Base description which applies to whole site

6 ACCRES GEMEENTEFONDS EN PROVINCIEFONDS

Uitgangspunten en actualiteit

De ontwikkeling van het Gemeentefonds (GF) en het Provinciefonds (PF) wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (accres). In de Voorjaarsnota 2025 zijn de tranches 2025 definitief vastgesteld. In deze Miljoenennota is een nieuwe accresraming opgenomen voor het jaar 2026 en verder. De voorlopige tranches 2026 zijn bij deze Miljoenennota aan de fondsen toegevoegd en bij Voorjaarsnota 2026 zullen deze tranches definitief worden vastgesteld.

Het accres is gekoppeld aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp). Het uitgangspunt hierbij is dat het GF en PF meerjarig de ontwikkeling van het nominaal bbp volgen. De normering is gesplitst in een volumedeel en een prijsdeel. De volumeont­wikkeling van de fondsen is gebaseerd op een 8-jaars (t-9 t/m t-2) historisch gemiddelde van de ontwikkeling van het bbp, waardoor de fondsen minder schommelen. Onder de oude systematiek waren schommelingen door nacalculatie fors. Het prijsdeel volgt de prijsontwikkeling van het bbp van het lopende jaar.

Het gemeente- en provinciefonds volgen vanaf 2024 de ontwikkeling van het bbp. Bij de Voorjaarsnota 2024 is in overleg met de koepels van de medeoverheden besloten om de oploop van de opschalingskorting vanaf 2026 te schrappen in combinatie met het vervroegd invoeren van de bbp-systematiek in 2024. In de bbp-systematiek wordt het normeringspercentage bij de Voorjaarsnota vastgesteld op basis van de CPB-cijfers uit het Centraal Economisch Plan (CEP), conform de rijksbrede prijsindexatie die ook voor de ministeries van toepassing is. Het zorgt ervoor dat het gemeentefonds en provinciefonds meegroeien met de omvang van de economie. Het Rijk gebruikt de cijfers zoals deze in het voorjaar door het CPB worden aangeleverd en past deze voor het lopende jaar niet meer aan om stabiliteit voor gemeentes en provincies te waarborgen. Deze werkwijze wordt rijksbreed toegepast, dus ook voor de ministeries. Gemeenten en provincies worden hierbij niet anders behandeld. Dit is onafhankelijk van de wijze van normering en deed zich ook voor in de oude systematiek waarbij de ontwikkeling van de Rijksbegroting werd gevolgd. Het voordeel van de bbp-systematiek boven de systematiek waarbij de rijksuitgaven werd gevolgd is dat deze systematiek meer stabiel en transparant is en gemeenten en provincies vroeg in het jaar duidelijkheid biedt over de middelen waar zij dat jaar over kunnen beschikken.

De motie-Van der Goot verzoekt de regering te onderzoeken hoe te lage inflatieramingen binnen het gemeentefonds gecorrigeerd kunnen worden, bij voorkeur door nacalculatie. De ontwikkeling van het bbp en de inflatie was de afgelopen jaren door het CPB lastig te ramen, onder andere door de gevolgen van de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis (welke hebben geleid tot aanvullende middelen voor o.a. gemeenten en provincies). De bbp-systematiek is ingevoerd per 2024. Gezien de fluctuaties over de tijd is het nu dan ook nog te vroeg om hier conclusies aan te verbinden. De systematiek zal periodiek worden geëvalueerd en dit punt zal bij de volgende evaluatie worden meegenomen.

In de Miljoenennota is het accres voor het jaar 2026 en verder geactualiseerd op basis van de actuele raming van de ontwikkeling van het bbp door het Centraal Planbureau (CPB) (MEV26). In de onderstaande tabel 6.1 zijn de actuele cijfers opgenomen:

Tabel 6.1 Indices
 

2026

2027

2028

2029

2030

Indices CPB bbp MEV 2026

     

Volume bbp (8-jaars gemiddelde)

1,91%

1,76%

1,66%

1,54%

2,17%

Prijs bbp

2,49%

2,53%

2,65%

2,49%

2,36%

Gecombineerde bbp index

4,45%

4,33%

4,35%

4,07%

4,58%

      

Indices CPB bbp CEP 2025

     

Volume bbp (8-jaars gemiddelde)

1,93%

1,82%

1,72%

1,61%

2,28%

Prijs bbp

2,74%

2,52%

2,61%

2,50%

2,50%

Gecombineerde bbp index

4,72%

4,39%

4,37%

4,15%

4,84%

      

