De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is de toelatingsorganisatie van Nederland die als uitvoeringsorganisatie het immigratie- en asielbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of personen die Nederlander willen worden.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
Baten als tegenprestatie voor levering van producten | 747.676 | 790.147 | 799.882 | 800.713 | 587.772 | 587.772 |
Baten als tegenprestatie voor levering van input | 233.340 | 289.576 | 222.839 | 206.674 | 202.639 | 202.639 |
Rentebaten | ||||||
Vrijval voorzieningen | ||||||
Bijzondere baten | ||||||
Totaal baten | 981.016 | 1.079.723 | 1.022.721 | 1.007.387 | 790.411 | 790.411 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | 870.866 | 883.923 | 876.921 | 861.587 | 693.670 | 693.670 |
Personele kosten | 663.563 | 711.673 | 704.610 | 689.162 | 542.270 | 542.268 |
waarvan eigen personeel | 573.118 | 590.323 | 583.260 | 569.312 | 473.920 | 473.918 |
waarvan inhuur externen | 85.445 | 111.350 | 111.350 | 109.850 | 58.350 | 58.350 |
waarvan overige personele kosten | 5.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Materiële kosten | 207.303 | 172.250 | 172.311 | 172.425 | 151.400 | 151.402 |
waarvan apparaat ICT | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 70.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.002 |
waarvan overige materiële kosten | 136.303 | 86.250 | 86.311 | 86.425 | 65.400 | 65.400 |
Materiële programmakosten | 104.150 | 142.000 | 142.000 | 142.000 | 92.941 | 92.941 |
Afschrijvingskosten | 6.000 | 3.800 | 3.800 | 3.800 | 3.800 | 3.800 |
- Materieel | 2.000 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 2.200 |
waarvan apparaat ICT | 1.800 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
waarvan overige materiele kosten | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
- Immaterieel | 4.000 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 981.016 | 1.079.723 | 1.022.721 | 1.007.387 | 790.411 | 790.411 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitvoering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
BatenDe totale baten zijn gebaseerd op de vastgestelde kostprijzen (P), de verwachte instroom- en productieaantallen (Q), de lumpsumbekostiging voor de materiële kosten (ICT, huisvesting e.d.) en de kosten voor de staf. In de tabel doelmatigheidsindicatoren is de omzet gesplitst naar hoofdproduct. De bekostiging van de IND bestaat uit een bijdrage van het moederdepartement en de leges van derden.
Baten als tegenprestatie voor levering van producten
Voor 2026 zijn de baten vanuit het moederdepartement gebaseerd op het behandelen van in totaal 60.200 asielaanvragen zoals opgenomen in de meerjaren productieplanning (MPP). Het gaat hierbij om eerste aanvragen (35.000), hervestiging (1.500), herhaalde aanvragen (1.600) en nareizigers (22.100).
De financiering van de IND is gekoppeld aan de MPP. De MPP ramingen leiden tot een aanvullende structurele bijdrage van ca. € 374 mln vanaf 2029 om de asielaanvragen volgende uit de MPP en de bestaande voorraad te verwerken.
De baten vanuit partijen anders dan departementen bestaan voornamelijk uit de leges die vreemdelingen betalen voor het behandelen van aanvragen voor verblijfsvergunning regulier of verzoeken tot naturalisatie. De verwachte legesbaten bedragen vanaf 2026 € 60 mln.
Baten als tegenprestatie voor levering van inputNaast de financiering van de MPP zijn aanvullend specifieke middelen toegekend voor de voorbereiding en uitvoering van de asielmaatregelen uit het regeerprogramma en het migratiepact (structureel € 35 mln vanaf 2026), de dekking van de kosten die samenhangen met de dwangsommen (€ 50 mln in 2026) en de voortzetting van de werkzaamheden volgend uit de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) in 2026 en 2027 (ca. € 10 mln).
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten als tegenprestatie voor de levering van producten | 747.676 | 790.147 | 799.882 | 800.713 | 587.772 | 587.772 |
baten vanuit moederdepartement | 687.676 | 730.147 | 739.882 | 740.713 | 527.772 | 527.772 |
baten vanuit overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
baten vanuit partijen anders dan departementen | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 |
Baten als tegenprestatie voor de levering van input | 233.340 | 289.576 | 222.839 | 206.674 | 202.639 | 202.639 |
baten vanuit moederdepartement | 233.340 | 289.576 | 222.839 | 206.674 | 202.639 | 202.639 |
baten vanuit overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
baten vanuit partijen anders dan departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten
Personele kosten
De benodigde capaciteit voor het primaire proces is opgebouwd uit ambtelijke medewerkers en externe inhuur. De inzet van uitzendkrachten in het primaire proces is een doelmatig instrument om flexibel te kunnen inspelen op wisselingen in de instroom en de uitvoering van tijdelijke activiteiten. Daarnaast zijn in de begroting de ingehuurde ICT-deskundigen opgenomen onder externe inhuur.
