Base description which applies to whole site

2.3 Begroting Agentschap

2.3.1 Begroting van baten en lasten

De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt met de uitvoering ervan. De uitvoering van de communicatiediscipline is belegd bij het agentschap DPC. Het batenlastenagentschap DPC is belast met:

  • ondersteunen van de rijksoverheid bij het gezamenlijk verbeteren van de communicatie met publiek en professionals;

  • ontwikkelen en in stand houden van gemeenschappelijke voorzieningen ten behoeve van de overheidscommunicatie en

  • rijksbreed adviseren, begeleiden en inkoop van communicatiebestedingen als Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC) en aankoopcentrale voor de categorie communicatie.

Begroting van baten-lastenagentschap DPC voor het jaar 2020 (bedragen x € 1.000)

2018 Stand Slotwet

2019 Vastgestelde begroting

2020

2021

2022

2023

2024

Baten

Omzet moederdepartement

25.805

25.821

26.441

26.440

26.439

26.439

26.439

Omzet overige departementen

59.769

38.741

39.284

39.234

38.976

38.976

38.976

Omzet derden

22.506

27.451

27.288

27.288

27.288

27.288

27.288

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Vrijval uit voorzieningen

92

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

5

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

108.178

92.012

93.012

92.961

92.702

92.702

92.702

Lasten

Apparaatskosten

- personele kosten

13.640

12.668

14.823

14.714

14.518

14.518

14.518

- waarvan eigen personeel

11.875

11.668

13.823

13.714

13.518

13.518

13.518

- waarvan externe inhuur

1.042

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

- waarvan overige personele kosten

723

0

0

0

0

0

0

- materiële kosten

94.647

79.344

78.189

78.247

78.184

78.184

78.184

- waarvan apparaat ICT

6.769

6.445

5.981

6.015

6.015

6.015

6.015

- waarvan bijdrage aan SSO's

0

0

0

0

0

0

0

- waarvan overige materiële kosten

87.878

72.899

72.207

72.232

72.169

72.169

72.169

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

- materieel

0

0

0

0

0

0

0

- waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

- immaterieel

0

0

0

0

0

0

0

Overige lasten

- dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

- bijzondere lasten

67

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

108.354

92.012

93.012

92.961

92.702

92.702

92.702

Saldo van baten en lasten

‒ 176

0

0

0

0

0

0

Baten

Omzet moederdepartement

Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor opdrachten voortkomend uit de uitvoering van gemeenschappelijke taken voor de (in de VoRa) samenwerkende departementen. Deze post bevat de bijdrage voor producten die gefinancierd worden vanuit de taakbijdrage.

Product

Taakbijdrage per product 2020

Taakbijdrage per product realisatie 2018

Professionalisering

1.279

1.158

Beeldadvies

1.236

1.186

Campagnes

1.514

1.445

Communicatiecapaciteit

829

550

Communicatieonderzoek

1.612

1.610

Inkoopadvies

1.435

2.019

Media-inkoop

0

0

Online advies

10.834

10.601

Rijksoverheid.nl

4.349

3.965

Rijksportaal

651

632

Vraagbeantwoording

2.702

2.723

Totaal

26.441

25.889

Omzet overige departementen

De omzet bevat tevens de media-inkoop van de overige departementen die via DPC plaatsvindt. Het gaat hierbij om een geraamd bedrag van ruim€ 27 miljoen in 2020 met name media-inkoop verricht door alle ministeries. Dit betreft dus geen reguliere bijdragen van de departementen. De kosten die hiermee samenhangen zijn terug te vinden binnen de materiële kosten.

Omzet derden

Naast de departementen en de daaronder ressorterende organisaties kunnen ook zbo’s, rwt’s, staatsdeelnemingen en medeoverheden gebruik maken van de complete mediadienstverlening. Het aandeel in de totale mediaomzet van deze derden bedraagt ongeveer de helft van het totale volume van circa € 54 miljoen. Door de bijdrage van deze derden in de omzet is DPC in staat betere tarieven te verkrijgen bij de media-exploitanten. Op deze manier draagt de omzet van deze derden bij aan lagere uitgaven voor de rijksoverheid voor de inkoop van mediaruimte.

Lasten

Personele kosten

De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. De formatie van DPC bedraagt in 2020 160,9 fte. In 2019 is een start gemaakt met de vorming van een Interne Communicatiepool communicatieadviseurs ter vervanging van externe inhuur. Deze vaste kern van communicatieadviseurs wordt gevormd door uiteindelijk 15 fte ambtelijke communicatieprofessionals, bestaande uit woordvoerders en strategisch en senior communicatieadviseurs, die bemiddeld worden op tijdelijke communicatieopdrachten bij ministeries en uitvoeringsorganisaties. De vaste kern wordt gefaseerd opgebouwd. Inzet is om in 2019 8 fte te werven en in 2020 de resterende 7 fte. Na 2 jaar zal de vaste kern, onder voorbehoud van een positieve evaluatie, worden geformaliseerd.

Materiële kosten

Het grootste deel van de materiële kosten worden bepaald door de inkoop van mediaruimte. In 2020 wordt een lichte stijging verwacht. De dienst is grotendeels gehuisvest in panden van het Ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten. Onderdeel van de materiële kosten zijn de kosten van het Platform Rijksoverheid Online. Dit is een rijksbreed platform voor websites van de Rijksoverheid. Het aantal websites dat hierop is ondergebracht neemt nog steeds toe.

