappijen minder kosten in rekening gebracht dan voorzien.

98.02 Materiële uitgaven

De uitgaven voor ICT zijn lager dan begroot. Dit betreft voornamelijk overlopende factureringen en betaling van 2017 naar 2018. De hogere bijdrage aan rijksbrede SSO’s wordt met name veroorzaakt door uitgaven, gedaan voor Baten-Lastendiensten van IenM waarvan de ontvangsten niet meer in 2017 zijn gerealiseerd en deze uitgaven ten laste van artikel 98 moeten worden verantwoord. Lagere uitgaven aan overige materiële kosten zijn het gevolg van opgelopen vertragingen bij diverse projecten o.a de kosten voor aanpassingen aan het pand aan de Rijnstraat worden naar verwachting in 2018 verrekend. Het deel met betrekking tot ERTMS dat niet is uitgegeven wordt teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds.

Artikel 99 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2017 (Bedragen x € 1.000)

99

Nominaal en onvoorzien

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2017

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)=(3+4+5)

Verplichtingen

21

0

136.801

– 108.772

– 28.050

0

Uitgaven:

21

0

136.801

– 108.772

– 28.050

0

Nominaal en onvoorzien

21

0

136.801

– 108.772

0

0

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

Verplichtingen

Bij de augustusbesluitvorming is besloten tot een reservering voor de complexe sanering van het Zeeuwse industrieterrein Thermphos van € 27,7 miljoen op de begroting Hoofdstuk XII in het jaar 2017 (TK 29 826 nr. 90). Deze reservering is bij Miljoenennota 2018 toegevoegd aan artikel 99 Nominaal en Onvoorzien. Uiteindelijk is deze reservering niet meer in 2017 tot uitputting gekomen.

Licence