artikel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2025 (inclusief NvW) | 12 254 727 | 15 668 868 | 15 191 073 | 16 455 571 | 16 936 374 | ||
Belangrijkste mutaties | |||||||
1. Gastlandbeleid internationale organisaties | 1.3 | 3 372 | 3 410 | ‒ 3 372 | ‒ 3 410 | ||
2. Afdrachten aan de Europese Unie | 3.1 | 239 150 | ‒ 885 140 | 104 539 | 290 891 | 281 735 | 279 659 |
3. Invoerrechten Europese Unie | 3.6 | 118 461 | 62 535 | 60 525 | 63 654 | 66 161 | 89 976 |
4. Overige mutaties | div. | ‒ 35 247 | 7 196 | 72 773 | 4 321 | 2 472 | 4 419 |
Belangrijkste mutaties reeds toegelicht in de Eerste Suppletoire begroting BZ 2025 | |||||||
1. Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 2.4 | ‒ 35 230 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 |
2. Oekraïne | 2.6 | 85 000 | 35 000 | ||||
3. Afdrachten aan de Europese Unie | 3.1 | 216 571 | 1 121 656 | 425 876 | 744 393 | 763 791 | 785 904 |
4. Invoerrechten aan de Europese Unie | 3.6 | 463 204 | 590 000 | 621 000 | 665 000 | 691 000 | 752 571 |
5. Apparaat; personeel (LPB) | 7.1.13 | 16 822 | 18 921 | 19 127 | 19 249 | 19 354 | 19 568 |
6. Apparaat; materieel (huisvesting) | 7.1.14 | 52 079 | 57 982 | 52 887 | 52 887 | 47 887 | 47 887 |
7. Overige mutaties | div. | 17 503 | ‒ 22 772 | 50 986 | 6 350 | 4 412 | ‒ 10 270 |
8. Extrapolatie | 17 370 651 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2026 | 13 396 412 | 16 647 656 | 16 588 786 | 18 292 316 | 18 799 814 | 19 326 955 |
Toelichting
Artikelonderdeel 1.3Doordat de kosten van het noodzakelijke onderhoud van het Vredespaleis de komende jaren hoger zijn dan initieel was geraamd zijn er budget tekorten in 2025 t/m 2028. Om het tekort in 2025 en 2026 op te lossen is er een kasschuif vanuit de eigen begroting gemaakt vanuit 2029 en 2030.
Artikelonderdeel 2.4Het budget voor inzet van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) voor de beveiliging van personeel van een aantal hoog-risicoposten wordt overgeheveld naar het ministerie van Defensie. Daarnaast wordt het budget voor crisisbeheersingsoperaties structureel verlaagd met EUR 10 miljoen zoals is toegelicht in de eerste suppletoire begroting 2025.
Artikelonderdeel 2.6Het budget voor Oekraïne stijgt in 2025 en 2026 als gevolg van aanvullende bijdragen aan het Ukraine Comprehensive Assistance Package (UCAP) trust fund van de NAVO en uitgaven voor het versterken van de cyberweerbaarheid van Oekraïne, vanuit de door het kabinet beschikbaar gestelde additionele middelen voor steun aan Oekraïne zoals is toegelicht in de eerste suppletoire begroting 2025.
Artikelonderdeel 3.1In de eerste suppletoire begroting zijn de bni-afdrachten bijgesteld als gevolg van verschillende mutaties, waaronder opwaartse bijstellingen als gevolg van de nacalculatie plastic en een doorrekening van de nacalculatie en economische ontwikkelingen. Omdat deze mutaties reeds zijn verwerkt in de eerste suppletoire begroting 2025 worden deze hier niet uitgebreider toegelicht. Het vervolg van deze toelichting richt zich op de mutaties die na de eerste suppletoire begroting hebben plaatsgevonden.
Technische aanpassingen
Ieder jaar doet de Commissie, conform artikel 4 van de MFK-verordening, een aantal technische aanpassingen aan het MFK die gevolgen hebben voor de MFK-plafonds en de inzet van speciale instrumenten.
