Base description which applies to whole site

Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

1.466.556

0

1.466.556

‒ 96.819

1.369.737

42.839

53.600

86.790

78.745

          

Apparaatsuitgaven

582.473

0

582.473

24.823

607.296

17.230

19.284

21.218

19.173

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

         

Personele uitgaven

481.246

0

481.246

19.546

500.792

11.729

12.206

14.166

13.958

waarvan eigen personeel

439.199

0

439.199

18.002

457.201

10.593

11.076

13.036

12.828

waarvan externe inhuur

40.557

0

40.557

1.507

42.064

1.098

1.092

1.092

1.092

waarvan overig personeel

1.490

0

1.490

37

1.527

38

38

38

38

Materiele uitgaven

101.227

0

101.227

5.277

106.504

5.501

7.078

7.052

5.215

waarvan ict

11.133

0

11.133

1.672

12.805

1.883

3.453

3.427

1.590

waarvan sso's

38.109

0

38.109

1.480

39.589

1.464

1.465

1.465

1.465

waarvan overig materieel

51.985

0

51.985

2.125

54.110

2.154

2.160

2.160

2.160

          

Programma-uitgaven

888.083

0

888.083

‒ 121.642

766.441

25.609

34.316

65.572

59.572

Waarvan juridisch verplicht

40%

   

96%

    

33.2 Bestuur, informatie en technologie

         

Bijdrage medeoverheden

         

Regionale Informatie en Expertise Centra

7.916

0

7.916

253

8.169

253

253

253

253

Regeling Uitstapprogramma's prostituees

1.000

0

1.000

‒ 967

33

3.000

3.000

3.000

3.000

Overige Bijdrage medeoverheden

1.164

0

1.164

118

1.282

38

34

34

34

Subsidies

         

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.391

0

3.391

116

3.507

116

116

116

116

Overige Subsidies

1.247

0

1.247

42

1.289

42

40

40

40

Opdrachten

         

Overige Opdrachten

107

0

107

4

111

4

4

4

4

          

33.3 Opsporing en vervolging

         

Bijdrage Agentschappen

         

NFI

75.353

0

75.353

2.777

78.130

5.068

4.845

3.476

2.457

Justid

17.415

0

17.415

6.731

24.146

2.117

1.564

1.686

1.849

Bijdrage medeoverheden

         

Caribisch Nederland (BES)

5.112

0

5.112

3.243

8.355

151

147

147

147

FIU.Nederland

220

0

220

7

227

223

223

223

223

Aanpak ondermijning

592.198

0

592.198

‒ 139.003

453.195

20.376

24.562

53.708

48.268

Overige Bijdrage medeoverheden

12.676

0

12.676

8.622

21.298

‒ 17.901

‒ 2.419

‒ 924

‒ 541

Subsidies

         

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

609

0

609

19

628

19

19

19

19

Overige Subsidies

2.299

0

2.299

81

2.380

77

77

77

77

Opdrachten

         

Schadeloosstellingen

20.332

0

20.332

831

21.163

831

831

831

831

Keten Informatie Management

34

0

34

1

35

1

1

1

1

Onrechtmatige Detentie

6.277

0

6.277

257

6.534

257

257

257

257

Caribisch Nederland (BES)

350

0

350

11

361

11

11

11

11

Gerechtskosten

30.434

0

30.434

1.016

31.450

1.016

1.016

1.016

1.016

Verkeershandhaving OM

30.196

0

30.196

1.418

31.614

1.444

954

991

1.108

Afpakken

600

0

600

18

618

18

18

18

18

Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen

13.312

0

13.312

544

13.856

544

544

544

544

Overige Opdrachten

52.054

0

52.054

‒ 9.271

42.783

6.230

‒ 2.770

‒ 770

‒ 770

Garanties

         

Faillissementscuratoren

794

0

794

1.227

2.021

1.227

1.227

1.227

1.227

          

33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten

         

Opdrachten

         

Vervolging en berechting MH17-verdachten

12.993

0

12.993

263

13.256

447

‒ 238

‒ 413

‒ 617

          

Ontvangsten

1.280.049

0

1.280.049

‒ 29.200

1.250.849

‒ 16.800

‒ 13.900

2.000

2.900

waarvan Afpakken

384.360

0

384.360

0

384.360

0

0

0

0

waarvan Boeten en Transacties

882.689

0

882.689

‒ 33.200

849.489

‒ 18.800

‒ 15.900

1.000

2.900

waarvan Overig

13.000

0

13.000

4.000

17.000

2.000

2.000

1.000

0

Budgetflexibiliteit

De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht. De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar.

