In de onderliggende tabellen zijn de belangrijkste beleidsmatige uitgaven- en ontvangstenmutaties opgenomen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2025. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht die plaatsvinden bij de ontwerpbegroting 2026.
Deze tabellen bevatten ook de belangrijkste mutaties die bij de eerste suppletoire begroting 2025 hebben plaatsgevonden. Toelichtingen op die mutaties zijn opgenomen in de eerste suppletoire begroting 2025 (Kamerstukken II 2024/25, 36725 IV, nr. 2) en de nota van wijziging op de eerste suppletoire begroting 2025 (Kamerstukken II 2024/25, 36725 IV, nr. 4).
Uitgaven Koninkrijksrelaties
Art. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2025 | 263.150 | 213.988 | 205.655 | 177.595 | 148.787 | ‒ 233 | |
Belangrijkste mutatie eerste suppletoire begroting 2025 | |||||||
1) Grensbewaking | 1 | ‒ 21.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Recherche capaciteit | 1 | ‒ 15.312 | ‒ 950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Rechtelijke macht | 1 | ‒ 8.049 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Slavernijverleden, subsidies | 2 | ‒ 4.296 | 2.100 | 2.196 | 0 | 0 | 0 |
4) Slavernijverleden, bijdrage medeoverheden | 2 | ‒ 14.333 | 9.933 | 4.400 | 0 | 0 | 0 |
5) Tijdelijke Werkorganisatie | 4 | ‒ 12.000 | ‒ 10.000 | 22.000 | 0 | 0 | 0 |
6) Toeslagen op pensioenen NA | 4 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 |
7) Voedselzekerheid | 4 | ‒ 5.180 | 1.727 | 1.727 | 1.726 | 0 | 0 |
8) Loon- en prijsbijstelling 2025 | 7 | 6.923 | 6.135 | 5.942 | 5.485 | 5.307 | 5.166 |
9) Extrapolaties 2030 | Alle | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 139.862 |
10) Budgettaire invulling apparaatstaakstelling Hoofdlijnenakkoord | Alle | 0 | ‒ 1.295 | ‒ 1.938 | ‒ 2.571 | ‒ 2.974 | ‒ 2.974 |
11) Eindejaarsmarge | Alle | 778 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12) Overige mutaties | Alle | 3.523 | 1.773 | 2.098 | 1.504 | 1.505 | 1.508 |
Stand suppletoire begroting 2025 | 189.954 | 219.411 | 238.080 | 179.739 | 148.625 | 139.329 | |
Belangrijkste mutaties begroting 2026 | |||||||
13) Grenstoezicht Douane | 1 | ‒ 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14) LPO middelen naar JenV | 1 | ‒ 1.386 | ‒ 1.387 | ‒ 1.388 | |||
15) Kasschuif onderhoud scholen | 4 | ‒ 4.500 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16) Leningen Curaçao en Sint Maarten | 5 | 90.780 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17) Afdracht JenV SSO CN | 6 | 3.233 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18) Kasschuif stormwaterpompen | 8 | ‒ 460 | 460 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige mutaties | ‒ 2.649 | ‒ 833 | 248 | 452 | 1.085 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2026 | 270.472 | 222.151 | 236.940 | 180.191 | 149.710 | 139.329 |
Toelichting
13. Grenstoezicht Douane
Dit betreft een overboeking van € 4,5 mln. naar de begroting van het ministerie van Financiën (IXB) voor de Douane Nederland. Deze middelen zijn bestemd voor de lokale grens- en handhavingsdiensten op de eilanden Curaçao, Aruba en Sint Maarten.
14. LPO middelen naar JenV
Deze mutatie betreft een overboeking van LPO-middelen naar de begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche Samenwerkingsteam, het Hof en het OM.
15. Kasschuif onderhoud scholen
Het onderhoud aan scholen op Curaçao is onderdeel van de Landspakketten voor Curaçao. Een deel van de uitvoering zal nog doorlopen in 2026, waardoor € 4,5 mln. via een kasschuif van 2025 naar 2026 wordt doorgeschoven.
16. Leningen Curaçao en Sint Maarten
Nederland verstrekt op basis van de in de Rijkswet financieel toezicht opgenomen zogenaamde lopende inschrijving, twee leningen aan Curaçao en Sint Maarten voor respectievelijk € 75,3 mln. en € 15,5 mln. ter financiering van investeringen.
