Base description which applies to whole site

Bijlage 2: Verdiepingsbijlage

Uitgaven

Tabel 62 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

59.387

56.211

52.801

52.800

52.800

Mutatie nota van wijziging 2020

9.000

9.000

9.000

9.000

9.000

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

3.777

1.092

2.481

‒ 1.014

‒ 864

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020

8.449

550

0

0

0

Extrapolatie

56.986

             

Nieuwe mutaties

‒ 2.669

‒ 700

2.649

4.130

4.365

3.977

Waarvan:

           

1) Digitaal hulpmiddel uitslagvaststelling

‒ 2.490

‒ 2.600

750

3.250

1.090

0

2) City Deal «Zicht op ondermijning»

500

0

0

0

0

0

3) Loon- en prijsbijstelling

441

2.331

1.999

980

3.375

3.977

             

Stand ontwerpbegroting 2021

77.944

66.153

66.931

64.916

65.301

60.963

Toelichting

1) Digitaal hulpmiddel uitslagvaststelling

Bij de eerste suppletoire begroting 2020 is meerjarig in totaal € 8,5 mln. beschikbaar gesteld voor investeringen in het digitaal hulpmiddel voor het berekenen van de verkiezingsuitslag en het betrouwbaar gebruik daarvan. Middels deze kasschuif worden de beschikbare middelen in het juiste kasritme gezet.

2) City Deal «Zicht op ondermijning»

Van het Ministerie van Justitie en Veiligheid ontvangt het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) een incidentele bijdrage van € 0,5 mln. voor de City Deal 'Zicht op ondermijning'.

3) Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.

Ontvangsten

Tabel 63 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

21.965

21.965

21.965

21.965

21.965

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

0

0

0

0

0

Extrapolatie

21.965

             

Nieuwe mutaties

2.800

2.800

2.800

2.800

2.800

2.800

Waarvan:

           

1) Waterschapsverkiezingen

2.800

2.800

2.800

2.800

2.800

2.800

             

Stand ontwerpbegroting 2021

24.765

24.765

24.765

24.765

24.765

24.765

Toelichting

1) Waterschapsverkiezingen

De Waterschapsverkiezingen worden een keer in de vier jaar georganiseerd door de gemeenten. De kosten die de gemeenten hiervoor maken worden vergoed door de Waterschappen. Met ingang van 2020 gebeurt dat via een structurele toevoeging aan de algemene uitkering van het gemeentefonds van € 2,8 mln. per jaar. Dit bedrag wordt overgeboekt vanuit de begroting van BZK. Daar tegenover incasseert BZK jaarlijks eenzelfde bedrag bij de Waterschappen.

Beleidsartikel 2. Nationale veiligheid

Uitgaven

Tabel 64 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

297.861

308.106

309.846

309.682

309.123

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

4.215

‒ 561

‒ 297

0

0

Extrapolatie

309.123

             

Nieuwe mutaties

14.562

9.222

8.775

8.771

8.749

8.749

Waarvan:

           

1) Individueel keuzebudget (IKB) AIVD

4.208

0

0

0

0

0

2) Loon- en prijsbijstelling

8.825

9.132

8.685

8.681

8.659

8.659

             

Stand ontwerpbegroting 2021

316.638

316.767

318.324

318.453

317.872

317.872

Toelichting

1) Individueel keuzebudget (IKB) AIVD

Dit betreft de toedeling van de middelen voor het Individueel Keuzebudget (IKB) (onderdeel CAO-Rijk 2018-2020).

2) Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.

Ontvangsten

Tabel 65 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

14.714

14.714

14.714

14.714

14.714

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

0

0

0

0

0

Extrapolatie

14.714

             

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

14.714

14.714

14.714

14.714

14.714

14.714

Beleidsartikel 3. Woningmarkt

Uitgaven

Tabel 66 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

4.297.396

4.439.789

4.575.882

4.711.968

4.857.877

Mutatie nota van wijziging 2020

0

0

‒ 2.000

‒ 4.000

‒ 7.000

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

114.953

216.596

26.968

‒ 60.900

‒ 47.897

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020

120.000

0

0

0

0

Extrapolatie

4.948.480

             

Nieuwe mutaties

38.168

171.983

‒ 40.360

‒ 38.847

‒ 39.512

‒ 39.287

Waarvan:

           

