Base description which applies to whole site

4.2 P-Direkt

Inleiding

P-Direkt levert direct toegankelijke bedrijfsvoeringsservices met een focus op personeel, voor en door de rijksambtenaar. P-Direkt bedient de rijksambtenaar met het P-Direktportaal, Rijksportaal Personeel en het contactcenter P-Direkt.

De dienstverlening bestaat uit een gevarieerd pakket aan HR-services aan ruim 120.000 rijksambtenaren, werkzaam voor 10 ministeries, een aantal Hoge Colleges van Staat en het Kabinet der Koning. De diensten zijn gericht op eigen verantwoordelijkheid, vertrouwen en zelfbediening. De salarisbetaling en personele informatievoorziening zijn belangrijke eindproducten.

De doelstellingen voor 2017 en verder

Mijn P-Direkt

De wereld rond P-Direkt verandert. P-Direkt wil blijvend aansluiten op de behoefte van de eindgebruikers, stakeholders en medewerkers, waarbij de dienstverlening en organisatie moeten meeontwikkelen. P-Direkt is in 2016 dan ook begonnen met een hernieuwde missie, visie en merkbelofte: Mijn P-Direkt, zo geregeld!. Het concept van selfservice wordt pragmatischer ingezet, gericht op het ontzorgen van de gebruiker. De dienstverlening wordt meer gepersonaliseerd en moet veel meer intuïtief worden.

Hiertoe is het programma «Mijn P-Direkt» opgezet. Het programma beoogt het moderniseren van dienstverlening binnen de kaders van de bestaande Producten en Diensten Gids, in samenhang met vernieuwingen en ontwikkelingen om ons heen.

Overheids Data Centrum

De housing en hosting van de P-Direkt systemen, die nu nog wordt verzorgd door een externe partij, wordt overgezet naar het Rijksdatacenter van het SSC-ICT. Dit besluit is in lijn met het rijksbrede beleid rond de consolidatie van Rijksdatacenters. Het migratietraject is gestart in 2014 en SSC-ICT zal haar dienstverlening volledig opleveren per 1 juli 2017.

Samenwerking tussen SSO's

Samenwerking in zowel de HR-keten als met de andere Shared Service Organisaties (SSO's) is de basis voor het toevoegen van waarde aan de bedrijfsvoering van het Rijk. Als thema voor de samenwerking tussen de verschillende SSO's is gekozen voor «kwaliteit in algemene zin en kwaliteitsbeleving in het bijzonder». De vertaling van dit thema naar concrete acties wordt uitgewerkt in het gezamenlijk Jaarplan SSO's en in het eigen jaarplan van P-Direkt.

Als gezamenlijke acties zijn gekoppeld:

Doorontwikkeling Balanced Score Card (BSC);

Samenwerking op klanttevredenheidsonderzoeken;

Toepassing (methodiek van) klantreizen, met als doel te komen tot optimale ondersteuning op bedrijfsvoeringstaken;

Samen met Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR)/ECO&P onderzoeken welke gecombineerde dienstverlening mogelijk is.

Daarnaast wordt verkend hoe de SSO's meer kunnen samenwerken bij implementatie van specifieke bedrijfsvoeringsonderwerpen, zoals de inzet van arbeidsbeperkten.

Programma Rijks Identiteiten Management (RIdM)

Rijks Identiteiten Management (RIdM) vindt haar oorsprong in de Compacte Rijksdienst, de I-strategie 2012–2015 en de Hervormingsagenda. Het doel van RIdM is het adequaat beheren van identiteiten op rijksniveau («Wie ben ik?»). RIdM  is daarmee een belangrijke randvoorwaarde voor efficiënte en betrouwbare toegang tot rijksbrede voorzieningen. In april 2015 besloot de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR) om dit te realiseren op basis van het scenario Gegevensintegratie. In april 2016 heeft de ICBR ingestemd met de roadmap en het voorgestelde plateau 2016 – 2017 «Fundament en doorontwikkeling RIN (Rijks Identificerend Nummer)». De kern van dit plateau is de realisatie van het fundament voor een kwalitatief hoogwaardige keten. Op dit fundament vindt doorontwikkeling van het RIN plaats, zodat een uniforme toegang tot de rijksbrede voorzieningen is geborgd. Opdrachtnemer voor het programma RIdM is P-Direkt.

De bezuinigingstaakstelling Rutte I en II

De bezuinigingstaakstelling Rutte I is door het ministerie van BZK doorvertaald naar P-Direkt voor een bedrag van € 2,071 mln structureel in 2016. Deze bezuiniging heeft P-Direkt in haar tarieven verwerkt met behoud van de afgesproken basisdienstverlening.

