Base description which applies to whole site

Bijlage 3: Verdiepingsbijlage

Tabel 88 Uitgaven beleidsartikel 1 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

249.968

262.140

252.152

238.968

235.644

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

‒ 95

17.347

5.738

3.778

3.167

 

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Subsidiemaatregel Caribisch Nederland

2.000

3.500

3.500

3.500

3.500

 

NGF - project AiNed

13.600

29.800

52.000

38.700

21.400

 

NGF - project Nationaal Onderwijslab

5.460

5.638

6.032

6.421

13.756

 

EU-cofinanciering Digital Europe

   

5.000

5.000

 

Digital trust centre

2.523

3.043

5.543

5.543

5.543

 

Nationaal Groeifonds

2.018

2.007

2.007

2.007

  

Bijdrage RVO

2.739

2.747

8.504

8.354

6.047

 

Bijdrage Agentschap Telecom

2.128

4.858

9.308

8.358

8.358

 

Bijdrage CBS

26.843

7.436

6.652

6.138

6.138

 

Overig

‒ 732

2.278

3.146

4.228

4.218

 

Stand ontwerpbegroting 2023

306.452

340.794

354.582

330.995

312.771

294.329

Subsidiemaatregel Caribisch Nederland

Hiervoor is in totaal € 3,5 mln per jaar nodig, Vanuit de CN-envelop in het coalitieakkoord is € 2,25 mln, overgeboekt en vanuit de EZK-begroting € 1,25 mln.

NGF-project AiNed

Deze mutatie betreft overheveling van het budget voor het NGF-project AiNed van beleidsartikel 2 naar beleidsartikel 1, aangezien op dit artikel de uitgaven op het gebied van digitalisering worden verantwoord.

NGF-project Nationaal Onderwijslab

Deze mutatie betreft overheveling van het budget voor het NGF-project Nationaal Onderwijslab van beleidsartikel 2 naar beleidsartikel 1, aangezien op dit artikel de uitgaven op het gebied van digitalisering worden verantwoord.

EU-cofinanciering Digital Europe

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft voor Digital Horizon partnerschappen € 5,0 mln overgeboekt voor de jaren 2025 t/m 2029.

Digital Trust Centre

Deze mutatie betreft een overboeking van budget uit de CA-gelden Cybersecurity door het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor de verdere groei van het DTC.

Nationaal Groeifonds

De apparaatsuitgaven van een begrotingsfonds worden opgenomen in de begroting van het moederdepartement. De mutatie betreft het budget voor opdrachten en onderzoek ten behoeve van adviezen en reiskosten van de adviescommissie, kosten voor de Raad voor de Toekomst en communicatiekosten.

Bijdrage RVO

De bijdrage aan RVO is in 2023 verhoogd, o.a. vanwege de uitvoeringskosten voor het NGF. Vanaf 2024 is de bijdrage structureel verhoogd om de kosten van TenderNed op het benodigde niveau te brengen.

Bijdrage Agentschap Telecom

Dit betreft onder meer de bijboeking van loon- en prijscompensatie, de toekenning uit CA- middelen Cybersecurity en een bijdrage om de budgetten te verhogen vanwege de uitbreiding van taken van het Agentschap Telecom.

Bijdrage CBS

Dit betreft, naast de ontvangen loon- en prijsbijstelling, budgetten voor IT-continuïteit en Werk aan Uitvoering (WaU), beide voor 2022.

Tabel 89 Ontvangsten beleidsartikel 1 (bedragen x € 1000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

31.934

31.934

31.934

31.934

31.934

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

17.516

     

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

High Trust

15.900

     

Stand ontwerpbegroting 2023

65.350

31.934

31.934

31.934

31.934

31.934

High Trust

Op basis van een nieuwe prognose is de ontvangstenraming voor High Trust – de boetes die de toezichthouders van EZK opleggen in het kader van het High Trust-beleid – met € 15,9 mln opgehoogd.