Verschil (nieuw-oud)

     

Volume bbp (8-jaars gemiddelde)

‒ 0,02%

‒ 0,06%

‒ 0,1%

‒ 0,07%

‒ 0,11%

Prijs bbp

‒ 0,25%

0,01%

0,04%

‒ 0,01%

‒ 0,14%

Gecombineerde bbp index

‒ 0,27%

‒ 0,06%

‒ 0,02%

‒ 0,08%

‒ 0,26%

Accres Gemeentefonds

Onderstaande tabel 6.2 bevat het accres voor het Gemeentefonds voor 2026 en verder zoals opgenomen in de Miljoenennota 2026 op basis van de bbp cijfers uit de MEV26 van het CPB. Tabel 6.3 bevat het accres voor het Gemeentefonds voor 2026 en verder zoals opgenomen in de Voorjaarsnota 2025 op basis van het CEP25. Tabel 6.4 bevat de mutaties in het accres tussen de stand Voorjaarsnota 2025 en de stand Miljoenennota 2026.

Tabel 6.2 Grondslag en accres Gemeentefonds Miljoenennota 2026

In miljoenen euro

2026

2027

2028

2029

2030

Grondslag Gemeentefonds

41.770

40.506

39.098

39.059

39.012

      

Accres Gemeentefonds

     

tranche 2026 volume bbp

798

774

747

746

745

tranche 2026 prijs bbp

1.060

1.028

992

991

990

tranche 2027 volume bbp

 

745

719

718

717

tranche 2027 prijs bbp

 

1.089

1.051

1.050

1.049

tranche 2028 volume bbp

  

707

707

706

tranche 2028 prijs bbp

  

1.148

1.147

1.145

tranche 2029 volume bbp

   

684

683

tranche 2029 prijs bbp

   

1.123

1.122

tranche 2030 volume bbp

    

1.002

tranche 2030 prijs bbp

    

1.113

Totaal accres

1.858

3.635

5.364

7.166

9.272

Tabel 6.3 Accres Gemeentefonds Voorjaarsnota 2025

In miljoenen euro

2026

2027

2028

2029

2030

tranche 2026 volume bbp

791

781

754

753

752

tranche 2026 prijs bbp

1.145

1.131

1.091

1.090

1.089

tranche 2027 volume bbp

 

772

745

744

743

tranche 2027 prijs bbp

 

1.088

1.050

1.049

1.047

tranche 2028 volume bbp

  

735

734

733

tranche 2028 prijs bbp

  

1.134

1.133

1.131

tranche 2029 volume bbp

   

717

716

tranche 2029 prijs bbp

   

1.131

1.130

tranche 2030 volume bbp

    

1.056

tranche 2030 prijs bbp

    

1.185

Totaal accres

1.936

3.772

5.509

7.351

9.583

Tabel 6.4 Mutatie accres Gemeentefonds sinds Voorjaarsnota 2025

In miljoenen euro

2026

2027

2028

2029

2030

tranche 2026 volume bbp

7

‒ 8

‒ 7

‒ 7

‒ 7

tranche 2026 prijs bbp

‒ 85

‒ 103

‒ 99

‒ 99

‒ 99

tranche 2027 volume bbp

 

‒ 27

‒ 26

‒ 26

‒ 26

tranche 2027 prijs bbp

 

1

1

2

2

tranche 2028 volume bbp

  

‒ 27

‒ 27

‒ 27

tranche 2028 prijs bbp

  

14

14

14

tranche 2029 volume bbp

   

‒ 33

‒ 33

tranche 2029 prijs bbp

   

‒ 8

‒ 8

tranche 2030 volume bbp

    

‒ 54

tranche 2030 prijs bbp

    

‒ 71

Totale mutatie

‒ 78

‒ 136

‒ 145

‒ 185

‒ 310

Accres Provinciefonds

Onderstaande tabel 6.5 bevat het accres voor het Provinciefonds voor 2026 en verder zoals opgenomen in de Miljoenennota 2026 op basis van de actuele bbp cijfers uit de MEV26. Tabel 6.6 bevat het accres voor het Provinciefonds voor 2026 en verder zoals opgenomen in de Voorjaarsnota 2025 op basis van het CEP25. Tabel 6.7 bevat de mutaties in het accres tussen de stand Voorjaarsnota 2025 en de stand Miljoenennota 2026.

