Base description which applies to whole site

12.4 De belastingramingen voor 2017 en 2018

De volgende twee tabellen geven de opbouw weer van de belastingramingen. Tabel 12.4.1 toont de ontwikkeling van de realisaties in 2016 naar de Vermoedelijke Uitkomsten in 2017. Tabel 12.4.2 toont vervolgens de ontwikkeling van de Vermoedelijke Uitkomsten in 2017 naar de Ontwerpbegroting 2018. De tabellen zijn op kasbasis. Per belastingsoort is hierbij een opsplitsing gemaakt van de verandering van de ontvangsten naar beleidsmatige mutatie en endogene mutatie. Beleidsmatige mutaties zijn mutaties van de belastingopbrengsten als gevolg van fiscale beleidsmaatregelen of van overige maatregelen. Endogene mutaties zijn mutaties van de belastingopbrengsten hoofdzakelijk als gevolg van de economische ontwikkeling.

Tabel 12.4.1 Raming belastingontvangsten 2017 op kasbasis (in miljoenen euro's)
 

2016

Beleidsmatige mutaties

Endogene mutaties

Endogene mutatie in %

2017

Indirecte belastingen

79.492

176

3.628

4,6%

83.296

Invoerrechten

2.960

0

234

7,9%

3.195

Omzetbelasting

47.379

– 9

2.386

5,0%

49.757

Belasting op personenauto's en motorrijwielen

1.590

7

291

18,3%

1.888

Accijnzen

11.656

33

22

0,2%

11.711

– Accijns van lichte olie

4.224

1

59

1,4%

4.283

– Accijns van minerale oliën, anders dan lichte olie

3.844

– 1

37

1,0%

3.880

– Tabaksaccijns

2.478

44

– 81

– 3,3%

2.440

– Alcoholaccijns

318

0

– 4

– 1,3%

314

– Bieraccijns

443

0

3

0,7%

446

– Wijnaccijns

351

– 10

9

2,5%

349

Belastingen van rechtsverkeer

4.651

34

439

9,4%

5.123

– Overdrachtsbelasting

2.213

34

453

20,5%

2.700

– Assurantiebelasting

2.438

0

– 14

– 0,6%

2.423

Motorrijtuigenbelasting

4.008

– 37

69

1,7%

4.039

Belastingen op een milieugrondslag

4.890

– 37

163

3,3%

5.015

– Afvalstoffenbelasting

84

– 1

3

3,6%

86

– Energiebelasting

4.511

– 18

158

3,5%

4.651

– Waterbelasting

276

0

2

0,8%

278

– Brandstoffenheffingen

19

– 19

0

– 1,1%

0

Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken e.a.

254

6

3

1,2%

263

Belasting op zware motorrijtuigen

157

0

10

6,5%

167

Verhuurderheffing

1.474

180

10

0,7%

1.664

Bankbelasting

473

0

0

0,0%

473

           

Directe belastingen

75.032

1.505

6.809

9,1%

83.345

Loon- en inkomstenbelasting kas

48.807

1.443

6.240

12,8%

56.490

Dividendbelasting

2.977

5

230

7,7%

3.212

Kansspelbelasting

482

0

19

3,9%

500

Vennootschapsbelasting

20.922

62

309

1,5%

21.292

– Gassector kas

200

0

0

0,0%

200

– Niet-gassector kas

20.722

62

309

1,5%

21.092

Erf- en schenkbelasting

1.845

– 5

10

0,6%

1.850

           

Overige belastingontvangsten

184

0

0

0,0%

184

           

Totaal belastingen op kasbasis

154.708

1.681

10.437

6,7%

166.826

Tabel 12.4.2 Raming belastingontvangsten 2018 op kasbasis (in miljoenen euro's)
 

