Base description which applies to whole site

4.1.1 Plafondtoets Rijksbegroting

Tabel 8 Plafondtoets Rijksbegroting
 

(in miljoenen euro, min = onderschrijding)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

1

Uitgavenplafond bij Miljoenennota 2023

162.909

171.643

179.877

   
 

Aanpassingen van het uitgavenplafond naar aanleiding van:

      

2

Overboekingen met Sociale Zekerheid, Zorg en Investeringen

458

590

734

708

575

522

3

Loon- en prijsontwikkeling (incl GF/PF en HGIS)

1.406

3.289

4.956

5.954

6.469

7.135

4

Prijsbijstelling 2022

325

365

350

339

332

335

5

Oekraïne plafondcorrecties

849

237

1

35

35

0

6

Rente

0

0

747

1.921

3.390

4.850

7

Extrapolatie

     

194.230

8

Plafondcorrecties Groningen

‒ 2.659

344

‒ 10

0

0

0

9

Plafondcorrectie Pega

0

800

800

800

800

800

10

Overige plafondcorrecties

20

21

0

0

0

0

        

11

Uitgavenplafond bij Voorjaarsnota 2023 (=1 t/m 10)

163.308

177.289

187.455

   
        

12

Reguliere uitgaven bij Miljoenennota 2023

161.484

169.895

181.008

180.134

184.650

 
 

Uitgavenmutaties met aanpassing van het uitgavenplafond:

      

13

Overboekingen met Sociale Zekerheid, Zorg en Investeringen

458

590

734

708

575

522

14

Loon- en prijsontwikkeling (incl GF/PF en HGIS)

1.406

3.289

4.956

5.954

6.469

7.135

15

Prijsbijstelling 2022

325

365

350

339

332

335

16

Oekraïne plafondcorrecties

849

237

1

35

35

0

17

Rente

0

0

747

1.921

3.390

4.850

18

Extrapolatie

     

194.230

19

Plafondcorrecties Groningen

‒ 2.659

344

‒ 10

0

0

0

20

Plafondcorrectie Pega

0

800

800

800

800

800

21

Overige plafondcorrecties

20

21

0

0

0

0

        
 

Uitgavenmutaties met beslag op budgettaire ruimte:

      
 

Generale dossiers

      

22

Rente

1.446

2.885

2.538

2.538

2.538

2.538

23

Rente studiefinanciering

‒ 8

‒ 142

‒ 256

‒ 248

‒ 247

‒ 246

24

Vrijval reservering TenneT

0

‒ 2.422

‒ 1.458

0

0

‒ 1.270

25

Dividenden

‒ 50

243

107

156

190

185

26

Boeten en transacties en afpakken

151

199

202

80

32

10

27

EU-afdrachten

‒ 398

‒ 721

‒ 86

‒ 35

‒ 108

‒ 50

28

Herstel en Veerkrachtplan

23

126

‒ 362

‒ 529

0

0

29

HGIS a.g.v. CEP

‒ 35

‒ 67

‒ 103

‒ 103

‒ 103

‒ 103

30

Accres en GF PF (excl. Loon- en prijsontwikkeling)

43

32

‒ 3

0

0

0

        
 

Dekkingsopgave energie

      

31

Dekkingsopgave energie (excl lasten)

10.070

‒ 1.550

‒ 1.961

‒ 772

‒ 387

‒ 115

 

Besluitvorming per begroting

      

32

AZ en De Koning

0

0

0

0

0

0

33

BZK (incl. KR, BES)

32

‒ 415

‒ 394

‒ 319

‒ 164

‒ 135

34

Aanvullende post BZK

‒ 1

154

151

125

31

18

35

Defensie

0

0

0

0

0

0

36

EZK (incl. NGF en KF)

410

300

106

‒ 177

‒ 152

‒ 137

37

Aanvullende post - Pega

0

0

250

250

250

250

38

Financiën

99

215

18

‒ 117

‒ 128

‒ 125

39

Aanvullende post - Toeslagen

0

77

263

138

0

0

40

GF en PF

0

0

95

‒ 130

1.135

1.300

41

HGIS (incl. BuZa en BHOS)

‒ 30

‒ 23

‒ 21

‒ 10

‒ 11

‒ 11

42

IenW (incl. MF en DF)

‒ 18

‒ 23

‒ 21

‒ 19

‒ 19

‒ 18

43

JenV

984

1.366

1.412

1.379

‒ 10

‒ 115

44

Aanvullende post - Asiel

235

26

318

26

216

26

45

LNV (incl. DGF en TF)

‒ 57

‒ 12

32

‒ 55

‒ 71

‒ 75

46

OCW

‒ 105

‒ 234

‒ 494

‒ 610

‒ 664

‒ 593

47

Staten-Generaal en Hoge Colleges van Staat

18

19

12

21

16

13

48

SZW

14

‒ 27

‒ 167

‒ 183

‒ 204

‒ 99

49

VWS

‒ 36

137

148

‒ 72

‒ 98

‒ 110

        
 

Overig generaal beeld

      

50

Kasschuiven

‒ 2.440

673

581

380

546

338

51

Eindejaarsmarge

2.915

77

65

0

0

0

52

In=uittaakstelling

‒ 2.897

‒ 77

‒ 65

0

0

0

53

Aanvullende onderuitputting

0

‒ 1.500

‒ 1.250

0

0

0

        

54

Reguliere uitgaven bij Voorjaarsnota 2023 (= 12 t/m 53)

172.248

174.859

188.244

191.604

198.841

209.350

        

55

Over/onderschrijding uitgavenplafond bij Miljoenennota 2023 (=12-1)