De raming van de Nederlandse EU-afdrachten is in de regel gebaseerd op het MFK-betalingenplafond en de maximale inzet van de speciale instrumenten bij het MFK. In het voorstel voor de EU-jaarbegroting voor 2026 wordt net als 2025 het verwachte betalingenniveau onder het MFK-betalingenplafond voorgesteld. Om een realistisch beeld te schetsen van de te verwachten Nederlandse afdracht aan de Unie wordt de raming hierop aangepast. Dit leidt vooruitlopend op het uiteindelijke akkoord over de EU-begroting voor 2026 tot een lagere Nederlandse raming van EUR 0,9 miljard euro in 2026.
Ook worden in de technische aanpassing de speciale instrumenten en de boete-opbrengsten geactualiseerd. Deze aanpassing heeft een opwaarts effect op de raming van de Nederlandse bni-afdracht van EUR 29 miljoen in 2025 en een neerwaarts effect van EUR 57 miljoen in 2026 en EUR 71 miljoen in 2027.
Ten slotte vindt een kasschuif plaats voor de Oekraïne reserve van EUR 58 miljoen vanuit 2025 naar 2027.
DAB 2 2025 (lenteraming)
In de DAB2 2025 actualiseert de Commissie de begroting onder meer op basis van de meest recente economische ramingen voor de eigen middelen, op basis van de Lenteraming en de cijfers die zijn vastgesteld in het Advisory Committee on Own Resources (ACOR). Dit heeft een effect op de raming van de invoerrechten en de plastic-, btw- en bni-afdracht.
De raming van de Nederlandse bni-afdracht stijgt met EUR 126 miljoen in 2025 en EUR 164 miljoen in 2026. Het Nederlandse bni-aandeel wordt geraamd op 6,4%. Dit leidt tot een stijging van de bni-afdracht. Als gevolg van ACOR liggen de Nederlandse grondslagen voor de btw- en plastic-afdracht lager dan eerder verwacht, wat leidt tot een neerwaartse bijstelling. Ook op EU-niveau liggen de grondslagen voor btw en plastic lager, dit leidt tot een hogere bni-afdracht. De Commissie raamt ook lagere invoerrechten als gevolg van ontwikkelingen in de handel. Dit leidt tot een stijging in de bni-afdracht omdat de bni-afdracht de sluitpost van de Europese begroting is.
In de DAB2 2025 actualiseert de Commissie ook de verwachte Nederlandse VK-bijdrage uit hoofde van het Terugtrekkingsakkoord en de overige ontvangsten (boete-inkomsten). Deze bijdrage valt voor 2025 lager uit dan waar in de raming van de Nederlandse EU-afdrachten rekening mee werd gehouden. Dit leidt tot een hogere bni-afdracht (EUR 1,6 miljoen in 2025).
Actualisatie rentekosten van NextGenerationEU (NGEU) vanaf 2028 Vanaf 2028 zijn de aflossingen en rentebetalingen van het coronaherstelfonds NGEU opgenomen in de raming van de Nederlandse EU-afdrachten op artikelonderdeel 3.1 van de begroting van Buitenlandse Zaken. Bij de Ontwerpbegroting 2026 wordt de raming geactualiseerd op basis van de laatste rentestanden en de uitgifte van leningen door de Europese Commissie. De rente is in de afgelopen periode gestegen. De actualisatie van de rente in de raming leidt tot een opwaartse bijstelling van de bni-afdracht met EUR 171 miljoen in 2028, EUR 159 miljoen in 2029 en EUR 154 miljoen in 2030.
Verwerking Europese ontwerpbegroting 2026
De Commissie actualiseert in de jaarbegroting voor 2026 ook de cijfers voor de bni-kortingen die Nederland en enkele andere lidstaten ontvangen op de bni-afdracht op basis van de meest recente deflator voor het bbp, zoals vastgelegd in het Eigenmiddelenbesluit. Dit leidt tot een verlaging van de raming van de bni-afdracht van circa EUR 16 miljoen per jaar van 2026 t/m 2030.