2017

Beleidsmatige mutaties

Endogene mutaties

Endogene mutatie in %

2018

Indirecte belastingen

83.296

165

2.982

3,6%

86.443

Invoerrechten

3.195

0

180

5,6%

3.375

Omzetbelasting

49.757

24

2.352

4,7%

52.133

Belasting op personenauto's en motorrijwielen

1.888

– 41

– 49

– 2,6%

1.798

Accijnzen

11.711

2

162

1,4%

11.875

– Accijns van lichte olie

4.283

0

35

0,8%

4.318

– Accijns van minerale oliën, anders dan lichte olie

3.880

– 1

83

2,1%

3.962

– Tabaksaccijns

2.440

4

38

1,5%

2.482

– Alcoholaccijns

314

0

– 3

– 1,0%

311

– Bieraccijns

446

0

3

0,8%

449

– Wijnaccijns

349

– 1

7

1,9%

355

Belastingen van rechtsverkeer

5.123

3

119

2,3%

5.246

– Overdrachtsbelasting

2.700

3

40

1,5%

2.743

– Assurantiebelasting

2.423

0

80

3,3%

2.503

Motorrijtuigenbelasting

4.039

6

85

2,1%

4.129

Belastingen op een milieugrondslag

5.015

172

37

0,7%

5.224

– Afvalstoffenbelasting

86

0

3

3,3%

89

– Energiebelasting

4.651

172

31

0,7%

4.853

– Waterbelasting

278

0

4

1,3%

282

– Brandstoffenheffingen

0

0

0

2,4%

0

Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken e.a.

263

0

4

1,4%

266

Belasting op zware motorrijtuigen

167

0

6

3,5%

173

Verhuurderheffing

1.664

0

85

0,0%

1.750

Bankbelasting

473

0

0

0,0%

473

           

Directe belastingen

83.345

– 1.417

884

1,1%

82.812

Loon- en inkomstenbelasting kas

56.490

– 1.296

131

0,2%

55.325

Dividendbelasting

3.212

– 47

85

2,6%

3.250

Kansspelbelasting

500

18

19

3,9%

538

Vennootschapsbelasting

21.292

– 80

555

2,6%

21.768

– Gassector kas

200

0

– 50

– 25,0%

150

– Niet-gassector kas

21.092

– 80

605

2,9%

21.618

Erf- en schenkbelasting

1.850

– 12

93

5,0%

1.931

           

Overige belastingontvangsten

184

– 1

0

0,0%

183

           

Totaal belastingen

166.826

– 1.253

3.865

2,3%

169.438

Nadere toelichting

De raming voor de totale belastingontvangsten in 2017 komt op kasbasis 12,1 miljard euro hoger uit dan de realisatie van de totale belastingontvangsten in 2016 (zie tabel 12.4.1). Deze stijging is het saldo van de beleidsmatige mutatie van 1,7 miljard euro en de endogene ontwikkeling van 10,4 miljard euro. Voor 2018 geldt een toename van de totale belastingontvangsten op kasbasis met 2,6 miljard euro ten opzichte van 2017. Dit is het totaal van een beleidsmatige mutatie van – 1,3 miljard euro en een endogene ontwikkeling van 3,9 miljard euro (zie tabel 12.4.2). De hierna volgende paragrafen geven een nadere toelichting op deze beleidsmatige en endogene mutaties.

Beleidsmatige mutaties

De belastingontvangsten in 2017 nemen met 1,7 miljard euro toe als gevolg van fiscale en overige maatregelen. In tabel 12.4.3 staat aangegeven welke wijzigingen sinds de Miljoenennota 2017 hebben plaatsgevonden.

Tabel 12.4.3 Effecten beleidsmaatregelen (waaronder nabetalingen) op belastingontvangsten in 2017 op kasbasis in mln euro
 

Kas 2017

Totaal maatregelen, zoals gemeld in Miljoenennota 2017 (internetbijlage)

1.619

Mutatie vanwege nabetalingen

65

Mutatie vanwege beleid (fiscale maatregelen)

