Base description which applies to whole site

BIJLAGE 2

Budgettaire gevolgen interventies financiële markten

Sinds het najaar van 2008 heeft het kabinet een aantal interventies gepleegd om het Nederlandse financiële stelsel gezond te houden en de rust te helpen herstellen in de financiële wereld. Onderstaande tabel geeft een actueel overzicht van de budgettaire gevolgen van deze interventies.

Budgettaire gevolgen kredietcrisismaatregelen (in mln)

 200820092010Begrotingsartikel
A. Verwerving Fortis/RFS/AA    
1. Deelneming Fortis16 800 IX-B, artikel 3
2. Verwerving belang RFS/AA6 540 IX-B, artikel 3
3. Verkoop FCI – 350 IX-B, artikel 3
4. Overbruggingskredieten Fortis44 341 IX-A, artikel 1
5. Renteontvangsten overbruggingskredieten Fortis– 502– 600– 200IX-A, artikel 1
6. Aflossingen overbruggingskredieten Fortis – 35 166– 3 250IX-A, artikel 1
7. Dividend Fortis000IX-B, artikel 3
8. Dividend RFS/AA000IX-B, artikel 3
     
B. Kapitaalverstrekkingsfaciliteit (20 mld)    
9. Verstrekt kapitaal13 750  IX-B, artikel 3
10. Couponbetalingen uit hoofde van verstrekt kapitaal (ontvangsten) – 578 IX-B, artikel 3
11. Aflossing ING (incl. rente en min. repurchase fee)** *** – 5 514– 91IX-B, artikel 3
12. Aflossing Aegon (incl. rente)*** – 1 038– 7IX-B, artikel 3
13. Aflossing SNS Reaal (incl. rente)*** – 191– 1IX-B, artikel 3
     
C. Back-up faciliteit ING    
14. Funding fee 3 8462 953IX-B, artikel 3
15. Management fee 5446IX-B, artikel 3
16. Portefeuille ontvangsten – 3 761– 3 127IX-B, artikel 3
17. Garantiefee – 118– 101IX-B, artikel 3
18. Verhoging garantie fee n.a.v. E.C. 0 IX-B, artikel 3
19. Correctie n.a.v. E.C. (betreft funding fee) – 21 IX-B, artikel 3
20. Saldo Back-up faciliteit (optelling 14 t/m 19) 0 IX-B, artikel 3
     
D. Garantiefaciliteit bancaire leningen (200 mld)    
21. Garantieverlening (geëffectueerd)2 74045 585 IX-B, artikel 2
22. Premieontvangsten op basis van garanties bancaire leningen0– 115– 386IX-B, artikel 2
23. Schade-uitkeringen0  IX-B, artikel 2
     
E. IJsland    
24. Uitkeringen depositogarantiestelsel Icesave1 2361920IX-B, artikel 2
     
F. Capital Relief Instrument ABN-AMRO (CRI)    
25. Voorwaardelijke verplichting (zonder uitgaven) 32 822– 2 719IX-B, artikel 3
26. Premieontvangsten – 28– 165IX-B, artikel 3
     
G. Mandatory Convertible Notes ABN-AMRO (MCN)    
27. Verstrekte lening 800 IX-B, artikel 3
28. Rente Ontvangsten 0– 80IX-B, artikel 3
     
H. Overige gevolgen    
29. Uitvoeringskosten en inhuur externen1145 IX-B, artikel 3
30. Terug te vorderen uitvoeringskosten inhuur externen– 2– 12 IX-B, artikel 3

* Alle genoemde bedragen zijn na afronding.

** Onder voorbehoud van: succesvolle emissie, goedkeuring E.C. en uitkomst BAVA

*** Onder de aanname dat terugvordering dividendbelasting in 2010 plaatsvindt.

Toelichting

A. Verwerving Fortis/RFS/AA

1 t/m 8. Geen wijzigingen ten opzichte van stand Miljoenennota 2010.

B. Kapitaalverstrekkingsfaciliteit (20 mld)

9 t/m 10. Geen wijzigingen ten opzichte van stand Miljoenennota 2010.