1) Uitvoeringskosten huurtoeslag

‒ 1.415

‒ 1.415

‒ 1.415

‒ 1.415

‒ 1.415

‒ 1.415

2) Inverdieneffect motie Kox huurtoeslag

0

‒ 19.000

‒ 38.000

‒ 38.000

‒ 38.000

‒ 38.000

3) SBR Wonen

‒ 1.485

297

297

297

297

297

4) Versnelling en intensivering woningbouw

0

150.000

0

0

0

0

5) Financieringsfaciliteit Binnenstedelijke Transformatie

0

20.000

0

0

0

0

6) Flexpools

0

20.000

0

0

0

0

7) BMKB Stikstof

‒ 1.100

‒ 1.150

‒ 1.150

0

0

0

8) Aanbod woningmarkt

‒ 600

‒ 1.200

‒ 1.200

‒ 975

‒ 225

0

9) Achtervangvergoeding nationale hypotheekgarantie

33.860

0

0

0

0

0

10) Bevordering eigenwoningbezit (BEW)

‒ 700

‒ 500

‒ 600

1.100

‒ 403

‒ 403

11) Loon- en prijsbijstelling

6.645

5.739

2.064

284

169

169

12) Surplus eigen vermogen DHC

3.118

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

4.570.517

4.828.368

4.560.490

4.608.221

4.763.468

4.909.193

Toelichting

1) Uitvoeringskosten huurtoeslag

De harde afbouwgrens in de huurtoeslag is met ingang van 2020 omgevormd naar een geleidelijkere afbouw. Voor de uitvoeringskosten ontvangt het Ministerie van Financiën een bijdrage.

2) Inverdieneffect motie Kox huurtoeslag

Met een verplichte huurverlaging wordt invulling gegeven aan de motie Kox. Dit leidt tot inverdieneffecten op de huurtoeslag. Afhankelijk van de mate van aanspraak op de huurverlaging leidt dit tot een maximum inverdieneffect van € 38 mln.

3) SBR Wonen

Standard Business Reporting-wonen (SBR-wonen) werkt aan de uitvoering van het Convenant Verbeteren Informatievoorziening Woningcorporatiesector. Hierin zijn afspraken gemaakt over het verbeteren van de kwaliteit van gegevens en het makkelijker uitwisselen van deze gegevens tussen corporaties en de convenantpartners. De bijdrage van BZK wordt middels een kasschuif in het juiste ritme gezet.

4) Versnelling en intensivering woningbouw

De woningbouwimpuls wordt geïntensiveerd met € 50 mln. in 2021 voor diverse maatregelen gericht op het wegnemen van knelpunten in de woningbouw in combinatie met wederkerige afspraken over de programmering van de woningbouw. Waaronder het stimuleren van woningbouw voor kwetsbare groepen en ouderen. Daarnaast wordt er € 100 mln. van de woningbouwimpuls naar voren gehaald om in 2021 te investeren.

5) Financieringsfaciliteit Binnenstedelijke Transformatie

De Financieringsfaciliteit voor Binnenstedelijke Transformatie wordt geïntensiveerd met € 20 mln. waarmee kortlopende leningen aan ontwikkelaars versterkt kunnen worden om voormalige winkels, kantoren, horecagelegenheden en bedrijventerreinen te herontwikkelen naar woningen.

6) Flexpools

Er wordt € 20 mln. ingezet in 2021 voor flexpools, waardoor er flexibele inzet van capaciteit beschikbaar is voor gemeenten voor ondersteuning in de voorfase van de woningbouw.

7) BMKB Stikstof

De regeling Borgstelling MKB-krediet (BMKB) is per 1 januari 2020 tijdelijk uitgebreid voor bedrijven die ondersteuning nodig hebben als gevolg van de PFAS- en stikstof problematiek. Voor een specifiek aantal sectoren is het borgstellingspercentage verhoogd om meer kredietverstrekking mogelijk te maken. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) ontvangt een bijdrage ten behoeve van een buffer voor de eventuele schades die kunnen optreden in het Stikstof-luik BMKB.

8) Aanbod woningmarkt

Voor de werkzaamheden om het woningtekort tegen te gaan is tijdelijk extra capaciteit nodig. De personeelskosten daarvoor worden verantwoord op artikel 11 Centraal Apparaat.

9) Achtervangvergoeding nationale hypotheekgarantie

De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) aan het Rijk. De jaarlijkse vergoeding wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG. De afdracht over het boekjaar 2019 bedraagt afgerond € 33,9 mln.

10) Bevordering eigenwoningbezit (BEW)

De raming van de uitvoeringskosten van RVO.nl voor de regeling Bevorderen Eigenwoningbezit (BEW) wordt bijgesteld conform de Ramingsnota huurtoeslag.

11) Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.

12) Surplus eigen vermogen DHC

Uit het jaarverslag 2019 van de Dienst van de Huurcommissie (DHC) blijkt dat het eigen vermogen hoger is dan de toegestane 5% (regeling Agentschappen). Het surplus van € 3,2 mln. vloeit terug naar het moederdepartement.

