Base description which applies to whole site

7.6 Subsidieoverzicht

In deze bijlage zijn de subsidies van EZ opgenomen. De subsidiedefinitie van de Algemene wet bestuursrecht wordt hierin gebruikt. Deze wet definieert een subsidie als volgt (artikel 4.21 Awb):

«De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten».

Per beleidsartikel zijn de subsidie(-regelingen) opgenomen. Het subsidieoverzicht sluit zoveel mogelijk aan op de Verantwoord Begroten-categorie «subsidies» in de budgettaire tabellen van de beleidsartikelen uit de begroting.

In lijn met Verantwoord Begroten zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s niet vermeld als subsidies. De bijdragen aan ZBO’s en RWT’s zijn terug te vinden in de bijlage «ZBO’s en RWT’s» (bijlage 7.1).

Voor een aantal subsidies is (nog) geen volgende evaluatie gepland. In veel gevallen gaat het om nieuwe subsidies die nog worden vormgegeven of subsidies die al enige tijd geleden zijn gestopt, waardoor alleen nog sprake is van uitfinanciering. Waar mogelijk is de geplande beleidsdoorlichting opgenomen als volgende evaluatiemoment. In dat geval is een jaartal opgenomen met de aanduiding «B».

De einddatum geeft het moment aan dat de laatste verlening plaatsvindt of heeft plaatsgevonden. Voor een aantal subsidies, waarbij sprake is van een structurele subsidierelatie met een jaarlijkse verlening, is als einddatum «Jaarlijks» opgenomen. Als periodiek besluitvorming plaatsvindt over de verlening, bijvoorbeeld over een volgende programmaperiode, is dit aangeduid als «Periodiek».

Begrotings-artikel

Naam subsidie(-regeling) met hyperlink naar vindplaats

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Aantal verleningen 2015

Laatste evaluatie (jaartal + hyperlink naar vindplaats)

Volgende evaluatie (jaartal)

Einddatum subsidie- (regeling) (jaartal)

 

Bedragen x € 1.000

                     

Artikel 1 Goed functionerende economie en markten

                     

Subsidies

                     

1

Digitalisering regionale radio

900

100

0

0

1

Geen

1

2011

 

Subtotaal

900

100

0

0

             
                         

Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief & duurzaam ondernemen

                     

Subsidies

                     

2

MKB Innovatieregeling Topsectoren (MIT)

21.113

34.199

31.265

29.305

28.436

28.899

28.899

643

Geen

2017

2017

2

Eurostarsprojecten

8.531

13.098

15.089

17.808

17.958

17.958

17.958

108

2014

2019

2021

2

Prekwalificatie ESA/programma’s

448

0

0

0

0

0

0

15

2012

1

2013

2

Nationaal Programma Luchtvaart

3.064

4.900

3.214

9

9

9

9

11

2010

1

2013

2

Nederland Maritiem Land

250

253

253

253

253

253

253

1

2009

1

Jaarlijks

2

Innovatieve onderzoeksprogramma’s (IOP’s)

5.806

2.251

2.465

494

494

494

494

55

2010

 

2012

2

Innovatieprestatiecontracten

3.012

2.895

1.508

       

122

2010

1

2017

2

Stichting Toekomstbeeld der Techniek

217

181

172

163

154

154

154

1

2015 B

2020 B

Jaarlijks

2

Smartmix

899

0

0

       

2

2010

1

2007

2

Subsidieregeling Sterktes in Innovatie, hoofdstuk 2 Internationaal innoveren (Eureka en Opkomende markten)

1.145

100

         

13

2014

1

2011

2

Toeslag Topconsortia Kennis en Innovatie

45.566

75.838

99.396

106.543

113.814

118.824

118.824

61

geen

2016

2017

2

Internationaal Innoveren (Eurekaclusters en JTI’s)

17.019

23.724

33.771

39.799

39.799

39.799

39.799

26

2014

2019

2021

2

Bevorderen ondernemerschap

5.515

8.724

6.942

7.100

7.600

8.954

9.115

33

2015 B

2020 B

Jaarlijks

2

Groene Groei en Biobased Economy

538

1.614

1.553

       

8

2014

2019

2017

2

Microkrediet

300

0

0

       

1

2016

1

2013

2

Valorisatie

9.721

4.353

2.616

2.436

1.481

36

36

11

2015

1

2012

2

Onderwijs en ondernemerschap

571

0

0

       

13

2010

1

2010

2

Subsidieregeling Innovatieve Scheepsbouw

2.385

1.000

0

       

13

2014

1

2014

2

BSRI

1.657

2.276

300

       

