Base description which applies to whole site

XV Sociale Zaken en Werkgelegenheid

XV SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID: UITGAVEN
     

2016

2017

2018

2019

2020

Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS)

31.766,7

32.179,4

32.726,3

33.414,4

33.843,0

Mee- en tegenvallers

         
 

Rijksbegroting in enge zin

         
   

Diversen

1,1

0,0

0,0

0,0

0,0

 

Sociale zekerheid

         
   

Aio

– 7,2

– 26,8

– 31,2

– 31,5

– 30,1

   

Bijstand

37,7

84,3

206,9

189,8

143,9

   

Kinderopvangtoeslag

23,2

– 38,9

– 10,3

– 1,7

10,3

   

Leningen inburgering

49,6

90,2

110,0

95,4

60,7

   

Overbruggingsregeling

– 16,9

0,0

0,0

0,0

0,0

   

Toeslagenwet

– 9,2

– 13,9

– 15,5

– 15,0

– 13,8

   

Voorinburgering

14,2

16,3

11,0

– 0,4

– 0,6

   

Wajong

34,9

0,0

0,0

0,0

0,0

   

Diversen

20,7

11,7

9,0

4,8

0,9

     

148,1

122,9

279,9

241,4

171,3

Beleidsmatige mutaties

         
 

Rijksbegroting in enge zin

         
   

Kasschuiven rbg-eng

– 55,9

– 33,3

48,9

41,2

2,0

   

Diversen

11,7

– 1,7

– 0,4

– 0,4

– 0,4

 

Sociale zekerheid

         
   

Intensivering kinderopvangtoeslag

14,8

– 21,1

1,9

22,6

29,6

   

Kaseffect ww

– 23,4

– 23,4

– 23,4

– 23,4

– 23,4

   

Kasschuiven sza

54,7

– 76,0

3,6

8,3

4,7

   

Maatschappelijke begeleiding

51,3

57,7

42,5

10,4

9,6

   

Neutrale herschikking uitvoeringskosten uwv

– 40,3

– 37,9

– 36,8

– 36,3

– 36,1

   

Participatiebudget

68,0

68,0

0,0

0,0

0,0

   

Re-integratie wajong

– 35,0

– 15,0

0,0

0,0

0,0

   

Voorfinanciering bijstand

85,0

90,0

– 10,6

– 21,9

– 21,9

   

Diversen

35,4

28,3

12,8

7,4

7,1

     

166,3

35,6

38,5

7,9

– 28,8

Technische mutaties

         
 

Rijksbegroting in enge zin

         
   

Doorstart naar werk

– 31,3

– 55,5

– 33,3

0,0

0,0

   

Diversen

13,4

8,9

5,2

5,8

5,7

 

Sociale zekerheid

         
   

Doorstart naar werk

31,3

55,5

33,3

0,0

0,0

   

Intensivering akw

100,0

103,7

103,7

103,7

103,7

   

Intensivering kinderopvangtoeslag

0,0

200,0

200,0

200,0

200,0

   

Voorschoolse voorziening peuters

– 10,0

– 20,0

– 30,0

– 40,0

– 50,0

   

Diversen

– 6,0

– 6,4

1,5

1,0

0,9

 

Niet tot een ijklijn behorend

         
   

Bikk aow

12,1

– 52,1

– 55,1

– 58,3

– 61,7

   

Rijksbijdrage vermogenstekort ouderdomsfonds

34,3

61,7

153,6

145,7

139,7

   

Diversen

4,4

2,5

3,3

4,3

4,8

     

148,2

298,3

382,2

362,2

343,1

               

Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016

462,4

456,9

700,6

611,6

485,4

Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal)

32.229,0

32.636,3

33.426,9

34.025,9

34.328,4

Totaal Internationale samenwerking

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

Stand Voorjaarsnota 2016

32.229,5

32.636,8

33.427,4

34.026,4

34.328,8

XV SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
     

2016

2017

2018

2019

2020

Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS)

1.724,0

1.730,7

1.720,2

1.745,0

1.740,6

Mee- en tegenvallers

         
 