– 3

Totaal maatregelen

1.681

Beleidsmatige wijzigingen vloeien onder andere voort uit het Regeerakkoord 2012–2017 en de maatregelen die het kabinet sindsdien heeft genomen. Daarnaast hebben er mutaties plaatsgevonden als gevolg van nabetalingen tussen het Rijk en de sociale fondsen. Deze nabetalingen vinden plaats, omdat via de inkomensheffing en de loonheffing de belastingen en premies volksverzekeringen geïntegreerd worden geheven. De verdeling van deze ontvangsten tussen het Rijk en de sociale fondsen gebeurt op basis van voorlopige verdeelsleutels. Wanneer de Belastingdienst de gegevens over de feitelijke inkomens van mensen binnen heeft, kan nauwkeurig worden bepaald welk deel van de heffingen naar het Rijk had gemoeten en welk deel naar de sociale fondsen. Bij de loonheffing gebeurt dit na twee jaar, omdat dan het grootste deel van de aanslagen en aangiften is afgehandeld. Bij de inkomensheffing gebeurt dit om dezelfde reden pas na vier jaar. Hierdoor vinden er in de jaren nadat een transactiejaar is afgesloten nog nabetalingen plaats tussen het Rijk en de sociale fondsen. Tabel 12.4.3 laat zien dat dit in 2017 dit tot een mutatie in de belastingontvangsten voor het Rijk heeft geleid van 0,1 miljard ten opzichte van wat in Miljoenennota 2016 aan nabetalingen werd verwacht. Omdat het hier onderlinge nabetalingen betreft tussen premieontvangsten (volksverzekeringen) en de ontvangsten uit de loon- en inkomstenbelasting, zijn eventuele verschuivingen sowieso niet relevant voor het EMU-saldo of het lastenbeeld.

Voor 2018 bedraagt de geraamde beleidsmatige mutatie van de belastingontvangsten per saldo – 1,3 miljard euro (tabel 12.4.2). Deze mutatie betreft voor – 0,8 miljard euro aan verwachte onderlinge nabetalingen tussen premieontvangsten (volksverzekeringen) en ontvangsten uit de loon- en inkomstenbelasting. Deze verschuivingen zijn zoals hierboven vermeld niet relevant voor het EMU-saldo. Het «echte» – dat wil zeggen voor het EMU-saldo relevante – beleidsmatige deel van de mutatie bij de belastingontvangsten (exclusief premieontvangsten) betreft de mutatie van – 0,4 miljard euro. Een toelichting op de beleidsmatige mutatie van de totale belasting- en premieontvangsten is te vinden in bijlage 2 van de Miljoenennota 2018.

Endogene mutaties

De belastingontvangsten (exclusief premies volksverzekeringen) nemen in 2018 met 3,9 miljard euro toe als gevolg van de endogene ontwikkeling. Dit betekent een groei van 2,3 procent. Bijlage 2 van de Miljoenennota bevat een toelichting van de endogene ontwikkeling voor het totaal van de belasting- en premieontvangsten. Dat zijn de totale belastingen inclusief premies volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en premies zorgverzekeringen. Deze paragraaf geeft voor enkele specifieke belastingsoorten een nadere toelichting op de endogene ontwikkeling. De aandacht gaat hierbij uit naar de vennootschapsbelasting, de loon- en inkomensheffing (de som van het belastingdeel en het premiedeel van de loon- en inkomensheffing) en de omzetbelasting, die bij elkaar meer dan 80 procent van de totale belastingontvangsten inclusief premies volksverzekeringen vormen.

Vennootschapsbelasting

Bij de vennootschapsbelasting wordt onderscheid gemaakt tussen een deel dat afkomstig is van bedrijven uit de gassector en een deel dat afkomstig is van bedrijven uit de niet-gassector. Voor de vennootschapsbelasting afkomstig uit de gassector wordt een aparte raming opgesteld op basis van de winstontwikkeling in die sector, die in belangrijke mate afhangt van de beursprijs van TTF-gas, de olieprijs en de ontwikkeling van de dollarkoers. Voor een toelichting op de aardgasbatenraming, inclusief de vpb-afdracht uit de gassector, wordt verwezen naar de begroting van Economische zaken, (Begroting XIII). Deze bijlage bespreekt alleen de ontwikkeling van de vpb-opbrengst in de niet-gassector.

Voor een nader inzicht in de ontwikkeling van de kasontvangsten volgt een korte toelichting op het proces van aanslagoplegging. De heffing van de vennootschapsbelasting vindt in eerste instantie plaats via voorlopige aanslagen. In januari wordt een inschatting gemaakt van de winst voor dat jaar op basis van winsten uit de afgelopen twee jaren, eventueel gecorrigeerd voor verwachtingen betreffende de winsten van dat jaar zelf. Op basis hiervan worden voorlopige aanslagen verstuurd. Vervolgens kan op basis van tussentijdse inschattingen van de winstontwikkeling een bijstelling van de voorlopige aanslag plaatsvinden. In juli / augustus van het daaropvolgende jaar (T+1) vindt vervolgens de voorlopige aangifte plaats en dit kan wederom leiden tot een nadere voorlopige aanslag. Afhankelijk van de omvang van het bedrijf en de aard van de aangifte vindt in een van de daaropvolgende jaren de definitieve vaststelling van de winst plaats. Meestal wordt circa driekwart van de uiteindelijke aanslagopleggingen reeds in het eerste jaar via voorlopige aanslagen ontvangen, maar dit percentage fluctueert wel.