Tabel 90 Uitgaven beleidsartikel 2 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

2.209.546

1.490.792

1.283.866

1.191.037

1.141.486

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

1.525.460

75.638

91.032

111.421

13.756

 

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

2.581.000

     

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

475.000

     

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

500

     

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

289.580

558.537

228.361

230.177

140.898

 

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Tegemoetkoming vaste lasten

‒ 800.000

300.000

    

PIDI

‒ 9.304

‒ 12.140

‒ 12.270

‒ 12.360

  

Investeringen verduurzaming industrie Klimaatfonds

 

50.000

    

NGF - project Circulaire Plastics

 

48.970

35.030

20.000

15.000

 

NGF - project NXTGEN HIGH TECH

 

50.805

92.526

91.607

78.676

 

Bijdrage TNO

20.317

6.059

6.058

6.045

6.040

 

Internationaal innoveren

‒ 20.318

‒ 32.686

‒ 41.340

‒ 33.821

‒ 33.821

 

Loon- en prijsbijstelling

33.963

33.527

52.205

31.192

31.369

 

NGF - project AiNed

‒ 13.600

‒ 29.800

‒ 52.000

‒ 38.700

‒ 21.400

 

NGF - project Nationaal Onderwijslab

‒ 5.460

‒ 5.638

‒ 6.032

‒ 6.421

‒ 13.756

 

NGF - project NXTGEN HIGH TECH

 

99.195

‒ 4.526

‒ 24.607

‒ 15.676

 

IPCEI Micro elektronica

‒ 29.951

29.951

    

Overig

‒ 18.381

45.153

2.644

44.659

16.870

 

Stand ontwerpbegroting 2023

6.238.352

2.708.363

1.675.554

1.610.229

1.359.442

1.311.955

Tegemoetkoming vaste lasten

Op basis van het huidige en verwachte beroep op de TVL wordt de raming van de TVL geactualiseerd. In 2022 is minder beroep op de regeling gedaan dan verwacht en in 2023 zullen nog betalingen worden gedaan in verband met vaststellingen, en bezwaar en beroep.

PIDI

Bij de oprichting van het Programma Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI) is een budget opgehangen onder artikel 2 van de EZK begroting (onder budgethouderschap DGBI); dit budget betreft de periode 2021-2025. Er is besloten dat PIDI wordt verplaatst naar Directie Realisatie Energietransitie onder DGK&E. Hiernee is het PIDI-budget overgeheveld naar artikel 4 van de EZK begroting (onder budgethouderschap DGK&E).

Investeringen verduurzaming industrie Klimaatfonds

Dit betreft de toekenning van kasmiddelen vanuit het Klimaatfonds voor 2023 voor verduurzaming van de Industrie; enerzijds voor verruiming en voortzetting van de bestaande Versnelde Klimaatinvesteringen Industrie (VEKI)-regeling en anderzijds voor openstelling van de nieuwe Nationale Investeringsregeling Klimaatprojecten Industrie (NIKI) in 2023. Voor de NIKI geldt daarbij dat er een harde koppeling wordt gemaakt met de maatwerkafspraken met de 10 tot 20 grootste uitstoters: er wordt alleen subsidie toegekend aan bedrijven waar concrete maatwerkafspraken mee zijn gemaakt.

NGF-project Circulaire Plastics

De voorwaardelijke toekenning aan het project Circulaire Plastics is na invulling van de voorwaarden en het advies hierover van de commissie aan de fondsbeheerders, door de fondsbeheerders omgezet in een onvoorwaardelijke toekenning. Het bijbehorende budget is meerjarig overgeboekt van de begroting van het Nationaal Groeifonds naar de EZK-begroting.

NGF-project NXTGEN HIGH TECH

De voorwaardelijke toekenning aan het project NXTGEN HIGH TECH is na invulling van de voorwaarden en het advies hierover van de commissie aan de fondsbeheerders, door de fondsbeheerders omgezet in een onvoorwaardelijke toekenning. Het bijbehorende budget is meerjarig overgeboekt van de begroting van het Nationaal Groeifonds naar de EZK-begroting.

