Naar aanleiding van de motie Hachchi c.s. (Kamerstukken II 2011/12, 33000 IV, nr. 28) wordt jaarlijks een overzicht van alle Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland (met uitzondering van de vrije uitkering ofwel het BES-fonds) toegevoegd aan de begroting van Koninkrijksrelaties.
Naar aanleiding van de voorlichting van de Afdeling Advisering van de Raad van State (RvS) en het Interdepartementale Beleidsonderzoek Koninkrijksrelaties (IBO) volgt het kabinet de aanbeveling op om het overzicht Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland uit te breiden (Kamerstukken II 2019/20, 35300 IV, nr. 11). Doel hiervan is om de rol van het ministerie van BZK te verstevigen en een meer integrale afweging van de Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland te bevorderen.
Onderstaand is eerst een totaal overzicht te vinden met alle Rijksuitgaven die voor Caribisch Nederland op de (departementale) begrotingen staan.
In de kabinetsreactie is aangekondigd dat naast deze toelichting ook een toelichting gegeven zou worden op de wijze van financiering welke gekoppeld aan de beoogde beleidsdoelen (Kamerstukken II 2019/20, 35 300 IV, nr. 11).
Op verzoek van de motie Bruyning c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 36600 IV, nr. 19) wordt de begroting van de interdepartementale Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland in het onderstaande overzicht op artikelniveau gepresenteerd, om zo de Rijksuitgaven Caribisch Nederland inzichtelijker te maken.
Naast de Rijksuitgaven van departementen aan Caribisch Nederland ontvangen de openbare lichamen via het BES-fonds ook een vrije uitkering voor de uitvoering van de eilandelijke taken. Voor een overzicht van het BES-fonds verwijs ik u naar het jaarverslag van het BES-fonds.
Begroting | Artikel | Instrument | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||||
Totaal Rijksuitgaven | 627.939 | 751.226 | 703.782 | 661.020 | 642.159 | 640.430 | 633.024 | |||
IIB | Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad | 502 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
Artikel 3 Nationale ombudsman | Institutionele inrichting | 502 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
IV | Koninkrijksrelaties | 11.828 | 52.263 | 26.781 | 19.930 | 14.602 | 6.804 | 6.804 | ||
Artikel 1 Versterken rechtsstaat | Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ||
Artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur | Subsidies (regelingen) | 3.669 | 3.152 | 2.535 | 2.607 | 1.857 | 1.857 | 1.857 | ||
Opdrachten | 978 | 3.361 | 2.155 | 2.155 | 2.155 | 2.155 | 2.155 | |||
Inkomensoverdrachten | 1.632 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | |||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 32 | 283 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Bijdrage aan medeoverheden | 5.479 | 43.556 | 16.878 | 9.955 | 5.378 | 1.443 | 1.443 | |||
Bijdrage aan agentschappen | 38 | 182 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
VI | Justitie en Veiligheid | 70.259 | 78.249 | 70.667 | 70.521 | 69.866 | 69.808 | 69.818 | ||
Artikel 31 Politie | Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s2 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ||
Bijdrage aan medeoverheden | 33.188 | 35.638 | 35.584 | 35.678 | 35.715 | 35.715 | 35.715 | |||
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand | Opdrachten | 807 | 343 | 418 | 418 | 418 | 418 | 418 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | 13.955 | 15.513 | 7.933 | 7.880 | 7.373 | 7.373 | 7.373 | |||
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | Bijdrage aan medeoverheden | 715 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Artikel 34 Straffen en beschermen | Subsidies (regelingen) | 2.406 | 2.270 | 2.190 | 2.184 | 2.178 | 2.176 | 2.176 | ||
Bijdrage aan agentschappen | 17.199 | 22.341 | 22.552 | 22.563 | 22.416 | 22.360 | 22.370 | |||
Bijdrage aan medeoverheden | 1.989 | 2.144 | 1.990 | 1.798 | 1.766 | 1.766 | 1.766 | |||
VII | Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 4.849 | 9.550 | 8.100 | 8.100 | 6.500 | 6.500 | 3.500 | ||
Artikel 6 Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving | Opdrachten | 805 | 4.600 | 3.600 | 3.600 | 3.000 | 3.000 | 0 | ||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 302 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 950 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |||
Bijdrage aan agentschappen | 3.742 | 4.000 | 3.000 | 3.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |||
VIII | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 93.600 | 105.553 | 105.034 | 86.965 | 88.031 | 88.174 | 88.128 | ||
Artikel 1 Primair onderwijs | Bekostiging | 32.251 | 34.129 | 34.346 | 34.550 | 34.930 | 35.127 | 35.284 | ||
Opdrachten | 753 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Bijdrage aan medeoverheden | 12.945 | 21.695 | 20.769 | 2.222 | 2.222 | 2.397 | 2.397 | |||
Artikel 3 Voortgezet onderwijs | Subsidies (regelingen) | 890 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bekostiging | 25.779 | 28.466 | 28.114 | 28.524 | 28.874 | 28.504 | 28.217 | |||
Artikel 4 Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | Subsidies (regelingen) | 449 | 337 | 337 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bekostiging | 10.516 | 13.415 | 13.438 | 13.974 | 14.241 | 14.377 | 14.461 | |||
Bijdrage aan medeoverheden | 1.420 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Artikel 6 Hoger beroepsonderwijs | Subsidies (regelingen) | 501 | 586 | 592 | 589 | 325 | 325 | 325 | ||
Artikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid | Subsidies (regelingen) | 97 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Artikel 11 Studiefinanciering | Inkomensoverdrachten | 1.959 | 1.959 | 2.332 | 2.867 | 3.201 | 3.201 | 3.201 | ||
Artikel 14 Cultuur | Subsidies (regelingen) | 0 | 80 | 331 | 431 | 431 | 560 | 560 | ||
Opdrachten | 20 | 220 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Bijdragen aan medeoverheden | 3.386 | 2.166 | 2.175 | 1.308 | 1.307 | 1.183 | 1.183 | |||
Artikel 16 Onderzoek en wetenschapsbeleid | Bekostiging | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||
Artikel 25 Emancipatie | Subsidies (regelingen) | 134 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
IX | Financiën en Nationale Schuld | 20.984 | 21.271 | 21.271 | 21.271 | 21.271 | 21.271 | 21.271 | ||
Artikel 1 Belastingen | Apparaatsuitgaven | 18.385 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | ||
Artikel 2 Financiële markten | Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | 2.599 | 2.971 | 2.971 | 2.971 | 2.971 | 2.971 | 2.971 | ||
X | Defensie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ||
Artikel 2 Koninklijke Marine | Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven3 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ||
Artikel 3 Koninklijke Landmacht | Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven3 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ||
Artikel 5 Koninklijke Marechaussee | Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven3 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ||
Artikel 8 Defensie Ondersteuningscommando | Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven3 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ||
XII | Infrastructuur en Waterstaat | 25.862 | 24.583 | 15.667 | 10.409 | 8.603 | 8.368 | 8.535 | ||