2

2010

1

2010

2

Actieplan Veilig Ondernemen

125

0

0

       

1

2012

1

2012

2

Business Angels Programma

304

       

0

2013

1

2014

2

Overig toerisme

131

0

0

       

1

2

Zuiderzeelijn

6.315

3.835

         

3

geen

1

2012

2

Cofinanciering EFRO 2007–2013

38.665

381

12.041

       

16

2011

2017

2013

2

Cofinanciering EFRO 2014–20202

13.704

17.305

30.875

31.373

27.375

24.136

25.677

8

geen

2024

2020

2

Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen

5.380

6.399

5.313

5.300

5.300

5.300

5.300

6

2016

2021

Periodiek

2

Pieken in de Delta

4.569

3.726

         

54

2010

1

2011

                         
 

Subtotaal

196.646

207.356

246.773

240.583

242.673

244.816

246.518

       
                         

Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening

                     

Subsidies

                     

4

Topsector Energie tenderregeling energie-innovatie

28.332

35.600

33.088

26.770

31.490

31.490

31.490

226

Geen

2017

2017

4

Topsector Energie SDE+ projecten

23.056

48.840

48.600

48.320

50.000

50.000

17.500

91

Geen

2016

Jaarlijks

4

Meerjarenafspraken Energie (MJA-E)

32

4.277

2.368

2.368

2.368

2.368

2.368

1

2013

2017

Jaarlijks

4

Energie-innovatie (Groene grondstoffen, Wind op zee, Smart grids, Wind op land, Zon-PV)

13.588

13.761

         

73

2014

2016

2015

4

Green Deals

1.626

11.479

3.000

500

500

500

500

10

2016

2021

Jaarlijks

4

Demonstratieregeling Energie Innovatie (DEI)

10.127

17.000

41.000

49.000

49.000

49.000

49.000

25

Geen

2017

Jaarlijks

4

Energieakkoord

172

3.853

4.089

       

1

Geen

2016

2017

4

Milieukwaliteit van de Elektriciteitsproductie (MEP)

362.995

278.022

187.847

54.991

47.025

40.025

 

535

2010

1

2007

4

Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE/SDE+)3

313.989

1.057.428

1.266.802

1.692.756

2.315.848

2.992.739

3.050.464

9.444

2010

2016

Geen

4

ISDE-regeling3

 

60.000

         

0

2010

2020

2020

4

Subsidieregeling Indirecte emissiekosten ETS4

31.765

51.235

61.045

62.000

61.000

61.000

0

83

Geen

2018

2021

4

Carbon Capture Storage

2.500

240

4.362

5.080

3.080

8.080

8.080

1

Geen

2018

Jaarlijks

4

Programma Hoge Flux Reactor

7.250

7.251

8.111

8.111

8.111

8.111

8.111

1

2017

Periodiek

4

Subsidies elektrische mobiliteit

425

700

0

       

3

2015

1

2013

4

Regeling sportaccommodaties

 

6.000

         

0

Geen

2020

2020

4

Duurzaam Caribisch Nederland

13.856

7.025

3.100

3.000

3.000

3.000

3.000

7

Geen

2016

4

Beperking tariefstijging energietarieven Caribisch Nederland

3.108

875

         

4

Geen

Jaarlijks

4

Projecten duurzame warmte

0

15.000

         

0

Geen

2019

Jaarlijks

4

Besluit subsidies investering Kennisinfrastructuur

4.190

0

0

       

1

2011

1

2008

4

Duurzame warmte

262

200

0

       

3

Geen

1

2013

4

TransitieManagement

5.951

750

       

14

2011

1

2015

4

Slimme meters

0

28

         

0

2013

2020

 

Subtotaal

823.224

1.619.564

1.663.412

1.952.896

2.571.422

3.246.313

3.170.513

       
                         

Artikel 5 Meerjarenprogramma Nationaal Coördinator Groningen5

                     

Subsidies

                     

5

Verduurzaming NCG

 

75.000

50.000

       

0

Geen

   

5

Fonds achterstallig onderhoud en inzet woningmarkt NCG

 

9.000

5.000

       

0

Geen

   

5

Verduurzamingsopgave NCG

0

18.500

6.000

5.800

5.700

4.000

 

0

Geen

Jaarlijks

5

Scholenprogramma NCG

 

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

 

Geen

   

Subtotaal

 

102.500

64.000

8.800

8.700

7.000

3.000

       
                       

Artikel 6 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens

                     

Subsidies

                     
 

Duurzame veehouderij

                     

6

Subsidie Integraal duurzame stallen en houderijsystemen2

2.342

0

0

       

27

2012

1

2014

6

Regeling duurzame stallen (PAS)

