Base description which applies to whole site

3.4 Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 15 Hoofdvaarwegennet (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB) (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)

Mutaties Miljoenennota (t+1)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

 

973.825

1.152.754

60.315

‒ 92.604

1.120.465

Uitgaven

994.399

1.027.258

20.530

1.415

1.049.203

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

  

100%

15.01 Verkeersmanagement

8.830

10.830

180

 

11.010

15.01.01 Verkeersmanagement

8.830

10.830

180

 

11.010

- Waarvan bijdrage aan RWS

8.830

10.830

180

 

11.010

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

398.074

397.253

12.539

‒ 16.671

393.121

15.02.01 Beheer en onderhoud

331.829

344.498

11.816

‒ 16.157

340.157

- Waarvan bijdrage aan RWS

331.509

324.327

11.816

‒ 16.157

319.986

15.02.04 Vervanging

66.245

52.755

723

‒ 514

52.964

15.03 Aanleg

171.166

224.897

‒ 10.242

14.372

229.027

15.03.01 Realisatie

171.166

175.791

18.091

31.641

225.523

15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

0

49.106

‒ 28.333

‒ 17.269

3.504

- Waarvan bijdrage aan RWS

1.348

1.254

21

568

1.843

15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

75.293

56.292

1.027

1.332

58.651

15.06 Netwerkgebonden kosten

341.036

337.986

17.026

2.382

357.394

15.06.01 Apparaatkosten RWS

309.221

306.466

14.314

0

320.780

- Waarvan bijdrage aan RWS

309.221

306.466

14.314

0

320.780

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

31.815

31.520

2.712

2.382

36.614

- Waarvan bijdrage aan RWS

31.815

31.520

2.712

2.382

36.614

15.07 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

Ontvangsten

154.888

135.474

5.885

‒ 33.350

108.009

15.09 Ontvangsten

154.888

135.474

5.885

‒ 33.350

108.009

Toelichting

Verplichtingen

Op dit artikel is er sprake van een verlaging van het verplichtingenbudget bij 2e suppletoire begroting in 2020 van € 92,6 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door de verwerking van een voordelig saldo 2020 (- € 57,6 miljoen), bijdrage van derden (€ 8,6 miljoen), een overboeking naar artikel 18 op hoofdstuk HXII voor de specifieke uitkering Energiehaven IJmuiden (- € 27,6 miljoen), een overboeking naar artikel 18 op hoofdstuk HXII voor het aangaan van verplichtingen voor de Topsector Logistiek (- € 19,2 miljoen) en overige mutaties van € 3 miljoen.

Saldo 2020

  • Saldo 2020 Beheer Onderhoud en Vervanging (- € 9,7 miljoen): De saldomutaties worden voornamelijk veroorzaakt door vertraging in de uitvoering van de voorziene programmering op het programma Vervanging en Renovatie (- € 7,4 miljoen). Daarnaast wordt op het project Prinses Marijke Sluis (- € 15,0 miljoen) in 2020 minder verplicht vanwege het uitwerken van een experimentele contractvorm in de tweede-fase, het contract wordt in 2021 gegund. Voor het project Overdracht Brokx-Nat (€ 12,8 miljoen) wordt het verplichtingenbudget van 2021 naar 2020 verschoven om alvast de verplichtingen vast te leggen.

  • Saldo 2020 Verkenning & Planuitwerking (€ 1,9 miljoen): De saldomutaties worden voornamelijk veroorzaakt door vertraging in de totstandkoming van de planstudie bij het project Vaarweg Lemmer-Delfzijl (- € 9,1 miljoen) en de reservering Kornwerderzand (- € 5 miljoen) waarbij er in 2020 voor Project verbreding sluiscomplex Kornwerderzand geen uitgaven meer worden verwacht. Voor de Topsector Logistiek (€ 19,2 miljoen) wordt verplichtingenbudget uit de reservering topsector logistiek van 2021 naar 2020 geboekt ten behoeve van de overboeking naar HXII.