Artikel 13 Bodem en ondergrond | Subsidies (regelingen) | 9.295 | 10.213 | 10.399 | 6.660 | 6.157 | 5.922 | 6.089 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | 2.474 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid | Bijdrage aan medeoverheden | 8.313 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Artikel 17 Luchtvaart | Subsidies (regelingen) | 1.269 | 860 | 200 | 200 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 176 | 469 | 243 | 193 | 465 | 465 | 465 | |||
Bijdrage aan medeoverheden | 512 | 1.427 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Bijdrage aan agentschappen | 465 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Artikel 18 Scheepvaart en havens | Opdrachten | 57 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Artikel 21 Duurzaamheid | Bijdrage aan medeoverheden | 1.655 | 645 | 2.844 | 1.375 | 0 | 0 | 0 | ||
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico's | Opdrachten | 106 | 507 | 441 | 441 | 441 | 441 | 441 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 159 | 159 | 159 | 159 | 159 | |||
Bijdrage aan agentschappen | 349 | 378 | 307 | 307 | 307 | 307 | 307 | |||
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie | Bijdrage aan medeoverheden | 1.191 | 974 | 974 | 974 | 974 | 974 | 974 | ||
XIII | Economische Zaken | 12.107 | 7.421 | 7.771 | 6.071 | 5.271 | 5.271 | 5.271 | ||
Artikel 1 Goed functionerende economie en markten | Subsidies (regelingen) | 10.361 | 5.200 | 6.000 | 4.300 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | ||
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | 651 | 651 | 651 | 651 | 651 | 651 | 651 | |||
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei | Subsidies (regelingen) | 65 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Opdrachten | 1.030 | 1.470 | 1.020 | 1.020 | 1.020 | 1.020 | 1.020 | |||
XIV | Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur | 1.087 | 979 | 899 | 830 | 800 | 899 | 800 | ||
Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken | Bijdrage aan medeoverheden | 1.087 | 979 | 899 | 830 | 800 | 899 | 800 | ||
XV | Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 130.962 | 153.594 | 163.728 | 163.110 | 161.355 | 164.130 | 169.722 | ||
Artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet | Inkomensoverdrachten | 9.815 | 11.520 | 11.748 | 11.879 | 11.952 | 12.039 | 12.089 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | 2.636 | 11.275 | 9.022 | 4.522 | 4.522 | 4.000 | 4.000 | |||
Artikel 3 Arbeidsongeschiktheid | Inkomensoverdrachten | 1.360 | 1.442 | 1.442 | 1.460 | 1.149 | 863 | 867 | ||
Artikel 5 Werkloosheid | Inkomensoverdrachten | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Artikel 6 Ziekte en Zwangerschap | Inkomensoverdrachten | 9.415 | 8.412 | 8.105 | 8.194 | 6.436 | 6.475 | 6.503 | ||
Artikel 7 Kinderopvang | Subsidies (regelingen) | 15.206 | 21.420 | 11.795 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 196 | 2.214 | 2.371 | 2.521 | 2.221 | 1.692 | 1.692 | |||
Bekostiging | 0 | 0 | 11.795 | 25.419 | 26.636 | 28.050 | 29.380 | |||
Bijdragen medeoverheden | 11.639 | 5.441 | 5.728 | 6.173 | 3.699 | 2.412 | 2.412 | |||
Artikel 8 Oudedagsvoorziening | Inkomensoverdrachten | 54.940 | 62.568 | 66.084 | 69.483 | 73.355 | 77.060 | 81.007 | ||
Artikel 9 Nabestaanden | Inkomensoverdrachten | 2.829 | 3.230 | 3.280 | 3.315 | 3.334 | 3.357 | 3.371 | ||
Artikel 10 Tegemoetkoming ouders | Inkomensoverdrachten | 14.670 | 15.550 | 15.692 | 15.804 | 15.850 | 15.879 | 15.996 | ||
Artikel 11 Uitvoeringskosten | Bekostiging | 8.256 | 10.517 | 16.661 | 14.335 | 12.196 | 12.298 | 12.400 | ||
XVI | Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 222.073 | 262.009 | 257.922 | 249.843 | 243.065 | 245.400 | 235.105 | ||
Artikel 1 Volksgezondheid | Subsidies (regelingen) | 252 | 252 | 252 | 252 | 252 | 252 | 252 | ||
Bijdrage aan agentschappen | 4.205 | 3.130 | 130 | 80 | 30 | 30 | 30 | |||
Artikel 4 Zorgbreed beleid | Subsidies (regelingen) | 4.733 | 4.933 | 5.081 | 5.065 | 5.002 | 4.946 | 4.938 | ||
Bekostiging | 199.853 | 241.638 | 235.855 | 233.237 | 227.092 | 231.215 | 221.463 | |||
Opdrachten | 3.857 | 1.075 | 6.409 | 5.355 | 5.011 | 3.745 | 3.745 | |||
Bijdrage medeoverheden | 9.163 | 10.971 | 10.185 | 5.854 | 5.678 | 5.212 | 4.677 | |||
Artikel 6 Sport en bewegen | Subsidies (regelingen) | 10 | 10 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
XXII | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening | 18.7274 | 18.200 | 17.200 | 18.550 | 18.300 | 19.300 | 19.550 | ||
Artikel 1 Woningmarkt | Subsidies (regelingen) | 13.523 | 18.100 | 12.100 | 13.200 | 13.200 | 14.200 | 14.200 | ||
Opdrachten | 59 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 334 | 100 | 100 | 350 | 100 | 100 | 350 | |||
Bijdrage aan medeoverheden | 4.811 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |||
XXIII | Klimaat en Groene Groei | 15.0995 | 17.154 | 8.342 | 5.020 | 4.095 | 4.105 | 4.120 | ||
Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | Subsidies (regelingen) | 15.099 | 17.154 | 8.342 | 5.020 | 4.095 | 4.105 | 4.120 |
Het Ministerie van Defensie voert haar taken structureel in het gehele Konikrijk uit. Het valt derhalve niet te bepalen welk specifiek deel daarvan wordt besteed in Caribisch Nederland.
Hieronder zijn de Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland voor de begrotingen afzonderlijk weergegeven, uitgesplitst per instrument. In het overzicht en de bijbehorende toelichtingen wordt aangegeven of het uitgaven zijn ten behoeve van eilandelijke taken of rijkstaken, of er sprake is van incidentele of structurele bekostiging en wordt een toelichting gegeven op de wijze van financiering welke gekoppeld is aan de beoogde beleidsdoelen.
Begroting overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2025 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 502 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
Artikel 3 Nationale ombudsman | 502 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
Institutionele inrichting | R | S | 502 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Toelichting
Artikel 3 Nationale Ombudsman
Institutionele inrichting
De Nationale ombudsman is sinds 2010 bevoegd klachten te behandelen over overheidsinstanties van het Rijk in Caribisch Nederland en sinds 2012 ook over de openbare lichamen Bonaire, Saba en Sint Eustatius. Voor de openbare lichamen is de Nationale ombudsman eerstelijns klachtbehandelaar. Dat betekent dat burgers een klacht over de openbare lichamen ook direct aan de Nationale ombudsman kunnen voorleggen. Het betreft daarmee een structurele rijkstaak.
Mei 2018 is een plan van aanpak met een missie en visie vastgesteld. Daarin is teruggekeken op het werk van de Nationale ombudsman in Caribisch Nederland sinds 10 oktober 2010 en vooruitgekeken naar de periode 2018-2026. In het plan van aanpak zijn twee doelstellingen neergelegd. De eerste is dat de Nationale ombudsman zichtbaar moet zijn voor de burgers in Caribisch Nederland en hen op weg moet kunnen helpen. De tweede doelstelling is dat de Nationale ombudsman wil bijdragen aan goed bestuur op de eilanden door de beginselen van het klachtrecht onder de aandacht te brengen bij de overheid.
De Nationale ombudsman heeft voor het uitvoeren van haar werkzaamheden, die rijkstaken betreffen, op Caribisch Nederland vanaf 2018 een structureel budget beschikbaar van € 0,4 mln.
