Base description which applies to whole site

4.6. Financieel overzicht Wapensystemen

De nota «In het belang van Nederland» (Kamerstuk 33 763, nr. 1) is mede gebaseerd op de zogenaamde wapensysteemsjablonen. Deze wapensysteemsjablonen bevatten de investeringen en de relevante samenhangende exploitatie van de belangrijkste wapensystemen en geven daarmee aanvullende informatie op de begroting. Bij deze ontwerpbegroting 2017 worden de wapensysteemsjablonen wederom geactualiseerd.

Met de brief «Inzicht in kosten en uitgaven van wapensystemen en plan van aanpak daarvoor» (Kamerstuk 33 763, nr. 27) is gemeld hoe Defensie zijn financiële duurzaamheid op langere termijn structureel zal verankeren in de bedrijfsvoering.

De sjablonen dienen om te laten zien op welke manier de benodigde investeringen en exploitatielasten van wapensystemen binnen de meerjarige financiële kaders passen. De sjablonen dragen bij aan de integrale beoordeling van operationele en financiële gevolgen die voortvloeien uit gebruik en inzet, vervanging en modernisering. Door investeringen en exploitatie in samenhang te bekijken, worden gevolgen van systeemveroudering en obsolescence beter inzichtelijk. Ook wordt duidelijker waar het nodig is om systemen operationeel te verbeteren of tenminste operationeel relevant en veilig te houden.

Werkwijze opbouw wapensysteemsjablonen

De wapensysteemsjablonen (tabel 1) zijn op dezelfde wijze opgesteld als voorgaande jaren.

Het proces van totstandkoming vergt nog veel handwerk om informatie zodanig bruikbaar te maken dat het kan worden gebruikt in de bedrijfsvoering. Het betreft verschillende soorten broninformatie, zoals realisatiegegevens, de investerings- en exploitatieplannen, maar ook gegevens over personele sterkte en de bijbehorende middensommen die voor ramingen worden gebruikt. Het geactualiseerde inzicht wordt op basis hiervan zero base opgebouwd.

In de aansluitingstabel (tabel 2) wordt weergegeven op welke wijze de sjablonen aansluiten op de artikelen in de begroting. In de tabel is te herleiden hoe de uitgaven op de (beleids)artikelen worden toegerekend aan inzet, defensiebrede uitgaven, organieke eenheden en wapensystemen. Per uitgave is bekeken onder welke categorie dit type uitgave valt. Dit betekent dat er een dwarsdoorsnede is gemaakt van zowel de beleidsartikelen als van de uitgavencategorieën zoals die in de sjablonen zijn opgenomen. Als voorbeeld de JSS, hiervoor zijn opgenomen in de aansluitingstabel:

de uitgaven in beleidsartikel 6 voor de verwerving van het JSS;

de uitgaven uit beleidsartikel 2 voor personele en materiële exploitatie (de bemanning respectievelijk de instandhouding van het JSS); de uitgaven uit beleidsartikel 7 voor het resterende deel aan materiële exploitatie (brandstof en munitie). De uitgaven voor het wapensysteem JSS zijn dus afkomstig uit verschillende beleidsartikelen. In de aansluitingstabel wordt deze dwarsdoorsnede inzichtelijk gemaakt.

De beleidsartikelen 2 tot en met 5 financieren het merendeel van de instandhoudingsuitgaven voor wapensystemen en uitgaven voor opwerken en gereedstellen van operationele eenheden. Deze uitgaven worden gedeeltelijk toegerekend aan wapensystemen en gedeeltelijk aan organieke eenheden. Uitgaven die direct toe te rekenen zijn aan een wapensysteem, zoals de bemanning van een schip, een vliegtuigsquadron of een voertuig, worden aan het betreffende wapensysteem toegerekend. De overige uitgaven, zoals de resterende formatie van operationele eenheden en de staf van een operationeel commando, worden aan organieke eenheden toegerekend.