Ontvangsten

Tabel 67 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

472.000

465.600

463.800

457.000

435.300

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

‒ 53.782

‒ 52.000

‒ 59.800

‒ 57.400

‒ 54.900

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020

‒ 1.800

‒ 7.200

‒ 3.600

0

0

Extrapolatie

370.100

             

Nieuwe mutaties

31.491

0

0

0

0

0

Waarvan:

           

1) Vestia

513

0

0

0

0

0

2) Surplus eigen vermogen DHC

3.118

0

0

0

0

0

3) Achtervangvergoeding nationale hypotheekgarantie

33.860

0

0

0

0

0

4) Huurtoeslag

‒ 6.000

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

447.909

406.400

400.400

399.600

380.400

370.100

Toelichting

1) Vestia

Bij de sanering van Vestia is destijds tussen het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting en Vestia afgesproken dat 40% van de kosten die worden gemaakt voor het onderzoek naar de aansprakelijkheid van banken wordt vergoed uit de risicovoorziening voor sanerings- en projectsteun woningcorporaties. Voor de bankkosten in het laatste kwartaal van 2019 heeft Vestia hiervoor een bijdrage van afgerond € 0,5 mln. ontvangen. Deze bijdrage wordt onttrokken aan de risicovoorziening.

2) Surplus eigen vermogen DHC

Uit het jaarverslag 2019 van de Dienst van de Huurcommissie blijkt dat het eigen vermogen hoger is dan de toegestane 5% (regeling Agentschappen). Het surplus van € 3,2 mln. vloeit terug naar het moederdepartement.

3) Achtervangvergoeding nationale hypotheekgarantie

De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) aan het Rijk. De jaarlijkse vergoeding wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG. De afdracht over het boekjaar 2019 bedraagt afgerond € 33,9 mln.

4) Huurtoeslag

De Belastingdienst verlaagt vanwege de gevolgen van corona tijdelijk de invorderingsrente. Dit leidt tot minder ontvangsten bij de Huurtoeslag. De lagere ontvangsten worden generaal gecompenseerd.

Beleidsartikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit

Uitgaven

Tabel 68 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

480.942

110.412

57.776

47.969

44.060

Mutatie nota van wijziging 2020

60.000

88.600

133.600

113.600

43.600

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

30.990

60.823

86.993

70.721

64.171

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020

72.000

95.000

0

0

0

Extrapolatie

161.060

             

Nieuwe mutaties

‒ 36.734

82.494

45.960

24.523

9.945

1.245

Waarvan:

           

1) STEP

‒ 28.451

9.500

18.951

0

0

0

2) SAK

‒ 10.000

10.000

0

0

0

0

3) Regionale Energie Strategieën Klimaatakkoord

0

12.500

0

0

0

0

4) BTW compensatiefonds RRE

‒ 3.000

0

0

0

0

0

5) Urgenda middelen RRE MKB

3.000

30.000

0

0

0

0

6) Impuls doorbouwen verduurzaming sportverenigingen

‒ 10.000

0

0

0

0

0

7) Verduurzaming woningen (SEEH)

0

15.000

15.000

15.000

0

0

8) MOOI regeling

0

4.500

9.000

7.500

9.000

0

9) Terugboeking middelen MOOI-regeling

1.800

0

0

0

0

0

10) Nederlandse Norm (NEN)

4.795

0

0

0

0

0

11) Toelatingsorganisatie

‒ 1.716

‒ 309

‒ 309

‒ 309

‒ 309

‒ 309

12) Loon- en prijsbijstelling

10.348

2.897

4.468

3.482

2.404

2.704

             

Stand ontwerpbegroting 2021

607.198

437.329

324.329

256.813

161.776

162.305

Toelichting

1) STEP

De Stimuleringsregeling energieprestatie huursector (STEP) is een regeling voor het verduurzamen van woningen. De aanvragen konden tot eind 2018 worden ingediend. De subsidies worden twee jaar na verlening vastgesteld en uitbetaald. De regeling bleek eind 2018 overtekend, waardoor er een wachtlijst is met aanvragen. Zodra er een aanvraag uitvalt, wordt een aanvraag van de wachtlijst in behandeling genomen. Dit heeft effect op het kasritme, want de termijn van twee jaar gaat dan opnieuw in. Daarnaast speelt ook de corona-uitbraak, waardoor aanvragers verzoeken tot uitstel hebben ingediend. Het tijdig opnemen van de energie index in woningen gaat moeizamer. Daarom hebben aanvragers een half jaar uitstel gekregen. Middels deze kasschuif wordt het kasbudget in het juiste ritme gezet.