Begroting Koninkrijksrelaties (IV)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 11.828 | 52.263 | 26.781 | 19.930 | 14.602 | 6.804 | 6.804 | ||
Artikel 1 Versterken rechtsstaat | |||||||||
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | E | S | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Artikel 2 Slavernijverleden | 0 | 4.212 | 11.433 | 8.649 | 4.842 | 4.342 | 0 | ||
Subsidies (regelingen) | E | I | 0 | 1.185 | 4.383 | 4.431 | 3.333 | 3.333 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | E | I | 0 | 3.027 | 7.050 | 4.218 | 1.509 | 1.009 | 0 |
Artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur | 11.828 | 52.263 | 26.781 | 19.930 | 14.602 | 6.804 | 6.804 | ||
Subsidies (regelingen) | R | I | 3.669 | 3.152 | 2.535 | 2.607 | 1.857 | 1.857 | 1.857 |
Subsidies (regelingen) | E | I | 0 | 380 | 3.864 | 3.864 | 3.863 | 0 | 0 |
Opdrachten | E | I | 978 | 3.361 | 2.155 | 2.155 | 2.155 | 2.155 | 2.155 |
Inkomensoverdrachten | R | S | 1.632 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | R | I | 32 | 283 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | E | I | 5.479 | 43.556 | 16.878 | 9.955 | 5.378 | 1.443 | 1.443 |
Bijdrage aan agentschappen | E | I | 38 | 182 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Artikel 1 Versterken rechtsstaat
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Recherche is een eilandelijke taak. Op grond van het Protocol inzake gespecialiseerde recherchesamenwerking ondersteunt het Recherche Samenwerkingsteam (RST) in deze taak. Het protocol is voor onbepaalde tijd. Met de Politiewet 2012 is bepaald dat er tussen de politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) een gesloten systeem voor financiering van de politie bestaat. Jaarlijks worden de budgetten van begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties ten behoeve van het RST overgeheveld naar begrotingshoofdstuk VI JenV.
Het RST is zowel in Bonaire, Sint Eustatius, Saba als in de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten actief. Hierdoor is niet uit te splitsen welk deel ten goede komt aan Bonaire, Sint Eustatius, Saba en welk deel aan de Aruba, Curaçao en Sint Maarten.
Artikel 2 Slavernijverleden
Subsidies(regelingen)
Dit betreft uitgaven om invulling te geven aan de subsidieregeling voor maatschappelijke initiatieven trans-Atlantisch slavernijverleden voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius. Het gaat om circa € 16,7 mln., verdeeld over de jaren 2025 tot en met 2029 voor zowel de budgetten beschikbaar voor aanvragen als de kosten om de regeling uit te kunnen voeren.
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft uitgaven voor onder andere bewustwording, betrokkenheid en doorwerking van slavernijverleden voor Caribisch Nederland. Ieder (ei)land werkt hiervoor aan een eigen agenda en de lokale overheden zijn hierin essentiële partners. Het gaat om circa € 16,8 mln., verdeeld over de jaren 2025 tot en met 2029. Voor 2026 is € 7,1 mln. beschikbaar.
Artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur
Subsidies(regelingen)
Er worden incidentele subsidies verstrekt aan initiatieven die verbindingen bevorderen op het gebied van cultuur, educatie en wetenschap. Verder wordt ten behoeve van de economische ontwikkeling alsook de voedselzekerheid In Caribisch Nederland een meerjarige bijdrage gedaan aan projecten die de voedselproductie vergroten (€ 12,0 mln. in de periode 2025 tot en met 2028).
Opdrachten
Er worden incidentele opdrachten verstrekt, met als doel om de kwaliteit en slagkracht van het openbaar bestuur te vergroten en de bestuurlijke kaders in Bonaire, Sint Eustatius en Saba te versterken. Het gaat dan onder andere om het trainen van de ambtelijke lokale apparaten en het gericht ondersteunen met kennis en expertise op het terrein van goed bestuur en gezonde overheidsfinanciën.
Inkomensoverdrachten
Uit deze middelen worden de pensioenen van gewezen politieke gezagdragers van het land Nederlandse Antillen (bewindspersonen, statenleden en gezaghebbers) afkomstig van Bonaire, Sint Eustatius en Saba gefinancierd. Met het opheffen van het land Nederlandse Antillen in 2010 is bepaald dat deze pensioenen ten laste van Nederland komen (Stcrt. 2010, 14723). Daarmee is dit een structurele rijkstaak.
Bijdrage aan medeoverheden
In afstemming met het lokaal bestuur in Bonaire, Sint Eustatius en Saba worden incidentele bijzondere uitkeringen verleend om gerichte initiatieven te kunnen ondersteunen op het gebied van het ontwikkelen van goed openbaar bestuur en versterken van het financieel beheer. In dit kader zijn middelen beschikbaar om de projecten en activiteiten die in de akkoorden met Bonaire en Saba staan uit te voeren.
Met het oog op de connectiviteit en het vergroten van de economische zelfstandigheid van Saba wordt in 2025 € 30 mln. en in 2026 € 10 mln. beschikbaar gesteld voor de haven van Saba.
Verder is het na de explosieve groei van Bonaire van belang te investeren in de kwaliteit van het wegennetwerk om op die manier de toekomstbestendigheid voor zowel het personen- als vrachtvervoer te kunnen garanderen. Daartoe wordt in de periode 2025 tot en met 2028 € 16 mln. beschikbaar gesteld.
Bijdrage aan agentschappen
Aan het Rijksvastgoedbedrijf worden betalingen voor diverse renovatiekosten.
Begroting Justitie en Veiligheid (VI)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 70.259 | 78.249 | 70.667 | 70.521 | 69.866 | 69.808 | 69.818 | ||
Artikel 31 Politie | 33.188 | 35.638 | 35.584 | 35.678 | 35.715 | 35.715 | 35.715 | ||
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | R | S | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Bijdrage aan medeoverheden | R | S | 33.188 | 35.638 | 35.584 | 35.678 | 35.715 | 35.715 | 35.715 |
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand | 14.762 | 15.856 | 8.351 | 8.298 | 7.791 | 7.791 | 7.791 | ||
Opdrachten | R | S | 807 | 343 | 418 | 418 | 418 | 418 | 418 |
Bijdrage aan medeoverheden | R | S | 13.955 | 15.513 | 7.933 | 7.880 | 7.373 | 7.373 | 7.373 |
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | 715 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | R | S | 715 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 34 Straffen en beschermen | 21.594 | 26.755 | 26.732 | 26.545 | 26.360 | 26.302 | 26.312 | ||
Subsidies (regelingen) | R | S | 2.406 | 2.270 | 2.190 | 2.184 | 2.178 | 2.176 | 2.176 |
Bijdrage aan agentschappen | R | S | 17.199 | 22.341 | 22.552 | 22.563 | 22.416 | 22.360 | 22.370 |
Bijdrage aan medeoverheden | R | S | 1.989 | 2.144 | 1.990 | 1.798 | 1.766 | 1.766 | 1.766 |
Toelichting
Artikel 31 Politie
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's
Bijdrage aan de Nationale Politie ten behoeve van de bestrijding ondermijning (TBO) en ten behoeve van het Recherche Samenwerkingsteam (RST). Deze bijdrage is structureel, waarbij de middelen voor 2028 en latere jaren voor de RST nog op de begroting Koninkrijksrelaties staan. Het geld is bestemd voor het Caribisch deel van het Koninkrijk, maar het is niet toe te wijzen hoeveel Caribisch Nederland precies hiervan ontvangt.