Bijdrage TNO

Het budget voor TNO wordt verhoogd in verband met diverse overboekingen van andere departementen voor door TNO uit te voeren projecten. Daarnaast is aan het budget de loon- en prijsbijstelling tranche 2022 toegevoegd.

Internationaal innoveren

Dit betreft de verdeling van de budgetten voor de Europese partnerschappen over nieuwe en bestaande instrumenten. De budgetten voor de Europese Partnerschappen zijn beschikbaar gekomen uit hiertoe gereserveerde middelen bij het Ministerie van Financien (Aanvullende post). De middelen worden verdeeld over Eurostars, Topsector High Tech Vliegtuigindustrie, EuroHPC, EuroQCI en Digital Europe (artikel 1). Een deel van het budget is naar OCW overgeheveld.

Loon- en prijsbijstelling

Deze mutatie betreft de meerjarige toevoeging van de loon- en prijsbijstelling, tranche 2022.

NGF-project AiNed

Deze mutatie betreft overheveling van het budget voor het NGF-project AiNed naar beleidsartikel 1, aangezien op dat artikel de uitgaven op het gebied van digitalisering worden verantwoord.

NGF-project Nationaal Onderwijslab

Deze mutatie betreft overheveling van het budget voor het NGF-project Nationaal Onderwijslab naar beleidsartikel 1, aangezien op dat artikel de uitgaven op het gebied van digitalisering worden verantwoord.

Tabel 91 Ontvangsten beleidsartikel 2 (bedragen x € 1000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

267.151

223.857

220.503

217.307

213.223

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

405.000

     

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

473.205

153.092

‒ 61.906

124.096

‒ 61.902

 

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Tegemoetkoming vaste lasten

‒ 350.000

200.000

    

Stand ontwerpbegroting 2023

795.356

576.949

158.597

341.403

151.321

116.189

Tegemoetkoming vaste lasten

De ontvangsten voor de TVL houden met name verband met terugvorderingen in geval de omzetderving lager is dan door de aanvrager geraamd en in geval van geconstateerd misbruik. In 2022 wordt de raming van de ontvangsten verlaagd met € 350 mln en in 2023 worden een raming opgenomen van € 200 mln.

Tabel 92 Uitgaven beleidsartikel 3 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

245.374

227.952

222.095

198.332

217.402

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

147.824

     

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek

6.053

  

‒ 2.500

‒ 2.500

 

Onco research

11.486

  

2.500

2.500

 

Innovatiekrediet

‒ 17.539

‒ 5.000

    

Seed

 

‒ 20.000

    

Q4C

 

25.000

    

Overig

385

385

385

364

279

 

Stand ontwerpbegroting 2023

393.583

228.337

222.480

198.696

217.681

152.846

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek

In de 2e suppletoire begroting 2021 zijn per abuis middelen overgeboekt naar het Innovatiekrediet. Deze middelen waren gereserveerd voor Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek en Onco research. Met deze mutatie wordt deze boeking gecorrigeerd, waardoor de middelen weer voor hun oorspronkelijke doel kunnen worden gebruikt. Ook is er in de jaren 2025 en 2026 € 2,5 mln beschikbaar gesteld voor een tweede bijdrage aan het Oncode instituut.

Onco research

Voor de mutatie van € 11,5 mln in 2021 zie de toelichting bij de mutatie voor Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek. Ook is er in de jaren 2025 en 2026 € 2,5 mln beschikbaar gesteld voor een tweede bijdrage aan het Oncode instituut.

Innovatiekrediet

Voor de mutatie van € 17,5 mln in 2022 zie de toelichting bij de mutatie voor Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek. Er is vanuit Innovatiekreidet € 5 mln beschikbaar gesteld voor een pilot ter versterking van het eigen vermogen van het MKB. Zie de toelichting onder Q4C.

