Base description which applies to whole site

3.1 Artikel 12 Hoofdwegennet

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 12 Hoofdwegennet (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB) (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)

Mutaties Miljoenennota (t+1)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

 

3.037.025

4.140.492

‒ 80.265

‒ 151.735

3.908.492

Uitgaven

2.762.695

2.580.732

14.572

261.239

2.856.543

Waarvan juridisch verplicht

 

88,7%

  

93%

12.01 Verkeersmanagement

3.811

3.811

298

0

4.109

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

3.811

3.811

298

0

4.109

12.02 Beheer, onderhoud en vervanging

692.080

664.957

48.336

115.864

829.157

12.02.01 Beheer en onderhoud

501.379

550.581

46.441

103.000

700.022

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

501.379

550.581

46.441

103.000

700.022

12.02.04 Vervanging

190.701

114.376

1.895

12.864

129.135

12.03 Aanleg

905.318

659.975

‒ 80.418

105.592

685.149

12.03.01 Realisatie

783.303

517.770

‒ 116.724

112.357

513.403

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

18.603

18.603

808

0

19.411

12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

122.015

142.205

36.306

‒ 6.765

171.746

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

24.077

23.329

1.141

0

24.470

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

538.082

618.317

1.879

26.073

646.269

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

623.404

633.672

44.477

13.710

691.859

12.06.01 Apparaatkosten RWS

498.433

500.540

25.125

‒ 578

525.087

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

498.433

500.540

25.125

‒ 578

525.087

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

124.971

133.132

19.352

14.288

166.772

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

116.371

124.532

19.352

14.288

158.172

12.07 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

Ontvangsten

116.173

112.630

1.359

‒ 3.976

110.013

12.09 Ontvangsten

116.173

112.630

1.359

‒ 3.976

110.013

Toelichting

Verplichtingen

De lagere verplichtingen bij tweede suppletoire begroting in 2020 van € 151,7 miljoen worden met name veroorzaakt door:

  • Saldo 2020 Realisatie (- € 283,6 miljoen): bij tweede suppletoire begroting wordt op het hoofdproduct Hoofdwegennet Realisatie € 283,6 miljoen aan verplichtingen via het saldo naar latere jaren geschoven. Dit komt voornamelijk door het vrijvallen van de verplichtingen met de oude aannemer bij het project Zuidasdok (- € 220,5 miljoen). Daarnaast wordt de raming voor A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (- € 32,4 miljoen) naar beneden bijgesteld doordat de prognose van de in 2020 af te sluiten wijzigingen op het contract lager uitvallen dan eerder voorzien. Daarnaast is de financiële afwikkeling van de projectovereen­stemmingen voor kabel sen leidingen naar latere jaren geschoven. Tot slot zorgt het programma A28 Knooppunt Hoevelaken (- € 19,2 miljoen) voor lagere verplichtingen. Dit wordt veroorzaakt door vertraging in de grondverwerving.

  • Saldo 2020 Vervanging en Renovatie (- € 171,2 miljoen): bij tweede suppletoire begroting wordt op het hoofdproduct Hoofdwegennet Vervanging en Renovatie € 171,2 miljoen aan verplichtingen via het saldo naar 2021 geschoven. Dit komt voornamelijk door een nog uit te voeren technische correctie om de verplichtingen gelijk te stellen aan het kasritme voor projecten in voorbereiding. Hierdoor wordt de niet-benodigde verplichtingenruimte in 2020 voor projecten in voorbereiding doorgeschoven (- € 158,9 miljoen).

Hiertegenover staan hogere verplichtingen:

  • Saldo 2020 Beheer en Onderhoud (€ 103 miljoen): uit recente prognoses is gebleken dat in de huidige meerjarige onderhoudsperiode (2018-2021) spanning bestaat tussen het budgettair kader en de budget behoefte van RWS voor beheer en onderhoud. Voor het Hoofdwegennet uit dit zich in 2020 in een spanning van ca. € 103 miljoen. Deze spanning wordt verholpen door dit bedrag bij Najaarsnota 2020 middels het saldo over te hevelen naar 2020. Bij Voorjaarsnota 2021 wordt dit bedrag vanuit de Investeringsruimte op artikel 20.05.01 naar artikel 12 geboekt.

  • Saldo 2020 Verkenning en Planuitwerking (€ 149,4 miljoen): bij tweede suppletoire begroting wordt op het hoofdproduct Verkenning en Planuit­werking € 149,4 miljoen aan verplichtingen via het saldo naar 2020 geschoven. Dit komt voornamelijk door de regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 150 miljoen).

  • Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 50 miljoen): ten behoeve van de uitvoering van de regeling Strategisch Plan Verkeers­veiligheid vindt een overheveling plaats vanuit artikel 20 naar artikel 12 van € 50 miljoen van het gereserveerde budget.

Uitgaven

12.2 Beheer, onderhoud en vervanging

De verhoging bij tweede suppletoire begroting met € 115,9 miljoen op dit artikelonderdeel komt met name door het saldo 2020 als gevolg van budgetspanning op Beheer en Onderhoud zoals eerder bij de verplichtingen toegelicht (€ 103 miljoen).

Saldo 2020

Op dit artikelonderdeel is er sprake van een verhoging van het budget (€ 12,9 miljoen). Dit komt name door een versnelling van de voorbereidingskosten ten behoeve van het project Van Brienenoordbrug (€ 15 miljoen).