2) SAK

In overleg met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en RVO.nl is besloten dat de wijkgerichte aanpak aardgasvrij koopwoningen (SAK) per 1 januari 2021 in de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) regeling wordt opgenomen, zodat het aantal verschillende regelingen zoveel mogelijk wordt beperkt. De SAK-middelen uit 2020 schuiven middels een kasschuif door naar 2021.

3) Regionale Energie Strategieën Klimaatakkoord

Vanaf de Aanvullende Post is er € 12,5 mln. overgeheveld naar de begroting van BZK voor de Regionale Energie Strategieën (RES). Het doel van de RES is een zorgvuldige ruimtelijke inpassing van hernieuwbare energieopwekking, warmte(rest)bronnen en bijbehorende infrastructuur. De RES en transitievisies warmte zullen worden geborgd in met name de gemeentelijke omgevingsvisies en omgevingsplannen, hierop is de Omgevingswet van toepassing. In een RES-regio werken overheden met maatschappelijke partners, netbeheerders, het bedrijfsleven en waar mogelijk bewoners, regionaal gedragen keuzes uit. Dit doen zij voor de opwekking van duurzame elektriciteit, de warmtetransitie in de gebouwde omgeving en de daarvoor benodigde opslag- en energie-infrastructuur. De € 12,5 mln. wordt onder meer ingezet voor een expertpool om regio’s vanuit centraal ontwikkelde kennis en vaardigheden te ondersteunen, het bevorderen van participatie van bewoners en het onderzoeksprogramma Waterbeheer en Regionale Energiestrategieën.

4) BTW-compensatiefonds RRE

Voor het reduceren van het energiegebruik bij huishoudens van huur en koopwoningen en het Midden- en kleinbedrijf zijn middelen vrijgemaakt om invulling te geven aan het Urgenda-vonnis. Voor koopwoningen is € 51 mln. gereserveerd. De uitvoering van de regeling voor koopwoningen zal middels een specifieke uitkering aan gemeenten (SPUK) lopen, zodat zij activiteiten uit kunnen voeren. Gemeenten kunnen voor voorlichting en advies BTW terugvragen. Daarom worden er middelen overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds.

5) Urgenda middelen RRE MKB

Dit betreft middelen voor de maatregelen die in het kader van de invulling van het Urgenda-vonnis voor reductie van energieverbruik beschikbaar worden gesteld voor midden- en kleinbedrijven (mkb's). Daarnaast wordt er een subsidie verstrekt voor Natuur & Milieu ten behoeve van het opleidingsprogramma en de bewustwordingscampagne voor monteurs en doe-het-zelvers voor installatie en onderhoud van hybride warmtepompen.

6) Impuls doorbouwen verduurzaming sportverenigingen

Middels de incidentele suppletoire begroting (Kamerstukken II2019/20, 35478, nr. 1 ) is € 50 mln. beschikbaar gekomen als investeringsimpuls voor verduurzaming van bestaande sportaccommodaties en scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Hiervan wordt € 10 mln. overgeboekt naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om een impuls te geven aan het verduurzaming van sportaccommodaties via de subsidieregeling Bouw en Onderhoud Sportaccommodaties.

7) Verduurzaming woningen (SEEH)

Voor de verduurzaming van woningen stelt het kabinet € 15 mln. beschikbaar in de jaren 2021 tot en met 2023 om de komende jaren extra ondersteuning te bieden aan woningeigenaren die hun woning verduurzamen. Het budget wordt via de subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH)/Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) beschikbaar gesteld.

8) MOOI regeling

In het kader van de Integrale Kennis en Innovatieagenda van het Klimaatakkoord en van het topsectorenbeleid is de missie vastgesteld en geïnstrumenteerd om te komen tot een CO2 vrije gebouwde omgeving in 2050. Dit gebeurt via drie Meerjarig Missiegedreven Innovatieprogramma’s: Versnelling van Energierenovaties (MMIP 3), Duurzame warmte en koude (MMIP 4) en het Energiesysteem in Evenwicht (MMIP 5). Binnen de programma’s ondersteunt het Rijk R&D-investeringen van grootschalige samenwerkingsverbanden tussen marktpartijen en kennisinstellingen. Deze ondersteuning krijgt vorm via de MOOI-regeling. Vanwege grote gebleken belangstelling voor deze MOOI-regeling is besloten hiervoor budget naar voren te halen. Daarmee kan een versnelling worden gegeven aan de benodigde transitie en kunnen bedrijven worden ondersteund om in economisch onzekere tijden te blijven investeren

9) Terugboeking middelen MOOI-regeling

De middelen voor de Mooi-regeling kunnen pas beschikt worden vanaf 2021 in plaats van 2020 en worden daarom teruggeboekt naar BZK. In 2021 worden de middelen weer overgeheveld naar EZK vanuit de bestaande innovatiemiddelen op artikel 4.1.