Seed

Er is vanuit de Seed € 20 mln beschikbaar gesteld voor een pilot ter versterking van het eigen vermogen van het MKB. Zie de toelichting onder Q4C.

Q4C

Er is € 25 mln beschikbaar gesteld voor een pilot ter versterking van het eigen vermogen van het MKB. Dit is ter opvolging van het advies «versterking eigen vermogen mkb» van het Nederlands Comtié voor Ondernemerschap. Het doel is de solvabiliteitspositie van het MKB te versterken en de toegang tot andersoortige financiering te vergroten. Hierdoor krijgen mkb-ondernemers ruimte om te investeren in groei en belangrijke transities als verduurzaming en digitalisering.

Tabel 93 Ontvangsten beleidsartikel 3 (bedragen x € 1000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

75.300

80.200

80.300

262.100

60.300

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

30.700

     

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Stand ontwerpbegroting 2023

106.000

80.200

80.300

262.100

60.300

53.300

Er hebben geen noemenswaardige ontvangstenmutaties plaatsgevonden.

Tabel 94 Uitgaven beleidsartikel 4 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

4.160.218

4.479.832

4.495.323

4.312.587

4.212.852

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

159.755

375.900

402.900

209.200

209.200

 

Mutatie amendement 2022

37.000

     

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

3.000

15.000

15.000

2.000

  

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

623.250

     

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

46.387

279.760

‒ 88.610

77.974

235.112

 

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

 

145.000

290.000

509.000

335.000

 

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

2.300.000

10.000

    

Nieuwe mutaties

      

Dekking generale problematiek

‒ 500.000

0

    

Kasschuif middelen waterstofbackbone

‒ 134.160

134.160

    

Infrastructuur Duurzame industrie (PIDI)

9.109

12.140

12.270

12.360

  

NGF-project NieuweWarmteNU!

 

75.000

75.000

50.000

  

ISDE-regeling

 

100.000

    

IPCEI-waterstof golf 4

   

116.000

60.000

 

Maatschappelijke Investeringssubsidie Warmtenetten

 

130.000

70.000

   

Projecten kernenergie

 

20.000

    

Projecten Opwek Energie Rijksvastgoed (OER)

 

15.260

16.805

16.805

16.805

 

Uitvoeringskosten Klimaat medeoverheden

 

282.500

482.500

702.500

772.500

 

Lening WarmtelinQ

 

‒ 15.000

    

Loon- en prijsbijstelling

3.953

4.049

4.050

3.990

3.831

 

Overig

‒ 23.461

20.852

18.201

4.705

3.962

 

Stand ontwerpbegroting 2023

6.685.051

6.084.453

5.793.439

6.017.121

5.849.262

5.756.726

Dekking generale problematiek

Door het intrekken van de productiebeperking bij kolencentrales ontstaat er ruimte binnen de SDE+(+). Binnen deze ruimte wordt € 500 mln ingezet ter dekking van de generale problematiek van de rijksbegroting.

Kasschuif middelen waterstofbackbone

De verwachting is dat er voor realisatie van de waterstofbackbone in 2022 geen kasvoorschot meer zal worden verleend vanwege een andere vormgeving van de nog aan GasUnie te verlenen subsidie en een uitloop in de tijd van voorbereidingen voor de beschikking. Daarom wordt het volledige in 2022 beschikbare kasbudget voor de waterstofbackbone verschoven naar 2023. De verplichting voor de beschikking zal naar verwachting nog wel dit jaar worden aangegaan.

Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI)

Omdat het PIDI-dossier in de reorganisatie van het Ministerie van EZK is overgegaan naar het directoraat-generaal Klimaat en Energie, wordt het bijbehorende beleidsbudget overgeheveld van artikel 2 naar artikel 4.

NGF-project NieuweWarmteNu!

Voor de subsidieregeling NieuweWarmteNu! wordt vanuit het Nationaal Groeifonds (NGF) voor de jaren 2023, 2024 en 2025 budget overgeheveld naar artikel 4.