  • Saldo 2020 Realisatie (+ € 5,9 miljoen): De saldomutaties worden voornamelijk veroorzaakt doordat naar aanleiding van de vernieuwde scope van de Nieuwe Sluis Terneuzen de reeksen zijn geactualiseerd (- € 19,7 miljoen). Daarnaast wordt eerder dan voorzien verplichtingen aangegaan voor de ontmanteling baggerspeciedepot Averijhaven. Het verplichtingenbudget (€ 27,6 miljoen) schuift van 2021 naar 2020.

  • Saldo 2020 Geïntegreerde Contractvormen (- € 55,7 miljoen): de saldomutaties worden voornamelijk veroorzaakt door vertraging op het project Zeetoegang IJmond (- € 50,8 miljoen). Door vertraging in de aanbesteding van het deelproject Selectieve Onttrekking wordt het contract pas in 2021 verplicht. Daarnaast worden in 2020 nog drie vaststellingsovereenkomsten gesloten met betrekking tot Corona, PFAS en Loswal Zuidersluiseiland.

Bijdrage van derden

  • Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 9,6 miljoen): Er is een aanvullende bijdrage van Vlaanderen voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen ontvangen. Dit leidt tot een verhoging van het verplichtingenbudget in 2020.

  • Waalbrug Nijmegen (-€ 1 miljoen): omdat fase 2 niet wordt uitgevoerd wordt er minder ontvangen van de gemeente Nijmegen.

Uitgaven

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

Op dit artikelonderdeel is er bij tweede suppletoire begroting sprake van een verlaging van het kasbudget met € 16,7 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door de verwerking van een voordelig saldo 2020 (- € 15,7 miljoen) en een lagere bijdrage van derden (- € 1 miljoen).

Saldo 2020

Op dit artikelonderdeel is sprake van een voordelig saldo van € 15,7 miljoen. Dat wordt veroorzaakt door onderstaande mutaties voor Beheer en onderhoud en Vervanging en renovatie:

Beheer en onderhoud

  • Overdracht Brokx-Nat (- € 16,2 miljoen): Eind 2019 heeft de Minister ingestemd met het afkopen van de B&O-vergoeding voor Haven Oude Schild en wegen en paden op Texel. De middelen voor de afkoop worden verschoven van 2020 naar 2021 omdat er nog geen overeenstemming is tussen gemeente Texel en IenW.

Vervanging en renovatie

  • Groot Onderhoud Stuwen (€ 7,3 miljoen): Begin dit jaar is de stuw Linne Gronst beschadigd door twee losgeslagen duwbakken. Om te kunnen waarborgen dat de stuw voor het komend hoogwaterseizoen volledig hersteld is en veilig kan functioneren ten behoeve van peilregulering evenals het voldoen aan wet- en regelgeving zullen dit jaar aanvullende werkzaamheden uitgevoerd moeten worden.

  • Modernisering Objecten Bediening Zeeland (€ 2,7 miljoen): Om hinder zoveel mogelijk te beperken wordt de realisatie van twee bruggen omgedraaid. Hierdoor worden er eerder dan gepland kosten gemaakt voor het aanschaffen van onderdelen.

  • Programma Vervanging en Renovatie (- € 7,4 miljoen): In verband met vertraging in de uitvoering van de voorziene programmering en tranche 4 van het programma, is het uitgavenbudget in 2020 verlaagd.

15.03 Aanleg

Op dit artikelonderdeel is bij de overige mutaties tweede suppletoire begroting sprake van een verhoging van het kasbudget met € 14,4 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door de verwerking van het negatief saldo 2020 (€ 32,2 miljoen), bijdrage van derden (€ 9,6 miljoen) en een overboeking naar artikel 18 op hoofdstuk HXII voor de specifieke uitkering Energiehaven IJmuiden (- € 27,6 miljoen).