Uitgaven voor wapensystemen die ten laste komen van artikel 1 Inzet en de niet-beleidsartikelen 9 Algemeen, 10 Centraal Apparaat, 11 Geheime Uitgaven en 12 Nominaal en onvoorzien zijn geheel aan de categorieën Inzet respectievelijk defensiebreed toegerekend.

De investeringsprojecten worden gefinancierd uit beleidsartikel 6 Investeringen. Het grootste deel van de uitgaven op beleidsartikel 6 wordt aan de wapensystemen toegerekend. Beleidsartikel 6 omvat ook investeringen in vastgoed en algemene uitgaven, zoals de uitgaven voor onderzoek en de NAVO. Deze worden toegerekend aan defensiebrede uitgaven.

Beleidsartikel 7 DMO is van belang voor wapensystemen, omdat hieruit de behoefte aan munitie en brandstof wordt gefinancierd die nodig is voor gereedstelling en opwerken naar inzetgereedheid, maar bijvoorbeeld ook kleding en uitrusting voor militairen. Deze uitgaven zijn toegerekend aan de wapensystemen.

Daarnaast is de DMO ook de organisatie die functionele behoeftestellingen voor investeringen transformeert naar materieel projecten zodat deze verworven kunnen worden. DMO heeft voorts ook het merendeel van de technische expertise in huis voor het uitvoeren van configuratiemanagement. Deze uitgaven zijn toegerekend aan organieke eenheden.

Beleidsartikel 8 (CDC) is overwegend toegerekend aan defensiebrede uitgaven, een klein deel (transport en voeding) is toegerekend aan Organieke eenheden.

Actualisatie van de wapensysteemsjablonen

De grootste wijzigingen in deze actualisatie van de wapensysteemsjablonen zijn het gevolg van het actualiseren van het DIP waaronder het herfaseren van projecten in de tijd van 2016 naar latere jaren, zoals bij de instandhouding van de F-16 (wapensysteemsjabloon 16a), het toevoegen van prijscompensatie en het verwerken van veranderingen in wisselkoersen. Daarnaast hebben deze herfaseringen van grote projecten invloed op een scala aan kleinere projecten. Ook de loonbijstelling en de compensatie voor de gestegen pensioenpremies zijn verwerkt. Tenslotte zijn verwerkt de toegekende extra budgetten voor de uitbreiding KMar ten behoeve van de intensivering van de grensbewakingstaken, voor de Kustwacht ten behoeve van het project modernisering Maritiem Operatie Centrum en de uitbreidingen vanwege de nieuwe Wet Inlichtingen en Veiligheidsdiensten.

Met de ontwerpbegroting 2017 zijn extra middelen vrij gemaakt voor het op orde brengen van de basisgereedheid van de krijgsmacht. Een restant bedrag van € 6 miljoen oplopend naar € 39 miljoen is toen tijdelijk gereserveerd op het artikel Nominaal en onvoorzien. De reservering is toegedeeld aan de defensieonderdelen ten behoeve van de personele gereedheid. Via de direct gerelateerde formatie werkt dit ook door bij de verschillende wapensystemen.

In het Materieelprojecten Overzicht (MPO) wordt inhoudelijk dieper ingegaan op individuele en met elkaar samenhangende projecten.

Overzicht Wapensystemen en overige kostensoorten

FINANCIEEL OVERZICHT BIJ ONTWERPBEGROTING 2018

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031

2032

TOTAAL BEGROTING NAAR BELEIDSARTIKELEN

7.816

8.242

8.956

9.204

9.133

9.096

8.960

8.872

8.909

8.911

8.914

8.916

8.916

8.915

8.908

8.906

8.905

8.899

                                     

INZET

                                   

subtotaal 1 (Inzet)

273

277

259

336

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

                                     

DEFENSIEBREED

                                   