Voor het opstellen van de begroting zijn de kasontvangsten van de vennootschapsbelasting relevant. Daarom is het van belang hoe het verloop van aanslagoplegging zich vertaalt in kasontvangsten. Tabel 12.4.4 toont de ontwikkeling van de totale kasopbrengst per jaar met een opsplitsing naar transactiejaar. Hieruit blijkt duidelijk dat het grootste deel van de opbrengst in een bepaald jaar voortkomt uit de voorlopige aanslagen over dat jaar zelf. Deze opbrengst stijgt nog door bijstellingen in de voorlopige aanslagen over voorgaande jaren, maar als gevolg van verliesverrekening is de bijdrage van jaar T-3 en ouder over het algemeen negatief.

Tabel 12.4.4 Opbrengst en ontwikkeling van de vennootschapsbelasting (exclusief gas) op kasbasis naar transactiejaar (in miljoenen euro's)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Jaar T

9.597

10.220

11.578

14.565

16.685

16.956

Jaar T-1

2.002

2.671

3.837

5.518

3.739

4.057

Jaar T-2

323

821

445

828

887

837

Jaar T-3

– 295

– 154

– 152

– 172

– 149

– 171

Jaar T-4 en ouder

– 929

– 447

– 101

– 17

– 69

– 62

Totaal kasopbrengst VPB niet-gas

10.697

13.111

15.607

20.722

21.092

21.618

Per saldo is de verwachte endogene mutatie van 2016 naar 2017 0,3 miljard euro bij de niet-gassector. Beleidsmaatregelen hebben in 2016 per saldo een klein positief effect op de ontvangsten (62 miljoen euro). De totale mutatie in 2017 komt daarom uit op 0,4 miljard euro. In 2018 bedraagt de endogene toename van de vpb-ontvangsten bij de niet-gassector naar verwachting 0,6 miljard euro. Het beleidsmatige effect is beperkt neerwaarts (– 80 miljoen euro). Per saldo bedraagt de totale toename in de vpb-ontvangsten van de niet-gassector in 2018 afgerond ook 0,5 miljard euro.

Loon- en inkomensheffing

De loonheffing is een voorheffing van de inkomensheffing. In de eerste instantie dragen particulieren maandelijks loonbelasting af op basis van hun inkomen uit arbeid. Na het verstrijken van het kalenderjaar moet vervolgens voor 1 mei van het volgende jaar belastingaangifte worden gedaan. Op basis hiervan wordt bepaald hoeveel belasting in totaal verschuldigd is (met inachtneming van andere bronnen van inkomen, belastingkortingen en aftrekposten). Wanneer dit bedrag hoger is dan de reeds betaalde loonheffing, moet men het resterende bedrag aan inkomensheffing voldoen. Wanneer de verschuldigde belasting lager is, krijgt men geld terug van de Belastingdienst. Hierdoor zijn per saldo de opbrengsten van de inkomensheffing negatief, al komt de «nulgrens» in zicht. In onderstaande analyse wordt gekeken naar de ontwikkeling van de loon- en inkomensheffing. Dit betreft naast de belasting tevens de ontvangsten van de premies volksverzekeringen, welke geïntegreerd worden geheven. Voor analysedoeleinden zijn de ontvangsten op heffingsniveau beter bruikbaar, omdat deze eenvoudiger kunnen worden waargenomen. De premieontvangsten worden echter niet in deze bijlage verantwoord.

Loonheffing

De raming van de loonheffing vindt net als bij de vennootschapsbelasting op transactiebasis plaats. Het ontvangstpatroon van de transactieopbrengst in de kas is bij de loonheffing echter veel stabieler dan bij de vpb. Daarnaast geldt dat de transactieopbrengst ook aanzienlijk sneller wordt ontvangen en binnen drie maanden na afloop van het jaar bijna volledig gerealiseerd is. Hierdoor treden minder grote verschillen op tussen de ontwikkeling van de transactieopbrengst en de kasopbrengst dan bij de vpb.