De bezuinigingstaakstelling Rutte II die ingaat per 2016 is door P-Direkt vertaald in een efficiencytaakstelling tot 2019 met jaarlijks 1,5% en is ook zodanig in het tarief basisdienstverlening verwerkt.

Bekostiging

De structurele budgettaire reeksen van de ministeries voor P-Direkt zijn overgeheveld naar BZK. De ministeries ontvangen geen factuur meer voor de basisdienstverlening. Met het overhevelen van deze budgetten voor P-Direkt naar BZK, is de opdrachtgeversrol van de ministeries centraal neergelegd bij de centrale opdrachtgever BZK. De taken van de opdrachtgever staan beschreven in de Regeling agentschappen. De departementale budgetten voor de nieuwe dienstverlening archiefservice en Optimaal Verbinden zullen op het moment dat deze zijn geoptimaliseerd worden overgeheveld naar BZK.

Staat van baten en lasten

Begroting van baten-lastenagentschap P-Direkt voor het jaar 2017
(Bedragen x € 1.000)
 

2015 Stand Slotwet

2016

Vastgestelde begroting, of ontwerpbegroting of in voorkomende gevallen de 1e suppletoire begroting

2017

2018

2019

2020

2021

Baten

             

Omzet moederdepartement

69.644

67.418

65.281

63.719

62.438

62.438

62.357

Omzet overige departementen

6.738

18.672

19.812

19.518

19.231

19.241

17.980

Omzet derden

10

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

35

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

76.427

86.090

85.093

83.237

81.669

81.679

80.337

               

Lasten

             

Apparaatskosten

63.187

70.670

72.790

69.088

67.733

67.733

67.733

– personele kosten

38.414

45.680

44.305

42.528

41.240

41.240

41.240

– waarvan eigen personeel

28.650

35.958

35.159

34.925

33.870

33.870

33.870

– waarvan externe inhuur

9.053

8.497

8.066

6.555

6.354

6.354

6.354

– waarvan overige personele kosten

711

1.225

1.080

1.048

1.016

1.016

1.016

– materiële kosten

24.773

24.990

28.485

26.560

26.493

26.493

26.493

– waarvan apparaat ICT

12.867

14.954

7.975

6.120

5.476

5.476

5.476

– waarvan bijdrage SSO's

10.143

10.444

18.002

18.002

18.646

18.646

18.646

– waarvan overige mat.kosten

1.763

2.295

2.508

2.438

2.371

2.371

2.371

Rentelasten

1.672

1.452

1.156

777

489

359

324

Afschrijvingskosten

12.261

13.968

13.409

13.372

13.447

13.587

12.280

– materieel

70

75

112

112

112

112

112

– waarvan apparaat ICT

70

75

112

112

112

112

112

– immaterieel

12.191

13.893

13.297

13.260

13.335

13.475

12.168

Overige kosten

0

0

0

0

0

0

0

– dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

– bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

77.120

86.090

87.355

83.237

81.669

81.679

80.337

               

Saldo van baten en lasten

– 693

0

– 2.262

0

0

0

0

Toelichting

Omzet

De omzet stijgt in 2016 ten opzichte van 2015. Dit is het gevolg van:

  • De volledige afname door alle departementen van de dienstverlening van de centrale archiefvoorziening,

  • Het project «Optimaal verbinden» waarbij zoveel mogelijk activiteiten op het gebied van P-beheer van de departementen overgaan naar P- direkt,

  • Het project «IC over de keten»

Saldo van baten en lasten

Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van P-Direkt is een kostendekkende exploitatie. P-Direkt prognosticeert echter voor het jaar 2017 een exploitatietekort van € 2,3 mln.

Dit wordt veroorzaakt door extra kosten die P-Direkt moet maken als gevolg van de overgang van de housing & hosting van een externe leverancier naar SSC-ICT. (zie bovenstaand, doelstelling 2) «De eigenaar heeft aangegeven zich verantwoordelijk te voelen voor het oplossen van deze problematiek. Daarom is in het kasstroomoverzicht een eenmalige bijdrage opgenomen van het moederdepartement in 2018, omdat de eigenaar verantwoordelijk is voor het aanzuiveren van het eigen vermogen in het geval zich in een negatief eigen vermogen zich voordoet na jaarafsluiting 2017.»