ISDE-regeling

Vanuit het Klimaatfonds worden middelen beschikbaar gesteld om het subsidieplafond van de ISDE in 2023 met € 100 mln te verhogen.

IPCEI-waterstof golf 4

Met de 7e Incidentele Suppletoire Begroting (ISB) is vanuit het Klimaatfonds reeds € 1.385 mln beschikbaar gesteld voor de 2e en 3e golf van IPCEI-projecten waterstof. Via de Ontwerpbegroting wordt nog een budget van in totaal € 199 mln vanuit het Klimaatfonds toegevoegd ten behoeve van de 4e golf van IPCEI-projecten waterstof.

Maatschappelijke Investeringssubsidie Warmtenetten

Vanuit het Klimaatfonds wordt € 200 mln toegevoegd aan artikel 4 ter financiering van de Maatschappelijke Investeringssubsidie Warmtenetten (MIW). Dit is een nieuwe subsidieregeling voor het stimuleren van de realisatie van de infrastructuur voor warmtenetten en de opschaling van hiervoor benodigde technieken.

Projecten kernenergie

Vanuit het Klimaatfonds wordt in 2023 € 20 mln beschikbaar gesteld voor kernenergieprojecten.

Projecten Opwek Energie Rijksvastgoed (EOR)

Vanuit het Klimaatfonds worden middelen beschikbaar gesteld voor het programma Opwek van Energie op Rijksvastgoed (OER). Met dit programma levert het Rijk met het eigen vastgoed een bijdrage aan de energietransitie.

Uitvoeringskosten Klimaat medeoverheden

Voor het vergroten van de uitvoeringskracht van gemeenten en provincies is in het coalitieakkoord in totaal € 5,6 mld uitgetrokken voor de jaren 2023 tot en met 2030.

Lening WarmtelinQ

Omdat de voorgenomen lening aan Gasunie voor het WarmtelinQ-project niet meer verstrekt zal worden, wordt het resterende budget afgeboekt en vloeit dit terug naar de algemene middelen.

Loon- en prijsbijstelling

De bij 1e suppletoire begroting 2022 ontvangen loon- en prijsbijstelling is verdeeld over de verschillende instrumenten waar dit betrekking op heeft.

Tabel 95 Ontvangsten beleidsartikel 4 (bedragen x € 1000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

3.720.277

4.276.577

4.410.277

4.256.277

3.906.277

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

  

155.250

156.000

156.000

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

2.191.142

770.000

489.000

454.000

1.154.000

 

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

 

2.300.000

2.500

2.500

2.500

 

Nieuwe mutaties

      

Opbrengstheffing ODE (SDE++)

 

‒ 2.843.300

‒ 3.116.000

‒ 3.282.000

‒ 3.027.000

 

Overig

1.800

1.800

1.800

1.800

1.800

 

Stand ontwerpbegroting 2023

5.913.219

4.505.077

1.942.827

1.588.577

2.193.577

2.543.577

Opbrengstheffing ODE (SDE++)

Omdat de ODE vanaf 2023 in de Energiebelasting (EB) wordt geïncorporeerd, wordt de ODE-ontvangstenraming op de EZK-begroting naar beneden bijgesteld naar de bedragen die de Belastingdienst nog in 2023 en 2024 denkt te innen op basis van de aanslagen van 2022.

Tabel 96 Uitgaven beleidsartikel 5 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

947.011

794.514

645.230

395.430

390.280

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

80.500

2.186

2.186

2.186

2.186

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

8.463.047

2.302.015

1.661.096

931.604

631.032

 

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Bijstelling vergoeding Norg akkoord

1.512.500

1.403.600

338.800

   

Eindejaarsmarge bestuurlijke afspraken

11.967

     

Onderzoeks- en werkbudget Groningen

1.125

1.000

1.000

825

450

 

Zorgprogramma Nationaal Programma Groningen

 

‒ 14.500

‒ 14.500

‒ 11.000

  

Zelf aangebrachte voorzieningen

100

100

100

100

100

 

Loon- en prijsbijstelling

2.278

1.093

747

201

125

 

Overig

‒ 47

0

0

0

0

 

Stand ontwerpbegroting 2023

11.018.481

4.490.008

2.634.659

1.319.346

1.024.173

775.079

Bijstelling vergoeding Norg akkoord

Als gevolg van de hoge gasprijs valt ook de vergoeding voor het Norg akkoord hoger uit.