Algemeen

84

107

93

98

98

97

98

98

98

98

98

98

98

98

98

98

98

98

Centraal apparaat

1.528

1.595

1.616

1.574

1.533

1.523

1.545

1.494

1.467

1.452

1.431

1.425

1.402

1.390

1.371

1.375

1.367

1.364

Geheime uitgaven

5

6

5

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

Nominaal en onvoorzien

0

0

100

103

76

92

66

79

72

78

86

94

98

93

121

116

125

128

Exploitatie huisvesting en infrastructuur

359

348

318

312

299

307

313

315

319

318

315

313

314

319

319

318

319

319

Exploitatie ICT

200

227

230

234

240

241

240

240

240

240

240

239

239

239

239

239

239

239

Niet toerekenbare apparaatskosten ondersteunende diensten CDC/DMO

606

697

775

730

723

729

712

712

710

710

710

710

710

710

711

710

711

711

Investeringen overig (niet gespecificeerd naar wapensystemen)

362

348

– 487

390

240

165

432

386

295

478

650

752

1.209

1.428

1.626

1.716

1.733

1.501

subtotaal 2 (Defensiebrede uitgaven)

3.145

3.327

2.650

3.449

3.216

3.161

3.413

3.331

3.208

3.381

3.537

3.638

4.077

4.284

4.491

4.580

4.599

4.367

                                     

ORGANIEKE EENHEDEN

                                   

Formatie organieke eenheden

1.613

1.571

1.566

1.597

1.610

1.631

1.637

1.638

1.639

1.650

1.650

1.649

1.649

1.648

1.648

1.648

1.643

1.642

Formatie operationeel commando indirect

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Gereedstelling en overige exploitatie operationeel commando indirect

438

410

367

332

308

335

309

292

303

289

289

290

283

288

329

316

312

307

Dienstverlening CDC indirect

90

88

89

90

91

91

91

91

91

91

91

91

91

91

91

91

91

91

subtotaal 3 (Organieke eenheden)

2.141

2.069

2.022

2.018

2.009

2.056

2.037

2.021

2.033

2.030

2.030

2.030

2.022

2.027

2.068

2.054

2.045

2.040

                                     

WAPENSYSTEMEN

                                   

Wapensysteem 1 – Luchtverdedigings- en commandofregatten

163

102

153

128

121

109

104

107

108

97

89

89

89

89

89

89

89

89

Wapensysteem 2 – Multipurpose fregatten

43

45

63

46

45

44

40

40

48

166

333

299

83

59

40

40

40

40

Wapensysteem 3 – Patrouilleschepen

33

35

50

41

42

43

41

40

42

41

41

41

41

41

41

41

41

41

Wapensysteem 4 – Landing Platform Docks

41

48

39

56

37

37

46

45

37

41

41

41

41

41

41

41

41

41

Wapensysteem 5 – Joint Support Ship

36

27

42

23

27

22

21

20

29

24

24

24

24

24

24

24

24

24

Wapensysteem 6 – Onderzeeboten

78

82

96

86

92

95

96

244

414

440

492

513

446

315

190

76

55

55

Wapensysteem 7 – Mijnenbestrijdingsvaartuigen

32

38

33

31

32

35

32

31

33

32

32

32

32

32

32

32

32

32

Wapensysteem 8 – CV9035NL Infanteriegevechtsvoertuigen

42

48

65

69

52

54

56

54

40

40

40

40

40

40

40

40

40

40

Wapensysteem 9 – Pantserwielvoertuigen

164

257

191

103

100

90

89

89

89

89

89

89

89

89

89

89

93

93

Wapensysteem 10 – Grondgebonden luchtverdediging

71

83

90

104

88

87

93

100

78

70

75

70

70

70

70

70

70

70

Wapensysteem 11 – WisselLaadSystemen en TrekkerOpleggerCombinaties

40

39

43

43

45

45

45

44

44

44

42

42

42

42

42

42

43

43

Wapensysteem 12 – Ondersteunende tanks

25

17

28

33

46

38

18

17

28

29

17

17

17

17

17

17

17

17

Wapensysteem 13 – Artillerie

31

33

60

54

60

44

50

74

104

37

35

35

35

35

35

62

36

36

Wapensysteem 14 – Unmanned Aerial Vehicle's

5

5

24

23

10

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

Wapensysteem 15 – Mercedes Benz Terreinvoertuigen

120

124

137

146

136

132

133

132

132

132

132

132

132

132

132

132

132

132

Wapensysteem 16A – Jachtvliegtuigen F-16

259

241

303

239

196

181

145

92

73

0

7

26

4

0

0

0

0

0

Wapensysteem 16B – Vervanging jachtvliegtuigen F-16 (F-35)

