Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

In onderstaande tabellen zijn de belangrijkste beleidsmatige uitgaven- en ontvangstenmutaties voor de september suppletoire begroting 2025 opgenomen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2025.

Tabel 2 Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Suppletoire begroting september) (bedragen x € 1.000)
  

Artikel

Uitgaven 2025

 

Vastgestelde begroting 2025

 

9.395.732

 

Stand eerste suppletoire begroting 2025 (incl. nota van wijziging)

 

9.181.320

    
 

Mutaties suppletoire begroting september 2025

 

48.299

1

Terugdraaien huurbevriezing 2025 en 2026

1

135.000

2

Desaldering ontvangsten NHG

1

91.499

3

Terugdraaien boodschappenbonus

1

‒ 83.333

4

Kasschuif Woningbouwimpuls

1

‒ 40.000

5

Doelgroepflexibele regeling

1

‒ 29.200

6

Kasschuif SAH vastrecht

2

‒ 12.500

7

Desaldering SAH

2

10.000

8

Kasschuif aanpak funderingsschade

2

‒ 9.324

9

Kasschuif SVVE

2

9.250

10

Kasschuif SAH

2

8.600

11

Kasschuif FIXbrigade

2

‒ 8.431

12

ISDE (Nij Begun maatregel 29)

2

1.670

13

Kasschuif ontwikkeling DSO

3

‒ 16.400

14

Toekomstbestendige financiering toeslagen

13

‒ 3.651

15

Overige mutaties

Alle

‒ 4.881

    
 

Stand suppletoire begroting september 2025

 

9.229.619

Toelichting uitgavenmutaties

1) Terugdraaien huurbevriezing 2025 en 2026

Het plan om de huren te bevriezen in 2025 en 2026 is ingetrokken, naar aanleiding van het advies van de Raad van State, de politieke ontwikkelingen en om rust en voortgang te brengen in de volkshuisvesting. De besparing op de huurtoeslag die de huurbevriezing met zich meebracht, wordt daardoor niet gerealiseerd. Met deze mutatie wordt dat gecorrigeerd.

2) Desaldering ontvangsten NHG

Jaarlijks betaalt de Stichting Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) voor de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) een achterborgvergoeding van 0,3% aan de Staat. Met deze mutatie worden de geraamde ontvangsten verwerkt en kunnen deze worden doorgestort naar de risicovoorziening.

3) Terugdraaien boodschappenbonus

Het plan om de huurtoeslag in 2026 incidenteel te verhogen met € 1 mld. is ingetrokken. Omdat de huurtoeslag voor januari 2026 in december 2025 wordt uitgekeerd, werkt dit zowel in 2025 als 2026 door. Met deze mutatie wordt dat gecorrigeerd.

4) Kasschuif Woningbouwimpuls

Een deel van de middelen voor de Woningbouwimpuls in 2025 wordt in een realistischer ritme gezet. Er schuift € 40 mln. uit 2025 naar de jaren 2027, 2028 (beide jaren € 15 mln.) en 2029 (€ 10 mln.).

5) Doelgroepflexibele regeling

Om versneld tot (opstart)woningen te komen voor kwetsbare doelgroepen, waaronder spoedzoekers, ontheemden en vergunninghouders, wordt de Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen (SFT) uitgebreid. Gemeenten ontvangen in totaal € 20.000 per nieuw te realiseren woning, waaronder een component voor sociaal beheer. Van de woningen moet 30% bestemd zijn voor spoedzoekers, statushouders of ontheemden uit Oekraïne. Hiervoor wordt bij ontwerpbegroting 2026 aanvullend € 79 mln. beschikbaar gesteld, bovenop reeds beschikbare € 100 mln. in de SFT (cumulatief € 179 mln.) op het instrument Versnelling Huisvesting.

Met deze suppletoire begroting worden ten behoeve van de doelgroepflexibele regeling de middelen van de SFT die beschikbaar waren in 2025 (€ 29,2 mln.) in het juiste kasritme naar latere jaren gezet. Dit wordt verantwoord op het instrument Versnelling Huisvesting.

6) Kasschuif SAH vastrecht (Stimuleringsregeling Aardgasvrije Huurwoningen)

De subsidie voor vastrecht warmtenetten is opengesteld en het gehele budget is aangevraagd. Bij aanvraag wordt 50% subsidie toegekend. Het budget wordt op basis van de uitfinanciering en vaststelling via een kasschuif van 2025 naar de jaren 2026 tot en met 2030 in het juiste kasritme gezet.

7) Desaldering SAH

Een groot aantal aanvragers heeft een nieuwe aanvraag ingediend omdat de regeling uitgebreid is. Van deze dubbele aanvragers worden de reeds aangevraagde subsidies verrekend met de nieuwe aanvraag. De terugontvangsten worden gedesaldeerd en voor deze aanvragers ingezet.

8) Kasschuif aanpak funderingsschade

Er vindt een kasschuif plaats om de beschikbare middelen voor de aanpak van de funderingsproblematiek in het juiste ritme te zetten. In 2025 zit de gebiedsgerichte ondersteuning in de opstartfase, waardoor in latere jaren meer middelen nodig zijn voor de uitvoering. Hiervoor schuift € 9,3 mln. uit 2025 naar 2027 (€ 3,1 mln.) en 2028 (€ 6,2 mln.).