17. Afdracht JenV SSO CN
Dit betreft de overboeking van het ministerie van Justitie en Veiligheid voor de afdracht 2025 van de basisdienstverlening SSO-CN.
18. Kasschuif stormwaterpompen
Het contract voor de tender van de stormwaterpompen is eind juni getekend. Oplevering van het geheel is 2e helft december 2025 voorzien. Dit betekent dat betaling pas in 2026 zal plaatsvinden. Via een kasschuif van 2025 naar 2026 worden de middelen in het juiste kasritme gezet.
Ontvangsten Koninkrijksrelaties
Art. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2025 | 205.344 | 223.831 | 147.608 | 238.753 | 302.955 | ‒ | |
Belangrijkste mutatie eerste suppletoire begroting 2025 | |||||||
1) Extrapolaties 2030 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 302.955 |
2) Desaldering SSO-CN | 6 | 1.705 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Diverse ontvangsten | Div | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van wijziging eerste suppletoire begroting 2025 | |||||||
4) Herfinanciering leningen | 5 | ‒ 106.618 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand suppletoire begroting 2025 | 100.581 | 223.831 | 147.608 | 238.753 | 302.955 | 302.955 | |
Belangrijkste mutaties begroting 2026 | |||||||
5) Bijstelling raming ontvangsten leningen | 5 | 6.877 | ‒ 70.758 | ‒ 1.088 | ‒ 85.808 | ‒ 158.175 | 14.751 |
Overige mutaties | 804 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2026 | 108.262 | 153.073 | 146.520 | 152.945 | 144.780 | 317.706 |
Toelichting
5. Bijstelling raming ontvangsten leningen
De raming van de ontvangsten van de leningen van Aruba, Curaçao en Sint Maarten is aangepast naar aanleiding van de meest recente gegevens.
Uitgaven BES-fonds
Art. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2025 | 88.642 | 89.320 | 89.839 | 91.174 | 92.518 | ‒ | |
Belangrijkste mutaties eerste suppletoire begroting 2025 | |||||||
1) Uitbetaling restant 2024 | 1 | 2.840 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Indexatie BBP cijfers | 1 | 616 | 1.152 | 1.721 | 2.328 | 2.927 | 5.692 |
3) Prijsbijstelling 2025 volgens BBP-indexatiesystematiek | 1 | 3.217 | 3.242 | 3.261 | 3.309 | 3.358 | 3.358 |
4) Wisselkoersactualisatie | 1 | 779 | 812 | 817 | 829 | 841 | 841 |
5) Extrapolaties 2030 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 92.518 |
6) Overige mutaties | 1 | 1.282 | 1.282 | 1.282 | 1.282 | 1.282 | 1.282 |
Stand eerste suppletoire begroting 2025 | 97.376 | 95.808 | 96.920 | 98.922 | 100.926 | 103.691 | |
Belangrijkste mutaties begroting 2026 | |||||||
7) BES fonds systematiek | 1 | 545 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8) Overige mutaties | 1 | 78 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2026 | 97.999 | 95.808 | 96.920 | 98.922 | 100.926 | 103.691 |
Toelichting
7. BES-fonds systematiek
Er is een overboeking van Koninkrijksrelaties (IV) vanwege een verschil dat is ontstaan door een rekensystematiek. Dit betreft een incidentele dekking vanwege toezeggingen richting de BES-eilanden op basis waarvan zij hun begrotingen hebben opgesteld.
Ontvangsten BES-fonds
Art. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2025 | 88.642 | 89.320 | 89.839 | 91.174 | 92.518 | ‒ | |
1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba | 1 | 8.734 | 6.488 | 7.081 | 7.748 | 8.408 | 103.691 |
Stand eerste suppletoire begroting 2025 | 97.376 | 95.808 | 96.920 | 98.922 | 100.926 | 103.691 | |
Belangrijkste mutaties begroting 2026 | |||||||
2) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba | 1 | 623 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2026 | 97.999 | 95.808 | 96.920 | 98.922 | 100.926 | 103.691 |
Toelichting
2. Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd. De voeding van het BES-fonds is direct afkomstig uit de belastingontvangsten van het Rijk.