Baten

De dienstverlening centrale archiefvoorziening, «Optimaal Verbinden» en IC over de keten wordt bij de afnemende departementen in rekening gebracht. Deze dienstverlening zal centraal bekostigd worden vanaf het moment dat sprake is van een efficiënte productie.

Lasten

Apparaatskosten

De kosten van apparaat ICT dalen en de bijdrage SSO's stijgt doordat de kosten van de housing & hosting overgaan van een externe leverancier naar SSC-ICT.

Rentelasten

De rentelasten hebben betrekking op de financieringslasten voor de bij het ministerie van Financiën aangegane leningen ten behoeve van de investeringen in de aanschaf van de licenties en de bouw van de dienstverlening.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in de immateriële en materiële vaste activa. Het betreft de P-Direkt-systemen Payroll, het Portaal, het HR-registratiesysteem, het Electronisch personeelsarchief en het Contact center/Optimaal Verbinden.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht P-Direkt over het jaar 2017
(Bedragen x € 1.000)
   

2015 Stand Slotwet

2016

Vastgestelde begroting, of ontwerpbegroting of in voorkomende gevallen de 1e suppletoire begroting

2017

2018

2019

2020

2021

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2017 +

depositorekeningen

3.141

6.992

4.342

2.646

5.767

6.432

6.737

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

19.485

6.000

13.817

13.903

13.447

13.587

12.930

 

–/– totaal uitgaven operationele

– 1.149

0

– 4.262

0

– 500

– 250

0

2.

Totaal operationele kasstroom

18.336

6.000

9.555

13.903

12.947

13.337

12.930

 

–/– investeringen

– 5.442

– 5.000

– 3.300

– 10.000

– 20.000

– 10.000

– 5.000

 

+/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 5.442

– 5.000

– 3.300

– 10.000

– 20.000

– 10.000

– 5.000

 

–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 297

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door het moederdepartement

0

0

0

1.000

0

0

0

 

–/– aflossingen op leningen

– 11.243

– 13.650

– 11.251

– 11.782

– 12.282

– 13.032

– 12.682

 

+/+ beroep op de leenfaciliteit

0

10.000

3.300

10.000

20.000

10.000

5.000

4.

Totaal financieringskasstroom

– 11.540

– 3.650

– 7.951

– 782

7.718

– 3.032

– 7.682

5.

Rekening courant RHB 31 december 2017 + stand

depositorekeningen (=1+2+3+4)

(noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro)

4.495

4.342

2.646

5.767

6.432

6.737

6.985

Toelichting

Voor 2017 en volgende jaren wordt een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën. Dit is voor de systeembouw voor onder andere de programma's Overheids Data Centrum en voor het uitfaseren van het departementaal HR systeem, alsook voor de verwachte noodzakelijke vervangingsinvesteringen om de bestaande dienstverlening op voldoende niveau te houden. De leningen worden bij aanvang van de dienstverlening of bij oplevering van het gerealiseerde actief in vijf jaar afgelost.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

Overzicht doelmatigheidsindicatoren P-Direkt
 

2015 Stand Slotwet

2016

Vastgestelde begroting

2017

2018

2019

2020

2021

Omschrijving Generiek Deel

             

Kostprijzen per product (groep)

538

702,65

653,72

648,82

645,96

645,96

645,96

Verloop tarieven/uur (basisjaar 2011=100)

93,6

122,2

113,7

112,8

112,3

112,3

112,3

Aantal individuele arbeidsrelaties (IAR)

122.331

116.295

120.502

118.694

116.914

116.914

116.914

Totale omzet basisdienstverlening (x1.000)

65.819

81.857

78.775

77.011

75.522

75.522

75.522

Totale omzet overige + projecten (x1.000)

10.574

4.033

6.318

6.226

6.147

6.157

4.815

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

509

601

598

580

562

562

562

Saldo van baten en lasten (%)

– 0,91%

0,00%

– 2,66%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

Medewerkerstevredenheid

nvt

7

7

7

7

7

7

Toelichting

Per 2016 is de dienstverlening van P-Direkt uitgebreid met Centrale Archiefservice, Optimaal Verbinden en IC over de Keten. Dat verklaart de stijging van de kostprijs per product. P-Direkt prognosticeert tot en met 2019 jaarlijks goedkopere dienstverlening. Om dat te kunnen realiseren daalt de P-Direkt-formatie in de jaren 2017 en 2018 jaarlijks met 18 Fte.

Het aantal klanten (individuele ambtenaren) is de laatste jaren licht gedaald en P-Direkt extrapoleert die daling voor de jaren 2017 en 2018.