9) Kasschuif SVVE (Subsidieregeling Verduurzaming Voor Vve's)

De subsidieaanvragen trekken aan. Op basis van de aanvragen tot nu en de prognose van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is meer kasbudget nodig in 2025. Via een kasschuif wordt vanuit de jaren 2027 en 2028 € 9,3 mln. naar 2025 geschoven om het kasbudget in het juiste kasritme te zetten.

10) Kasschuif SAH

De subsidie SAH is eind 2024 aangepast met ook de mogelijkheid van subsidie voor vastrecht warmtenetten. Er is meer subsidie aangevraagd ten opzichte van de raming en tevens is het volume van de aanvragen groter. Hiervoor wordt via een kasschuif van 2026 en 2027 € 8,6 mln. naar 2025 geschoven, om het kasbudget in het juiste ritme te zetten.

11) Kasschuif FIXbrigade

Voor het amendement-Rooderkerk (Kammerstukken II 2024/25, 36600 XXII, nr. 60) is € 10 mln. beschikbaar gesteld voor niet-commerciële organisaties om lokale initiatieven, zoals coachings- en fixingsaanpak (FIXbrigades) in te zetten voor huishoudens die te maken hebben met energiearmoede. Dit heeft geleid tot een programma met een looptijd van vier jaar. Het budget wordt op basis van de subsidieaanvragen voor Actienetwerk Energiehulp en uitfinanciering via een kasschuif van 2025 (€ 8,4 mln.) naar de jaren 2026 tot en met 2030 geschoven, om het kasbudget in het juiste kasritme te zetten.

12) ISDE (Nij Begun maatregel 29)

Voor maatregel 29 van Nij Begun wordt isolatiebudget voor de ISDE (investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing) beschikbaar gesteld, in totaal € 127,5 mln. voor de jaren 2025-2030. Een deel van het overeengekomen budget is eerder reeds overgeheveld, nu gebeurt dat voor het resterende deel.

13) Kasschuif ontwikkeling DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet)

In 2025 is voornamelijk gewerkt aan de versteviging van het fundament van de Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaarstellen in het systeem STandaard Officiële Publicaties (LVBB/STOP). Het ontwikkelwerk aan de Digitaal Stelsel Omgevingswet landelijke voorziening (DSO-LV) wordt daardoor over een langere periode gerealiseerd. Er vindt een kasschuif op de bijdragen aan ZBO's en RWT's plaats van 2025 (€ 16,4 mln.) naar 2027 om het kasbudget voor de verwachte uitgaven in het juiste ritme te plaatsen.

14) Toekomstbestendige financiering toeslagen

Er is sprake van een budgettair tekort bij Dienst Toeslagen voor de uitvoeringskosten van de toeslagen. Er zijn afspraken gemaakt om te komen tot een structurele oplossing bij de voorjaarsbesluitvorming 2026. Dit betreft de bijdrage van VRO voor 2026, waarvan de betaling in 2025 plaatsvindt. Daarom is dit zichtbaar in dit begrotingsstuk.

Tabel 3 Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Suppletoire begroting september) (bedragen x € 1.000)
  

Artikel

Ontvangsten 2025

 

Vastgestelde begroting 2025

 

483.899

 

Stand eerste suppletoire begroting 2025 (incl. nota van wijziging)

 

623.190

    
 

Mutaties suppletoire begroting september 2025

 

122.958

1

Desaldering ontvangsten NHG

1

91.499

2

Desaldering Regeling huisvesting aandachtsgroepen

1

4.700

3

Desaldering Woningbouwimpuls Nordeast-Fryslân

1

3.728

4

Desaldering SAH

2

10.000

5

Desaldering aardgasvrije proeftuinen

2

5.426

6

Beheerbijdrage DSO 2025

3

5.537

7

Overige mutaties

Alle

2.068

    
 

Stand suppletoire begroting september 2025

 

746.148

Toelichting ontvangstenmutaties

1) Desaldering ontvangsten NHG

Jaarlijks betaalt de Stichting Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) voor de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) een achterborgvergoeding van 0,3% aan de Staat. Met deze mutatie worden de geraamde ontvangsten verwerkt en kunnen deze worden doorgestort naar de risicovoorziening.

2) Desaldering Regeling huisvesting aandachtsgroepen

Omdat een deel van de projecten die een aanvraag hebben gedaan niet meer voldoet aan de eisen van de Regeling Huisvesting Aandachtsgroepen (RHA), zijn middelen vanuit een aantal gemeenten teruggevorderd. Deze worden middels deze mutatie gedesaldeerd en toegevoegd aan het budget voor de RHA 2025.

3) Desaldering Woningbouwimpuls Nordeast-Fryslân

Dit betreft een woningbouwproject met meerdere deelnemende gemeenten waarvoor de beschikking wordt gesplitst, zodat de deelnemende gemeenten hun deel van de uitgaven kunnen verantwoorden.

4) Desaldering SAH

Een groot aantal aanvragers heeft een nieuwe aanvraag ingediend omdat de regeling uitgebreid is. Van deze dubbele aanvragers worden de reeds aangevraagde subsidies verrekend met de nieuwe aanvraag. De terugontvangsten worden gedesaldeerd en voor deze aanvragers ingezet.

5) Desaldering aardgasvrije proeftuinen

Een aantal aardgasvrije proeftuinen zijn vastgesteld en afgerekend. De terugontvangsten worden gedesaldeerd voor aanvullende aanvragen van aardgasvrije wijken.

6) Beheerbijdrage DSO 2025

Dit betreft de beheerbijdrage 2025 voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet.

Licence