10) Nederlandse Norm (NEN)

Dit betreft het herzien van de NPR 9998. De uitgaven in het kader van de herziening worden via artikel 4 van de BZK-begroting verantwoord. De middelen worden daarom gerealloceerd vanaf artikel 10 Groningen versterken en perspectief.

11) Toelatingsorganisatie

Dit betreft reallocatie van het budget van de toelatingsorganisatie naar centraal apparaat ten behoeve van het ZBO Toelatingsorganisatie in de bouw. De uitgaven van het ZBO worden verantwoord op artikel 11 Centraal Apparaat.

12) Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.

Ontvangsten

Tabel 69 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

91

91

91

91

91

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

0

0

0

0

0

Extrapolatie

91

             

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

91

91

91

91

91

91

Uitgaven

Tabel 70 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

124.755

86.461

81.727

75.474

74.279

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

‒ 10.386

62

‒ 1.613

2.813

1.688

Extrapolatie

75.259

             

Nieuwe mutaties

‒ 3.613

12.234

420

8

‒ 215

‒ 115

Waarvan:

           

1) Kasschuif Omgevingswet

‒ 6.300

6.300

0

0

0

0

2) Bijdrage IPO voor beheer DSO-LV

1.626

0

0

0

0

0

3) Basisregistratie Ondergrond

‒ 4.070

0

0

0

0

0

4) Diverse bijdragen

2.829

0

0

0

0

0

5) Gebiedsontwikkeling

0

5.000

0

0

0

0

6) Interdepartementale bijdrage Noordzeeakkoord

0

‒ 980

‒ 980

‒ 980

‒ 980

‒ 980

7) Loon- en prijsbijstelling

3.006

2.042

1.400

1.188

965

1.065

             

Stand ontwerpbegroting 2021

110.756

98.757

80.534

78.295

75.752

75.144

Toelichting

1) Kasschuif Omgevingswet

De combinatie van een stevige implementatieopgave en de maatregelen rond het coronavirus heeft grote impact op alle partijen die werken aan de Omgevingswet. Dit vraagt extra tijd, de Kamer is daarover in het voorjaar 2020 geïnformeerd (Kamerstukken 2019/2020, 33118 nr. 139 ). Het Rijk en de koepels van gemeenten, provincies en waterschappen hebben overeenstemming bereikt over een uitstelperiode van één jaar (Kamerstukken 2019/2020, 33118 nr. 145 ), wat inhoudt dat de nieuwe ingangsdatum 1 januari 2022 wordt. Een deel van de beschikbare middelen komt niet dit jaar tot uitputting en wordt middels een kaschuif meegenomen naar 2021.

2) Bijdrage IPO voor beheer DSO-LV

Op 18 december 2018 hebben de Unie van Waterschappen (UvW), de Vereninging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en het Rijk de beheeroverkomst Digitaal Stelsel Omgevingswet - Landelijke Voorziening (DSO-LV) ondertekend. De overeenkomst regelt onder andere de inhoud en de uitvoering van de beheertaak, de financiering en de samenwerkingsafspraken voor een optimale werking van het DSO-LV. Op grond van de beheerovereenkomst DSO-LV draagt het IPO vanaf 1 januari 2020 jaarlijks circa € 1,6 mln. bij aan de kosten van het basisniveau DSO-LV en het informatiepunt Omgevingswet.

3) Basisregistratie Ondergrond

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) ontvangt een bijdrage voor TNO. TNO verzorgt het kader van de implementatie van de Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO) voor de realisatie van de Landelijke Voorziening inclusief BRO-loket.

4) Diverse bijdragen

Dit betreft diverse afrekeningen 2019 met o.a. het Kadaster, UBR/KOOP en Geonovum. De afrekeningen worden gedesaldeerd met de bijdragen aan Rijkswaterstaat en ICTU.

5) Gebiedsontwikkeling

Voor de uitwerking van gebiedsontwikkelingen wordt een ontwikkelbudget van € 5 mln. beschikbaar gesteld. Over de inzet hiervan wordt in de Bestuurlijke Overleggen in het komende najaar en voorjaar besloten.

