Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding (bedragen x € 1.000)
  

Ontwerpbegroting t (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Art.

Verplichtingen

1.443.810

‒ 500

1.443.310

‒ 106.306

1.337.004

‒ 63.725

‒ 95.900

‒ 24.115

116.726

1.507.563

            
 

Uitgaven

1.497.810

‒ 500

1.497.310

‒ 106.306

1.391.004

‒ 63.725

‒ 95.900

‒ 24.115

116.726

1.507.563

            
 

Apparaatsuitgaven

763.220

0

763.220

27.847

791.067

14.173

14.673

13.017

13.217

773.251

            

33.1

Apparaat Openbaar Ministerie

763.220

0

763.220

27.847

791.067

14.173

14.673

13.017

13.217

773.251

 

Personele uitgaven

616.879

0

616.879

24.517

641.396

14.173

14.673

13.017

13.217

627.460

 

Eigen personeel

559.086

0

559.086

24.517

583.603

14.173

14.673

13.017

13.217

569.679

 

Externe inhuur

56.186

0

56.186

0

56.186

0

0

0

0

56.174

 

Overig personeel

1.607

0

1.607

0

1.607

0

0

0

0

1.607

 

Materiële uitgaven

146.341

0

146.341

3.330

149.671

0

0

0

0

145.791

 

ICT

25.239

0

25.239

3.330

28.569

0

0

0

0

23.650

 

SSO's

50.196

0

50.196

0

50.196

0

0

0

0

51.250

 

Overig materieel

70.906

0

70.906

0

70.906

0

0

0

0

70.891

            
 

Programmauitgaven

734.590

‒ 500

734.090

‒ 134.153

599.937

‒ 77.898

‒ 110.573

‒ 37.132

103.509

734.312

            

33.2

Bestuur, informatie en technologie

68.542

‒ 500

68.042

‒ 7.919

60.123

1.703

1.278

278

278

57.710

 

Bijdrage aan medeoverheden

30.701

0

30.701

2.455

33.156

70

250

250

250

29.148

 

Regionale Informatie en Expertise Centra

27.093

0

27.093

2.835

29.928

250

250

250

250

26.788

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

3.608

0

3.608

‒ 380

3.228

‒ 180

0

0

0

2.360

 

Subsidies (regelingen)

16.245

0

16.245

2.313

18.558

1.055

450

450

450

16.652

 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.719

0

3.719

556

4.275

0

0

0

0

3.718

 

Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)

588

0

588

0

588

0

0

0

0

599

 

Overige Subsidies

11.938

0

11.938

1.757

13.695

1.055

450

450

450

12.335

 

Opdrachten

21.596

‒ 500

21.096

‒ 12.687

8.409

578

578

‒ 422

‒ 422

11.910

 

Overige Opdrachten

21.596

‒ 500

21.096

‒ 12.687

8.409

578

578

‒ 422

‒ 422

11.910

33.3

Opsporing en vervolging

661.948

0

661.948

‒ 126.234

535.714

‒ 79.601

‒ 111.195

‒ 38.066

103.231

676.602

 

Bijdrage aan agentschappen

153.466

0

153.466

9.681

163.147

638

458

458

458

144.784

 

NFI

99.539

0

99.539

8.283

107.822

258

258

258

258

95.555

 

Justid

26.587

0

26.587

1.018

27.605

200

200

200

200

21.790

 

Justis

27.340

0

27.340

380

27.720

180

0

0

0

27.439

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

5.602

0

5.602

1.400

7.002

0

0

0

0

6.023

 

Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM)

5.602

0

5.602

1.400

7.002

0

0

0

0

6.023

 

Bijdrage aan medeoverheden

296.246

0

296.246

‒ 97.017

199.229

2.032

‒ 18.742

‒ 5.033

‒ 13.006

248.965

 

Caribisch Nederland (BES)

6.433

0

6.433

‒ 6.433

0

‒ 6.433

‒ 6.733

‒ 6.732

‒ 6.731

0

 

FIU.Nederland

7.647

0

7.647

0

7.647

0

0

0

0

7.629

 