Sociale zekerheid

         
   

Akw

21,7

0,0

0,0

0,0

0,0

   

Kinderopvangtoeslag

62,6

2,7

2,6

– 3,3

2,1

   

Kindgebonden budget

– 1,6

20,6

23,9

22,6

22,2

   

Ontvangsten sociale werkvoorziening en participatiebudget

20,0

0,0

0,0

0,0

0,0

   

Diversen

22,1

0,0

0,0

0,0

0,0

     

124,8

23,3

26,5

19,3

24,3

Beleidsmatige mutaties

         
 

Rijksbegroting in enge zin

         
   

Diversen

– 0,8

– 0,7

0,2

0,1

– 0,3

 

Sociale zekerheid

         
   

Intensivering kinderopvangtoeslag

0,0

3,1

11,5

18,8

24,0

     

– 0,8

2,4

11,7

18,9

23,7

Technische mutaties

         
 

Rijksbegroting in enge zin

         
   

Diversen

1,5

0,0

0,0

0,0

0,0

     

1,5

0,0

0,0

0,0

0,0

               

Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016

125,5

25,7

38,2

38,2

47,9

Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal)

1.849,5

1.756,3

1.758,4

1.783,1

1.788,6

Totaal Internationale samenwerking

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Stand Voorjaarsnota 2016

1.849,5

1.756,3

1.758,4

1.783,1

1.788,6

AIO

Deze bijstelling wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het aantal niet-westerse allochtonen dat de AOW-leeftijd bereikt lager uitvalt dan waar bij het opstellen van de begroting rekening mee werd gehouden.

Bijstand

De raming van uitgaven aan de bijstand wordt per saldo opwaarts opgesteld. Deze totale bijstelling wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven als gevolg van een lagere werkloosheid en hogere uitgaven als gevolg van de verwerking van realisatiecijfers (volume en prijs) over 2015 en verhoogde asielinstroom.

Kinderopvangtoeslag (uitgaven en inkomsten)

Deze bijstellingen worden vooral verklaard door kaseffecten en slechts in zeer beperkte mate door volumeontwikkeling. Vanwege hoger dan verwachte nabetalingen en ontvangsten kinderopvangtoeslag over oude toeslagjaren zijn de uitgaven en inkomsten naar boven bijgesteld.

Leningen inburgering

De raming voor de leningen voor inburgering wordt naar boven bijgesteld als gevolg van de hogere asielinstroom en een hoger gemiddeld leenbedrag.

Overbruggingsregeling

De uitgavenraming voor de Overbruggingsregeling AOW voor het jaar 2016 wordt neerwaarts bijgesteld. Momenteel loopt een onderzoek naar het gebruik van de Overbruggingsregeling.

Toeslagenwet

De raming is aangepast aan de volume- en prijsontwikkeling in de Januarinota van het UWV. Daarnaast is het WW-volume neerwaarts bijgesteld op basis van Cep. Bij een lagere instroom in de WW wordt er minder beroep gedaan op de TW.

Voorinburgering

De raming voor voorinburgering is naar boven bijgesteld als gevolg van de hogere asielinstroom.

Wajong

De raming van de Wajong-uitkeringslasten en de raming van de Wajong-tegemoetkoming zijn op basis van uitvoeringsinformatie uit de Januarinota UWV bijgesteld. Daarnaast heeft er een nabetaling plaatsgevonden als gevolg van de afrekening 2015.

Kasschuiven RBG-eng

Er wordt een aantal kasschuiven gedaan. De grootste betreft een kasschuif ten behoeve van de sectorplannen. Een deel van het budget voor de sectorplannen wordt – vanwege een gewijzigde liquiditeitsbehoefte – van 2016 en 2017 verschoven naar 2018 en 2019.

Intensivering Kinderopvangtoeslag (beleidsmatig en technisch)

In het belastingplan is 200 mln. aan aanvullende middelen beschikbaar gekomen voor de kinderopvangtoeslag. De intensivering van 200 mln. is een saldo van de hogere uitgaven en ontvangsten. Als gevolg van kaseffecten en een ingroeipad (ouders passen niet direct hun gedrag aan) is het bedrag jaarlijks niet precies gelijk aan 200 mln.