Toelichting

Mutaties uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

De verhoging van het apparaatsbudget wordt voor het grootste deel verklaard door de toevoeging van de loonbijstelling (14,3 mln.) en prijsbijstelling (3,9 mln.) tranche 2022-2027. Het restant saldo omvat een aantal kleinere mutaties zoals een verhoging van 3,9 mln. in 2022 voor Wvggz (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg) -onvoorziene administratieve lasten en systeemkoppeling.

33.3 Opsporing en vervolging

Nederlands Forensisch Instituut (NFI)De verhoging van het NFI-budget omvat een aantal kleine mutaties waaronder de toegevoegde zgn. Hoekstra-middelen DNA voor totaal 6,4 mln. verdeeld over de jaren 2022 tot en 2025. Randvoorwaardelijk en voorbereidend op implementatie van de wetgeving DNA Conservatoir, zijn de noodzakelijke investeringen aan Informatievoorziening van de Nederlandse DNA Databank. Een eerste kostenraming voor de noodzakelijke investeringen in de Informatievoorziening, is gedaan aan de hand van een analyse op hoofdlijnen van de benodigde functionaliteit. Deze omvatten: - Procesautomatisering en verwerking van gegevens gerelateerd aan het DNA-C proces - Koppelingen met de beheerorganisatie - Aansluiting op berichtenverkeer met ketenpartners - Inrichting van verwerking en genereren van berichten naar ketenpartners (zoals statusinformatie, claims op materiaal en matches als resultaat).

Justitiële Informatiedienst (Justid)Voor het uitvoeren van wettelijke taken, het beheren, exploiteren en (door) ontwikkelen van ketenvoorzieningen is een interne budgetoverheveling van 5,1 mln. in 2022 gedaan aan Justid door het directoraat-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving voor continuering van de uitvoering.

Aanpak ondermijning Deze post wordt in het bijzonder veroorzaakt door de onderstaande mutaties:

  • Een kasschuif van de ondermijningsmiddelen waarbij de middelen uit 2022 voor totaal 138,7 mln. worden verdeeld over de jaren waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden, dat wil zeggen in de jaren 2023 tot en met 2027.

  • De toekenning van de loonbijstelling en prijsbijstelling, totaal 18,8 mln. in 2022 aflopend naar 14,7 mln. in 2027;

  • Vanwege de toenemende ondermijnende criminaliteit neemt de vraag vanuit het gezag naar bewaking en beveiliging van personen nog steeds toe. Hiervoor wordt budget overgeheveld vanuit artikel aanpak ondermijning naar politie voor de jaren 2022 (14,1 mln.), 2023 (9,3 mln.) en voor het jaar 2024 (3,7 mln.), zie ook de toelichting bij artikel 31.

Overige bijdrage medeoverheden De middelen voor modernisering van het Wetboek van Strafvordering worden naar voren gehaald door een kasschuif toe te passen uit het jaar 2023 naar 2022 voor 14 miljoen euro. Deze kasschuif is benodigd om de kosten van de implementatie van het wetboek in het jaar 2022 te bekostigen. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.

Overige opdrachtenIn het kader van Digitalisering Strafrechtketen wordt een kasschuif toegepast om de middelen, ad 10 miljoen uit het jaar 2022 naar 2023 over te hevelen omdat de verwachting is dat een deel van de kosten pas in 2023 tot besteding zal komen.

Mutaties ontvangstenHet ontvangstenbudget van artikel 33 wordt in de jaren 2022 tot en met 2024 verlaagd. Dit wordt hoofdzakelijk verklaard door de post boetes en transacties. De ontvangsten uit Boetes en Transacties zijn een generaal dossier op de JenV-begroting. JenV stelt jaarlijks een raming voor deze ontvangsten op waarna de budgettaire gevolgen bij voorjaarsbesluitvorming op de begroting van JenV worden verwerkt. Voor de boetes en transacties wordt in de eerste jaren een daling in de opbrengsten verwacht. In de jaren vanaf 2025 wordt een lichte stijging voorzien op de ontvangsten.

Licence