Base description which applies to whole site

Veiligheid en Justitie

VI VEILIGHEID EN JUSTITIE: UITGAVEN
 

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Stand Miljoenennota 2017 (excl. IS)

12.531,6

11.644

11.490

11.488

11.374,7

 

Beleidsmatige mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Asiel

106,2

– 18

25,2

50,3

52,8

 
   

Asiel: oda-toerekening

– 152

151,2

146,5

53,1

39,7

 
   

Asiel: vrijval gva en bbb

– 82

– 37

– 20

– 20

– 20

 
   

Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering

– 43,8

– 20,4

– 7,2

– 5,6

– 4,7

 
   

Bijdrage beleids-dg's

– 18,5

– 18,5

– 18,5

– 18,5

– 18,5

 
   

Capaciteit kmar grensbewaking

7,5

22,2

43,4

43,4

43,4

 
   

Cybersecurity

0

26

26

26

26

 
   

Eindejaarsmarge

91

0

0

0

0

 
   

Intensiveringsmiddelen aanvullende post

– 69,5

– 73,3

– 69,4

– 70,5

– 70,5

 
   

Inzet reserve

0

– 2,1

– 15

– 5

– 5

 
   

Negatieve eindejaarsmarge

– 91

0

0

0

0

 
   

Overige mee- en tegenvallers

80,3

– 4,8

3,2

– 8,2

– 6,1

 
   

Passenger information unit

0,7

12,2

17,2

22,2

22,2

 
   

Pensioenregeling politie

347

0

69

16

– 27

 
   

Prognosemodel justitiele ketens

– 11,6

16

0

0

0

 
   

Uitbreiding speciale interventieteams

10

18

22

22

22

 
   

Diversen

60,6

59,6

59,3

52,9

43,4

 
     

234,9

131,1

281,7

158,1

97,7

 

Technische mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering

47

20,4

7,2

5,6

4,7

 
   

Compensatie abp-pensioenpremiestijging

59,2

59,2

59,2

59,2

59,2

 
   

Intensiveringsmiddelen aanvullende post

69,5

73,3

69,4

70,5

70,5

 
   

Loonbijstelling 2017–2022

168,5

159,2

158,2

158,1

156,6

 
   

Diversen

8,6

– 39,5

– 66,9

– 67,3

– 66,8

 
     

352,8

272,6

227,1

226,1

224,2

 

Extrapolatie

11.308,5

Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017

587,7

403,6

508,8

384,2

321,9

 
                 

Stand Miljoenennota 2018 (subtotaal)

13.119,3

12.047,6

11.998,8

11.872,2

11.696,6

11.308,5

Totaal Internationale samenwerking

44,9

32,9

32,9

32,9

32,9

32,9

Stand Miljoenennota 2018

13.164,2

12.080,5

12.031,7

11.905,1

11.729,5

11.341,4

                 
VI VEILIGHEID EN JUSTITIE: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
 

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Stand Miljoenennota 2017 (excl. IS)

2.046

1.896,5

1.793,7

1.804,7

1.761,5

 

Beleidsmatige mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Beperken eigen vermogen agentschappen

123,5

0

0

0

0

 
   

Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering

– 43,8

– 20,4

– 7,2

– 5,6

– 4,7

 
   

Prognosemodel justitiele ketens

– 29,3

– 38

0

0

0

 
   

Ramingsbijstelling afpakken crimineel vermogen.

– 90

0

0

0

0

 
   

Ramingsbijstelling boeten & transacties

– 130

– 130

– 130

– 130

– 130

 
   

Diversen

17,6

3,7

3,7

3,7

3,7

 
     

– 152

– 184,7

– 133,5

– 131,9

– 131

 

Technische mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Diversen

2,1

1,8

1,8

1,8

1,8

 
     

2,1

1,8

1,8

1,8

1,8

 

Extrapolatie

1.593,3

Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017

– 149,8

– 182,9

– 131,7

– 130,1

– 129,2

 
                 

Stand Miljoenennota 2018 (subtotaal)