Aanpak ondermijning

276.350

0

276.350

‒ 92.245

184.105

5.418

‒ 12.009

1.699

‒ 6.275

232.025

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

5.816

0

5.816

1.661

7.477

3.047

0

0

0

9.311

 

Subsidies (regelingen)

7.037

0

7.037

‒ 356

6.681

0

0

0

0

6.432

 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

556

0

556

‒ 556

0

0

0

0

0

556

 

Overige Subsidies

6.481

0

6.481

200

6.681

0

0

0

0

5.876

 

Opdrachten

197.454

0

197.454

‒ 39.942

157.512

‒ 82.271

‒ 92.911

‒ 33.491

115.779

268.255

 

Schadeloosstellingen

22.577

0

22.577

0

22.577

0

0

0

0

22.572

 

Onrechtmatige Detentie

6.971

0

6.971

0

6.971

0

0

0

0

6.970

 

Caribisch Nederland (BES)

381

0

381

‒ 381

0

‒ 381

‒ 381

‒ 381

‒ 381

0

 

Gerechtskosten

39.581

0

39.581

0

39.581

0

0

0

0

39.573

 

Verkeershandhaving OM

42.859

0

42.859

‒ 6.966

35.893

4.900

5.300

900

600

36.047

 

Afpakken

651

0

651

0

651

0

0

0

0

651

 

Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen

14.781

0

14.781

‒ 1.041

13.740

0

0

0

0

14.778

 

Overige Opdrachten

69.653

0

69.653

‒ 31.554

38.099

‒ 86.790

‒ 97.830

‒ 34.010

115.560

147.664

 

Garanties

2.143

0

2.143

0

2.143

0

0

0

0

2.143

 

Faillissementscuratoren

2.143

0

2.143

0

2.143

0

0

0

0

2.143

33.4

Vervolging en berechting MH17-verdachten

4.100

0

4.100

0

4.100

0

‒ 656

656

0

0

 

Opdrachten

4.100

0

4.100

0

4.100

0

‒ 656

656

0

0

 

Vervolging en berechting MH17-verdachten

4.100

0

4.100

0

4.100

0

‒ 656

656

0

0

            
 

Ontvangsten

1.166.233

0

1.166.233

35.754

1.201.987

105.359

38.470

4.666

5.932

1.501.174

Budgetflex artikel 33: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 94%, het restantbedrag is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig gereserveerd.

Toelichting

Mutaties uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

De verhoging van het apparaatsbudget wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

  • Een interne budgetoverboeking ad € 5,5 vanuit het tegengaan van ondermijning naar forensische opsporing.

  • Bij het OM is een stijgende ontwikkeling te zien van het aantal overtredingen, waardoor een aanpassing van het budget noodzakelijk is. Het budget is voornamelijk bestemd voor meer hoorzittingen en afhandeling van zaken die door professioneel gemachtigden zijn ingediend. Daarnaast is er sprake van inhaalacties ten behoeve van het landelijke zaakvolgsyteem BOSZ (Betere Opsporing door Sturing op Zaken)-voorraad, voornamelijk door de stijging van het aantal zaken betreffende het rijden onder invloed van alcohol/drugs. Tezamen wordt hiervoor € 15 mln. vrijgemaakt.

  • Het PMJ- budget OM prognosticeert een stijgende ontwikkeling van het aantal overtredingen ten opzichte van de vorige PMJ-raming. Vanaf 2025 betreft het een meerjarig budgettair effect van € 13 mln. De OM-reeks is anders verwerkt in de JenV-begroting dan de PMJ-capaciteitsramingen omdat rekening wordt gehouden met een teruglopend aantal Mulderzaken door nieuwe regelgeving voor proceskostenvergoeding

33.2 Bestuur, informatie en technologie

Deze post bestaat voornamelijk uit een technische mutatie van € 6,7 mln. voor het project Landelijk informatie en Expertisecentrum ondermijnende Criminaliteit. Het restant saldo betreft diverse kleinere mutaties.

33.3 Opsporing en vervolging

Nederlands Forensisch Instituut (NFI)Het NFI -budget wordt verhoogd met € 7 mln. vanuit aanpak ondermijning voor forensische opsporing.