Doelmatigheid en Kwaliteit

P-Direkt streeft naar operational excellence gecombineerd met customer intimacy (maximale afstemming op behoefte gebruiker). Hierbij zet P-Direkt onder de noemer P-Lien (de P-Direkt- variant van LEAN) de Lean filosofie en methodiek in als basis voor continu verbeteren.

P-Direkt werkt met een Producten- en dienstengids (PDG) inclusief servicelevels.

In de Producten-en dienstengids zijn de verschillende diensten en activiteiten, leveringsvoorwaarden en de kwaliteitsborging vastgelegd die de ministeries van P-Direkt kunnen verwachten.

P-Direkt stelt de servicelevels jaarlijks vast in overleg met de stakeholders en de eigenaar van P-Direkt. In 2015 is de set aan servicelevels geëvalueerd en verbeterd. Het overgrote deel sluit nog steeds aan op de behoefte van de stakeholders. Op advies van de Opdrachtgever is de service level wet- en regelgeving up to date geschrapt en wordt de performance ten aanzien van de responsetijden betekenisvoller verantwoord.

Servicelevels

Onze servicelevels gelden voor het hele jaar en zijn voor alle klanten hetzelfde. De servicelevels zijn geen doel op zich, maar minimale normen. P-Direkt streeft naar een binnen de financiële kaders zo hoog mogelijke score in dienstverlening. P-Direkt informeert de stakeholders periodiek over de servicelevels via nieuwsbrieven. De behaalde servicelevels worden vier keer per jaar in het bestuurlijk overleg besproken. Gezamenlijk wordt vastgesteld of eventuele tekortkomingen hierin hebben geleid tot onoverkomelijke problemen. Op basis hiervan worden afspraken gemaakt voor de servicelevels in de volgende maand(en). Indien noodzakelijk zal P-Direkt de werkzaamheden (her)prioriteren en aanvullende verbetermaatregelen nemen. De invulling van de taakstellingen hebben vooralsnog geen invloed gehad op het niveau van de servicelevels.

De score op de servicelevels wordt uitgedrukt in percentages of in een score op een schaal van 1 – 10.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren P-Direkt
 

2015 Stand Slotwet

2016

Vastgestelde begroting

2017

2018

2019

2020

2021

Omschrijving Specifiek Deel ICT diensten

             

Gebruikerstevredenheid

De mate waarin de gebruiker tevreden is over de dienstverlening

6,9

7

7

7

7

7

7

Tijdige afhandeling wijzigingen:

             

P-Direkt heeft de opdracht verwerkt voor afgesproken salarisbetaling

97,8%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

P-Direkt handelt de aangeboden «kritische mutatieopdrachten binnen 5 werkdagen af (aanstelling, overplaatsing, ontslag)

NNB

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

Vraagafhandeling contactcenter:

             

P-Direkt handelt de vragen die per telefoon, email of post binnenkomen binnen 5 werkdagen af

90,00%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

P-Direkt handelt de vragen die per email binnenkomen in 1 keer goed af

NNB

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

Klachtbehandeling: P-Direkt handelt de klachten volgens de klachtenprocedure binnen 5 dagen inhoudelijk af

100,0%

95,0%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

Responsetijden Contactcenter: de responstijd om de telefoon op te nemen is gemiddeld minder dan 30 seconden (na keuzemenu)

46 sec

30 sec

         

Responsetijden Contactcenter: de telefoon wordt opgenomen binnen 30 seconden (na keuzemenu)

   

80,0%

80,0%

80,0%

80,0%

80,0%

Beschikbaarheid systeem: De P-Direktsystemen (P-Direktportaal, Rijksportaal Personeel en het personeelsdossier) zijn 7 dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. De servicewindow voor de systemen is van 8.00 uur tot 17.00 uur. Tijdens deze tijden geldt de beschikbaarheidsnorm

98,2%

98%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

Wet en regelgeving up to date. Men kan wijzigingen in de wet- en regelgeving binnen 2 weken na publicatie in de Staatscourant op het Rijksportaal Personeel raadplegen

100,0%

98%

         

Betrouwbaarheid:

             

P-Direkt zorgt ervoor dat gegevens op tijd en juist worden opgeleverd (interfaces, rapportages)

98,3%

98%

98%

98%

98%

98%

98%

P-Direkt verwerkt een deel van de aangeboden wijzigingen handmatig in het geautomatiseerde systeem. Deze worden op de juiste manier verwerkt volgens de opdracht

NNB

98%

98%

98%

98%

98%

98%

Licence