6) Interdepartementale bijdrage Noordzeeakkoord

Dit betreft de meerjarige bijdrage van BZK van in totaal € 9,8 mln. ten behoeve van het Noordzeeakkoord. IenW ontvangt de departementale bijdragen exclusief Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EMVAF) en herverdeelt het daarna middels aparte overboekingen naar de begrotingen waar de uitgaven gedaan zullen worden. Het Kabinet stelt voor de uitvoering van het Noordzeeakkoord een transitiebedrag van € 200 mln. tot en met 2030 beschikbaar. Dit budget is bedoeld voor sanering en verduurzaming van de visserij, voor natuurherstel, monitoring en onderzoek, voor het de veilige doorvaart van de aan te leggen windparken, en voor extra handhaving door de NVWA.

7) Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.

Ontvangsten

Tabel 71 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

3.824

3.824

3.824

3.824

3.824

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

0

0

0

0

0

Extrapolatie

3.824

             

Nieuwe mutaties

4.455

0

0

0

0

0

Waarvan:

           

1) Diverse afrekeningen 2019

2.829

0

0

0

0

0

2) Bijdrage IPO voor beheer DSO-LV

1.626

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

8.279

3.824

3.824

3.824

3.824

3.824

Toelichting

1) Diverse afrekeningen 2019

Dit betreft ontvangsten als gevolg van diverse afrekeningen 2019 met onder andere het Kadaster, UBR/KOOP en Geonovum.

2) Bijdrage IPO voor beheer DSO-LV

Op 18 december 2018 hebben de UvW, de VNG, het IPO en het Rijk de beheeroverkomst DSO-LV ondertekend. De overeen komst regelt onder andere de inhoud en de uitvoering van de beheertaak, de financiering en de samenwerkingsafspraken voor een optimale werking van het Digitaal stelsel Omgevingswet landelijke voorziening (DSO-LV). Op grond van de beheerovereenkomst DSO-LV draagt het IPO vanaf 1 januari 2020 jaarlijks circa € 1,6 mln. bij aan de kosten van het basisniveau DSO-LV en het informatiepunt Omgevingswet.

Beleidsartikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving

Uitgaven

Tabel 72 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

169.975

165.449

109.742

109.858

106.407

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

11.094

1.025

1.312

1.312

‒ 188

Extrapolatie

108.407

             

Nieuwe mutaties

4.534

3.856

60.392

2.015

1.417

1.260

1) Investeringsfonds Generieke digitale infrastructuur

0

0

55.751

0

0

0

2) Compensatie eHerkenning

500

500

0

0

0

0

3) Loon- en prijsbijstelling

3.957

3.812

4.861

1.827

1.229

1.260

             

Stand ontwerpbegroting 2021

185.603

170.330

171.446

113.185

107.636

109.667

Toelichting

1) Investeringsfonds Generieke digitale infrastructuur

Voor 2022 zijn middelen vanaf de Aanvullende Post overgeheveld naar de begroting van BZK. Het betreft middelen voor gezamenlijke doorontwikkeling en innovatie van de digitale overheid. De bestemming van de Investeringspost wordt afgestemd in de governance van de digitale overheid (Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid: OBDO). Hierbij zijn de agenda NL DIGIbeter en het Programmaplan Basisinfrastructuur leidend

2) Compensatie eHerkenning

Het Ministerie van Financiën en het Ministerie van BZK hebben de afspraak om de compensatieregeling e-Herkenning 50/50 te verdelen. Dit betreft de eerste tranche van deze compensatieregeling.

3) Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.

Ontvangsten

Tabel 73 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

423

423

423

423

423

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

823

511

0

0

0

Extrapolatie

423

             

Nieuwe mutaties

25

25

25

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

1.271

959

448

423

423

423

Beleidsartikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoering

Uitgaven

Tabel 74 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

34.343

28.333

27.311

27.311

27.327

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

2.694

1.273

600

600

600

Extrapolatie

27.327

             

Nieuwe mutaties

2.201

4.658

453

451

284

636

Waarvan:

           

1) Informatiebeveiliging

600

1.000

0

0

0

0

2) Programma versterking HR ICT 2021

0

1.750

0

0

0

0

3) Loon- en prijsbijstelling

1.015

1.380

453

451

284

36

             

Stand ontwerpbegroting 2021

39.238

34.264

28.364

28.362

28.211

27.963

Toelichting

1) Informatiebeveiliging

Herschikking t.b.v. informatiebeveiliging/uitvoeren strategische I agenda. Middelen worden ingezet op bijdrage agentschappen (UBR) voor programma versterking HR ICT en op diverse opdrachten, o.a. op gebied van privacy en sturing op I. De opdrachten zijn deels het gevolg van corona.

