Base description which applies to whole site

2.2 Belangrijkste beleidsmatige mutaties

In de onderliggende tabellen zijn de belangrijkste beleidsmatige uitgaven- en ontvangstenmutaties opgenomen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2025. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht die plaatsvinden bij de ontwerpbegroting 2026.

Deze tabellen bevatten ook de belangrijkste mutaties die bij de eerste suppletoire begroting 2025 hebben plaatsgevonden. Toelichtingen op die mutaties zijn opgenomen in de eerste suppletoire begroting 2025 (Kamerstukken II 2024/25, 36725 IV, nr. 2) en de nota van wijziging op de eerste suppletoire begroting 2025 (Kamerstukken II 2024/25, 36725 IV, nr. 4).

Uitgaven Koninkrijksrelaties

Tabel 2 Belangrijkste beleidsmatige uitgavenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Stand ontwerpbegroting 2025

 

263.150

213.988

205.655

177.595

148.787

‒ 233

        

Belangrijkste mutatie eerste suppletoire begroting 2025

       
        

1) Grensbewaking

1

‒ 21.250

0

0

0

0

0

2) Recherche capaciteit

1

‒ 15.312

‒ 950

0

0

0

0

3) Rechtelijke macht

1

‒ 8.049

0

0

0

0

0

4) Slavernijverleden, subsidies

2

‒ 4.296

2.100

2.196

0

0

0

4) Slavernijverleden, bijdrage medeoverheden

2

‒ 14.333

9.933

4.400

0

0

0

5) Tijdelijke Werkorganisatie

4

‒ 12.000

‒ 10.000

22.000

0

0

0

6) Toeslagen op pensioenen NA

4

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

7) Voedselzekerheid

4

‒ 5.180

1.727

1.727

1.726

0

0

8) Loon- en prijsbijstelling 2025

7

6.923

6.135

5.942

5.485

5.307

5.166

9) Extrapolaties 2030

Alle

0

0

0

0

0

139.862

10) Budgettaire invulling apparaatstaakstelling Hoofdlijnenakkoord

Alle

0

‒ 1.295

‒ 1.938

‒ 2.571

‒ 2.974

‒ 2.974

11) Eindejaarsmarge

Alle

778

0

0

0

0

0

12) Overige mutaties

Alle

3.523

1.773

2.098

1.504

1.505

1.508

        

Stand suppletoire begroting 2025

 

189.954

219.411

238.080

179.739

148.625

139.329

        

Belangrijkste mutaties  begroting 2026

       
        

13) Grenstoezicht Douane

1

‒ 4.500

0

0

0

0

0

14) LPO middelen naar JenV

1

‒ 1.386

‒ 1.387

‒ 1.388

   

15) Kasschuif onderhoud scholen

4

‒ 4.500

4.500

0

0

0

0

16) Leningen Curaçao en Sint Maarten

5

90.780

0

0

0

0

0

17) Afdracht JenV SSO CN

6

3.233

0

0

0

0

0

18) Kasschuif stormwaterpompen

8

‒ 460

460

0

0

0

0

        

Overige mutaties

 

‒ 2.649

‒ 833

248

452

1.085

0

        

Stand ontwerpbegroting 2026

 

270.472

222.151

236.940

180.191

149.710

139.329

Toelichting

13. Grenstoezicht Douane

Dit betreft een overboeking van € 4,5 mln. naar de begroting van het ministerie van Financiën (IXB) voor de Douane Nederland. Deze middelen zijn bestemd voor de lokale grens- en handhavingsdiensten op de eilanden Curaçao, Aruba en Sint Maarten.

14. LPO middelen naar JenV

Deze mutatie betreft een overboeking van LPO-middelen naar de begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche Samenwerkingsteam, het Hof en het OM.

15. Kasschuif onderhoud scholen

Het onderhoud aan scholen op Curaçao is onderdeel van de Landspakketten voor Curaçao. Een deel van de uitvoering zal nog doorlopen in 2026, waardoor € 4,5 mln. via een kasschuif van 2025 naar 2026 wordt doorgeschoven.

16. Leningen Curaçao en Sint Maarten

Nederland verstrekt op basis van de in de Rijkswet financieel toezicht opgenomen zogenaamde lopende inschrijving, twee leningen aan Curaçao en Sint Maarten voor respectievelijk € 75,3 mln. en € 15,5 mln. ter financiering van investeringen.