Bijdrage aan medeoverheden
De Minister van Justitie en Veiligheid is korpsbeheerder van het brandweer- en politiekorps CN. Ter bekostiging van de personele en materiële uitgaven van deze korpsen wordt een bijdrage verstrekt. De jaarlijks vastgestelde begroting vormt de wettelijke grondslag voor de bekostiging van de beide korpsen van CN.
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Bijdrage aan medeoverheden
Nederland draagt op verschillende manieren bij aan het rechtsbestel in CN en de andere landen van het Koninkrijk. Naast een jaarlijkse bijdrage aan het Gemeenschappelijk Hof van Justitie en de Openbaar Ministeries wordt onder andere gestimuleerd dat het aantal rechters en officieren van justitie zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. Bijzondere aandacht gaat uit naar de Koninkrijksbrede aanpak van ondermijnende criminaliteit. De juridische dienstverlening op de BES-eilanden is geborgd door advocaten, notarissen en gerechtsdeurwaarders. Via de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) en de Raad voor Rechtsbijstand wordt kosteloze rechtsbijstand verleend aan onvermogenden. Er komt een laagdrempelig fysieke faciliteit voor het verschaffen van kosteloze rechtsbijstand aan onvermogenden op alle drie de eilanden in Caribisch Nederland. Voorts wordt een subsidie beschikbaar gesteld voor een notaris van Sint Maarten ten behoeve van de beschikbaarheid van het notariaat op Saba en Sint Eustatius. Ook is er een Commissie bescherming persoonsgegevens BES die toezicht houdt op de uitvoering van de Wet bescherming persoonsgegevens BES. Tot slot wordt de Raad voor de rechtshandhaving in staat gesteld zijn taak, als vastgelegd in de Rijkswet Raad voor de rechtshandhaving, op een goed niveau uit te kunnen voeren. Daarnaast wordt er via FIU Nederland geld beschikbaar gesteld voor de Uitvoering Wwft BES en het beheren van de informatie uitwisseling tussen FIU-Nederland (inclusief BES) met de Koninkrijkslanden en vice versa.
Opdrachten
Dit betreft opdrachten in relatie tot het reizen naar de BES-eilanden.
Artikel 34 Straffen en beschermen
Bijdrage aan agentschappen
Ten aanzien van CN levert Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan hun zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen. Daarnaast heeft de DJI een adviserende functie voor de overige landen binnen het Koninkrijk op het gebied van detentie, vreemdelingenbewaring en forensische zorg.
Subsidies (regelingen)
Deze middelen worden ingezet voor de erkende reclasseringsorganisatie Stichting Reclassering Caribisch Nederland (SRCN). De SRCN richt zich op de reclasseringstaak op CN.
Begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 4.849 | 9.550 | 8.100 | 8.100 | 6.500 | 6.500 | 3.500 | ||
Artikel 6 Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving | 4.849 | 9.550 | 8.100 | 8.100 | 6.500 | 6.500 | 3.500 | ||
Opdrachten | E | I | 112 | 4.600 | 3.600 | 3.600 | 3.000 | 3.000 | 0 |
Opdrachten | R | I | 693 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | E | I | 302 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | E | S | 0 | 950 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Bijdrage aan agentschappen | E | S | 279 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Bijdrage aan agentschappen | E | I | 3.463 | 2.000 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Het Kabinet heeft als doel gesteld om de dienstverlening van de (semi-)overheid in Caribisch Nederland op een gelijkwaardig niveau te brengen als in Europees Nederland, online en aan de balie. Publieke dienstverlening moet toegankelijk en hoogwaardig zijn voor alle burgers en bedrijven. Zoveel als mogelijk op basis van dezelfde (wettelijke) normen als in Europees Nederland.
Opdrachten
Vanuit de Werk aan Uitvoeringsmiddelen is meerjarig budget beschikbaar voor Caribisch Nederland om de digitale basis op orde te brengen voor een betere publieke dienstverlening. De middelen worden onder andere ingezet voor de invoering van het Burgerservicenummer, het verbeteren van de gebouwen- en adressenregistratie en het implementeren van basisregistraties.
Bijdrage aan medeoverheden
De Openbare Lichamen ontvangen een bijdrage van € 1,5 mln. voor de bekostiging van de transitie naar digitale dienstverlening door de openbare lichamen.
Bijdrage aan agentschappen
Het bijhouden van de bevolkingsadministratie en uitgifte van reisdocumenten zijn eilandelijke taken. De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) ontvangt een structurele bijdrage voor ondersteuning daarbij, onder andere door het beheer en exploitatie van Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba Verstrekkingen (PIVA-V), de verstrekkingsvoorziening van de basisadministraties persoonsgegevens BES en voor de uitgifte van de identiteitskaart BES.
Begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 93.600 | 105.553 | 105.034 | 86.965 | 88.031 | 88.174 | 88.128 | ||
Artikel 1 Primair onderwijs | 45.949 | 55.824 | 55.115 | 36.772 | 37.152 | 37.524 | 37.681 | ||
Bekostiging | R | S | 32.251 | 34.129 | 34.346 | 34.550 | 34.930 | 35.127 | 35.284 |
Opdrachten | R | I | 753 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | R | S | 12.945 | 21.695 | 20.769 | 2.222 | 2.222 | 2.397 | 2.397 |
Artikel 3 Voortgezet onderwijs | 26.669 | 28.466 | 28.114 | 28.524 | 28.874 | 28.504 | 28.217 | ||
Subsidies (regelingen) | R | I | 890 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | R | S | 25.779 | 28.466 | 28.114 | 28.524 | 28.874 | 28.504 | 28.217 |
Artikel 4 Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 12.385 | 13.752 | 13.775 | 13.974 | 14.241 | 14.377 | 14.461 | ||
Subsidies (regelingen) | R | I | 449 | 337 | 337 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | R | S | 10.516 | 13.415 | 13.438 | 13.974 | 14.241 | 14.377 | 14.461 |
Bijdrage aan medeoverheden | E | S | 1.420 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 6 Hoger Beroepsonderwijs | 501 | 586 | 592 | 589 | 325 | 325 | 325 | ||
Subsidies (regelingen) | R | S | 286 | 328 | 325 | 325 | 325 | 325 | 325 |
Subsidies (regelingen) | R | I | 215 | 258 | 267 | 264 | |||
Artikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid | 97 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies (regelingen) | R | I | 97 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 11 Studiefinanciering | 1.959 | 1.959 | 2.332 | 2.867 | 3.201 | 3.201 | 3.201 | ||
Inkomensoverdrachten | R | S | 1.959 | 1.959 | 2.332 | 2.867 | 3.201 | 3.201 | 3.201 |
Artikel 14 Cultuur | 3.406 | 2.466 | 2.606 | 1.739 | 1.738 | 1.743 | 1.743 | ||
Subsidies (regelingen) | R | S | 0 | 80 | 331 | 431 | 431 | 560 | 560 |
Opdrachten | R | I | 20 | 220 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | R | I | 3.386 | 2.166 | 2.175 | 1.308 | 1.307 | 1.183 | 1.183 |
Artikel 16 Onderzoek en wetenschapsbeleid | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||
Bekostiging | R | S | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
Artikel 25 Emancipatie | 134 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies (regelingen) | R | S | 134 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Artikel 1 Primair onderwijs
Bekostiging
Het Rijk verstrekt bekostiging aan de schoolbesturen in Caribisch Nederland. Het betreft de schoolbesturen op de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Het betreft structurele bekostiging ten behoeve van Rijkstaken.
