Base description which applies to whole site

3. DE BELEIDSARTIKELEN

Budgettaire gevolgen van beleid,

1. Goed functionerende economie en markten

(Eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2019

(1)

Mutaties via NvW, moties en amende

menten

(2)

Vastgestelde begroting 2019

(3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting

(4)

Stand 1e suppletoire begroting

(5)=(3+4)

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

VERPLICHTINGEN

197.060

 

197.060

12.649

209.709

1.347

1.351

1.468

1.652

Waarvan garantieverplichtingen

                 

Waarvan overige verplichtingen

197.060

 

197.060

12.649

209.709

1.347

1.351

1.468

1.652

                   

UITGAVEN

196.389

 

196.389

4.271

200.660

3.039

3.043

3.078

3.344

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

96%

 

96%

 

97%

       
                   

Subsidies

400

 

400

143

543

       

Digitalisering regionale radio

                 

Cybersecurity

400

 

400

143

543

       
                   

Opdrachten

11.545

 

11.545

72

11.617

139

143

178

444

Onderzoek en Opdrachten

2.543

 

2.543

74

2.617

– 97

– 117

– 82

 

PIANOo/TenderNed

                 

Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid

6.347

 

6.347

141

6.488

236

260

260

444

Digital trust centre

1.122

 

1.122

– 143

979

       

Cybersecurity

1.533

 

1.533

 

1.533

       
                   

Bijdragen aan agentschappen

26.846

 

26.846

4.056

30.902

2.900

2.900

2.900

2.900

Agentschap Telecom

18.090

 

18.090

4.111

22.201

2.900

2.900

2.900

2.900

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

8.756

 

8.756

– 55

8.701

       

DICTU

                 
                   

Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

153.794

 

153.794

30

153.824

30

30

30

30

Metrologie

9.338

 

9.338

– 36

9.302

– 36

– 36

– 36

– 36

Raad voor Accreditatie

195

 

195

66

261

66

66

66

66

ACM

714

 

714

 

714

       

CBS

143.547

 

143.547

 

143.547

       
                   

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

3.804

 

3.804

– 30

3.774

– 30

– 30

– 30

– 30

Nederlands Normalisatie Instituut (NEN)

1.130

 

1.130

 

1.130

       

Internationale organisaties

2.674

 

2.674

– 30

2.644

– 30

– 30

– 30

– 30

                   

ONTVANGSTEN

31.062

 

31.062

872

31.934

872

872

872

872

Ontvangsten ACM

162

 

162

 

162

       

High Trust

30.200

 

30.200

 

30.200

       

Diverse ontvangsten

700

 

700

872

1.572

872

872

872

872

Toelichting op de verplichtingen

De verhoging van het verplichtingbudget met € 12,7 mln wordt met name veroorzaakt door de gunning van de bemiddelingsdienst voor doven en slechthorenden. De gunning betreft 6 jaar en om deze verplichting (€ 10,6 mln) in 2019 vast te kunnen leggen wordt het benodigde verplichtingbudget uit de jaren 2020 t/m 2024 naar voren gehaald op instrument Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid.

Toelichting op de uitgaven

De verhoging van het kasbudget in 2019 met € 4,3 mln wordt met name veroorzaakt door de bijdrage aan Agentschap Telecom. Dit budget wordt verhoogd met € 2,7 mln voor de jaarlijkse opdrachten aan het agentschap (€ 1,5 mln structureel vanaf 2020). Verder wordt er vanwege de centralisatie van de budgetten voor de toezichts- en inspectietaken van het agentschap € 1,4 mln structureel overgeboekt van artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen naar artikel 1 Goed functionerende economie en markten.

Budgettaire gevolgen van beleid,

2. Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen

(Eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2019

(1)

Mutaties via NvW, moties en amendementen

(2)

Vastgestelde begroting 2019

(3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting

(4)

Stand 1e suppletoire begroting

(5)=(3+4)

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

VERPLICHTINGEN

2.087.514

47.900

2.135.414

62.550

2.197.964

19.723

29.460

20.932

19.758

Waarvan garantieverplichtingen

1.300.000

0

1.300.000

0

1.300.000

0

0

0

0

Waarvan overige verplichtingen

787.514

47.900

835.414

62.550

897.964

19.723

29.460

20.932

19.758

                   

UITGAVEN

889.968

47.700

937.668

37.338

975.006

34.482

30.897

21.982

20.808

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

88%

 

84%

 

82%

       
                   

Garanties

57.092

– 200

56.892

 

56.892

       

BMKB

36.375

 

36.375

 

36.375

       

Storting reserve BMKB

                 

Groeifaciliteit

8.972

– 200

8.772

 

8.772

       

Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)

11.745

 

11.745

 

11.745

       

Garanties MKB Financiering

                 
                   

Subsidies

102.419

43.900

146.319

– 1.964

144.355

10.052

3.192

– 2.048

– 2.617

MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)

34.747

 

34.747

– 5.556

29.191

240

– 500

– 1.500

– 895

Eurostars

17.958

 

17.958

– 839

17.119

       

Bevorderen Ondernemerschap

14.301

 

14.301

4.764

19.065

3.412

3.692

– 548

– 1.722

Groene Groei en Biobased Economy

     

152

152

       

Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG

27.464

 

27.464

– 120

27.344

       

Bijdrage aan ROM's

5.507

 

5.507

 

5.507

       