5.409

4.659

710

       

61

Geen

2018

2014

6

Kleine en grote netwerken2

1.742

0

0

       

172

2013

2016

2013

6

Fijnstofmaatregelen

3.261

4.720

2.014

       

36

Geen

2016

2014

6

Beëindings-& saneringsregeling4

276

402

402

402

402

402

402

1

Geen

   

6

Investeringsregeling gecombineerde luchtwassers

44

0

0

       

1

Geen

2016

2010

6

Meetprogramma duurzame stallen

0

484

         

0

Geen

2018

2014

6

Subsidie kleine praktijknetwerken veehouderijen (t/m 2011)2

81

0

0

       

6

2009

2016

2011

6

Beroepsopleiding en voorlichting2

285

0

0

       

1

 

2016

2014

6

Demonstratieregeling (intensieve veehouderij, biologisch)2

             

0

 

2016

2008

6

Subsidie stimulering biologische Productie (SSBP)2

119

55

55

       

105

 

2016

2011

6

Regeling uitvoeringsagenda duurzame veehouderij

529

0

         

13

 

1

2014

 

Plantaardige productie

                     

6

Investeringsregeling energiebesparing (IRE), na 2017 Energie-efficiëntie en hernieuwbare energie glastuinbouw (EHG)2

3.388

12.100

7.100

400

1.400

5.400

5.400

664

 

2016

2017

6

Demonstratieregeling Schoon en Zuinig2

911

0

0

       

19

 

2016

2012

6

Subsidie marktintroductie energie-innovaties (glastuinbouw) (MEI)2

4.768

2.989

789

4.535

5.539

5.539

5.539

19

2012

2020

2017

6

Set aside regeling2

338

113

48

48

48

48

48

49

2007

1

1992

6

Subsidie honingverbetering

157

161

         

1

2013

1

2013

Visserij

             

6

Nieuwe regellingen onder het EFMZV2

93

5.819

7.360

5.355

5.355

5.348

5.315

9

Geen

2017

2020

6

Oude regeling onder het EVF. Investering in aquacultuur2

199

186

         

24

2011

2017

2013

6

Oude regeling onder het EVF. Subsidie innovatie in de visketen2

920

553

         

26

2011

2017

2013

 

Agrarisch ondernemerschap

                     

6

Brede weersverzekering2

3.550

6.524

5.324

5.324

5.324

5.324

5.324

1.069

2016

2017

6

Subsidieregeling Jonge Agrariërs (Bedrijfsmodernisering)2

3.940

17

         

417

2011

2016

2013

6

Demoregeling proefprojecten GLB2

             

2010

2016

2011

 

Agrarische innovatie

                     

6

Samenwerking bij innovatie

1.176

0

0

       

51

2012

2016

2013

6

VAMIL compensatie4

136

1.092

872

645

     

11

   

2011

6

Functionele agrobiodiversiteit (POP-Nieuwe uitdagingen)

1.978

           

2

2009

2016

2012

 

Subtotaal

35.642

39.874

24.674

16.709

18.068

22.061

22.028

       
                         

Artikel 7 Groen onderwijs van hoge kwaliteit

                     

Subsidies

                     

7

Regeling praktijkleren en groene plus: Aansturing collectieve ondersteuning

5.875

0

         

4

2013

1

2015

7

Regeling praktijkleren en groene plus: School als Kenniscentrum

21.962

1.604

         

21

2013

1

2015

7

Regeling Kennisverspreiding en innovatie Groen Onderwijs

1.523

101

         

17

2013

1

2015

7

Regeling praktijkleren en groene plus: Aanvullende onderwijssubsidies

8.160

8.944

7.463

5.862

4.979

4.905

4.905

11

2013

1

2015

7

Regeling Groene plus lectoraten

1.527

           

17

2013

1

2016

7

Overige onderwijssubsidies (WHW, WEB, WVO, Wet SLOA)

17.114

18.154

17.840

16.254

16.226

16.228

16.228

19

OCW

6

2020

7

Overige onderwijssubsidies (Kaderwet LNV-subsidies)

211

9

Geen

1

2020

7

Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit

800

1.322

1.322

1.222

1.222

1.222

1.222

1

2012

2018

2019

7

Duurzaam Door (Voorheen Natuur- en milieueducatie)

1.520

2.048

67

67

67

67

67

2012

2016

2019

 

Subtotaal

58.692

32.173

26.692

23.405

22.494

22.422

22.422

       
                         

Artikel 8 Natuur en regio

                     

Subsidies

                     

8

Biodiversiteit en Bedrijfsleven

1.364

1.098

802

       

28

Geen

2018

2014

8

Groen en Doen

794

           