Bijdrage aan medeoverheden
Deze middelen worden ingezet voor het verder verbeteren van de kwaliteit van het gehele onderwijs in Caribisch Nederland tot een naar Nederlandse maatstaven aanvaardbaar niveau. Een groot gedeelte van het budget zijn incidentele middelen, bestemd voor de verbetering van de onderwijshuisvesting. Het overige deel betreft structurele middelen ten behoeve van Rijkstaken.
Artikel 3 Voortgezet Onderwijs
Bekostiging
Het Rijk verstrekt bekostiging aan de schoolbesturen in Caribisch Nederland. Het betreft de schoolbesturen op de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Het betreft structurele bekostiging ten behoeve van Rijkstaken.
Artikel 4 Beroepsonderwijs en volwasseneducatie
Bekostiging
Deze middelen zijn bedoeld voor het verzorgen van middelbaar beroepsonderwijs in Caribisch Nederland. Het betreft structurele bekostiging ten behoeve van Rijkstaken. De onderwijsinstellingen in Caribisch Nederland ontvangen hiervoor lumpsumbekostiging. Ook de Raad Onderwijs Arbeidsmarkt in Caribisch Nederland wordt vanuit deze middelen bekostigd. Het aandeel voor Caribisch Nederland uit het coalitieakkoord van kabinet-Rutte IV is toegevoegd aan de bekostiging.
Artikel 6 Hoger Beroepsonderwijs
Subsidies
Deze middelen worden beschikbaar gesteld aan de Universiteit van Curaçao en de Universiteit van Sint-Maarten voor de blended lerarenopleiding funderend onderwijs (LOFO) vanwege het lerarentekort op Bonaire en voor het opleiden van onderwijsassistenten op Sint Eustatius en Saba vanwege het ontbreken van een lerarenopleiding aldaar. Het betreft deels structurele en deels incidentele bekostiging ten behoeve van Rijkstaken.
Artikel 11 Studiefinanciering
Inkomensoverdrachten
Deze middelen zijn bedoeld voor het toekennen van studiefinanciering in CN op grond van de Wet studiefinanciering BES. Deze wet regelt de studiefinanciering BES en de opstarttoelage en is van toepassing op studenten die voldoen aan de voorwaarden. Het betreft structurele middelen ten behoeve van Rijkstaken.
Artikel 14 Cultuur
Subsidies
Deze middelen zijn structureel beschikbaar voor losse projecten in verband met cultuur en erfgoed, zoals het ondersteunen van bewustwording en herdenking van het slavernijverleden en de implementatie van archeologiewetgeving en -beleid. Het betreft structurele bekostiging ten behoeve van Rijkstaken.
Opdrachten
Voor incidente opdrachten voor o.a. monitoring en evaluatie zijn middelen beschikbaar gesteld.
Bijdrage aan medeoverheden
Voor het aanstellen van cultuurcoaches is tot en met 2028 € 0,4 mln. per jaar gereserveerd om de toegankelijkheid van cultuur te vergroten. De resterende middelen zijn gereserveerd voor een toekomstgerichte bibliotheekvoorziening.
Artikel 16 Onderzoek en wetenschapsbeleid
Bekostiging
De financiering van artikel 16 aan het Caribisch deel van het Koninkrijk loopt via de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De middelen worden gebruikt voor een impuls aan het onderzoek op (en over) het Caribisch deel van het Koninkrijk en het leveren van een bijdrage aan de structurele versterking van het kennisstelsel op het Caribisch deel van het Koninkrijk. Het betreft structurele taken en is een Rijkstaak.
Begroting Financiën (IXB)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 20.984 | 21.271 | 21.271 | 21.271 | 21.271 | 21.271 | 21.271 | ||
Artikel 1 Belastingen | 18.385 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | ||
Apparaatsuitgaven | R | S | 18.385 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 |
Artikel 2 Financiële markten | 2.599 | 2.971 | 2.971 | 2.971 | 2.971 | 2.971 | 2.971 | ||
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | R | S | 2.599 | 2.971 | 2.971 | 2.971 | 2.971 | 2.971 | 2.971 |
Toelichting
Artikel 1 Belastingen
Apparaatsuitgaven
Betreft de kosten van uitvoering van fiscale wet- en regelgeving en douanetaken in Caribisch Nederland.
Artikel 2 Financiële markten
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's
De verantwoordelijkheid van de minister van Financiën ten aanzien van de toezichtstaken is dezelfde voor de BES-eilanden als voor Europees Nederland, omdat de verhouding tussen de minister en de toezichthouders dezelfde is. Het toezicht op de BES-eilanden is net als in Europees Nederland op afstand geplaatst bij De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM); de minister van Financiën is systeemverantwoordelijk. Voor het toezicht op de BES-eilanden ontvangt DNB jaarlijks een overheidsbijdrage en voor het gedragstoezicht op de financiële markten op de BES-eilanden ontvangt de AFM jaarlijks een overheidsbijdrage.
Begroting Defensie (X)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Artikel 2 Koninklijke Marine | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven | R | S | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Artikel 3 Koninklijke Landmacht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven | R | S | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Artikel 5 Koninklijke Marechaussee | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven | R | S | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Artikel 8 Defensie Ondersteuningscommando | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven | R | S | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. |
Toelichting
Het Ministerie van Defensie voert haar taken structureel in het gehele Koninkrijk uit. Het valt derhalve niet te bepalen welk specifiek deel daarvan wordt besteed in Caribisch Nederland.
Begroting Infrastructuur en Waterstaat (XII)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 25.862 | 24.583 | 15.667 | 10.409 | 8.603 | 8.368 | 8.535 | ||
Artikel 13 Bodem en ondergrond | 11.769 | 10.213 | 10.399 | 6.660 | 6.157 | 5.922 | 6.089 | ||
Subsidies (regelingen) | E | S | 9.295 | 10.213 | 10.399 | 6.660 | 6.157 | 5.922 | 6.089 |
Bijdrage aan medeoverheden | E | I | 2.474 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid | 8.313 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | E | I | 8.313 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 17 Luchtvaart | 2.422 | 2.766 | 443 | 393 | 465 | 465 | 465 | ||
Subsidies (regelingen) | R | I | 1.269 | 860 | 200 | 200 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | R | S | 176 | 469 | 243 | 193 | 465 | 465 | 465 |
Bijdrage aan medeoverheden | R | I | 512 | 1.427 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | E | I | 465 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 18 Scheepvaart en havens | 57 | 3.100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Opdrachten | E | S | 57 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Bijdrage aan medeoverheden | E | I | 0 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 21 Duurzaamheid | 1.655 | 645 | 2.844 | 1.375 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | E | I | 1.655 | 645 | 2.844 | 1.375 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico's | 455 | 885 | 907 | 907 | 907 | 907 | 907 | ||
Opdrachten | E | S | 106 | 507 | 441 | 441 | 441 | 441 | 441 |
Bijdrage aan medeoverheden | E | S | 0 | 0 | 159 | 159 | 159 | 159 | 159 |
Bijdrage aan agentschappen | R | S | 349 | 378 | 307 | 307 | 307 | 307 | 307 |
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 1.191 | 974 | 974 | 974 | 974 | 974 | 974 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | R | S | 1.191 | 974 | 974 | 974 | 974 | 974 | 974 |
Toelichting
Artikel 13 Bodem en ondergrond
Subsidies
Deze reeks betreft structurele subsidies voor het verlagen van de tarieven van drinkwater op Saba, Sint Eustatius en Bonaire, alsmede voor afvalwater (rioolwaterzuivering) op Bonaire. Daarnaast gaat het om incidentele subsidies voor investeringen in de drinkwatervoorzieningen, hetgeen bijdraagt aan de toegankelijkheid van drinkwater. De subsidietaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord van kabinet-Schoof is verwerkt op «Subsidies Caribisch Nederland». Voor de jaren 2025 en 2026 is er in samenspraak met SZW middelen opgevraagd (€ 3 mln.) via de Aanvullende Post van Financiën ter dekking van de drinkwaterkosten op Caribisch Nederland in het kader van enveloppe groepen in de knel.