Saldo van baten en lasten

De verwachting is dat de kosten volledig gedekt worden door de opbrengsten.

2.3.2 Kasstroomoverzicht
Kasstroomoverzicht over het jaar 2020 (bedragen x € 1.000)

2018 Stand Slotwet

2019 Vastgestelde begroting

2020

2021

2022

2023

2024

Rekening courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen

20.979

21.556

27.768

27.768

27.768

27.768

27.768

1.

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

114.808

92.012

93.012

92.961

92.702

92.702

92.702

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

108.019

92.012

93.012

92.961

92.702

92.702

92.702

2.

Totaal operationele kasstroom

6.789

0

0

0

0

0

0

-/- Totaal investeringen

0

0

0

0

0

0

0

+/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

0

0

0

0

0

0

0

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

-/- aflossingen op leningen

0

0

0

0

0

0

0

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

0

0

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

0

0

0

0

0

0

0

5.

Rekening courant RHB stand 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

27.768

21.556

27.768

27.768

27.768

27.768

27.768

Toelichting

Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom, die om die reden gelijk wordt verondersteld aan de omzet. Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media-omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.

2.3.3 Overzicht doelmatigheidsindicatoren

In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.

2018 Slotwet

2019 Vastgestelde begroting

Begroting 2020

Generieke doelmatigheidsindicator

Saldo baten en lasten

‒ 0,2%

0,0%

0,0%

Fte-totaal (excl. externe inhuur)

136,1

Max 147,6

Max 160,9

Ziekteverzuimpercentage

4,5%

2,6%

2,6%

Specifieke doelmatigheidsindicator

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

198.710

230.000

181.000

Service niveau telefonie

82,0%

80% binnen 40 sec.

80% binnen 40 sec.

Burgertevredenheid telefonie

4,5

4,0

4,0

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

73.590

89.000

78.000

Service niveau e-mail

99,6%

95% binnen 2 werkdagen

95% binnen 2 werkdagen

Burgertevredenheid e-mail

3,6

3,0

3,0

Media-index RTV

19,3%

25,0%

25,0%

Media-index Interactieve Media

9,6%

10,0%

10,0%

Media-index Print

19,5%

15,0%

15,0%

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online

75%

75%

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

99,98%

99,98%

99,98%

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

57.283.874

55.000.000

55.000.000

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

7,3

7,0

7,0

Content toegankelijkheid Rijksoverheid.nl

75%

75%

Aantal bezoeken platformwebsites

45.867.561

41.000.000

41.000.000

Toelichting

Naast de generieke indicatoren geven de specifieke indicatoren inzicht in de dienstverlening van DPC met het grootste deel van de totale omzet.

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten. DPC streeft ernaar kostendekkend te zijn.

Fte-totaal (exclusief externe inhuur)

Deze indicator geeft aan hoe de ambtelijke formatie van DPC zich in fulltime equivalenten (fte) ontwikkelt en geeft het maximum aantal in te zetten fte weer. Naast inzet van ambtelijke fte’s is tevens sprake van externe inhuur.

Ziekteverzuimpercentage

Het ziekteverzuim wordt uitgedrukt in een voortschrijdend jaargemiddeld percentage per kalenderjaar. DPC streeft ernaar om onder de Verbaannorm te blijven.

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.

Serviceniveau telefonie

Deze indicator geeft aan welk percentage van de telefonisch gesprekken binnen 40 seconden is opgenomen.

Burgertevredenheid telefonie

Resultaat van het burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld.

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.

Service niveau e-mail

Deze indicator geeft aan welk percentage van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen correct afgehandeld dient te worden.

Burgertevredenheid e-mail

Resultaat van het burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld.

Media-index RTV

Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt.

Media-index Interactieve

De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling, omdat het tarief in dit geval door vraag en aanbod wordt bepaald.

Media-index Print

Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer, dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en op out-of-home elementen (o.a. muppi, billboard, abri) ten opzichte van de situatie waarbij op individueel niveau media zou zijn ingekocht. Beide mediumtypen hanteren nog steeds een (bruto-)tariefkaart als uitgangspunt voor de tarief bepaling, waardoor het rijksmediabureau het behaalde voordeel kan bepalen.

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online

DPC laat het Platform Rijksoverheid Online jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid inspecteren door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden omgaand verholpen. Een 100% score is in de praktijk niet mogelijk en niet iedere webpagina kan getest worden.

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

Deze indicator staat voor de beschikbaarheid van het Platform Rijksoverheid Online en daarmee de toegang tot informatie voor de bezoekers op het Platform. Hierop staan Rijksoverheid.nl en vele websites van de ministeries inclusief uitvoeringsorganisaties.

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl, de gemeenschappelijke website van de ministeries met uitleg over beleid en wet- en regelgeving. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

Resultaat van een onafhankelijke meting via het online Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit bezoeker perspectief beoordeeld.

Content toegankelijkheid Rijksoverheid.nl

DPC laat Rijksoverheid.nl jaarlijks, of bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid inspecteren door een kundige- en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden omgaand verholpen. Een 100% score is in de praktijk niet mogelijk en niet iedere webpagina kan getest worden.

Aantal bezoeken Platform Rijksoverheid Online

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan het Platform Rijksoverheid Online exclusief de bezoeken aan de website Rijksoverheid. nl. Op het Platform staat een groot aantal specifieke websites van ministeries inclusief uitvoeringsorganisaties. Het Platform biedt de verschillende websites veiligheid, voldoende toegankelijkheid en efficiency. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.

Licence