Tabel 6.5 Grondslag en accres Provinciefonds Miljoenennota 2026

In miljoenen euro

2026

2027

2028

2029

2030

Grondslag Provinciefonds

3.539

3.476

3.504

3.499

3.310

      

Accres Provinciefonds

     

tranche 2026 volume bbp

68

66

67

67

63

tranche 2026 prijs bbp

90

88

89

89

84

tranche 2027 volume bbp

 

64

64

64

61

tranche 2027 prijs bbp

 

93

94

94

89

tranche 2028 volume bbp

  

63

63

60

tranche 2028 prijs bbp

  

103

103

97

tranche 2029 volume bbp

   

61

58

tranche 2029 prijs bbp

   

101

95

tranche 2030 volume bbp

    

85

tranche 2030 prijs bbp

    

94

Totaal accres

157

312

481

642

787

Tabel 6.6 Accres Provinciefonds Voorjaarsnota 2025

In miljoenen euro

2026

2027

2028

2029

2030

tranche 2026 volume bbp

65

64

64

64

64

tranche 2026 prijs bbp

94

93

93

93

92

tranche 2027 volume bbp

 

64

64

63

63

tranche 2027 prijs bbp

 

90

90

89

89

tranche 2028 volume bbp

  

63

63

62

tranche 2028 prijs bbp

  

97

97

96

tranche 2029 volume bbp

   

61

61

tranche 2029 prijs bbp

   

97

96

tranche 2030 volume bbp

    

90

tranche 2030 prijs bbp

    

101

Totaal accres

160

311

470

627

814

Tabel 6.7 Mutatie accres Provinciefonds sinds Voorjaarsnota

In miljoenen euro

2026

2027

2028

2029

2030

tranche 2026 volume bbp

2

2

3

3

‒ 1

tranche 2026 prijs bbp

‒ 5

‒ 5

‒ 4

‒ 4

‒ 8

tranche 2027 volume bbp

 

0

1

1

‒ 2

tranche 2027 prijs bbp

 

4

5

5

0

tranche 2028 volume bbp

  

1

1

‒ 2

tranche 2028 prijs bbp

  

6

6

1

tranche 2029 volume bbp

   

0

‒ 3

tranche 2029 prijs bbp

   

4

‒ 1

tranche 2030 volume bbp

    

‒ 5

tranche 2030 prijs bbp

    

‒ 6

Totale mutatie

‒ 2

1

11

15

‒ 27

Doorwerking bbp-systematiek op plafond Btw-compensatiefonds

De bijdrage van het Rijk aan het Btw-compensatiefonds (hierna: BCF) is geplafonneerd. Het plafond van het BCF is sinds 2015 gekoppeld aan de accrespercentages van het Gemeentefonds en Provinciefonds.

Het plafond van het BCF wordt daarnaast aangepast voor taakmutaties (zoals decentralisaties) die gepaard gaan met toevoegingen of onttrekkingen aan het BCF. Hierdoor hebben decentralisaties geen effect op de ruimte onder het plafond van het BCF.

Als het plafond overschreden wordt, komt het verschil ten laste van het Gemeente- en het Provinciefonds. Bij een realisatie lager dan het plafond komt het verschil ten gunste van het Gemeente- en Provinciefonds. Hierdoor zijn het BCF en het Gemeente- en Provinciefonds deels aan elkaar gekoppeld.

Tabel 6.8 geeft de ontwikkeling van het BCF-plafond voor het aandeel gemeentes en provincies weer sinds Voorjaarsnota 2025.

Tabel 6.8 Geraamd plafond BCF
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

BCF Plafond totaal

5.052

5.295

5.484

5.722

5.943

6.390

Plafond aandeel gemeenten VJN25

4.469

4.671

4.865

5.078

5.281

5.627

Taakmutaties

2

19

0

0

0

1

Toevoeging accres sinds voorjaarsnota

0

‒ 12

‒ 17

‒ 20

‒ 27

23

Plafond aandeel gemeenten MN25

4.470

4.678

4.848

5.059

5.254

5.651

Uitputting gemeenten

4.042

4.042

4.042

4.042

4.042

4.042

Ruimte onder plafond gemeenten

428

636

806

1.017

1.212

1.609

       

Plafond aandeel provincies VJN25

572

611

637

664

690

743

Taakmutaties

10

7

0

0

0

0

Toevoeging accres sinds voorjaarsnota

0

‒ 1

‒ 2

‒ 2

‒ 2

‒ 3

Plafond aandeel provincies MN25

582

617

636

663

689

740

Uitputting provincies

440

440

440

440

440

440

Ruimte onder plafond provincies

142

178

196

224

249

300

Licence