794

Geen

1

2015

8

Versterking natuur en bosbeheer bij bos- en landgoedeigenaren

6

           

1

2007

1

2011

8

Programmabeheer tijdelijke regeling particulier natuurbeheer

344

364

362

362

362

362

362

18

2007

1

1999

8

Stimulering bosuitbreiding op landbouwgronden

709

447

315

249

170

170

170

68

 

1

2009

8

Regeling draagvlak natuur

549

132

         

9

 

1

2010

8

Subsidie voor herstel historische buitenplaatsen

179

           

2

 

1

2011

8

Experimenten

45

45

45

45

45

45

45

2

2007

1

1998

8

Kroondomeinen

633

772

772

772

772

772

772

1

 

2017

Periodiek

8

Landschapsbeleid BOL

44

0

         

3

Geen

1

2009

8

Subsidie Burgereducatie

1.000

1.003

1.003

1.003

1.003

1.003

1.003

1

Geen

2017

Jaarlijks

8

Overige subsidies Natuur

324

148

100

100

100

100

100

4

   

Jaarlijks

 

Subtotaal

5.991

4.009

3.399

2.531

2.452

2.452

2.452

       
                         
 

Totaal

1.121.095

2.005.576

2.028.950

2.244.924

2.865.809

3.545.064

3.466.933

       

Jaarlijks = Er is jaarlijks een beschikkingsmoment

Periodiek = Er is periodiek een beschikkingsmoment

1

Regeling is beëindigd en wordt niet meer geëvalueerd. Een aantal regelingen is nooit geëvalueerd omdat het of kortlopende regelingen betrof met weinig financieel belang of incidentele subsidieverleningen.

2

De subsidie wordt verleend uit hoofde van Europees Beleid.

3

De subsidieregeling wordt uitgevoerd conform het Nationaal Energie Akkoord.

4

De subsidie heeft betrekking op een compensatieregeling.

5

Regelingen voor Meerjarenprogramma Nationaal Coördinator Groningen moeten nog ontworpen worden.

6

De evaluatie wrodt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid door OCW met medewerking van EZ. Zie OCW-begroting artikelen 3, 4, 6 en 7.

Topconsortia Kennis en Innovatie

Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s) zijn stichtingen die ten behoeve van de diverse topsectoren de kennis- en innovatieagenda vormgeven en laten uitvoeren. Hiertoe voeren de TKI’s programma-ondersteunende activiteiten uit gericht op het samen met de relevante bedrijven en kennisinstellingen voor hun thema programmeren van activiteiten, bouwen van PPS-consortia om innovatie vorm te geven, informeren, coördineren en enthousiasmeren van partijen om een bijdrage te leveren aan de kennis- en innovatieagenda. Eén van de instrumenten hiervoor betreft de TKI-toeslag.

De TKI-toeslag is bedoeld om privaat-publieke samenwerking op het gebied van onderzoek en innovatie in Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) te stimuleren. Voor de TKI-toeslag komen TKI’s in aanmerking die zijn opgenomen in de begrotingswet van het jaar waarop de aanvraag voor de TKI-toeslag betrekking heeft. In de begrotingswet voor 2016 zijn 12 TKI’s erkend die elk betrekking hebben op één van de innovatiecontracten van de topsectoren of een onderdeel daarvan (zie onderstaande tabel). De topsectoren zijn Agrifood, Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen (HTSM), Energie, Logistiek, Creatieve industrie, Life Sciences & Health, Chemie en Water; voor ICT en Biobased Economy (BBE) zijn onder regie van respectievelijk HTSM en Chemie ook Innovatiecontracten opgesteld. Het TKI BBE werkt voor drie topsectoren (Agrifood, Chemie en Energie).

Om als TKI opgenomen te worden in de begroting moet het aan de volgende criteria voldoen:

  • Het TKI is een rechtspersoon zonder winstoogmerk die bestemd is voor het tot stand brengen en doen uitvoeren van een meerjarig onderzoeksprogramma, waarin ondernemers, publiekrechtelijke rechtspersonen en onderzoeksorganisaties participeren.

  • Het onderzoeksprogramma vindt plaats voor gezamenlijke rekening en risico van bedrijven en onderzoeksorganisaties.

  • De minimale omvang van het jaarlijkse onderzoeksprogramma bedraagt € 5 mln.

  • Het onderzoeksprogramma dat het TKI voorstaat voorziet in een behoefte en is nog niet afgedekt door andere TKI’s.

  • Bij een TKI zijn minimaal 3 ondernemingen en 3 publiek gefinancierde onderzoeksorganisaties betrokken.