12.3 Aanleg

De verhoging bij tweede suppletoire begroting met € 105,6 miljoen op dit artikelonderdeel komt met name door de overboeking vanuit artikel 20 voor de regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 50 miljoen) zoals bij de verplichtingen reeds is toegelicht en het saldo 2020 (€ 112,1 miljoen). Daar staat een overboekingnaar 12.04 (€ 32 miljoen) tegenover voor de voortzetting van de dagvergoeding voor de VIA15.

Saldo 2020

Ten opzichte van de programmering is er € 19,8 miljoen minder gerealiseerd. Aangezien er sprake is van een overprogrammering van € 131,9 miljoen, leidt dit tot een verhoging van € 112,1 miljoen. Dit wordt voornamelijke veroorzaakt door de regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 50 miljoen) zoals bij de verplichtingen reeds is toegelicht, de A12/A15 Ressen (€ 24,6 miljoen), en N65 Vught – Haaren (€ 16 miljoen).

  • A12/A15 Ressen (€ 24,6 miljoen): conform besluit minister wordt de dagvergoeding voor de aannemer doorgetrokken omdat het DBFM- contract nog niet is ingepast. Hiervoor is aanvullend budget vanuit 2021 benodigd. Het benodigde budget wordt vervolgens overgeboekt naar 12.04.

  • N65 Vught – Haaren (€ 16 miljoen): ten behoeve van de specifieke uitkering aan de provincie Noord-Brabant zijn additioneel middelen benodigd.

Hiertegenover staan lagere uitgaven:

  • A27 Houten - Hooipolder (-€ 21,8 miljoen): door bezwaren tegen het tracébesluit is er vertraging opgelopen op dit project. Inmiddels heeft de Raad van State het tracébesluit onherroepelijk verklaard.

  • Landzijde Eindhoven Airport (-€ 26 miljoen): met de regio is afgesproken dat de specifieke uitkering na dit jaar plaats zal vinden.

  • Overig (-€ 62,7 miljoen): een reeks kleinere posten zorgen voor een verlaging van de uitgaven.

Dagvergoeding VIA 15 

Conform besluit minister wordt de dagvergoeding voor de aannemer doorgetrokken omdat het DBFM-contract nog niet is ingepast. Het budget dat hiervoor benodigd is wordt overgeboekt van 12.03 naar 12.04 (€ 32 miljoen).

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De verhoging bij tweede suppletoire begroting met € 26,1 miljoen op dit artikelonderdeel komt name door de overboeking van € 32 miljoen vanuit 12.03 voor de voortzetting van de dagvergoeding voor de VIA 15. Daartegenover staat een overschot dat via het saldo naar volgend jaar wordt geschoven (€ 14 miljoen).

Saldo 2020

Op dit artikelonderdeel is er sprake van een verlaging van het kasbudget van € 14 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door de A9 Badhoevedorp - Holendecht (- € 20,9 miljoen) en A15 MaVa (- € 10 miljoen). Daartegenover staan verhogingen bij de projecten A24 Blankenburgverbinding (€ 10,7 miljoen) en A16 Rotterdam (€ 6,4 miljoen).

  • A9 Badhoevedorp – Holendrecht (- € 20,9 miljoen): de risicoreservering en uitgaven voor kabels en leidingen zijn naar benedenbijgesteld (€ 5,5 miljoen). Daarnaast zal de beschikbaarheidsvergoeding (€ 4 miljoen) in het nieuwe jaar vallen. Verder zijn de uitgaven aan gevelisolatie naar verwachting (€ 6,5 miljoen) lager in 2020. Na afronding van het werk blijkt dat de werkzaamheden zijn meegevallen en dat de opgenomen risicoreser­ vering voor gevelisolatie niet aan de orde was. Een deel is doorgeschoven naar 2021. Het restant betreft uitgaven aan communicatie en overige uitbesteding dat doorschuift naar 2021.

  • A15 MaVa (- € 9,9 miljoen): de lagere realisatie in 2020 wordt voorna­melijk veroorzaakt door de herfinanciering van het DBFM-contract. Dit levert een herfinancieringsvoordeel op van € 7,6 miljoen.

  • A24 Blankenburgverbinding (€ 10,7 miljoen): met de DBFM-opdrachtnemer is overeenstemming bereikt over de versterking van de Delflandse Dijk noordoever (€ 5 miljoen). Daarnaast is een betaling van de reeds afgesloten overeenkomst verleggen persriool verschoven naar 2020 uit 2021 (€ 6 miljoen).

  • A16 Rotterdam (€ 6,4 miljoen): er is aanvullend budget benodigd in 2020 als gevolg van genomen beheersmaatregelen om vertraging als gevolg van PAS/PFAS en het verkrijgen van watervergunningen te voorkomen.

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

De verhoging bij tweede suppletoire begroting met € 13,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door een overboeking naar HXII ten behoeve van de uitvoering van Urgenda I-pakket (€ 10 miljoen) en de overboeking vanuit 20.05 voor cyber security (€ 3,1 miljoen).

Urgenda I-pakket

In het kader van de uitvoering van het ‘Urgenda I-pakket’ is aan RWS de opdracht gegeven om werkzaamheden uit te voeren voor het onderwerp CO2-reducerende maatregelen Circulaire Economie (€ 10 miljoen).

Cyber security

Dit betreft middelen voor de versterking van de Cybersecurity van RWS. Waaronder het Security Operating Centre (SOC) voor detectie en response uit te breiden. Hiermee wordt invulling gegeven aan de toezeggingen die gedaan zijn naar aanleiding van het Algemene Rekenkamerrapport (€ 3,1 miljoen).

Licence