In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal uitgaven | 19.126 | 18.596 | 18.841 | 18.793 | 18.800 | 18.550 | |
Totaal ontvangsten | 1.945 | 1.844 | 1.871 | 1.910 | 1.947 | 1.983 | |
31 | Politie | ||||||
Uitgaven | 8.923 | 8.844 | 8.822 | 8.782 | 8.780 | 8.776 | |
Ontvangsten | 38 | 7 | 7 | 1 | 1 | 1 | |
32 | Rechtspleging en rechtsbijstand | ||||||
Uitgaven | 2.492 | 2.461 | 2.458 | 2.458 | 2.449 | 2.428 | |
Ontvangsten | 268 | 206 | 209 | 211 | 212 | 212 | |
33 | Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | ||||||
Uitgaven | 1.545 | 1.584 | 1.627 | 1.597 | 1.619 | 1.480 | |
Ontvangsten | 1.390 | 1.480 | 1.504 | 1.545 | 1.581 | 1.616 | |
34 | Straffen en beschermen | ||||||
Uitgaven | 4.514 | 4.598 | 4.738 | 4.792 | 4.804 | 4.721 | |
Ontvangsten | 164 | 139 | 140 | 141 | 141 | 141 | |
36 | Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid | ||||||
Uitgaven | 523 | 534 | 565 | 571 | 575 | 578 | |
Ontvangsten | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
37 | Migratie | ||||||
Uitgaven | 0 | 0 | |||||
Ontvangsten | |||||||
38 | Inburgering | ||||||
Uitgaven | 527 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 72 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
91 | Apparaat kerndepartement | ||||||
Uitgaven | 570 | 522 | 516 | 500 | 481 | 479 | |
Ontvangsten | 10 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | |
92 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven | 28 | 50 | 112 | 88 | 89 | 84 | |
Ontvangsten | |||||||
93 | Geheim | ||||||
Uitgaven | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Ontvangsten |
Algemeen
De begroting van Justitie en Veiligheid is in de eerdere jaren iets hoger dan in 2030. Dit verschil wordt vooral verklaard door de apparaatstaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord. De grootste uitgavenposten binnen deze begroting betreffen de financiering van de politie, de Dienst Justitiële Inrichtingen, de Raad voor de rechtspraak en de toevoegingen aan de rechtsbijstand.
Toelichting per artikel
Artikel 31. Politie
De begrotingsstand voor politie kent een redelijk stabiel verloop. De hogere stand in 2025 wordt veroorzaakt door de arbeidsvoorwaardenmiddelen die in 2025 aan de begroting zijn toegevoegd. De ontvangsten zijn in 2025 voornamelijk hoger door een desaldering voor de niet bestede bijzondere bijdrage voor ondermijning.
Artikel 32. Rechtspleging en rechtsbijstand
De begrotingsstand voor rechtspleging en rechtsbijstand is in eerdere jaren hoger vanwege een daling in de hoeveelheid verwachte toevoegingen rechtsbijstand. Dit is deels vanwege de door het kabinet voorziene beperking van de asielinstroom.
Artikel 33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
De begrotingsstand voor veiligheid en criminaliteitsbestijding kent een relatief stabiel verloop. De oploop van 2026 naar 2027 wordt veroorzaakt door een kasschuif bij middelen voor ondermijning door o.a. vertraging bij het Beslaginformatiesysteem (BIS). De ontvangsten op het Boete en Transactie-dossier lopen gedurende de meerjarenperiode op. Dit wordt o.a. veroorzaakt doordat er relatief meer boetes worden uitgedeeld waarvoor een hoger boetebedrag geldt.
Artikel 34. Straffen en beschermen
De oploop in de begrotingsstand voor straffen en beschermen wordt vooral veroorzaakt doordat het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) een stijgende capaciteitsbehoefte laat zien, onder andere voor de Justitiële Jeugd Inrichtingen en Klinische plaatsen overige Forensische zorg. De ontvangsten zijn in 2025 hoger door de afroming van het eigen vermogen DJI (23 miljoen euro) en Justis (7 miljoen euro).
Artikel 36. Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
De oploop van 2026 en 2027 wordt verklaard door de middelen die beschikbaar zijn gesteld voor weerbaarheid (70 miljoen euro structureel vanaf 2027) zoals voor het opzetten van noodsteunpunten. De ontvangstenreeks laat een constant verloop zien.
Artikel 37. Migratie
De middelen voor migratie zijn vanaf 2025 overgeheveld naar de begroting van Asiel en Migratie.
Artikel 38. Inburgering
De middelen voor inburgering zijn vanaf 2026 overgeheveld naar de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Artikel 91. Apparaatsuitgaven kerndepartement
De afloop van dit artikel wordt veroorzaakt door de apparaatstaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord. Het relatief grote verschil tussen 2025 en 2026 hangt samen met het jaarlijks toekennen van het budget van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) (ruim 55 miljoen euro) op artikel 91 vanaf artikel 36. Dit gebeurt pas na goedkeuring van het jaarplan van het NCSC door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).
Artikel 92. Nog onverdeeld
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. De oploop van het budget op dit artikel in de latere jaren wordt o.a. veroorzaakt door de middelen die voor sociale advocatuur op dit artikel beschikbaar zijn gesteld.
Artikel 93. Geheim
De uitgaven op artikel 93 zijn tussen 2025 en 2030 stabiel.