2) Programma versterking HR ICT 2021

Dit betreft bijdragen van andere departementen aan het programma Versterking HR ICT Rijk. Het programma brengt en houdt ICT-kennis en -kunde binnen de Rijksdienst op peil.

3) Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.

Ontvangsten

Tabel 75 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

450

64

64

64

64

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

0

0

0

0

0

Extrapolatie

64

             

Nieuwe mutaties

235

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

685

64

64

64

64

64

Beleidsartikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid

Uitgaven

Tabel 76 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

128.168

123.426

125.896

135.034

139.223

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

‒ 6.411

26.232

5.923

‒ 3.954

‒ 8.169

Extrapolatie

143.947

             

Nieuwe mutaties

1.978

‒ 7.812

2.159

2.311

2.382

‒ 2

Waarvan:

           

1) Niet-huisvestingskosten

‒ 500

‒ 10.200

0

0

0

0

2) Loon- en prijsbijstelling

2.478

2.388

2.159

2.311

2.382

2.355

             

Stand ontwerpbegroting 2021

123.735

141.846

133.978

133.391

133.436

143.945

Toelichting

1) Niet-huisvestingskosten

Dit betreft overboekingen voor de niet-huisvestingskosten in relatie tot project Renovatie Binnenhof naar de begrotingen van de Staten-Generaal (IIA), de Raad van State (IIB) en het Ministerie van Algemene Zaken (III).

2) Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.

Ontvangsten

Tabel 77 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

121.690

121.574

120.282

120.282

102.984

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

‒ 8.600

0

0

0

0

Extrapolatie

102.984

             

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

113.090

121.574

120.282

120.282

102.984

102.984

Uitgaven

Tabel 74 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

0

0

0

0

0

Mutatie nota van wijziging 2020

98.704

97.663

35.615

34.014

31.680

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

78.885

10.000

10.000

0

0

Extrapolatie

25.280

             

Nieuwe mutaties

46.249

6.634

8.034

8.034

0

0

Waarvan:

           

1) Groninger Zorgakkoord

300

300

1.700

1.700

0

0

2) Nederlandse Norm (NEN)

‒ 4.795

0

0

0

0

0

3) Niet-bestede middelen 2019

11.044

0

0

0

0

0

4) Versterkingsoperatie Groningen

39.700

6.334

6.334

6.334

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

223.838

114.297

53.649

42.048

31.680

25.280

Toelichting

1) Groninger Zorgakkoord

Voor het dossier Groningen boekt het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de budgetten uit het Groninger Zorgakkoord over aan het Ministerie van BZK ten behoeve van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG).

2) Nederlandse Norm (NEN)

Dit betreft het herzien van de NPR 9998. De uitgaven in het kader van de herziening worden via artikel 4 Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit van de BZK-begroting verantwoord. De middelen worden daarom gerealloceerd naar dit artikel.

3) Niet-bestede middelen 2019

Het Ministerie van EZK boekt de overgebleven budgetten uit 2019 over aan het Ministerie van BZK voor de budgetten die bij Nota van Wijziging op de begroting van 2020 naar de begroting BZK zijn overgekomen.

4) Versterkingsoperatie Groningen

Voor de versterkingsoperatie Groningen worden middelen overgeheveld van de Aanvullende Post naar de begroting van BZK. De middelen worden onder andere ingezet voor het scholenprogramma, de inpassingskosten voor gemeenten bij de versterkingswerkzaamheden en de rijksbijdrage voor het uitvoeren van sloop/nieuwbouw in de vergeten hoek van Appingedam en de Zandplaten Zuid in Delfzijl.

Ontvangsten

Tabel 75 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

0

0

0

0

0

Mutatie nota van wijziging 2020

75.000

75.000

25.000

25.000

25.000

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

0

0

0

0

0

Extrapolatie

25.000

             

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

75.000

75.000

25.000

25.000

25.000

25.000

Beleidsartikel 11. Centraal apparaat

Uitgaven

Tabel 76 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

401.762

383.013

375.854

375.488

374.640

Mutatie nota van wijziging 2020

12.444

13.511

11.387

8.234

9.260

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

63.542

3.557

3.569

822

809

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020

‒ 450

‒ 550

0

0

0

Extrapolatie

372.708

             

Nieuwe mutaties

15.412

22.605

18.514

17.154

15.786

14.272

Waarvan:

           