Tabel 12.4.5 Ontwikkeling loonheffing op transactiebasis (in miljoenen euro's)
 

2016

2017

2018

Opbrengst op transactiebasis

94.469

99.294

102.338

       

Mutatie

 

4.825

3.044

 

waarvan endogeen

 

2.464

4.569

 

waarvan beleidsmatig

 

2.360

– 1.524

       

Endogene groei (in %)

 

2,6%

4,6%

In tabel 12.4.5 is de (geraamde) endogene ontwikkeling van de loonheffing in 2016 en 2017 te zien. De verwachte endogene ontwikkeling bedraagt in 2017 2,5 miljard euro. In 2018 wordt een endogene groei van 4,6 miljard euro geraamd. De ontwikkeling van de loonheffing is afhankelijk van de ontwikkeling van de totale belastbare loonsom. De ontwikkeling van de totale belastbare loonsom wordt bepaald door de groei van het arbeidsvolume, de stijging van de contractlonen, de hoogte van verschillende premies en de ontwikkeling van uitkeringen en pensioenen. Onderstaande tabel 12.4.6 geeft een overzicht van enkele relevante gegevens uit de Macro Economische Verkenning 2018 van het CPB.

Tabel 12.4.6 Relevante economische indicatoren voor de loonheffing
 

2017

2018

Arbeidsvolume in arbeidsjaren

2,2%

1,6%

Contractloonstijging

1,4%

2,0%

Incidentele loonstijging

0,4%

0,9%

Tabelcorrectiefactor

0,3%

0,8%

Arbeidsinkomensquote bedrijven (niveau in procenten)

72,5%

73,0%

Uit de economische indicatoren kan de ontwikkeling van de loonheffing worden verklaard. In 2017 neemt de werkgelegenheid toe met 2,2 procent. De contractloonstijging komt uit op 1,4 procent en ook de incidentele loonontwikkeling zorgt met 0,4 procent voor een plus. Dat leidt gezamenlijk tot een endogene ontwikkeling van de loonheffing in 2017 van 2,5 miljard op transactiebasis. In 2018 neemt de werkgelegenheid met 1,6 procent toe. De loonontwikkeling valt met een contractloonontwikkeling en een incidentele loonstijging van respectievelijk 2,0 procent en 0,9 procent in 2018 positief uit. Per saldo leidt dit in 2018 tot een endogene ontwikkeling van de loonheffing van 4,6 miljard euro op transactiebasis.

Inkomensheffing

De ontvangsten uit de inkomensheffing zijn het saldo van de belastingontvangsten van particulieren en zelfstandige ondernemers. Voor de particulieren geldt de loonheffing als voorheffing. Bij de inkomensheffing voor particulieren hebben de ontvangsten dan ook betrekking op bijtel- en aftrekposten en heffingskortingen die niet via de loonheffing zijn verrekend. Bij de zelfstandigen wordt de ontwikkeling daarnaast ook bepaald door de winstontwikkeling.

De raming van de ontvangsten van de inkomensheffing is opgesteld op basis van de beleidsmaatregelen, de geraamde endogene ontwikkeling en de kasrealisaties tot en met juli.

Tabel 12.4.7 Ontwikkeling inkomensheffing op transactiebasis (in miljoenen euro's)
 

2016

2017

2018

Inkomensheffing op transactiebasis

– 1.887

198

1.965

       

mutatie

 

2.085

1.767

 

waarvan endogeen

 

1.556

1.795

 

waarvan beleidsmatig

 

529

– 29

De endogene ontwikkeling van de ontvangsten inkomensheffing is in zowel 2017 als 2018 positief, met een groei van respectievelijk 2,1 en 1,8 miljard euro. Onderliggend is er sprake van een negatieve ontwikkeling van de hypotheekrenteaftrek. Dit heeft met vertraging een positief effect op de ontvangsten uit de inkomensheffing tot gevolg. Tegelijkertijd trekken de inkomens van zelfstandigen, die belastingplichtig zijn voor de inkomstenbelasting aan in beide jaren.

Licence