35

97

308

569

863

836

714

660

591

552

343

300

303

349

263

276

312

558

Wapensysteem 17 – Tankvliegtuigen KDC-10

54

166

211

60

55

60

141

83

101

135

60

60

60

60

60

61

61

61

Wapensysteem 18 – Transportvliegtuigen C-130

38

40

35

39

35

34

36

34

34

34

34

34

34

34

34

34

34

35

Wapensysteem 19 – Gevechtshelikopters AH-64 Apache

92

95

105

113

99

85

81

89

142

221

193

150

148

71

69

69

69

69

Wapensysteem 20 – Transporthelikopters CH-47 Chinook

68

76

160

211

366

238

90

148

200

88

88

86

86

84

74

74

74

74

Wapensysteem 21 – Transporthelikopters AS-532 Cougar

32

39

40

23

19

16

13

8

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Wapensysteem 22 – Maritieme helikopters NH-90

80

88

111

110

91

93

85

89

86

79

79

79

79

79

79

79

79

79

Wapensysteem 23 – Klein Kaliber Wapens

48

90

79

72

59

57

57

57

57

57

57

57

57

57

57

57

57

57

Wapensysteem 24 – Kleding en Persoonlijke Uitrusting

60

66

64

150

112

116

74

75

61

62

62

62

63

69

65

61

61

61

Wapensysteem 25 – Militaire Satelliet Communicatie

25

21

23

50

23

16

15

14

14

14

14

14

14

14

14

14

14

14

Wapensysteem 26 – TITAAN commandovoeringssysteem

16

18

31

27

37

38

35

24

24

24

24

24

24

24

24

24

24

24

Wapensysteem 27 – Mobile Combat Training Centre

5

6

6

7

5

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

5

5

5

Wapensysteem 28 – overige (wapen)systemen

520

544

788

1.000

872

1.051

980

778

730

622

573

560

434

406

396

398

395

380

Vrije ruimte / spanning1

0

0

647

– 254

– 175

– 149

– 148

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

subtotaal 4 (wapensystemen)

2.258

2.570

4.024

3.401

3.592

3.562

3.195

3.204

3.353

3.185

3.031

2.932

2.501

2.288

2.033

1.956

1.945

2.177

                                     

TOTAAL BEGROTING NAAR WAPENSYSTEMEN

7.816

8.243

8.956

9.204

9.133

9.096

8.960

8.872

8.909

8.911

8.914

8.916

8.916

8.915

8.907

8.906

8.905

8.899

Bedragen * € miljoen

1

Een negatief bedrag betekent spanning. Een positief bedrag betekent dat er sprake is van vrije ruimte.