Eindejaarsmarge bestuurlijke afspraken

De eindejaarsmarge voor de bestuurlijke afspraken wordt overgeheveld naar artikel 5 van de EZK-begroting.

Onderzoeks- en werkbudget Groningen

In de voorjaarsbesluitvorming zijn middelen vrijgemaakt voor aanvulling van het onderzoeks- en werkbudget Groningen.

Zorgprogramma Nationaal Programma Groningen

Vanuit het Nationaal Programma Groningen wordt € 40 mln bijgedragen aan het Zorgprogramma. De middelen daarvoor worden overgeheveld naar de begroting van VWS.

Zelf aangebrachte voorzieningen

De regeling zelf aangebrachte voorzieningen wordt, in tegenstelling tot eerder gedacht, niet uitgevoerd door de Nationaal Coördinator Groningen. De uitvoeringskosten worden daarom overgeheveld van artikel 40 naar artikel 5 van de EZK-begroting.

Loon- en prijsbijstelling

De loon- en prijsbijstelling over artikel 5 van de EZK-begroting wordt uitgekeerd.

Tabel 97 Ontvangsten beleidsartikel 5 (bedragen x € 1000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

1.034.281

550.958

318.575

154.093

103.075

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

6.518.735

4.618.857

2.424.727

1.211.321

893.756

 

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Bijstelling dividend EBN

‒ 214.000

2.424.500

2.085.500

1.064.000

450.000

 

Bijstelling ontvangsten Mijnbouwwet

1.225.900

3.891.500

1.541.000

137.000

‒ 65.000

 

Bijstelling gasbaten

302.600

250.000

    

Afronding dividend Gasterra

‒ 400

‒ 400

‒ 400

‒ 400

  

Overig

0

0

0

0

0

 

Stand ontwerpbegroting 2023

8.867.116

11.735.415

6.369.402

2.566.014

1.381.831

923.938

Bijstelling dividend EBN

Als gevolg van de hoge gasprijs verwacht EBN een hoger positief resultaat en daarmee een hogere dividenduitkering. Ook de vergoeding uit het Norg akkoord leidt tot een hogere dividenduitkering van EBN.

Bijstelling ontvangsten Mijnbouwwet

Als gevolg van de hoge gasprijs, vanwege de vergoeding uit het Norg akkoord en door de voorgenomen tijdelijke verhoging van de cijns zijn er extra opbrengsten onder de Mijnbouwwet.

Bijstelling gasbaten

Vooruitlopend op verwachte hogere ontvangsten worden de ontvangsten Mijnbouwwet bijgesteld, ter dekking van koopkrachtmaatregelen.

Afronding dividend Gasterra

De vaste dividenduitkering van GasTerra bedraagt € 3,6 mln per jaar. De eerder op € 4 mln afgeronde raming op de EZK-begroting wordt hierop aangepast.