Verduurzaming industrie

 

43.900

43.900

– 365

43.535

6.400

     

Overige subsidies

2.442

 

2.442

 

2.442

       
                   

Opdrachten

19.578

 

19.578

– 1.735

17.843

– 2.524

– 2.019

– 1.004

– 1.609

Onderzoek en opdrachten

3.898

 

3.898

– 45

3.853

– 20

– 15

   

Caribisch Nederland

1.237

 

1.237

– 47

1.190

– 32

– 32

– 32

– 32

ICT beleid

5.871

 

5.871

– 954

4.917

– 2.472

– 2.472

– 2.472

– 2.472

Regeldruk

2.206

 

2.206

– 167

2.039

       

Mainport Rotterdam

                 

Regiekosten regionale functie

650

 

650

 

650

       

Invest-NL i.o.

     

543

543

       

Cybersecurity

3.216

 

3.216

 

3.216

       

Small Business Innovation Research

2.500

 

2.500

– 1.065

1.435

 

500

1.500

895

                   

Bijdragen aan agentschappen

94.099

 

94.099

15.150

109.249

1.775

1.315

775

775

Bijdrage RVO.nl

78.499

 

78.499

13.537

92.036

1.775

1.315

775

775

Bijdrage Agentschap Telecom

1.949

 

1.949

– 1.444

505

       

Bijdrage Logius

887

 

887

 

887

       

Invest-NL i.o.

12.764

 

12.764

3.057

15.821

       
                   

Bijdragen aan ZBO's/RWT’s

296.809

 

296.809

7.512

304.321

4.409

4.409

259

259

Bijdrage aan TNO

152.551

 

152.551

7.036

159.587

4.150

4.150

   

Kamer van Koophandel

120.821

 

120.821

476

121.297

259

259

259

259

Bijdrage aan NWO-TTW

23.437

 

23.437

 

23.437

       
                   

Bijdragen aan medeoverheden

                 

Sterke Regio's en Nota Ruimte

                 
                   

Bijdragen aan (inter-) nationale organisaties

319.971

4.000

323.971

18.375

342.346

20.770

24.000

24.000

24.000

Internationaal Innoveren

41.336

5.000

46.336

– 2.126

44.210

– 735

     

PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag)

142.950

 

142.950

740

143.690

65

     

TO2 (Deltares, MARIN en NLR)

45.355

 

45.355

1.000

46.355

       

Topsectoren overig

7.285

– 1.000

6.285

18.305

24.590

21.440

24.000

24.000

24.000

Ruimtevaart (ESA)

68.610

 

68.610

300

68.910

       

Bijdrage NBTC

8.860

 

8.860

 

8.860

       

Bijdragen organisaties

5.575

 

5.575

156

5.731

       
                   

ONTVANGSTEN

113.157

 

113.157

11.333

124.490

       

BMKB

33.000

 

33.000

 

33.000

       

Groeifaciliteit

8.000

 

8.000

 

8.000

       

Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)

13.000

 

13.000

 

13.000

       

Luchtvaartkredietregeling

9.906

 

9.906

 

9.906

       

Rijksoctrooiwet

36.312

 

36.312

4.000

40.312

       

Eurostars

5.094

 

5.094

 

5.094

       

Joint Strike Fighter

5.000

 

5.000

 

5.000

       

Diverse ontvangsten

2.845

 

2.845

7.333

10.178

       

Toelichting op de verplichtingen

De verhoging van het verplichtingbudget met € 62,6 mln wordt met name veroorzaakt door:

  • Bijdrage RVO € 13,5 mln. Deze mutatie betreft onder meer de uitvoeringskosten voor: CETAM, Green Deals, Maatschappelijk verantwoord Inkopen (MVI), Eureka, Programma verduurzaming industrie, MKB!dee, Nationaal Landingspunt, Startup Delta, Ideas from Europe, Fast Lane, Hannover Messe, Holland Lounge en Ruimte in regels.

  • PPS toeslag € 12,0 mln. In 2018 kon een project niet meer tijdig verleend worden terwijl er budget voor gereserveerd stond. Deze niet benutte verplichtingenruimte uit 2018 wordt nu aan de begroting voor 2019 toegevoegd.

  • Bijdrage TNO € 7,0 mln. Deze mutatie betreft een bijdrage van het Ministerie van SZW (€ 4,2 mln) voor kennisontwikkeling van de Inspectie SZW door TNO en het Maatschappelijk Programma Arbeidsomstandigheden, een bijdrage van het Ministerie van J&V (€ 1,8 mln) voor werkzaamheden op beleidsterrein J&V en € 1,0 mln voor de uitvoering van het amendement Amhaouch/Wörsdörfer.

  • MIT – € 6,3 mln. Deze mutatie betreft het overboeken van budget naar het Provinciefonds ten behoeve van de uitvoering van het decentrale deel van de MIT.

  • Bevorderen Ondernemerschap € 5,1 mln. Ten behoeve van de regeling beleidsexperiment Menselijk kapitaal is € 5,1 mln overgeheveld vanuit beleidsartikel 3 in het kader van de middelen voor het MKB-actieplan.

  • Verduurzaming industrie € 11,8 mln. Er is een bijdrage van € 5,1 mln ontvangen van het Ministerie van I&W voor de demoregeling CO2 reductie industrie. Daarnaast is € 16,7 mln van de niet benutte middelen in 2018 toegevoegd aan het budget voor 2019. Er is € 10 mln overgeheveld naar artikel 4 voor een bijdrage aan de programmatische aanpak waterstof.