‒ 1.425

‒ 1.748

1.131

   

56

Over/onderschrijding uitgavenplafond bij Voorjaarsnota 2023 (=11-54)

8.940

‒ 2.430

790

   

57

Uitgavenniveau corona bij VJN 2023

3.676

464

118

‒ 10

‒ 5

18

Aanpassingen van het uitgavenplafond

Het plafond Rijksbegroting wordt aangepast voor een aantal soorten mutaties. Op plafond Rijksbegroting zijn dit, conform de begrotingsregels, onder andere de overboekingen met de plafonds Sociale Zekerheid en Zorg, en de loon- en prijsbijstelling. Deze uitgavenmutaties waarvoor het plafond wordt aangepast worden verder uitgesplitst in de tabel onder ‘uitgavenmutaties met aanpassing van het uitgavenplafond’ en worden onder dat kopje verder toegelicht.

Uitgavenmutaties met plafondaanpassing

2. Overboekingen

Overboekingen van de deelplafonds Sociale Zekerheid, Zorg en Investeringen leiden tot een opwaartse bijstelling van de uitgaven onder het deelplafond Rijksbegroting. Deze bijstelling van het plafond is gelijk aan de grootte van de overboekingen. Het betreft hier onder andere de overboekingen van 75 miljoen euro van het Mobiliteitsfonds onder plafond Investeringen voor de transitievergoeding OV. Daarnaast wordt 8 miljoen euro overgeheveld van plafond Investeringen naar plafond Rijksbegroting voor de tijdelijke subsidieregeling opstellen en rangeren spoorgoederenvervoer. Voor de zorg gaat het om onder meer 150 miljoen euro structureel voor de gemeenten voor de Integraal Zorgakkoord (IZA) doelstellingen, 97,3 miljoen euro structureel voor passende zorg als norm en 27,7 miljoen euro structureel voor de 20-weken echo. De overboekingen tussen plafond Rijksbegroting en plafond Sociale Zekerheid betreffen voornamelijk herschikkingen.

3. Loon- en Prijsontwikkeling

De uitgavenraming voor loon- en prijsontwikkeling is geactualiseerd op basis van de macro-economische ramingen van het CPB. Door een positieve bijstelling van de prijsindices van het CPB ten opzichte van de Miljoenennota, is deze raming opwaarts bijgesteld.

4. Prijsbijstelling 2022

De eenmalige extra prijsbijstelling komt voort uit de toezegging uit de Najaarsnota 2022 om extra prijsbijstelling uit te keren om de (semi-)collectieve sector structureel extra te compenseren voor de hoge inflatie in 2022.

5. Oekraïne-plafondcorrecties

Budgettair worden de geraamde uitgaven en ontvangsten voor Oekraïne buiten het uitgavenplafond verwerkt. Voor mutaties op bestaande regelingen die ook direct gerelateerd zijn aan Oekraïne wordt het uitgavenplafond gecorrigeerd. Dit gaat bijvoorbeeld om middelen voor wederopbouw (totaal 912 miljoen euro), nieuwkomersonderwijs (totaal 171 miljoen euro) en zorg (totaal 64 miljoen euro). Voor een volledig overzicht van de OEK-uitgaven verwijzen we naar paragraaf 4.3 Oekraïne en Bijlage 5 – Oekraïne.

6. Rente

In de CEP-raming van het CPB zijn de rentestanden meerjarig opwaarts bijgesteld ten opzichte van de standen die in de Miljoenennota verwerkt zijn. In combinatie met de wijzigingen in het kassaldo leidt dit tot een meerjarige tegenvaller die oploopt tot 7,4 miljard euro in 2028. Volgens de begrotingsregels worden macro-economische uitgavenmutaties na de kabinetsperiode niet betrokken in de besluitvorming. Daarmee is de oploop in de rente na de kabinetsperiode geen onderdeel van de besluitvorming. De structurele dekkingsopgave als gevolg van de opgelopen rente-uitgaven is 2,5 miljard euro. De mutaties op de rente van de vlottende schuld zijn sterk afhankelijk van de rente en het kassaldo op de korte termijn. Deze mutaties worden vanaf 2025 niet betrokken bij de dekkingsopgave.

7. Extrapolatie

Ter invoeging van een nieuw begrotingsjaar in de meerjarige begrotingsperiode zijn de begrotingstanden 2027 geëxtrapoleerd naar 2028.

8. Plafondcorrecties Groningen

Onder deze post vallen de bijstellingen van de kosten voor het Norg-akkoord, de bijstelling van de ontvangsten van Energie Beheer Nederland (EBN) als gevolg van het Norg-akkoord en de betaalde solidariteitsbijdrage door EBN. Ook bevat deze post vertraagde ontvangsten Mijnbouwwet die in 2022 gerealiseerd hadden moeten worden, maar net over de jaargrens in 2023 zijn ontvangen.

9. Plafondcorrectie PEGA

Het plafond wordt gecorrigeerd voor de incidentele uitgaven gerelateerd aan parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen (PEGA).

10. Overige plafondcorrecties

Hieronder vallen enkele kleine plafondcorrecties, onder andere de terugsluis van de MIA. Bij augustusbesluitvorming is besloten om de terugsluis MKB met 500 miljoen euro per jaar te verhogen. Hiervan wordt 50 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het verhogen van de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Na afstemming tussen Financiën en IenW worden de extra uitvoeringskosten gedekt vanuit de verhoogde reeks aan de inkomstenkant. Hieronder valt ook de vooralsnog eenmalige plafondcorrectie voor de wisselkoersproblematiek op de begroting van Koninkrijksrelaties.

Licence