17. Afdracht JenV SSO CN

Dit betreft de overboeking van het ministerie van Justitie en Veiligheid voor de afdracht 2025 van de basisdienstverlening SSO-CN.

18. Kasschuif stormwaterpompen

Het contract voor de tender van de stormwaterpompen is eind juni getekend. Oplevering van het geheel is 2e helft december 2025 voorzien. Dit betekent dat betaling pas in 2026 zal plaatsvinden. Via een kasschuif van 2025 naar 2026 worden de middelen in het juiste kasritme gezet.

Ontvangsten Koninkrijksrelaties

Tabel 3 Belangrijkste beleidsmatige ontvangstenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Stand ontwerpbegroting 2025

 

205.344

223.831

147.608

238.753

302.955

        

Belangrijkste mutatie eerste suppletoire begroting 2025

       
        

1) Extrapolaties 2030

5

0

0

0

0

0

302.955

2) Desaldering SSO-CN

6

1.705

0

0

0

0

0

3) Diverse ontvangsten

Div

150

0

0

0

0

0

        

Mutatie Nota van wijziging eerste suppletoire begroting 2025

       
        

4) Herfinanciering leningen

5

‒ 106.618

0

0

0

0

0

        

Stand suppletoire begroting 2025

 

100.581

223.831

147.608

238.753

302.955

302.955

        

Belangrijkste mutaties  begroting 2026

       
        

5) Bijstelling raming ontvangsten leningen

5

6.877

‒ 70.758

‒ 1.088

‒ 85.808

‒ 158.175

14.751

        

Overige mutaties

 

804

0

0

0

0

0

        

Stand ontwerpbegroting 2026

 

108.262

153.073

146.520

152.945

144.780

317.706

Toelichting

5. Bijstelling raming ontvangsten leningen

De raming van de ontvangsten van de leningen van Aruba, Curaçao en Sint Maarten is aangepast naar aanleiding van de meest recente gegevens.

Uitgaven BES-fonds

Tabel 4 Belangrijkste beleidsmatige uitgavenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Stand ontwerpbegroting 2025

 

88.642

89.320

89.839

91.174

92.518

        

Belangrijkste mutaties eerste suppletoire begroting 2025

       
        

1) Uitbetaling restant 2024

1

2.840

0

0

0

0

0

2) Indexatie BBP cijfers

1

616

1.152

1.721

2.328

2.927

5.692

3) Prijsbijstelling 2025 volgens BBP-indexatiesystematiek

1

3.217

3.242

3.261

3.309

3.358

3.358

4) Wisselkoersactualisatie

1

779

812

817

829

841

841

5) Extrapolaties 2030

1

0

0

0

0

0

92.518

6) Overige mutaties

1

1.282

1.282

1.282

1.282

1.282

1.282

        

Stand eerste suppletoire begroting 2025

 

97.376

95.808

96.920

98.922

100.926

103.691

        

Belangrijkste mutaties begroting 2026

       
        

7) BES fonds systematiek

1

545

0

0

0

0

0

8) Overige mutaties

1

78

0

0

0

0

0

        

Stand ontwerpbegroting 2026

 

97.999

95.808

96.920

98.922

100.926

103.691

Toelichting

7. BES-fonds systematiek

Er is een overboeking van Koninkrijksrelaties (IV) vanwege een verschil dat is ontstaan door een rekensystematiek. Dit betreft een incidentele dekking vanwege toezeggingen richting de BES-eilanden op basis waarvan zij hun begrotingen hebben opgesteld.

Ontvangsten BES-fonds

Tabel 5 Belangrijkste beleidsmatige ontvangstenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Stand ontwerpbegroting 2025

 

88.642

89.320

89.839

91.174

92.518

        

1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

1

8.734

6.488

7.081

7.748

8.408

103.691

        

Stand eerste suppletoire begroting 2025

 

97.376

95.808

96.920

98.922

100.926

103.691

        

Belangrijkste mutaties begroting 2026

       
        

2) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

1

623

0

0

0

0

0

        

Stand ontwerpbegroting 2026

 

97.999

95.808

96.920

98.922

100.926

103.691

Toelichting

2. Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd. De voeding van het BES-fonds is direct afkomstig uit de belastingontvangsten van het Rijk.

Licence