  • Topsectoren overig € 19 mln. Voor de compensatie van de TO2-instituten wordt € 14 mln structureel aan de EZK-begroting toegevoegd. Daarnaast wordt in 2019 € 5 mln aan de EZK-begroting toegevoegd oplopend naar € 10 mln structureel vanaf 2021 om een impuls te geven aan investeringen in sleuteltechnologieën en ruimtevaart. Met deze middelen worden meerjarenprogramma’s op sleuteltechnologieën ontwikkeld waarin overheden, bedrijven en kennisinstellingen samenwerken. Dat is nodig om in de verdere ontwikkeling, diffusie en opschalingsfasen concurrerend te zijn en te blijven ten opzichte van andere landen.

Toelichting op de uitgaven

De verhoging van het kasbudget met € 37,3 mln wordt met name veroorzaakt door:

  • Bevorderen Ondernemerschap (€ 4,8 mln). Deze mutatie betreft onder meer de desaldering een bijdrage van het Ministerie van Defensie en de provincie Noord-Brabant (samen € 3,3 mln) in het kader van een lening voor het realiseren van een logistieke oplossing voor de Europese distributie van reserve-onderdelen voor de F-35 in Woensdrecht (zie ook ontvangsten). Daarnaast is een kasschuif doorgevoerd van € 1,3 mln ten gunste van 2019.

  • Verduurzaming industrie – € 0,4 mln. Deze mutatie betreft onder meer de uitvoeringskosten (– € 3,8 mln), een bijdrage van het Ministerie van I&W voor de demoregeling CO2 reductie industrie (€ 5,1 mln), een overboeking naar artikel 4 voor een bijdrage aan de programmatische aanpak waterstof (– € 10,0 mln) en een verhoging van € 1 mln als gevolg van het uitvoeringsbudget Verduurzaming industrie dat in 2018 niet is benut en in 2019 opnieuw beschikbaar wordt gesteld. Daarnaast is € 6,9 mln van de niet benutte middelen in 2018 toegevoegd aan het budget voor 2019.

  • MIT – € 5,6 mln. Dit betreft onder meer een overboeking van € 6,3 mln naar het Provinciefonds ten behoeve van de uitvoering van het decentrale deel van de MIT en voor € 1 mln een tijdelijke toevoeging vanuit het SBIR-budget.

  • Bijdrage RVO € 13,5 mln. Deze mutatie betreft onder meer de uitvoeringskosten voor: CETAM, Green Deals, Maatschappelijk verantwoord Inkopen (MVI), Eureka, Programma verduurzaming industrie, MKB!dee, Nationaal Landingspunt, Startup Delta, Ideas from Europe, Fast Lane, Hannover Messe, Holland Lounge en Ruimte in regels.

  • Bijdrage TNO € 7,0 mln. Zie toelichting onder verplichtingen.

  • Topsectoren overig € 18,3 mln: zie toelichting onder verplichtingen.

Toelichting op de ontvangsten

De verhoging van het ontvangstbudget met € 11,3 mln is het gevolg van een verhoging van de raming van de octrooiontvangsten met € 4 mln, een terugontvangst van € 3,0 mln op het opdrachtpakket 2017 van RVO, een bijdrage van het Ministerie van Defensie en de provincie Noord-Brabant (samen € 3,3 mln) in het kader van een lening voor het realiseren van een logistieke oplossing voor de Europese distributie van reserve-onderdelen voor de F-35 in Woensdrecht en een verhoging van de ontvangsten met € 1 mln als gevolg van een terugbetaling van een lening door LIOF.

Toelichting op de begrotingsreserves

Voor de begrotingsreserves worden nu nog geen stortingen en onttrekkingen voorzien.

Begrotingsreserve Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)

Bedragen x € 1.000

Stand 1/1/2019

91.456

+ Geraamde storting

 

– Geraamde onttrekking

 

Stand (raming) per 31/12/2019

91.456

Begrotingsreserve Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)

Bedragen x € 1.000

Stand 1/1/2019

67.112

+ Geraamde storting

 

– Geraamde onttrekking

 

Stand (raming) per 31/12/2019

67.112

Begrotingsreserve Groeifaciliteit

Bedragen x € 1.000

Stand 1/1/2019

22.779

+ Geraamde storting

 

– Geraamde onttrekking

 

Stand (raming) per 31/12/2019

22.779

Begrotingsreserve Garantie MKB-faciliteiten

Bedragen x € 1.000

Stand 1/1/2019

9.261

+ Geraamde storting

 

– Geraamde onttrekking

 

Stand (raming) per 31/12/2019

9.261

Budgettaire gevolgen van beleid,

3. Toekomstfonds

(Eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Ontwerp

begroting 2019

(1)

Mutaties via NvW, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(4+5)

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

VERPLICHTINGEN

149.275

– 4.000

145.275

89.133

234.408

– 4.800

– 4.600

– 800

1.300

Waarvan garantieverplichtingen

                 

Waarvan overige verplichtingen

149.275

– 4.000

145.275

89.133

234.408

– 4.800

– 4.600

– 800

1.300

                   

UITGAVEN

181.977

– 4.000

177.977

85.521

263.498

– 4.820

– 4.780

 