Aansluitingstabel bij ontwerpbegroting 2018 Bedragen * € miljoen

Begrotingsoverzicht / aansluitingstabel

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031

2032

TOTAAL BEGROTING

7.816

8.242

8.956

9.204

9.133

9.096

8.960

8.872

8.909

8.911

8.914

8.916

8.916

8.915

8.908

8.906

8.905

8.899

INZET volgens financieel overzicht

273

277

259

336

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

INZET naar begrotingsartikel

273

277

259

336

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

waarvan beleidsartikel 1 – Inzet

273

277

259

336

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

316

DEFENSIEBREED volgens financieel overzicht

3.145

3.327

2.650

3.449

3.216

3.161

3.413

3.331

3.208

3.381

3.537

3.638

4.077

4.284

4.491

4.580

4.599

4.367

DEFENSIEBREED naar begrotingsartikel

3.145

3.327

2.650

3.449

3.216

3.161

3.413

3.331

3.208

3.381

3.537

3.638

4.077

4.284

4.491

4.580

4.599

4.367

waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten

6

7

7

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen

362

348

-487

390

240

165

432

386

295

478

650

752

1.209

1.428

1.626

1.716

1.733

1.501

waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie

198

225

227

231

237

238

238

237

237

237

237

236

236

236

236

236

236

236

waarvan beleidsartikel 8 – Commando DienstenCentra

961

1.040

1.089

1.038

1.018

1.032

1.021

1.023

1.025

1.024

1.021

1.019

1.020

1.025

1.026

1.024

1.026

1.026

waarvan niet-beleidsartikel 9 – Algemeen

84

107

93

98

98

97

98

98

98

98

98

98

98

98

98

98

98

98

warvan niet-beleidsartikel 10 – Centraal Apparaat

1.528

1.595

1.616

1.574

1.533

1.523

1.545

1.494

1.467

1.452

1.431

1.425

1.402

1.390

1.371

1.375

1.367

1.364

waarvan niet-beleidsartikel 11 – Geheime uitgaven

5

6

5

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

waarvan niet-beleidsartikel 12 – Nominaal en Onvoorzien

0

0

100

103

76

92

66

79

72

78

86

94

98

93

121

116

125

128

ORGANIEKE EENHEDEN volgens financieel overzicht

2.141

2.069

2.022

2.018

2.009

2.056

2.037

2.021

2.033

2.030

2.030

2.030

2.022

2.027

2.068

2.054

2.045

2.040

ORGANIEKE EENHEDEN naar begrotingsartikel

2.141

2.068

2.023

2.018

2.009

2.056

2.037

2.021

2.033

2.030

2.030

2.030

2.022

2.027

2.068

2.054

2.045

2.040

waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten

437

432

422

409

414

420

423

424

424

426

425

426

426

425

426

426

426

426

waarvan beleidsartikel 3 – taakuitvoering landstrijdkrachten

812

790

769

750

781

791

804

806

803

802

800

801

799

814

804

804

799

799

waarvan beleidsartikel 4 – taakuitvoering luchtstrijdkrachten

256

216

186

184

199

239

214

224

232

254

255

256

254

255

255

254

253

252

waarvan beleidsartikel 5 – taakuitvoering marechaussee

334

348

369

358

353

355

357

357

357

357

357

357

357

357

357

357

357

356

waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie

212

194

187

228

171

161

148

120

127

101

102

99

95

85

135

123

120

116

waarvan beleidsartikel 8 – Commando DienstenCentra

90

88

89

90

91

91

91

91

91

91

91

91

91

91

91

91

91

91

WAPENSYSTEMEN volgens financieel overzicht

2.258

2.570

4.024

3.401

3.592

3.562

3.195

3.204

3.353

3.185

3.031

2.932

2.501

2.288

2.033

1.956

1.945

2.177

WAPENSYSTEMEN naar begrotingsartikel

2.258

2.570

4.025

3.401

3.592

3.562

3.195

3.204

3.353

3.185

3.031

2.932

2.501

2.288

2.033

1.956

1.945

2.177

waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten

301

305

309

316

323

325

326

325

325

323

323

323

323

323

323

323

323

323

waarvan beleidsartikel 3 – taakuitvoering landstrijdkrachten

409

428

525

543

526

535

541

544

545

545

545

545

545

545

545

545

550

550

waarvan beleidsartikel 4 – taakuitvoering luchtstrijdkrachten

456

489

516

526

504

468

499

489

476

452

453

451

452

452

453

453

454

454

waarvan beleidsartikel 5 – taakuitvoering marechaussee

3

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen

740

957

1.619

1.874

1.962

1.894

1.465

1.306

1.476

1.308

1.155

1.054

620

396

190

100

81

308

waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen (spanning)1

0

0

647

-254

-175

-149

-148

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie

348

387

404

393

448

486

508

536

528

554

552

556

559

569

519

532

534

538

1

Een negatief bedrag betekent spanning.

Licence