Base description which applies to whole site

Nederlandse Emissieautoriteit (NEa)

De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) borgt als uitvoeringsorganisatie en toezichthouder dat bedrijven die deelnemen aan het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) en de wet- en regelgeving voor hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging, voldoen aan hun verplichtingen. Dat doet de NEa door bedrijven te informeren, te adviseren en door toezicht te houden.

De uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap NEa valt onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat als zodanig een ZBO is. Het gaat daarbij waar het emissiehandel betreft om het verlenen en actualiseren van emissievergunningen, het onderhouden van het CO2-register en toezicht en handhaving van de wetgeving. Daarnaast heeft de NEa een nieuwe taak toebedeeld gekregen vanuit het ministerie van Financiën voor de uitvoering van de CO2-heffing. Voor wat betreft biobrandstoffen gaat het om uitvoering en toetsing van de Richtlijnen Hernieuwbare energie en Brandstofkwaliteit.

Verder onderzoekt de NEa met de beleidsopdrachtgevers de mogelijkheid van aanvullende taken in het kader van Fitfor55 en CBAM. Hiervoor is vanwege het ontbreken van duidelijkheid op de opdracht een op eerdere ramingen gebaseerd bedrag opgenomen.

Tabel 76 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2023 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2021

Vastgestelde begroting 2022

2023

2024

2025

2026

2027

Baten

       

- Omzet

10.629

13.299

15.929

16.463

16.840

16.840

16.840

waarvan omzet moederdepartement

6.740

8.543

10.350

10.661

10.980

10.980

10.980

waarvan omzet overige departementen

3.889

4.756

5.579

5.802

5.860

5.860

5.860

waarvan omzet derden

0

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

32

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

10.661

13.299

15.929

16.463

16.840

16.840

16.840

        

Lasten

       

Apparaatskosten

9.461

12.235

15.124

15.664

16.041

16.058

16.061

- Personele kosten

7.171

9.193

11.609

11.986

12.147

12.147

12.147

waarvan eigen personeel

6.575

8.002

10.281

10.399

10.525

10.525

10.525

waarvan inhuur externen

249

800

812

962

977

977

977

waarvan overige personele kosten

347

391

516

625

645

645

645

- Materiële kosten

2.290

3.042

3.515

3.678

3.894

3.911

3.914

waarvan apparaat ICT

575

713

797

851

976

993

996

waarvan bijdrage aan SSO's

1.277

1.479

1.312

1.324

1.370

1.370

1.370

waarvan overige materiële kosten

438

850

1.406

1.503

1.548

1.548

1.548

Rentelasten

0

51

34

58

58

41

38

Afschrijvingskosten

303

1.013

771

741

741

741

741

- Materieel

0

0

0

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

303

1.013

771

741

741

741

741

Overige lasten

99

0

0

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

99

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

9.863

13.299

15.929

16.463

16.840

16.840

16.840

        

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

798

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

        

Saldo van baten en lasten

798

0

0

0

0

0

0

Toelichting op de baten

Omzet Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)

De omzet EZK is een vergoeding voor het leveren van producten en diensten betreffende wettelijke en niet wettelijke taken vanuit ETS en werkzaamheden voortkomend uit de Richtlijnen voor hernieuwbare energie en brandstoffenkwaliteit. Daarnaast zijn in dit budget de werkzaamheden van de nieuwe taken vanuit het Regeerakkoord opgenomen, namelijk Bijstook Biomassa en CO2 Minimumprijs, beperking inzet kolen elektriciteitsopwekking en het opleggen en het innen van de CO2-heffing.

Omzet Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)

Dit betreft een vergoeding voor de wettelijke of daarmee sterk verbonden taken op het gebied van Energie voor Vervoer (EV). Voor 2023 zal de opdracht in dit kader worden uitgebreid. Zo zal de NEa nieuwe taken gaan uitvoeren op het terrein van toezicht, zowel voor inspectie als indirect daaraan gerelateerde taken.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De NEa levert meer personele inzet, op de reguliere en nieuwe taken en in de advisering op beleid. Voor een aantal nieuwe taken, waarvoor nog politieke besluitvorming zal plaatsvinden, zijn de werkzaamheden en personele inzet nog niet bekend. Voor de begroting is een inschatting gemaakt aan gewenste fte’s voor deze nieuwe werkzaamheden.

Overige personele kosten

De overige personele kosten betreffen onder andere de kosten van vorming en opleiding, de reiskostenvergoeding woon-werk, en de reiskosten binnen- en buitenland. Bij het ramen van deze kosten is enerzijds rekening gehouden met de stijging van het aantal fte’s, echter ook met het aantal reisbewegingen vanwege de mogelijkheid meer hybride te werken. Doordat de loonkosten stijgen, stijgen ook de budgetten voor externe inhuur en de vorming- en opleidingskosten. De kosten voor vorming-en opleiding zijn een percentage van de totale loonkosten. Over de uitvoering van hybride werken wordt Rijksbreed nog nagedacht. Dit is nog niet specifiek verwerkt in deze begroting.