1.300

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

65%

 

67%

 

66%

       
                   

Leningen

174.284

– 4.000

170.284

81.351

251.635

– 6.335

– 6.295

– 1.515

– 215

I Startups/MKB-FINANCIERING

                 

Volledig revolverend

                 

Dutch Venture Initiative/Fund of Funds

25.851

 

25.851

3.192

29.043

       

Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen

                 

Co-investment venture capital instrument/EIF

10.154

 

10.154

10.154

20.308

       
                   

Gedeeltelijk revolverend

                 

Innovatiekrediet

52.997

 

52.997

4.632

57.629

       

Risicokapitaal (Seed Capital)

34.971

– 2.000

32.971

25.397

58.368

1.551

1.051

1.020

320

Vroege fasefinanciering

15.335

 

15.335

4.582

19.917

– 535

– 535

– 535

– 535

Start ups/MKB

10.928

 

10.928

– 4.642

6.286

– 4.820

– 4.780

   

NL-Californië Duurzaam E-mobility fund

2.539

 

2.539

– 2.539

 

– 2.531

– 2.031

– 2.000

 
                   

II INVESTERINGEN IN FUNDAMENTEEL EN TOEGEPAST ONDERZOEK

Met vermogensbehoud

                 

Fundamenteel en toegepast onderzoek

18.500

– 2.000

16.500

38.668

55.168

       

Oncode Institute

2.500

 

2.500

1.885

4.385

       

Smart Industry

509

 

509

22

531

       
                   

III Staatsobligaties Toekomstfonds

                 
                   

Subsidies

1.081

 

1.081

1.412

2.493

       

IV Reëel rendement voor onderzoek

                 

V Overige subsidies

                 

Smart Industry

281

 

281

1.404

1.685

       

Haalbaarheidsstudies TO2 innovatieve starters

800

 

800

8

808

       
                   

Bijdragen aan agentschappen

6.612

 

6.612

2.758

9.370

1.515

1.515

1.515

1.515

Bijdrage Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

6.612

 

6.612

2.758

9.370

1.515

1.515

1.515

1.515

                   

ONTVANGSTEN

28.500

 

28.500

 

28.500

       

MKB-FINANCIERING BESTAAND INSTRUMENTARIUM

                 

Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen

                 

Fund of Funds (DVI I/Business Angels)

2.900

 

2.900

 

2.900

       

Innovatiekredieten

17.000

 

17.000

 

17.000

       

Seed Capital

8.600

 

8.600

 

8.600

       

Vroege fasefinanciering

                 
                   

MKB-FINANCIERING INCIDENTELE MIDDELEN

                 

Ontvangsten DVI II

                 
                   

Ontvangsten fundamenteel en toegepast onderzoek

                 

Fundamenteel en toegepast onderzoek

                 
                   

Renteontvangsten Toekomstfonds

                 

Toelichting op de verplichtingen

De verhoging van het verplichtingbudget met € 89,1 mln bestaat voor € 99,3 mln aan budget dat niet in 2018 tot besteding is gekomen en in 2019 weer aan de begroting wordt toegevoegd. Conform de systematiek van het fonds worden niet benutte middelen in enig jaar weer toegevoegd aan de begroting van het daarop volgende jaar. Deze toevoeging betreft het budget voor onder meer het Innovatiekrediet, de Seed Capital regeling, Vroegefasefinanciering, Fundamenteel en toegepast onderzoek en Oncode Institute. Hiernaast wordt er onder meer een bijdrage verleend aan het Ministerie van OCW voor de onderzoeksinfrastructuur (– € 2,0 mln), is er een overboeking naar artikel 2 voor MKB!dee (– € 5,1 mln) in het kader van het MKB-actieplan en zijn de verplichtingen voor Vroegefasefinanciering met € 2,6 mln verlaagd omdat de verplichting aan NWO-TTW voor de uitvoering van de regeling voor het eerste halfjaar 2019 al in 2018 is aangegaan.

Toelichting op de uitgaven

De verhoging van het kasbudget met € 85,5 mln bestaat voor € 93,6 mln aan budget dat niet in 2018 tot besteding is gekomen en in 2019 weer aan de begroting wordt toegevoegd. Conform de systematiek van het Toekomstfonds worden niet benutte middelen in enig jaar toegevoegd aan de begroting van het daarop volgende jaar. Deze toevoeging betreft het budget voor onder meer het Co-investeringsvehicle met het EIF, het Innovatiekrediet, de Seed Capital regeling, Vroegefasefinanciering en Fundamenteel en toegepast onderzoek. Hiernaast wordt er onder meer een bijdrage verleend aan het Ministerie van OCW voor de onderzoeksinfrastructuur (– € 2,0 mln) en is er een overboeking naar artikel 2 voor MKB!dee (– € 4,7 mln) in het kader van het MKB-actieplan.

Vanuit het budget voor de Seed Capital regeling, Vroegefasefinanciering en Fundamenteel en toegepast onderzoek is in totaal € 2 mln toegevoegd aan de bijdrage RVO voor het uitvoeren van deze regelingen. Het budget voor NL-Californië Duurzaam E-mobility fund is toegevoegd aan de Seed Capital regeling.