1.896,1

1.713,6

1.662

1.674,6

1.632,3

1.593,3

Totaal Internationale samenwerking

0

0

0

0

0

0

Stand Miljoenennota 2018

1.896,1

1.713,6

1.662

1.674,6

1.632,3

1.593,3

Asiel

De instroomraming voor 2017 voor de organisaties in de asielketen is op basis van de jaarlijkse Meerjaren productieprognose (MPP) voor de asielketen bijgesteld van 42.000 naar 41.000. Daarnaast zijn de kosten voor krimp bij het COA opgenomen, net als enkele kleinere mee- en tegenvallers. Doordat uitgaven voor vastgoed in de tijd naar voren worden gehaald (door het eerder sluiten van locaties) kost krimp bij COA aanvankelijk geld maar treden later besparingen op, per saldo is er een besparing van 61 mln.

Asiel: oda-toerekening

Het aanpassen van de instroomraming 2016 en 2017, het verwerken van de realisatie 2016 en de reguliere jaarlijkse herijking van o.a. verblijfsduur en kostprijs leiden tot een bijstelling van de ODA-toerekening van eerstejaars opvangkosten. Het bedrag dat daarmee gemoeid is, is voor het jaar 2017 overgeboekt van de begroting van VenJ naar de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS).

Asiel: vrijval gva en bbb

De budgetten voor het Gemeentelijk versnellingsarrangement (GVA) en de Bed, Bad, Broodregeling (BBB) worden niet besteed en vallen vrij. Deze worden ingezet als dekking voor asielkosten.

Besparingen efficiëntere bedrijfsvoering

In de VenJ begroting voor 2016 is een structurele besparing opgenomen die dient te worden gerealiseerd door samenwerking in de bedrijfsvoering van de VenJ organisaties op de domeinen P&O, ICT, Inkoop, Facilitair en Financiële administratie. Omdat er nog geen concrete besparingsvoorstellen beschikbaar waren bij de begrotingsvoorbereiding 2017 is de taakstelling verwerkt in de begrotingen van de taakorganisaties. De last is verdeeld op basis van een verdeelsleutel (naar rato).

Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering

Doordat het wetsvoorstel «Eigen bijdrage veroordeelden kosten strafvordering en slachtofferzorg» nog in behandeling is bij de Eerste Kamer, treedt een besparingsverlies op. Hiervoor waren middelen gereserveerd op de Aanvullende post. Die worden nu toegevoegd aan de VenJ-begroting en ingezet ter dekking van het besparingsverlies. De dekking van het besparingsverlies via de gereserveerde middelen leidt tot drie mutaties. Allereerst boekt Financiën de middelen over van de Aanvullende post naar de VenJ-begroting (zie Uitgaven – Technische mutaties). Ten tweede is de dekking zichtbaar als een verlaging van de uitgavenruimte (deze mutatie). Ten derde is het besparingsverlies zichtbaar als een verlaging van de ontvangsten (zie Ontvangsten – Beleidsmatige mutaties). Het overgeboekte bedrag in 2017 verschilt van het besparingsverlies aan de ontvangstenkant doordat het resterende deel van het besparingsverlies en de dekking daarvoor aan de uitgavenkant is geboekt.

Bijdrage beleids-dg’s

Na het verwerken van verschillende mee- en tegenvallers resteert problematiek op de VenJ-begroting. Daarvan passen de verschillende beleids-dg’s 18,5 mln. structureel in.

Capaciteit kmar grensbewaking

Er komt structureel 43,3 mln. extra beschikbaar voor de grensbewakingstaak van de Koninklijke Marechaussee (KMar), onder andere op luchthavens. Hiermee kan de KMar de reeds ingezette verhoging van de capaciteit voor grensbewaking voortzetten en uitbreiden. Van dit bedrag was 20 mln. al toegekend bij Voorjaarsnota.