Artikelonderdeel 3.6Als gevolg van een bijstelling van de raming van de invoerrechten op basis van de cijfers uit het Centraal Economisch Plan (CEP) 2025 (EUR 463 miljoen, zie eerste suppletoire begroting 2025) en de MEV-cijfers (EUR 108 miljoen) is de raming voor de EU-invoerrechten met EUR 571 miljoen naar boven bijgesteld voor 2025. Deze bijstelling heeft ook een meerjarig effect dat verwerkt is in de begroting.
Daarnaast zijn er nabetalingen gedaan over de Traditionele Eigen Middelen (TEM). Dit leidt tot een opwaartse bijstelling van de raming met EUR 10,4 miljoen in 2025.
Artikelonderdeel 7.1Zoals vermeld in de eerste suppletoire begroting 2025 betreft de bijstelling van het budget voor personele uitgaven voornamelijk de loon- en prijsontwikkeling. De taakstelling op loon- en prijsontwikkeling heeft de bijstelling aanzienlijk verkleind.
Artikelonderdeel 7.1 Apparaat: materieel (huisvesting)De ontvangsten uit een grote verkoop worden gedesaldeerd en via een kasschuif meerjarig ingezet voor de verhoging van het investeringsbudget voor huisvesting, zoals is toegelicht in de eerste suppletoire begroting 2025.
Betreffende de mutaties in de huisvestingsinvesteringen zal nog een CW 3.1 brief naar de kamer worden gestuurd.
Als gevolg van de herschikking van enkele budgetten heeft er een verschuiving plaatsgevonden van materieel naar personele uitgaven. Dit betreffen voornamelijk uitgaven voor bedrijfsvoering.
artikel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2025 (inclusief NvW) | 3 653 619 | 2 822 194 | 1 233 245 | 1 266 053 | 1 302 759 | ||
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Diverse ontvangsten EU | 3.10 | 63 788 | 15 634 | 15 131 | 15 913 | 16 540 | 22 494 |
Belangrijkste mutaties reeds toegelicht in de Eerste Suppletoire begroting BZ 2025 | |||||||
1) Diverse ontvangsten EU | 3.10 | 115 791 | 147 500 | 155 250 | 166 250 | 172 750 | 188 143 |
2) Europees herstelfonds | 3.11 | ‒ 1 176 766 | 1 294 204 | ||||
3) Diverse ontvangsten apparaat | ‒ 88 900 | 452 500 | 100 | 100 | 12 100 | 700 | |
4) Overige mutaties | div. | 3 484 | ‒ 316 | ‒ 316 | ‒ 316 | ‒ 316 | ‒ 316 |
5) Extrapolatie | 1 329 616 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2026 | 2 571 016 | 4 731 716 | 1 403 410 | 1 448 000 | 1 503 833 | 1 540 637 |
Toelichting
Artikelonderdeel 3.10Als gevolg van een bijstelling van de raming van de invoerrechten op basis van de CEP-cijfers (EUR 116 miljoen in 2025, zie eerste suppletoire begroting 2025) en de MEV-cijfers (EUR 27 miljoen in 2025) stijgt de perceptiekostenvergoeding en daarmee de ontvangsten. De bijstelling van de raming heeft ook een meerjarig effect dat verwerkt is in de begroting.
Daarnaast krijgt Nederland EUR 34,2 miljoen terug als gevolg van de verrekening van het onder voorbehoud betaalde voorschot op invoerrechten van de Lage Waarde Textiel en Schoenen casus. Ook heeft Nederland op nog twee kleinere casussen ongeveer EUR 0,2 miljoen terugontvangen. Deze bedragen worden in mindering gebracht op de maandelijkse afdrachten.
Artikelonderdeel 3.11Zoals toegelicht in de eerste suppletoire begroting 2025 vindt er een technische bijstelling plaats van het totaal aan ontvangsten van het Herstel- en Veerkrachtplan (HVP) voor 2024, 2025 en 2026. Daarnaast heeft er een kasschuif plaatsgevonden van 2025 naar 2026.
Diverse ontvangsten apparaatIn 2026 staat een grote verkoop gepland. Naar aanleiding hiervan wordt de ontvangstenraming in 2025 en 2026 bijgesteld.