Toelichting ijklijn gasbaten

Het Toekomstfonds wordt mede gevoed met eventuele meevallers uit de aardgasbaten. Er is sprake van meevallers wanneer de gerealiseerde aardgasbaten in een bepaald jaar hoger zijn dan de aardgasbaten zoals die voor dat betreffende jaar geraamd zijn in de Miljoenennota 2015. Deze raming wordt herijkt als er beleidsmatige aanpassingen van de gasproductie plaatsvinden (Kamerstuk 34 000 XIII, nr. 5).

De relevante ijklijn die van invloed is voor de bepaling van de voeding van het Toekomstfonds is vastgelegd en toegelicht in de EZK-begroting 2019 (p. 78 en 79).

Het kabinet heeft in februari 2019 besloten tot versnelde afbouw van de gaswinning in Groningen. De versnelling van het basispad wordt met name veroorzaakt door de geplande extra inkoop van stikstof door GTS en de versnelde afbouw van de export naar Duitsland.

Naar aanleiding van de bovengenoemde wijziging bij Voorjaarsnota 2019 is er sprake van meevallers voor het Toekomstfonds wanneer de gerealiseerde gasbaten in een bepaald jaar hoger zijn dan de gasbaten zoals in onderstaande tabel is opgenomen (stand actuele ijklijn aardgasbaten Voorjaarsnota 2019).

Bedragen x € 1 mln
 

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Ijklijn aardgasbasten Miljoenennota 2019

5.650

5.650

4.500

850

1.050

150

Bijstelling n.a.v. beleidsmatige aanpassingen (volume-effect) bij Voorjaarsnota 2019

 

– 30

– 120

– 180

– 130

– 130

Actuele ijklijn aardgasbaten Voorjaarsnota 2019

 

5.620

4.380

670

920

20

Deze actuele ijklijn wijkt af van de raming van de aardgasbaten op beleidsartikel 5 omdat voor het Toekomstfonds alleen de beleidsmatige aanpassingen van de gasproductie van toepassing zijn. Bij het vaststellen van de gasbatenraming op beleidsartikel 5 spelen onder andere de beursprijs van TTF-gas, de euro/dollar koers en de olieprijs een rol. Deze blijven bij de berekening van de ijklijn voor het Toekomstfonds buiten beschouwing.

Budgettaire gevolgen van beleid,

4. Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering

(Eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Ontwerp

begroting 2019

(1)

Mutaties via NvW, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2019

(3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting

(4)

Stand 1e suppletoire begroting

(5)=(3+4)

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

VERPLICHTINGEN

10.605.329

81.400

10.686.729

4.618

10.691.347

4.553

17.957

3.557

4.373

Waarvan garantieverplichtingen

71.300

 

71.300

– 3.420

67.880

       

Waarvan overige verplichtingen

10.534.029

81.400

10.615.429

8.038

10.623.467

4.553

17.957

3.557

4.373

                   

UITGAVEN

2.799.175

79.100

2.878.275

10.275

2.888.550

4.553

17.957

3.557

4.373

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

95%

 

92%

 

95%

       
                   

Subsidies

2.558.099

79.100

2.637.199

– 3.450

2.633.749

– 7.260

10.094

– 4.306

– 4.706

Topsectoren Energie

86.490

35.000

121.490

– 15.188

106.302

– 6.256

– 2.800

– 2.800

– 2.800

– Tenderregeling Energie-innovatie (TSE)

36.490

35.000

71.490

– 13.228

58.262

– 4.296

– 840

– 840

– 840

– SDE+projecten (Hernieuwbare Energie Regeling)

50.000

 

50.000

– 1.960

48.040

– 1.960

– 1.960

– 1.960

– 1.960

Energie-efficiency

2.368

 

2.368

– 135

2.233

       

Green Deals

500

 

500

 

500

       

Klimaat en Energieakkoord

44.100

6.600

50.700

30.365

81.065

4.156

700

   

– Demonstratie-regeling Energie Innovatie (DEI)

41.200

– 200

41.000

32.165

73.165

3.456

     

– Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS)

2.900

400

3.300

– 1.800

1.500

700

700

   

– Projecten Klimaat- en Energieakkoord

0

6.400

6.400

 

6.400

       

MEP

47.025

 

47.025

 

47.025

       

SDE

652.451

 

652.451

– 300

652.151

– 300

– 300

– 300

– 300

SDE+

1.550.434

 

1.550.434

– 4.555

1.545.879

– 4.860

– 1.606

– 1.606

– 1.606

Storting in begrotingsreserve duurzame energie

                 

Storting in begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie

                 

Aardwarmte

0

15.000

15.000

 

15.000

       

ISDE-regeling

100.000

 

100.000

 

100.000

       

Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)

61.000

 

61.000

– 10.995

50.005

 

14.100

   

CCS

3.080

 

3.080

– 715

2.365

   

400

 

Subsidieregeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties (EDS)

                 

Hoge Flux Reactor

7.651

 

7.651

– 401

7.250

       

Elektrisch rijden

                 

Caribisch Nederland

3.000

 

3.000

 

3.000

       

Overige subsidies

0

22.500

22.500

– 1.526

20.974

       
                   

Leningen

                 

Pallas

                 
                   

Garanties

4.700

 

4.700

80

4.780

       

Verliesdeclaraties Aardwarmte

0

 

0

3.500

3.500

       

Storting in begrotingsreserve Aardwarmte

4.700

 

4.700

– 3.420

1.280

       
                   

Opdrachten

12.357

 