Cybersecurity

In het kader van cyberveiligheid wordt structureel 26 mln. vrijgemaakt om de detectie en inlichtingenpositie van AIVD en MIVD te versterken t.b.v. het aanpakken van cyberspionage en -sabotage, het bestrijden van cybercrime door politie en OM en het bevorderen van cybersecurity bij het niet als vitaal aangemerkte gedeelte van het Nederlandse bedrijfsleven door het opzetten van een Digital Trust Center De middelen voor AIVD en MIVD worden overgeboekt naar BZK en Defensie.

Eindejaarsmarge

VenJ past de negatieve eindejaarsmarge 2016 in 2017 in (zie ook: Uitgaven – Beleidsmatige mutaties: Negatieve eindejaarsmarge).

Intensiveringsmiddelen aanvullende post

Bij Miljoenennota 2017 is 450 mln. extra beschikbaar gesteld voor de VenJ-begroting. Het deel van de middelen bestemd voor intensiveringen was in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd op de Aanvullende post. Deze middelen zijn bij nota van wijziging op de ontwerpbegroting 2017 overgeheveld naar de VenJ-begroting (zie ook Uitgaven – Technische mutaties). Het gaat onder andere om middelen voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit, cyberveiligheid en grensbewaking.

Inzet reserve

VenJ zet ruimte op de post Nominaal en onvoorzien in ter dekking van problematiek.

Negatieve eindejaarsmarge

In 2016 kende de VenJ-begroting een tekort van 91 mln., die als negatieve eindejaarsmarge is meegenomen naar 2017 (zie ook Uitgaven – Beleidsmatige mutaties: Eindejaarsmarge).

Overige mee- en tegenvallers

Deze post bestaat uit verschillende mee- en tegenvallers, zoals een tegenvaller op huisvesting Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) van 15 mln. Ook extra kosten die voortvloeien uit de implementatie van enkele EU-richtlijnen vallen onder deze post, onder meer de richtlijn individuele beoordeling slachtofferbeleid (8 mln.). Daarnaast zijn in deze post besparingsverliezen en meevallers door vertraagde wetgeving opgenomen, zoals het intrekken van het wetsvoorstel Hoogste bestuursrechtspraak (–1 mln. in 2017, –10 mln. structureel).

Passenger information unit

De inrichting van de Passenger information unit (PIU) volgt uit de Europese PNR-richtlijn (passenger name record) en maakt internationale samenwerking op het gebied van gegevensuitwisseling van passagiersvluchten mogelijk. Door in totaal 22 mln. vrij te maken kan een uitgebreide invulling worden gegeven aan de uitvoering van deze richtlijn t.b.v. het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van terroristische misdrijven en zware criminaliteit.

Pensioenregeling politie

VenJ dekt de uitgaven voor de vroegpensioenregeling Inkoop Max, die in 2022 afloopt, met middelen uit het zogenaamde politie-acress. Om het kasritme in overeenstemming te brengen met de uitgaven vindt een kasschuif plaats.

Prognosemodel justitiele ketens

Het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) raamt de capaciteitsbehoefte in de strafrechtelijke-, civielrechtelijke- en bestuursrechtelijke keten op basis van onder meer de criminaliteitsontwikkeling. Uit het PMJ volgen ramingsbijstellingen voor de uitgaven en ontvangsten van verschillende organisaties in de justitiële keten. Volgend uit de laatste raming zijn er onder andere meevallers op de uitgaven voor rechtsbijstand en de rechtspraak en enkele kleinere tegenvallers voor het Schadefonds geweldsmisdrijven en de Raad voor de Kinderbescherming. Zie ook Ontvangsten – Beleidsmatige mutaties.

Uitbreiding speciale interventieteams

Een deel van de 450 mln. die bij Miljoenennota 2017 beschikbaar is gesteld voor de VenJ-begroting, zet VenJ in voor de uitbreiding van speciale interventieteams bij de politie. De middelen zijn onder andere bedoeld voor een uitbreiding van capaciteit, verbreding van kennis van het bestaande personeel, bewapening en operationele middelen.