  • Het is transparant en onder redelijke voorwaarden mogelijk voor bedrijven en kennisinstellingen om aansluiting te krijgen bij een TKI.

  • Binnen een TKI is een goede vertegenwoordiging van het Midden- en kleinbedrijf (MKB). Een TKI wordt dan ook geacht betrokkenheid van het MKB actief te bevorderen.

  • De kwantitatieve inzet van private partijen binnen de TKI’s bedraagt in 2015 en verder 40%.

Periodiek wordt bezien of de TKI’s aan de voorwaarden voldoen om in de begroting opgenomen te blijven.

In 2013 is de TKI-toeslag geïntroduceerd. De kenmerken van de regeling zijn:

  • De toeslag is een generiek vormgegeven instrument: grondslag van de toeslag is de private bijdrage (waarvan een beperkt aandeel in natura) aan onderzoeksorganisaties voor privaat-publieke samenwerkingsprojecten uit het meerjarig onderzoeksprogramma van de TKI en de cash-bijdrage van bedrijven aan onderzoeksopdrachten die voor het TKI onderzoeksprogramma relevant zijn.

  • Het toeslagpercentage is 25%, voor de eerste 20.000 per bedrijf is het percentage 40%.

  • Het voor de toeslag beschikbare verplichtingenbudget is € 125 mln in 2017 en volgende jaren.

  • De TKI toeslag wordt ingezet in publiek private samenwerkingprojecten van het onderzoeksprogramma van het TKI.

  • De Het onderzoek voor zowel grondslag als de inzet van TKI toeslag betreft fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.

Hieronder volgen de TKI’s die in aanmerking komen voor TKI-toeslag. Al deze TKI’s kunnen bovendien subsidie aanvragen voor hun programma-ondersteunende activiteiten tot maximaal € 400.000,– per topsector (indien er meerdere TKI’s per sector zijn, wordt dit bedrag dus verdeeld tussen de TKI’s; dit speelt bij topsector Water). De programma-ondersteunende activiteiten moeten direct verband houden met de jaarlijkse onderzoeksprogramma’s die met de TKI-toeslag worden ondersteund of moeten bijdragen aan de voorbereiding van die programma’s dan wel het aanvragen, besteden of verantwoorden van de TKI-toeslag. Deze subsidie wordt verstrekt voor zover in de subsidieaanvraag voldoende onderbouwd met activiteiten, voor zover deze activiteiten passen binnen de staatssteunkaders en voor zover voor deze activiteiten niet uit andere hoofde reeds een vergoeding van de overheid wordt verkregen.

De drie TKI’s genoemd onder 10 a, b en c vormen een bij elkaar horend cluster ten behoeve van de topsector Water.

Overzichtstabel TKI’s
 

Statutaire naam

1

Stichting TKI Agri&Food

2

Stichting TKI Biobased Economy (BBE)

3

Stichting TKI Chemie

4

Stichting TKI CLICKNL

5

Stichting TKI Energie

6

Stichting TKI HTSM

7

Stichting Life Sciences Health – TKI

8

Stichting TKI Logistiek

9

Stichting TKI Tuinbouw en Uitgangsmaterialen

10a

Stichting TKI Maritiem

10b

Stichting TKI Deltatechnologie

10c

Topconsortium for Knowledge and Innovation Water technology

TKI Energie

De Topsector Energie hanteert een dubbele doelstelling: zowel versterking van de energiesector als ook versnelling van de energietransitie. Daartoe zijn op grond van begrotingsartikel 14 specifieke energie-innovatiemiddelen beschikbaar. Het TKI Energie dat voor de Topsector Energie de programma-ondersteunende activiteiten uitvoert, doet ook de voorstellen voor de inzet van de energie-innovatiemiddelen. Omdat hiermee subsidiegeld gemoeid is, worden aan deze TKI hoge eisen gesteld op het punt van onafhankelijkheid, transparantie en zorgvuldigheid. Dit impliceert dat deze activiteiten niet door partijen kunnen worden uitgevoerd die (direct) baat hebben bij de uitkomsten van die activiteiten – dat zou immers de schijn van belangenverstrengeling kunnen wekken. Om het TKI goed te laten functioneren en ook een stimulerende rol te laten vervullen in het betrekken van bedrijfsleven en kennisinstellingen bij de innovaties benodigd voor de energietransitie wordt een nader te bepalen, aanvullend subsidiebedrag beschikbaar gesteld bovenop de bijdrage vanuit artikel 2. Die extra financiering komt uit de beschikbare energie-innovatiemiddelen op artikel 4. De hoogte van die bijdrage wordt op advies van het Topteam Energie nader vastgesteld.

Licence