12.357

– 2.810

9.547

– 600

– 600

– 600

– 600

Onderzoek mijnbouw-bodembeweging

1.816

 

1.816

– 300

1.516

– 200

– 200

– 200

– 200

SodM onderzoek

2.500

 

2.500

 

2.500

       

Joint implementation

                 

Uitvoeringsagenda Klimaat

823

 

823

 

823

       

Klimaat mondiaal

359

 

359

 

359

       

Onderzoek en opdrachten

6.859

 

6.859

– 2.510

4.349

– 400

– 400

– 400

– 400

                   

Bijdragen aan agentschappen

53.069

 

53.069

18.638

71.707

8.963

9.963

9.963

9.779

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

40.621

 

40.621

20.311

60.932

9.700

9.700

9.700

9.700

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

720

 

720

100

820

       

KNMI

1.193

 

1.193

924

2.117

184

184

184

0

NEa

7.875

 

7.875

– 1.580

6.295

– 921

79

79

79

RIVM

1.467

 

1.467

– 1.467

0

       

Rijkswaterstaat

1.193

 

1.193

350

1.543

       
                   

Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

130.010

 

130.010

1.950

131.960

– 5.620

     

Doorsluis COVA heffing

111.000

 

111.000

 

111.000

       

TNO Kerndepartement

17.269

 

17.269

1.950

19.219

– 5.620

     

TNO SodM

1.741

 

1.741

 

1.741

       
                   

Bijdragen aan mede-overheden

24.356

 

24.356

– 416

23.940

       

Uitkoopregeling

24.356

 

24.356

– 416

23.940

       
                   

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

16.584

 

16.584

– 3.717

12.867

9.070

– 1.500

– 1.500

– 100

ECN/NRG

15.135

 

15.135

– 3.717

11.418

9.070

– 1.500

– 1.500

– 100

Internationale contributies

1.449

 

1.449

 

1.449

       
                   

ONTVANGSTEN

2.232.211

 

2.232.211

87.874

2.320.085

154.500

84.500

64.500

144.500

COVA

111.000

 

111.000

 

111.000

       

Opbrengst heffing ODE (SDE+)

1.730.000

 

1.730.000

 

1.730.000

       

ETS-ontvangsten

300.000

 

300.000

80.000

380.000

150.000

80.000

60.000

140.000

Onttrekking begrotingsreserve duurzame energie

78.000

 

78.000

 

78.000

       

Ontvangsten zoutwinning

2.511

 

2.511

 

2.511

       

Diverse ontvangsten

10.700

 

10.700

7.874

18.574

4.500

4.500

4.500

4.500

Toelichting op de verplichtingen

Voor een toelichting op de verplichtingen wordt verwezen naar de toelichting op de uitgaven. De verlaging van de garantieverplichtingen heeft vooral betrekking op lagere verwachte storting van provisies die in 2019 worden ontvangen op basis van de garantieregeling geothermie.

Toelichting op de uitgaven

Tenderregeling energie-innovatie

Vanuit het budget voor de Tenderregeling Energie-Innovatie (TSE), waar de Klimaatenveloppemiddelen aan zijn toegevoegd, wordt per saldo € 12,1 mln overgeheveld naar het budget voor de Demonstratieregeling Energie-Innovatie (DEI). Daarnaast wordt uit de klimaatenveloppemiddelen € 1 mln overgeheveld naar artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen voor de pilot en demoregeling CO2-reductie Industrie.

Demonstratieregeling Energie-Innovatie (DEI)

Zie de toelichting bij de Tenderregeling Energie-Innovatie. Naast de daar genoemde € 12,1 mln die naar de DEI is overgeheveld wordt voor een aantal aparte tenders binnen de DEI budget overgeheveld vanuit artikel 2 (€ 9,6 mln) en vanuit de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (€ 10,5 mln).

SDE+

Ten behoeve van de hogere kosten die met de uitvoering van de SDE+ gepaard gaan door de toename in het aantal verstrekte subsidies is € 2,6 mln budget overgeheveld naar het RVO-uitvoeringsbudget. Daarnaast is € 1,8 mln overgeheveld naar de begroting van Infrastructuur en Waterstaat als bijdrage in de kosten die Rijkswaterstaat moet maken voor de aanleg van een extra radartoren bij Wemeldinge (Zeeland) die noodzakelijk is omdat de aanleg van windmolenparken in Zeeland leidt tot een verminderde radardekking.

ETS

Het in 2018 niet-gebruikte budget (€ 3,1 mln) is toegevoegd aan het budget 2019. Vanwege de voorziene benutting van de ETS-middelen is tevens een kasschuif doorgevoerd. Het budget 2019 wordt daartoe verlaagd met € 14,1 mln door een kasschuif naar het jaar 2021, omdat in dat jaar hogere ETS-uitgaven worden verwacht.

RVO

Om het tekort op de uitvoeringskosten van RVO te dekken is in totaal € 20,3 mln budget toegevoegd aan het budget hiervoor. Naast het tekort op de uitvoering van de lopende regelingen gaat het dan om uitvoeringskosten die gemoeid zijn met de besteding van de Klimaatenveloppemiddelen (ook van de middelen die overgekomen zijn van respectievelijk het Ministerie van BZK, artikel 2 en het nieuwe Expertisecentrum Warmte), uitvoeringskosten van de Tenderregeling Energie-Innovatie (TSE), de Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS), de Hernieuwbare Energie Regeling (HER), de Renewable Energy Directive (RED) en het Extractive Industries Transparency Initiative (EITI), alsmede om additionele uitvoeringskosten voor de SDE+-regeling en de ondersteuning RCR-projecten.