Kaseffect WW

Als gevolg van de inkomstenverrekening krijgen WW-gerechtigden pas na afloop van de maand hun WW-uitkering uitbetaald. Door de verschuiving van lasten naar latere jaren treden er incidentele besparingen op. Deze besparing is eerder over meerdere jaren plat geslagen. Daarnaast vindt er een overboeking plaats naar hoofdstuk 40.

Kasschuiven SZA

Als gevolg van een wijziging in de fasering van uitgaven binnen het kader SZA worden diverse kasschuiven gedaan.

Maatschappelijke begeleiding

In het Bestuursakkoord Verhoogde Asielinstroom is afgesproken dat het budget voor maatschappelijke begeleiding per vergunninghouder wordt verhoogd van 1.000 naar 2.370 euro. Daarnaast is sprake van een volumegroei.

Neutrale herschikking uitvoeringskosten UWV

De uitvoeringskosten UWV worden budgettair neutraal herschikt. Tegenover de lagere begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten UWV staat een gelijke stijging van de premiegefinancierde uitvoeringskosten UWV.

Participatiebudget

In het uitwerkingsakkoord Verhoogde Asielinstroom is afgesproken dat het Rijk voor gemeenten voor het participatiebudget additionele middelen beschikbaar stelt, zodat gemeenten maximaal kunnen inzetten op de integratie en participatie van vergunninghouders.

Re-integratie Wajong

Op basis van de realisatie 2015 is de raming van de uitgaven re-integratie Wajong naar beneden bijgesteld.

Voorfinanciering bijstand

In het uitwerkingsakkoord met gemeenten dit voorjaar is afgesproken dat gemeenten intertemporeel tegemoet worden gekomen in de kosten aan bijstandsuitkeringen.

Diversen (beleidsmatig)

Deze post diversen bestaat uit meerdere mutaties. De grootste hiervan betreft uitbreiding van het programma voorinburgering door het COA.

Doorstart naar werk (RBG-eng en SZA)

Vanuit het budget voor sectorplannen wordt geld ingezet voor de ondersteuning van transitie naar nieuw werk.

Intensivering AKW

Naar aanleiding van het belastingplan wordt er in 2016 100 mln. geïntensiveerd op de AKW. De intensivering van de extra tegemoetkoming voor alleenstaande of alleenverdienende ouders van een thuiswonend gehandicapt kind heeft – omdat achteraf wordt betaald – voor het eerst in 2017 een kaseffect.

Voorschoolse voorziening peuters

De overboeking van SZW naar het gemeentefonds betreft een voorschoolse voorziening voor peuters die nu nog niet naar een voorschoolse voorziening gaan.

BIKK AOW

Op basis van het Centraal Economisch Plan van het CPB is de raming voor de bijdrage in de kosten van de heffingskortingen (BIKK) aan het ouderdomsfonds neerwaarts bijgesteld.

Rijksbijdrage vermogenstekort ouderdomsfonds

Op basis van het Centraal Economisch Plan van het CPB is de raming voor de rijksbijdrage aan het vermogenstekort van het ouderdomsfonds opwaarts bijgesteld.

Ontvangsten sociale werkvoorziening en participatiebudget

Deze ontvangsten betreffen de terugontvangsten van de sociale werkvoorziening (WSW) en het Participatiebudget in verband met onderrealisatie bij de WSW en terugvordering bij het Participatiebudget.

AKW (ontvangsten)

Begrotingsgefinancierde regelingen worden gedurende het jaar aan uitvoeringsinstanties bevoorschot en achteraf exact afgerekend. De afrekening AKW 2015 leidt in 2016 tot een terugbetaling.

Kindgebonden budget (ontvangsten)

Recente uitvoeringsinformatie leidt tot hogere te verwachten terugvorderingen. Dit leidt tot een structurele meevaller in de ontvangsten vanaf 2017.

Licence