1) Kasschuif Omgevingswet 2020/2021

‒ 3.700

3.700

0

0

0

0

2) Loon- en prijsbijstelling Groningen

956

915

499

375

365

5

3) P&O taken JenV

‒ 1.840

‒ 1.527

‒ 1.527

‒ 1.527

‒ 1.527

‒ 1.527

4) IKB AIVD

‒ 4.208

0

0

0

0

0

5) Toelatingsorganisatie

1.716

309

309

309

309

309

6) Loon- en prijsbijstelling

18.161

13.163

13.739

13.799

13.191

12.463

             

Stand ontwerpbegroting 2021

492.710

422.136

409.324

401.698

400.495

386.980

Toelichting

1) Kasschuif Omgevingswet 2020/2021

De combinatie van een stevige implementatieopgave en de maatregelen rond het coronavirus heeft grote impact op alle partijen die werken aan de Omgevingswet. Dit vraagt extra tijd, de Kamer is daarover in het voorjaar 2020 geïnformeerd (Kamerstukken 2019/2020, 33118 nr. 139 ). Het Rijk en de koepels van gemeenten, provincies en waterschappen hebben overeenstemming bereikt over een uitstelperiode van één jaar (Kamerstukken 2019/2020, 33118 nr. 145 ), wat inhoudt dat de nieuwe ingangsdatum 1 januari 2022 wordt. Een deel van de middelen komt dit jaar niet meer tot besteding en worden middels een kasschuif meegenomen naar 2021.

2) Loon- en prijsbijstelling Groningen

Dit betreft de uitgekeerde loon- en prijsbijstelling over de middelen voor Groningen die bij Nota van Wijziging zijn overgeheveld naar BZK.

3) P&O taken JenV

Tot 1 augustus 2019 voerde BZK een aantal P&O taken uit voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). Vanaf die datum voert het Ministerie van JenV deze taken weer zelf uit. De bijbehorende middelen worden nu structureel overgeheveld naar de begroting van JenV.

4) Individueel keuzebudget (IKB) AIVD

Dit betreft de toedeling van de IKB-middelen (onderdeel CAO-Rijk 2018-2020).

5) Toelatingsorganisatie

Dit betreft reallocatie van het budget van de toelatingsorganisatie naar centraal apparaat ten behoeve van het ZBO Toelatingsorganisatie in de bouw. De kosten van het ZBO worden verantwoord op artikel 11.

6) Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.

Ontvangsten

Tabel 77 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

19.292

19.292

19.116

19.116

19.116

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

45.049

0

0

0

0

Extrapolatie

19.116

             

Nieuwe mutaties

‒ 189

‒ 252

‒ 252

‒ 252

‒ 252

‒ 353

Waarvan:

           

1) Wijziging financiering MD Consultants

‒ 353

‒ 353

‒ 353

‒ 353

‒ 353

‒ 353

             

Stand ontwerpbegroting 2021

64.152

19.040

18.864

18.864

18.864

18.763

Toelichting

1) Wijziging financiering MD Consultants

De bijdragen van de Ministeries van Financiën en en Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voor de loonkosten van MD Consultants en assistenten worden structureel overgeheveld naar de begroting van BZK. Eerder liepen de bijdragen via facturen. Dit gebeurt niet meer en daarom wordt de ontvangstenraming naar beneden bijgesteld.

Beleidsartikel 12. Algemeen

Uitgaven

Tabel 78 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

21.235

12.586

11.218

10.997

10.928

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

13.379

‒ 72

‒ 100

‒ 100

0

Extrapolatie

10.928

             

Nieuwe mutaties

7.743

192

190

36

35

20

Waarvan:

           

1) VPB locaties benzinestations en winning bodemmaterialen

7.515

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

42.357

12.706

11.308

10.933

10.963

10.948

Toelichting

1) VPB locaties benzinestations en winning bodemmaterialen

Dit betreft een actualisatie van de in 2020 te betalen vennootschapsbelasting over de generale ontvangsten voor de veiling van locaties voor benzinestations langs Rijkswegen en winning van bodemmaterialen.

Ontvangsten

Tabel 79 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

0

0

0

0

0

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

13.200

0

0

0

0

Extrapolatie

0

             

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

13.200

0

0

0

0

0

Beleidsartikel 13. Nog onverdeeld

Uitgaven

Tabel 80 Uitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

0

0

0

0

0

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

54.904

42.911

36.884

33.024

32.678

Extrapolatie

32.708

             

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

0

0

0

0

0

0

Ontvangsten

Tabel 81 Ontvangsten (bedragen x € 1000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Stand ontwerpbegroting 2020

0

0

0

0

0

Mutatie nota van wijziging 2020

Mutatie amendement 2020

Mutatie 1e suppletoire begroting 2020

0

0

0

0

0

Extrapolatie

0

             

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

             

Stand ontwerpbegroting 2021

0

0

0

0

0

0

Licence