Toelichting op de ontvangsten

ETS-ontvangsten

Ten opzichte van eerdere ramingen is de verwachte gemiddelde prijs van ETS-rechten in 2019 sterk gestegen (van € 16,32 naar € 20,41 per ETS-recht). Hierdoor is ten opzichte van de eerdere ramingen een meevaller voorzien.

Diverse ontvangsten

De verhoging van de ontvangstentaakstelling voor «diverse ontvangsten» (€ 7,9 mln) hangt samen met een verhoging van de verwachte onttrekking aan de reserve aardwarmte (€ 3,5 mln), een terugontvangst van RVO van te veel betaalde uitvoeringskosten 2018 (€ 1,8 mln) en een extra verwachte terugbetaling van in het verleden verstrekte subsidievoorschotten (€ 6,7 mln). Hiertegenover staan lagere ontvangsten van provisies op basis van de garantieregeling aardwarmte (€ 3,4 mln) en lagere ontvangsten van aan initiatiefnemers van energieprojecten doorberekende planschade-uitkeringen (€ 0,7 mln).

Toelichting op de begrotingsreserves

Begrotingsreserve Duurzame energie

Bedragen x € 1.000

Stand 1/1/2019

2.239.406

+ Geraamde storting

180.000

– Geraamde onttrekking

– 78.000

Stand (raming) per 31/12/2019

2.341.406

De begrotingsreserve voor duurzame energie is bestemd voor onbesteed gebleven middelen als gevolg van vertraging bij of het niet doorgaan van projecten waaraan subsidie is toegekend op basis van de MEP, de SDE, de SDE+, de HER of de ISDE. Via de reserve blijven deze middelen ook in de toekomst beschikbaar voor het stimuleren van hernieuwbare energieproductie. In 2019 zal naar verwachting zo’n € 180 mln onbenutte (kas)middelen in de begrotingsreserve gestort worden. De verwachte onttrekking van € 78 mln betreft de tranche 2019 van de tijdelijke onttrekking aan de begrotingsreserve die bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2015 aan de orde is geweest (zie hiervoor onder meer het antwoord op vraag 5 en 6 in Kamerstuk 34 210 XIII, nr. 4, blz. 5 – 7).

Begrotingsreserve Aardwarmte

Bedragen x € 1.000

Stand 1/1/2019

21.554

+ Geraamde storting

1.280

– Geraamde onttrekking

– 3.500

Stand (raming) per 31/12/2019

18.182

De begrotingsreserve voor de garantieregeling Aardwarmte is bedoeld om het budget voor het mogelijk uitbetalen van verliesdeclaraties meerjarig in te kunnen zetten en een eventuele mismatch in de tijd tussen inkomsten (premies) en uitgaven (verliesdeclaraties) op te vangen. Om gebruik te kunnen maken van de garantieregeling Aardwarmte betalen marktpartijen een kostendekkende premie aan de uitvoerder van de regeling (RVO.nl) die wordt gestort in de begrotingsreserve. De uit te betalen verliesdeclaraties worden onttrokken aan de reserve.

Begrotingsreserve ECN verstrekte leningen

Bedragen x € 1.000

Stand 1/1/2019

6.600

+ Geraamde storting

0

– Geraamde onttrekking

0

Stand (raming) per 31/12/2019

6.600

De middelen in de begrotingsreserve risicopremie ECN/NRG zullen worden aangesproken als ECN – al dan niet tijdelijk – (gedeeltelijk) niet kan voldoen aan de terugbetalingsverplichtingen volgens de afgesloten leningsovereenkomst.

Begrotingsreserve Maatregelen voor CO2-reductie

Bedragen x € 1.000

Stand 1/1/2019

500.000

+ Geraamde storting

 

– Geraamde onttrekking

 

Stand (raming) per 31/12/2019

500.000

Het kabinet zal additionele maatregelen nemen om aanvullende CO2-reductie te realiseren. Omdat de aard en timing van de eventuele aanvullende maatregelen nog onzeker is, heeft het kabinet besloten deze eventuele maatregelen via een tijdelijke begrotingsreserve mogelijk te maken. De reserve loopt tot en met 2020. De reserve is in 2018 eenmalig gevuld met € 500 mln. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat coördineert de set aan maatregelen om CO2 te reduceren. Andere departementen zoals LNV, IenW en BZK kunnen ook een beroep doen op deze middelen voor CO2-reducerende maatregelen.

De Tweede Kamer zal met een Incidentele Suppletoire Begroting (ISB) over de voorgestelde maatregelen en budgettaire gevolgen worden geïnformeerd.