Tabel 98 Uitgaven beleidsartikel 6 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

0

0

0

0

0

0

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds

 

1.765.488

2.854.987

2.770.437

2.698.590

 

NGF - project NXTGN HIGH TECH

 

‒ 50.805

‒ 92.526

‒ 91.607

‒ 78.676

 

NGF - project Nieuwe warmte nu

 

‒ 75.000

‒ 75.000

‒ 50.000

  

NGF - project Circulaire Plastics (voorheen Duurzame Materialen)

 

‒ 48.970

‒ 35.030

‒ 20.000

‒ 15.000

 

NGF - project Einstein Telescope OCW

 

‒ 28.000

‒ 14.000

   

NGF - project PharmaNL VWS

 

‒ 17.400

‒ 29.500

‒ 3.400

‒ 12.700

 

Diverse kasschuiven

 

27.320

‒ 6.768

‒ 20.568

662

 

Stand ontwerpbegroting 2023

0

1.572.633

2.602.163

2.584.862

2.592.876

2.500.229

Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds

Het betreft de bijdrage vanuit de EZK-begroting Hoofdstuk XIII aan Hoofdstuk L Nationaal Groeifonds ten behoeve van uitgaven die op het fonds worden verantwoord en de projecten die via de departementale route worden gerealiseerd.

Diverse NGF-projecten

Betreft het overboeken van toegekende projecten naar de desbetreffende departementale begrotingen en enkele kasschuiven.

Tabel 99 Ontvangsten beleidsartikel 6 (bedragen x € 1000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

0

0

0

0

0

0

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Stand ontwerpbegroting 2023

0

0

0

0

0

0

Ontvangsten

Er worden geen ontvangsten geraamd op dit artikel.

Tabel 100 Uitgaven niet-beleidsartikel 40 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

302.285

300.550

299.995

295.160

296.538

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

100

100

100

100

100

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

209.098

185.981

184.430

171.816

153.156

 

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Uitvoeringsmiddelen Klimaatfonds

8.818

17.472

23.472

26.772

26.772

 

Verdeling prijsbijstelling BZK-middelen

17.334

2.357

136

136

73

 

Loonbijstelling apparaat

6.679

6.534

6.433

6.238

6.235

 

Prijsbijstelling apparaat

3.800

3.136

2.929

2.836

2.982

 

Overboeking LNV TII gelden

‒ 4.389

     

NGF overboeking Groeifonds

‒ 4.425

‒ 4.414

‒ 4.414

‒ 4.414

  

Doorverdeling EJM BZK BA

‒ 11.967

     

Bijdrage centrale financiering GDI

 

‒ 2.217

‒ 2.217

‒ 2.217

‒ 2.217

 

J&V DTC/Cybersecurity

‒ 1.630

     

NGF Overboeking EZK apparaat

3.300

9.750

9.750

9.750

5.579

 

WaU RVO 2022

9.300

8.900

3.600

2.300

2.300

 

Overig

11.532

1.783

‒ 7.931

‒ 17.514

‒ 18.808

 

Stand ontwerpbegroting 2023

549.835

529.932

516.283

490.963

472.710

453.319

Uitvoeringsmiddelen Klimaatfonds

Op grond van het coalitie-akkoord zijn er gelden beschikbaar gekomen uit het klimaatfonds. Vooruitlopend op de instellingswet heeft het kabinet met de voorjaarsbesluitvorming 2022 besloten dat uitvoeringskosten die verband houden met het Klimaatfonds in beginsel uit fondsmiddelen worden gefinancierd.

Verdeling prijsbijstelling BZK-middelen

Betreft de doorverdeling van prijsbijstelling over de door BZK in het voorjaar 2022 overgehevelde middelen op artikel 5 en 40.

Loon- en prijsbijstelling

De bij 2e suppletoire wet 2022 ontvangen loon- en prijsbijstelling is aan diverse instrumenten uitgekeerd.

Overboeking LNV TII gelden

Dit betreft de overheveling van de Transparantie in Informatie gelden van EZK, waar de aangevraagde gelden zijn ontvangen, naar LNV, enerzijds kern en anderzijds agentschappen.

NGF overboeking Groeifonds

Overboeking vanuit artikel 40 voor bijdrage RVO - Groeifonds en opdrachten en onderzoeken Groeifonds.

Doorverdeling EJM BZK BA

Dit betreft de van BZK overgekomen eindejaarsmarge voor de bestuurlijke afspraken Groningen.

