Base description which applies to whole site

Bijlage 4: Decentralisatie-uitkeringen

Tabel 13 Decentralisatie-uitkeringen (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Aanpak laaggeletterdheid

5.000

5.500

6.050

6.650

7.300

 

Aanpak lerarentekort G4

4.000

4.000

    

Actieprogramma Dak- en thuisloze jongeren

156

256

    

Beeldende kunst en vormgeving

13.500

13.500

13.500

13.500

13.500

13.500

Bevolkingsdaling

11.245

11.245

    

Bibliotheekmiddelen

1.000

1.000

    

Bodemsanering

51.760

     

Brede aanpak dak- en thuisloosheid

73.000

77.500

    

BRP centralisering inschrijving vergunninghouders

4.731

4.731

4.731

4.731

4.731

4.731

Buurtsportcoaches

75.005

75.005

75.005

   

Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek)

3.695

3.780

3.867

3.956

4.047

4.140

Deltaprogramma Ruimtelijke adaptie

4.639

     

Dialoog Sinterklaasintocht

35

     

Duurzaam erfgoed

913

     

Eigen bijdrage Wmo (abonnementstarief)

18.000

     

Erfgoed deal

2.205

     

Experiment gesloten coffeeshopketen

1.500

     

Extra kosten verkiezingen

28.975

     

Faciliteitenbesluit opvangcentra

5.504

     

Geweld hoort nergens thuis

3.600

3.600

    

Gezond in de stad

24.042

24.042

1.704

   

Groeiopgave Almere

8.676

8.201

8.201

8.201

8.201

8.201

Implementatie traject 5 sociaal domein

310

     

Jeugd

21.700

21.700

21.700

21.700

21.700

21.700

Jeugdhulp aan kinderen in een AZC

5.100

5.100

5.100

5.100

5.100

5.100

Kansen voor alle kinderen

85.000

85.000

85.000

85.000

85.000

85.000

Kerkenvisies

3.200

2.800

    

Koplopergemeenten clientondersteuning

4.152

     

Landelijke functies opvang

7.703

7.703

7.703

7.703

7.703

7.703

Landelijke voorziening vreemdelingen

17.000

16.400

    

LHBTI beleid regenboogsteden

1.323

1.323

1.323

   

Maatschappelijke begeleiding

16.865

     

Maatschappelijke opvang

476.057

385.057

385.057

385.057

385.057

385.057

Meetsystemen geluidsnet Geilenkirchen

40

     

Noodopvang kinderen van ouders met cruciaal beroep

23.000

     

Perspectief op werk

35.000

     

Pilots Logeerzorg

485

     

Pilots Roma en Sinti

239

239

    

Pilots Veranderopgave inburgering (VOI)

5.109

     

Precariobelasting en marktleges

20.000

     

Proeftuinen cultuurprofielen

1.399

     

Programmabureau Sociaal domein

325

100

    

Regionale opgaven

43.592

25.100

    

Scholenprogramma Groningen

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

Toeristen- en parkeerbelasting

225.000

     

Transformatiefonds Sociaal Domein Jeugd

36.000

     

Uitstapprogramma prostituees

 

4.000

3.000

3.000

3.000

3.000

Veilige steden

361

361

    

Veiligheidshuizen

7.699

7.699

7.699

7.699

7.699

7.699

Verhoging taalniveau statushouders

20.000

     

Versterken lokale werkgelegenheid Groningen

1.300

1.130

    

Versterking arbeidsmarktregio's

2.692

13.461

13.951

13.951

13.951

13.951

Versterking omgevingsveiligheidsdiensten

 

3.825

3.825

3.825

3.825

 

Voorkomen van schulden en bestrijding van armoede

22.225

     

Voorschoolse voorziening peuters

38.300

30.000

30.000

30.000

30.000

30.000

Vrouwenopvang

211.428

209.228

209.228

209.228

209.228

209.228

VTH-taken

46.700

46.700

46.700

46.700

46.700

46.700

Vuelta 2020

1.500

     

Weerbare samenleving

115

     

Wijziging betalingsverloop decentralisatie uitkering 2019

51.859

     

Stand ontwerpbegroting 2021

1.776.959

1.102.286

936.344

859.001

859.742

848.710

In artikel 13, lid 5, van de Financiële-verhoudingswet wordt bepaald dat jaarlijks, in overleg met de ministers die het aangaat, wordt bezien of een decentralisatie-uitkering kan worden gewijzigd in een integratie-uitkering of een algemene uitkering. In het licht van het traject dat de fondsbeheerders gestart zijn om het uitkeringsstelsel te vereenvoudigen zullen geen nieuwe integratie-uitkeringen meer worden gecreëerd. Voor de decentralisatie-uitkeringen betekent dit dat alleen een mogelijke omzetting naar de algemene uitkering aan de orde kan zijn.

In bovenstaande tabel zien we dat de meeste decentralisatie-uitkeringen niet structureel zijn. Van omzetting naar de algemene uitkering is voor die decentralisatie-uitkeringen dan ook vooralsnog geen sprake. Voor de wel structurele decentralisatie-uitkeringen geldt dat deze niet aan alle gemeenten worden uitgekeerd en/of nu nog niet kunnen worden verdeeld via de maatstaven van de algemene uitkering.

Licence