Budgettaire gevolgen van beleid,

5. Een veilig Groningen met perspectief

(Eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Ontwerp

begroting 2019

(1)

Mutaties via NvW, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting

(4)

Stand 1e suppletoire begroting

(5)=(3+4)

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

VERPLICHTINGEN

140.111

 

140.111

106.922

247.033

4.067

4.067

4.066

 

Waarvan garantieverplichtingen

                 

Waarvan overige verplichtingen

140.111

 

140.111

106.922

247.033

4.067

4.067

4.066

 
                   

UITGAVEN

140.471

 

140.471

106.922

247.393

4.067

4.067

4.066

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

77%

 

77%

 

77%

       
                   

Subsidies

25.790

 

25.790

58.615

84.405

4.067

4.067

4.066

 

Verduurzamingsopgave uit aardgasbaten

10.273

 

10.273

4.067

14.340

4.067

4.067

4.066

 

Verduurzamingsopgave overig (plafond relevante uitgaven)

10.517

 

10.517

6.364

16.881

       

Bijdrage aan Nationaal Programma Groningen

0

 

0

44.400

44.400

       

Instrumentarium woningmarkt

5.000

 

5.000

3.784

8.784

       
                   

Inkomensoverdrachten

57.500

 

57.500

0

57.500

       

Schadevergoedingen

57.500

 

57.500

0

57.500

       
                   

Opdrachten

13.105

 

13.105

8.146

21.251

       

Onderzoek en compensatie gemeenten en provincie

7.111

 

7.111

4.883

11.994

       

Werkbudget

5.994

 

5.994

3.263

9.257

       
                   

Bijdragen aan agentschappen

44.076

 

44.076

40.161

84.237

       

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

41.991

 

41.991

40.161

82.152

       

Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen

2.085

 

2.085

0

2.085

       
                   

Totaal ontvangsten

1.749.491

 

1.749.491

– 28.694

1.720.797

20.000

– 40.000

– 50.000

– 90.000

Schadevergoedingen

57.500

 

57.500

5.300

62.800

       

Uitvoeringskosten Schade

41.991

 

41.991

66.006

107.997

       

Aardgasbaten

1.650.000

 

1.650.000

– 100.000

1.550.000

20.000

– 40.000

– 50.000

– 90.000

Toelichting op de verplichtingen

Voor een toelichting op de verplichtingen wordt verwezen naar de toelichting op de uitgaven.

Toelichting op de uitgaven

Subsidies

De niet benutte middelen in 2018 voor verduurzamingsopgave uit aardgasbaten (€ 16,3 mln) en instrumentarium woningmarkt (€ 3,8 mln) zijn aan het budget van 2019 toegevoegd. Daarnaast is € 12,2 mln budget voor verduurzamingsopgave uit aardgasbaten van 2019 doorgeschoven naar de jaren 2020, 2021 en 2022. Dit zijn de uitgaven voor de waardevermeerderingsregeling (maximaal € 4.000 subsidie bij € 1.000 schade). De nieuwe reeks geeft de inschatting weer van het gebruik van dit subsidie instrument in relatie tot het aantal verwachte schademeldingen.

Voor het Nationaal Programma Groningen wordt € 44,4 mln opgevraagd van de middelen die hiervoor op de Aanvullende Post staan gereserveerd. Deze middelen zijn bestemd voor projecten voor het Nationaal Programma Groningen.

Op het artikel verduurzamingsopgave overig staan de middelen die bedoeld zijn voor het verduurzamen van woningen tot maximaal € 7.000 wanneer deze worden versterkt. Voorzien is dat de versterking in 2019 wordt versneld. De in 2018 niet benutte € 6,4 mln is daarom toegevoegd aan het budget.

Opdrachten

De niet benutte middelen in 2018 voor onderzoek (€ 4,9 mln) en het werkbudget NCG (€ 3 mln) zijn aan het budget van 2019 toegevoegd.

Bijdrage Baten-Lastendiensten

De hogere bijdrage aan RVO.nl wordt veroorzaakt door hogere uitvoeringskosten van de schadeafhandeling (€ 53 mln), als gevolg van het grote aantal schadeafhandelingen dat voor 2019 gepland staat. Deze uitvoeringskosten worden gedeclareerd bij de NAM. Aan de andere kant wordt het teveel betaalde voorschot voor de afhandeling van het schadeproces Groningen in 2018 in mindering gebracht op de opdracht van 2019.

Toelichting op de ontvangsten

De bijdrage van de NAM voor uitvoeringskosten van de schadeafhandeling neemt in 2019 met € 66 mln toe. RVO.nl voert de schadeafhandeling uit. EZK is opdrachtgever voor RVO.nl en declareert de hogere uitvoeringskosten van € 53 mln bij de NAM. Daarnaast betaalt de NAM in 2019 nog € 13 mln voor de uitvoeringskosten over het 4e kwartaal 2018.

In 2019 wordt nog € 5,3 mln van de NAM ontvangen voor de schadebetalingen over het 4e kwartaal 2018.

Aardgasbaten

De aardgasbaten worden bijgesteld op basis van de huidige (meerjarige) prijsverwachting. Daarnaast heeft de MR 8 februari 2019 besloten tot versnelde afbouw van de gaswinning in Groningen. De versnelling van het basispad wordt met name veroorzaakt door de geplande extra inkoop van stikstof door GTS en de versnelde afbouw van de export naar Duitsland. Vanaf 2022 komt de gaswinning onder het door Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) geadviseerde niveau van 12 mld Nm3, door de ingebruikname van de stikstofinstallatie in Zuidbroek. Dit versnelde volumebesluit wordt nu ook verwerkt in de raming van de aardgasbaten. Tot en met 2018 werden de gasbaten afgerond op € 50 mln. Omdat de gasbaten echter steeds verder afnemen, worden deze voortaan op € 10 mln afgerond.

Licence