Materiële kosten

De materiële uitgaven betreffen onder andere ICT beheer- en onderhoudskosten, communicatie en facilitaire kosten. De materiele kosten zijn gestegen, dit zit hem met name in verwachte kosten van de directe domeinen. De toename van de ICT kosten is gerelateerd aan het feit dat vanuit de projecten kosten verschuiven naar beheerkosten.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten op immateriële activa zijn gebaseerd op de activering van kosten voor de bouw van het Emissiehandel portaal, het Register Energie voor Vervoer en het CO2 Heffingsregister.

Tabel 77 Kasstroomoverzicht over het jaar 2023 (bedragen x € 1.000)
  

Stand Slotwet 2021

Vastgestelde begroting 2022

2023

2024

2025

2026

2027

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

2.338

2.186

2.639

3.730

4.871

5.912

6.853

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

10.568

13.299

15.929

16.463

16.840

16.840

16.840

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 8.351

‒ 12.286

‒ 15.158

‒ 15.722

‒ 16.099

‒ 16.099

‒ 16.099

2.

Totaal operationele kasstroom

2.217

1.013

771

741

741

741

741

 

-/- totaal investeringen

‒ 1.831

‒ 900

0

0

0

0

0

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 1.831

‒ 900

0

0

0

0

0

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

‒ 1.160

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

70

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

0

‒ 560

‒ 180

‒ 100

‒ 200

‒ 300

‒ 400

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

2.800

900

500

500

500

500

500

4.

Totaal financieringskasstroom

1.710

340

320

400

300

200

100

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

4.434

2.639

3.730

4.871

5.912

6.853

7.694

Toelichting

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en vooruit ontvangen bedragen.

Investeringskasstroom

De investering betreft de doorontwikkeling van de Registers Emissie Handel, Energie voor Vervoer en voor de ontwikkeling van het Emissiehandel Portaal.

Financieringskasstroom

Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan voor de doorontwikkeling van de registers Emissie Handel en Energie voor Vervoer. En voor de bouw van het Emissiehandel Portaal en CO2-register.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

Uitgangspunt van de NEa is dat zij op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel, hernieuwbare energie voor vervoer en brandstofkwaliteit binnen Nederland vervult. In onderstaande tabel zijn de indicatoren voor de komende jaren weergegeven.

Tabel 78 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Stand slotwet 2021

Vastgestelde begroting 2022

2023

2024

2025

2026

2027

Omschrijving Generiek Deel

       

Tarieven/uur

       

Laag

68

68

68

68

68

68

68

Midden

89

89

91

91

91

91

91

Hoog

117

117

117

117

117

117

117

Omzet per productgroep (x € 1000)

       

Naleving ETS

6.740

8.543

10.348

10.658

10.978

10.978

10.978

Naleving EV

3.889

4.756

5.579

5.802

5.860

5.860

5.860

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

71,2

84

99

103

105

105

105

Saldo van baten en lasten (%)

7,49%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

Kwaliteitsindicatoren

       

Naleving ETS

       

% vergunningen afgegeven binnen wettelijke termijn (4 maanden)

100%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

% afgehandelde meldingen binnen wettelijke termijn (8 weken)

100%

80%

80%

80%

80%

80%

80%

Voortgang toezichtprogramma

70%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Naleving EV

       

Opleveringsdatum rapportage Naleving jaarverplichting t-1 EV en brandstoffen luchtverontreiniging

2 juli 2022

<15 juli

<15 juli

<15 juli

<15 juli

<15 juli

<15 juli

Voortgang toezichtprogramma

125%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Algemeen

       

Directe uren/totaal aantal gewerkte uren

64%

>80%

>70%

>70%

>70%

>70%

>70%

Toelichting

Vanaf 2021 vindt de sturing voor zowel naleving ETS als voor naleving EV in overeenstemming met de opdrachtgevers plaats op basis van budgetten en indicatoren. Een deel van deze indicatoren is ook zichtbaar in de begroting. Nadere invulling wordt besproken met de directie FEZ, de eigenaar en intern NEa.

Naleving ETS

Het gaat hier om het percentage meldingen en vergunningen dat binnen de wettelijke termijn van acht weken is afgehandeld.

Naleving EV

Het gaat hier om het percentage van het totaal aantal tijdig opgeleverde rapportages naleving jaarverplichting hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging.

Directe uren/totaal aantal gewerkte uren

Hieronder wordt verstaan het percentage van het totaal aantal directe uren gedeeld door het totaal aantal gewerkte uren van alle medewerkers (primair en secundair proces). Gewerkte uren is gelijkgesteld aan de beschikbare productieve uren op jaarbasis, zoals vastgesteld in de tarievennotitie.

Licence