Bijdrage centrale financiering GDI

Betreft een structurele bijdrage voor een nieuwe centrale financiering van de Generieke Digitale Infrastructuur vanaf 2023 aan het ministerie van BZK.

J&V DTC/Cybersecurity

Op grond van het coalitie-akkoord zijn er gelden beschikbaar gekomen uit de enveloppe van J&V, onderdeel Cybersecurity. Deze mutatie verwerkt de verdeling van het budget over verschillende onderdelen.

NGF Overboeking EZK apparaat

Dit betreffen de apparaatsmiddelen voor het Nationaal Groeifonds.

WaU RVO 2022

Dit betreffen structurele middelen voor het programma Werk aan Uitvoering.

Tabel 101 Ontvangsten niet-beleidsartikel 40 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

25.294

24.896

24.827

24.646

24.646

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

154.178

112.254

108.298

102.698

94.033

 

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Verlaging taakstelling SodM-retributies

‒ 1.800

‒ 1.800

‒ 1.800

‒ 1.800

‒ 1.800

 

Stand ontwerpbegroting 2023

177.672

135.350

131.325

125.544

116.879

106.964

Verlaging taakstelling SodM-retributies

Al enige jaren is sprake van lagere ontvangsten aan retributies door SodM dan de taakstelling op art. 40 aangeeft. Deze taakstelling wordt daarom met structureel € 1,8 mln verlaagd. Dit wordt gecompenseerd door de verwachte hogere ontvangsten aan terugbetaalde subsidievoorschotten bij RVO op art. 4.

Tabel 102 Uitgaven niet-beleidsartikel 41 (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Stand ontwerpbegroting 2022

0

0

0

0

0

 

Mutatie Nota van Wijziging 2022

      

Mutatie amendement 2022

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (incl. Nota van Wijziging)

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2022

82.460

78.622

76.321

71.152

69.983

 

Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2022

      

Nieuwe mutaties

      

Prijsbijstelling beleidsartikelen

‒ 24.180

‒ 23.926

‒ 22.794

‒ 21.851

‒ 21.846

 

Loonbijstelling beleidsartikelen

‒ 21.771

‒ 21.736

‒ 21.376

‒ 21.139

‒ 21.064

 

Prijsbijstelling apparaat

‒ 3.800

‒ 3.136

‒ 2.929

‒ 2.836

‒ 2.982

 

Loonbijstelling apparaat

‒ 6.679

‒ 6.534

‒ 6.433

‒ 6.238

‒ 6.235

 

Prijsbijstelling vanuit BZK mbt Groningen

60.948

44.854

42.323

41.710

41.587

 

Terugboeking prijsbijstelling versterkingsraming

‒ 41.861

‒ 41.861

‒ 41.692

‒ 41.503

‒ 41.503

 

Terugboeking loonbijstelling versterkingsraming

‒ 2.542

‒ 2.534

‒ 2.553

‒ 2.550

‒ 2.546

 

Ingehouden prijsbijstelling

‒ 26.030

‒ 23.290

‒ 22.789

‒ 19.088

‒ 17.856

 

Verdeling prijsbijstelling BZK-middelen art. 5

‒ 18.892

‒ 2.869

‒ 483

‒ 207

‒ 84

 

Overig

2.347

2.410

2.405

2.550

2.546

 

Stand ontwerpbegroting 2023

0

0

0

0

0

0

Loon- en prijsbijstelling

Betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstellingstranche 2022 over de relevante artikelonderdelen.

Prijsbijstelling vanuit BZK met betrekking tot Groningen

Betreft de overheveling van de prijsbijstelling die berekend is over de Groningenmiddelen die bij BZK op de begroting stonden.

Terugboeking prijs- en loonbijstelling versterkingsraming

Betreft een correctie op een per abuis aan de EZK-begroting toegevoegde raming voor prijs- en loonbijstelling.

Ingehouden prijsbijstelling

De ingehouden prijsbijstelling is als dekking gebruikt bij de allocatieve weging.

Licence