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft twee overboekingen van het Mobiliteitsfonds naar de begroting van IenW (XII). Het is een bijzondere uitkering naar het Openbaar Lichaam van Bonaire. Totaal betreft de uitkering € 6,0 mln. in 2025 voor de exploitatie van infrastructuur op Caribisch Nederland. Een bijdrage van € 5,0 mln. aan St. Eustatius en € 1,0 mln. aan Saba ten behoeve van de aanleg van een aantal infrastructuurprojecten. Deze middelen zijn beschikbaar gesteld uit de reservering voor Caribisch Nederland voor instandhouding en aanleg van infrastructuur.
Artikel 17 Luchtvaart
Subsidies
Het is een subsidie voor de Aeronautical Information Service (AIS) en Aeronautical Reporting Office (ARO) kosten aan Dutch Caribbean Air Navigation Service Provider (DC/ANSP). Deze subsidie zorgt voor compliance met International Civil Aviation Organizatione (ICAO) annex 15 en draagt bij aan het vergroten van de connectiviteit en daarmee het verlagen van de kosten voor vliegtickets. Het bedrag van deze subsidie is € 0,2 mln. Het bedrag is afhankelijk van koersverschillen.
Opdrachten
Het betreft de financiering van diverse onderwerpen bijvoorbeeld ten behoeve van de ICAO compliancy en de ondersteuning van de luchtvaartautoriteit. Het budget zal aan verschillende organisaties betaald worden.
Bijdrage aan medeoverheden
De budgetten in 2025 zijn bestemd voor de projecten Connectiviteit Eilanden, Shoulder en Taxiway (€ 1,1 mln.) en voor bijdragen voor personeel Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) op de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba. De RCN is de schakel tussen de ministeries en de eilanden.
Bijdragen aan agentschappen
Dit betreft een bijdrage naar RWS Caribisch Nederland voor het risicobudget Aeronautical Ground Lighting (AGL) installatie. De AGL-installatie bestaat uit baanverlichting, aan vliegverlichting, kabels, putten, (nood)stroomvoorziening en besturingssystemen.
Artikel 18 Scheepvaart en Havens
Opdrachten
Betreft een bijdrage voor de structurele dienstverlening van de bereikbaarheid en veiligheid van de havens op de BES-eilanden.
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft een reservering voor de bouw van de haven van Saba (€ 3 mln.). Op Saba wordt momenteel gewerkt aan de bouw van een nieuwe zeehaven die Saba beter bereikbaar moet maken en aantrekkelijker voor toeristen.
Artikel 21 Duurzaamheid
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft de bijdragen aan het Openbaar Lichaam Bonaire voor het realiseren van duurzaam afvalbeheer via onder andere het programma Afvalbeheer op Maat en de uitvoering van het Natuur en milieuplan Caribisch Nederland.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico’s
Opdrachten
Dit betreft middelen voor opdrachten die zowel toezien op rijkstaken als eilandelijke taken. Het gaat hierbij onder andere om de lokale ondersteuning en coördinatie van projecten op de eilanden.
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft een bijdrage voor de (mogelijke) herontwikkeling van het terrein van de bestaande olieterminal Hato op Bonaire.
Bijdrage aan agentschappen
Dit betreft de bijdrage aan RWS voor de inzet van capaciteit inzake de uitvoering van CN projecten. RWS voert werkzaamheden uit voor onder andere vergunningen categorie 4 voor het Inrichtingen- en activiteitenbesluit BES en afvalbeheer.
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Bijdrage aan agentschappen
Naast reguliere taken als het weerbericht en een waarschuwing voor gevaarlijk weer worden er ook specifieke taken door het KNMI op Caribisch Nederland uitgevoerd. Het gaat hierbij onder meer om dienstverlening op de luchthaven Flamingo Airport (Bonaire International Airport).
Begroting Economische Zaken (XIII)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 12.107 | 7.421 | 7.771 | 6.071 | 5.271 | 5.271 | 5.271 | ||
Artikel 1 Goed functionerende economie en markten | 11.012 | 5.851 | 6.651 | 4.951 | 4.151 | 4.151 | 4.151 | ||
Subsidies (regelingen) | R | S | 10.361 | 5.200 | 6.000 | 4.300 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | R | S | 651 | 651 | 651 | 651 | 651 | 651 | 651 |
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei | 1.095 | 1.570 | 1.120 | 1.120 | 1.120 | 1.120 | 1.120 | ||
Subsidies (regelingen) | E | S | 65 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Opdrachten | R | S | 1.030 | 1.470 | 1.020 | 1.020 | 1.020 | 1.020 | 1.020 |
Toelichting
Artikel 1 Goed functionerende economie en markten
Subsidies
De subsidie wordt ingezet voor de Rijkstaak om de Telecom/Internet aansluiting betaalbaar te maken en te behouden. Voor telecommunicatie stelt het kabinet 25 USD per aansluiting per maand beschikbaar op Bonaire en 35 USD per aansluiting per maand voor Saba en Sint Eustatius om de kosten van een vaste internetverbinding te verlagen. Hiervoor is vanaf 2028 in totaal € 3,5 mln. per jaar beschikbaar.
Bijdrage aan ZBO/RWT's
De bijdragen ten behoeve van het statische werkprogramma van CBS voor Caribisch Nederland maken onderdeel uit van de Rijksbijdrage. Er worden statistieken en producten geleverd voor allerlei onderwerpen, zoals bevolking, onderwijs, transport, toerisme, prijzen en nutsvoorzieningen. Dit zijn nominale cijfers, loon- en prijsbijstellingen en taakstellingen op de Rijksbijdrage als geheel zijn hier niet in verwerkt.
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Subsidies
Het Rijk verstrekt structureel subsidies voor circa € 0,1 mln. aan KvK op de BES-eilanden.
Opdrachten
Het Rijk reserveert structureel circa € 1,0 mln. aan budget voor diverse opdrachten op Caribisch Nederland. Hieronder valt onder andere de Rijkstaak voor aanvullend statistisch onderzoek door het CBS en projecten op het terrein van arbeidsmarkt en ondernemerschap. Hiermee worden verschillende indicatoren gemeten waardoor beleid doeltreffender kan worden opgesteld.
Begroting Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (XIV)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 1.087 | 979 | 899 | 830 | 800 | 899 | 800 | ||
Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken | 1.087 | 979 | 899 | 830 | 800 | 899 | 800 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | R | I | 1.087 | 979 | 899 | 830 | 800 | 899 | 800 |
Toelichting
Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
Bijdrage aan medeoverheden
Voor Caribisch Nederland is een budget voor 2026 van € 0,9 mln. geraamd. Dit budget wordt ingezet voor een aantal rijkstaken van het ministerie van LVVN. Het betreft onder andere financiële bijdragen aan internationale verdragen, beleidsontwikkeling en monitoring en het beheren van het nationaal park Sababank.
Begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 130.962 | 153.594 | 163.728 | 163.110 | 161.355 | 164.130 | 169.722 | ||
Artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet | 12.451 | 22.795 | 20.770 | 16.401 | 16.474 | 16.039 | 16.089 | ||
Inkomensoverdrachten | R | S | 9.815 | 11.520 | 11.748 | 11.879 | 11.952 | 12.039 | 12.089 |
Bijdrage aan medeoverheden | E | I | 2.636 | 11.275 | 9.022 | 4.522 | 4.522 | 4.000 | 4.000 |
Artikel 3 Arbeidsongeschiktheid | 1.360 | 1.442 | 1.442 | 1.460 | 1.149 | 863 | 867 | ||
Inkomensoverdrachten | R | S | 1.360 | 1.442 | 1.442 | 1.460 | 1.149 | 863 | 867 |
Artikel 5 Werkloosheid | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Inkomensoverdrachten | R | S | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Artikel 6 Ziekte en Zwangerschap | 9.415 | 8.412 | 8.105 | 8.194 | 6.436 | 6.475 | 6.503 | ||
Inkomensoverdrachten | R | S | 9.415 | 8.412 | 8.105 | 8.194 | 6.436 | 6.475 | 6.503 |
Artikel 7 Kinderopvang | 27.041 | 29.075 | 31.689 | 34.113 | 32.556 | 32.154 | 33.484 | ||
Subsidies (regelingen) | E | S | 15.206 | 21.420 | 11.795 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | E | S | 196 | 2.214 | 2.371 | 2.521 | 2.221 | 1.692 | 1.692 |
Bekostiging | R | S | 0 | 0 | 11.795 | 25.419 | 26.636 | 28.050 | 29.380 |
Bijdragen medeoverheden | E | I | 11.639 | 5.441 | 5.728 | 6.173 | 3.699 | 2.412 | 2.412 |
Artikel 8 Oudedagsvoorziening | 54.940 | 62.568 | 66.084 | 69.483 | 73.355 | 77.060 | 81.007 | ||
Inkomensoverdrachten | R | S | 54.940 | 62.568 | 66.084 | 69.483 | 73.355 | 77.060 | 81.007 |
Artikel 9 Nabestaanden | 2.829 | 3.230 | 3.280 | 3.315 | 3.334 | 3.357 | 3.371 | ||
Inkomensoverdrachten | R | S | 2.829 | 3.230 | 3.280 | 3.315 | 3.334 | 3.357 | 3.371 |
Artikel 10 Tegemoetkoming ouders | 14.670 | 15.550 | 15.692 | 15.804 | 15.850 | 15.879 | 15.996 | ||
Inkomensoverdrachten | R | S | 14.670 | 15.550 | 15.692 | 15.804 | 15.850 | 15.879 | 15.996 |
Artikel 11 Uitvoeringskosten | 8.256 | 10.517 | 16.661 | 14.335 | 12.196 | 12.298 | 12.400 | ||
Bekostiging | R | S | 8.256 | 10.517 | 16.661 | 14.335 | 12.196 | 12.298 | 12.400 |
Toelichting
Artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele Rijkstaak: inkomensregeling Onderstand.
De Rijksoverheid biedt aan inwoners van Caribisch Nederland inkomensondersteuning in de vorm van Onderstand. Het betreft zowel algemene als bijzondere onderstand. Laatstgenoemde component heeft betrekking op uit bijzondere omstandigheden voortvloeiende noodzakelijke kosten die de belanghebbende zelf niet kan voldoen.
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft eilandelijke taken.
De bijzondere uitkering is bestemd voor de financiering van initiatieven van de openbare lichamen met betrekking tot eilandelijke taken die raken aan het beleidsterrein van SZW. Voorbeelden zijn: werken met een beperking, arbeidsbemiddeling, (lokale) armoedebestrijding en schuldhulpverlening.
Artikel 3 Arbeidsongeschiktheid
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele Rijkstaak: inkomensregeling Ongevallenverzekering.
Werknemers in de private sector van Caribisch Nederland die door een bedrijfsongeval geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn geraakt, krijgen op basis van de Ongevallenverzekering een uitkering (ongevallengeld). De uitkering is gekoppeld aan het laatstverdiende loon van de werknemer.
Artikel 5 Werkloosheid
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele Rijkstaak: inkomensregeling, eenmalige uitkering op basis van de Cessantiawet BES.
Werknemers in Caribisch Nederland die werkzaam zijn in de private sector ontvangen bij beëindiging van de dienstbetrekking anders dan door de schuld van de werknemer op grond van de Cessantiawet een eenmalige uitkering, te betalen door de werkgever. Als de werkgever wegens faillissement of surseance van betaling niet in staat is om de uitkering (tijdig) te betalen, neemt SZW deze verplichting over.
Artikel 6 Ziekte en verlofregelingen
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele Rijkstaak: inkomensregeling Ziekteverzekering.
Werknemers in de private sector van Caribisch Nederland die door ziekte of zwangerschap arbeidsongeschikt zijn geraakt, ontvangen een uitkering (ziekengeld) op grond van de Ziekteverzekering. De uitkering is gerelateerd aan het laatstverdiende loon van de werknemer.
Artikel 7 Kinderopvang
Subsidies (regelingen)
Dit betreft een eilandelijke taak: structurele subsidie voor het bevorderen van de kwaliteit en de financiële toegankelijkheid van de kinderopvang.
Op 4 juni is de Wet kinderopvang BES gepubliceerd (Stb. 2024, 140). In de wet zijn eisen opgenomen ten aanzien van kwaliteit, financiering en toezicht van kinderopvang. De wet zal naar verwachting per 1 januari 2026 bij Koninklijk Besluit in werking treden. Tot die tijd wordt de Tijdelijke subsidieregeling kinderopvang Caribisch Nederland verlengd, daarna zullen kinderopvangorganisaties via het instrument bekostiging gefinancierd worden en niet langer via de tijdelijke subsidieregeling.
Opdrachten
Dit betreft een eilandelijke taak: structurele opdrachten ten behoeve van kinderopvang.
Het gaat onder andere om middelen voor onderzoek, centrale uitvoeringskosten en het programmabureau BES(t)4 Kids.
Bekostiging
Dit betreft een eilandelijke taak: structurele bekostiging voor het bevorderen van de kwaliteit en de financiële toegankelijkheid van de kinderopvang.
Zodra de Wet kinderopvang BES in werking treedt zal de tijdelijke subsidieregeling beëindigd worden en zal de financiering van kinderopvangorganisaties lopen via het instrument bekostiging.
Bijdragen aan medeoverheden
Dit betreft een eilandelijke taak: kinderopvang.
Dit betreft middelen voor de bijzondere uitkering aan de eilanden voor de versterking van kinderopvang en voor- en naschoolse opvang in Caribisch Nederland in het kader van het programma BES(t) 4 Kids.
Artikel 8 Oudedagsvoorziening
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele Rijkstaak: Inkomensregeling algemene oudedagsvoorziening.
Personen die in Caribisch Nederland verzekerde jaren hebben opgebouwd voor de AOV en die de AOV-gerechtigde leeftijd hebben bereikt, ontvangen een aan de verzekerde jaren gerelateerd ouderdomspensioen op grond van de AOV. Tevens kent de AOV een partnertoeslag.