Saldo 2020

Op dit artikelonderdeel is in 2020 sprake van een overprogrammering van € 62,9 miljoen. Ten opzichte van de programmering wordt er € 30,7 miljoen minder gerealiseerd, hetgeen leidt tot een negatief saldo van € 32,2 miljoen. De lagere realisatie ten opzichte van de programmering wordt met name veroorzaakt door de volgende projecten:

  • Toekomstvisie Waal (- € 3,4 miljoen): Door vertraging van de uitspraak van de Raad van State schuift de start van de realisatie op naar 2021.

  • Nieuwe Sluis Terneuzen (- € 3,1 miljoen): Naar aanleiding van de geactualiseerde kasreeksen schuift een deel van de middelen door van 2020 naar 2021.

  • Vaarweg Lemmer-Delfzijl (- € 9,1 miljoen): Door vertraging in de totstandkoming van de planstudie is dit budget dit jaar niet benodigd en schuift dit bedrag door naar 2021.

  • Reservering Kornwerderzand (- € 5 miljoen): Er worden geen uitgaven in 2020 verwacht voor het project verbreding sluiscomplex Kornwerderzand.

  • Reservering Scheepvaartveligheid Wind op Zee (- € 3,2 miljoen): Er worden dit jaar geen uitgaven meer verwacht voor dit project.

  • Maasroute 2e fase (€ 2,6 miljoen): het contract voor het project verruiming Berg-Obricht is in maart 2020 gegund. In juni heeft de opdrachtnemer de planning en de termijnstaat voor de uitvoering ingediend. Deze is door RWS vastgesteld. Op basis van deze planning wordt eerder gestart met het project en worden de middelen eerder uitgegeven.

Bijdrage van derden

De hogere bijdrage van derden (€ 9,6 miljoen) betreft:

  • Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 9,6 miljoen): Er is een aanvullende bijdrage van Vlaanderen voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen ontvangen.

15.09 Ontvangsten

De lagere ontvangsten bij de tweede suppletoire begroting van € 33,4 miljoen worden met name veroorzaakt door een negatief saldo van € 44,4 miljoen. Daarnaast komt er in 2020 een aanvullende bijdrage van derden binnen (€ 11 miljoen).

Saldo 2020

  • Zeetoegang IJmond (- € 42,2 miljoen): Naar verwachting wordt er € 42,2 miljoen minder ontvangen in 2020 dan aanvankelijk geraamd. Voor dit deel van de ontvangsten zijn er afspraken gemaakt tussen DGLM, gemeente Amsterdam en het havenbedrijf. Door latere oplevering van het project is de verwachting dat de ontvangsten in 2022 binnenkomen.

  • Nieuwe Sluis Terneuzen (-€ 2,3 miljoen): De lagere ontvangsten in 2020 op het project Nieuwe Sluis Terneuzen worden met name veroorzaakt door latere ontvangsten van € 1,8 miljoen CEF-subsidie. Dit is gevolg van de langlopende aanvraagprocedure voor de CEF-subsidie. Dit bedrag komt naar verwachting in 2022 binnen.

De hogere bijdrage van derden ( € 11 miljoen) betreft:

  • VBS-tarief en de Schelderadarketen (€ 2,4 miljoen): Tot en met augustus 2020 is er € 2,1 miljoen ontvangen in het kader van de verkeersbegeleiding (het VBS-tarief). Dit bedrag wordt net als de meevaller op de Schelderadarketen (€ 0,3 miljoen) overgeboekt naar de Investeringsruimte hoofdvaarwegennet.

  • Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 9,6 miljoen): Er is een aanvullende bijdrage van Vlaanderen voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen ontvangen.

  • Waalbrug Nijmegen (- € 1 miljoen): Omdat fase 2 niet wordt uitgevoerd wordt er minder ontvangen van de gemeente Nijmegen. 

Licence