Diversen (Uitgaven – Beleidsmatige mutaties)

Hieronder vallen voornamelijk de extra middelen die zijn toegekend bij Miljoenennota 2017, die aanvankelijk werden aangehouden op de aanvullende post en later bijNota van Wijziging bij de ontwerpbegroting 2017 zijn toegevoegd aan de VenJ-begroting. Het gaat onder meer om middelen voor de versterking van het grens- en vreemdelingentoezicht, de aanpak ondermijnende criminaliteit door het Openbaar Ministerie (6,6 mln. structureel) en de versterking van de gebiedsgerichte inzet van de politie (10 mln. structureel). Daarnaast zijn er bij Miljoenennota 2018 extra middelen vrijgemaakt voor onder andere de aanpak van uitreizigers en extra analysecapaciteit in de vreemdelingenketen.

Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering

Financiën boekt de middelen die op de Aanvullende post gereserveerd zijn voor het besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering deels over naar de VenJ-begroting (zie ook Uitgaven – Beleidsmatige mutaties en Ontvangsten – Beleidsmatige mutaties).

Compensatie abp-pensioenpremiestijging

Per 1 januari 2017 heeft het ABP de pensioenpremie verhoogd. Ter compensatie van de pensioenpremiestijging wordt 342 mln. aan de loonruimte 2017 toegevoegd. Financiën maakt deze middelen vanaf de Aanvullende post over naar de departementale begrotingen.

Intensiveringsmiddelen aanvullende post

De op de Aanvullende post gereserveerde middelen boekt Financiën over naar de VenJ-begroting. (zie ook Uitgaven – Beleidsmatige mutaties).

Loonbijstelling 2017–2022

Financiën boekt de loonbijstelling tranche 2017 vanaf de Aanvullende post over naar de VenJ-begroting. Deze tranche bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten.

Diversen (Uitgaven – Technische mutaties)

Onder diverse technische mutaties vallen met name overboekingen met andere departementen, zoals de uitkering van het surplus op het eigen vermogen van het Rijksvastgoedbedrijf van Wonen en Rijksdienst (27,5 mln.), de extra middelen voor capaciteit bij de KMar naar Defensie (43,4 mln.) en de extra middelen voor cybersecurity naar Defensie en BZK

Beperken eigen vermogen agentschappen

VenJ beperkt het eigen vermogen van agentschappen tot een niveau van 2,5% van de omzet. De eenmalige beperking in 2017 geeft budgettaire ruimte om tegenvallers in met name 2017 te dekken.

Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering

Het besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering is hier zichtbaar als een verlaging van de ontvangsten (zie ook Uitgaven – Beleidsmatige mutaties en Uitgaven – Technische mutaties).

Prognosemodel justitiele ketens

Op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) doet VenJ ramingsbijstellingen voor de uitgaven en ontvangsten van verschillende organisaties in de justitiële keten. Hier gaat het om de ontvangsten voor griffierechten en administratiekosten bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) (zie ook Uitgaven – Beleidsmatige mutaties).

Ramingsbijstelling boeten & transacties

Op basis van de realisatiecijfers 2016 verlaagt het kabinet de ontvangstenraming voor Boeten en Transacties structureel met 130 mln. Mee- en tegenvallers op dit dossier komen per 2017 ten gunste of ten laste van het generale beeld. De tegenvaller over 2016 die via de negatieve eindejaarsmarge meegenomen is naar 2017, is ingepast op de begroting van VenJ.

Ramingsbijstelling afpakken crimineel vermogen

VenJ verwacht in 2017 90 mln. minder ontvangsten op afpakken van crimineel vermogen.

Diversen (Ontvangsten – Beleidsmatige mutaties)

Deze post bestaat uit twee ontvangsten: versnelling debiteurenbeheer (eenmalige doorbelasting licenties) en de structurele uitbreiding van de crossborder richtlijn.

Diversen (Ontvangsten – Technische mutaties)

Financiën boekt de ontvangsten voor in beslag genomen goederen over naar de VenJ-begroting, zodat deze voortaan door VenJ worden verantwoord.

Licence