Caribisch NederlandDit betreft een meerjarige technische mutatie van € 6,4 mln. op dit artikelonderdeel om het budget te centraliseren.

Aanpak ondermijningDeze post wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:

  • Het budget ad € 5,3 mln. voor het Strategisch Kennis Centrum (SKC) te Vlissingen wordt door middel van deze mutatie meerjarig overgeheveld van het programmabudget naar het apparaatsbudget. Dit betreft een technische mutatie.

  • Een bijdrage aan het Openbaar Ministerie (€ 5,5 mln.), Nationale Politie (€ 10,4 mln.) en het Nederlands Forensisch Instituut (€ 7 mln.) voor forensische opsporing.

  • Een kasschuif op het programma preventie met gezag flexibele aanpak. De kasschuif houdt verband met een vertraging in de planvorming. Omdat in 2025 en 2026 reeds middelen beschikbaar zijn wordt het kasritme aangepast door de middelen in 2024 voor € 8 mln. door te schuiven naar 2027 waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden.

  • Het kasritme van het Beslag Informatie Systeem (BIS), dat voorziet in het beheer van in beslag genomen goederen, wordt in verband met een advies van het adviescollege ICT -toetsing (AC-ICT) aangepast. De middelen uit 2024 ad € 18 mln. wordt door middel van een kasschuif doorgeschoven naar 2025 waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden.

Verkeershandhaving Openbaar MinisterieDe levering voor de vervanging van de vaste flitsers is vertraagd. Als gevolg hiervan is een kasschuif van de middelen noodzakelijk om de verschuiving van kosten van 2024 naar de daaropvolgende jaren te dekken. Hiervoor wordt uit 2024 € 12,3 mln. doorgeschoven en verdeeld over de jaren 2025 tot en met 2029. Daarnaast kent het landelijk budget Verkeer in 2023 een onderbesteding van € 5,3 mln. als gevolg van een opschuiving in de planning van projecten. Dit bedrag is doorgeschoven naar 2024.

Overige opdrachten

  • Voor de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering worden vanuit het instrument overige opdrachten jaarlijks middelen beschikbaar gesteld aan diverse strafrechtketenorganisaties. Bij 1e suppletoire behelst dit voor 2024 een bedrag van € 12,3 mln., waarvan onder andere € 4,7 mln. aan politie en € 3,3 mln. aan het OM. De voornaamste activiteit in 2024 in het kader van de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering behelst het verder concretiseren/ het in beeld brengen van noodzakelijke aanpassingen in opleidingen, werkprocessen en ICT-systemen. Daarnaast is in 2023 € 3,8 mln. minder uitgegeven dan oorspronkelijk gepland aan de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering. Dit bedrag is uit de eindejaarsmarge toegevoegd aan dit budget voor uitvoering in 2024.

  • Samen met de partners in de strafrechtketen is 1 april 2029 vastgesteld als datum voor de inwerkingtreding van het nieuwe Wetboek van Strafvordering. In verband hiermee wordt het kasritme aangepast via een kasschuif om de aanwezige dekking te laten aansluiten op de jaren waarin de kosten naar verwachting worden gemaakt. Hiervoor wordt in totaal € 252,5 mln. (2024 -/- € 33,8 mln.; 2025 -/- € 86,8 mln.; 2026 -/- € 97,8 mln.; 2027 -/- € 34,0 mln.) doorgeschoven naar 2028 (€ 115,6 mln.) en 2029 (€ 136,9 mln.).

Mutaties ontvangstenDe Boeten en Transactie-ontvangsten zijn geraamd voor de periode 2024-2029. De raming laat een stijging zien ten opzichte van de begroting 2024. Hierbij is rekening gehouden met de benodigde vervangingen van flitspalen en het gegeven dat enkele trajectcontroles aan het eind van hun levensduur komen in de komende jaren. Het OM zet de komende jaren in op verkeershandhaving gericht op de verkeersveiligheid. Daarnaast wordt een bijstelling gedaan op de Boete en transactieraming in verband met de latere inwerkingtreding van de verhoging van de boetetarieven (1 maart in plaats van 1 januari).

Licence