Base description which applies to whole site

Artikel 4 Lucht materieel

Verplichtingen

De verplichtingen zijn € 626,1 miljoen lager dan ten tijde van de tweede suppletoire begroting werd geraamd.

Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere verplichtingen in de realisatiefase van projecten. Bij het commercieel vertrouwelijke project Deep Strike capaciteit Air is een deel van de behoefte niet meer in 2024 via het F-35 Lightning II Joint Program Office ingevuld. Met het project Strategische Lucht-Grondbewapening F-35/F35 Tactische bewapening wordt wegens vertraging gestart in 2025. Dat heeft tot een lagere realisatie geleid (€ 104,0 miljoen). Bij het commercieel vertrouwelijke project MQ-9 Bewapening verloopt de verwerving via het Foreign Military Sales programma van de Verenigde Staten. Door vertraging zijn minder verplichtingen aangegaan dan verwacht. En bij het project Verwerving F-35 zijn ook minder verplichtingen aangegaan wegens vertraging in de contractvorming via het Foreign Military Sales programma. Defensie is afhankelijk van de doorlooptijden die door de Verenigde Staten worden gehanteerd.

Uitgaven

De uitgaven zijn per saldo € 54,6 miljoen hoger dan ten tijde van de tweede suppletoire begroting werd geraamd.

Dit is grotendeels het gevolg van hogere uitgaven bij projecten in de realisatiefase. Bij het commercieel vertrouwelijke project Vervanging Medium Utility Helikopters heeft nog in 2024 een betaling kunnen plaatsvinden. Dit vanwege een versnelling in het ondertekenen van het betreffende contract. Bij de tweede suppletoire begroting was alleen rekening gehouden met het aangaan van de verplichting, niet met een betaling. In de Kamerbrief «Beleidsmatige mutaties na Najaarsnota» d.d. 16 december 2024, nummer 36 600 K, nr. 6 is dit aangekondigd. Daarnaast is er minder gerealiseerd bij het instandhoudingsprogramma van de F-35. De betalingen vinden plaats via het F-35 Lightning II Joint Program Office (JPO) en het JPO heeft om een lager betalingsvoorschot gevraagd dan was verwacht.

Licence