Het totaal aantal fte is opgebouwd uit ambtelijk inzet en inzet van uitzendkrachten en externen.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel kosten | 573.118 | 590.323 | 583.260 | 569.312 | 473.920 | 473.918 |
Externe inhuur kosten | 85.445 | 111.350 | 111.350 | 109.850 | 58.350 | 58.350 |
Totaal aantal fte | 6.740 | 6.970 | 6.970 | 6.970 | 6.970 | 6.970 |
Overige personeelskosten | 5.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Totale kosten | 663.563 | 711.673 | 704.610 | 689.162 | 542.270 | 542.268 |
Materiële kosten
De materiële kosten houden verband met de bedrijfsvoering van de IND en betreffen o.a. huisvesting en in- en uitbesteding. De programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van te leveren prestaties (tolken, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek, documenten en dwangsommen). Ook de kosten van automatisering voor het primair proces vallen onder programmakosten. De rentelasten hangen samen met het beroep op de leenfaciliteit. Over de aangegane leningen voor de financiering van de investeringen in de (im)materiële vaste activa wordt rente betaald.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 224.567 | 230.161 | 233.461 | 236.261 | 238.561 | 236.261 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 981.016 | 1.079.723 | 1.022.721 | 1.007.387 | 790.411 | 790.411 |
– /– totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 975.016 | ‒ 1.075.923 | ‒ 1.018.921 | ‒ 1.003.587 | ‒ 786.611 | ‒ 786.611 | |
Totaal operationele kasstroom | 6.000 | 3.800 | 3.800 | 3.800 | 3.800 | 3.800 | |
3 | – /– totaal investeringen | ‒ 3.460 | ‒ 4.510 | ‒ 6.310 | ‒ 1.610 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal investeringsstroom | ‒ 3.460 | ‒ 4.510 | ‒ 6.310 | ‒ 1.610 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | |
4 | – /– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– /– aflossingen op leningen | ‒ 406 | ‒ 500 | ‒ 1.000 | ‒ 1.500 | ‒ 2.000 | ‒ 2.500 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 3.460 | 4.510 | 6.310 | 1.610 | 2.000 | 2.000 | |
Totaal financieringskasstroom | 3.054 | 4.010 | 5.310 | 110 | 0 | ‒ 500 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 230.161 | 233.461 | 236.261 | 238.561 | 240.361 | 237.561 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De investeringen hebben betrekking op inventarissen en installaties (o.a. aanpassingen voor het hybride werken) en hard- en software (vervanging, uitbreiding en opwaardering van bestaande paketten).
Doelmatigheid
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | ||||||
IND totaal: | ||||||
FTE-totaal (incl. externe inhuur) | 6.740 | 6.970 | 6.970 | 6.970 | 6.970 | 6.970 |
Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Asiel | ||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Standhouden van beslissingen in % | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 4.947 | 5.162 | 4.140 | 4.087 | 3.063 | 3.063 |
Omzet (x € 1 mln.) | 530 | 581 | 504 | 520 | 389 | 389 |
Regulier | ||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Standhouden van beslissingen in % | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 952 | 1.027 | 908 | 900 | 675 | 675 |
Omzet (x € 1 mln.) | 420 | 464 | 440 | 454 | 340 | 340 |
Naturalisatie | ||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 622 | 679 | 585 | 582 | 435 | 435 |
Omzet (x € 1 mln.) | 31 | 35 | 33 | 34 | 25 | 25 |
Doorlooptijd
De huidige procedure voor het behandelen van een aanvraag heeft tot doel om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over de uitkomst, waarbij op een zorgvuldige manier wordt getoetst aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een asielvergunning, regulier verblijf of naturalisatie.
Het streven is om het grootste deel van de asielaanvragen af te handelen in de algemene asiel-procedure. Voor de overige asielaanvragen geldt dat de IND streeft naar een tijdigheid van minimaal 90% ten opzichte van de wettelijke normtijd. Voor regulier verblijf en naturalisatie geldt 95%. De doorlooptijd binnen de asielprocedures is sterk afhankelijk van de daadwerkelijke ontwikkelingen in de instroom, de omvang van de voorraad en de zwaarte van de af te handelen asielverzoeken.
Standhouden beslissing
Deze indicator geeft aan in hoeveel procent van de gevallen de beslissingen van de IND standhouden voor de rechter. Dit is een (gedeeltelijke) indicatie van de kwaliteit van de beslissingen die de IND neemt in vreemdelingen zaken (asiel en regulier). In de tijd tussen een beslissing en een beroep kunnen zich echter ook nieuwe feiten voordoen die van invloed zijn op de beslissing.
Kostprijs per productgroep
De kostprijs geeft weer wat de gemiddelde kostprijs is van de producten binnen een productgroep. De gemiddelde kostprijs van asielproduct is voor de jaren 2025 en 2026 hoger; dit hangt met name samen met het incidenteel toekennen van aanvullende middelen voor de dwangsommen in die jaren.
Omzet per prijsgroep
De IND wordt bekostigd op basis van output. De omzet per productgroep wordt gebaseerd op de integrale kostprijs en de aantallen te behandelen aanvragen.