Artikel 9 Nabestaanden
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele Rijkstaak: Inkomensregeling algemene weduwen en wezenverzekering.
Inwoners van Caribisch Nederland die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s), hebben op grond van de AWW recht op een uitkering. De hoogte van de uitkering is leeftijdgerelateerd.
Artikel 10 Tegemoetkoming ouders
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele Rijkstaak: algemene kinderbijslagvoorziening.
De kinderbijslagvoorziening BES biedt ouders of verzorgers die op Bonaire, Sint Eustatius en Saba wonen een tegemoetkoming voor de kosten van opvoeding en verzorging van kinderen die nog geen 18 jaar zijn.
Artikel 11 Uitvoering
Bekostiging
Dit betreft een structurele Rijkstaak: kosten voor de unit Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
De RCN-unit SZW is een bij de Rijksdienst Caribisch Nederland gepositioneerd onderdeel van het departement dat namens de minister is belast met uitkeringsverstrekking, vergunningverlening en arbeidsinspectie in Caribisch Nederland.
Begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 222.073 | 262.009 | 257.922 | 249.843 | 243.065 | 245.400 | 235.105 | ||
Artikel 1 Volksgezondheid | 4.457 | 3.382 | 382 | 332 | 282 | 282 | 282 | ||
Subsidies (regelingen) | R | S | 252 | 252 | 252 | 252 | 252 | 252 | 252 |
Bijdrage aan agentschappen | R | S | 4.205 | 3.130 | 130 | 80 | 30 | 30 | 30 |
Artikel 4 Zorgbreed beleid | 217.606 | 258.617 | 257.530 | 249.511 | 242.783 | 245.118 | 234.823 | ||
Subsidies (regelingen) | R | S | 4.733 | 4.933 | 5.081 | 5.065 | 5.002 | 4.946 | 4.938 |
Bekostiging | R | S | 199.853 | 241.638 | 235.855 | 233.237 | 227.092 | 231.215 | 221.463 |
Opdrachten | R | S | 3857 | 1.075 | 6.409 | 5.355 | 5.011 | 3.745 | 3.745 |
Bijdrage medeoverheden | E | S | 9.163 | 10.971 | 10.185 | 5.854 | 5.678 | 5.212 | 4.677 |
Artikel 6 Sport en bewegen | 10 | 10 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies (regelingen) | R | I | 10 | 10 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Artikel 1 Volksgezondheid
Subsidies
Ten behoeve van de JOGG-aanpak in Caribisch Nederland is een subsidiebijdrage van € 0,2 mln. structureel beschikbaar.
Bijdragen aan agentschappen
Voor uitvoeringskosten van het RIVM is per saldo € 0,13 mln. beschikbaar.
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Subsidies (regelingen)
Voor zorgbreed beleid op de BES-eilanden is een subsidiebudget van in totaal € 5,1 mln. beschikbaar. Deze middelen worden onder meer verstrekt aan jeugdorganisaties op Caribisch Nederland. Daarnaast gaat het om enkele meerjarige projectsubsidies in het kader van het sport- en preventieakkoord.
Bekostiging
Er is een budget van € 235,9 mln. beschikbaar voor de bekostiging van zorg en welzijn op de BES-eilanden. Voor de zorg die voortvloeit uit het Besluit Zorgverzekering BES wordt € 226,5 mln. ingezet. Daarnaast is € 7,7 mln. gereserveerd voor de uitvoering van tweedelijns jeugdzorg (inclusief pleegzorg), maatschappelijk ondersteuning en voor sport en preventie.
Verder is een budget van € 1,7 mln. beschikbaar voor de standaardisatie van gegevensuitwisseling in de zorg.
Opdrachten
Vanaf 2026 wordt er structureel € 3,6 mln. ingezet voor het voortzetten van bevolkingsonderzoeken op de BES-eilanden.
Voor het versterken van de Pandemische Paraatheid in de Caribische delen van het koninkrijk is een opdrachtenbudget van € 2,8 mln. beschikbaar. Deze middelen zijn bedoeld voor de International Health Regulations (IHR) en worden ingezet met als doel om de publieke gezondheidszorg en infectiebestrijding in de Caribische delen van het Koninkrijk te versterken en de expertise en innovatiekracht in de regio te vergroten. De regionale IHR hub is een gezamenlijk project met de Landen van het Koninkrijk.
Bijdragen aan medeoverheden
VWS verstrekt jaarlijks bijzondere uitkeringen aan de openbare lichamen op basis van artikel 92 lid 2 sub c Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. De uitkeringen zijn bedoeld voor de opbouw en uitvoering van verschillende activiteiten op het VWS domein, zoals Huiselijk geweld en Kindermishandeling, Publieke Gezondheid en preventie. In 2026 is hiervoor € 5,4 mln. begroot. Verder is een budget van € 4,1 mln. gereserveerd voor sport en het creëren van naschools activiteitenaanbod in Caribisch Nederland. Daarnaast wordt in 2026 € 0,7 mln. ingezet voor het versterken van de GGD’s in Caribisch Nederland.
Begroting Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (XXII)
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20243 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 18.727 | 18.200 | 17.200 | 18.550 | 18.300 | 19.300 | 19.550 | ||
Artikel 1 Woningmarkt | 18.727 | 18.200 | 17.200 | 18.550 | 18.300 | 19.300 | 19.550 | ||
Subsidies (regelingen) | E | S | 5.738 | 9.000 | 10.100 | 11.200 | 12.200 | 13.200 | 14.200 |
Subsidies (regelingen) | E | I | 7.785 | 9.100 | 2.000 | 2.000 | 1.000 | 1.000 | 0 |
Opdrachten | E | I | 59 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | E | I | 334 | 0 | 0 | 250 | 0 | 0 | 250 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | E | S | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Bijdrage aan medeoverheden | E | I | 4.811 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Toelichting
Artikel 1 Woningmarkt
Subsidies (regelingen)
Structurele uitkeringen hebben betrekking op het verlagen van huurprijzen in de sociale en particuliere sector voor huurders met een laag inkomen. Daarnaast worden incidentele uitkeringen verstrekt ten behoeve van de Woondeal op Bonaire, (voorbereidingen voor) de huurcommissie op Bonaire en Sint Eustatius, renovaties op Sint Eustatius en een renteloze lening in verband met de bouw van sociale woningen op Sint Eustatius.
Bijdrage aan ZBO's/RTW's
Aan het CBS worden bijdrages vertrekt voor het uitvoeren actualiseren van (nul)metingen en voor de woonbehoefte in Caribisch Nederland.
Bijdrage aan medeoverheden
Voor de aankomende jaren (2026 tot en met 2030) is er voor bijdrage woningbouw binnen het instrument Realisatiestimulans € 5 mln. per jaar beschikbaar specifiek voor Caribisch Nederland.
Begroting Klimaat en Groene Groei (XXIII)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2026 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20241 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |||
Totaal uitgaven | 15.099 | 17.154 | 8.342 | 5.020 | 4.095 | 4.105 | 4.120 | ||
Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | 15.099 | 17.154 | 8.342 | 5.020 | 4.095 | 4.105 | 4.120 | ||
Subsidies (regelingen) | R | S en I | 15.099 | 17.154 | 8.342 | 5.020 | 4.095 | 4.105 | 4.120 |
Toelichting
Artikel 31 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
Subsidies
Er worden structurele netbeheersubsidies verleent aan de energiebedrijven op de eilanden Bonaire, Sint-Eustatius en Saba om de netbeheertarieven te verlagen.