11. ING sluit een overeenkomst om voor 5 mld aan securities vervroegd terug te kopen. Hierbij betaalt ING tevens de nog verschuldigde rente van circa 259 mln (8,5% op jaarbasis) en een premie voor vervroegde terugbetaling welke afhankelijk is van de beurskoers. Deze repurchase fee bedraagt minimaal 347 mln. Deze aflossing blijft wel onder voorbehoud van: formele goedkeuring van de Europese Commissie, uitkomst van de buitengewone Algemene Vergadering van 25 november en een succesvolle emissie. Van de totale terugbetaling wordt i.v.m. de terugvordering van dividendbelasting circa 91 mln in 2010 ontvangen.

12 en 13. Aegon en SNS Reaal maken gebruik van de mogelijkheid tot vervroegde terugkoop van securities ter waarde van respectievelijk 1 mld en 185 mln. Hierbij dient de nog verschuldigde rente van resp. 44 en 7 mln en een premie voor vervroegde terugbetaling te worden betaald. Deze repurchase fee is afhankelijk van de beurskoers. Daarnaast wordt voor 8 mln aan rente – i.v.m. de terugvordering van dividendbelasting – pas in 2010 ontvangen.

C. Back-up faciliteit ING

14 t/m 20. Met betrekking tot de back-up faciliteit is ING als onderdeel van het herstructureringsplan in oktober een additionele betalingsovereenkomst overeengekomen. Hierbij betaalt ING gedurende de gehele looptijd van de faciliteit een hogere garantiefee (van 0,8 procentpunt) en ontvangt zij een lagere funding fee (van 0,5 procentpunt). De netto contante waarde van deze aanvullende afspraak bedraagt naar verwachting circa 1.3 mld hetgeen de kans op een positief rendement vergroot.

D. Garantiefaciliteit bancaire leningen (200 mld)

21. Uit hoofde van de garantieregeling is in 2008 in totaal 2,7 mld aan garanties verstrekt (geëffectueerd). Het plafond van deze regeling is 200 mld. Het resterende deel van het plafond (197 mld) blijft in beginsel beschikbaar tot en met 31 december 2009. Inmiddels is in totaal (2008 en 2009) voor circa 48 mld aan garanties verstrekt.

22. De premieontvangsten van de verstrekte en geëffectueerde garanties uit hoofde van de garantieregeling bancaire leningen zullen in 2010 naar verwachting 386 mln bedragen. Voor het jaar 2009 zullen de premieontvangsten 115 mln zijn.

23. Geen wijzigingen ten opzichte van stand Miljoenennota 2010.

E. IJsland

24. Dit betreft de uitgaven voortkomend uit de voorfinanciering van het IJslandse depositogarantiestelsel (DGS). Depositohouders konden tot 16 maart 2009 een claim indienen ten laste van het DGS. Ten aanzien van de bedragen gerelateerd aan de 2e en 3e tranche geldt dat de uitvoerder van het Nederlandse DGS, DNB, de bedragen zal gaan terugvorderen uit de boedel van het failliete Landsbanki.

F. Capital Relief Instrument ABN-AMRO (CRI)

25 en 26. Middels het Capital Relief Instrument wordt een garantie verstrekt op een deel van een Nederlandse hypothekenportefeuille die het Nederlandse deel van ABN Amro in bezit heeft. Door inzet van de CRI wordt een verlaging van de naar risico gewogen activa bewerkstelligd waardoor er kapitaal vrijvalt. Hiervoor betaalt ABN Amro jaarlijks een premie die afhankelijk is van de omvang van de portefeuille. In de tabel zijn deze premieontvangsten bijgesteld a.g.v. enerzijds een langzamere afbouw van de hypotheekportefeuille in 2010; anderzijds wordt een deel van de premies over 2009 pas in 2010 ontvangen.

G: Mandatory Convertible Notes ABN-AMRO (MCN)

27 en 28. De Mandatory Convertible Notes betreft een lening aan ABN Amro ter waarde van 800 mln die na separatie van de N-share onmiddellijk wordt omgezet in gewoon aandelenkapitaal. Op de coupon wordt rente ontvangen ter waarde van 10% per jaar. Aangezien deze rente pas achteraf wordt ontvangen, is de verwachte renteontvangst voor 2009 bijgesteld naar nul.

H. Overige gevolgen

29 en 30. Als gevolg van de maatregelen die zijn genomen in het kader van de kredietcrisis, zijn er kosten gemaakt voor de inhuur van externen voor advisering op juridisch, strategisch en financieel gebied. Deze kosten zijn hoger dan geraamd. Een gedeelte van deze kosten wordt verhaald op de instellingen.

Licence